( junior013 | 2022. 12. 19., h – 10:12 )

Szerintem '80-as években még bőven alu vezetékkel szereltek és előszeretettel alkalmazták az ún. kupofix-et, ami a gyakorlatilag egy sodrott kötésre rátekert rugó, ami így folyamatos szorítás alatt tartja.

És valószínűleg itt indul a nagy hitvita a sodrott kötésekről: hogy baromira nem mindegy, képlékeny alumínium, aminél az erősen összesodort erek egymáshoz idomulnak, vagy keményebb réz, aminél végül is csak felületi érintkezés van. Plusz hogy rugóval szorítod a kötést, vagy csak le van szigetelve. Alumíniumnál egy kupofix-es kötés szerintem simán üzembiztosabb, mint pl. egy Wago.

Amúgy, manapság a könnyű szerelhetőség miatt szinte mindenki előszeretettel a csatos Wago-t használja mindenhova, holott tartós, fix szerelésekhez sokkal alkalmasabb a sima bedugós, fix Wago (ami egyébként már '95 környégén is létezett - van még pár mintadarabom abból a szériából)