Váci út 188 adatközpont károsultak keresése, bírósági per - kártérítés - Ace Telekom, Drávanet, Officelink

Fórumok

Sziasztok,

Sokat gondolkoztam melyik témához passzolna leginkább, ide posztolom legfeljebb Trey átrakja amennyiben rossz helyen van

A 2025.02.19.-én történt incidens közepén a Váci úton található adatközpontban egy tűzvédelmi karbantartás során váratlanul aktiválódott a patronos tűzvédelmi rendszer, amely jelentős szolgáltatáskiesést és fizikai károkat okozott több ügyfélnél számtalan eszközben. Megfelelő megoldást a kártalanításra azóta sem érkezett a szolgáltatók részéhéről csak az időhúzás és mindenféle dokumentumok sokadszori bekérése.

A károk mértéke egyes ügyfeleknél jelentős lehet, akár: kieső szolgáltatások, sérült hardver, leálló ügyfélrendszerek vagy SLA-n túli kiesések formájában, garanciavesztés, stb.

🎯 Célom: felmérni, hogy hányan érintettek hasonló módon, és van-e érdeklődés egy összehangolt jogi fellépésre együttes bírósági eljárás megindítására.

📬 Ha érintett vagy:

  • kérlek privát üzenetben vagy hozzászólásban jelezd, hogy milyen típusú szolgáltatást vettél igénybe (röviden),

  • valamint, ha tudod, milyen károk merültek fel eddig (pl. adatvesztés, eszközkár, üzemszünet időtartama).

A cél nem a hibáztatás vagy pánikkeltés, hanem a közös jogi fellépés előkészítése – már az is sokat segít, ha csak visszajelzel, hogy nálad is történt érintettség.

Köszönöm előre is!

Üdv,

Daniel

Hozzászólások

Megkérdezhetem, hogy szerinted mi lenne a megoldása egy ilyen esetnek?

1) Azt értem, hogy Te attól tudsz kártérítést kérni - akivel szerződésben vagy. 

2) mekkora kártérítésre számítasz? az ország (talán) legkomolyabb termében a kártérítési felelősség ~12 havi díj mértékéig terjed.
Ez nem feltétlen éri el egyetlen aktuális server beszerzési árát...

3) a hosting terem joggal tolja rá a kártérítési felelősséget az eseményt okozó (?) karbantartó felelősségbiztosítására - persze, ebből a Te költséged még egy ideig (amig a biztosítók vitatkoznak) nem lesz térítve

4) mi volna a jó eljárás hasonló esetben (tudom - ne legyen hasonló eset) - de ha beindul az oltás, akkor kapcsoljon le a főbiztosíték és minden áram AZONNAL kapcsoljon le (ugye a problémát az (is) okozta, hogy a venti befújta az oltóanyagot)

5) kössön a hosting cég ilyenre is biztosítást (és legyen nagyobb a díj) vagy akinek igénye van külső helyen elhelyezett saját eszközre - az oldja meg a biztosítást magának?

6) hogyan forintosítod egy 2 éve vásárolt használt szerver értékét? és hogyan forintosítod azt, hogy egy garanciás időn belüli gép (mondjuk 1 éves) garanciája megszűnt a káresemény hatására?

7) azzal jobb lesz, ha összehangolt jogi fellépés határásra megszűnik (ilyen áron) ez a terem - és viheted a cuccot ~2x ennyiért máshová?

Van precedens ítélet ilyen esetre itthon is, a bírósás simán megítéli a kártérítést.

Én gondolom ha össztöri valaki az autód, vagy akaratlanul rádob valamit, ha nincs is biztosítása ugyanúgy megtéríti a kárt a károkozó jogerős ítéletet követően vagy már előtte kihagyva egyéb költségeket.

Én gondolom a forintosításnál egy igazságügyi szakértő forintosítja a kárt, ahogy autók esetében is megvan a képlet ami alapján kijön a kártérítés összege és egyéb költségek.

Van valóban sok normális szerverterem, ahol nincs havonta leállás érdemes igen oda vinni (Telekom, Dataplex, Docler szerverterme, Invitech, stb stb...)

Melyik az ország legkomolyabb szerverterme? A Docler?

Van valóban sok normális szerverterem, ahol nincs havonta leállás érdemes igen oda vinni (Telekom, Dataplex, Docler szerverterme, Invitech, stb stb...)

Miért itt van havonta leállás? 4 éve van itt eszközöm - azóta nem tapasztaltam (teljes) megállás. Igen - most sem!

 

megtéríti a kárt a károkozó jogerős ítéletet követően vagy már előtte kihagyva egyéb költségeket.

Itt most ki volt a kározokó? Tőle várod a kártérítést?

3) a hosting terem joggal tolja rá a kártérítési felelősséget az eseményt okozó (?) karbantartó felelősségbiztosítására - persze, ebből a Te költséged még egy ideig (amig a biztosítók vitatkoznak) nem lesz térítve

Te a hosting céggel állsz szerződéses jogviszonyban. Az, hogy ő utána kire próbálja rátolni a felelősséget, az mindegy.

Nyilván nem akarják gyorsan korrektul rendezni, különben nem született volna meg ez a bejegyzés sem, és nem lenne jogi procedúra. Nyilván egy csomó ügyfél már a zsebébe nyúlt és előfinanszírozta a dolgokat, hogy tudjanak üzemelni a gépek a majd fél évvel ezelőtti incidens óta ami a szolgáltató hatáskörébe tartozó cselekmények miatt következett be.

3) mérsékelten értek egyet. Még ha jogilag igazolható is: miért nem fizet az ügyfeleknek, aztán perelgeti a karbantartó céget saját jogon? Mivel a hosting infra nem szenvedett komoly károkat, ő két hét múlva már újra szolgáltathat, akinek meg tönkre ment a szervere, lehet, hogy most két hónapig parkolópályán van pénzügyileg... Unom már, hogy az ügyfelek érdekei a legutolsók minden szolgáltatónál.

6) az első könnyű: létezik az amortizáció intézménye + kiszámolható a szerver mostani ára az inflációval megdobva. A kettőből kijön egy érték, amivel már jól lehet közelíteni a szerver (mint hardvereszköz) értékét. És ez biztosan sokkal kevesebb a szerver - és a rajta tárolt adatok - eszmei értékénél, de több mint a semmi. Ami a garanciás esetet illeti: majdnem biztos vagyok, hogy erre is van képlet. Nem ez lenne az első eset.

7) hát, legalább intő példa lenne a többi terem számára, hogy ne vegyék félvállról sem a biztosítást, sem az esetleges problémák esetén az ügyfelek érdekében történő hatékony fellépést. Arról nem beszélve, hogy ha jogilag nekem jogom van a rendes kártérítésre, akkor mi lenne, ha egy terem nem arra bazírozna, hogy úgyse fogom igénybe venni a kártérítést? Ez megint olyan kis mutyiországi jellemvonás. 

Blog | @hron84

valahol egy üzemeltetőmaci most mérgesen toppant a lábával 

via @snq-

Még ha jogilag igazolható is

Nah, itt a folyamatábra:

te   <---szerződés--->   adatközpont   <---szerződés--->   karbantartócég

Elég nehéz lehet jogilag igazolni azt, hogy odaadtad valakinek a szervered, fizettél a hosztingért, és kérésre nem tudják az eredeti minőségben (mínusz amortizáció) visszaadni az eszközt.

Meglepődnék, ha a szerződésben nem szerepelne, hogy kizárnak mindenféle általad nyújtott szolgáltatás kiesése/SLA sértése miatti kárt. (ellenkező esetben eleve testnyilás-vizsgálattal és az összes szerződésed, folyamatod felülvizsgálatával kezdenék, mielőtt egy floppy-t is bevihetnél hozzájuk és ezt havonta ismételnék és durva limiteket is megszabnának, hogy milyen esetben vállalják át a közvetett károdat)

A havidijadat, azt nyilván visszatéritik, ha miattuk nem tudod igénybevenni a szolgáltatásukat és nyilván, ha a hardveredben kár keletkezett náluk akkor ezt a károdat is tériteniük kell. 

De bármi mást?

Gondolom, hogy mit kell vagy mint nem kell téríteniük, az a szerződésükben szerepel. Ha szándékos esetleg hanyagságból adódó károkozás lenne, akkor "kell" mást is. 

A topikot meg gondolom azért nyitotta, hogy több érintett, ha összetalál, akkor talán erősebb érdekérvényesítő képességük van és talán gazdaságosabb is lehet közös jogi képviselővel érvényesíteni azt, amit "kell", mint külön-külön. Leginkább abban az esetben, ha a másik fél nem akarja teljesíteni azt, amit "kell". 

A pech akkor van, ha inkább csődbe viszik a céget, másba átjátszák és kikerülik az anyagi felelősségvállalást.

Nyilván a hardware károkról van szó, és majd a jogi procedúrából adódó költségek. Nyílván nem térítettek semmilyen hardware kárt, és a kieséssel okozott üzleti károkat sem, az időbeni tájékoztatás elmúlasztásából fakadó károkat sem. Nyilván általában amikor ilyen probléma van elérhetetlenek.

Nyílván nem térítettek semmilyen hardware kárt,

szerintem úgy helyes, hogy még nem térítettek. Vagy Te azt kaptad, hogy nem is fognak?

kieséssel okozott üzleti károkat sem

Fixme, de ha üzletileg kritikus szolgáltatást nyújtasz - akkor van geo-redundanciád is, nem?

"és a kieséssel okozott üzleti károkat sem"

Erre irtam, hogy meglepődnék, ha ilyet kellene fizessenek. A hw kárt, azt meg kell téritsék, minden egyéb közvetett károdat, maximum a havidij mértékéig.

De fixme. Nagyon amatőr lenne a hely, ha ne zárná ki az ilyen felelősségét a szerződésben. (irreális lenne bevállalni ilyet, aki megtenne az mondjuk a normál ár 100x-osáért és szarrá auditálna, hogy mit is csinálsz a gépeden és kik felé milyen szerződéseid SLA-id vannak)

ha a hardveredben kár keletkezett náluk akkor ezt a károdat is tériteniük kell

ezt milyen mértékben gondolod? 100%?
Bérelsz egy rack(helye)t, beleteszel 20 gépet, darabonként 2 millió Ft értékben, és fizetsz havi 200e-t (plusz áram, de az nem keverendő ide). Egy év alatt fizettél nekik 2.5millát, kicsivel több, mint egy géped ára (vagy mondjuk azt, hogy CASCO önrész).

Miből dobják össze a maradék 37.5milliót - ha új gépet követelsz? vagy mennyit kapjál kártérítésként?

Kiesett szolgáltatás - a terem mennyi időre nem volt "használható"? Nem emlékszek, mekkora SLA-t vállaltak, de 99.9% esetén 8.76óra kiesés lehet - és ennyi nem volt...

 

beállsz éjjelre a Tesco parkolóba, a szélviharban rádől a kocsidra a kandeláber - kitől várod, hogy kifizesse a kocsidat - és mikor?

szerk: https://westend.hu/uploads/PARKOLASI-SZABALYZAT-2023.pdf
7. Káresemények:
a) az Üzemeltető nem vállal felelősséget a járművek és/vagy utasaik sérelmére a Parkolók területén
elkövetett, harmadik személyek által okozott károkért.
b) a Parkolók személyzete - a károsult és/vagy a károkozó igénye esetén - közreműködik a hatóság
helyszínre hívásában, valamint átadja a hatóságnak a káreseményről készült videofelvételt, ha ilyen
rendelkezésére áll.
c) az Üzemeltető felelősségbiztosítással rendelkezik a Parkolók üzemeltetésével összefüggésben általa
felróhatóan okozott károk biztosítására.
 

Ha jól értem a nyitót itt egy rutinkarbantartás során következett be a meghibásodás és a káresemény, a karbantartás pedig az üzemeltető érdekkörében történt, nem harmadik fél okozta.

A parkolós példánál maradva ha a karbantartó melósok elflexelnek egy csavart és rádől a kocsidra egy oszlop az nem harmadik fél általi károkozás mert a karbantartást az áruház rendelte meg.

Erről szól a "a karbantartás pedig az üzemeltető érdekkörében történt". Tök mindegy, hogy specifikusan az üzemeltetőnek, vagy valaki másnak dolgoztak a karbantartók, ha az üzemeltető cég rendelte meg a karbantartást, akkor bizony közvetlenül ő felel a karbantartók munkájáért is az üzemeltetési területen. Közvetetten nyilván a karbantartó cég is felelős.

Annak idején amikor hozzánk jöttek karbantartók, mi ezért nem hagyhattuk őket SOHA egyedül SEHOL ami a mienk volt. Mert ha elvágtak egy kábelt mert nem ordítottunk rájuk hogy ne tegyék, akkor az a végén a mi sarunk (is) lett, nekünk kellett azt a kábelt újrahúz(at)ni.

Blog | @hron84

valahol egy üzemeltetőmaci most mérgesen toppant a lábával 

via @snq-

Nem értem. A Westend parkolóba bárki bemehet. A Westend megbízása nélkül is besétálhatok és bedobálhatom a kocsik ablakát. Az, hogy utána be tudod-e hajtani rajtam a kárt, az nagyban függ attól, hogy elkapnak-e. A Westend meg (jogosan) mossa kezeit, hiszen ő csak a saját károkozásáért felel.

Ezért nem jó példa volt ez, mert itt nem egy random betévedt csöves okozta a kárt, hanem az üzleti partnered megbízottja.

Értékcsökkenés azért egy létező intézmény. Amúgy igen, ha pl. leég az egész kóceráj, akkor bizony 100%-os hardver kártéritést várok tőlük, 100%-ot nyilván értékcsökkenve, nem az új bekerülési költségéért.

Legyen biztositása a helynek, vagy annak a harmadik félnek, akit beengedett oda és elbaszta.

Nezd rossz hírem van, neked kellett volna az eszkozokre biztositast kotni. Nem foglalkozom kulso DC vel mar ezer eve. Viszont nekunk az autokra amiben szallitva van, biztositva van, ha adat mozog akkor fegyveres orseg, az osszes peldanya egyszerre nem mozoghat, DC-ben biztositva van minden sajat eszkoz, az épület. Szallitmanyozo cegektol, ha kulso eroforrast veszunk igenybe 1-1 autora bekerve a biztositasi limit stb. Minden nagyon komolyan van veve, es meg igy elofordult baleset. 
Minden rosszindulat nelkul egyaltalan megkerdezted van e biztositasuk, amikor eszkozparkot behelyeztel? 
Alapvetoen nem szokott lenni, viszont segítenek a szerzodes kotesben normalis helyen, vagy tudnak javasolni partnert. Legközelebb erdemes ezzel elni, es a sajat kotbered is belevenni amit partnereknek fizetsz, bar ez annyira megemeli a biztositasi összeget, hogy gyorsan elengeded.
Egyébként sem ertem miert csak egy DC-bol szolgaltattal ha ennyire kritkus infrat uzemeltettel. 

Tudom ez most nagyon kritkus, de azert irtam le hogy masoknak segitsek.

Biztos vagyok benne kizarast talal majd a DC jogi csapata :( jobb ugyvedjuk lesz mint nektek. 

Írtam ilyet, hogy csak ebből DC-ből szolgáltattam? Hol olvastál ilyet?

Mint írtam volt már több precedens, a bíróság dönt majd, korábban is úgy ítélte meg a bíróság más esetekben hiába a "kinek van jobb ügyvédje".

Persze értem ezt a hozzáállást, hogy akinek jobb ügyvédje van az nyeri meg a pereket :))) Ilyen formán a bíróságnak nincs is létjogosultsága, az ügyeknél meg kell nézni kinek van jobb ügyvédje és Ő nyert :))) 

Ok :) en csak amoba vagyok ;)

  • Leghosszabb ügyem amiben végre penzt kaptam kb 10-11 ev volt
  • Volt olyan ugyem ahol a ceges ügyvédnek en kerestem ki a jogszabályokat 
  • Egy hollo mesélte, hogy hallotta amikor a biro felhivta az ugyvedet (aki nyugalmazott biro) hogy segítsen mar neki, a sajat ugyeben :D (mar elevult) 

Ezzel csak az akarom mondani, erdemes megnezni mennyi a perkoltseg, milyen elolegeket kell befizetni

Biztos ertekeztel mar ugyvedddel, emlekeim szerint illetek a karteritesi osszeg 6%-a amit mar az elejen be kell fizetni. 2 millio ft eseteben ez 120e, ha bukjatok akkor perkoltseg, amiben benne lesznek a szakertoi dijak, birosag koltsegei, ugyvedi koltsegek. 

Igen a bíróság azonnal ki fog rendelni szakerot. Majd hoztok ti is... Ezek 50-60e ft-os tételek alaphangon

Nem lebeszellek, csak esszel esely alapjan vagunk bele,ha nem volt hiba a szerzodesben nem sok eselyt latok. Ha volt benne egy olyan mondat is amiben vallaltak a felelosseget maris van eselyetek. 

Az egyik ugyfelemet nagyon megszivattak irok is neki, azt mondtak fujja ki a cuccokat:
https://limewire.com/d/FJiGc#mZxR0W97QK
max flexxel lehet lecsiszolni a raegett trutyit.

Mindent is meg lehet oldani egy kis suritett levegovel, minden masra ott a mastercard :-)

Allitolag egett a fal, egesi serulesek vannak a falon, sokadszor kerik be tole ugyanazokat a dokumentumokat. El akarta vinni mashova a gepeket, ahol meg kijelentettek, hogy ezeket a szarokat amik a V188-van voltak nem  fogadjak, dobja ki oket es vegyen ujakat, elvesztettek szerver jelleguket.

Ezt ítéletnapig lehetne fújkálni dobozos sűrített levegővel. Ide már rendes kompresszor kell.

Amúgy azt tudnám elképzelni, mintha pár zsák szárazbetont bejuttattak volna a klímarendszeren keresztül a levegőbe. Vagy amikor a panelban nekiálltak a betont vágni ajtószélesítéshez.

Nem tudok semmit az egészről, de akkor egy szerverszobában nem inert gázos oltórendszer volt?
És akkor ha jól értem, a karbantartás során sikerült úgy aktiválni a tűzoltórendszert, hogy nem kapcsolt az EPO?
Vagy nem is volt az emergency power off bekötve a tűzoltórendszerbe?
Azért ha nem gázelárasztásos a rendszer, hanem aerorszolos, vagy porral oltós, és a tűzoltórendszer tud úgy aktiválódni, hogy az nem nyomja le az áramot a gépek alatt, akkor az részemről tervezési hiányosságokat is felvetne...

Nem tudom mi a jó megoldás a szervertermek tűzoltó, elektrmos, stb rendszereinek tervezésére kivitelezésére üzemeltetésére, nem csinálok ilyet. Az tény, hogy itt ilyen káresemény történt, az is tény hogy kb havonta van 1-2 leállás valamelyik szolgáltatásban (ahol egyik sem vidám, ha csak az internet, ha csak a áramellátás megy el, ha csak a switch romlik el, stb stb), míg máshol ilyen nincs.  Otthon a mikróm ütembiztosabban működik mint itt az eszközök, és nem romlik el már sok éve.

Akkor te mázlista vagy, mondjuk van aki megnyeri a lottót is, van rá esély vitatathatatlan. Nálunk és masoknál, csak az előre szolgáltató által bejelentett karbantartásokból ami leállással jár volt vagy 10 ez elmúlt pár évben, további 20 pedig a nem bejlentett leállás.

Sajnos legtöbb helyen megy a spórolás: kiépítették az oltórendszert 10-20 éve, azóta csak karbantartják, de nem fejlesztik. Egy modern oltórendszerre való átállás nem 1 millió Ft. "Picit" több.

Amikor szerverszobát építettem vagy specifikáltam, akkor nem véletlenül mentem olyan oltó megoldás irányába, ami nem okoz maradandó károsodást. Volt is ott vitám pár "hozzáértővel".

EPO: Sok "szakembernek" fogalma sincs, hogy miért kell, hogyan kell használni. UPS-eket is elfelejtik bekötni rá - "Minek az?!" címszóval. Sajnos.