Kihalnak-e a hagyományos üzemeltetők?

Címkék

Az üzemeltetői szakmát számos nagyon erős hatás érte az elmúlt években. A történet pedig messze nem csak a cloudról szól, hiszen az on-prem világ is megváltozott.

A hazai hagyományos üzemeltetői közösség elöregedőben van, a méretgazdaságossági és automatizációs kényszer miatt az elvárások is nagyon megváltoztak. Egyre több réteg jön be az üzemeltetésbe, és ahogy távolodunk a hardvertől és az operációs rendszertől, egyre inkább fejlesztők veszik át az újabb feladatokat. Kollár Lacival (SMP) és Zámbó Marcellel (Andrews IT) beszélgettünk a 43. adásban.

Az adásban elhangzott hivatkozások a Discord csatornánkon érhetők el, ahol még beszélgetni is tudsz velünk, és a többi hallgatóval. Adásainkat megtaláljátok a SoundCloudon, a Spotify-on, az Apple Podcasten, a YouTube csatornánkon, és immár a YouTube Music-on is.

Hozzászólások

Szerkesztve: 2024. 10. 25., p – 15:22

"Az üzemeltető egy olyan világban él, ami egy súlyosan torzult világ". 

Ezért a mondatért már megérte bekapcsolni.

atveszi a helyuket az AI! de csak ha nem led-et kell nezegetni :D

A vegtelen ciklus is vegeter egyszer, csak kelloen eros hardver kell hozza!

A hwsw úgynevezett újságíróinak a helyét is átvehetné az AI. Olyan az a portál mintha Frei Tamás álneveken átnyergelt volna informatikai témákra a moszkvai maffiózós interjúja után. 

A jelenlegi színvonalhoz képest egy AI újságíró hatalmas előrelépés lenne. 

“Az ellenség keze betette a lábát”

A feléig üzemeltetőként hallgatva idegesítő volt, mert mintha arra ment volna ki a téma, hogy az üzemeltetés azért hal ki, mert a cloud szükségtelenné teszi (és a cloud-ban csak betanított droidok kellenek diszk és szerver cserére, nem klasszikus üzemeltetők), aztán a beszélgetés második felére előkerült, hogy valójában azért mennek aránylag sokan cloud irányba (ami drága ha nem oda való a feladat) mert nem találnak rendes üzemeltetést...

Az meg, hogy a startup-oknak nem kell üzemeltető, mert mind cloud natívban gondolkodik, azért érdekes és egyben szomorú, mert a legtöbb ilyen a végén megszűnik, mert maga az ötlet lehet jó, de megvalósítva nem rentábilis a cloud költségek miatt, és az elején nem is gondoltak arra, hogy lehet kisebben kellene gondolkodni, majd megnőni, ami már a cloud méretgazdaságosságát kívánja.

Azt is érdekes volt hallani, hogy a cloud vonal többször abba is belehal, hogy a csak cloud-hoz (nagyon) értő ember már olyan drága (a popularitása miatt), hogy az egész üzleti modellt felborítja, és nem éri meg csinálni miatta, vissza kell skálázni vagy on-prembe hozni olcsóbb emberek közé, hogy pénzt lehessen vele keresni.

Pont a minap egy magánegészségügyi befektető/vezető interjújában olvastam, hogy a magánegészségügy kezd azzal a problémával küzdeni, hogy egy orvos egy 60-70 perces műtétért annyi pénzt kér, amennyi a közszférás főállásban a havi fizetése, és így 9 számjegyű fizetések jönnek ebből össze neki, de ezt már nem éri meg szolgáltatni a magán egészségügynek, mert nincs rá fizetőképes kereslet, nem lehet az egészer annyiért eladni.

Nekem fájó, hogy csak közepes és nagy szervezetek sejlettek ki a beszélgetésből, a KKV szint és annak igényei, lehetőségei nem. De pl. itthon a GDP 55%-át KKV-k állítják elő, szóval jelentős tényezők. Itt, Nógrád megye keleti felében azt hiszem ismerem a kisebb-nagyobb vállalkozások, hivatalok java részét IT téren, ha nem is dolgozunk a többségüknek. Oké, ez egy szegény régió, de itt nincs felhős rendszer, nincs on-prem privát cloud, nincs Kubernetes szóló gépen sem, Docker-ben is max. csak elszigetelt dolgok futnak "véletlenül", vastag kliens van mindenre, on-prem fizikai szerverek, stb. Szóval a valóság az, hogy van mit üzemeltetni, és lesz is még jó darabig. Persze az igaz, hogy az üzemeltetők jelentős része semennyire sem tud haladni a korral (vagy inkább beragadtak 20 évvel ezelőttbe...), és tényleg technológia (felhőre) váltásra kényszeríti a cégeket, ha nem találnak jobb üzemeltetőt, aki modernebb rendszert működtet helyben. Az pedig igaz, hogy egyre kevesebb kompetens, technológiát követni képes és akaró üzemeltető van. Ez a váltás pedig jellemzően sokkal drágábbá teszi az Ő méretükben az IT-t, de a nincs IT és a drága IT között még mindig a drága a jobb, ha menni kell a cégnek.

Az pedig, hogy a fiatalok között még fehér holló gyakorisággal sincs üzemeltető szerintem annak köszönhető, hogy mindenhonnan a cloud folyik, meg a devops. Azt senki sem mondja, hogy az IT is olyan, mint minden más, periodikusan visszatérnek és eltűnnek dolgok. Majd ha elkezdenek sokan lejönni a felhőből (ez már szerintem el is indult), akkor ugyan az lesz az üzemeltetőkkel (csillagászati pénzért fognak dolgozni, mert kevesen vannak), mint amikor a felhőbe menéskor volt a felhős szakemberekkel (csillagászati pénzt kértek, mert kevesen voltak).

Szerintem az IT-nak soha semelyik ága nem szűnik meg, csak hol itt, hol ott van több emberre igény. És minden ágnak az marad meg a kevés igény idején, aki a legmagasabb szinten ért a területhez. Szóval inkább azt kellene minden IT-ban indulónak mondani, hogy a terület majdnem mindegy, de ne középszerű legyen egy most népszerű területen (mert sírás lesz a legközelebbi váltásnál), hanem profi bármelyik területen (mert a profik mindig kellenek).

Nagyreszt egyetertek, de van egy fontos dolog, amit mindenkepp kihangsulyoznek: a modern "DevOpsos" toolok szinte mindegyike opensource, teljesen ingyenes szoftverek (git, linux, ansible, prometheus, grafana, elasticsearch, kibana, logstash/fluentd, jaeger, nginx, docker, postgresql, redis, mongodb, es meg hosszan sorolhatnam). Tehat ha vki csak on-prem uzemeltet (kis penz-kis foci alapon), attol meg ugyanugy alkalmazhatja a devopsos praktikakat.

Peldaul ha az elet ugy hozna, hogy nullarol kellene osszerakni IT-t egy kis cegnek (mondjuk sajat vallalkozas eseten), akkor az alabbi koncepciokat alkalmaznam (vs. regimodi rendszergazda):

  • virtualizacio hasznalata free ESXi vagy proxmox alapon (vs. baremetalra telepitett Windows/Linux)
  • VM-eken belul is szinte csakis kontenerizalva futtatas mondjuk docker compose/swarm alapon (vs. apt install xyz)
  • centralizalt log management ELK/EFK alapon (vs. nincs log management vagy vmi penzes megoldas (VMware Log Insight es tarsai))
  • centralizalt perf. managemet Node(+sok mas) exporterek, Prometheus, Grafana alapon (vs. nincs perf. management vagy vmi penzes megoldas (VMware vROps es tarsai))
  • alerting/notification AlertManager alapon (vs. minek az)
  • VM-eken beluli OS konfigja ansible alapon (vs. SSH/RDP-n osszekattintgatva)
  • IaC szemlelet, minden legyen git repoban tarolva (vs. minek az)
  • Jenkins/GitLab pipeline-ok a deployolgatashoz (vs. SSH/RDP-n osszekattintgatva)
  • Rendes secret management (vs. kockasfuzet)

A fenti szoftverek konkretan 0 Ft-ba kerulnek. Nyilvan az elejen maceras/melos osszerakni (az elso alkalommal), de sokkal letisztultabb lesz a vegen minden.

Pontosan! Erre írtam alább, hogy "Az persze tény, hogy a klasszik szakbarbár üzemeltetők (akiket az adásban iskolai rendszergazdának hívnak, sajnos nagyrész jogosan) akik csak egy dologhoz értenek (az is jellemzően elavult), és nem is akarnak tanulni, azok eltűnnek a piacról."

Mi pl. az általad felsorolt módon üzemeltetjük jó ideje még a kis egyszerveres, pár gépes kisvállalkozásokat is, valójában (így végig olvasva) minden pontot teljesítve. De nagyon sokszor futunk bele abba egy-egy kétségbeesett hívás során ismeretlen cégnél ami a zárójelek közé van írva. Ezeknél vagy megkapjuk az üzemeltetést és átalakítjuk, vagy marad a mostani ember szó szerint fillérekért. Amikor összedől, akkor együtt zokognak, hogy dehát ezt nem lehet máshogy/jobban, a másik (mi) is ugyanezt csinálta volna, csak drágábban... Na az ilyenek szépen kikopnak (ez felénk is jól megfigyelhető, gyűlnek az új ügyfelek apránként úgy, hogy nem mi ajánlkozunk nekik).

Nem vagyok jartas KKV korokben, de el tudom kepzelni, hogy rengeteg ceg nagyon "el-Microsoft-osodott" az idok folyaman: on-prem DC-k, exchange, file share-ek, SharePoint, MSSQL-ek, .net-ben fejlesztett appok, ilyesmik. Ha esetleg eljutottak a virtualizacioig, akkor az HyperV ugye. Nyilvan ezeket osszekattintgatjak a rendszergazdak es hagyomanyos modon kell uzemeltetni (e.g. clickops :) ).

Ez igy van, viszont megindult egy migráció a microsoft cloud irányába, mert a cloud ajánlatuk nagyon erős: egy beszállítótól megkapsz kb. mindent ami a backoffice működéshez kell: levelezés, szövegszerkesztés/táblázatkezelés, calendar, címtár/SSO, üzenetküldés, vírusvédelem, AI/LLM, automatizálás, stb. 

SharePointon verziozottak a file-ok, tehat a veletlen beletorles/modositas ellen van mas vedelem.

Fugg az adat mennyisegetol. Lehet elegseges ha a fonok neha letoltni a laptopjara/kulso SSD-re ami fontos. Nagyobb mennyiseg eseten on-prem NAS, vagy S3 Glacier, de van szaz masik cloud backup megoldas is.

Áááá, már sem router, sem nyomtató nem kell. Mindent okostelóról és okosóráról fognak csinálni, nyomtatás pedig a felhőbe. A nyomtatott papírt pedig majd valami Uber-féle közösségi "aki közelebb van az elviszi" alapú startup szállítja ki. Az O365-tel sem kell bajlódni, majd az AI megírja a dokumentációkat és a marketinget is. De akár irodát sem kell fizikailag bérelni, azt is lehetne felhőből igényelni.

Bocs, tudom, hogy már öreg vagyok, de minden maradiságom ellenére is szerintem az egyetlen valódi és hamisítatlan felhó alapú szolgáltatást a légi közlekedés biztosít: megveszed a jegyed, beszálsz, felszállsz, és már ott is leszel a felhőben.

Van egy hobbi/startup jellegű témám amin dolgozom és pontosan így van összerakva. Az hogy git-ben tároljunk dolgokat, legyen valamilyen CI (és esetleg CD), használjunk docker image-eket igazából nem hogy nehezíti, hanem könnyíti a munkát, nincs is igazából értelme máshogy csinálni. 

Már 10 éve is egyértelmű volt hogy ki fognak halni, csak mostmár egyre gyorsul a folyamat.

Szinte minden IT jellegű feladatra van jó áron külsős (legtöbbször felhős) megoldás.

És ha egy vezetőnek választania kell a "Pista tologatja a 10 szervert ami kerül havi 1-1.5 millába a cégnek de tulajdonképpen senki nem tudja mit csinál" megoldás vagy aközött hogy megveszi az összes funkciót külsős szolgáltatóktól, rendelkezésre állással, rendes supporttal, bővíthetőséggel, stb. ugyanannyiért akkor nem kérdés hogy mit fog választani.

Innen született meg ugye a DevOps, aki gyakorlatilag egy dev skillekkel rendelkező ops személy, tehát nem fakad sírva ha terraformban van az egész infra és nem kezd el keresztet vetni ha valaki aztmondja hogy semver meg branching strategy.

Aki erről lemaradt, nem váltott és nem képezte magát tovább az bizony előbb-utóbb megnézheti magát mert vészes gyorsasággal fogynak az ssh-n keresztül szervert csesztetős pozíciók.

Tehát nem halnak ki, sőt az üzemeltetők kereslete sem csökken, csak máshol lesz rájuk igény, némiképp más skillset-tel...

Amit Trey is mindig mond, és igaz, hogy a felhő csak másvalaki szervere, nem valami földöntúli dolog. Abba is be kell lépni valakinek SSH-n és meg kell csinálni ami félrement. Plusz a felhő rendszereket sem a babzsák startup fejlesztők rakják össze a DC-kben (és nem is betanított diszk cserélő operátorok), amin aztán lehet akármit futtatni IaC.

Az persze tény, hogy a klasszik szakbarbár üzemeltetők (akiket az adásban iskolai rendszergazdának hívnak, sajnos nagyrész jogosan) akik csak egy dologhoz értenek (az is jellemzően elavult), és nem is akarnak tanulni, azok eltűnnek a piacról. De nem úgy általában az üzemeltetők. Viszont ez igaz az IT összes ágára, pl. a fejlesztők között sincs arra kereslet, aki csak valami lefutott, valaha populáris, de nem túl specializált technológiához ért.

Pedig de. A felhő csak másvalaki szervere. Csak az a másvalaki elsősorban ebből él, sokan van, nagyon ért hozzá, és már kész, bevált megoldásai vannak arra is, amire még nem is gondoltál. Meg lehet csinálni mindent on-prem, ami a felhőben van? Persze. De mire mindent összeraksz, drága lesz, és az is csak hónapok/ évek múlva, és közben rájössz mit felejtettél ki vagy mi az ami mellett közben elment a világ. Mondom ezt úgy, hogy az on-prem-et baromi jó lehetőségnek látom költség csökkentésnek, de már nem úgy, mint régen. Régen on-prem first, és peak menjen ki a cloud-ba, ma cloud first és ami stabilizálódott architektúra/workload, az jöhet földre. Van ami persze csak földön jó, ilyen pl. a fejlesztők homokozója, mert ott végtelen pénzt el lehet felhőben égetni, miközben a jó része értékteremtés nélküli elfelejtett kupi. De akkor az legyen egy felhő konform módon összerakott k8s, hogy onnan már könnyen lehessen tovább menni bárhova. 

A felhő csak másvalaki szervere...

Az internet szolgáltatás csak másvalaki rútere.

A vezetékes hálózat csak másvalaki vezetéke.

A mobilszolgáltaás csak másvalaki antennája.

 

Ahgy mutatod is a hozzászólásodban, a tudáson alapuló sok-sok extra szolgáltatás  képezi itt az igazi értéket. 

DevOps, aki gyakorlatilag egy dev skillekkel rendelkező ops személy

 

Pont nem, a DevOps a metodika ami alapján a Dev és az Ops együtt dolgozik. Még mindig, 2007 óta. Persze a nagyvállalatok próbálják újradefiniálni mit is jelent, mert azért az mégis milyen már hogy két külön részleg együtt dolgozik? Ki hallott már ilyenről? Így nem lehet birodalmat építeni cégen belül.
Majd szépen felveszünk egy DevOps embert vagy csapatot akik összedevopskodják a dolgokat és már kész is.

Igen, a DevOps egy metodika. Viszont a gyakorlatban egy DevOpsosnak annyira sok mindent kell(ene) tudnia, hogy egy elet nem eleg ra, hogy az ember kitanuljon mindent is: profi szoftverfejlesztest tobb nyelven, halozatos dolgok, cloud adminsag (+terraform), szazfele AWS/Azure/GCP szolgaltatas, linux skillek, docker, kubernetes, security minden terulete, automatizacio/pipeline-ok, monitoringozas, sokfele adatbazisok, stb. Tehat a gyakorlatban megicsak szet szokott valni a backendes, halozatos, adatbazishoz jobban erto emberek, es mindegyikojuket osszefogja par devopsos. De nyilvan ez meret es cegfuggo.

Pontosan ezért, a gyakorlatban a legtöbb DevOps platformüzemeltetőként dolgozik, egy erre kialakított csapatban - nem szigetszerűen a fejlesztők mellett. Utóbbit senki nem tudná kifizetni, annyira kevés ember van aki a teljes spektrumot le tudná fedni.

Egyszerűsített def. Üzemeltető az, aki a LED-et figyeli! ;)

Szerkesztve: 2024. 10. 25., p – 22:37

akkor gyorsan nyugdijba megyek mielott en is kihalok! az AI szerint mar ugysem elek :)

a hagyomanyos mosoport uzemeltetot otthonaban, munka kozben erte a halal...

Persze hogy kihalunk. Mint a mainframe, meg a C úgy 20 éve, és azóta is folyamatosan :)
Aztán a devops által odahányt "infrát" is rendbe kell tennie valakinek, hogy működjön is. Nem lehet mindenki webshop/facebo/tapichat/babzsák hős.

*ásít*

echo crash > /dev/kmem

így van. A hazai cégek 60%-a mikrovállalkozás (max 10 fő foglalkoztatott). Árszabásban kevés olyan cloud szolgáltatás van amit ki tudnának vagy ki akarnának fizetni az ilyen kis cégek. De még a kisvállalkozások (max 50 fő) is megfontolják ezek alkalmazását.

Továbbá azzal is tisztában kéne lenni, hogy a jellemzően Budapesten és aglomerációjában veszik igénybe a legnagyobb arányban ezen szolgáltatásokat. Az ún. vidék -- az informatikai ágazatok kisebb jelenléte miatt -- az arányokat tekintve köszöni, jól el van az on-prem megoldásokkal.

Ezen cégek nagy része jobban szeretik ha az adatok ott vannak helyben a kezük alatt: ha akarják kihúzzák, elrejtik, kalapáccsal szétverhetik, elvihetik, akár bele is hugyozhatnak. Ezen cégeket jellenzően 40-50 éves vagy afölötti korosztály vezeti, a klasszikus és jól bevált  megoldásokhoz való ragaszkodás többet nyom a latba mint a DevOps-os blabla. Volt hogy kaptak ajánlatot cloud megoldásokra, de elhajtoták őket: nem bíznak senkiben, így aztán főleg nem bíznak egy felhős cég tök ismeretlen tulajában és gárdájában.

Jó észtevétel. Amíg a Kürt él és virul, addig lesz on-prem is. Valamint a kihalásra ítélt őskövületnek számító üzemeltetők is itt fognak még mászkálni, köztük én is.

Sajnos mára minden rendszer annyira és feleslegesen túl lett bonyolítva, hogy hiába DevOps valaki, valódi DevOps soha nem lesz belőle: nem fogja a teljes spektrumot sem átlátni, sem felfogni. Csak egy szeletét. Nincs ezzel baj, csak ne lennének maguktól annyira elájulva.

15-30 évvel ezelőtt még átláthatóak voltak a rendszerek és a fejlesztések, de már akkoriban sem volt olyan, hogy teljes szélességében és magasságában mindent értett volna akár a legprofibb szaki is.

Nagyon nem jó sem az irány, sem a tempó.

Sajnos mára minden rendszer annyira és feleslegesen túl lett bonyolítva

Nezopont kerdese. Public cloudban serverless technologiakat hasznalva rendkivul szeles tartomanyban skalazodo (Dev/Test -> QA -> Staging -> Prod) alkalmazas hosting "infrat" tudunk osszerakni a globalis piac szamara. Ez 15-30 eve elkepzelhetetlen volt (olyan aron, amibol megoldhato mindez manapsag).

Nagyon nem jó sem az irány, sem a tempó.

Ezt majd az ido eldonti. De lehet hogy mar eldontotte.

+1

És szerintem nem kihalnak, hanem elfogynak, nincs utánpótlás. Egyszerűen nincs ember üzemeltetésre, a fiatalok közül alig tud valaki hagyományos üzemeltetési feladatokat elvégezni. A régi motorosok meg nyilván válogatnak, többet kérnek, nem akarnak foglalkoznak kicsikkel, meg user-supporttal.

"Sose a gép a hülye."