Fórumok
Az elektromos autókról már eleget írtak és sok helyen, viszont a hidrogén üzemű járművek még gyerekcipőben járnak a személyautók terén.
https://www.toyota.hu/elektrifikalt/hidrogen-technologia/hidrogen
Mit gondoltok a jövő autóiról, hogy tovább fejlesztik az elektromost, vagy csak a hidrogén fog majd teret hódítani, esetleg mindkettő piacon fog maradni?
Hozzászólások
Szerintem cseréld le az IE-det! :D (ezt a "hidrogén létjogosultsága" téma már 5 éve is lerágott csont volt - fejlődés meg azóta sem történt a témában)
"Probléma esetén nyomják meg a piros gombot és nyugodjanak békében!"
Személyautóban évtizedek alatt sem lett hidrogénből gazdaságos, könnyen elérhető. Kis szériás, kísérleti modelek - így marha drága szervizelés. Üzemanyag csak néhol, de ott is csak akkor éri meg, ha ingyen adja a gyártó.
A hirdogént arra használják főleg, hogy kamu erőfeszítést mutassanak a hatóságok felé a zöldítés terén, s azzal letudják a kvótákat, de nem akarják igazán leváltani a kőolajat. A hatósági meghallgatásokon előadhatják, hogy jaaaj de nagyon közdöttek, de sajnos 40 éve nem sikerül.
Nehéz tárolni, pláne autóban, nehéz tankolni is. Részemről autóknál zsákutcának tartom, nap-szélfafromknál látnám értelmét, mikor sok a felesleg, akkor inkább vizet kellene bontani, és azt felhasználni éjjel, kb bármilyen hatásfokkal is működhetne. Illetve tükrös naperőműveknél nyilván sóolvadék.
"... nap-szélfafromknál látnám értelmét, mikor sok a felesleg, akkor inkább vizet kellene bontani, és azt felhasználni éjjel, kb bármilyen hatásfokkal is működhetne."
A bármilyen hatásfok csak akkor működik, ha valaki (más) kifizeti.
Amikor sok a felesleg, akkor a fosszilis erőműveket tekerik vissza (ha nem sikerül gyorsan, akkor meg negatív áramár van), mert úgy éri meg nap-szélfarmokat építeni, ha amit éppen meg tud termelni, akkor azt megveszik.
20% hatásfokhoz pl. 5x áramár tartozik este, hogy ugyan azt a bevételt hozza, mint a nappal garantált átvétel.
Mivel a Toyota hidrogén autói FCEV-ek, vagyis elektromos autók kiegészítve egy üzemanyagcellával - valójában ezek fejlesztése elektromos autó fejlesztés. 😉
....tüzelőanyag cella......
A Toyota-t idéztem: https://www.toyota.hu/elektrifikalt/hidrogen-technologia/hidrogen
Engem is zavar maga a felütés is a hirdetésben:
Szerintem a Toyota helyesen használja.
a folyamat viszonylagos egyszerűsége a fajlagos tömeg alapján a hidrogén volna szerintem a befutó, ha a tárolás / tankolás problémára kerül elő valami frappáns megoldás. de mind a kettő lehet jó. kicsit át kellene gondolni, hogy 80 kg hús mozgatásához mennyi plusz súly optimális, és hogy van-e szükség versenyautókra közúton. csak van némi agymosás a rendszerben ami torzítja valós igényeket. meg hát az adóbevételek ugye.
Ahogy irtak, mindketto elektromos hajtas. Remelem a hidrogenes is elterjed, nem ertem miert nem preferaljak, uzemanyag majdnem mindenhol van hozza, csak ki kell epiteni a benzinkutakon ahogy most is ott letesitenek elektromos toltoket. Lehet azert mennek az elektromossag fele, mert azt konnyebb elvinni mindenfele es mar elegge ki van epulve az infrastruktura?
"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."
Azért mennek az akkus autók felé mert az működik piaci alapon is. Hasonlítsd össze: FCEV mögé beállt a Toyota a BEV-ek mögé meg a Tesla.
Nézz vissza 10 évet. Toyotai Mirai-t 2014 óta gyártják a Tesla a Model 3-at 2016-ben mutatta be. 10 év alatt melyik hova ért?
Ennyi.
Aki kicsit is utánanézett már a hidrogén üzemeltetési (töltési) technológiájának, annak költségeinek, hatékony(talan)ságának, stb., az többé nem tesz fel kérdéseket.
"Probléma esetén nyomják meg a piros gombot és nyugodjanak békében!"
A sok penzt (adokedvezmeny, stb.) amit a kormanyok belenyomtak az elektromos autokba nyomhattak volna a hidrogenesekbe is, nem? De lehet majd kesobb ha lesz egy Himalaja nagysagu Li-ion akku szemethegy rajonnek, hogy megerte volna a hidrogenes autokat fejleszteni a kezdeti nehezsegek ellenere is.
Nem ertek hozza ennyire, de ugy latom, hogy a hidrogennel a toltoallomas halozat hianya es a szallitasa(?) a nehezseg, nem az autok megepitese. Jelenleg ez a gond az elektromos autokkal is plusz az, hogy 2x olyan nehezek mint barmilyen mas auto.
Lehet azert "eri meg piaci alapon" EV-ket eladni, mert tuti, hogy az aksi megmakkan zaros hataridon belul, aztan el lehet adni az uj modelt? Bar lehet addigra majd lesz atepito kit, ami a Tesla aksi helyere hidrogen tankok beepiteset teszi lehetove aramfejlesztovel :)
"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."
Nyomták is a kedvezményeket a hidrogénesekbe is. Itthon is ugyanaz az adókedvezmény és még zöld rendszámot is kapnak. Szóval ez nehezen lehetett döntő tényező.
Az utót állítólag ők is szeretik: https://www.hydrogeninsight.com/transport/toyota-sued-over-lack-of-hydrogen-availability-for-fuel-cell-cars-in-california/2-1-1676965
Az akkus elektromos autók nem 2x olyan nehezek és nem megy tönkre az akku záros határidőn belül. Ha így lenne már bebukott volna az is, de egyre csak nő a számuk...
legyen csak annyi, hogy a hidrogént használják mint rakéta üzemanyagot is, de megannyi indítást el kell tolni, mert a hidrogén szivárog a leges-legkissebb réseken is és nehéz a palackban tartani. A Toyota persze a technológiát már elég jól kidolgozta és talán azért is nyomatják ennyire, mert a meglévö gázvezeték rendszert akarják néhányan hidrogénre átállítani - hogy ne kelljen párhuzamosan egy új, nagyon költséges hálózatot létrehozni.
A szél-/Naperömüvel vizet bontani és azt tárolni, na azt adom.
Scientists want the Paris Olympics to dump Toyota’s Mirai as an official car. Here’s why
A tengerszint emelkedese miatt lehet ez nem csak lehetoseg, hanem kotelezo is lesz :D
A cikk amit linkeltel ezt irja:
"96% of the world’s hydrogen is still derived from fossil fuels like methane gas"
A metan el fog fogyni egyszer mint a litium a banyakbol. (amugy meg miert nem vizbontassal allitjak elo?)
"hydrogen-powered vehicles require 3 times more electricity than battery electric vehicles for equivalent duty."
Ezt nem teljesen ertem, a hidrogen -> "villany" konverzio 3x annyi elektromossag befektetesevel jar? Bar lehet itt almat hasonlitunk a kortevel, mivel az EV nem tud eloallitani elektromos aramot a hidrogennel hajtott pedig igen. Inkabb egy Priussal kellene osszehasonlitani.
"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."
Azért nem vízbontással mert 4x-5x drágább. Csak halkan súgom meg, hogy az elektrolízishez áram kell. Nagyon leegszerüsítve:
Könnyen belátható (de ha érdekel tudományosan bízonyított), hogy az #1. esetben sokkal több a veszteség.
Az rendben van, biztos lehet koltseghatekonyan csinalni, de elhiszem, hogy most 4x-5x dragabb. Ha az olaj miatt megeri furotornyokat telepiteni a tengerbe (nem kis koltseggel) akkor ide is lehet beruhazni egy napelem farmra vagy hasonlora.
Ez rendben van, a BEV-nel kimaradt a litium akku (es a hozza tartozo koltsegek) ami az FCEV-nel mint üzemanyagcella(FC) szerepel. Az EV-nek azert van par hatranya (hideget nem birja, hosszu allasido utan kevesebbet megy, stb.), meg ezzel egyutt is jobban megeri ezekre fokuszalni?
En jobban orulnek ha parhuzamossan fejlesztenek mindharom kategoriat (benzines, EV es hidrogenes). Szerintem jelenleg a modern(!) benzinesek nem jellemzoen szennyezobbek mint a tobbi (a teljes ciklust nezve), ha majd nem fosszilis energiahordozokbol nyerjuk az elektromos aram nagy reszet akkor persze fordul a kocka.
"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."
Ez nem költség hanem energia áramlás ábra akart lenni. :)
Az akku a kocsi része és a hidrogénesben is van. Toyota csak egy keveset rak be, de van olyan is (Stellantis) aki plug-in-t csinál hidrogénesben és akkor több akku van.
A hidrogénes is EV, az EV előnyök/hátrányok jó része ugyanúgy vonatkozik rá.
Párhuzamos fejlesztés megy. A hidrogénes technológiailag piacérett lett 10 éve amikor a Mirai kijött a piacra csak nem futott fel ezért nem láttal körülötte hype-ot. Ezt lehet úgy is értelmezni, hogy a koncepció megbukott.
Ettől nem állt le a fejlesztése, csak ugye a hidrogénnel nem az a baj, hogy a Toyota ne tudna autót gyártani vagy rossz lenne az özemanyagcellája. Maga a koncepció bukott meg mert a zöld hidrogénre akart építeni ami meg nincs és nem is nagyon lesz jó ideig közlekedésre, ugyanis az ipar is abban látja a zöldítési lehetőséget és hiába drágább kijöhet a matek a támogatásokból meg a co2 kvóta büntik elkerüléséből... (és még itt sem tartunk lásd züld hidrogén felhasználás aránya)
Benzinesnél, dízelnél nincs hova kb feladták a továbbfejlesztést - lásd csalások a kibocsátásokkal. (VW, Toyota) Most megint megy a nem fogy az EV ezért továbbfejlesztjük a belső égésűt mondás, de úgy néz ki környezetvédelmi javítés terén tényleg nincs sok tér előre...
Jaa :) Akkor az akku kimaradt, amugy nem tudtam, hogy azokban is van, de ahogy irod latom miert van ertelme.
Ertem. Sajnalnam ha igy lenne, szimpatikusabb mint a kizarolag akkus megoldas.
Na igen (mondjuk dizelt nem kellene mar szerintem gyartani).
Ez is igaz, de ha az osszes euro4 elotti modellt + dizeleket leselejteznek azert az haladas lenne.
"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."
Ez is igaz, de ha az osszes euro4 elotti modellt + dizeleket leselejteznek azert az haladas lenne.
Ja, kidobom a 20+ éves EURO 3-as kocsimat, aminek 160g/km a gyári adata a CO2 kibocsájtásra, és veszek egy zsír új EURO sok Q7-et, aminek...230g/km! Zöldülünk, zöldülünk.
Jogos, nem gondoltam ezekre a batarokra.
"The Co2 emissions is 64 g/km, 199 g/km, 172 g/km, 189 g/km, 179 g/km, 249 g/km, 289 g/km, 309 g/km, 304 g/km, 317 g/km. Audi Q7 Co2 emissions vary according to year of production, body type, fuel type, transmission or power." (forras)
Az a baj az EURO3-as autokkal, hogy tobb europai nagyvarosba nem hajthatsz be veluk elvileg (magyar rendszammal valoszinuleg nem szurnak ki, de ottani lakosok nem hasznalhatnak mar EURO3-as autot).
[szerk.] A masik dolog meg, hogy az euro4-es autok is 20 evesek mostmar.
"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."
👻 Woooooo, a tengerszint emelkedés, woooooo... 👻
https://x.com/wideawake_media/status/1797229405611122702
Ezzel mit szeretnel mondani? Nem kis penzbe kerult nekik, hogy odahordjak azt a sok homokot amibol azok a szigetek epultek vagy szerinted a tengerszint sullyedese miatt ott emelkedett ki Atlantisz? :D
"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."
Ja, azért építenek dollármilliárdokból új szigeteket, hogy 10 éven belül elmossa őket a tenger :D
Ja, azért építenek dollármilliárdokból új várost a tengerparton, hogy 10 éven belül elmossa azt a tenger :D
Gondolom azt látod, hogy a partvonal ugyanott van, ahol 40 éve is.
A klímahívők és klímavilágvégevárók nagy döbbenetére és elkeseredettségére.
Jah látom rosszindulatért nem kell a szomszédba menni :(
Ha a természettől távol élsz nem látod ami történik de talán ilyenek eljutnak hozzád: https://telex.hu/gazdasag/2024/08/26/olivaolaj-europai-piac-klimavaltozas-szelsoseges-idojaras-inflacio
Esetleg egy ilyet is megnyithatsz: https://www.idokep.hu/idojaras/
Melegrekorddal virradt ránk az ősz első hajnala
Műholdfelvételen, ahogy a forró nyár felperzseli a Kárpát-medencét
Egyhektáros nádast perzselt el a hőség Hódmezvásárhelynél
Sorra dőlhetnek a melegrekordok a szeptemberi nyárban
Füstbe borult Amazónia a kiterjedt erdőtüzek miatt
Súlyos aszály sújtja a fél országot
Nem baj legalább a Szaharában esik az eső (ahogy szokott): https://telex.hu/techtud/2024/08/27/varatlan-esozes-eszleltek-szahara
Itthon meg még a jobboldali lapk isilyen riogató cikkeket hoznak: https://ripost.hu/insider/2024/09/pusztit-aszaly-eltunt-del-alfoldi-tavak
Jajj, a klíma változik? Nem mondod?
Változott az az emberek előtt is.
Gondolom azt érted, hogy éppen egy jégkorszakból jövünk ki.
De nem baj, a következő ciklus lassan beindul.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ice_age#/media/File:Ice_Age_Temperature.p…
Igen, ahogy szokott...
https://en.wikipedia.org/wiki/African_humid_period
Semmi meglepő nincs benne.
Az viszont meglepő, hogy nektek ez miért meglepő.
Gondolom az elovilagnak semmi hatasa nem volt ra szerinted. En nem ketlem hogy valtozik, de ha nem muszaj akkor nem kellene gyorsitanunk.
"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."
Gondolom a dínók sok-sok olajat égettek, azért volt olyan meleg akkoriban...
Abból, hogy akkor sok co2 volt a légkörben, hogyan következik hogy megint annyi lenne a természetes folyamatok által?
A grafikonokból az látszik, hogy volt egy elég jól beállt egyensúlyi állapot az elmúlt 10 ezer évben amit most hirtelen felborult. https://earth.org/data_visualization/a-brief-history-of-co2/
Ha te leolvasod nekem a százmillió éves felbontásban (de akár a százezresben is) azt, hogy akkor soha nem volt és nem is lehetett 10.000 évnyi "egyensúlyi" helyzet, akkor emelem kalapom.
----------------
Szerk: csak hogy megvilágítsam, hogy miért használhatatlan a fenti grafikon bármire is hangulatkeltésen kívül:
Ha az 5000-0 periódust a jobb oldalon 1 cm-nek vesszük, akkor 10.000 év az 2 cm.
Ehhez képest egy ugyanilyen hosszú időszak (10e év) a százezres skálán kb. 0.02 cm, azaz 0.2 mm.
Pedig a skála szépen ott van 10es szám alul. Amúgy rosszul olvastam le mert majdnem 12000év. 😀 Mondjuk ezen az ábrán azért látszik szinte egyensúlyinak mert kicsi a felbontása. Mindenképpen kiegyensúlyozottabb időszak mint a megelőző időszakok. Ami viszont látszik, hogy a hirtelen nagyon megnőtt CO2 szint és az ábrázolt klímamodellek növekedése olyan meredek (rendkívül rövid idő alatt rendkívül nagy növekedés) ami az ábra szerint kb 50 millió éve volt utoljára.
Én elég sok 0.2 mm-es "egyensúlyi" platót látok azon a grafikonon százezer éve is...
Ja, ezek azok a modellek, amik bevallottan nem működnek?
Válasz:
Amúgy azt tudtad, hogy 10.000+ éve nem hőmérővel méregették a hőmérsékletet, légköri CO2 tartalmat?
De szerencsére Claude ebben is segítségünkre van:
Kac-kac.
Egyebkent egyetertesz azzal, hogy nyugodtan pofogjenek az autok, gyarak, stb. mindenfele sz*rt a legkorbe, dobaljuk szet a muanyagokat a tengerbe, fold ala es meg sorolhatnam?
"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."
Nem.
Jah jövünk ki. De miért jövünk ki? Csak nem azért mert telenyomtuk a légkört üvegházhatású gázokkal?
Itt találod az elmúlt 800000 év grafikonját: https://climate.nasa.gov/vital-signs/carbon-dioxide/?intent=121
Összefoglalva:
A gyors változáshoz nehéz ám alkalmazkodni. A változást gyorsítani emiatt nem túl jó.
Tavaly fügepálinkához jutottam hozzá, idén fügelekvár lett. Sárgabarack kuka, alma kuka, kukorica elszáradt az ország nagy részén. Idén a dió se néz ki jól, igaz a dióburokfúró tavaly megritkult, de idén már a fák sem bírják úgy. A szőlőm összeaszott, a kései meg megérett augusztus végére. ha így folytatódik a velencei tónak is reszletek (megint 120cm alatt van a vízszint), nyáron 31 fokos volt a vize. jah az erdőkben is száradnak ki a fák növekvő ütemben. (okoé a meztelen csigák, meg a vándorpoloskák igencsak jól érzik magukat). Jah azt mondtam, hogy lassan megint oltakozni kellene: https://telex.hu/kulfold/2023/06/22/ecdc-szunyog-jarvany-dengue-laz-klimavaltozas
Megjelent nálunk is a Velencei-tó körül és voltak is dengue láz esetek.
Végül is nincs itt semmi látnivaló, csak ripsz-ropsz véget ér a jégkorszak
👨🏼💻: What is the percentage of CO2 in earth's atmosphere
🤖 (Claude): The percentage of carbon dioxide (CO2) in Earth's atmosphere is approximately 0.04% or 420 parts per million (ppm) as of 2024.
(...)
----------
---------
Ha azt hitted, hogy a klíma/időjárás olyan marad, mint gyerekkorodban, szüleid, vagy nagyszüleid idejében, akkor rossz hírem van.
A klíma folyamatosan változik.
Nincs itt semmi látnivaló. A Kárpát-medence mindig is ilyen volt...
Aha, csak nem ennyire. Ez az idő a modern mezőgazdaság meg a globális kereskedelem nélkül simán éhínséget hozna az országra.
Persze aszály mindig is volt, de hidd el ez most már nagyon durva. Itt nem arról van szó, hogy van egy aszályos év. Itt már sorozatban ilyen évek vannak. Amíg nem szabályozták a tiszát rengeteg nádas volt és természetes folyamat volt a sekély vizű kiöntések kiszáradása. Csak azóta szabályozták ami ugye emelte a vízszintjét.
Most meg: https://24.hu/tudomany/2024/08/30/tisza-szarazsag-aszaly-viz-klimavaltozas/amp/
Tavaly és idén felénk a füge lett a legjobban termő gyümölcs. Ilyen is régen lehetett már..
Mai, vagy 1800-as évekbeli étkezési szokásokkal?
Elhinném én, hidd el, de hát ugye az a fránya adat, az nincs mögötte...
A Tisza szabályozásának semmi köze a klímaváltozáshoz. A talaj helyi nedvességtartalmához viszont minden bizonnyal.
Bizony, régen is volt ilyen...
A szabályozásnak köze van ahhoz, hogy kevesebbet önt ki, így kevesebb az olyan árterület ahol kiszáradt nádasok vannak. A szabályozás előtt kiterjedt nádasok lehettek az árterületeken amik valószínű minden nyáron kiszáradtak. Ez természetes. Ahogy a fű kiszáradása a pusztákon is. Olvass agrár oldalakat. Kukorica termeszetés az ország nagy részén locsolás nélkül nem fog menni. Az meg befektetést igényelne plusz felviszi az árat...
Ja füge volt mindig is. Csak eddig hobbi/kuriózum volt most meg terem még az épületek északi oldalán is. Én alkalmazkodnom sárgabarack helyett füge lekvár lett. Mert bokor volt csak eddig nem termett ilyen jól még soha ;-)
A kukorica nem őshonos a Kárpát-medencében. Az 1500-as években jelent meg, először takarmányként. Az 1700-as évektől kezdték el élelmiszerként is használni.
A Sumérok korában meg Mezopotámia volt a Termékeny Félhold. Aztán nézd meg, hogy néz ki ma a Közel-kelet.
Az utolsó jégkorszak 10-12.000 éve ért véget. A Termékeny Félhold 5-6000 éve száradt fel. Ugyanúgy, ahogy az African Humid Period is akkor ért véget.
Az egész egyenlítői térségek felőli száradás oka az, hogy a jégsapkák olvadnak, ami teljesen természetes egy Interglaciális (Jégkorszakok közti) időszakban.
Csak, hogy kontextusba helyezzem, hogy hogy nézett ki Európa 10-20e évvel ezelőtt:
---------------
---------------
Német-, és Lengyelország északabbi része jég alatt volt.
Teljesen természetes a Közel-kelet, a Szahara 6.000 évvel ezelőtti, és manapság az északabbra fekvő területek (pl. Kárpát-medence) kiszáradása, ahogy a jég húzódik vissza.
Ezzel párhuzamosan a legészakabbi területek pedig szintén felmelegednek. Ld. Szibéria lassan lakható klímával fog rendelkezni. Nem, nem a bocik pukizása miatt, hanem azért, mert a soron következő Interglaciális maximuma felé haladunk.
Ugyanaz a folyamat, ami 26.000 éve zajlik.
---------------
---------------
Ugyanaz a felmelegedés és fluktuáció van ma is, mint ami az elmúlt 26.000 évben megszokott volt.
A Főleg Ember Által Okozott Klímaváltozás mítosza csak politikai propaganda.
És ezek a változások milyen gyorsan mentek végbe?
Ezeken az időszakon a CO2 sosem változott ilyen gyorsan. NASA szerint a légköri CO2 eredete emberi tevékenység.
Szóval szerinted az, hogy a szenet, olajat, gázt a föld alól a légkörbe pumpáljuk sokszoros sebességgel mint az oda bekerült, semmiféle hatással nincs a klímára?
🤖:
Ez az ugye, amit nem igazán tudunk, mert csak becsléseink vannak 200+ évvel ezelőttről, amiknek a pontossága az időben visszafelé haladva egyre csökken.
Igen, ez egy elég jó érv.
Ha a pozitívabb konteómat veszem elő, akkor az lehet, hogy a "For the Greater Good" szellemében a lég(-, és zaj)szennyezés nyilvánvalóan káros hatásait visszaszorítandó álltak be a klímahiszti mögé.
És azt se felejtsük el, hogy a NASA az egy állami vállalat, és a geopolitikai játszmákban, az első(, és mostmár második) hidegháborúban az ellenfél felesleges költségekbe hajszolása egy bevált taktika.
Nem mellesleg, egyszerűbb az energiafüggetlenség elérése a problémásan nagy befolyással rendelkező geopolitikai szereplőktől, ha a lakosság magától (egy kis noszogatással, na) szeretne átállni, ezzel egyidőben csökkentve azoknak az országoknak bevételeit, ezzel szegényítve őket. Gondolj pl. a Közel-keletre, vagy Oroszországra, mint nagy befolyással rendelkező szereplőkre, akik szerepét valószínüleg az összes másik nagyhatalom is próbálja úgy-ahogy csökkenteni.
De a pénz nem csak itt játszhat szerepet, hanem az innováció + piacnyerés területén is. A zöld technológiákat jellemzően a nyugati országok jegyzik, ők terítik a termékeket, stb. Ezáltal más országok ráerőltetése a zöld technológiákra közvetlen pénzügyi előnnyel jár nekik. Ld. Franciaország állandóan az atomért lobbizik, mert nekik abban van a biznisz.
De ezek persze csak gondolatkísérletek, "mi lenne, ha..." esetek.
A globálisra, ha van is, szerintem csak minimális.
Azt viszont úgy gondolom, hogy lokálisan nagyon is tudjuk változtatni a klímát. Az erdők kiirtása, a városok megjelenése, az aszfaltozás(!), a természetes anyagok helyett, pl. kövekből, vályogból épített házak helyzett sok emeletes üvegházak (hőcsapdák) építése, majd azok légkondícionálóval való lehűtése, ami melegíti a helyi levegőt, stb. hatása nem jelentéktelen helyileg. Én jobban örülnék szellősebb városoknak, sok-sok fával, mert az a helyi klímának is jobb, a levegő minőségének is, és a zajokat is tompítja (másik nagyon fontos stresszfaktor a modern életben).
Szerintem globálisan is van hatás. Az ózonlyuk is emberi hatásra keletkezett és elég jól körbe lett járva mit kell tenni.
Egyszerű falusiként tudom, hogy a CO2 nehezebb a levegőnél. Ilyenkor ősszel veszélyes a pincelátogatás. Attól, hogy a szenet szénhidrogéneket elégetjük azok nem semmisülnek meg hanem bekerülnek a légkörbe. Ez növeli a légkör tômegét. Nem elhanyagolható mértékben. Mérik is rendesen. Szerencse, hogy a CO2 színtelen szagtalan. Másik probléma: https://safecility.com/indoor-co2-levels-are-making-us-stupid/ Már most 600ppm a CO2 telente. Kicsit még nő és szellőztetésnrk annyi. Aktív CO2 szűrés kell majd. (de jó lesz)
A lokálisban teljes mértékben egyet értek, de sajnos oda is hat a globális is. Pl facsemetét elég sokáig kell ôntözni mert nem erednek meg...
Ezzel az erovel azt a kerdest is feltehetned nekik (nem nekem), hogy miert hagynak tobb 10 millios luxusautokat a parkolokban elrohadni (otthagyva az enyeszetnek).
Nem tudom mennyi tudas vagy hit kell ahhoz hogy megertsuk, ha jeget melegitunk az elolvad.
https://www.theguardian.com/environment/2023/jun/26/its-absolutely-guar…
Nagyon kicsi esely van ra, hogy megerjem, ugyhogy engem szemely szerint egyelore nem zavar, de jolenne ha a lanyom nem csonakban lakna :) Amit latod 30cm es 1 meter kozotti az elorejelzes, lehet az arabok arra jatszanak hogy mire odaig er a viz addigra megemelik fel meterrel a szigeteket.
"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."
loop
Ne zavarjon hogy azelott irtam mielott olvastam volna amire a "loop"-ban hivatkozol...
"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."
Nem zavar.
(A loop egy praktikus megoldás arra, hogy ne 1000 helyen folyjon ugyanaz a vita).
Nem tartom lehetetlennek, hogy lesznek olyan fejlesztések, amelyek mind a tárolást, mind a hidrogén előállítást megbízhatóvá teszik és gazdaságossá. Ha visszagondolunk kb 40 évet, elképzelhetetlen voltak olyan akkuk, amik már manapság léteznek. Lehetne sorolni még egyéb fejlesztéseket.
"https://hunvagyok.hu "
Ez igaz, de akkor is kell egy elektromos autót az üzemanyagcella köré fejleszteni. Amit addig is amíg ez az "ideális állapot" nem jön el lehet akkukról működtetni ;-)
Mirai-kat féláron sem tudják eladni.
A fejlett keleten ez még sci-fi, miközben a hanyatló nyugaton meg már valóság és a hétköznapok része.
Hydrogen FCEV taxi fleet by H2 Moves Berlin passes one million zero emission kilometres
A H2 FCEV taxikat 2022-ben helyezték üzembe, 2023 végére meg már túl voltak az egy milliomodik megtett kilóméterükön. Ezek taxik, tehát H2 személyautók.
A tárolás és felhasználás már vagy egy évtizede lerágott csont, jelenleg 2kg/100km körüli a tárolósűrűség, ami iszonyat gazdaságos.
A megbízhatóság szintén megoldva, nemigen hallotál még felrobbant H2 buszokról vagy taxikról. Ez száz éve okozott utoljára gondot.
Az előállítás meg már most olcsóbb, mint 1 EUR / 1 kg, ráadásul folyamatosan fejlesztik és egyfolytában zuhan a költség (2022-ben átlagosan 0,75 EUR körül volt kilónként), és az EU-ban ráaádsul kiemelt projektként kezelik, tehát komoly politikai hátszelet is kap, hogy még ennél is olcsóbb legyen.
https://x.com/visegrad24/status/1830581071152349695
Egy bányász cég (a platina miatt) és egy autógyártó kirakatprojektjét hozod? :)
A platina miatt nem aggódunk, csak az akkuhoz szükséges elemek miatt?
NEM, elképzelni sem tudom, honnan vettél ekkora baromságot.
Az, hogy Berlinben már megtettek több, mint 1 millió km-et a hidrogénes taxik, nem "bányász cég" cikke, de nyilván a gyártóé, de tessék számos másik forrás:
https://www.h2-view.com/story/hydrogen-taxi-fleet-in-berlin-surpasses-o…
https://energynews.biz/germanys-largest-hydrogen-fleet-aims-for-emissio…
https://www.globalhydrogenreview.com/hydrogen/18082023/hydrogen-fcev-ta…
https://www.fuelcellchina.com/Industry_information_details/1322.html
Az összes többi linkem pedig HIVATALOS statisztika (állami, kormány és EU-s forrás), de idemásolom mégegyszer az URL-eket:
https://www.energy.gov/eere/fuelcells/hydrogen-safe
https://observatory.clean-hydrogen.europa.eu/sites/default/files/2024-0…
https://competition-policy.ec.europa.eu/state-aid/ipcei/approved-ipceis…
Egyik sem "bányász cég", sem nem "gyártó kirakat"...
Számoljunk!
100 kilóméter megtételének költsége
Benzines
benzines esetén becsüljük alul, a fogyasztás (NAV által elfogadott átlagfogyasztással számolva legkevesebb) 7,6 liter/100 kilométer,
benzin literének átlagára (ugyancsak NAV szerint 2024 szeptemberben 617 Ft, alulbecsülve): 600 Ft.
Tehát 100 km-nyi út megtételének költsége 7,6 * 600: 4560 Ft
Hidrogén
H2 esetén becsüljük felül, mondjuk 5kg/100km tároló és felhasználási kapacitás, 1 EUR / 1 kg előállítási költség.
Az EUR árfolyamot ugyancsak becsüljük felül, mondjuk 1 EUR / 500 Ft (ez durván több, mint a mai napi 392 Ft árfolyam).
Tehát 100 km-nyi út megtételének költsége 5 * 500: 2500 Ft
Konklúzió
Ennyit arról a mítoszról, hogy nem éri meg a hidrogénmeghajtás. Vegyük azt is észre, hogy benzines költséget alulbecsültük, míg a hidrogénest szisztematikusan felül, és mégis ennek ellenére jött ki ez az eredmény.
el vagy tévedve, Mr. Messiás:
a toyota mirai fogyasztása 0.8kg/100km (wikipedia)
Németországban a hidrogén ára: €15-€17 (link), Franciaországban €10-€20 (link)
ha €16-tal számolunk, akkor már 5k HUF felett vagyunk...
valamit nagyon benéztél...
p.s.: kilóméter rövid o :P
szerk: én a villanyautómmal gyakorlatilag ingyen járok a városban... napelemről...
Ne hazudj! A linkedből idézem:
Tehát már 2015-ben is kevesebb volt, mint állítottad, azóta meg tovább csökkent.
A német link konkrétan egy hidrogénes hoktankoljak.hu aktuális árakról kutanként. A kaliforniai pertársaság is ezért perli a Toyotát mert a hidrogén drága lett és nem ezt ígérték nekik...
A nagyker árakkal is vigyáz egy hidrogénkút létesítése jelentős költség és a fenntartása sem olcsó. Az ott vásárolt hidrogén ezért drágább. Bár ott is van fejlődés: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S036031992306408X
persze, hogy hazudok, ha a te véleményeddel ellenkező tényeket dugok az orrod alá...
kit a tökömet érdekli, hogy 2015-ben mennyi volt? az érdekel, hogy most mennyi... most pedig szinte €17
tessék: https://h2.live/en/
még €25-ért is lehet látni hidrogént: "BP Kerkhof & Zn Binckhorstlaan 100 2516 Den Haag"
de €10 alatt nem látok...
nekem marad a dízel... városban pedig a villany...
A hidrogéncella nem képes annyi energiát előállítani amennyi az autó folyamatos üzeméhez szükséges, tehát kell bele egy puffer akksi. Innentől kezdve ugyanaz mint az elektromos, csak jóval drágább és bonyolultabb is.
A hidrogént el is lehetne égetni belső égésű motorban ez ugyanazokat a problémákat hordozza mint a gáz üzemű autók. Hatásfok 40% körül viszont a tiszta hidrogén hajtáshoz nem kellene kipufogó gáz után kezelés ami egyszerűbbé és olcsóbbá tenné a gyártást. voltak ilyen autók valamiért nem lett tömegtermék.
https://autotechnika.hu/cikkek/motor-eroatvitel/8389/a-hidrogen-alkalma…
Nem igaz.
Nem igaz, az üzemanyagcella lényege, hogy aksiként viselkedik, aminek a teljesítménye kb. a fele a hagyományos ólmos aksinak, ugyanakkor könnyebb és kevesebb helyet foglal.
Nem igaz, mert még ha használnak is puffer aksit, az nagyságrendekkel kissebb, mint egy tisztán elektromos esetében. Emiatt SOKKAL olcsóbb, mert kevesebb ritka elemre van szükség a gyártásához.
Nem igaz, mert hidrogénmeghajtású autók esetében elsősorban kerékagyba szerelt elektromos motorokat használnak, ahol nincs olyan durva hatásfokvesztés, mint a jelenlegi belső égésű motorokban.
Nem teljesen igaz. A hatásfok 90% feletti már most IE4 besorolású motorok esetén, és hamarosan jönnek az IE5-ök. Az igaz, hogy 40%-os, de pláne 90% hatásfokú kerékagyba épített motort már most is remekül meghajt az üzemanyagcella.
Az a része is igaz, hogy nincs kipufogógáz, hisz a melléktermék víz, és hogy olcsóbb a gyártása is; viszont helytelenül használtad a feltételes módot, mert ez a gyakorlatban már alkalmazott realitás.
Például: The Quark Electric Drive 2.0 has a motor power density of 13 kW/kg and a motor efficiency of 98.5%. (nyilván kínai, GAC motor)
Nem igaz, valójában sorozatgyártott tömegtermék már most is, a számuk pedig az elmúlt pár évben drasztikusan nőtt.
Leginkább Kínában nő a számuk (napota 15,000 darabot gyártottak 2023-ban), de az USA-ban és az EU-ban is folyamatos a növekedés (szemben az elektromos stagnál vagy csökken).
Az üzemanyagcellás autók piaca 2023-ban az USA-ban 973 millió dollár, EU-ban 2.52 milliárd dollár volt, Kínában 152.6 milliárd dollár, és mindhárom helyen legalább 300% növekedést prognosztizáltak az elkövetkező 5 évre. A legnagyobb növekedés Kínában várható, és a legtöbb technológiai újítás meg a jobbnál-jobb töltéssűrűségű cellák és a jobbnál-jobb hatásfokú motorok is onnan érkeznek. Kína köröket vert a világra hidrogénmeghajtás terén.
A meghajtó akksi a FCEVbe is azért kell mint a hibridekbe, hogy vissza lehessen nyerni a fékezés/lejtő energiáját. (Ha ez kicsi akkor a lejtőn nem játszanak annyira)
Nem használnak kerékagyba szerelhető elektromos motorokat max kísérleti járműben. De ez nem különbség a BEV és az FCEV között.
Ha annyira olcsó akkor mi kerül a Mirai-ban 50k$-ba? Tesla Model 3 35k$ (USA)
A Kínában no a számuk cikk alatt is elolvastad?
Az FC piac nem egyenlő az FCEV piaccal. A cellákat nem csak autókban lehet használni...
És ez azért cáfolja, hogy egy EV-be jóval több akkumlátor kell, mint egy H2-esbe mert... (egészítse ki a mondatot)
Ja, kísérleti járművek voltak... 2006-ban, majdnem két évtizeddel ezelőtt! Mára már évek óta mindenki a sorozatgyártásukon dolgozik, persze itt is a kínaiak vezetnek.
Valóban nem, pontosan ezért nem terheli külön K&F költség -> olcsóbb. A már most meglévő motorok csont nélkül felhasználhatók H2-es kocsikba is.
Hát mert kapitalizmus. Az egy 2014-es autó (régi technológia) és nincs is még nagyon konkurense, minek adnák akkor hát olcsóbban, ha nem muszáj?
Azt nézd hogy pl. a hidrogénes buszok ára 10 év alatt 77%-kal csökkent (a 2030-as ár meg várhatóan a 2019-es 23%-a lesz csak), és nyilván hasonló esés várható a személygépkocsik terén is, ha beindul a biznisz. A jövő évben jön a BMW, Honda, Hyundai, Kia, Nissan, stb. (de bakker még a Rolls-Royce is ezt tervezi).
Most még nincs bő választék, de 3-5 éven belül tobzódni fogunk a különböző típusokban, ezzel párhuzamosan meg esni fognak az árak.
Én igen, Te viszont láthatóan nem olvastad el, hogy a kínai párt utasításba adta, hogy prioritásosként kezelendő, és a jelenlegi ötéves terben is kiemelten szerepel. Nem tudom, mennyire ismered a kínai rendszer működését, és hogy mit is jelent ez...
Pont ahogy a drága Tesla után megjelentek az olcsó kínai EV-k, ugyanúgy fognak érkezni az olcsó kínai H2-sek is hamarosan, erre mérget vehetsz!