Mi történt a Hardverker Online Kft-vel (bestmarkt.hu)?

Sziasztok!

Nagyon sok éve, még amikor a régi (szürke-zöld "fapados") weboldaluk volt, leszerződtünk a tárgyban említett céggel mint viszonteladók. Szerettük őket, precízek és gyorsak voltak, lehetett követni melyik rendelt tétel mikor érkezett készletre, mire várhatjuk, stb. Ha minden beérkezett, kevés kivétellel még aznap feladták, másnap nálunk volt. A régi weboldal jó pár éve megszűnt, lett a bestmarkt.hu helyette, itt már aztán minden lett a számítástechnikán kívül, a kenyérpirítótól kezdve a rollerig, de nem zavart, működött minden rendben. Aztán egy bő fél éve elkezdett a kiszállítás nagyon lelassulni. A raktárukra is lassabban érkeztek a termékek és ha be is futott, többször szólni kellett hogy adjátok már fel, szükségünk lenne rá. Körülbekül egy hónapja megjelent a weboldalon hogy a fizikai átvevőpont (üzlet) megszűnik, csak kiszállítás lesz. Minket nagyon nem érintett, elfogadtam. Aztán 1-2 hete vettem észre hogy a termékek zöme eltűnt a weboldalról. Kerestem 4-5 terméket ami tuti volt náluk, nincs találat. A termékkategóriákban alig listázódik pár termék, alig van fent valami, talán 1-2%-a a korábbi kínálatnak. A napokban feladtunk futárral egy garanciás eszközt nekik a szervizbe, visszajön azzal hogy a címzett nem kereste, nem vette át a csomagot. Mi a fene van velük? Tud valaki valamit? Kérdeztem emailben, egyelőre nincs válasz...

Hozzászólások

Na. Megnyitottam a témát, pár perce jött ez a levél, meglátjuk helyreállnak-e: "Elnézést kérünk a kellemetlenségért! Utánajárunk, hogy mi lehetett a gond, és visszajelzünk rövidesen! A webáruházban átalakulás miatt jelenleg csak a készleten lévő termékek elérhetőek. A következő hetekben ezzel kapcsolatban nem várható változás. Több információval sajnos az ügyfélszolgálaton nem rendelkezem."

Addig is keresek másik szállítót, mert nagyon sok tétel tőlük jött, most meg sem találni őket. :(

Az, hogy a garanciális szervízszolgáltatásuk de facto nem működik, az nem "kellemetlenség" - az annál jóval több. Bár "kellemetlen" nekik lesz, ha fogyasztóvédelmi panasz kapcsán elkezd a hatóság vizsgálódni, hogy akkor mi a töcs van... 
Az, hogy a készleten lévő termékek vannak csak, az lehet valóban költözés/átalakulás miatt is, meg azért is, mert azt a terméket, amit ők "viszonteladnak" valakinek meg kell hiteleznie addig, amíg a végfelhasználó/vásárló ki nem fizeti... És ez ugye egészen más képet fest a dologról... Pláne a garanciális szervíz de facto eltünésével egyszerre... 

Szerkesztve: 2025. 08. 05., k – 12:30

Nem teljesen kapcsolódik, de a Kazy Computers meg becsődölt pár hete (NAV zárolta a bankszámlájukat csalás gyanúval). Aki előre fizetett, az beszopta, se termék, se pénz vissza. Majd, ha marad valami belőle, pár év múlva, a vizsgálat lezárulta után. Esetleg. Bankkártyás fizetésnél a bankodnál lehet próbálkozni chargeback eljárást indítani. Átutalásnál nincs ilyen lehetőség.

Fantáziálás, csak úgy elméletben, mindenféle gyakorlati alap nélkül:

Magyarországon az a szokás, hogy ha egy vállalkozás sokáig működik, akkor egy idő után létrehoznak egy újat, a régi céget üresen járatják évekig, majd megszüntetik.

Vagy történnek váratlan események, vagy épp váratlannak tűnők, lásd Ramiris Rubin Zrt, Ramiris Europe Kft, amik helyett most épp B4b, Bestbyte, Office Depot és ilyenek vannak.

Vagy amikor szokatlanul adózó beszállítók eltűnnek.

A Ramirisnek mondjuk az se tett jót, hogy porrá égett a teljes komplexumuk (nem kicsi terület volt, jó nagy épületekkel).

Amúgy gondolom az Alza mellett nagyon nehéz labdába rúgni manapság egy kiskernek. Nagykerből meg nem kell annyi, 2-3db nagyobb simán kiszolgálja az országot.

+1

Kifejezetten nem olcso, viszont este tizkor megrendelek valamit, masnap munkaba menet mar fel tudom venni a boxban (nem Budapesten!). Evente 6000 forintos atalanydijjal azt, es annyit rendelsz, amennyit akarsz. Kell 1 db gombelem masnapra a gyereknek? Semmi akadalya, reggelre ott van.

Garancialis ugyintezes? Ott van minden az accountodban, nem kell szamlat orizgetni, csak kikeresed a termeket, megirod a problemadat, lerakod egy boxban, par nap mulva jon a penz.

+sok

A vasárnapi hobbi-retrózásnak nem tesz jobbat semminél, mint az h. szombat este kitalálom h. ezt akarnám holnap délelőtt összerakni, amíg a familia nincs otthon. Vasárnap reggel 8-kor meg már jön is az email h. lehet érte menni, 15 perc alatt odaérek átveszem, aztán fél óra múlva már tudok is otthon szüttyögni. Nem tudom másoknak (főleg családos milennialoknak) mi a preferenciája, de ha rajtam múlik, az összes többi 3-4-5 napra rendelős bót meg bezárhat. Sajnos magyarok ezt nem tudják megugrani, így a külföldiek ezt a bizniszt is elvitték.

Hát, némelyik boltnak egy hétig eltart egyáltalán feldolgozni, aztán a szállítási módtól függően bénáznak még 3-4 napot simán mire átvehető lesz vagy kihozzák.

Az már aliexpress szinten is reális (1-2 hét) időtáv manapság :D De az ebay a magyar postás szállítással és ups futárcéggel simán 2-4 hét :D

Kivonták vagy 2-3 hete a chieftec powerplay táp 550 W , 650 W és 750 W-os változatát a piacról. Egyik napról a másikra tűnt el az arukereso-n az összes boltból. Szószerint, keddről szerdára az összes boltból. Na mondom fasza, kb az egyetlen A+ kategóriás megfizethető táp volt a világon. Volt 2 bolt ahol még írták h. van. Na mondom, hátha ezek olyan balfaszok h. VAN ténylegesen raktárkészleten náluk, nem pedig ez a kelet európai nyomor h. üres üzlet üres raktár 1 doboz floppy vagy 1 zacskó UTP kábel nem sok annyijuk sincs. Berendeltem mind2 helyről. Az egyikről 1 nappal utána jött h. sorry, de hiba volt a rendszerükben, mégsem tudnak rendelni (ergo nem volt raktárkészleten sem, milyen meglepő). Másik helyen jött az automata visszaigazoló, hogy fogadták a rendelést, és feldolgozás alatt. Eltelt 2 nap, még mindig semmi. Harmadik nap jött egy levél, h. az egyik terméke5 nem tudják beszerezni (valami kábelt is tettem be mellé a webshop kosárba). De hogy a 2 közül melyiket, azt persze nem árulták el. Na, akkor telefon. Negyedszeri próbálkozásra fel is vette az ember, mondom ilyen számú rendelés, kaptam levelet h. az egyik termék nem beszerezhető, melyikről van szó? Azt mondja a kábel. Csodálkoztam, mert nyilván a tápra számítottam. Mondom fasza, akkor azt húzzuk ki belőle, a tápok kellenek. Mondja megnézi, eltelik 2 perc, mire mondja h. vissza az egész, a kollégája elbaszta, mert a táp a bajos. Jó mondtam, akkor a teljes rendelés sztornó, viszonthallás.

Itt áll a magyar kisker vs Alza sajnos. Pedig szerettem a magyar számtech kiskereket. Valag pénzt otthagytam a 3Testőrnél. A Users-nél, meg még 2-3 másiknál. Egyik sincs már meg 23 év után.

Mindegyik ugyanabból az 1-2 nagykerből dolgozik, nincs ebben semmi meglepő. Kivételek lehetnek specifikus termékcsoportokra (pl. bizonyos hálózati eszközök). Szóval egyáltalán nem biztos, hogy kivonták a piacról a tápot (már ha a gyártó weboldalán nincs ez igazolva), egyszerűen csak a kifogyott a CHS-ből, majd jön, és akkor lesz megint mindenhol :)

ja.. drop shipping. Ugyanazt az egy példányt árulja az ország összes boltja. Néhánynál rossz a szinkronizáció.

Valószínűleg azért is olyan rossz, mert boltból van sok, de vásárlóból alig. Ezért valójában csak 1-2 cég árulja a cuccokat, az összes többi csak ráteszi a brandjét és a plusz komplikációját az automata jutalék % mellé.

Autóalkatrészek is hamar szoktak érkezni. Fel vannak készülve arra az igényre, hogyha rájön a szerelő, hogy mit is kell cserélni, minél hamarabb lehessen is csinálni. Az idősebb autónkat otthoni "műhelyéből" dolgozó szerelő szokta csinálni, és a legtöbb dolgot még aznap meg tudja oldani.

  • lathatoan nincs verseny a nagy importorok/disztributorok kozott -> kartell gyanu
  • nem publikus arlistaval dolgoznak, nehogy konnyen ossze lehessen hasonlitani az araikat
  • bazi nagy marzzsal dolgoznak (szerintem a beszerzesi arhoz kepest tripla aron van a listaar) -> amibol extra nagy kedvezmenyt (50+%) tudnak adni szervizeknek -> a szerviznek szinten jo, mert benyeli a kedvezmenyt, aznap kiszallitjak

Mondjuk konkret szamokkal: fektarcsa: 20eFt-os nagyker/beszerzesi ar -> ebbol lesz 60eFt-os listaar -> szerviz megveszi 30eFt-ert -> enduser meg megkapja a 100eFt folotti szamlat csak egy alkatresz kicserelesere (santit a pelda, mert azt parban kell cserelni)

Szoval vagy az allamnak kellene a tokukre lepni, vagy kellene egy uj szereplo, aki normalis arazassal leuralja a piacot (pozitiv ertelemben, mint az alza pl.).

lathatoan nincs verseny a nagy importorok/disztributorok kozott

Az EU-s szereplőkkel versenyeznek, és még talpon vannak.

 

nem publikus arlistaval dolgoznak

Melyiknél nem érhető el regisztráció és bejelentkezés nélkül egy tömegtermék ára?

 

bazi nagy marzzsal dolgoznak (szerintem a beszerzesi arhoz kepest tripla aron van a listaar)

Nem kötelező náluk vásárolni.

 

amibol extra nagy kedvezmenyt (50+%) tudnak adni szervizeknek

Szolgáltatást is adnak mellé.

 

a szerviznek szinten jo, mert benyeli a kedvezmenyt

Ahová én járok, ott nem nyelik be a kedvezményt.

 

kellene egy uj szereplo, aki normalis arazassal leuralja a piacot

Ha olcsóbb akar lenni, de napon belül több szállítást is nyújtani kíván, akkor valószínűleg egy teljesen automatizált budapesti raktárra van szüksége, különben ugyanúgy ki kell fizetnie a raktáron belüli logisztikai teendőket végzők munkabérét, meg pl. az emberek számára alkalmas környezetet teremtő klimatizálást.

:)

+1

Nyugodtan lehet csinalni jobbat, en nagyon szivesen fogok ott vasarolni. Kb ennyi, aminek meg kell felelni:

  • legyen nehany specialis termeken kivul ~minden raktaron
  • nagyobb varosokban legyen 10 km-es korzetben szemelyes atveteli pont
    • kisebb telepulesektol legyen max. 50 km-en belul atveteli pont (mert bizony volt mar, hogy kellett)
  • legyen olyan webshop, hogy a konkret auto alapjan tudjon szurni alkatreszeket, akar VIN szerint is
  • vegyes az otthoni autofelhozatal, a 18 eves Opeltol a tavalyi Toyotaig, termeszetesen legyen mindenhez mindenfele alkatresz
  • legyen meg visszamenoleg az osszes automra az osszes beszerelt alkatresz listaja
  • egykattintasos utanrendeles a fogyoeszkozokre
  • legyen jelentosen olcsobb, mint az Unix, kulonben nem erne meg valtani

Igazabol ennyi, ha ezek megvannak, es olcsobb tudsz lenni mint az Unix, akkor egy vevod mar van.

Amiket írsz azok szerintem leginkább az autószervízeknek számítanak.

"Hobbi" szerelőknek a Kovács Autó-nál (alkatreszek.hu) a normál utcáról beesős kisker ár mindenféle regisztrációs könyörödvény nélkül kb 20-50%-al olcsóbb mint az Unix "listaár" az én tapasztalatom alapján.

Eddig minden volt raktárról amit rendeltem.  Aznapra nem szállítanak szerintem (1-2 nap futár vagy csomagpont),de nekem ez nem szempont.

 

Legutóbb Nissan Almera 2005 benzinpumpát (Delphi) rendeltem ami az Unix-nál a nagy kegyesen utcáról beesve felajánlott 10% kedvezmény után (ha kiváltom az idióta kártyájukat vagy mit)  is 50%-al !! olcsóbb volt a Kovács -nál.

Amiket írsz azok szerintem leginkább az autószervízeknek számítanak.

Egyesevel tul sok lenne kifejteni, de ha megmondod, melyik pontoknal erzed ezt a leginkabb, szivesen adok konkret use case-t.

a Kovács Autó-nál (alkatreszek.hu)

De ha ez ilyen jo, miert nem tudja lenyomni a nagyokat?

Aznapra nem szállítanak szerintem (1-2 nap futár vagy csomagpont),de nekem ez nem szempont.

Szerintem sokaknak viszont ez egy lényeges különbség. Az aznapi szállítás baromi nagy előny, amit azt gondolom, sokan hajlandóak is megfizetni. Gondolj bele, hogy mekkora overhead elvinni az autót a szerelőhöz, egy másik autóval is kell mennie valakinek, hogy visszahozzon stb. Aztán délután ugyanez. Ez tipikusan két ember napjának az átszervezését is igényli. Ha ezt kétszer kell eljátszani, mert első nap csak kiderül mi van, és majd 3 nap múlva amikor meg is van az alkatrész, amikor újra lehet ilyen kört menni, ráadásul oda-vissza, akkor sokan inkább fizetnek többet, hogy helyette egy nap alatt le legyen tudva az egész.

Ellenben van szamtalan olyan eset (mint pl. kis es nagy szervizek), aminel elore berendelheto a teljes alkatresz csere pakk, hiszen a szervizekhez is elore be kell jelenteni az autot, nem utcarol szoktunk beesni. Ha lenne vmi varatlan csere igeny (amit nap kozben kellene kiszallitani), akkor a szerviz felhivja a tulajt, hogy ez van, mehet-e a felaras csere vagy raer holnapig normal aron.

Igy most mindenki egyontetuen sziv, mert tobb mint 100eFt a kisszerviz, es tobb mint 300eFt a nagy (minden komplikacio nelkul), foleg az extrem magas alkatresz arak miatt. Normalis arazassal felebol is kijohetne.

+1, bar en nem is szallitasrol beszeltem, hanem amikor nekem kell valami, akkor rogton oda tudok menni, mert a rakosborzasztoi unix telepen is jo esellyel lesz belole raktaron

De amugy ja, szerviz szempontbol az aznapi szallitas no-brainer, eleve nincs vegtelen meretu ingatlanod a kocsikat parkoltatni, amig varjuk az alkatreszt az aliexpressrol

Az a baj, hogy ezek a "premium" feature-ok mindenki torkan le vannak nyomva, akkor is, ha egy tervezett, nem surgos szervizrol van szo. Ha lehetne valasztani, hogy nagy szerviz mondjuk 150k 3 nap alatt, vagy 300k reggel viszem-estere kesz modon, akkor mindenki dontse el, mit er meg ez neki. De nem, ha surgos ha nem, fizesse ki a paraszt a 300k-t oszt haladjunk.

De mondhatnam a karambol utani szervizelest is. Nem surgos, megis kiszamlazzak a biztosito/casco fele a millios szerviz dijakat. Mar alig kell megtorni egy kocsit GTK-hoz.

Ha ilyen nyílt titokként ismeri mindenki h. a köcsög márkaszervizek a biztosítókat húzzák le ennyire, a biztosítóknak miért nem áll érdekében a szervizeket saját emberükkel ellenőrizteti? Vagy olcsóbb kifizetni szónélkül, aztán a birkáknak emelni kollektivan az éves díjat?

Tavaly a feleségem koccant egyet, nem fizettünk, biztosító lerúgott két kategóriával. Évfordulóra újrakötöttük (kb ugyanannyi lett, mint előző évben két kategóriával feljebb), de egyszer sem kérdezték, hogy mekkora volt a kár. 

Autószerelő ismerősöm mondta, hogy a legtöbben kifizetik a javítást, mert nem tudnak számolni, és befosnak, hogy mi lesz ha B10 helyett B8-ban lesznek. (Semmi.) Cserébe kifizetik a károkozói pótdíjat így is, úgy is. 

Úgyhogy ja, szerintem ilyesmi lesz a biznisz, hogy igazából mindenki nyer a magas kiszámlázott költségen, csak te nem. A szervizt kifizeted te, a biztosító nem fizet semmit, de mégis megkapja a pótdíjat, te meg így jártál.

Ugye a markaszervizek nem csak a biztositokat, hanem a normal vasarlokat is lehuzzak, mert egy garancias autot nem tudsz mashova vinni. Idosebb autot elvileg lehet tobbfele a biztosito altal listazott helyre vinni. Fene tudja mennyi nokias doboz jart korbe, amikor kialakitottak a listat.

Ez itt a lényeg.

Az autózás egy különleges terület. Külön jogszabályokkal, lobbival. Külön adóztatással és ellenőrzéssel. Szóval eléggé össze van csatornázva az állammal is. 
És eleve a gyártók - kereskedők - szervizek rendszere maffiaszerű. Az állam pedig sok adót remél általuk kapni. Nem az a lényeg, hogy verseny legyen, reális árak legyenek, hanem, hogy magas árak és ezért sok hozzá kapcsolódó adó legyen. Van olyan ország, ahol törvénybe foglalták, a kereskedőhálózatok monopóliumát. Annyira maffia.

Mindenféle mű függőségekkel, legalizált összejátszásokkal, monopóliumokkal operálnak. (ezért is szoktam csúnyákat írni, amikor beverik a hisztit pl az app áruhazak működése/haszonkulcsa/feltételrendszere kapcsán, ami ezerszer tisztább, mint sok más hagyományos pénzmosoda.)

Egy fecske nem csinál nyarat.
Ne felejtsd el a méretgazdaságosságot se: a raktározás nagyon drága tud lenni - Oregon exfórumtárs tudna erről bővebben nyilatkozni. A logisztikánál elég fontos szempont a napi eladási mennyiség. Senki se fog raktáron tartani olyasmit, amiből 10 darab fogy évente. Nem, a Bárdi és a Unix sem. Ők is rendelik JIT.

Mellesleg a Bárdi / Unix hálózat nem véletlenül tudta leuralni a piacot. Olyan "módszerekkel" könnyű céghálót építeni.

Ne felejtsd el a méretgazdaságosságot se: a raktározás nagyon drága tud lenni

Igen, es ezt meg kell fizetni, de ahogy irtam, ezzel nincs problemam. Akkor vesz az ember alkatreszt, amikor szuksege van ra, nem akkor, amikor nincs. :)

Senki se fog raktáron tartani olyasmit, amiből 10 darab fogy évente.

Attol fugg. A raktarozasi koltseg csak a merleg egyik oldala, a masikon ott van, hogy ha nalad van raktaron tularazott bizbasz, a user pedig tularazott bizbaszt szeretne venni, akkor nalad fogja megvenni, nem masnal.

Olyan "módszerekkel" könnyű céghálót építeni.

Ezt vasarlokent nem tudom megitelni, es a sztorit sem ismerem.

Akkor vesz az ember alkatreszt, amikor szuksege van ra, nem akkor, amikor nincs. :)

Ez igaz. Csak erre nehéz tervezni egy üzletet, logisztikát.

....a user pedig tularazott bizbaszt szeretne venni, akkor nalad fogja megvenni, nem masnal.

Sajnos nem. A sóher vevőkből egyre több van. Nem véletlenül hagytam abba a kereskedelmet - mellékesként csináltam. Egyszerűen én nem fogok vitatkozni 100 Ft-okon egy 10-20-30e Ft-os tételnél - megtörtént eset többször is.

Ezt vasarlokent nem tudom megitelni, es a sztorit sem ismerem.

A sztori marha egyszerű:
- Legyen az országban gengszerváltás rendszerváltás.
- Hirtelen áramoljanak be a nyugati csodák, amikre sokan vágynak.
- Omoljon össze az ipar, legyen rengeteg eladó / kiadó raktárépület (lásd pl: Ganz-Mávag terület), ahol bagóért lehet raktárat építeni.
- A gazdasági, jogi környezet is legyen kellően zavaros (90-es évek adószabályai).
- Legyen divat a számlaadás elkerülése, illegális foglalkoztatás, fekete kereskedelem. Minél zavarosabb, annál jobb!
- Fel kell verni az árakat, kartellmegállapodásokat kell kötni. kizárólagos forgalmazási jogot kell szerezni, piacfelosztás területi alapon. Pl: X nem nyithat boltot abban a városban, ahol Y-nak már van boltja.
- 2-3 évtizedig álljon fenn ez a környezet, ahol is lehet piacot szerezni.
- Építsd régiós bolthálózatot: Magyarország, Románia, Szlovákia, Ukrajna, Szerbia stb. Osztrákok nem véletlenül nem engedték be se a Bárdit, se a Unixot.

Ezt nem csak a Bárdi-Unix páros játszotta el / élt a fennálló lehetőségek többségével.

Ha jól értem, a problémád gyökere a személyes tapasztalatod, mely szerint olyan szervizbe jársz, amelyik nem kezeli korrekten az alkatrészek árát. Ha van kedved, autós fórumokon kérdezd meg mások tapasztalatait, hátha tudnak nem lehúzós-, de jól dolgozó szervizt ajánlani.

:)

Jellemzően a javítók a kisker áron számolják az alkatrészt, amit nagyker árhoz közeli áron kapnak. Ezért sok szerviz eleve nem hajlandó a vevő által hozott alkatrésszel dolgozni, még akkor sem, ha az alkatrész teljesen oké.

Sajnos ma árérzékeny a piac, és nem hajlandóak olyan munkadíjakat fizetni az ügyfelek, ami a reális lenne. Így a burkolt jövedelemmel az alkatrészek árában valamivel kevésbé fáj a tulajnak odaadni a javítás árát, elvégre nem a szegény egyszeri szerelő akarja őt lehúzni, hanem ki kell köhögni a gonosz autógyár alkatrészárait.

Tehát már nem működik az a rendszer, ami 100 éve még elfogadott volt:

Tasziló gróf autója lerobban az istenhátamögötti falu határában. Lóval bevontatják a helyi kovácsműhelybe. A kovács egy ideig nézegeti az autót, aztán fog egy kalapácsot, jól odasóz az egyik alkatrészre, és a motor utána beindul. 

Kérdi a gróf, hogy mennyi lesz a javítás.

-21 pengő - így a kovács.

-Na de 21 pengő egy kalapácsütésért?-

-Ja, a kalapácsütés az csak 1 pengő. 20 pengő, hogy tudtam, hova kell ütni.-

"sok szerviz eleve nem hajlandó a vevő által hozott alkatrésszel dolgozni,"

Ennek elsősorban a szavatossági/garanciális viták elkerülése az oka. Nem, nem mondhatja azt az üf. hogy az alkatrész hibájából, méretpontosságából stb. eredő károkért, hibás/hiányos teljesítésért semmilyen igénnyel nem lép fel a szervízzel szemben.

"ki kell köhögni a gonosz autógyár alkatrészárait"

Szerelő mondta - és sokszor nagyon igaza van: egy jó bontott alkatrész sokszor jobb, mint egy új utángyártott. Ez főleg műanyag illetve  karosszériaelemeken mutatkozik meg - az utángyártásra "berendezkedett" cég sokszor az eredeti vagy  eredetivel azonos minőséget előállító cég levetett (elkopott/tűrésen túl deformálódott) présformáit veszi meg, és azzal dolgozik... Persze, hogy olcsóbb lesz, hiszen nem kell drága pénzen 3D szikrával kifaragnia drága anyagból ezeket a szerszámokat...

Ha 10%-rol beszelnenk, akkor mondhatnank, hogy persze, dolgozott az megrendelessel, kiszallitassal, ilyesmik. De ugyanezt mondod akkor is, ha kiderulne, hogy valojaban felaron szerezte be a cuccot? Te nem rendelted volna meg kulon, ha tudod, hogy felaron is megkaphato? Nem erzed azt, hogy ezzel a komuves/szerviz atver, ha radsoz egy akcios arut teljes aron?

Igen, mert az AFA vegulis a vasarlo fele egy plusz teher. Az csak egy konnyebseg, hogy a bolt befizeti helyettunk. Ha a kormanyunk ugy dont, hogy csokkenti egy termek AFA-jat, akkor annak kifejezetten az a celja, hogy csokkenjen a vegfelhasznaloi ara a termeknek, nem az, hogy benyelje a bolt. Ha a bolt benyeli, akkor lenyegeben no a netto ara a termeknek, tehat az is meg van szivatva, aki ceges vasarlokent visszaigenyli a (csokkentett) AFA-t.

De ez kevesbe szokott megtortenni olyan szektorban, ahol relative nagy a verseny. Na az autoalkatresz kereskedelem pont nem ilyen.

A 100%-os haszonkulcs általános a kereskedelemben, főleg ahol készleten is van áru. A 10% nem nyereség, hanem árrés, amiből fedezni kell a költségeket (bér, raktár, készlet, logisztika, informatika, pénzügy/könyvelés, ..., ...).

"ha tudod, hogy felaron is megkaphato" - valószínűleg te is meg tudnád venni fél áron, csak akkor nem 1db-ot kellene venni, hanem egy konténernyit.

Nyilvan egy zoldsegesnel "jogos", mert rarohad az aru fele. De egy vasdarabokat arulo boltnal ezt nem erzem indokoltnak. Ha annyi, akkor az azert annyi, mert megtehetik, mert nincs verseny. Az a nehany nagy szereplo bele van kenyelmesedve az aktualis helyzetbe, nem challenge-elik egymast. Pl. Alzanal biztos hogy nincs 100%-os arres.

valószínűleg te is meg tudnád venni fél áron, csak akkor nem 1db-ot kellene venni, hanem egy konténernyit.

Dehogy, csak vmi ceges regisztracio kell hozza. Nyilvan en nem foglalkozom autokkal, igy olyan ismerosokon keresztul kell(ene) vasarolni, csak az meg ugye macera.

> De egy vasdarabokat arulo boltnal

ott is van hulladek boven... nem mindneki akar 6 meteres szalakat venni, ha vagjak mindig lesz maradek

IT boltban is vannak maradekok, latni a nagykerek ev vegi raktarsepresenel/kiarusitasanal, mi minden maradt a nyakukon...  arrol nem beszelve, hogy mondjuk egy uj termek megjelenesekor bevasarolnak belole sokat eleg magas aron, aztan nem fogy annyira (mert pl a hup-on lehuzzak hogy szar), de az ara meg zuhan...

ha vagjak mindig lesz maradek

Nem vagyok benne biztos, de ugy sejtem, hogy ha mondjuk egy fureszaru boltban 3m-es rudbol csak 2.5m kell, akkor kifizettetik a teljes (3m-es) arat. Az csak kedvesseg a reszukrol ha meretre vagjak.

De ertem en, ahol ledig lehet venni cuccot, ott a vege megmarad vhogy.

ev vegi raktarsepresenel/kiarusitasanal

De olyankor szerinted veszteseggel aruljak? Vagy csak lemondanak az arres egy reszerol/egeszerol?

Es meg ott van az arfolyam hullamzasa is.

> akkor kifizettetik a teljes (3m-es) arat

lattam mar ilyet is, de ha mondjuk 1m-t akarsz venni es 6m szalak vannak nem lenne eletszeru 6m-t kifizettetni... az OBI-ban sem fizettetik ki a teljes butorlapot ha vagatsz eg x*y meretu darabot  (mas kerdes hogy mekkora a haszonkulcsuk)

az inkabb a nagykereknel van hogy nem hogy nem vagnak de meg 1 szalat se vehetsz csak egy koteget...  pl elektronikai nagykerben csak 100m gegecsovet vagy 50db 2m-es pvc csovet lehet venni, kevesebbet nem...

> De olyankor szerinted veszteseggel aruljak? Vagy csak lemondanak az arres egy reszerol/egeszerol?

hat az ilyen raktarsopresnel fillerekert (is) adnak dolgokat, vettem mar 4000ft-ert negyedmillios hp switchmodult, 1-2 ezerert supermicro kartyakat stb. csak ezek kifutott termekekbe valo bovitokartyak voltak, mar nem akartak tovabb tartani.

Nagyon csapongunk nem tul relevans dolgok kozott.

Elsosorban a nagyker arazasrol van szo. Az OBI az egy tipikus kisker, annak megfelelo arazassal.

az inkabb a nagykereknel van hogy nem hogy nem vagnak de meg 1 szalat se vehetsz csak egy koteget

Hat errol van szo. Innentol kezdve nincs maradek.

kifutott termekek

Ez megint egy specialis eset. Inkabb azt volna erdemes megtargyalni, hogy a rendszeres Black Friday soran alkalmazott kedvezmenyeket hogy gazdalkodjak ki. Ott friss cuccokat is akcioznak.

nem mindneki akar 6 meteres szalakat venni, ha vagjak mindig lesz maradek

Nem véletlenül nem szoktak vágni. Csak nagyon kivételes esetben. Amikor nekem kellett kb. 2 méteres szögvas és 1 méteres zártszelvény, akkor vehettem 6 méteres darabokat. ÍJ (=így jártam). Mondjuk így nálam maradt maradék a pincében.

De egy vasdarabokat arulo boltnal ezt nem erzem indokoltnak.

Elmondásod alapján te sokkal jobban tudnád csinálni, javaslom, hogy készíts egy üzleti tervet egy hasonló vállalkozásra és vágj bele, nagyot fogsz szakítani. Vagy hatalmasat bukni, mikor kiderülnek az "apróságok".

Szóval a vasboltban nyilván nem rohad el az áru (legalábbis tegyük fel), de az az áru tipikusan már ki van fizetve, áll benne a pénzed, ha csarnok nincs is, de egy földterület van alatta, amit meg kellett venni és másra nem tudsz használni, esetleg polcrendszer. A polcrendszert szervezettebb helyeken katalogizálni kell, ahhoz szoftver stb stb, de minimum egy árukészlet nyilvántartás szükséges így 2025-ben. Azt a nyilvántartást valakinek karban kell tartania, nagyon hosszan lehet sorolni.

Nyilván van/lehet olyan áru, amit akár hamarabb eladsz, minthogy kifizetnéd (ha megfelelő partner vagy a beszállítónak, akkor van utólagos fizetésed), de sok áruval előfordulhat, hogy már rég kifizetted, de még mindig tárolod. Egy árukészlet hatalmas összegeket le tud kötni, áll benne a pénzed, inflálódik, netán maga az áru is értéktelenedik.

Dehogy, csak vmi ceges regisztracio kell hozza.

Ahány eset, annyi féle, nagykereknél sem feltétlenül kapja mindenki azonos áron az árut. A nagykernek is az az érdeke, hogy egy-egy partner minél többet vásároljon, ezt hajlandó is honorálni jobb árakkal. Olyanok is vannak, ahol kell egy minimum forgalom, hogy egyáltalán kiszolgáljon.

Nem lehet általánosítani, de abban biztos lehetsz, hogy az árrés közel sem egyenlő a haszonnal és mielőtt leextraprofitoznál egy céget, célszerű a számok mögé nézni. Ha ezek után is meg vagy győződve arról, hogy lehúzás történik, akkor indítsd vállalkozást, áruld ugyanazt 20%-kal olcsóbban, garantált a siker...

árrés közel sem egyenlő a haszonnal és mielőtt leextraprofitoznál egy céget

Ilyet nem irtam.

Csak azt gondolom, hogy ha egy nagyker altalanos uzletmenetenek resze az, hogy akar 50%-os allando kedvezmenyeket ad bizonyos partnerei reszere, akkor ez szimplan buzlik. Bizonyos szereplok tulzottan versenykorlatozo modon osszejatszanak. Aminek a vege az, hogy a paraszt fizeti a magas szamlat a szervizben.

A GVH sokkal pitibb dolgokert buntet cegeket (legutobb a Bookingot a Genius kedvezmenye kapcsan), nem artana, ha arra is korul nezne.

Én azt gondolom, hogy fogalmad sincs egy vállalkozásról. Ha az a gyanúd, hogy összejátszás van, az más kérdés, jelentsd fel, de mint írtam, a 100%-os haszonkulcs teljesen általános. Nemcsak itthon. Például Ázsia mélyéről fillérekért indulnak el az áruk (textil, élelmiszer, ...), többszörösére híznak az árak. Biztos van benne összejátszás is, akár sokan piszkosul meg is gazdagodnak belőle, de ez van, ha piaci rést látsz, le kell csapni.

Van egyszer egy nagyker/kisker árrés, azaz a kiskereskedő is jelentősen olcsóbban kapja meg az eladandó árut, mint amennyiért eladja (nem akarom sorolni az okokat, szerintem te is jól tudod). Gyakorlatilag ugyanez történik, ha a vállalkozó a nagykertől beszerzi az árut, és aztán kiszállítja a megrendelőhöz, és beépíti. Ez a tevékenység (eltekintve a beépítéstől, de annak külön ára van) meglehetősen hasonló ahhoz, amit a kiskereskedő is megtesz, számomra logikus, hogy hasonló árréssel teszi. A nagykereskedelmi ár nem 'akciós áru', hanem nagykereskedelmi ár. Vagy ha bemész az XY áruházba, és megveszel valamit, az is 'akciós áru' amit az áruház teljes áron rádsóz?

Valasszuk kette a dolgot:

  • nagyker+kisker lanc: Ha bemegyek egy kis sarki autos boltba, akkor termeszetes, hogy az ott kaphato bizbasz araban minden koztes szereplo arrese benne van. Nyilvan annyiert adja, amennyiert csak szeretne, max. nem vesz tole senki, mert az emberek rajonnek, hogy a Tescoban/Auchanban is kaphato egy csomo auto alkatresz (olaj, ablaktorlo, ilyesmik). Aztan ennek megfeleloen vhogy beall a bizbaszok ara. Nem panaszkodom, mert at tudok menni egy masik boltba is ugyanazon bizbaszert vagy megrendelem netrol.
  • nagyker+szerviz lanc: Ha van egy elore tervezett muvelet (kis vagy nagy szerviz), akkor (mivel nem cserelhetek olajat a haz elott, meg amugyse csinalnek ilyet magamtol) muszaj vagyok szervizbe vinni. A szerviz beszerzi a szukseges anyagokat a nagykertol nagyker aron. Nezopont kerdese, hogy tenylegesen nagyker arnak hivjuk vagy a kisker/listaarhoz kepes bazinagy allando kedvezmenyes aron (ne hasznaljuk az akcios szot, mert az felrevezeti a szalat). Majd ezt vmennyi munkaval beepiti az automba. Na es mi tortenik? A szerviz kiszamlazza az alkatreszek kisker/vegfelhasznaloi arat + munkadijat. Egy olyan arat hasznalnak, ami a fenti lancban nincs, csak egy virtualis dolog, amivel lehuzzak a usereket. Egy idealis vilagban a szervizeles minden koltseget (szerszamok, berek, stb.) a munkadijbol kellene fedezni, hiszen az a szerviz tenyleges szolgaltatasa, az added value. Csak igy a kis szerviz szamlaja 40eFt anyag + 100eFt munkadij lenne, ami nem nez ki "jol" egy fel oras meloert. Ehelyett 80eFt anyag + 60eFt munkadijrol adnak szamlat (hogy ugyanennyi legyen a vege) es mondjak, hogy sajnalkoznak, hogy draga az alkatresz. A termeszetes az lenne (legalabbis naivan azt gondolom), hogy a szerviz altal kialkudott/megszerzett nagyker kedvezmenyt azert kapja, mert sokat rendelnek, igy a nagyobb business miatt olcsobban tudjak nyujtani ugyanazt mint a konkurencia. Ehelyett mit csinalnak? Elteszik a nagyobb marzsot.
    Szerintem minden (nem maganszemely) szerviz ezt csinalja, szoval az nem opcio, hogy korbetelefonalok, hogy ugye nem felarazott anyag arral dolgoztok, ha igen, akkor vihetem-e en.

Csak igy a kis szerviz szamlaja 40eFt anyag + 100eFt munkadij lenne, ami nem nez ki "jol" egy fel oras meloert. Ehelyett 80eFt anyag + 60eFt munkadijrol adnak szamlat (hogy ugyanennyi legyen a vege) es mondjak, hogy sajnalkoznak, hogy draga az alkatresz.

De vegeredmenyben szamit ez? Igy is, ugy is ugyanannyiba kerult.

Szeritnem ez ennel bonyolultabb.

Szamomra csak mondjuk egy elvi kerdes, hogy arra torekszem, hogy egy kapott (barmilyen) szamlan helyes tetelek szerepeljenek. De szerintem NAV (konyveles, szamvitel, stb.) szempontjabol se mindegy, hogy mikent kell adozni, bar lehet hogy most ugyanugy 27%-os az AFA-ja az anyagnak es a munkadijnak egyarant.

A nagyker azért adja jó esetben olcsóbban a cuccokat, mert egyben tömegesen ad el, nem foglalkozik egy-egy darab termékkel, az már a kiskereskedő dolga, hogy ezeket egyenként készletezze, eladja, stb. Ugyanez a helyzet a szervizzel. Tehát ebből a szempontból a szerviz pont olyan, mint a kiskereskedő, csak a szerviz ezen kívül még fel is használja a beépítésre. Tehát egy dolog a munkadíj, azt külön leszámlázza, az alkatrészt (vagy anyagot) pedig kiskereskedelmi áron adja.

A szervizek ára is beáll valahogy, hasonlóképpen a kiskereskedelemhez.

tömegesen ad el, nem foglalkozik egy-egy darab termékkel

Nem igaz, mert a Unixnak es a Bardinak is vannak uzleteik, ahova bemehet az utca embere is vasarolni cuccokat egyesevel. Nyilvan listaaron. Ha reggel nyitasra megyunk egy ilyenbe, akkor lathatjuk, hogy szerelok allnak a sorban. Tehat ha egy kisebb szerviz nem erte el azt a csokos szintet, hogy 50% kedvezmeny mellett ingyen kiszallitsak napkozben akar tobbszor is fordulva, akkor logisztikai szinten tokeletesen ugyanazt a szolgaltatast kapjak, mint az utcarol beesett emberek. Ugyanazon elado ugyanugy a polcrol emeli le a 4 gyertyat mondjuk. Csak a szervizes csoka lehet hogy kap mondjuk 30-40%-t, mig en (a kovetkezo a sorban) nem. Azaz multkor kaptam vmi 10%-ot, mert beirta a nevem+cimem a gepbe, de vicces, mert anonim nem is lehet vasarolni naluk. Ennyit a listaarrol.

Emlékeim szerint a GVH évekkel ezelőtt meszelte el az emag-ot talán, mert különböző embereknek ugyanarra a termékre az online webshopjukban más árat mutatott ugyanabban az időpillanatban. Ezzel a pofára / egyedileg árazzuk ugyanazt a terméket (pl. datamining alapján) kimeríti-e a törvénytelenség kategóriáját? Szívesen meghallgatnék erről egy előadást valami gazdasàgi jogásztól, hogy mit lehet és mit nem a szabadpiacon?

Mert pl. a booking-ot is megbszta a gvh, mikor a foglalásra sűrgető popup-okat használták aktivan (kb. így nézett ki a dolog: brózolod a kinézett szállást, erre feldobta az oldal tetején h. figyelem! Éppen 20-an nézik ezt a szálláshelyet rajtad kívül, és már csak ez az utolsó szoba ilyen áron, negondolkozz foglaljál Mooooost!!).

Nemreg a Decathlont buntettek meg amiatt, hogy az online es a bolti ar nem azonos (az online-nal nem irtak, hogy akcios, szimplan olcsobb volt). Mi bele is szaladtunk ebbe. Asszony rendelt vmi tura szandalt helyszini atvetellel, hogy biztos legyen olyan meretben es szinben. Felprobalta, kiderult, hogy masik meret lenne jobb. Elado kiscsaj mondta, hogy semmi gond, lehet cancellezni a rendelest. Gepben megnezte, pont van raktaron a masik meret. Csak menjunk be a boltba es megvehetjuk polcrol. Csak azt "elfelejtette" kozolni, hogy 20k helyett 30k lett volna ugy az ara. Csak a penztarnal vettuk eszre a turpissagot, meg ra is kerdeztunk az ottani elado kiscsajoknal, ment a pingvinezes, ott is hagytuk a picsaba.

ez a listaárazás legális ügyeskedés. Sok más példa is van rá, hogy valamit más áron adni nem szabad, de a listaárból kedvezményeket adni szabad. Vagy fizetési mód nem lehet feláras, de kedvezményt lehet adni fizetési módnál. Szóval hiába ugyanaz az eredmény, a kölcsög jogászkodás miatt csak a megfogalmazáson múlik, hogy valamit szabad-e vagy sem.

De amikor ezt leirtad, nem erezted a kulonbseget?

  • Bemegy a random ember az utcarol: 0% kedvezmeny
  • Bemegy a random ember az utcarol, es regisztral torzsvasarlonak: 10%
  • Heti otszor odamegy a maszek szerelo sorbaallni es vasarolni: 30-40%
  • Heti otszor-tizszer vasarol szallitassal a nagyszerviz, es meg jo esellyel minimum forgalmat is garantal: 50%+

Miert kene ezeknek az entitasoknak ugyanannyiert vasarolni egy nagykerbol?

szerintem elbeszéltek egymás mellett... mert pl ez így listázva simán lehet legális.

Amikor az árakat titkolják és különböző feltételekhez kötik a megismerését, különböző feltételekhez kötik azt, hogy kedvezményes ár jár -e, ott lehet, hogy van mit vizsgálni.
Lehet legális a forgalmi kedvezmény. De lehet illegális, ha valójában piactorzító módon magukhoz kötik a klienseket és azért jár "kedvezmény".  A jogászaikon múlik, hogyan tudják kreatívan megfogalmazni az ok - okozat viszonyt, mégha az eredmény ugyanaz a legális és ilelgális mód közt is, a szándék bizonyíthatóságát büntetik.

Az, hogy a listaar egy mestersegesen felfujt ar, amit meg a nagyker kisker resze (e.g. Bardi/Unix azon boltjai, ahova csak ugy be lehet menni utcarol) is viccnek tart, ezert mindenkinek adnak 10% kedvezmenyt. Ezzel nem is volna baj. A baj ott kezdodik, hogy a listaarat szamlazzak ki a szervizek. Ha felmesz a honlapra, akkor megbizonyosodhatsz rola, hogy marpedig az a bizbasz tenyleg olyan horribilis aru, a szerviz mossa kezeit. Pedig a fu alatt alacsonyabb aron ment vegig a termek mielott beepitettek a kocsidba. 

Ha 365 napból 365 napon mindenkinek akciós áron adod a terméket, az nem akciós ár, hanem listaár, és így jogos a büntetés.

Én úgy látom, online mostanság azt csinálják, hogy a forgalmazó/gyártó által ajánlott árhoz képest tüntetnek fel kedvezményes listaárat. Nem értek egyet ezzel a gyakorlattal, de szerintem online környezetben nem feltétlenül számít megtévesztésnek, hiszen a vásárló több üzlet kínálatában is ellenőrizheti az árakat, és onnan rendel, ahonnan akar. Másképp mondva: nem az állítólagos kedvezményt kell nézni, hanem a fizetendő árat.

:)

Olyan genyosag is van, hogy az online ar kedvezo, de akarmilyen modon szeretnel hozza jutni, vmi felarat fizetni kell. Ha kiszallitast kersz, akkor azert, ha szemelyes atvetelt, akkor vmi "osszekeszitesi" dijat szamolnak fel. (Alza)

Ezzel elerik azt, hogy az arosszehasonlito oldalakon elore keruljenek, csak gyakorlatban megse jutsz hozza annyiert. Ilyenkor erdekes kerdes, hogy mi is a listaar valojaban.

az nem opcio, hogy korbetelefonalok, hogy ugye nem felarazott anyag arral dolgoztok

Miért nem opció körbetelefonálni? Ezt úgy hívják, hogy ajánlatkérés. Kérsz több szerviztől ajánlatot, amelyik számodra a legszimpatikusabb, oda kell menni. A szimpátia alapja lehet az anyagár is.

A szerviz ugyanúgy bolt jelen esetben, az anyagok beszerzésével foglalkozni kell, a megvett olajat raktározni stb.

nagyobb business miatt olcsobban tudjak nyujtani ugyanazt mint a konkurencia. Ehelyett mit csinalnak? Elteszik a nagyobb marzsot.

Nézd, egy  vállalkozás célja a haszonszerzés. Ha túl drágák, máshova fognak menni az ügyfelek. De azt is látni kell, hogy nagyobb szervezeteknek tipikusan nagyobbak a költségei.

Már annyira el lettek kapatva ezek a faszkalap márkaszervizek is (garanciális szerviz, előző alkalommal átbasztak egy másik helyen, azóta csakis előzetes ÍRÁSBELI árajánlat után megyek bármelyikhez), hogy mondja nekem a szervizes telefonban, h. neki nincs ideje árajánlatot küldeni. Ennyi lesz (szóban, a buzi telefonom nem tudja rekordolni a hívást, köszi EU), viszem vagy sem? Mondtam neki ha nem ad írásban árajánlatot, akkor hozzájuk többet nem viszem. Azt mondta nem baj, és letette. Duna Autó Óbuda.

Miért nem opció körbetelefonálni? Ezt úgy hívják, hogy ajánlatkérés.

Probaltad mar a gyakorlatban?

Nyilvan latatlanban nem fognak tudni pontos arat mondani, majd mondjak, hogy kb. 70k szokott lenni mindenestol. Elfogadjuk, odavisszuk az autot reggel, delutan megyunk erte. Majd sajnalkoznak, hogy kiderult, hogy ebbe a kocsiba a dragabbik olajbol kell tenni a gyartoi ajanlas miatt (ami vagy igaz vagy nem, inkabb nem), meg az utangyartott szurokbol se volt epp raktaron, igy kenytelenek voltak a dragabbikat beszerelni. De milyen jofejek, hogy egy ilyen autoba (semmi extra) premium alkatreszeket valasztottak helyettem, mert azok jobbak, ok mar csak tudjak. Tessek, annal a pultnal lehet fizetni, 100k.

A szerviz ugyanúgy bolt jelen esetben, az anyagok beszerzésével foglalkozni kell, a megvett olajat raktározni stb.

Szerintem mar szinte mind "drop-shipping" modban mukodik. Ugye belatni a szervizekbe, nem latni tomott szekrenyeket. Reggel nyitasra kell vinni az autokat. Delelott atnezik oket, osszeirjak az anyagot. Delre megjon a cucc, amit delutan beepitenek. 4 utan lehet menni a kocsiert. Szerintem csak nehany fele olajat kell tarolniuk, mert az hordos kivitel. (Nyilvan a szamlan a 4L-es kis kiszereles ara lesz ugye :) )

Ajánlatkérés: próbáltam már, működött. Mondjuk ezek márkaszervizek voltak. Ami a konkrét esetet illeti: szerintem van eset/helyzet, amibe bele lehet állni, de nem szeretnék vitarendező lenne, a legegyszerűbb, ha legközelebb máshova mész.

Drop-shipping: nem ismerek autószervizt belülről, elképzelhető, hogy minden dropshipping, de akkor sem tudok mást javasolni, minthogy menjél máshova vagy csinálj saját szervizt.

Mindenesetre az önmagában nem feltétlenül zsebmetszés, ha valaki 10%-nál nagyobb árréssel dolgozik. Ha belegondolsz, 10% - költségekért  eleve megfontolandó, hogy érdemes-e vállalkozni pénzügyi értelemben.

Markaszerviz az annyiban mas allatfaj, hogy ott jobban tudjak, hogy az adott markaju autokhoz milyen (nyilvan vmi draga) olajat hasznalnak. Az nem kerdes, hogy erdeti vagy utangyartott legyen a cserealkatresz. Ha vmi extra alkatresz cserere van szukseg, akkor az nagyreszt garancialis javitas lesz, mert 1-2 eves auton nem szabadna eloforduljon, hogy kopo alkatreszt cserelni kelljen (olajcseren kivul). Ergo jobban tervezheto a szervizek ara.

Viszont felszamolnak mindenfele dijakat az atnezesre (ami nem markaszerviznel ingyenes szokott lenni), firmware frissitesre (n/a gari utan), ilyesmik. Szoval onnan se lehet tavozni 100k alatt.

ha valaki 10%-nál nagyobb árréssel dolgozik

Leragadtal az arres kerdesen. Nem feltetlen a mertekevel van a bajom (mert azt a piac megoldana magatol), hanem ahogy hasznaljak es amilyen osszefonodasokat teremtenek vele.

Nyilván az árrés kérdésre reflektáltam elsősorban, mivel azzal volt (van) elsősorban bajod. Kívülről nehéz megmondani, hogy mi miért annyi, amennyi, jeleztem, hogy a 100%-os árazás sem feltétlenül elrugaszkodott, közel sem egyedi, a 10% bőven kevés is lehet.

Nem mellesleg a drop-shipping sincs ingyen: valakinek össze kell szedni a rendeléseket, nagyobb értékűeket akár jóváhagyatni, erre minden nap kell legyen ember, amikor működik a szerviz (szabadság, betegség, ....). Mikor megérkezik, akkor ugyanúgy kell bevételezni, munkához rendelni, szétosztani. Általános szerviz esetén másnak valószínűleg nincs is értelme, legfeljebb a gyakran szükséges alkatrészeket, olajat stb tartanak raktáron, a cégnek is előnye, ha fél napon belül kiszórhatja az autót, nem kell egész nap tárolni, rakosgatni.

Én azt gondolom, hogy árat lehet adni/mondani, ha felmerülés van, akkor lehet szólni telefonon, függetlenül attól, hogy márkaszerviz vagy sem. Ha valaki nem jól méri fel a munkát, nem korrekten kezeli a dolgokat, az előbb-utóbb megmutatkozhat az üzleti eredményen. Egyébként az üzleti eredményből látod, hogy a 100%-os árrése mennyire zsebmetsző vagy sem. Néhány százmilliós árbevétel esetén jó eséllyel nem sok fekete bevétel van, ami torzítja a képet.

Markaszerviz az annyiban mas allatfaj, hogy ott jobban tudjak, hogy az adott markaju autokhoz milyen (nyilvan vmi draga) olajat hasznalnak.

Igen, így van. Pontosan tudják, melyik a legdrágább. Ők ugyan az olcsó hordós kiszerelésű olajat teszik majd bele (ha egyáltalán kicserélik), de neked a számlán valóban ez a drága olaj lesz kiskereskedelmi áron kiszámlázva.

A garanciális márkaszerviz a legjobb biznisz, mert egy csomó melót csak papíron végeznek el. Új autó, ugyebár, mi baja lehet? Csak aztán mikor a garanciaidő után a független szervizben akarnak olajat cserélni, de fáradtolaj helyett valami fekete iszap jön ki a leeresztőn, akkor lehet elmélkedni a garanciális szervizről hosszasan...

Ki lehet mutatni valami földi halandónak is megfizethető hazai laborban, h. 4-7 éves olaj van a mintában 99,9%-ban, és attól döglött meg a kocsi motorja? Így ezután a 3-4 márkaszervízes névreszóló számlával menni és ügyvéddel rájuk gyújtani az egész kirendeltségüket?

Tessek, annal a pultnal lehet fizetni, 100k.

Meg soha, a legatbaszosabb szervizben sem volt olyan, hogy ilyenkor ne hivtak volna fel, hogy mizu, valtozott a terv, mi legyen. Soha.

Ugye belatni a szervizekbe, nem latni tomott szekrenyeket.

Hat ugye, mivel van olyan alkatresz nagyker, ahonnan napjaban tobbszor jon a futar :)

Meg soha, a legatbaszosabb szervizben sem volt olyan, hogy ilyenkor ne hivtak volna fel, hogy mizu, valtozott a terv, mi legyen. Soha.

Es akkor mit csinalsz ha 2kor felhivnak meeting alatt? Nem nagyon tudsz mast mondani hirtelen, csak leokezni. Nyilvan az senkinek sem jo, ha egy kis/nagyszervizt csak felig vegeznek el. Meg a motorolajba is belekopnek :)

Es akkor mit csinalsz ha 2kor felhivnak meeting alatt?

"Elnezest kerek, ezt a telefont felveszem, 2 pec es visszajovok"

En bocsanat, de kicsit szkeptikus vagyok az egesszel kapcsolatban, ott derul ki, hogy milyen olaj kell bele? Veled elofordult mar ilyen? Nalam ugy kezdi az online idopontfoglalas (nem markaszerviz!), hogy adjam meg a VIN-t. Az alapjan gondolom tudjak mar, hogy milyen alkatresz kell bele.

Biztos vannak jobb es rosszabb szervizek, jobb es rosszabb munkafelvevo ugyintezok, jobb es rosszabb szervizes szoftverek.

Legutobb a nagyszerviznel kertem, hogy csereljenek benzinszurot is, mert amiota nalam van az auto, azota biztos hogy nem volt cserelve. Reggel ugy adtam le az autot, hogy felirtak ezt az igeny a munkalapra, az ottani munkafelvevo leokezta. Mikor veszem at az autot, rakerdeztem, hogy miert hianyzik a szamlarol, akkor mondtak, hogy napkozben derult ki, hogy a kocsinak nincs cserelheto benzinszuroje, mert bele van epitve a benzin pumpaba. Legalabb ez most nem jart plusz dijjal. Mindenesetre vannak idonkent meglepetesek.

Amíg nem fizetsz nála marad az autód. Ez az emberek 99%-nak probléma.
Mivel tudod hogy hiába "ügyvédezel" hetekig-hónapokig lemondhatsz az autódról ezért komoly kurvaanyázások közepette mégis fizetsz.

Rendőrt megpróbálhatsz hívni de amíg vér nem folyik addig elhajtanak a 'csába.

zászló, zászló, szív

Nyilvan annyiert adja, amennyiert csak szeretne, max. nem vesz tole senki, mert az emberek rajonnek, hogy a Tescoban/Auchanban is kaphato egy csomo auto alkatresz (olaj, ablaktorlo, ilyesmik)

 

Kb 15 éve történt de azért emlékszem rá, mert vicces volt. 

Barum 185-ös gumi akciósan 15 ezer/db volt a Tecsóban. A maszek gumis 12-ert adta és át is szerelte, mert tőle vettem, muszáj volt jattot adnom. 

Castrol 5/40-es olaj 40%-al drágább, mint random kis olajboltban.

Te nem rendelted volna meg kulon, ha tudod, hogy felaron is megkaphato?

De *neked* megkaphato felaron? 

Nem erzed azt, hogy ezzel a komuves/szerviz atver, ha radsoz egy akcios arut teljes aron?

En nem kulonosebben. Engem a teljes ar erdekel, van egy elvegzendo feladat, az kerul ennyibe es ennyibe, a tobbi nem erdekes. Nincsenek illuzioim, ha holnap fele annyiba kerulne az autoalkatresz, akkor is ugyanannyi lenne egy olajcsere. 

Jellemzően a javítók a kisker áron számolják az alkatrészt, amit nagyker árhoz közeli áron kapnak. Ezért sok szerviz eleve nem hajlandó a vevő által hozott alkatrésszel dolgozni, még akkor sem, ha az alkatrész teljesen oké.

Akkor nem átlagos szervizbe kell hordani az autót, hanem korrektbe...

:)

Attol meg nem tudom jo szemmel nezni, hogy brutalis arrest alkalmazva, majd abbol szinten extrem sok kedvezmenyt adva specialis osszefonodasokat/vendor lock-in/stb. generalva mukodnek, aminek a vegen vegulis az enduser szivja meg, mert draga lesz a szerviz szamla. Ahogy latjuk erre bolond is beterdelt :), akkor biztos jol van ez igy 4 ketharmad utan.

Esetleg felfoghatnád, hogy pl. az Unix napon belül többször szállít, saját autóval, közvetlenül a szervizbe. A kisebb kereskedők ilyet országosan nem csinálnak, így pl. a szerviznek nincs lehetősége délelőtt visszaküldeni a valamilyen okból nem megfelelő alkatrészt, és pár óra múlva megkapni a megfelelőt. Másképpen fogalmazva: az Unixnak saját, a szervizek kiszolgálására specializálódott futárszolgálata van. Létezik pl. gyógyászati termékek szállítására berendezkedett futárcég is, aminek te személyesen valószínűleg sosem leszel ügyfele, mégis van kereslet a különleges szolgáltatására. Ugyanígy te magad nemigen fogod igénybe venni az extra nagy méretű/tömegű terheket szállító cégek szolgáltatásait sem. Ettől még valakinek szüksége van rá. Visszatérve a sírásodra: A gépjárműszerviz miért vásárolna egy átlagos kiskertől, ha hasonló összegért a nagyobb szereplők különféle – ~gördülékenyen működő, releváns – többletszolgáltatásokat kínálnak?

Megválaszthatod, hogy melyik szervizben javíttatod az autódat. A világ nem úgy működik, hogy minden szerviznek a te speciális igényeidre kell berendezkednie, hanem úgy működik, ahogy minden más: a különböző szereplőknek sokféle érdeke van, és igyekeznek az érdekegyezések mentén szerveződni és profitálni. Teljesen rendben van, hogy neked mások az igényeid, de nem csak neked van szabadságod, hanem a többi entitásnak is, így ha sem te, sem az átlagos szerviz nem kíván kompromisszumot kötni, akkor nem lesz üzlet. És jellemzően nem a szerviz marad munka nélkül, hanem te maradsz magadra a javításra váró autóddal.

:)

Ertem en, csak ezekre a "premium" szolgaltatasoknak nincs mindenkinek mindig szuksege. Az ehhez szukseges infrastuktura/logisztika/munkaero/stb dijat viszont minden termekere rateszi. Gondolom mindenfele versenykorlatozo feltetelekkel kapjak a szervizek a nagy kedvezmenyeket. Szoval hiaba olcsobb a gyertya a konkurencianal (ami ugyanugy aznap kiszallitana), csak egy helyrol lehet rendelni. Nyilvan a szerviz is benne van nyakig, mert a kapott kedvezmenyt egeszben vagy reszben atadhatna az ugyfelnek, de nyilvan jobban jarnak ha megtartjak maguknak. Kereshetnenek olcsobb beszallitot is, de minek, jobb a dragabb/kenyelmes is mert az ugyfelnek nincs mar valasztasa, csak fizetni.

Es akkor meg arrol nem is beszeltunk, hogy a szamlan szereplo alkatreszeket tenyleg kicsereltek-e vagy sem. Lehet masnap megy vissza a nagykerbe.

Mitől lesz ezgy autóalkatrész-kereskedés Alza szintű? Hogy másnap az éjfélig megrendelt árut átveheted? :-)

Előttem már jó sokan leírták, hogy a 3-4 legnagyobb nem Alza-szinten nyomja az ipart, hanem úgy dolgozik, ahogy a szervizben a szerelő:

  • Reggel 7-kor szétborítják az autót
  • Fél 8-kor leadják a rendelést az alkatrészekre
  • Ha van helyi raktárban (többnyire van), akkor 10-11 körül ott a cucc, kivéve, ha a szerviz Bivalyböhönye-Külsőtől 30 km-re van, és csak földúton lehet megközelíteni. Oda csak délben ér ki.
  • Fél egykor a szerelő nagy szentségelve megállapítja, hogy bár a cikkszám helyes, azon mégis valami mást szállított a kereskedő.
  • Telefon a kereskedőnek, ha a környéken van még a szállító, megy vissza a cuccért, délutáni kiszállítással viszik a helyes alkatrészt.
  • Ha vita alakul ki, hogy de márpedig mi jót vittünk ki, akkor is többnyire elviszik a cuccot, aztán a szerelő nézegetheti a többi kereskedő honlapját, hogy ott mikor, mennyiért van az alkatrész.

Egyébként ha kérdéses, jó-e az alkatrész, sokszor van a szállítónak 5 perce arra, hogy kiderüljön, tényleg a jó alkatrészt vitte-e ki, vagy pedig döglött nyest van a csomagolásban. Ha utóbbi, nem is kell telefonálgatni, a szállító már viszi is vissza a helytelen alkatrészt, és következő körben hozza a jót (ha van).

Ez a rendszer a kis, független szervizeknek aranyat ér, mert az esetek többségében az ügyfél délután fizet és eltolja a talicskát. Pörög a biznisz, jöhet a következő verda.

Még egy előnyt nem írt senki: a szerviz berendeli VIN alapján az alkatrészt (pl: vízpumpa) és az autó szétszerelésekor derül ki, hogy más típusú vízpumpa kell bele. Habár mindkét vízpumpa elektromos volt, mégis a csatlakozók elhelyezésében volt valami difi.
Velem megtörtént, 1 nap csúszást jelentett az autó javításában.

Okos szerelő nem rendel előre olyan alkatrészt, ami nincs már kibontva a kezében, és nem tudja megállapítani, hogy a kereskedő honlapján látható kép az alvázszám alapján stimmel-e. Ez sajnos néha még márkakereskedőnél is előfordul, és nem csak ritka, egzotikus típusoknál.

Hááát....

Ha kiszerelni 4 óra meló, az ügyfél reggel 9-kor esik be a lebeszélt 8 helyett, akkor esélyes, hogy aznap nem lesz kész az autó (17 órai szerviz zárást feltételezve). Ügyfél nem boldog.

Ha picit profi a szerviz, akkor a következőket tehet:
- Berendeli mindkettőt, legfeljebb egyiket visszáruztatja. Nagyobbaknak ezeket simán engedik.
- Tart raktáron 1-1-t mindegyik típusból: helyi raktár kell hozzá, drága. Ha specializálódik egy modellre / gyártóra, akkor ez nem olyan drága. Ráadásul nála pörög is a készlet.

Pl. elelmiszer eseten donthetek, hogy elautozom egy nagy diszkont lanchoz bevasarolni, vagy elgyaloglom egy kozeli Spar/Lidl/Aldi/stb. boltba, vagy beugrom egy haz alatti kisboltba, vagy megrendelem Kiflin, mert nem erek ra bevasarolni, de meg delutan kell a cucc kiszallitva. Nyilvan a termekek ara annak megfeleloen nonek, tudok valasztani.

Pont ezt hianyolom az autoalkatresz kereskedelemben+szervizeknel. Ha szeretnek egy kis szervizt (olaj+szuro csere lenyegeben) nem surgos modon, akkor hiaba latom, hogy a Tescoban kaphato markas olaj, azt nem vihetem be a szervizbe. Szemrebbenes nelkul rairjak a szamlara a magasra fujt alkatresz arakat ugy, hogy tudhato, hogy annal kedvezmenyesebb aron jutnak hozza.

A gond az, hogy nem lehet csak ugy olajat cserelni a haz elott.

Szerintem abban nem ertunk egyet, hogy te ilyesn esetben kinek az ugyfele vagy. Szerintem a szervize, hogy ok a hatterban kivel mit inteznek, az gyakorlatilag teljesen mindegy, a vegosszeg az erdekes.

A nem-garancialis autoimon a kisszervizt 20500 forintert csinaljak mostanaban. Lehet, hogy ennel olcsobbra ki lehetne hozni, odaengednenek a tescos olajjal, de az is lehet, hogy nem. En elfogadtam ezt az arat.

A szerviz egy vállalkozás, mely szolgáltatásokat kínál. Jogában áll eldönteni, hogy a törvények adta kereteken belül milyen feltételekkel vállal munkát. Neked meg jogod van kiválasztani a számodra megfelelő feltételekkel dolgozó szervizt.

Lehet, tévedek, de szerintem a szerelő az általa beszerzett és beszerelt alkatrész esetén jogszerűen nem írhat a tényleges vételártól eltérő árat a számlára. Ha neki kell rátennie az áfát, akkor annyival növeli.

Megfelelő óvintézkedések mellett senki nem fog basztatni, ha "a ház előtt cseréled ki az olajat". Üres olajos flakont, olajos rongyot, kicsepegtetett olajszűrőt bármelyik benzinkút veszélyeshulladék-gyűjtőjébe bedobhatod, de a használt olajat nem mindenhol veszik át.

:)

Lehet, tévedek, de szerintem a szerelő az általa beszerzett és beszerelt alkatrész esetén jogszerűen nem írhat a tényleges vételártól eltérő árat a számlára.

Navegre, pont errol beszelek. Ha egy szerviz egy virtualis magas anyagkoltseget ir a szamlara, akkor azzal megteveszti/atveri az ugyfelet. Lehet leszarni/felrenezni, de attol meg nem jo.

És ez hogy fog kiderülni?

Hordtam én olyan szervizbe az autót régebben, ahol minden alkalommal kiszámláztak olyan fasságokat is, miszerint feltöltötték az ablakmosó tartályt, meg hasonlók. Egyszer besokalltam, és szerviz előtt csurig töltöttem az ablakmosót, és lefotóztam. Mikor a számlán megint rajta volt az ablakmosó utántöltés, akkor közöltem velük, hogy ez volt az utolsó látogatásom náluk, mert a ténylegesen elvégzett, gyors és precíz munkát hajlandó vagyok megfizetni, de nekem kamu tételekkel ne jöjjenek. Mikor elkezdtek hápogni, akkor megmutattam a fotót, és azután már kuss volt.

Ha szeretnek egy kis szervizt (olaj+szuro csere lenyegeben) nem surgos modon, akkor hiaba latom, hogy a Tescoban kaphato markas olaj, azt nem vihetem be a szervizbe.

Oda nem, de Lajos bácsi sufnituning műhelyébe beviheted. Lajos bácsi amúgy nyugdíjas vasesztergályos, de a környék krehácsait fusiban javítja. Ő ugyanúgy nem az Unixtól rendelné az olajat, tehát még örül is, ha viszel neki.

Ha felétek nincs Lajos bácsis fusi szerviz, akkor vagy a nagyvárosi lét áldozata vagy, vagy csak simán elidegenedtél a környezetedtől :-)

 

A gond az, hogy nem lehet csak ugy olajat cserelni a haz elott.

Persze, hogy nem. Hátul a sufniban lehet olajat cserélni, ahol nem látja senki. 

Magyarországon alapvetően nem tiltja. Viszont vannak jóakarói az embernek, akik képesek mindenért feljelenteni. Akkor is, ha az összes hulladékkezelési előírást betartja az ember.

Én simán cserélek olajat az autómon bárhol. Nem vagyok szívbajos. Eddig sehol se kötöttek bele - az érdeklődőknek elmagyaráztam, hogy mit csinálok és hogyan. Olajcsepp se maradt a homokban / betonon.

Nekem halálom azok a villanyszerelős meg gépészetis bótok, amik hétfő-péntek 9-16-ig vannak nyitva. Se reggel nem tudok bemenni ha nem délre akarok beérni a kurva irodába, se délután nem érek oda mert a kurva amerikaiak miatt a délutáni naptáram van tele. Ja és szombat-vasárnap ki nem nyitnak. Igen, tudom, az ilyen bótba az egyéni vállalkozó / vagy szakma szerinti szerelők, mester (broáf) emberek járnak. De akkor az ilyen bolt ne nyígjon ha aztán le kell húznia a rolót mert a lakossági lúzereket nem tudta elérni.

Az Elektrikstore H-P 8-17, ráadásul árban és választékban is nagyon jók. Szerintem. És igen, ezekben a nagyobb választékkal/jobb árakkal dolgozó boltok/webshop átvevőhelyek jellemzően a szakmát szolgálják ki - akinek ez nem felel meg, az menjen Bauhaus/Obi/Praktiker/'szomtuggya milyen barkács-kendács áruházba :-P

Akárhányszor hétvégén beesek a közeli praktikerbe valami kis-szarért, ami pont kellene, de persze abban a tetves praktikerben még drágá(bba)n sincs belőle pont az, mindig szoktam mondani a közelemben ténfergő többi balfasznak vásárlónak h. kibaszottul utálok amúgy én ide járkálni hétvégén és úgysem kapom meg átalában amiért bejöttem ide. Általában röhögnek, és volt már aki válaszolt h. ő is utálja mint a szart, de csak ez van a környéken nyitva vasárnap.

Egyáltalán nem. Alig van néhány nagyobb szereplő, ezekből dolgozik a kiskerek/webshopok túlnyomó része. Ezek mellett vannak kisebb fókuszáltabb kereskedők, akik ellátják néhány márka képviseletét is (és ezzel igyekeznek lefedni egy konkrét területet, pl. AccessPoint). Ha megjelenne még egy, az Alzához hasonló logisztikával és mérettel rendelkező kisker, még ennyire sem lenne szükség. Hogy ez jó e vagy sem, az más kérdés.

Az a nemmindegy akkor. Azt vágod, hogy a teszkó, madaras teszkó .. ->> .. ->> akár Media Markt ezektől rendel? A CHS decemberben egy hétre szállít ki az előbbiek miatt. Írtam lustán hármat, de határon belül nem lenne lehetetlen 100x ennyit. A végfelhasználókat kiszolgáló kisker egységek pedig hiába vannak szolgáltatással bedolgozva a nagyokhoz, nagykerből rendelnek a nagyok részére, nyilvánvaló praktikus okokból. Erre nem elég 2-3 ütőér. Szorozd meg nyolccal- tízzel a kettőt, akkor talán.

Amúgy sem szeretjük a kommunizmust, szóval a beszállítói láncot ne képzeljük közelebb az egyhez.. a kelleténél.

Vortex Rikers NC114-85EKLS

Jelenleg 3-4 nagyker fedi le a piacot, ez van sajnos. A többi kerekítési hiba. Ismerősi körben esett meg, hogy coil whine-os GPU-t visszavitt valaki elállással, majd nagy ravaszul rendelt egy ugyanolyat egy teljesen másik, független kiskertől (Ipon helyett PCX, vagy valami hasonló felállást képzelj el). Újracsomagolva visszakapta ugyanazt :)

Nem, csak látszik belőle, hogy milyen kicsi a lánc, és mennyire belterjes (pár nagyobb nagyker dominál). Visszament a kártya, bevizsgálták->működik, újracsomagolták, visszatették készletre. Másik bolt berendelte ugyanabból a nagykerből, akik kiküldték ugyanazt a kártyát.

Ha a kerekítési hibát meghúzzuk nettó 1 milliárdos forgalomnál, akkor (a teljesség mindenféle igénye nélkül) ezek meglépik, az igazán nagyok akár 11-szeres mértékben is:

hrp, chs, ingram, asbis *, dotcomp *, demand, market, delta, duna, depo, cédrus

A csillaggal jelöltek céginfók szerint e pillanatban problémásak, de más cégnéven még mehet a buli (a dotcompnál valaha biztosan így volt). Ezek csak amelyeket én "gyorsan" ismerek: ha keresek, találok mégegyszer ennyit. A refurb nagykereskedelmet nem is említem, az megint egy csini lista.

Erre most jöjjenek rá akkor azok, amelyeket (ismét nagylelkűen) teszek be a kerekítési hibának nevezett kategóriába, legyen mondjuk évi 2-1000 milliós forgalom. Ezek jellemzően lokális igényekre kitalált cégek, de Debrecenben csak én magam ötöt ismerek. Biztosan van több is.

Tehát te azt mondod, hogy 2-3 nagyker elég egy országra. Én meg azt mondom, hogy nem elég, de ha elég lenne arra Rákosi is csettintene egy hangosat a túlvilágról.

--

A felhozott CPU példa irreleváns, én nem vágom, hogy mit kellene belelátni.

Vortex Rikers NC114-85EKLS

Az egész topic kisker számtech. boltokról szól, én is ezek kapcsán írtam. Ha tágítani kezded Auchen-el, Tescoval, meg mindennel is ami csak eszedbe jut (refurb, stb.), akkor lehet növelni a számokat, de így sem lehet nagyságrendeket váltani, mint ahogy azt a "felháborodásod" sugallja, de ha ez a fókusz, akkor szerintem senki nem akar vitatkozni, mert nyilvánvalóan így van, csak hát nem erről beszéltünk.

Másrészt szerintem továbbra se tett sem én sem mást arra vonatkozó kijelentést, hogy ez milyen jó így, vagy milyen jó lenne, mert nem jó.

De, épp erről beszéltünk. Ezek a nagykerek szolgálják akár még a madaras teszkót is, meg minden mást is. Irgalmatlan forgalmuk van az értékesítési lánc első láncszemeinek, majd a következőnek is (pedig még nem biztos, hogy elértük a kiskereskedelmet), ezért nem elég a kettő egy országra.

Nem vagyok felháborodva, idézőjel nélkül sem, ezt nem tudom honnan húztad elő.

Nem mondtam, hogy bármivel is véleményezted volna. Csak konstatáltam, hogy az "elég a kettő" gondolatok komcsi ízűvé értek néhány évtized alatt. Tényleg azt hittem, hogy viccelsz.

Vortex Rikers NC114-85EKLS

> hrp, chs, ingram, asbis *, dotcomp *, demand, market, delta, duna, depo, cédrus

ebbol az elso 3 igazan nagy jatekos, es importor/disztributor.

asbis anno intel es supermicro importor volt de ezt mar nagyon reg elengedtek sajnos :(

demand: ok amolyan koztes nagyker, foleg az elso 3-tol vasarolnak (latszik a garlevelen/dobozon) nagy tetelben es jobb aron adjak tovabb mintha azokhoz mesz be kis eves forgalommal.

delta: ok hp/cisco/dell vonalon mozognak kozbeszerzesekkel, nem hivnam oket nagykernek

cedrus: 20 eve vagyok reggelve naluk de meg egy csavart sem vettem ott, olyan dragak.

a tobbit nem is ismerem

Lehet nagynak tűnik a milliárd, csakhogy az a termék beszerzési árát is tartalmazza és nem  a profit ennyi.
Egy tíz fős cégnél, csak  átlagbérkörüllel számolva 120 millió a bérköltség magában évente. Az ország éves nettó bér jellegű fizetése 20-30 ezer milliárdos nagyságrendű azt hiszem. 
Ezzel azt akarom éreztetni, hogy de, pici a forgalom egy gazdaságilag gyenge országban. Azért drága minden, mert nem méretgazdaságos. Azért van csak pár nagyobb cég a háttérben a teljes ország valamelyik iparága mögött.

konkrét számot nehéz lenne mondani, inkább fordított irányból érdemes nézni: láthatóan csak néhány komoly céget bír el az ország. Esetleg még szürkezónás vagy trükköző cégekből lehet megél mellettük pár. Kis pénz, kis foci és magas árak.

Élelmiszernél például sokkal nagyobb forgalom van, de még ott is vért izzad némelyik hálózat, a független kisboltok léte pedig kész csoda.