Két tannyelvű iskola - Milyen a Szent Benedek? Mik a tapasztalatok?

Fórumok

Sziasztok, felmerült hogy a kislányom a két tannyelvű Szent Benedek iskolába menne,
elsősorban az angol miatt.

Az iskola új központjáról szóló honlapja: http://www.szentbenedekiskola.hu/kezdooldal
A régi oldaluk: http://www.szentbenedekiskola.hu/2010.html

Az iskola most költözik egy új hiper-szuper épületbe.

De: gyanús, hogy nagyon kevés tanulójuk van egy osztályban,
előfordul, hogy 10-18 diák van egy osztályban, ami számomra szokatlan (de lehet hogy épp ezért hatékonyabban tanítanak?).

Van valaki, akinek gyermeke, rokona/ismerőse oda jár és tudna konkrét
tapasztalatot mondani az iskoláról? Jó ott tanulni? Milyenek a tanárok?

Az iskolát még nem ismerjük személyesen, ez afféle körbekérdezés - nagyon hajtanak most a diákokért - megnyugtatna, ha valaki aki ismeri őket, megírná a véleményét.

Köszönöm!
dio

Hozzászólások

Állami fenntartású iskolában 28 alatt nem lehet osztályt indítani és az alapítványiak is ~25 körül szoktak lenni (ennyi éri meg). Az viszont igaz, hogy minél kisebb a létszám, átlagosan annál hatékonyabb az oktatás, már csak azért is mert egy-egy diákra több figyelem/idő jut.

A 10-18 ennek fényében kevésnek tűnik és szerintem akkor lehetséges ha megkérik az árát. A konkrét iskolát nem ismerem.

--------------
Sok ember hord Superman-pizsamát. Superman Chuck Norris-pizsamát hord.

Inkább örülj, hogy a gyerekednek nem kell állami iskolába járni, ahol az ismert kisebbség van többségben, így rontva a többség tanulási és fejlődési esélyeit.
-------------------------
127.0.0.1 SWEET 127.0.0.1

Belenéztem a honlapjukon az angolóra videóba, és olyan tipikus hunglish akcentussal beszél a tanár, amelytől azonnal falra mászom. Ha ez egy random suli random órája, akkor még azt mondanám, egye fene, ilyen a magyarországi angoloktatás; nade ha kifejezetten az angol a cél, akkor azért feljebb tenném a mércét.

Mivel magyar az anyanyelved ezért a rögzült fonémák miatt soha nem fogsz úgy beszélni mint egy olyan illető akinek az angol valóban az anyanyelve.

Viszont ez nem is baj. A beszélt nyelv az anyanyelvi angolok körében is rettenetesen eltér környékről környékre. Londonban elég pár kerület odébbsétálni és már nehezen érted az éppen "megszokott" angolodhoz képest a beszédet.

Így ha kihallod valakinek a beszédéből, hogy ő számodra ismerősen, magyarosan beszél az azért van mert te is úgy beszélsz ezért a hangalakjai ismerősek lesznek :)

A lényeg, hogy magabiztosan és úgy tudjunk beszélni, hogy más is megértse. Nyelvtanilag helyesen és kellő szókinccsel. A kiejtést így is úgyis meg kell szokni.

--------------
Sok ember hord Superman-pizsamát. Superman Chuck Norris-pizsamát hord.

Angol nyelvű munkahelyen dolgozom több tucat magyar kollégával együtt. Hatalmas a különbség a kiejtésük között, az egészen borzasztó hunglishtől (amire írtam hogy "falra mászom" tőle - lehet hogy más nem, de én speciel igen, tényleg falra mászom) odáig hogy van akinél nem is hallok magyar akcentust. Pedig mindnyájan Magyarországon nőttek fel, csak más suliba jártak, más tanártól tanultak, esetleg valaki volt korábban is 1-2 évet külföldön. Hatalmas eltérés származik abból is, hogy az illető próbál-e fülelni az apró különbségekre, próbál-e javítani saját angol kiejtésén, vagy legyint hogy jó az úgy ahogy van. Mások szerint nekem egész jó a kiejtésem, nem merem visszahallgatni, szóval nem tudom se megerősíteni se megcáfolni, de ha igazuk van, akkor az pusztán annak köszönhető, hogy igyekszek figyelni és igyekszek utánozni a szokatlanabb hangokat is. Megpróbálok úgy beszélni, mint az igazibb amerikaiak (vagy bármilyen más angol ajkúak), nem hunglishül. Ha a tanár hunglishül beszél, akkor a gyereknek esélye sem lesz arra, hogy megpróbálja az igazit megtanulni.

Nyilván életkortól is függ, hogy mennyire csiszolható (sajnos az eredeti postból nem derül ki, hogy milyen idős a leányzó: általánost vagy középsulit kezdene). Én csak azt mondom, hogy ha kifejezetten az angoltanítás lenne a célom, akkor igenis olyan tanárt keresnék, akinek a kiejtésén nem hallatszik magyar akcentus: szokjon a gyerek valami "igazi" angolt (bármelyik angol ajkú ország, város, kerület akcentusa is legyen az).

A kiejtést folyamatosan csiszolni kell de nem azért, hogy hasonlítson valami "igazinak" vélt angolra hanem azért, hogy az angol nyelv kiejtési szabályainak megfeleljen. Az akcentus egyáltalán nem bűn. Minden embernek van. Nekem is :)

Kifejezetten károsnak tartom ha _elsősorban_ arra figyelünk, hogy "tökéletes" legyen a kiejtésünk, mert sok ember leblokkol ha elsőre nem értik az akcentusát és máris elkezd halkan beszélni vagy egyenesen kerüli a beszédet. Ez butaság, nem szabad ilyet csinálni.

Sokkal fontosabb, hogy értsünk, ismerjünk minél több szót és bátran beszéljünk, használjuk az igeidőket megfelelően és minél több szituációban kipróbáljuk magunkat. A kiejtésünk is javulni, idomulni fog azokéhoz akikkel beszélünk és hamar megszokják mások is ahogy mi beszélünk.

Én is megnéztem az említett videót. Tényleg van egy akcentusa a tanárnak és a diákoknak is. De mernek és _tudnak_ angolul beszélni, érvelni. Ez a lényeg.

Ha valaki akinek szintén nem anyanyelve az angol és kifejezetten az akcentusunk miatt megszól minket (és nem azért mert rosszul ejtettünk ki valamit) akkor annak nyugodtan és magabiztosan nevessünk a képébe :)

--------------
Sok ember hord Superman-pizsamát. Superman Chuck Norris-pizsamát hord.

Engem általános 8. osztályában olyan tanár tanított angolra, aki 6 évig kint dolgozott Nagy-Britannia területén. Az órák során különös hangsúlyt fektetett arra, hogy megtanítson minket brit akcentussal beszélni, és kb. az órák fele a szóbeli gyakorlással ment el. Ennek ellenére én nem tudtam megtanulni azt az akcentust, mert belülről máshogy hallom magamat és ezt nem tudtam/tudom megszokni. Bár szerintem ehhez az is hozzájárult, hogy minden évben más tanár tanított minket, s mindegyik más elvek szerint tanított.

--
"Ez valami posztakolapikula?" - Nyosigomboc

Nekem több ismerősöm is járt oda, illetve ismerek jelenleg is ott tanuló diákokat. Nem tudom, hogy milyen iskolák vannak a környéken (alternatíva), illetve milyen mértékben és irányban fogja befolyásolni a költözés az iskola színvonalát, viszont a jelenlegi helyzetben én messzire kerülném. Az első kerületben sokkal jobb iskolák/gimnáziumok vannak.

Én nem jártam oda, tehát nincs személyes tapasztalatom, viszont a baráti körünkben vannak volt/jelenlegi Benedekesek, és elég rossz az iskola általános megítélése. Nem véletlenül vannak ilyen kevesen egy osztályban. Egyszerűen a tanítás színvonala alacsony. Ez lehet a tanárok vagy a diákok hibája is, nem tudom.

Olyan személyként, aki a rendszerváltás idején járt két tanítási nyelvű gimnáziumba, a következő szempontokat vetném fel:
- problémásnak tartom, ha a nyelvtanulás során csak és kizárólag magyar anyanyelvű nyelvtanárokkal találkozik a diák, azaz nincsenek rendszeresen külföldi (nyilván alapvetően native speaker) vendég nyelvtanárok az első, előkészítő évfolyamon
- nagyon problémásnak tartom azt is, ha csak kevés számú (1-2) nyelvtanár akcentusát ismeri meg a diák; az a jó, ha minél több tanárra van szétosztva az óraszám
- a heti nyelvórák számával arányosan nő a hatékonyságuk is, azaz kétszer annyi óra/hét több, mint kétszeres eredményre vezet; 1 év heti 20 óra sokkal többet ad, mint 4 év heti 5 óra
- a 10-18 fős létszámú, kiscsoportos képzés hatalmas kontraszt élményben a normál, 36-fős létszámú órákhoz; nyelvi képzést pl. el sem tudnék képzelni 36-fős létszámmal
- a két tanítási nyelvű képzés eredményének kb. a felét az előkészítő évfolyam, és kb. a felét az utána idegen nyelven tanított tárgyak adják; minél kevesebb (és kevésbé hasznos) tárgyat tanítanak idegen nyelven, annál kevésbé lesz eredményes az idegen nyelv elsajátítása; én olyan iskolát választanék, ahol minél több tárgyat idegen nyelven oktatnak
- szerintem nagyon nem mindegy, hogy az ember a Fő utcába jár, vagy Albertfalvára; a kettő között simán lehet fél óra feletti különbség közlekedésben
- lassan minden második sarkon két tanítási nyelvű osztályt indítanak; logikusnak tűnik, hogy az ember vagy a közelben választ iskolát, vagy akkor hajlandó többet utazni az iskoláért, ha cserébe kurva jó a képzés színvonala

"- problémásnak tartom, ha a nyelvtanulás során csak és kizárólag magyar anyanyelvű nyelvtanárokkal találkozik a diák, azaz nincsenek rendszeresen külföldi (nyilván alapvetően native speaker) vendég nyelvtanárok az első, előkészítő évfolyamon"

Ahova én jártam ott állandó probléma volt hogy angol anyanyelvű tanárok legyenek, nem emlékszem már pontosan de szerintem az 5 év alatt egybevéve 10-12 angol tanár megfordult az intézményben aki tanított is. :)

Én két évet jártam ebbe a suliba, amikor még nem a Legio Christi vitte, az öcsém pedig nyolc évet húzott le ott. Nem javaslom.

Az iskola korábban a Bencés rend alá tartozott, akiknek jól csengő neve volt ha iskolákról van szó. (Pannonhalma ugye.) A gond csak az, hogy az iskola akkor inkább a hírnévből próbált megélni, mint a jó tanárokból.

Az öcsém beszámolói alapján az oktatás színvonala alacsony -- rengeteget dolgozott, hogy egy másik -- jóval erősebb -- középiskolában behozza a többieket. A Legio Christi nevű szervezet azalatt vette át az iskolát, amíg odajárt. A gond a következő. Ez egy alapvetően fundamentalista katolikus irányzat, amely nagy hangsúlyt fektet a papnevelésre. Tehát a diákokat erősen noszogatják, hogy a papi pályát válasszák. Negatív diszkrimináció tudtommal nincs, tehát nem gond, ha a gyerek nem akar beállni, de ez azért nyomasztó tud lenni.

Amikor átvették az iskolát rövid időn belül pereskedés kezdődött köztük, a bencések és a kapucinusok között (az ő tulajdonuk a régi épület) az ingatlant meg a vagyontárgyakat illetően. Ez egy nagyon bonyolult ügy, érdemes utánaolvasni a neten, természetesen ahány résztvevő, annyi történet olvasható. Amennyire én látom, a LC abszolút kompromisszumképtelen és ez is egy tényező volt a helyzet elmérgesedésében. Továbba a tanárok kiválasztásánál és értékelésénél a LC vonalasságához való tartozás sokkal fontosabb, mint az oktatói munka.

Amúgy vannak anyanyelvi angol tanáraik, ír katolikus papok a LC-ből. Akik követik a híreket, azok már ettől gondolkodóba eshetnek -- bár én nem tudok olyan ugyekről, de azért jobb az óvatosság.

Gondolom nem véletlen, hogy a Szent Benedekkel is szemeztek, de ha fontos a katolikus/keresztény szellemiség, akkor azt inkább más iskolában és más közösségekben keressétek. A LC megítélése -- mennyire kóser (hogy ezzel az abszolút képzavarral éljek) az irányzat -- szintén perek tárgya, de ezek az egyházon belül zajlanak. (Ha jól emlékszem, de ez az utolsó info. nem biztos.)

A "keresztény lelkiség" amivel hirdetik magukat, sajnos kimerül a legrosszabb sztereotípiákban. Tehát a diákok megtudhatják, hogy mi, merre, hány méter a politikában és a világtörténelemben, és kapnak egy jó adag csőlátást. Ha pedig szembeszegülnek (mert nem veszi be a gyomruk a szélsőségeket), akkor ezt jellemzően füvezéssel teszik, általában a wc-ben.

Ha lelkiség fontos tényező az iskolaválasztásnál, akkor -- paradox módon -- érdemes kerülni a fővárosi egyházi sulikat, mert amellett, hogy általában gyengébbek (jó, a piaristák kivétel) a kereszténységük kimerül a vasárnapi kötelező misében, és az adventi rorátében.

Egyszóval: nem ajánlom.

Disclaimer: A fentiek a véleményemet tükrözik, amelyet jóhiszeműen vállalok, és megfelelő bizonyítékok esetén hajlandó vagyok módosítani. Tovább nem szeretném, ha ebből egy jó kis kereszténység-bashing flém lenne (bár ugye ez az internet, sőt a hup...), csak segíteni akartam a posztolónak. Így kérlek, próbáljatok on-topic maradni.

-----------
"Generally, Russian technology assumes dumb machines and smart humans, not the other way around." -- The Russian Tea HOWTO

"Az iskola most költözik egy új hiper-szuper épületbe."

Ez egyáltalán nem biztos, hogy előnyt jelent.
Szerintem sokkal jobb érzés egy régi szép épületbe járni.

Nem a kérdésedre, csak egy észrevétel a honlapjukon található videóval kapcsolatban: ahhoz képest, hogy meglehetősen sutára sikeredett a tanár úr instrukciója a szimulált kortesbeszédekhez, a gyerekek igen jól oldották meg a feladatot. Ezzel nem akarok sugallni semmit sem, csak nyelvtanárként nézve érdekes volt a jelenet :)