Retro NTSC gép PAL kijelzőkön

Van egy TRS-80 MC-10-es gépem, amin csak RF TV kimenet van. A címkéje szerint AC8V 60Hz a tápegysége, emiatt gyanítom, hogy NTSC képet generál, de innentől az ismereteim felettébb korlátosak.

Van egy lapos TV, ami elég szépen meg is jeleníti a képet, és még a hang is hallatszik, csak sajnos egy erős fehér-zaj mellett, így gyakorlatilag hallhatatlan. Egy másik hasonló TV már megjeleníteni is csak fekete-fehérben tudja, és annak is elég rossza a minősége. Egy harmadik - kb 10 éves - nagyképernyős TV azonban gyönyörűen megjeleníti a képet, és a hang is szépen szól, mindenféle zaj nélkül.

Gyanítom, hogy az anomáliák oka az NTSC/PAL különbség lehet, de már ez sem biztos. Szeretném elérni, hogy normál TV-vel is élvezhető kép és hang legyen. A neten létezik project, ami kidobja az RF modulátort, és a helyére betesz egy kompozit videó kimenetet, valamint kivezeti a hangot, de én szeretném megtartani az eredeti RF modulátort.

1 - Van-e esélyem áthangolni az RF modulátort, hogy PAL TV-ken is normálisan működjön?

2 - Van-e esélyem valami egyszerűbb módszerrel kivezetni külön a kompozit videó kimenetet? Eddig találtam egy két-tranzisztoros megoldást, ami az MC1372 12-es lábáról vezetné ki a kompozit jelet, de ez nálam nem működött.

Jelenleg a hangot külön hangszórókra vezettem, így lehalkítva a TV-t, a zajos TV-n is használható, de ennél szeretnék jobb megoldást találni.

Hozzászólások

Itt maga az MC1372 az RF modulátor is, viszont azt át lehet alakítani csak kompozit outra (szerintem megéri, minthogy adott csatornára kelljen hangolni).

Az adatlapján ott van, hogyan kell kiherélni az oszcillátort és csak kompozit kimenetre használni (de ha javítani akarsz rajta, az is ott van, hogy kell áthangolni).

Emlékeim szerint profibb videomagnók képesek voltak NTSC és PAL szabványok kezelésére, és a kimenet SCART-on már RGB is lehet, vagy átkonvertálja neked PAL-ra.

Na ja, az analóg időszakban ez kissé bonyibb volt, én se gondolnám, hogy konvertálgattak, úgy rémlik NTSC esetén a szalag/fej sebesség is más volt, ehhez tudhatott alkalmazkodni egy több normás videó, de a TV-nek is tudnia kellett az NTSC-t. A SECAM esetén volt valami mókolás a jellel (MESECAM) hogy jól kezelje a videómagnó, ott legalább a sebesség/felbontás meg a luminance jel stimmelt a PAL-al.

Emlékszem, hogy direkt vártam a Walt Disney mozidélutánokra szervezett kísérleti PAL adásokat, hogy mit fog kiírni az AIWA videómagnó, aminek a tunerén keresztül néztem az adást. Egy pillanatra fekete-fehér lett a kép, meg talán a szinkronból is kizökkent, majd a videómagnó kijelzőjén a MESECAM felírat helyett a PAL felírat jelent meg :D

> átkonvertálja neked PAL-ra.

lol

Ok, hogy érthető legyen miért lol ez és miért nem lol. Itt most jelentősége van annak, hogy a PAL, SECAM, NTSC csak és kizárólag a színmodulációt határozza meg. Az időzítést (50Hz, 60Hz, ill. 625 sor, 525 sor) az utána következő betűjel (B, G, D, K, N, M stb.) adja meg. Az tény, hogy az NTSC leggyakrabban N (525 sor 60Hz), míg a PAL és SECAM leggyakrabban B/G/D/K (625 sor, 50 Hz) időzítéssel szokott párosítva lenni. De pl Latin-Amerikában voltak rendszeresítve fura kombinációk: PAL-N (525sor 60Hz, de NTSC helyett PAL színmoduláció) vagy PAL-M (525sor 50 Hz).

Amit a jobb videomagnók (elsősorban BetaCam) meg tudtak csinálni az a színmoduláció konvertálása. Igazából a BetaCam időosztásos komponens (Y Cr Cb) videojelet rögzít fel, ezért a szalagon a formátum teljesen érzéketlen az eredeti jel színmodulációjára. (Ha már említésre került az RGB-jel szintén független a színmodulációtól.) A chroma-under típusú videoformátumok (VHS, Video8, Hi8, BetaMax) átmodulálják egy alacsonyabb frekvenciára a kompozit jelből a színsegédvivőt, de nem bontják komponensre, ezért a szalag megtartja az NTSC, PAL, SECAM jellegét. Az ilyen MESECAM és hasonló hack-ek erre lettek kitalálva.

Amit a videómagnók biztosan nem tudnak megoldani az az időzítés konvertálása. Arra drága normakonverter dobozok voltak a stúdiókban, amik digitalizálták a jelet egy (több) framebufferbe a forrás időzítése szerint, deinterlace-elték majd mindenféle interpolációkkal próbálták előállítani belőle a másik időzítés szerinti jelet. Az eredmény úgy is nézett ki... Ma már egy GPU ezt simán megcsinálja, mindenféle mozgáskompenzációval, ad absurdum neurális hálókkal feljavítva, így egész nézhető lesz az eredmény.

Régóta vágyok én, az androidok mezonkincsére már!

A címkéje szerint AC8V 60Hz a tápegysége

Hacsak nem Amerikában laksz, akkor bedugva a konnektorba máris 50 Hz lesz. És semmi köze a videójelhez.

A mai tévék általában működnek NTSC/PAL jellel is. Rf modulátor esetén talán csak a csatornát nem találja el.

Szerkesztve: 2024. 03. 20., sze – 20:12

RF modulátorról hajtva a tévét, soha nem lesz olyan a kép- és hangminősége, mint az alapsávi jelről. Szerintem érdemes utánaolvasni az alapsáv (kompozit videojel sárga RCA aljzatra, illetve L/R audiójel fehér/piros RCA aljzatra) kivezetése megoldásának. Végülis az RF modulátorba is ezek mennek be.

De nézd meg az MC6847 adatlapján a 15. ábrát, azon van lerajzolva, hogyan lehet kivezetni a kompozit videojelet. De az is NTSC szabványú lesz. Olyan TV kell, ami tudja fogadni.

Ha a hangot veszi rosszul a TV, miért az NTSC/PAL különbségen rugózol?

BG/DK hangnormát kell átváltanod, vagy amennyi hangnormát tud venni a TV, próbálgasd végig.

Köszönöm, azt hiszem, ez volt az első válasz, amivel tudtam mit kezdeni.

Valóban tudok "Rendszert" választani a TV-n: BG,I,DK,L értékek közül. Ebből az első 3 bármelyikét választom, a kép ugyanolyan szép marad, és a hangot ugyanúgy elnyomja a zaj. De ha az L rendszert választom, a hang kitisztul, ám ekkor sajnos a kép omlik össze. Próbáltam ebben az üzemmódban csatornát keresni, hátha eltolódva meglesz a kép, de nem sikerült. Így vagy a kép szép, vagy a hang.