Jópár éve járok mozillás rendezvényekre (FOSDEM Mozilla Devroom, Mozilla Europe Camp, Mozilla Summit). Az üzleti felhasználók soha nem voltak a fókuszban. Kérdésre válaszolva mindig elmondták, hogy nem, nem érdekelnek az üzleti felhasználók. Asa Dotzler elmondta még egyszer, a sajtó meg felkapta, ki tudja miért most figyeltek fel erre. Ez mindig így volt.
Vajon miért nem érdekli a Mozillát az enterprise? Ez jó kérdés. Szerintem egyrészt azért, mert az enterprise szoftverek fejlesztése nem 'fun'. Unalmas. Másrészt nem értenek hozzá, nincs a kompetenciáik között. Harmadrészt van egy víziójuk, és azt akarják megcsinálni, nem mást. Negyedrészt így is van működő üzleti modell, nem kell nagy ráfordításokkal kiépíteni egy support részleget, hogy aztán vagy vesz valaki supportot, vagy nem (böngészőre?!).
Az enterprise workgroup sem volt újdonság, tehát nem pár hét múlva visszakozásra kényszerültek, hanem ekkor kapott sajtónyilvánosságot, ami már nem is tudom, mióta van. Szerintem az lehet az enterprise workgroup dolog mögött, hogy valaki akart ezzel foglalkozni, és hagyták, mert szabadság van. Mindenesetre nem sok eredményt láttunk tőlük.
Elhiszem, hogy sok embernek kényelmetlen, hogy hathetente változik a verziószám, és emiatt, meg még sok más miatt is (nincs MSI telepítő, nem lehet központilag menedzselni, nem támogatja a vállalati mittudomén miket) nehéz az intézményi felhasználás. De miért kellene ezt a problémát a Mozillának megoldani, ha nem ezzel akar foglalkozni, ráadásul ingyen? Ugyanis az alapelvárás, hogy szabad szoftver az ingyenes legyen, ugye? Ha valaki ebben lát fantáziát, csinálja meg, kockáztassa a saját pénzét vagy találjon rá befektetőt, sok sikert!
Viccesnek tartom, hogy sokan jobban tudnák, mit kellene lépni, kvázi hülyének nézik a Mozilla vezetését, pedig nem hülyék. Rá kell nézni a számokra, nagyon rendben vannak. És ha egyszer vége lesz, mert mindennek vége lesz egyszer, akkor sem a híd alá mennek majd, az biztos.
Mondom ezeket úgy, hogy én sem értek egyet egy csomó döntésükkel, de eddig még mindig azt tapasztaltam, hogy nem fogtak mellé, mindig sikerült növelni a felhasználószámot, a bevételt és még a programjukat is megvalósították. Az egyéni szociális probléma, hogy nekem, mint konzervatív power usernek nem pont ilyen alkalmazásokra lenne szükségem. Nem én vagyok a célközönség.
A Google szerződésről is mindig nagyon őszintén nyilatkozott a Mozilla. Ez egy üzlet, ami mindkét félnek előnyös. Sokan megszemélyesítik a vállalatokat, és nem értik, hogy "a Google" hogyhogy pénzt ad egy böngészőnek, amikor neki is van egy. Nem véve észre, hogy mondjuk van egy böngészőfejlesztő üzletág, meg egy reklámértékesítő üzletág, mindkettő saját menedzsmenttel, és ezek akár egymás ellen is dolgoznak, mert mindenki a saját bónuszára hajt, nem a másikéra. Természetesen lehet ebből stratégiai kérdést is csinálni felsővezetői szinten, és akkor lehet azt mondani, hogy nem érdekel a bevétel, pusztuljon a Mozilla.