EV és a (sós) víz nem jó kombó ... nem, nem! Tampa környékiek már tudják!

Hozzászólások

Állítólag az USA-ban a biztosítók már vagy egyáltalán nem, vagy csak horror felárért kötnek otthonbiztosítást, ha valaki EV-t tárol. Kollégám szerint már a hazai biztosítók is felteszik a kérdést:

Tárol-e otthon elektromos járművet?

trey @ gépház

If you have one of these vehicles including cars, scooters, hover boards, golf carts or children's toys that have been compromised by flooding, please unplug the vehicle or device, and move it safely away from your home or apartment into a clear open space.

trey @ gépház

Igen! Arról is, hogy az USA 51 tagállamból áll és államonként más és más szabályok vannak. Így, hogy Habók Herold hegyen lakó, moonshine-t készítő hillbilly barátod mit tud az egyikről, az nem árul el semmit a többi 50-ről :D

trey @ gépház

Plusz ahány insurance company. Szóval, légy jó, vedd elő a matekot és számold ki, hogy a haverod kurván felesleges állítást tett.

Egy valamiben biztos lehetsz, a biztosítók nem jótékonysági intézmények, ahol nagyobb kockázatot fognak látni, azt be fogják árazni!

Szimpla matek!

trey @ gépház

a biztosítók nem jótékonysági intézmények, ahol nagyobb kockázatot fognak látni

Itt van az önellentmondásod Gabó! Egy LiFePO4 cellát próbálj meg meggyújtani! Egy benzines/gázolajos verda sokkal tűzveszélyesebb mint egy LiFePO4 akkus EV! Nem jártál kémia órára Gabó!?

Vagyis szerinted az elektromos jármű-tűz az elektromos járműre nem veszélyes (hiszen a biztosítók nem látják extrakockázatnak, legalábbis ami a biztosítási árazást illeti). :)

"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

Az látszik ott, hogy a biztosítók beárazzák az EV-k biztosításába kockázatként az összes problémájukat:

Electric vehicle insurance can be more costly than insurance for gas-powered vehicles due to the expense of electric vehicles and their specialized parts.

Tehát, eleve magasabb a biztosítási díjuk, nem feltétlen teszik bele még pluszban a kigyulladást.

Én meg arról beszélek, hogy ezekhez hamarosan jön majd a "kigyulladásból származó másodlagos káresemény" a többi biztosításban.

trey @ gépház

Az USA-ban élő haverom szerint nem igaz

Ott tartunk, hogy nem hiszem neked. Ha te mondod, akkor

-nem USA
-nem él
-nem haverod
-nem szerinte
-valójában igaz
vs az egész egy full kamu elejétől végéig.

Amúgy nem vagyok dedeci születésű! Tök egyszerűen fogalmazva kibebaszott sokat dolgoztál ezért a képletért. Gz!

Vortex Rikers NC114-85EKLS

Igen, tökre megértelek: a kényelmetlen dolgokat én is leszartam még általánosban. Sőt, kb. ugyanígy reagáltam, mint te, csak korabeli módiban.

Annyi diffi azért van, hogy amit írtam, azt nem csak én gondolom. S én az utóbbit szívesebben szarnám le a helyedben, azért ez mégis keményebb, ha a helyzet nem reménytelen.

Vortex Rikers NC114-85EKLS

Szerkesztve: 2024. 10. 13., v – 10:01

Florida fire marshal calls electric vehicles "ticking time bombs" amid Hurricane Milton flooding

[...]

"In the aftermath of Hurricane Helene, we have seen nearly 50 fires caused by lithium-ion batteries with 11 of those fires being caused by EVs. Floridians living on the coastline who own EVs are at risk of those EVs being inundated with saltwater storm surge which presents a dangerous fire threat to Florida families and their homes. If you have one of these vehicles including cars, scooters, hover boards, golf carts or children's toys that have been compromised by flooding, please unplug the vehicle or device, and move it safely away from your home or apartment into a clear open space.

Link: **FIRE SAFETY ALERT** CFO & State Fire Marshal Jimmy Patronis Calls on EV Manufacturers to Take Steps to Protect Lives for Milton

trey @ gépház

"As Hurricane Milton approaches, I am calling on EV manufactures across the country to take pro-active measures by notifying customers in storm surge areas to relocate their vehicles. As I’ve stated before, these compromised vehicles and devices are ticking time bombs, and my office will continue to coordinate with federal, state, and local officials to ensure consumers and first responders are aware of these fire hazards following Hurricane Milton. In the meantime, please take heed of the tips below and ensure that you place your EV at a high level in a parking garage or at a higher elevation that possesses a minor risk of flooding. After the storm, if you do have an EV that has been flooded by saltwater and it remains in your garage or near your home, please remove it immediately to a safe location so that you can worry about fixing your home, instead of rebuilding it due to fire."

trey @ gépház

Ki ez a Jeff Wright? Mert számomra megélhetési instagrammernek tűnik, nem egy hozzáértő szakembernek (tűzoltó, tűzvizsgáló).

Attól még a képek lehetnek igazak.

Na nem mintha a nettó hurrikán ne tudná lebontani a házakat, de azokat utána még el lehet tüzelni (illetve esélyes, hogy az impregnálás miatt azokat sem), a Tesla meg hamut meg faszenet hagy hátra. Amit könnyebb felseperni... nem tudom melyik a jobb.

Tesla meg hamut meg faszenet hagy hátra.

Nem értem, hogy miféle alternatív világban éltek? A LiFePO4 nem tud égni. A teslán is csak pont azok a kompozit és műanyagok tudnak elégni amik bármely más használati tárgyon is. A kobaltos technológia reaktív, de a Tesla már a CATL LiFePO4 épít be az autóiba több mint 4 éve.

Ja, lehet igazad van, csak ez meg az tud leégni benne, de az a videóról is látva tud bőven eléggé égni ahhoz, hogy leégjen a ház is, de legalább meg tudod magad nyugtatni, hogy csak a kompozit égett el, meg LiFePO4 (vagy még inkább POS4Life).

The world runs on Excel spreadsheets. (Dylan Beattie)

A képek igazak. Bár az AI korában már ebben se vagyok mindig biztos.

Egy hurrikán / tornádó esetén nem az EV maga lesz önmagában a legnagyobb károkozó. Az, hogy keletkezik egy tűz a házban / ház mellett, ami aztán átterjed az EV-re, majd az EV-ben lévő anyagok katalizálják az égést, így még jobban erősítve a tüzet, az elképzelhető. Csak erre egy ICE is képes.

Megjegyzem: házban / ház alatt a garázs sem a legjobb ötlet tűzvédelmileg. Volt olyan tanárom, akinek a Trabantjából szivárgott a benzin és égéstermék enyhén. Olyan szuper volt a családi ház szigetelése, hogy feljött a benzinszag / kipufogó gáz enyhén a házba néha. Ház alatt volt a garázsa. (~30 éves sztori)

A képek igazak. Bár az AI korában már ebben se vagyok mindig biztos.

No shit! A Pinellas Country Goverment nem fake videókat tesz ki?! Mik vannak! :D

Csak erre egy ICE is képes.

Jaja, ezért is emeli ki a floridai főtűzoltó az EV-ket :D (igaz, ott már nem serénykedtetek a válaszokkal!)

:D

trey @ gépház

a cigi s a benzintankolás sem jó kombó... de pl. egy EVSE mellett nincs ilyen gond...

valahogy nem félek a Kárpát medencében a sós víztől... a Pannon-tenger már leapadt egy ideje...

Minél nagyobb a súly, annál könnyebben lesz teli a gumi sárral, amikor meg már egy sima felület lesz belőle, akkor senki nem megy sehová. Szóval amit írsz az akkor igaz, ha felrakod az adott súlynak megfelelő terepgumit. Ha országúti gumiról van szó, akkor van, hogy a 1,5 tonnás messzebb jut emiatt, mint a 3 tonnás.

Szerkesztve: 2024. 10. 13., v – 02:21

Lehet, hogy én vagyok naív, de nem úgy kellene ezeket a járműveket gyártani, hogy víz (sós, édes, mindegy) ne tudjon az elektromos rendszerhez bejutni? Nem csak árvíz van a világon, de vannak jó nagy pocsolyák is az úton néha, és itt, Angliában, pl. vannak gázlók, ahol esőzés után simán el tudja érni az autó alját a víz szintje (OK, mondjuk szerintem hülye aki azon áthajt, de vannak sokan).

Hallottam valamikor, talán tavaly egy olyan esetről, amikor nagy esőzés után ázott valahogy be (nem kigyulladt, csak beszart az akkupakk) egy elektromos autó (a márkára nem emlékszem). Arra se, hogy fentről csorgott-e bele, vagy esetleg egy jó nagy pocsolyából csapódott fel.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Lehet, hogy én vagyok naív, de nem úgy kellene ezeket a járműveket gyártani, hogy víz (sós, édes, mindegy) ne tudjon az elektromos rendszerhez bejutni?

Mindent lehet, és mindent tönkre is lehet tenni. Mert ugye egy autóban is keletkezhetnek nemvárt sérülések. Pl. felakad az úrvezető egy padkára, ráhajt a fűben nem látszó tuskóra, a parkolóban Józsibá nekitolat stb...

Nem kéne elfelejteni, hogy a közlekedés veszélyes üzem, és mindközül az autózás a legveszélyesebb. Ha egy 200t-ás repülő ütközök egy libával rögtön leszállítják, teljes átvizsgálás, hajtómű főjavítás stb. Ha te ütközöl egy libával mi történik?

Dolgoztam egy helyen ahol a BMW-nek is gyártottak BLDC villanymotorokat a légbefúvó ventillátorokhoz. A ház tömítésének a hibája miatt, bejutott a víz a motorba, és több autó kigyulladt. Lefutott néhány processz QA, QMA osztályok között, kirúgtak néhány fizikai dolgozót, aztán több nem történt. Még csak vissza sem hívták az az autókat tömegesen. 

Amikor a Takata légzsákok miatt állt a bál, vagy most a budapesti Continentál gyártott a hibás ABS vezérlők miatt valahogy nem kapta fel a fejét senki. Pedig Continental (régebebben Anton-Teves) ABS-ekkel szerelt autók lehet, hogy a következő kanyarban nem fognak megállni. Még sok használt autó futhat az utakon, amik menet közben lerobbanthatják az utasok fejét.

Hallottam valamikor, talán tavaly egy olyan esetről, amikor nagy esőzés után ázott valahogy be (nem kigyulladt, csak beszart az akkupakk) egy elektromos autó (a márkára nem emlékszem).

Rágodott rajta a HUP népe is trey kapitánnyal az élen, amikor valami Teslával áthajtottak egy szügyig érő instant átfolyáson. 

Rágodott rajta a HUP népe is trey kapitánnyal az élen, amikor valami Teslával áthajtottak egy szügyig érő instant átfolyáson. 

Úgy emlékszem, pont Tesláról láttam olyan videót, és hallottam olyan állítást, hogy úszik a vízen egy darabig, és a kerék forog, így át tud evickélni az ilyen gázlókon komoly gond nélkül. Persze baromira nem ajánlott, de nem pusztul el, mint az ICE autók nagy része, ahogy a YT-ra feltöltött több tucatnyi videóban meg lehet csodálni.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Ha egy járművel van gond, az a kivétel. De gyártóként ezekből is tanulhat az ember.

Úgy tűnik, hogy nem egy járművel és nem egy márkával van gond ebben az esetben. Szóval ez mindenképp valami olyasmi, amiből minden EV gyártó tanulhatna.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Ha az árvíz belefolyik számos autóba, akkor azzal a márkával is gond van. Ennek alapján nem tudom, hogy rossz tervezés vagy rossz minőségellenőrzés, de valami nem jó.

Ha egy másik márkának 1 példányába folyik be az árvíznek kitett sok jármű közül a víz, akkor ott simán elfogadom, hogy egyedi hiba és nem rendszerszintű.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Az árvíz az egy dolog. De a gázló, pocsolya, eső, azért elég hétköznapos. Ha ezek ellen védve van egy jármű, akkor azért az árvíz se fog belefolyni oda, ahová a gázló vize nem tudott bemenni.

Egyébként igazad van, a mély gázló és az árvíz is kárt fog okozni egy csomó mindenben, pl. kerékcsapágy, kárpitozás, védtelen elektromos rendszer. Akár EV, akár ICE. De azért nem lenne az jó, ha a víz pl. nem folyna be a magasfeszültségű dolgokba?

Pl. motorkerékpárok között is híresen megbízhatatlanok voltak (lehet, hogy még ma is, de nincs friss információm) az olaszok, mert ahol a szép napos idő a jellemző, ott nem tervezték olyan vízállóra az elektromos rendszert, mint mondjuk az angliai esős időben dolgozó mérnökök. Szóval azért egy kis gondolkozással és egy gumigyűrűvel itt, egy műgyantával kiöntött dobozzal ott, egy csomó problémától meg lehet szabadulni.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Szóval azért egy kis gondolkozással és egy gumigyűrűvel itt, egy műgyantával kiöntött dobozzal ott, egy csomó problémától meg lehet szabadulni.
 

Ez mind sima hasalás, és természetesen tömítést is használnak. Ott ahol dolgoztam, pl. Loctie kétkomponensű tömítőjét használták, ami UV fényre térhálósodott, 1,5 perc alatt. Utána egy szivárgás teszten esett át minden darab, ami azt jelentette, hogy egy szelepre rácsatlakozott egy vákummérő és megmérte hogy szivárog e?  De lehet bármennyire vízálló egy termék, ha a tulajdonos pl egy egy padkán felakad, a ház elrepedhet! Nem tudod, hogy miként történt, nem olvastad a 8D-t, évi 2millió autóból 1 hibásodott meg… szóval nem kell következtetéseket levonni, adatok hiányában!

Az, hogy egy árvízkárosult autó rozsdásodik, valahogy nem lep meg.

Azt kérdem éppen, hogy nem úgy kellene ezeket gyártani, hogy a víz ne menjen belé? Tömítést tenni ide-oda, nem tűnik olyan nagy mérnöki bravúrnak.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Teli van a YT olyan videókkal, amin az ostobák belehajtanak a vízbe, és a nagyjának a motorba is bejut a víz, rögtön tönkretéve az egészet.

Azt hiszem, a totalcaron olvastam korábban egy cikket, amiben azt írták, hogy mára  tengelyig érő víz is rosszat tesz az autónak, de ezeken a videókon olyan vízbe mennek be, hogy a küszöb fölött van a szint, és amikor az autómentő kicsörlőzi őket, mindenhol folyik az utastérből is a víz.

Nem tudom eldönteni, hogy biztosítási csalás, vagy egyszerűen ennyi az ostoba.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Minap MB szervizben voltam és a munkafelvevőt kérdeztem az eq* sorozatról, hogy milyen hibákkal hozzák be. Mondta jellemzően motorcsere, aminél nem a motor megy tönkre csak bejelez a beázás érzékelő és ilyenkor motorcsere van. Régi motor megy felújításra, ellenőrzésre. Amikor ez a hiba jelentkezik, akkor az autó letilt és sehovánem megy, trailer. Így kerülik el a tűzet.

A motor melyik részében, mert ha az egészben, akkor tényleg nem érdemes elindulni vele! De megsúgom a munkafelvevőnek, hogy szivárgó áramaot monitoroz az elektronika, és ez alapján áll meg. Mert a víz jelenléte maga nem jelent problémát, a korrozió ami probléma, és ami "vízmentes" motorban is megjelenik.

He? Hát azt mondtad, hogy megjavítják! Akkor mégsem!?

Régi motor megy felújításra, ellenőrzésre.

Vannak vidéken még ma is motortekercsekők. A szakma még nem halt ki teljesen. Hát majd most megint nyitnak a motortekercselők...

Mondanám, hogy szegény embert az ág is húzza, de nem lenne igaz.

The world runs on Excel spreadsheets. (Dylan Beattie)

Egy haverom belsoegesu citroenje dontott ugy, hogy innentol mar kulsoegesu is,  ongyulladasba kezd a garazsban egy masik auto tarsasagaban. Szerencsere kulonallo garazs volt, emberelet nem volt veszelyben. Idoben eszrevette meg epp csak fustolt, beszaladt a hazba poroltoert, mire 15mp mulva visszaert mar nem kellett oltani, akkora langokkal egett a 2 auto es vele egyutt a szendvicspanelbol epult garazs is. Es meg sos viz se volt a kornyeken. Hogy mik vannak?