Srdja Popovic: Az online térben a valóságnak nincs szerepe. (eredeti forrás keresése)

Az idézet, miszerint "Az online térben a valóságnak nincs szerepe, Srdja Popovic-tól, magyarosan Szrgya Popovicstól származik. A kérdés, hogy melyik cikkében, más írásában jelent meg ez a gondolat először, hol és mikor? 

Hozzászólások

Szerkesztve: 2024. 09. 26., cs – 15:49

Erre nem kell külön idézet, itt a HUP-on bármelyik flame* topicban találsz rá ezer példát. :-)

* flame = ahol háromnál több posztja van Treynek, Bolondnak, Hajbazernek, ...**, ...**, vagy nekem.

** Ide kéretik beírni a többi elborult törzstagot a HUP kocsmából.

Ha valaki úgy érzi, hogy a fenti soraim nem fedik a valóságot, annak jelezném, hogy az online térben a valóságnak nincs szerepe! :-)

Szerintem is helyes az állítás. Viszont a kredit mindenképp Popovicsot illeti meg, mert ezt a gondolatot ő fogalmazta meg először. Az, hogy a hup is része a szabálynak, olyan ordas közösségimédiás platformok mellett mint a facebook, insta, youtube meg társai is igazolják az állítást. 

“Az ellenség keze betette a lábát”

Most elolvasva azt kell mondanom, hogy sok új gondolatot nem fogalmazott meg. Inkább Antonio Gramsci filozófiájának egyfajta gyakorlati alkalmazását bontja ki. Illetve az állítás szerintem úgy pontosítandó, hogy az online világnak saját szabályai vannak, amelyek nagyban eltérnek a valós világétól. 

“Az ellenség keze betette a lábát”

Keresel tole konyveket, tudomanyos cikkeket, ujsagcikkeket.

Google mukodik, de eleg gyenge az ilyenekben. Ha kulonleges dolgokat keresel, pl tudomanyos cikket, akkor specialis kereso kell. Ezek sajnos nem mindig publikusak.

Kulon problema lehet, hogy nem feltetlenul angol nyelven publikalt.

Ezen már túlvagyok. Blueprint for Revolution

Ez a legjelentősebb könyve. De, az említett idézet akár származhat egy kevésbé ismert munkájából is, vagy csak sima cikkből, esetleg beszédből. Potyára nem akarom megrendelni a könyvet, nem is az ára miatt mint az esetleges felesleges elolvasása miatt, ha mégsem ott írta volna le. Az időmet sajnálnám. Csak az idézet környezetére tudok most időt fordítani. Ezért gondoltam megkérdezem itt, hátha valami már olvasta és még emlékszik is rá hol. 

“Az ellenség keze betette a lábát”

Pedig abban van valami nagyon hasonló: "As a matter of fact, she didn’t say anything of the sort during the meeting—but, as anyone who has ever been on the Internet can tell you, facts don’t really matter once you’re online."

A nagy kérdés, hogy aki magyarra átültette, az mennyire volt kreatív.

Az Internet kétélű fegyver: nagyon erős az érzelmi manipulációban, viszont alkalmas arra is, hogy az igazság akadálytalanul terjedjen. Valójában nem lett több a hazugság az Internettől, hanem csak sokkal többre derül fény. Az Internet előtti idő is csupa hazugság volt. Pláne azokban a korokban, amikor a közember nem is tudott írni/olvasni, akkor pláne csak azt írták le a kiválasztottak, ami meg volt rendelve. Ahhoz képest az Internet kora egy élmény.

Ezt hogy érted hogy elinflálódik a véleménnyilvánításhoz való jog? Mit értsünk ez alatt? Az én állításom az volt, hogy az Internet technikailag lehetővé teszi, hogy akár olyat is olvass, ami akár illegális, vagy csak nagyon nem támogatott. Amit nem találsz meg a könyvtárakban, az iskolákban, a sajtóban. Előtte kb szamizdat kiadók terjesztettek ilyen dolgokat, ami vagy eljutott hozzád, vagy nem. Ma meg kinyitod a Rumble, Odysee, Gab vagy hasonló oldalakat és ott van a politikailag üldözött tartalom.

Azt nem mondom, hogy még sokáig így lesz, de jelenleg így van, és ez egyértelműen az Internet hatása.

A korábbi szintén szélsőséges állapothoz képest a jelenlegi helyzet a másik végletnek tekinthető. A jelenlegi vélemény cunami meglepő hasonlóságokat mutat a történelem hiperinflációs eseményeivel. A véleménnyilvánításhoz való jog gyakorlásához elengedhetetlen előfeltétel a vélemény megléte. Ebből következik, hogy a vélemények elértéktelenedése az ezekre épülő jog elértéktelenedését vonja maga után. Kis túlzással most mindenki otthon nyomtat magának "pénzt", azaz véleményt. Kellene valami arany középút, egy modus vivendi.

>Kis túlzással most mindenki otthon nyomtat magának "pénzt", azaz véleményt. Kellene valami arany középút, egy modus vivendi.

Pont a véleményben a diverzitás valóban erősség. Miért kellene, hogy egy kaptafa legyen mindenkinek a véleménye? Ha lenne arany középút, az minden bizonnyal valami tévedés lenne. Nem lehet arany középút más, mint amit a média sugall, az meg nyilvánvalóan központilag irányított, tehát egy ágendát szolgál, nem az igazságot. Az igazság szélsőséges, ahogy Pozsonyi Ádám megmondta.

"Pont a véleményben a diverzitás valóban erősség."

A diverzitás nem csak úgy tud megvalósulni, hogy mindenkinek mindenről is van véleménye. Jelenleg mindenkinek van legalább egy igazsága otthon a sufniban/fiókban/fogason stb., ami viszont a valósággal ritkán alkot szerves egészet. Ez egy roppant paradox helyzet. Emiatt a rengeteg vélemény miatt van az, hogy órákat lehet vitatkozni/veszekedni a semmiről. Bábel tornya projekt újra töltve.

>Emiatt a rengeteg vélemény miatt van az, hogy órákat lehet vitatkozni/veszekedni a semmiről.

Nem. Ez amiatt van, hogy az állandó agymosás miatt az emberek elfelejtettek gondolkodni. Ha az igazság a kondícionálásba ütközik, akkor az elmék bezáródnak, és ekkor kezdődik a parttalan végtelen vagdalkozás. Ugyanannak az ismétlése anélkül, hogy a hozzott érveket egyáltalán figyelembe venné a delikvens.

>Bábel tornya projekt újra töltve.

Igen, jobb lenne ha megértenénk egymást. De az egymás meg nem értése még mindig jobb, mint az igazság teljes feladása. Nekem úgy tűnik, hogy te amellett érvelsz, hogy annak érdekében hogy egyetértésre juthassunk adjuk fel az igazság keresését. És persze úgy érted, hogy amit te gondolsz azt fogadjuk el igazságnak, mert az olyan arany középút :-)

Ennek oka, hogy a természetes emberi nyelvek ma már teljesen alkalmatlanok a korrekt kommunikációra. Valószínűsítem, hogy az egyre jobb minőségű korlátlan emberi nyelvű szövegeket előállítani képes AI-ok fogják beverni az utolsó szöget ennek az elavult csökevénynek a koporsójába.
Matematikában a vita keretek között folyik úgy, hogy mellette mindenkinek megvan a szabadsága arra, hogy bármikor bármilyen új matematikai elmélettel álljon elő. Egyetlen szabály, ne legyen belső ellentmondás.
Nyilván elő lehet lehet hozni azokat a szabályokat amiket például az 1+2+3+4+5+... = -1/12 megsért, ami ugyanakkor mégis hasznos divergens összegek jellemzésére. Ha erről folyik is vita az nem lesz parttalan. 

“Az ellenség keze betette a lábát”

"Pláne azokban a korokban, amikor a közember nem is tudott írni/olvasni, akkor pláne csak azt írták le a kiválasztottak, ami meg volt rendelve."
Amikor még csak kevesek kiváltsága volt az írás és olvasás képessége, akkor senkit nem érdekelt, hogy az a kevés ember miket ír. Úgysem volt jelentőségük. Természetesen lehet számtalan ellenpéldát mondani, nem mindegy hol és mikor nézzük. De összességében nem üldözték közel sem olyan alaposan mint a tömeges közoktatás bevezetése utáni korokban, amikor már lehetett tétje és következménye egy-egy írásnak. Többek között ezért is maradhattak fent apokrif írások, az egyház szándékai ellenére is. 

"Valójában nem lett több a hazugság az Internettől, hanem csak sokkal többre derül fény"
Valójában nem lehet már eltussolni ügyeket az internet miatt. De hazugság az éppen sokkal több lett. Mint sajnos kiderült szignifikáns tömegeket is meg lehet etetni triviális, logikailag is hibás hazugságokkal. A globális nyugat az ukrán háború elején azzal vádolta Oroszországot, hogy államilag szervezve terjeszt tudatosan dezinformációkat. Ez valószínűleg igaz is. Viszont a nyugat is ugyanezt csinálja. 

“Az ellenség keze betette a lábát”

Szerkesztve: 2024. 09. 27., p – 01:56

Popovity magyarul (ć, ћ). nekem se tetszik az átírás, de az akadémia állásfoglalása szerint ez a helyes. magyarban nincs alveolopalatális, zöngétlen affrikáta, de mivel van a szerbben más cs-hez közeli hang (č, ч), ezért inkább ezzel kell jelölni, bár közelebb van a magyar cs-hez, mint a ty-hez

4 és fél éve csak vim-et használok. elsősorban azért, mert még nem jöttem rá, hogy kell kilépni belőle.

OFF

Qvára nem szeretem, ha létezik magyar kiejtés, akkor miért nem használjuk/használjátok azt?

Az Ő neve "kiejtve" Szrgya Popovity (és nem Popovics)

ON

Én meg Linné Károlyét :-)

De a nyelvújítók késői utódai hunglish neveikkel az igazán verhetetlenek. Például Dzsoki Lyuing valójában John Ross Ewing Jr. Vagy Szamanta Lyuing, aki valójában Sue Ellen Ewing volt szerepe szerint. 

“Az ellenség keze betette a lábát”

Szerkesztve: 2024. 09. 28., szo – 18:53

Szellemekben és egyéb természetfeletti marhaságokban hívő agymosott és félrevezetett emberek számának alakulása a történelem folyamán:

átvert emberek száma
^
|                               |XXXXXXX
|                               |XXXXXXX
|                               |XXXXXXX
|                              /XXXXXXXX
|                              |XXXXXXXX
|------------\                 |XXXXXXXX
|XXXXXXXXXXXX|           /-----/XXXXXXXX
|XXXXXXXXXXXX|           |XXXXXXXXXXXXXX
|XXXXXXXXXXXX\-----------/XXXXXXXXXXXXXX
+---------------------------------------> idő
 :           :           :     : :
 :           :           :     : 2023, Sora, videógeneráló MI megjelenése
 :           :           :    2021, Dall-E, képgeneráló MI megjelenése
 :           :          1987, Photoshop megjelenése
 :          1844, dagerotípia, fényképezés megjelenése
i.e. barlangrajzok, festészet, Hieronymus Bosch

Vagy valami ilyesmi. A visszaesést követően exponenciálisan nő napjainkban, az biztos.

Ket lenyeges dologrol biztosan megfeledkeztel. Az egyik, hogy a nepessegszam a barlangrazok ota elegge megnott. Szoval ha exponencialis, az inkabb emiatt lehet. Az egesznek ugy lehetne ertelme, ha mondjuk a lakossag szazalekaban nezed.

A masik a szervezett vallasok: az emberiseg tortenelme soran az ido jelentos reszeben majdnem mindenki at volt verve Mikulassal, fogtunderrel, Jezuskaval, Allahhal meg effelekkel. Ha igy nezzuk, akkor viszont sokkal jobb a helyzet. Most 100 emberbol legalabb 99 tudja a Fold alakjat, elvetve talalsz par kretent. Az ogorogok tudtak, de azert nem volt teljesen altalanos akkor sem (volt par masik civilizacio), de most alapvetoen konszenzus van errol.

A strange game. The only winning move is not to play. How about a nice game of chess?

Hogy lehet egy nyilvánvaló viccet komolyan venni?

Egyébként meg nincs igazad, csak vallásos humbug helyett most már mással hülyítik az embereket, de ettől még egy cseppet sem lett jobb a helyzet. Sőt, a középkorban nem voltak Bájerek meg influenszerek meg más néphülyítők. A papok alapvetően hetente csak egyszer prédikáltak, csak a helyi közösségnek, és egyébként is a közösségükben kellett élniük, ezért nem is szaladhatott nagyon el velük a ló. Persze akkoriban is előfordult, hogy elgurult a gyógyszer, senki sem számított a spanyol inkvizícióra, de azért nem az volt az általános, ellenben manapság már jószerivel más sincs, csak propaganda meg fake news meg nyilvánvaló hazugságok (hogy az 54% az kétharmad lenne, vagy hogy Orbán Balázs nem is úgy értette a hazaárulást, stb.). Mit számít, hogy a hazugság vallásos témájú-e, a hazugság az hazugság, pont.

https://www.youtube.com/watch?v=yKQ_sQKBASM

Viszont... az valóban aggasztó, hogy hamarosan lehetetlen lesz eldönteni bármiről, amit lát az ember, legyen az írás, álló- vagy akár mozgókép, hogy van-e bármi valóságalapja. Most még fel lehet ismerni a bénább képeket, pláne a videókat, de... attól félek, hogy ez a busz már elment.

Hát igen, az egyetlen, ami megoldás lehetne, ha a felvevő (kamera, teló, stb.) hardveresen egyből digitálisan aláírná a képet, és az a többi EXIF infóval együtt felkerülne a netre, amikor megosztják a képet, így mindig, mindenki által ellenőrizhető lenne, hogy eredeti-e. Lehet akármennyire jó az MI, akkor is hiányozna a hivatásos fotós valid aláírása a képről. No meg a Photoshop sem tudná rárakni, hacsak nem tölti be a privát kulcsát is, de akkor meg lehetne tudni, kit kell tökönrúgni, ha kiderül, mégis manipulált a kép.

Szóval technikai akadálya nincs, ellenben politkai és üzletpolitikai annál inkább, az FB és a többi hazugságterjesztő nem érdekelt abban, hogy csak ellenőrizhető tartalmak kerüljenek fel, mert az nem szenzáció, nem pörög, nincs belőle sok profitjuk. A politikusok sem fognak soha olyan törvényt hozni, ami ezt a digitális aláírást és ellenőrzését megkövetelné a híreknél, mert akkor nem tudnának tovább hazudozni. Szar ügy.

Technikailag valóban nincs. Bár csak kevés modellben van (még?), de kb. az összes nagy gyártó (ami a Sony mellett a Canon és a Nikon) nyújt valamit, és úgy emlékszem azok is bejelentettek valami hasonlót.

Illetve elvileg mindenki számára adott a lehetőség, hogy hitelesen mutassa meg, hogy mit változtatott az adott képen.

Szóval igen, technikailag nem probléma. Csak igény nincs rá.

Na de a homeless csak a saját alárását tudja rátenni a képre, a Pulitzer díjas harctéri fotós aláírását nem, ez utóbbit pedig a munkáltatójának kéne hitelesítenie, amíg ott alkalmazásban áll.
Ha esetleg kiderülne, hogy hamisított kép került aláírásra és kiadásra, akkor a kiadót is felelősség terhelné, őket is elő lehetne venni. Ez simán megvalósítható lenne már a jelenlegi technológiával, csak akarni kéne.

Nyilván a Kiszel Tünde újra terhes cikksorozat "így esett teherbe" xxx mellékletének anyagainál jönne szóba egy homeless aláírása. Ha "így erőszakolta meg Donald Trump a cuki kislányt akinek a haját Joe Biden is megszagolta" fotós anyagra kell aláírás, majd szereznek hozzá egy Pulitzer díjas harctéri fotóst ha az kell. Fizetnek neki annyit amennyi kell ahhoz, hogy egy Brazil luxusvillában élhessen élete végéig családjával. Kiadók már rég nem kellenek a közösségi média világában. Ide juttatott minket sajnos a modern digitális technológia. Ettől a titkosítási eljárások sem fognak megvédeni többé. Nem mintha a XX. század arról szólt volna, hogy hihetünk annak amit látunk, fényképeknek pláne nem. 

“Az ellenség keze betette a lábát”

Ha "így erőszakolta meg Donald Trump a cuki kislányt akinek a haját Joe Biden is megszagolta" fotós anyagra kell aláírás

Nade ez a szép, nem kell. Senki nem akar hiteles(*) képet, se adni, se kapni a világról. Sokkal kényelmesebb egy kellemes kis burokban élni, amiből ki lehet zárni a zavaró dolgokat. És nem is vagyok biztos benne, hogy egyébként lehetne ép ésszel élni.

 

*) Aztán hiteles... mindenkinek nagyon ajánlom ezt meghallgatni: The Camera Never Lies

Fizetnek neki annyit amennyi kell ahhoz, hogy egy Brazil luxusvillában élhessen élete végéig családjával.

Persze, de ha kiderül, hogy hamisították a képet, akkor megy az egész kiadó a kukába. Hidd el, a Times vagy az Al Jazeera meg a többi komoly kiadó rettenetesen fázik attól, hogy elveszítsék a szavahihetőségüket, mert azzal egyben az előfizetőiket (és így a bevételüket) is elveszítenék. Persze egy Blikknek tökmindegy, de eleve aki egy ilyen bulvárlapra komoly hírforrásként tekint, az úgyis Darwin-díjas.

Pont ezért kell(ene) a hitelességet kikényszeríteni a kiadókból és tudatosítani az olvasókban, hogy ne dőljenek be. Jelenleg egy műholdképekkel alátámasztott hadtéri tudósítás ugyanúgy jelenik meg, mint az "UFÓk kicserélték Orbán agyát" színvonalú hírek. Ezek között kéne jól látható különbséget tenni, mint ahogy a HTTP és a HTTPS is jól láthatóan meg van különböztetve a böngészőkben.

Kiadók már rég nem kellenek a közösségi média világában

Nem értek egyet. A komoly kiadók, mint a BBC, NYT, WSJ, APNews, Bloomberg, Newsweek, Nature, Phoronix, WIRED, TechCrunch, The Verge, stb. nagyon is aktív a közösségi média világában! Sőt! (Direkt hoztam nem világpolitikai hírkiadó példákat is.)

Ide juttatott minket sajnos a modern digitális technológia

Ezzel sem értek egyet. Nem a konyhakés a hibás, ha leszúrnak vele valakit, hanem az az ember, aki kézbe fogta. Nem a technológia kurvította el a szociális médiát, hanem Cukiberg bácsi meg a befektetők mérhetetlen kapzsisága. Atomenergiát is lehetne csak áramtermelésre használni, nem kötelező a bombagyártás. Sosem a technológia a hibás, hanem az ember, aki felhasználja.

Ettől a titkosítási eljárások sem fognak megvédeni többé.

Nincs semmiféle titkosításról szó, csak hitelesítésről és digitális aláírásról. Ötvözheted akár tényellenőrökkel és blokklánccal is, a lényeg, hogy a technológia már évek óta létezik, csak akarat nincs, hogy használják is.

Viszont... jut eszembe, ez egy nagyon kényelmes dolog, mert megadja a kényelmes lehetőséget bárkinek, hogy legyintsen, ez csak átverés. Legyen szó bármiről, hulladékfeldolgozás, geoid föld, gravitáció vagy... bármi. Gyakorlatilag... nagyon hasonlít a tudatmódosítókra.

Igen, pontosan ezért tolják a kormányok a propagandát meg az összeesküvéselméleteket.

Ha le van öntve a nép összeesküvéselméletekkel, akkor simán rámondható a valódi összeesküvésre vagy problémára, hogy az is csak egy a többi közül, pont olyan, mint azok (pedig lehet, hogy nem is).
"Csak azért, mert paranoiás vagy, még nem biztos, hogy nem követnek" :-D

Ezzel csak az a baromi nagy gond, hogy így a valós problémák is elsikkadnak, ezért nyilván meg sem tudnak oldódni. Viszont ekkor a hatásaik pedig összeadódnak annyira, hogy már késő lesz bármit is tenni ellenük. Ezt látjuk most pl. éghajlatváltozás címszó alatt. Folyamatos a kormány összeesküvéselméletnek tituláló halandzsája (elég csak a "klímaszorongás" kifejezésre gondolni), de emiatt a valódi problémával nem is lehet érdemben foglalkozni, így megoldás sem lesz rá.

Annyira egyértelmű, hogy túl sokat állít. Mert bizonyos értelemben nincs szerepe, de ugyanakkor meg mégis csak van. Különben a laposföld elmélet pont annyira lenne vitaképes, mint a gömbföld :D Valahogy azért az egész vissza kell, hogy linkelődjön valami tapasztalati dolgokra. Persze itt a lánc ahogy elérünk oda egyénileg más lehet, meg problémás. De az igény, meg az elv azért ott van, hogy valahogy a valóságot célozza az olnline duma is.