( saxus | 2024. 09. 17., k – 11:41 )

Tehát nem tudná a NASA pótolni a kilőtt Starlink műholdakat.

Tudná, nem feladata. Ellenben ott van egy csomó másik cég, amelyik ugyanúgy tud rakétákat indítain.

Az állítás lényege abban állt, hogy Musk visszatérő rakétái annyira olcsón tudnak alacsony pályára műholdat feljuttatni

Annyira azért nem olcsó és ugyanúgy kell nekik egy második fokozatot legyártani. Az első fokozat sem egyből megy vissza a padra, némi tatarozás kell nekik. Másrészt általában nem a rakéta a nagy költség, hanem a műhold, igaz Starlink esetén előny, hogy sorozatban gyártott. Viszont még mindig töredéke egy ASAT rakéta, mint egy Starlink start, tehát nem, nem olyan olcsó.

épp mostanában ragadt fent két amerikai asztronauta az ISS-en,

Jó, mondjuk ha csak a média által szajkózott hülyeséget tudod idepapagájkodni, akkor talán esetleg menj, aztán tájékozódj egy picit.

mert a Boeing űrhajó amivel feljutottak nem eléggé biztonságos a visszatérésre

Mint kiderült, a kétségek egyáltalán nem a NASA Starliner CCP csapatából jöttek. Az a csapat elégedett volt a White Sandnél és az űrben elvégzett tesztekkel - mint ahogy az azóta megtörtént sikeres visszatérés mutatja, működött a rendszer. Ahhoz képest egy teljesen sima repülés volt, ez a "fennrekedtek" meg egy teljesen baromság volt, amit a média citált. Eleve a küldetés nem 8 napra volt tervezve, hanem minimum 8 napra. Érdekes módon, a SpaceX Demo-2 esetén valahogy senkit nem zavart, hogy az is minimum 34 napra volt tervezve, aztán 63 nap lett belőle.

de a NASA-ra is, hogy nem rendelkezik saját emberi utazásra alkalmas űrjárművel

Akkor ez meg mi a faszom? :) https://media2.spaceref.com/wp-content/uploads/2022/11/19163605/3162800…

De amúgy nem értem mi a picsogás tárgya, az ISS ellátására a NASA-nál az az irány, hogy kereskedelmi alapon lássák el az ISS ellátását és az űrhajósok felvitelét. Erre készült NASA pénzen, NASA segítséggel a Cygnus és a Cargo Dragon űrhajó, illetve a Crew Dragon és a Starliner. Szintén NASA pénzen, NASA támogatással. Az meg, hogy mekkora médiahisztit kerítettek a Starliner köré (azon túl, hogy tényleg kurva sokat csúszik), teljesen nevetséges. Főleg, amikor már azt is a Boeing nyakába varják, hogy az ULA rakétáján kellett egy szelepet cserélni, vagy a launch sequencer számítógépek nem szinkronizáltak össze rendesen. Ha még legalább egy Delta 4-en lőnék fel még so-so, azt legalább tényleg a Boeing kezdte el fejleszteni, mielőtt az ULA-t összehozták, de nem, Atlas V-n, ami meg Lockheed Martin...

Musk már felajánlotta, hogy ha kell visszahozza a két asztronautát.

Mondjuk én annak is örülnék, ha Musk nem rejtené NDA-k mögé az összes elkefélését. Szinte nem tudok olyan hibát mondani a Starlineren, ami ne lett volna a Dragonon is valamikor, és akkor még mindig csak a lista felénél járok. Persze, ezekből nem lesz médiahiszti valahogy.

felajánlotta

És egyébként még csak nem is Musk ajánlotta fel, hogy visszahozzák, hanem a NASA döntötte el, hogy a CTF legénységét átcsoportosította az Expedition 72 legénységéhez.

Ez vérciki  [...] de a NASA-ra is

Egyébként kb. annyira vérciki, mintha azon picsogna valaki, hogy miért nincs saját busza a BKK-nak... De tudod mi az igazán vérciki? Polaris Dawn. Egy kibaszott IVA ruhát eladják, mint EVA ruha. Hogy mozogni sokkal nehezebb benne, vagy, hogy teljesen napárnyékban 33+ fokos a ruha, mert egy EVA-ra alkalmatlan léghűtés van benne? Amit annyira sem csináltak meg, hogy a felesleges levegőt visszavezessék és ne az űrbe eresszé ki? hogy 1965-ben a NASA a Gemini 4-el gyakorlatilag többet ért el űrséta terén? Jó, tudom, nagyon menő, hogy ilyen slim fit, az, hogy szarabb, mint az 50 éves orosz technika, az már kit érdekel. Lényeg, hogy Musk megint jól megmarketingelt egy low effort küldetést. Hogy még ehhez is NASA segítség kellett, arról persze már nem beszél. ¯\_(ツ)_/¯