"A mélyfagyott Tesla-tulajdonosok felfedezik a hideg, kemény igazságot az elektromos járművekkel kapcsolatban"

Címkék

Igazi tél (ami most valóság az USA-ban) vs. villanyautók témáról ír a The Register: Tesla owners in deep freeze discover the cold, hard truth about EVs

Tesla supercharging station packed in Oak Brook, dead cars line parking lot due to frigid temps

Chicago állam Oak Brook külvárosában, ahol a hőmérséklet rendszeresen fagypont alá süllyedt, a helyi média arról számolt be, hogy a nyilvános töltőállomások "autótemetőkké" változtak, mivel az autósok nem tudták meghajtani járműveiket.

+ Bónusz:

Hozzászólások

Szerkesztve: 2024. 01. 17., sze – 07:57

Itt a tél!

+ aki ezeket a gayítéseket kitalálta, hogy ajtóba süllyedő kilincs, meg visszapillantó-kamera, az szopjon lovat a balfaszságaival :D

Persze, ezek is csak workaround-ok a szar hatótáv miatti kellemetlenség minimalizálására. Mindenesetre, egy gumikalapács nem hátrány, ha van zsebben ezekhez a kilincsekhez.

trey @ gépház

A hőszivattyú hogyan olvasztja le a zárat? Erre nagyon kíváncsi lennék. Mert hogy egy cekász, egy fűtőszál egy bármilyen autóban megteszi ezt, az oké. De a hőszivattyú hogyan juttatja el a szivattyúzott hőt arra a kis helyre?

- Indítsd újra a gépet! - Az egészet? - Nem, a felét...

Hát, én tettem az akkor (~2005) 20 éves Renault 21 kombimba egy dízel állófűtést, ami a motor hűtő"vizét" fűtötte időzítettem bekapcsolva, majd amikor elért egy hőfokot a hűtőközeg, bekapcsolta az utastéri ventillátort. Ez olyan jól felmelegítette az utasteret, hogy az akkoriban még vastag hó is leolvadt, meg pl. zár, ajtógumi sosem volt befagyva egy sem, mire nyitni akartam. Ehhez nagyságrendileg 30 perc előfűtés kellett.

A villanyautók hőszivattyús fűtése pont ezt tudja, kb. hasonló, 5 kW körüli hasznos teljesítménnyel. Csak gondolom sokan nem erre akarják elhasználni azt az 5 kW-ot az akkuból...

A villanyautóban a hőszivattyú (vs sima fűtőszálas) fűtés között az alapvető különbség annyi hogy a hőszivattyú jó esetben (mondjuk 5 fok felett) külső levegő hőjét is felhasználva többet tud fűteni ugyanannyi akku felhasználásával. Mínuszokban tökmindegy.

A villanyautós előmelegítés úgy tud jól működni hogy beállítod mikorra kéred 22 fokra és addigra annyi lesz benne konnektorról. 
Ezt mondjuk a PHEV autóm is tudja, nem kell hozzá feltétlen villanyautó.
 

zászló, zászló, szív

Ha hianyzik a valasz, akkor ezt meg tudom valaszolni. Termeszetesen igen. De applikacioval tudod remoteban bekapcsolni a futest, vagy ha minden nap fix idoben indulsz akkor van scheduled task, amit beallithatsz. Viszont ha van app, akkor nem kell megvarni mig kiolvasztja a kilincset. Egybol meg lehet nyomni ajtonyitas gombot.

Viszont befagyott kilincsem eddig meg nem volt, mert garazsban tartom, menet kozben meg nem fagy be.

Tehát még egyszer: ha kint áll az autó és ráfagy páncélként egy 2-3 centi vastagon az ónos eső a kilincsre (hello Észak-Magyarország a napokban) s így a kilincs nem jön ki, akkor azt mivel olvasztod ki? A battery meg deep freeze állapotban van 10%-on. :D

trey @ gépház

2-3 centi vastag rafagyott jeg eleg durva amugy, foleg egy sullyesztett kilincs eseten. :D Majd tolj rola kepet.

De akkor nem a kilincset olvasztanam ki, hanem kinyitnam appal, ha be akarok jutni. Viszont klima hasznalhato 10%-on is szoval azzal sincs kulonosebb gond. De ettol fuggetlenul, hogy lehet igy is, ettol fuggetlenul nem indulnek el az autoval ugy, hogy korbeveszi 2-3 centi vastag jegpancel a teljes autot. Ha van idom, akkor nekiallnek valahogy leszedni rola indulas elott. Bar benzines autonal is ezt tennem. Ha nincs idom ilyenre, akkor meg taxit hivnek. Benzines es elektromos eseten is.

Csak nem működik ha lefagy. A Peugeot 206-osomon 20+ éve meg is tapasztaltam amikor az ónos eső fél centije odafagyott. A csomagtartón keresztül tudtam csak bejutni az autóba. Ezt a problémát nem a süllyesztett kilincs hozta... (amúgy szerintem sincs sok értelme a süllyesztett kilincsnek technikailag - csak a Tesla életérzést növeli 😊 a többiek meg másolták)

mennyivel egyszerűbb egy ajtót bizonyos esetekben kinyitni, ha van egy stabil kilincse, meg na nincs?

Nem feltetlenul. Tudom eleg specifikus problema: nalam van kilincs (telen ugye befagyva) es amikor elkezdem nyitni akkor az ablaknak is le kell huzodnia (az is be van fagyva) kb. 1 cm-t (hogy ne b*ssza szet a felso gumi peremet nyitaskor). Ez hidegben eleg nagy szivas szokott lenni, mivel az aksi amugy is gyenge mostansag. Viszont egy 40-50e ft-os akku cserevel orvosolhato ha elkezd nagyon zavarni (nagy hidegben nem autozom ha nem muszaj).

Tovabbra is a benzines autokat preferalom (esetleg PHEV),  de azok sem mentesek az ajto problemaktol.

[szerk.] Amig nem lattam ezeket a videokat fogalmam sem volt hogy mukodik egy Tesla ajtaja :D

"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."

Nem azt a valaszt kaptad, amit szerettel volna.

Ha azt szeretted volna, akkor ugy kellett volna feltenned a kerdest, hogy ha tonkrement a 12V akksi es a nagyakksi is 0%-os -30 fokban mar 24 oraja es van rajta 3 cm vastag jegpancel, akkor hogy nyitom ki. Akkor termszetesen nem appal. Akkor kinyitni kb csak ugy, hogy leszedni jeget kivulrol eloszor, majd kivulrol adni neki delejt 12V akksinak. De akkor mar trailer gyorsabb, aztan vigye szegeny autot melegedni.

Ez nagyon gyakori problemanak tunik. Majd szolok, ha lesz ilyen mindenkepp es jot nevetunk a hulye helyzeten :)

Koccantással, ahogyan a videón is.

AI világában pedig biztosan hamarosan meg lesz oldva hogy az időjáráselőrejelzést nyomonkövetve előre jelezzen hogy legyen feltöltve az autó.
A mosógépem is megkérdezi hogy biztosan kivánok-e mosni, hiszen az időjáráselőjelzés szerint a program végére esni fog.

A mosógépem is megkérdezi hogy biztosan kivánok-e mosni, hiszen az időjáráselőjelzés szerint a program végére esni fog.

 

Mi (kornyezetre odafigyelok) folyekony mososzert hasznalunk. Folyekony mososzer fele egy ora mulva mar elszivargott a tartalybol.

 

Nekem a mosogep idozitese nem opcio sajnos. Nalad nincs ilyen gond a folyekony mososzerrel?

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Szerintem ilyenkor a dobba folyik, nem tűnik el a gépben. Ez nem lehet?

Es? Onnan feladagolja? Vagy a leereszto szivattyu visszatolti az elomosas adagjat kulonvalasztva?

 

Vagy hogy?

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

A battery meg deep freeze állapotban van 10%-on. :D

Te is olyan vagy, aki hagyja lemenni az uzemanyagszintjelzot nulla ala?

Egyszer volt egy kollegam, aki (mikor par hetig nem volt benzinkartyaja) a ceges autot nem volt hajlando megtankolni, csak addig, ami a kovetkezo utjahoz eppen kell. Hatha nem kapja vissza szamla alapjan, vagy nem tudom. Mondanom sem kell, egynel tobbszor sikerult neki lerohadnia menet kozben.

Ez a 10%-os toltottseg a hozza hasonlo emberek problemaja lehet.

Mondd már, milyen léleknyomorító lakótelepről beszélsz, te szociálisan érzéketlen, TOP 10000-be tartozó? Nagyváros belvárosában, ahol állítólag van, hogy órákat kell körözni egy EV-töltőért és a töltés befejezése után, ha nem választod le az autót, akkor amiatt kemény büntetést kell fizetni, hogy oldod meg?

trey @ gépház

Jobbnak mindenképp jobb.

Az elméleti határ -20-ról +20 több mint 7-es COP.

Nyilván a hőcserélők nem tökéletesek, ott van hőmérsékletkülönbség a környezet és a munkaközeg között. Meg nem mondom mennyi, szerintem számoljuk 20 Celsiussal mindkét oldalon. Akkor is közel 4 lenne a COP.

Persze nem Carnot-folyamat van, és vannak egyéb veszeségek is, így reálisan 2-es COP-t szoktak mondani -20 Celsius fokon.

A gond a jegesedés, ennek mértéke viszont erősen függ a külső páratartalomról.

-20C-ban megis mennyi a külső páratartalom?

Hol van ilyenkor Franko?

-15C alatt a legtöbb gyártó meg se adja egyébként.

De pl. egy Fisher 10kW-os hoszivattyu 1.63 COP-t  (fhf-whs-101ce3) iger -15Cben.

 

itt egy masik. -7C alatt meg se adja. (woya100klt)

Ezek R32-esek.

A mostani propanosok jobbak hidegben meg nagyobb belso homersekletet is tudnak (akar 65C vizhomerseklet.).

 

Itt egy propanos pelda 55C-os vizzel (radiatorra):

-25C, 1.24COP

-20C, 1.53COP

-15C, 1.79COP

 

 

Azt is vedd figyelembe, hogy ez a max leadott hoteljesitmenynel ennyi, ami -25C-nal a fele sincs meg!

Pl +10C-nal tud 14.2kW hoteljesitmenyt leadni, addig -25C-ban 5.1kW-ot tud.

Azaz -25C-ban befagy a valagad ...

 

Szereny meglatasom szerint vagy egy cserepkalyhat, vagy egy fas kazant tegyel be a hoszivattyud melle, ha -25Cra szamitasz rendszeresen.

(a villany is keves lesz 1-es COP-val:) Akkor ott kell boviteni.)

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Hacsak úgy nem :) -15C körül már szinte semmit nem fog tudni a kocsiban a hőszivattyú. Releváns tapasztalat (Björn):

https://m.youtube.com/watch?v=4T1ep-vWUSs

  • Megcsinálta egy Tesla Model S-el a camping tesztjét. 43 órán át tudta tartani a kocsi a kellemes belső hőmérsékletet -20C külső mellett.
  • A kocsi hőszivattyúja még működött a házához vett levegős viszont -15 alatt már nem működött
  • Sikerült úgy lemerítenie a kocsit, hogy töltőre téve nem töltött a kocsi mert csak az akksit melegítette. (ezzel bemutatta mit csináltak a Chicagói Uber sofőrök 😀)

En valami miatt teljesen hazas peldat irtam. Sorry.

 

Az autok hoszivattyuja elvileg rosszabb hatasfoku, de valaki biztosan ide irja egy r1234yf toltogazas hoszivattyu copjat -20C-nal.

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

-20C-ban megis mennyi a külső páratartalom?

0 és 100% között bármennyi lehet. Ha úgy tetszik a harmatpont bárhol lehet -273 °C és -20 °C között.

De nem csak negatív hatású a magas pára. Igaz, hogy neki kell állni a leolvasztó ciklusoknak, de a kondenzáció tetemes hőmennyiséget hagy a kondenzátoron (harmatponti hőmérséklet körül). Ehhez képest a leolasztáshoz ~10x kevesebb energia szükséges, 0 Celsius körül.

Propánt nem csak párátlanítóban használnak? Én még klímára/hőszivattyúra nem hallottam.

Nekem cirkóm van amúgy, de a klímát használtam már fűtésre nagy hidegben, soha nem volt vele gond. Főleg ha nem voltunk otthon hosszú ideig, mire a padlófűtés bemelegszik, addigra megfagytam volna :D A klíma fél óra alatt kellemes hőmérsékletet varázsolt, télen is. Na nem -20-ban, mert annyi nem volt az utóbbi pár évben.

De ha lenne is, azért azt gondolom hogy 3x32 A-el cekásszal is bőven befűteném a 80 m2-t :) A kazán se sokkal nagyobb teljesítményű (24 kW), és tipikusan 15% körülre szokott lemodulálni úgy, hogy nem is megy folyamatosan.

Vagyis igazából 1x16-al is fűthető lenne a ház.

A visszapillantóra is van valami tipped? Vasárnap a TV2-n megy egy autós műsor. Valami Kia-t teszteltek és arról beszélt a fószer, hogy a 20+ éve beégett helyen keresi a visszapillantót és kurván nem jó, hogy egy kamera+kijelzőt tettek a helyére:

https://tv2play.hu/supercar/supercar_viii_evad_2_resz

A visszapillantó-kamera rút és nem sokkal kisebb, vagyis sokat nem hoz a konyhára légellenállásban. Mi szól mellette?

trey @ gépház

Szerintem ennek a legnagyobb hátránya (nyilván az árán és a meghibásodási hajlamon kívül - a tükör ugye nem tud, max, ha törik, de akkor meg a kamera is törne), hogy hiába mozgatod a fejed fel-le, jobbra-balra, ebben ugyanazt a képet látod. A tükörnél ezt nagyon jól kitalálták a mérnökök, hogy ha más szögben nézed, mást látsz :D

Hátizé. Nem szokott, de ez hamar eljutott odáig, hogy nem nézem végig. Nyitásként, mikor azzal kezdte, hogy be tud zoomolni 90 felett, rögtön felmerült, hogy a valagadba öcsém, mikor feldugta oda valaki. Más se hiányzik, minthogy másképp lássak a tükörben mondjuk 80-al a 6-oson befele, mint 100-al az m0-on három perccel előtte, nehogy véletlen tudjam, hogy mi milyen messze van. De ezen még túltettem magam, szóval volt szerencsém meghallgatni, hogy mennyire fasza, hogy le tud nézni parkolástól (a 10+ éves 508asom is le tudott, fantasztikusan előremutató motoros tükörrel), de amikor odajutottunk, hogy "its's just beautifully awesome to use", ott azért kitört, hogy bazmeg, én nem akarom használni a tükröt, nézni akarom, már még azt is nyomkodni kelljen, persze. Szóval  lendületből bezártam, nyugodtan tartsa meg a tükrét az összes többi a videóban később kifejtett fantasztikus featurejével együtt, azt csináljon vele, amit akar. Preferably dugja fel a valagába :)

Inkább az lenne a lényeg, hogy mennyire zavaróan világít sötétben, meg mit kezd az ember azzal (linkeltem a videót), hogy 20+ évnyi beidegződött "belenézek a tükörbe sávváltás előtt, ja nem ott van, hol van, ja itt van, már nem váltok sávot, mert az a lehetőség már ugrott, goto eleje" stb. izé.

Mindezt kb. miért? A semmiért.

trey @ gépház

Én már attól agyfaszt kaptam, amikor egy amerikai autóba ülve (nem tudom ez arrafelé divat-e, európai autóban ilyet még nem láttam) valami progresszív nagyítós tükör volt berakva, de csak az egyik oldalon. Szó szerint fájt az agyam, amikor belenéztem, illetve az egyik-másik tükörbe átnéztem, mert azt éreztem, hogy át kell állnia egyikről a másikra az agyamnak/szememnek.

Kb. egy napnyi vezetés kellett, mire nagyjából megszoktam. Vsz. ezt is meg lehet, de nekem se tűnik egy főnyereménynek. Főleg, hogy én vagyok az, aki a középkonzolon lévő kijelzőt is inkább kikapcsolom éjszaka, mert zavar a fénye, még a legalacsonyabb fényerőn is (és hiába adaptív, akárhogy állítom éjszaka túl fényes még minimumon is, nappal meg semmit sem látni, ha letekerem).

Bár nem egészen értem, hogy minek, de ez az egész tipikus don't fix anything that aint broken. Ne zoomolgasson, ne fókuszáljon rá semmire helyzetfüggően, maradjon szépen a seggén, pontosan ugyanúgy. Mert akkor fogja tudni értelmezni az ember, hogy mi van rajta. Ha nem tudod, hogy most éppen hogy áll, és ami 3 centi volt, az az előbb még 40 méterrre volt, most meg már csak 25-re van, meg hogy éppen ez most már itt van mellettem, mert ráfordult a tükör... szóval ez az ember agyának szar, mert mi mintaillesztéssel dolgozunk, aminek így remekül elbaszod a referencia koordináta rendszerét. Ebben az esetben kifejezetten a kevesebb néha több.

A holttérre ránézés helyett teljesen jól működő holttér figyelők vannak, amik csipognak és világítanak a tükrön, ha van ott valami. Meg tudod nézni a kicsi fejeddel, anélkül, hogy elbasznánk, hova néz a tükör.

A sebességkijelzés is csodálatos, de egyrészt valójában nem érdekel, mennyivel megy, másrészt ezen biza már túl vagyunk: a 2000-es évek elején volt nagy divatja a digitális kilométerórának, azóta elmúlt, mert megértettük, hogy bár baromi trendi, de a valóságban az analóg műszert könnyebb leolvasni, pl gyorsulás tekintetében. Ugyanez lenne a tükörnél is. Biztos ki lehet írni, hogy +12 km/h, de a valóságban az elmozdulás sebességéből sokkal jobban tudja az agyad értelmezni, hogy beférsz-e, vagy sem. 

Holttér figyelőne hívják, a legtöbb visszajelez egy lámpával a tükörlapon, és ha kiteszed az irányjelzőt, mikor aktív, akkor csipog. Nem kell hozzá kamera a tükör helyett. (bár kétségtelen tény, hogy ha van kamera i neki szenzornak, akkor pár fals pozitívot ki lehetne venni. 

De akkor ki kellene rúgni az ilyen ötletek kiagyalóit,és oda lenne a wow factor. A használhatóság boomer igény. 

Ha tartós rendszert építesz és okos csapatot nevelsz, akkor száz kiadásban sem érheti baj; ha csak a gépekre hagyatkozol, akkor egyszer jól jársz, máskor rosszul; de ha sem a rendszer nem bírja a terhet, sem a csapat nem tanul a hibákból, akkor minden egyes kiadás kockázat.

Kb mint ez:
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/world-premiere-at…
A VolksWagen bejelentésben felfedezhetjük a szokásos nagycéges "jobbá tesszük a világot a demokratizált adathozzáféréssel" bullshitet.
Silicon Valley: https://www.youtube.com/watch?v=B8C5sjjhsso

Főleg hogy -ahogy itt írta valaki pár hete a sztorit, én nem hallottam erről korábban- a sóher fasz az évekig 0-24 műszakos jobbkeze mindenes "titkárnőjét" is inkább kirúgta 10+ év után, mikor az fizetésemelést merészelt kérni.

Volt egy reddites thread a SpaceX-ről, ugyanezt mondják a beszállítók, mindent tegnapra kérnek, fizetni viszont nem akarnak időre. Többen mondták, hogy inkább hagyták a fenébe a SpaceX-es rendeléseket.

 

Amit még hallottam, hogy más űripari cégek közül sokan nem szeretik az ex-SpaceX-es alkalmazottakat, mert (főleg, ha valami menedzser féle), sokszor eléggé szeretnek mini-Muskként viselkedni, ami nem feltétlenül tesz jót a munkamorálnak és/vagy felrúgni évtizedes szakmai gyakorlatokat.

eleg csak ranezni az uripar spacex-en kivuli allapotara es egyertelmuen latszik hogy boven van mire arcoskodniuk a spacex-nel

kb. 10 ev alatt fejlodott annyit kizarolag altaluk az uripar mint elotte 60 evig sem...

erdemes kikeresni azt a regebbi videot amin egyszer az osszes tobbi US uripar ceg vezetojet megkerestek es megkerdeztek a leszallo booster-rol (amit akkor meg csak probalgatott a spacex es allandoan felrobbant), es mind szo szerint a kameraba rohogott. mostanaban mar nemigazan rohognek.

Tory Brunonak volt egy kontextusból kiragadott kijelentése, de egyébként is mindegy, nehéz azokkal mit kezdeni akik nem értik meg, hogy az űriparnak csak egy iciri-piciri kis szegmense a rakéták és a payload providereknek nem igazán hozzáadott érték a landing booster, legfeljebb költségben valamennyi. Persze, aztán, hogy mennyiért számláznak a payload providereknek a SpaceX-nél az meg üzleti titok, listaár meg... listaár. Nem fedi a teljes küldetés árát. Ami meg publikus az meg általában másféltől háromszorosa szokott lenni. ¯\_(ツ)_/¯

(Arról nem beszélve, hogy amiket közöl Musk számokat az meg általában nem igazán fedik a valóságot. Pl. Falcon Heavy-t még mindig 63.8t LEO-val hirdetik a honlapjukon, csak annyit meg képtelen megemelni, szerkezet ahhoz gyenge. És hiába van benne feketén-fehéren egy GAO jelentésben, fanboyokat nem hatja meg.)

Nagyon durva, nagyon durva, de Starlink nélkül is nézted, hogy mennyi indítása lenne a SpaceX-nek? Ha nem lett volna a launcher gap és az oroszok is nem basszák el a saját piacukat, az Ariane 5/6, Soyuz, Proton és Vulcan simán felszipkázta volna azt az évi ~20-30 indítást.

Bocsika, de a SpaceX egyetlen innovációja a booster landing volt, azt leszámítva nem sok olyan van, amit más ne tett volna le ugyanúgy az asztalra. Arról nem beszélve, hogy a SpaceX innovációjának jó része valamilyen NASA kutatás eredméne volt. A booster landingban az egyetlen hozzáadott érték az entry-burn volt.

Másrészt nézd már meg, hogy hány indítás van egy évben és abból mennyi a Starlink. Azt az évente kb. 20-30 nem Starlink indítást simán felszipkázta volna a piac.

Launcher market az űripar iciri-piciri szegmense. Az űripar egy 600 milliárd dolláros piac, ehhez képest ebből a launcher market nagyjából évi 20 milliárd körül mozog. Kicsit ki kellene nyitni a szemed és észrevenni, hogy nem a SpaceX rakétái miatt létezik űripar, hanem azért, mert van teher, amit egyesek fel akarnak lőni.

Muhaha.

USA-ban nem mennek az EV-k

 

Eszerint az USAban: https://explodingtopics.com/blog/electric-vehicles-stats 2 442 270 EV van, most Chicagoban az "extrém" hidegben 10 olyat is láttak amit tréleren vittek el az autómentők.

Nem kéne minden Tesla mellé egy komplett stáb?? Szenzáció, katasztrófa nem is SZENZÁCIÓ, KATASZTRÓFA!!!! Pokolba lovagolunk az EVkkel!!! 😊

Az atómentők is várják az EVket mert alig van már probléma a benzinesekkel főleg télen... (minden motor indul ám pöccre reggel)

Akinek kalapács van a kezében, mindenhol szöget lát :D A szokásos meberi önbecsapás, bizonyos mintázatokat már megszoktunk, nem vesszük észre, más mintázatokat pedig észreveszünk és túl nagy súlyt tulajdonítunk neki. Erről készül egy clickbait cikk és hopp, van cikk a HUP-on is :D Lehet gyűjteni kellene a lerohadó Audikról pár videót :D

+ aki ezeket a gayítéseket kitalálta, hogy ajtóba süllyedő kilincs, meg visszapillantó-kamera, az szopjon lovat a balfaszságaival :D

Aki azokat a gayiteseket kitalalta, hogy munka laptopra fenyes kijelzo, meg trackpad ala sullyesztett egergomb, azok is nyugodtan

Na ez a trackpad alatti egérgomb érdekes dolog. Macbookon számomra teljesen jól működik, nemrég kaptam egy új Dellt (céges gép Windowszal), ott is úgy látszik, átvették ezt a megoldást, de teljesen másként. És igen, lehet, hogy szépen néz ki, viszont működésre nagyon rossz.

"+ aki ezeket a gayítéseket kitalálta, hogy ajtóba süllyedő kilincs"

 

a mi "hagyományos" autónkban nincs ajtóba süllyedő kilincs, mégse tudtam kinyitni decemberben az egyik nap, mert az egész ajtó be volt fagyva.

 

Ehhez képest egy elektromosnál előfűtöd, és nagyrészt el is tűnt a probléma. Ha meg ilyen jégpáncél van rajta, az appban megnyomod a gombot, és kipattan az ajtó, nem kell kilincsel szenvedni. (tulaj néha belenézhetne a manualba)

 

De az igaz, hogy az átlagember nem elég okos/képzett ezekhez az autókhoz jelenleg. 

Tisztában lenni azzal, hogy a hideg akku belső ellenállása megnő, és ami ezzel jár pl. máris képbe hoz, hogy ne hagyd alacsony töltöttséggel kint a -20-ban. Simán el tud tűnni 10% kapacitás ha lerakod a 20 fokos akkut, és -5 fokosan akarsz elindulni vele (ha betolnád egy garázsba, és visszamelegszik, akkor visszajönne mind a 10%).

Az akku előfűtése is úgy működik, hogy kijelölöd a superchargert legalább fél órával érkezés előtt (ugye DC gyorstöltést akkor használsz ha hatótávon kívülre utazol), ÉS 10% fölött várható az érkezéskori töltöttség, akkor előfűti, és a nyári töltési sebesség 80-90%-át elérve vígan töltesz. Ha van garázsod otthon, vagy töltőd amin éjjel rajta lóg az autó, akkor megint nem lesz ebből gondod, mert pár fokon fogja tartani az akkut.

 

Van vicces a cikkben:

 

"He said he liked his EV, but only in summer. But he said only if it's not too hot, AC drains batteries very fast."

:D :D :D :D

 

Amikor 130-al mész mondjuk egy model3-al nyáron, akkor eszik 18kWh-t / 100km, a klíma pedig felvesz 500-1000 W körül az út alatt (ha felmelegedett utasteret kell lehűteni, akkor az első 15 percben felvehet 2-3 kW-ot is).

Szóval a 18kWh/100km-ből lesz 19kWh maximum. Ez 5.5% hatótáv csökkenés, a kis akkus 60kWh-s Teslánál kemény 13km hatótáv csökkenésről beszélünk egy autópályás 250km-es távon.

Fél liter, az <10km különbség, miközben a 10-30km-en belül azért előforduló benzinkúthoz fáradni - olyan 3-400km-enként kell - ja, és általában azért 5-7 liter alá nem igazán illdomos menni... Ha meg mégis nullára ürül a tank, hát fog egy benzines kannát, elstoppol/taxizik/sétál a legközelebbi kúthoz, majd megtölti a kannát, vissza az autóhoz, beletölti, és kényelmesen elkocsikázik a kúthoz, hogy telerakja a tankot... Elektront így cipelni villanydodzsemhez ugyebár nem lehet...

Konkrétan az első modelljük a Cybertruck ahol van V2L, Powerwall-lal a házra is rákötheted. Ok ez EU-ban nem létező model, igaz :)

(és persze Tesla "feature", hogy a legdrágább Cyberbeast modellel megy csak a Powerwall okosság ha jól rémlik, de 2-3kW-al meg tudod terhelni a konnektorát a simának is)

Szerkesztve: 2024. 01. 17., sze – 08:21

FOX videóban 1 percnél. Szegény Kevinnek trailert kellett hívnia a Teslájához és mutatják az Etront a traileren :D

Mondjuk amennyire ostobák arrafelé, lehet a Tesla az elektromos kocsit jelenti...

Egyik barátom megjegyezte, hogy Norvégia tele van Teslákkal, mégsincs ilyen probléma. Lehet, hogy ez valami USA only dolog, arra felé alacsonyabb a szellemi nívó :D

Apám egyik évfolyamtársa még bőven 89 előtt külföldi munkáról úgy jött haza, hogy Svédországban ért véget a meló, ott vett egy Volvót, és hazavezetett. A kocsiban volt időzíthető, konnektorba dugható állófűtés, előmelegítette az olajat a motorban és a váltóban, úgyhogy induláskor volt rögtön fűtés is. Nem lepne meg, ha ma már lehetne északon kapni valami hasonlót a villanyautóhoz is, ami azoknak a gyenge pontjait melegíti elő. Ahol rendszeresen van kemény tél, ott általában tudnak fűteni.

Nem tudom, a téli felkészítés annak idején fogalom volt a benzines/dízel járműveknél is. Ott volt egy olyan, hogy ne centizd ki mindig legyen elég üzemanyag a gépjárműben. https://www.autonavigator.hu/cikkek/10-dolog-ami-mindenkepp-legyen-az-autoban-telen/

Télen mindig legyen bőven üzemanyag az autóban, várakozás közben a fűtéshez járatni kell a motort

 

Ez villanyautóknál is ugyanígy van. Télen fel kell készülni és nem szabad lemerítve (Tesla ajánlása min 20%) kint tárolni. A töltés amúgy eleve melegíti, nem véletlenül vannak hűtött töltőkábelek. (és az akku is melegszik a veszteségek miatt töltés közben)

A gond, hogy ez a veszteséghő nem sokra elég mert a rendszer elég hatékony. Ekkor jön a fejlett hőmenedzsment de ahhoz meg energia kell - a meghajtóakkuból. Szóval feltöltve kell indulni ez a titok ;-)

Hidd el nem volt ott Chicago összes Teslája.

Nyilván nem, nem fért oda. Amelyik meleg garázsból, töltőről indult, az nyilván nem. Csakhogy az EV-zés kapcsán egy mindenki autózását kiváltó dologról beszélünk. Ennek nagyobb része az az autós halmaz, akinek az autója az éjszakát az utcán tölti.

trey @ gépház

Hogy mondjam, EV busz fail cikkekre olyan ritkán onanizálok (vagy keresem), mint olvasom a Bibliát :D A szövegértéssel hadilábon állsz, ahogy látom. Teslákról volt szó eredetileg, jött a szalmabáb buszos rész. Nekem és pajtinak is az első kérdése az volt, hogy hogy jön a buszos cikk a télen működő norvég Teslákhoz :D

Értem. Ahogy a beszélgetés kellemetlenné vált rád nézve, már annyira nem is érdekes.

Nekem és pajtinak is az első kérdése az volt, hogy hogy jön a buszos cikk a télen működő norvég Teslákhoz :D

Úgy, hogy a Tesla az EV-k nagy családjába tartozik. HTH

BTW: haverodnak a befagyott kilincsre is van valami frappáns visszakérdezése? Esetleg tippje? Vagy Norvégiában a kilincsek körül nem fagy?

trey @ gépház

Tényleg jól befürödtek a norvégok a villanybuszokkal?

A Ruter tájékoztatása szerint a decemberi problémákat nem a buszok, hanem az új töltők okozták.

A mostani problémákat a város észak-keleti részén telepített új töltők okozták, amelyek a tartós hidegben elromlottak, nem lehetett tölteni rajtuk, ezért módosítani kellett őket. Az átalakítás után most már mínusz 30 fokig működniük kell.

A Ruter szerint a járműveket üzemeltető társaságok mostanra módosították a buszok felkészítését is a napi üzemre, ezért már a garázsban, még töltés közben felfűtik a járműveket, így a műszak kezdetétől fogva már csak a hőmérséklet tartása a fedélzeti fűtés feladata. A várakozások szerint most már nem lesznek fennakadások a téli üzemben.

Sorry bro, de nem olvastad el a TC cikkét:

[...]

Egy neves norvég, a villanyhajtás elkötelezett támogatójaként elhíresült influenszer megpróbálta rákenni az egész problémahalmazt a töltőoszlopok meghibásodásaira. De ez csak egy ügyetlen próbálkozás volt részéről, hogy védje a mundér becsületét, ugyanis azok a buszok is nagyon hamar visszatérnek a garázsba, illetve a töltőhelyekre, amelyeket sikerül feltölteni teljesen. Szóval sokan ezt a próbálkozást csak az oslói városvezetés fizetett propagandájának tartják, hogy egy kicsit enyhítsék a rájuk nehezedő súlyt.

Ugyanis a jobboldali városvezetést egyre erőteljesebben támadja az elfuserált villanybuszos beszerzés miatt az ellenzéki Munkáspárt és a Szocialista Baloldal Pártja. Az ellenzéki képviselők szerint Anna Lindboe polgármester teljesen átgondolatlanul vágott bele a buszpark zöldítésébe, aminek a város lakói most isszák meg a levét. Rune Gerhardens, munkáspárti képviselő szerint az elérhető statisztikai adatok szerint a több száz elektromos busz forgalomba állításával Oslóban egyáltalán nem csökkent a károsanyag-kibocsátás, ezért az adófizetők sok pénzét felemésztő beszerzések nem érték el a céljukat. Igaz, azt már elfelejtette hozzátenni, hogy az elektromos buszok forgalomba helyezését a képviselőtestület minden esetben egyhangúlag megszavazta.

Persze az utasokat az nem nyugtatja meg, hogy az elektromos buszok problémája már a politikai adok-kapok színterévé vált, ugyanis 2024. január első napjaiban megint egy hidegebb időszak érkezett Skandináviába, napközben is -10 körüli a hőmérséklet jelenleg. Így a villanybuszok problémája ugyanúgy fennáll, ahogy eddig is. Most is naponta nagyjából ezer buszjárat marad ki Oslóban. A Ruter AS. ígérete szerint a problémára nagy erőkkel keresik a megoldást, de egyelőre nincs elfogadható alternatívájuk, ezért azt ajánlják az utasoknak, hogy a buszok helyett a kötöttpályás közlekedési eszközöket részesítsék előnyben. A város lakói és a Ruter AS. ezek után már csak abban bízhat, hogy hamarosan enyhülni kezd az időjárás.  

[...]

😂

trey @ gépház

Idézt az egészet:

Rune Gerhardens, munkáspárti képviselő szerint az elérhető statisztikai adatok szerint a több száz elektromos busz forgalomba állításával Oslóban egyáltalán nem csökkent a károsanyag-kibocsátás, ezért az adófizetők sok pénzét felemésztő beszerzések nem érték el a céljukat. Igaz, azt már elfelejtette hozzátenni, hogy az elektromos buszok forgalomba helyezését a képviselőtestület minden esetben egyhangúlag megszavazta.

 

Annyit tudunk, hogy az egyik politikai szereplő beszólt a másik oldalnak arról amit ők is megszavaztak. Azt nem tudjuk, hogy csökkent-e vagy esetleg nőtt-e a károsanyag kibocsátás. Mérésekkel, adatokkal nem zavarták meg az olvasót 🤣

Tudtuk, hogy szok lenni tél, számítottunk is rája, csak ugye a hidegre nem... Azért a -30°C nem-annyira-extrém hideg, hogy ne lehetne rá felkészíteni egy elektronikát... Ha máshogy nem, hát úgy, hogy szigetelt ház és belső temperálás - villany úgyis van "kéznél"... Persze ha a hűtött töltőkábel hűtőfolyadékával volt gond...

Fűtött garázs nélkül is elő lehet fűteni a Teslákat ;-)

Ez ám a szenzáció. KB 10 kocsit is tréler vitt el. (a többiek meg mit csináltak?!) https://www.cbsnews.com/chicago/news/tesla-owners-run-into-trouble-amid-bitter-cold/

 

Miközben a benzinesekkel semmi probléma: https://www.cbsnews.com/chicago/news/dead-batteries-engine-issues-motorists-deep-freeze/?intcid=CNR-02-0623

That is just one of the many issues we're facing getting around during the dangerous cold snap that has been hovering in Chicago. Dead batteries in are likewise a problem in traditional cars with internal combustion engines.

"A lot of cars have been coming in frozen," said River North Hand Car Wash manager Bill DeMaio. "We've had to start cars for people – jumpstarting them; help them get in and out of vehicles; sometimes the actual doors are frozen in the car."

Molly Hart of AAA is seeing the same issues from drivers as DeMaio.

"Sixty percent of what the work our tow operators are doing are dead batteries, flat tires, or engine-related issues," Hart said.

Igen, ezért hívták a kedves ügyfelek az autómentőt. Elvileg igazad van, csak ha az autó amivel elmennél a sarki autósboltba épp nem indul...

Elméletileg a Teslának is elég ha töltőre rakják ha nem merítették túl a meghajtóakksit. (volt ott valami olyan is, hogy engine probléma ICEk esetén)

És voltak ügyfelek akik nem gondoltak arra, hogy hidegben magasabb töltöttségen kellene tartani...

Hívsz egy taxit és megbikkantja. Filléres szolgáltatás. Ha nem futotta road assistance-ra. 4000 forint / alkalom, kiszállási idő 5-20 perc:

https://www.facebook.com/citytaxibudapest/posts/10159857637083849/

Valóban almát a körtével. A szarrá dermedt Tesla a töltést sem veszi fel. Ez a nagy probléma.

trey @ gépház

Hogy új akksival sem indulnak el kocsik, de ezt már megszoktuk. https://www.autodoc.hu/info/hogyan-inditsuk-el-hideg-idoben-a-motort

Sok autótulajdonos, akik zord téllel rendelkező éghajlaton él, folyamatosan szembesül a motor indításának nehézségeivel a hideg hónapokban. Annak ellenére, hogy az autógyárak folyamatosan fejlesztik rendszereiket és az autók a környezeti körülményektől függetlenül megbízhatóan működő indítási technológiáját, előfordul, hogy az autó egyáltalán nem indul.

 

Figyeld mit ajánl:

Az üzemanyagrendszer üzemképes állapota. Az üzemanyag-keverék hatékony képződéséhez az üzemanyag megfelelő porlasztása szükséges. Ezért a szűrők cseréjét és az injektorok tisztítását időben kell elvégezni. Győződjön meg róla, hogy az üzemanyagtartály mindig fel van töltve: a félig üres tankban a kondenzátum gyorsabban képződik. Ez alacsony hőmérsékleten megfagyhat, ami az üzemanyag-szivattyú meghibásodásához, eltömődött üzemanyag-vezetékhez és egyéb hibákhoz vezethet.

Apósom ezt úgy csinálta 20-30 éve, hogy este 1 sec alatt kivette az akkut a Trabantból, felvitte éjjelre a lakásba, éjjel volt -23 fok, reggel levitte a +21 fokos az akkut, 1 sec alatt belepattintotta, kihúzta a szívatót, innni-inni-innnii-inninnini-nini-nini-nini és elhúzott. Én kipróbáltam anno és működött. Igen. -23-ban is. Boomer és Z generáció. Akkor még férfiak születtek.

Most te ugyanezt a Tesla vagy akármilyen akkupakkal pls.

trey @ gépház

Ja, ez a módszer a mai napig működik :D Mármint, ezt megteheted egy korszerű autó indítóakkujával is.

BTW: apósom a Trabant akkuja köré hungarocellből és üveggyapotból (vagy a faszom se emlékszik rá pontosan, lehet vattából) szigetelést is készített, ha éppen napközben kinn állt, sokat számított. Vízaknával is működik!

Csak azért mondok el ilyen triviális dolgokat, mert a Zs-generációt csak a szex meg a szipó érdekli :D Meg az előfűtés.

trey @ gépház

A kemény időjárás mindenhol gondot okoz, ahol nem szoktak hozzá. A görögöknél ha esik fél centi hó, már világvége van, a finnek meg -10 fokban már felveszik a pulóvert :) Nálunk is olyan sikeresen szoktak készülni a télre, hogy az első hó leesésekor gyorsan feltöltik gázolajjal a hókotrókat :)

Nekem nincsenek tankolási problémáim. Az EV-seknek vannak rendszeresen töltési problémáik. Mivel, hogy -15 fokban is fogok tudni tankolni kb. 5 sec. alatt, tekintsd úgy, hogy sosem kell szólnod, ez egy költői izé volt.

trey @ gépház

Azt még fejtem, hogy amit írtál, annak milyen információtartalma van a sötétzöldségből fakadó seggfájásodon kívül. Segíts!

Én segítek neked:

Nekem nincs tankolási problémám és nem is volt azon a hőmérsékleten, ahol az EV-knek van.

trey @ gépház

Semmi sötétzöldségről nem volt szó, még csak értékítéletet se mondtam. Nálad ez a seggfájás is nagyon beakadt, úgy látszik, neked van, és ezt kivetíted másokra. Én köszönöm, jól vagyok. Ráadásul partvonalon kívüliként az EV/ICE  vita egyáltalán nem érint.

Nekem tökéletesen megfelel, ha minden autót kitiltanak/korlátoznak, hajtásrendszertől tök függetlenül. A szennyezés egy dolog, a dugó, járdán, kerékpárúton parkolás és egyebek viszont minden jűrműfajtánál probléma. Ugyanakkor sem az EV, sem az ICE egyéni problémái nem érintenek. Tehát ezekbe a hülyeségekbe hiába próbálsz belerángatni.

De ez alapvetően mindegy, még mindig nem tudtad értelmezni a hozzászólásomat, amely nem EV vs ICE témát érintett.

Mivel ugyan az az auto USA-ban es EU-ban is. Igy ha nekem megy -22 fokban es norvegoknak -35 fokban, ezert feltehetoen nem altalanos problema, hanem valszeg elment az aram. Raadasul meg hideg is volt. De nem durva hideg, hanem valaki olyat irt, hogy -7 fok. Na az meg lofasz.

Hogy te vagy minden Tesla-s. Mert ha neked megy, megy mindenkinek. Nem ezzel szoktatok jönni?

Most jottel ezzel pont, hogy USA-ban elment az aram 1 helyen, ezert mindenkinek szar. Erre meg az is cafolat, hogy nekem mukodik :D

De ez mar megint hogy jon ide? :D Ha kellemetlen lenne a normalis valasz, akkor jon egy bugyuta tereles toled. Raadasul valaszodnak nincs koze ahhoz, hogy aramszunet volt USA-ban egy varosban valahol, ami allitolag azt jelenti, hogy minden EV szar.

A tolto nem toltott a cikk szerint, hiszen valahogy eljutott oda az autoval. Raadasul -6 fokban okolnad ezert az EV-ket ugy, hogy azert van gyakorlatuk EU-ban tenyleges hideggel is.

Sztem te sem hiszed el a bugyuta iromanyaid :D

segitek:

cikk: nem mukodott a tolto, mert nem birjak a hideget es szar az EV.

kozben meg a tenyek: nem mukodott a tolto es nem volt kulonosebb hideg.

en: ez a -6 semmi, hisz nalam sem volt gond sokkal hidegebb es a norvegoknak is mukodnek a Teslak/toltok. De irhattam volna canadai hideget is. Tehat valszeg nem a -6 fok miatt tonkrement toltokrol es autokrol van szo.

te: de az autok masok mindenhol!!

en: tereles (semmennyire nem relevans, mert toltok nem mukodtek)

te: bruhuhu, nem a terelesemre valaszolsz.

 

Szolj ha lesz valami a threadhez is a terelesen kivul. Koszi.

Tehat ejjel -23, ezert nappal nem mukodik a tolto a fekanak a riportban, majd ezert elszallitanak egy e-tront traileren. Norvegoknal, canadaban a -23 + supercharger is lofutty. Tehat tovabbra is helyi problema lesz a toltoallomassal.

Tehat tovabbra sem az autokkal es tovabbra sem a vilag osszes autojaval :)

Ez a te mondanivalod. En leirtam sajatom. :) De ha neked ez jott le, akkor az a te problemad.

 

De azert segitek:

https://eu.usatoday.com/story/news/nation/2024/01/12/chicago-illinois-p…

https://www.nbcchicago.com/news/local/thousands-of-comed-customers-with…

Itt meg leirva, hogy mi tortent. Szoval eloszor kritikus infra lett visszallitva, aztan a tobbi.

Winter is coming.

Ezek az átlag amerikaiak nem valami észlények. A benzines és/vagy dízel autókkal sem triviális az elindulás extrém hidegben.

[Falu.Me]==>[-][][X]

Mi nem triviális? Felénk befigyel -30 fok is időnként. Mindkét benzinesünk évek óta kint áll az udvaron, nincs garázs.

Soha nem volt még olyan hogy ne indultak volna be. Persze egészséges bennük az akksi, korrektül karbantartott mindkettő.

"Everything fails, all the time."

Ácsi, én nem írtam sehol hogy minden EV szar. Enyhe időjáráshoz, rövidebb utakra, városba optimálisak, főleg ha még garázsban is tudod tartani meg tölteni.

Teljesértékű autóként, ami minden előfordulható körülményt lefed, viszont nyilvánvalóan csak kompromisszumokkal használhatóak. Na sokan ez utóbbit próbálják minden áron letagadni, ez az egyik probléma.

A másik pedig az, hogy ennek ellenére erőltetik, mikor egy foghíjas, hiányos megoldás.

"Everything fails, all the time."

Teljesértékű autóként, ami minden előfordulható körülményt lefed, viszont nyilvánvalóan csak kompromisszumokkal használhatóak.

Ugyanezt mondjuk évek óta, de nem értik.

A másik pedig az, hogy ennek ellenére erőltetik, mikor egy foghíjas, hiányos megoldás.

Persze, az autógyártóknak fontos, hogy minél többet adjanak el villanyautóból, hogy teljesíteni tudják a CO2 elvárásokat, mert különben büntit kell fizetniük. :D

trey @ gépház

Nem, te azt írtad, hogy mivel nálad működik minden, a probléma nem létezik. Legalábbis nagyjából ezt sejtetted a hozzászólásoddal. Az meg Trey szokásos faszsága, hogy ő  azzal bizonyítja, hogy minden EV szar, hogy előhoz elszórt negatív példákat. Mindkettő anekdotikus bizonyítás, amiről tudjuk, hogy tökéletesen alkalmatlan bármire is. (ja nem, flamelésre tökéletes)

Ja, és még annyit: sehol nincs mindenre alkalmas megoldás, minden kompromisszumos.

ami minden előfordulható körülményt lefed, viszont nyilvánvalóan csak kompromisszumokkal használhatóak

Melyik nem? Eleve nem mindegy, hogy belvarosban kell furikazni a szuk utcakban parkolot vadaszva, vagy 1000 km-es utra mesz 2 gyerekkel meg csomagokkal. Es akkor meg csak a kocsi mereterol beszeltunk, mindegy is, hogy mi hajtja.

Szerkesztve: 2024. 01. 17., sze – 09:43

Bármelyik Tescoban 2000 forintért lehet kapni jégoldó spricnit. Pro tipp: ne a kocsiban tartsd :)

A lófaszért nem tolod ezeket a ‘nagy gyűjtő flambe’ ha már megcsináltad!?

Ez jutott eszembe:

BUT SOMETIMES... !!! https://www.youtube.com/watch?v=GiYO1TObNz8

 

Meg az, hogy amikor gyerek voltam, nem egyszer nem tudtam suliba menni, mert a busz belecsúszott az árokba a hóban. Vagy épp nem is járt.

Pedig az még igazi magaspadlós dízelfaló Ikarus 260 volt! Sőt, olyan is volt, hogy a fűtés sem ment rajta. Hogy van ez?

 

Szüleink pedig még keményebb telekről is tudnak mesélni. Nem volt alapértelmezett, hogy mindenki minden időben be tud menni dolgozni, bevásárolni, van áram, van fűtés, stb.

Csak mára elkényelmesedtünk. Ennyi.

A fordítás egy picit téves, mert

"Chicago állam Oak Brook külvárosában, ahol a hőmérséklet rendszeresen fagypont alá süllyedt" ez Fahrenheit 0-t jelent ami kb -18 Celsius.

Egyéb kérdés, hogy akkor ez miért nem gond Norvégiában vagy Svédországban ahol a -18C viszonylag normális és tartós.

Nem azért szarok, mert EV, hanem mert a szocik szerezték be :D

Pont most rakott fel egy finnországi magyar egy videót, hogy a hagyományos autók élete se csupa vidámság a hidegben, és mit kell mókolni a kocsikon, hogy biztosan induljanak, ha kint tanyáznak. Volt ott időzített 230-ról fűtött olajteknő és belső tér, gyárinál vastagabb villamos kábelezés és nagyobb kapacitású akksi, valamint a házban tárolt tartalékakksi, olajok és vegyszerek-kegyszerek, szóval hidegre készülni kell, mindegy mid van.

Valamint volt kint még egy alfája, amit télen nem fog vezetni, csak kint tanyázik, mert gyárilag olyan vastag olaj kell bele, hogy egy nap, mire felmelegedne és rendesen kenné a motort :D

Színes vászon, színes vászon, fúj!

Kérem a Fiátot..

A villanybuszok téli üzemelése körül cirkusz volt nemrég a németeknél is. Az a helyzet, hogy a buszgyártók szeretnek itt is olyan egzakt határértékeket megadni az üzemelési paramétereknél, amely egzakt határértékek az "akár" szóval kezdődnek. Akár 300 km-es hatótáv, ha 20 fok van, sima az út, és erős hátszél fúj.

Ez olyan,  mintha a szoftver speckó azt mondaná, hogy akár egymillió rekordot eltárolhatsz az adatbázisomban. Feltéve, hogy a rekordhossz 1 bájt, de a rekordok felének 0 bájtosnak kell lennie.

Az autóbuszok esetében a megrendelő is sáros: ahelyett, hogy független teszten győződne meg a tudásáról, hisz a brosúráknak. Fura, hogy teljesen új technikákat úgy beengednek egy város üzemeltetésébe, hogy fogalmuk sincs annak működéséről.

Ez olyan,  mintha a szoftver speckó azt mondaná, hogy akár egymillió rekordot eltárolhatsz az adatbázisomban. Feltéve, hogy a rekordhossz 1 bájt, de a rekordok felének 0 bájtosnak kell lennie.

Jók is az ilyen specifikációk. Annak idején pl. RFP-nél megkérdeztük, hogy mekkora lehet a tűzfal szabálymérete, a válasz az volt, hogy nincs korlát. Aztán jóval később mondott olyat a support, hogy nem javasolják az 1000 szabálynál nagyobb szabálykészletet...

Szerkesztve: 2024. 01. 17., sze – 11:29

Ez az evhater.hu? Amúgy erre a fórum való, van is egy gyűjtőtopik: https://hup.hu/node/184022 Nézzük, ki is hozta létre...hja, oké.

Lehet, hogy Amerikában nem árulnak ilyet?  https://secure.ce-tescoassets.com/assets/HU/147/5999563312147/ShotType1…

Vagy arrafele a benzinkutak nem árulnak zsebrevágható kis jégoldót, amivel a zárak, kilincsek jégmentesíthetőek?

Tudom, itthon is vannak kontraszelektáltak, akik kapargatják a jeget, mint kiscica a kakit a homokozóban.

A Tesla kapcsán pedig két gondolat:

  1. A mínusz 15 fok még nem teszi üzemképtelenné az aksit. Mobilappal távolról beindítható a fűtés, hogy mire a kocsihoz érünk, már ne legyen jeges. De ha ez valami miatt nem sikerülne, akkor GOTO 10, és elő a jégoldóval.
  2. A Tesla útvonaltervezőben Superchargerhez tervezett utak során az autó előmelegíti az aksit, és menni fog a töltés.

Ez egy kibaszott FLAME topik, nem IT főoldalra való.

Az igaz, hogy nem IT, de nem flame. Beégés, az tény. Mindegy, Ilonkát nem szabad bántani, nekik a Tesla gyárban, a texas-i forró nyárban nem fagyott be, sem a gazgadéknak eddig a pálmafás, napfényes Kaliforniában, aztán nem gondolták, hogy máshol az időjárás nem lesz ugyanaz. Ahhoz ki kellett volna jönni az öltönyös-nyakkendősöknek az irodai álmodozás helyett a nyers valóságba, meg világot látni.

Pedig az USA, Európa még nem is olyan durva, ha már ezeket a relatíve enyhébb teleket nem bírja, akkor ilyen szibériai meg kanadai sarkkörön túli extremitásban mit kezdenek vele?

Windows 95/98: 32 bit extension and a graphical shell for a 16 bit patch to an 8 bit operating system originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company that can't stand 1 bit of competition.”

Egy anlgaii etegyem ktuasátai szenirt nem szimát, melyin serenrodbn vnanak a bteuk egy szbóan, az etegyeln ftonos dloog, hogy az eslo és az ultosó bteuk a hölyeükn lneegyek. A tböbi bteu lheet tljees össze-vabisszásagn, mgiés porbléma nlkéül oalvsahtó a szveög. Eennk oka, hogy nem ovalusnk el mniedn bteut mgaát, hneam cska a szót eszgébéen.

A cmabritgei emegyeten kéüszit eikgy tnuamálny áitllsáa sznreit a szvkaaon Bleül nicsn jlneestögfée akann, mkénit rdeeözndenk el a btüek: eyegüdl az a fntoos, hgoy az eslő és az uolstó betű a hlyéen lygeen. Ha a tböbrie a lgnoeyabb özeássivsazsg a jleezmlö, a sövzeg aokkr is tleejs mrtébéekn ovasalthó mraad. A jlneeésg mgáayzrataa az, hgoy az erbemi agy nem eyedgi btüeket, hneam tleejs sazakvat ovals.

Olyanok, akiknek telik Teslára. Mivel Kaliforniában elég magas az életszínvonal (meg szégyen ezt elmagyarázni, de az idő se rossz), ott átlagban többen használják, arrafelé a leggyakoribb autótípus lassan, már-már meme-be menően. Ha ezen túlmenően is le kell vezetni, akkor nem tudok veled mit csinálni, mert menthetetlen vagy.

Windows 95/98: 32 bit extension and a graphical shell for a 16 bit patch to an 8 bit operating system originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company that can't stand 1 bit of competition.”

Itt olvashatsz valós tapasztalatot kanadai extremitásból : https://www.reddit.com/r/electricvehicles/comments/ztp410/extreme_cold_weather_review_tesla_model_3_rwd/

 

Enyhe teleken nincs probléma. Én így villanyautóztam (Citroen e-Berlingo) a Tátrában január elején: https://imgur.com/XmF3pUM

Az NMCs Teslákkal szerintem semmi gond nem volt, az LFPsek viszont hideg éghajlaton törődést igényelnek ami elmaradt a tulajdonosok oldaláról. Az LFP nem tölt ~0 fok alatt így elő kell melegíteni. Ez ott gond hogy a kapacitása is leesik, és ha alacsony töltöttségen hagyták nem lesz elegendő energia előfűteni az akksit. Meg is van a baj... (szoftveresen lehetett volna valamennyit segíteni ezen - mondjuk figyelmeztetni a sofőröket, hogy télen ne hagyják alacsony töltöttségen az utcán az LFPs Teslákat...)

NMC, LFP, okosteló, Google (Bing, akármi), töltés tervezés, számolni +/- 2 fokkal, -x% töltöttség, +y%-kal több merülés kalkulálása (hideg van, meleg van, légellenállás van), töltőcsati szabvány ismeret, adapterek, kWh (aka töltési idő) számolás, töltőoszlop szoftveres triggerelése, #mobilnet-elfogyott-töltés-off-sorry, várakozás, újratervezés, #lefagy-az-app, # ápdételjed-a-telódon-pont-akkor, #cserélj-telót-hazafelé, ház, fűtött-villanyos garázs, napelem, #apa-miért-nem-megyünk-már, értesítések nyomkodása időben, Twitter account (nevess csak), social credits, Gauss-elimináció, pumpáló lemma, pilóta vizsga, CCCP, #foglalja-a-helyet-fél-napja.

Kell még valami hozzá? Akkor jó, jöhet.

echo crash > /dev/kmem

Ehhez képest meg a valóság az hogy az ismerősöm Londonban beleült a model 3-jába, beírta célnak a naviba hogy Budapest és hazavezetett.

Megállt és töltött ott és akkor amikor az autó mondta, egyéb feladata a vezetés mellett nem volt.

Szóval lehet itt gúnyolódni, de csak a tudatlanságodat mutatod vele azoknak akik láttak már ilyen autót közelről :) Persze a többi trey féle veled együtt tapsol az ilyen kommentekhez, mint ahogy a laposföld hívők is egymásnak magyarázzák a facebook groupjukban hogy miért van igazuk, de értelmes ember csak röhög rajtuk :)

Ez a "minden családban van egy öreg néni/bácsi, aki 120 éves, egész életében ivott, bagózott, zsíros ételt evett kizárólag, semmit sem mozgott, és mégis makk egészséges, lefutja az ultramaratont". Közben meg tele vannak a temetők 50 év alatti ilyenekkel, akik meg elpatkoltak.

trey @ gépház

Az en hasznalati utasitasaim valamelyikeben is benne van, hogy legalabb 40% akksi legyen -15C alatt.

De se a 15C, se a 40% nem biztos, es mar nem talalom sehol a hasznalati utasitasban/neten. De tisztan emlekszem, hogy olvastam.

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Nekem az a lenyeg, hogy a kocsibeallom es a ceg melygarazsa kozotti 26 km-t meg tudja tenni. Majd ha -45 fokban nem indul el, akkor aznap home office-ban maradok.

A regi trukk a panelhazi vasradiatorokkal nem mukodhet? ------> Ha sokan korbeuljuk felmelegszik :D

Kellene beléjük gázolajos Webasto.

Engem ma reggel a 1,5 éves TFSi VW szivatott meg. Tankoltás után se kép se hang. Lámpák villognak aztán semmi. Végül automentő vitte a Porsche Pesthez. Lehet a hideg miatt?

Tesla manual: if your car is frozen, calm down, and try SCE to AUX. This switch disable all security and live saving modul, then reverse the polarity of the main battery. You may sense a small amount of blue electric sparks, and burning smell. Dont worry this is normal. Wait until the main battery modul reach the normal operating temperature, and switch back as fast as you can. This self heating method can be very fast, so please dont wait until the whole car start burning. If your car start burning, or blow up, please save your smartphone even as the cost of another person life. If your smartphone is okay, please visit the tesla.com and buy another car. You are lucky, because we have a coupon for you. Have a nice day!

Szerencsére a belső égésű autókkal ilyesmi sosem fordulhat elő. Pl. a nyolcvanas években a fuvarozók nem úgy kezdték a reggelt h. kisebb tüzet raktak az IFA alá h. a kocsonyává dermedt korabeli dízel meg motorolaj felolvadjon. :) Meg ma sincsenek ilyen problémák az igazán hideg területeken egyes helyeken, hogyha leállítod az UAZ-t vagy a Niva-t akkor jó eséllyel jövő tavasszal indulsz el vele újra, minden úgy összefagy/dermed... Vagy többórás projekt felolvasztani.

Meg szerencsére nem mászkálok 3 hete bikagéppel, mert a benzines 1.4 Fóbia nulla fok alatt amúgy indíthatatlan mert - dobpergés - megdöglött benne az aksi. :) 6 éve amikor vettem, azt mondta az előző tulaj, nem ártana már benne aksit cserélni. Igaza volt! :D Mondjuk ma megjött az új, majd belapátolom, remélhetőleg az majd jobban bírja kicsit.

Nade whatever. Elektromos autó bad, mkay?

-=- Mire a programozó: "Na és szerintetek ki csinálta a káoszt?" -=-

80-as évek... 40 éve volt.

> 6 éve amikor vettem, azt mondta az előző tulaj, nem ártana már benne aksit cserélni.
4 évesen akksit cseréltetek, fillérekért. Volt kollégám, akinek a 9 éves akksija nem indította télen a 20+ éves autóját. Skandalum.
A 0.5/1/2/3 éves akkupakk nemműx/nemtölt, mert éppen 2 Celsius fokkal hidegebb van. Meg lefagy valami algoritmus, a telefont tervezetten tapicskolni kell sokszor pár percig, pár héten keresztül hogy legyen delej valahol/bárhol. Az nyilván pont ez a kategória :)

(És ha már, a kulcsokban kétévente elemet cseréltetek.)

Elekromos autó not bad, csak érni kell még neki (imho).

echo crash > /dev/kmem

vagy a finnek

Komolyan erdekel hogy ott eszakon ez hogy mukodik mert mindket helyen tud olyan hideg lenni mint a temaindito cikkben.

Ott nincs ilyen fennforgas vagy csak nem cikkeznek rola? Gondolom ott is hasznalni akarjak az autot es nem disznek tartjak.

"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."

#anorvegok

Gondolom ott is hasznalni akarjak az autot es nem disznek tartjak.

Szerinted a komplett géppark hány százaléka tisztán EV (nem, a plug-in nem játszik, az egy benzin/dízel autó, ha kell elindítja az ICE motort)?  Mennyi a tisztán EV? A teljes gépparkot tekintve. Nem, nem az ÁFA-mentességgel, adókedvezményekkel megboostolt új eladások hány százaléka. A teljes gépparkké. Ezek vajon családi házakban laknak (ahol van fűtött garázs és töltő), vagy mondjuk Oslo belvárosában, ahol akár a -20 fokban éjszakáznak az autók?

Megannyi kérdés.

trey @ gépház

Ez is szép szám. Pár év és az összes autó aránya lesz annyi mint az új autó arány. ;-)

A 20+% már nem kevés, ha generális probléma lenne a technikával akkor ott már lazadás tört volna ki főleg mert betiltják ott is az új ICE vásárlást 2025től.

Persze. Ez a szép szám a tehetős réteg, amelyiknek van háza, fűtött garázsa és töltője. Ezeknek nem többnyire okoz gondot a hideg. Ha ez a réteg betelik, akkor lesz kérdés, hogy a növekedés megtorpan-e. Akkor lesz kérdés, hogy mi lesz a városlakókkal, akiknek ebből a háromból lehet, hogy egyik sem áll rendelkezésére.

A Telex cikkből, amit linkeltetek:

Az Oslóban regisztrált, magánkézben lévő személyautóknak jelenleg egyharmada elektromos hajtású,

Milyen elektromos? Tisztán? Nem hiszem. Ebben benne van a plugin is.

és két éven belül már minden második autó villanyautó lehet,

Vagy igen, vagy nem. Ellenőrizhetetlen jóslat/wishful thinking.

ám a helyiek egy része szerint gondot okoz, hogy nincs elegendő nyilvános töltő a fővárosban, így a támogatásokkal az állam elsősorban azoknak kedvez, akik otthon is tudnak autót tölteni

Amiről beszéltem! ☝‍️

trey @ gépház

Ott a linkemen, de én is ezt tapasztaltam. Alig vesznek PHEV-et. Ezek nagyrésze bizony full villanyos (BEV). Tudnád milyen lakásárak vannak Oslóban látnád, hogy pont a városlakóknak nem okoz gondot új BEV-et venni. ;-)

A wishful thinking lehet, hogy az, de ha nézed az autók átlagéletkorát ott (10,7év) és, hogy 2025-től csak elektromos (új vagy újonnan forgalmoba helyezett) autót vesznek tippre inkább 4-5 év az a 3, de a 3 sem elképzelhetetlen.

Jó, jó, de amikor 2024-ben vitázunk az EV-helyzetről, maradjunk a 2024-es tényeknél.

Senki sem állította, hogy a technikai fejlesztéseknek köszönhetően nem lehetnek jobbak az EV-k. A kommentek a jelenlegi helyzetre vonatkoznak. Az meg még mindig inkább egy bétatesztet tükröz.

trey @ gépház

Van egy olyan yt csati, h pisti szerel. Valami ilyesmi helyen élhet, náluk is volt -30 fok. Azt mondja, h mindenki benzinessel jár. A dízel is jó, csak 100%-osnak kell lennie az izzításnak, befecskendezésnek, töltésnek, és mikor elkezdenek fáradni, eldobják, mert horror drága ott minden. A priusok -30 fokban elkezdenek megállni, karácsonyfázik a műszerfaluk, ha jól emlékszem, a 12V-os akku halálra tippelte. Villanyos autót nem is említett a srác.

Meg ugye elektromos állófűtésre vannak dugva a kocsik.

Ki beszélt erről? Arról beszéltem, hogy éjjel -23 fokban nem tudja mindenki töltőn lógatni.

A "ki venne EV-t" kérdést pedig nem tudom értelmezni. Az az ultimate célja szinte minden progresszív hatalomnak, hogy mindenki azt vegyen. A hogyan érdekelne majd. Hogyan fogja egy komplett belváros éjjel töltőn tartani az autóját.

trey @ gépház

Arról beszéltem, hogy éjjel -23 fokban nem tudja mindenki töltőn lógatni.

Vegyen EV-t az, aki tudja. Vagy ha -23 fok van, akkor otthon kell maradni a seggeden.

Hogyan fogja egy komplett belváros éjjel töltőn tartani az autóját.

Majd rajonnek, hogy nem muszaj mindenhova autoval menni. Igen, igen, aki minden nap ketszer viszi dializisre a beteg nagymamat, annak kell auto, de tizbol kilenc belvarosinak tokeletes a BKK+taxi kombo, evente 1-2 autoberlessel. Ja, es toredekebe kerul igy, mint autot fenntartani.

Ja, hogy nincs megoldás! Az a megoldás, hogy nem kell mindenkinek autó! Az a megoldás, hogy a gazdagok autózzanak, akiknek van garázsuk, abban villanyuk! Áááá! A HUP híres-neves hol van, hol nincs szociális érzékenysége!

BTW: nekem tetszik a terved és javaslatod. Ugyanis van garázsom és villany is van benne!!!! High five?

trey @ gépház

Az a megoldás, hogy nem kell mindenkinek autó!

Meggyozodesem, hogy igen, ez a megoldas. A fold lakossaga 8 100 000 000 fo, nem fog tudni mindenki autot tartani, plane nem ugy, ha mind a 8 milliard a neki legkozelebbi belvarosban akarja parkoltatni. Nem is kell amugy, mi a picsanak? Aki bent lakik Pesten a nagykoruton belul, es szo szerint tizmeterenkent van mobilappbol kolcsonozheto auto, meg 100 meteren belul van villamos, metro es buszmegallo is, oda minek auto?

Az a megoldás, hogy a gazdagok autózzanak, akiknek van garázsuk, abban villanyuk!

Hogyne, meselj meg. A nagyszuleimnek falun volt sajat garazsa (mert epitettek maguknak), a 100+ millios belvarosi lakas tulajdonosa meg nem veszi meg a garazshelyet a lakashoz, mert draga. Akkor milyen gazdagokrol beszelnuk?

Ezt is leírtam. Ha nincs töltő az az alternatíva, hogy feltöltött akkuval kell tartani. - ha másnap reggel valaki menni szeretne valahova.

Ahol tél van ott készülni kell rá. Illusztráció: https://www.courthousenews.com/heavy-snow-coats-scandinavia-in-chaos/

Egyáltalán mi értelme van lemerült akkuval tartani, ha másnap menni szeretnél vele?

Annyira fárasztó mindig elővennem egy ilyen megaszálban már kétszer leírt kommentet ...

Reggel elindul 100%-on, kevesebb mint 100 kilométert tesz meg több megállóval, este holtfáradtan hazaesik 7%-os akkuval, de nincs se garázsa, se töltője. Éjjel -23 várható. Mit tegyen?

a) körözzön a városban, amíg az akkupakkja gyorstöltésre optimális állapotba nem kerül, pl. autózzon ki a városon kívülre egy Superchargerre! (oda-vissza cirka 1-2 óra a töltéssel együtt)

b) vadásszon a városban valahol egy valamilyen teljesítménnyel töltő töltőt és addig Tetris-ezzel, amíg valamennyi idő alatt feltölti az autóját, majd válassza le, nehogy percenként 400 forint üresjárati időt basznak rá

c) baszódjon meg, minek neki autó???!!!

trey @ gépház

Ezt az élethelyzetet nehezen tudom elképzelni (főleg minden nap) hacsak nem futárkodik az autóval a városban.

a) hülyeség, ha egész nap autózott akkor eléggé optimális az autója gyorstöltésre sőt ha beállítja akkor biztos, hogy az lesz.

b) a cikkben városon belüli SuperCharger állomás volt - Chicagoban jópár Supercharger állomás van...

Amit meg lehet nézni a Tesla (mint töltőszolgáltató) oldalról:

- Megnézni tényleg bírják-e a hideget az SC töltők (meghibásodásokra lehet következtetni)

- Megnézni elég-e a töltőszám és a teljesítmény télen is

A cikkben minden nyilatkozó abba a kategóriában volt aki éjjel alacsony töltöttséggel kinthagyott (valószínű LFPs) Teslával próbálkozott. (és ezzel lefoglalta a töltőket azok elől is akik tudtak volna tölteni rendesen)

c) az autóhoz minimálisan érteni kellene

Nah nem is a városban furikázás az élethelyzet.

Emberünk reggel elugrott tornázni utána elment dolgozni. De basszus 57 mérföldre lakik a munkahelyétől. Oda vissza 114mi = 183km. Egy ekkora úton már csak akad Supercharger. Javasolnám neki is nem 7%-on otthagyni a fagyban a kocsit hanem azonnal feltenni töltőre hazaérkezés után ha van otthon (vagy a közelben), vagy legközelebb hazafele úton egy 20 perc SC-t az 57mi alatt bemelegszik az az akku...

Vagy kicentizett napja van, 7%-kal hazaesik, nincs közben kedve/lehetősége tölteni, másnap reggel cumika van 0%-kal. Abból semmilyen előfűtés nem lesz.

Vagy holt fáradtan kóvályog még valami töltőért hazafelé. Ez kényelmes lenne? Ezt az utat egy ICE autó megteszi egy tankolással akár 5-ször és mivel tele lesz az akku, az indítással se lesz reggel gondja.

trey @ gépház

Gondolom a Földön egyetlen Győrhöz hasonló város sincs, ahol kibaszott hideg van, az 1 darab Supercharger meg a városon kívül. Kizárt.

Itt sem lehetnek mínusz fokok hetekig. Nem sok a bizonytalansági faktor és a megalkuvás szükségessége az EV-zés körül?

trey @ gépház

Örülök, hogy aggódsz. Az észak-európai országok vezetnek az elektromos átállásban (figyelj most nem az újautó eladást írom, hanem az össze autó közül mennyi elektromos - BEV):

- Izland: ~5,8%

- Norvégia: ~17,83%

- Svédország: ~3,97%

- Finnország: ~1,16%

Ha kicsit a jövőt is látni szeretnéd itt vannak az újautós adatok. https://www.acea.auto/pc-registrations/new-car-registrations-13-9-in-2023-battery-electric-14-6-market-share/

2023 decemberben az össz eladáson belül 19,6% volt BEV az EU + EFTA + UK. (teljes évet nézve: 15,7%)

BEV arány az új autók közül:

- Izland: 85,5%

- Norvégia: 73,5%

- Svédország: 39,1%

- Finnország: 36,3%

Tégy valamit. Hívd fel a figyelmüket, hogy a vesztükbe rohannak :D

Ahogy korábban elmondtam, ez pontosan akkor fog bekövetkezni, ha az EV-zésnek _számomra_ több előnye lesz az _ICE_-ozásnál. Amíg ez nem következik be, nem fogok váltani, hiszen nem vagyok saját magam ellensége.

Hogy ez 2 év múlva, 5 év múlva, 10 év múlva vagy sosem jön el? Majd kiderül.

trey @ gépház

Ez a ‘-40C-ig működik’ lózung igaz volt a 70-es években a Trabantok világában, és csak erős kompromisszumokkal! Mint pl. az após hónaalá kapta az aksir, vagy tüzetrakott slatta stb… Egy mai fos AUDI-ban is van n*10db komputer. Az elektronika meg gyárilag -20C és +80C közötti tartományra van gyártva.

Én is olvastam olyan cikket, hogy norvégia északi részén nem annyira népszerű a benzinesek betiltása. (ezért is van Oslóban arányaiban is több EV - kb minden 3. kocsi)

Töltőre dugott EVben is van "állófűtés". A priusokban NIMH akku van. Annak a határa is olyan -20. (NIMH-ből is van olyan akku ami elmegy -40ig, de nem ezeket teszik a priusokba)

Megannyi kérdés.

Na igen, engem a technikai resze erdekel inkabb (ajtonyitas, akku viselkedese/hatotav hidegben, stb.). Nem tudom (nem erdekel) mennyi a jelenlegi EV reszesedes, de nagyon ramentek az EV eladasra:

"Norwegian VW importer Møller Mobility Group just confirmed the plan to wrap up any orders on ICE cars in the country by December 2023 – after that, the brand will only sell its electric models."

Ott is felmerultek kerdesek az EV-kkel kapcsolatban. Idezet ebbol a cikkbol:

“The mistake is to think that EVs solve all your problems when it comes to transport,” said Ruohonen, the Oslo mayoral adviser. “They don’t.”

Mindenesetre ahogy lattam a kesobbi hozzaszolasokbol, sokkal tobb EV van mint amennyi jobb klimaval rendelkezo orszagokban. Tovabbra is kivancsi vagyok hogyan kuzdenek meg a kemeny telekkel.

"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."

Ott barmok voltak, és megették a propagandát. Ugye a nagy eszükkel betiltották a kis dízel kazánt, ami csinálta a kabin fűtést. :)

Ez a teknológia nagyon érdekes, de qrvára nincs kész hozzá az akku (sem). Majd jó lesz. Gondolom ez is olyan, mint a fúziós erőmű, h mindig a következő 20-30 évre igérik. :)

A lényeg, h ne nekem kelljen béta tesztelnem.

oj-oj-oj umirájet zajcsik moj

zászló, zászló, szív

Hát, a régi szép időkben, amikor volt itt is "rendes" tél, akkor a környékünkön a fele autós ember busszal ment melóba... Nem az EV-jük akkuja nem bírta a hideget persze, hanem a dízel, ritkábban benzines kotvájuk nem indult be a hidegben...

Szóval nincs itt semmi látnivaló, majd az oroszok alágyújtanak, mint az Ural-oknak meg Uaz-oknak, hogy lehessen vele menni...

Mosolyogtunk egy kicsit mikor a Formula E kocsit melegítették a demó előtt. Pedig nem volt se tél se hideg.

Azokat a környezetkárosító és teljesen értelmetlen költséges proli huncutságokat kéne betiltani mint a F2 és minden más autóverseny. Már attól is roszúl vagyok amikor sportnak nevezik ezeket a reklámhordozó, prollihülyítő szarságokat. A bírkózás az sport, de nem a gázpedálozás!

Nekem a hasznalati utasitasban benne van, hogyha 7 napig -25C, vagy alatta tartom a kocsit, akkor garanciavesztessel jar.

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Celsiusban írta, a dashboard-on ott van fahrenheit-ben. 57 mérföld és este úgy esett haza, hogy az akku üres. Tehát, hogy legyen az akkuban másnap reggel szufla, akkor az estét a Supercharger-en tölti. Mert ebből reggelre semmi sem lesz.

Szóval, akinek nincs garázsa, nincs saját töltője, az arra számíthat, hogy télen bizony napi szinten este töltéssel fejezi be a napot.

trey @ gépház

Az az 57mi az 114 mérföld mert haza is ment. Mint fent írtam a csókja napi rutinja majd 200km amit a Tesla minuszokban is bír. Mivel nem posztolta, hogy másnap nem tud elindulni gyanítom van töltője. Arra és úgy használja a kocsit amire tervezték még a mínuszokban is. Ilyen napi rutin mellett átlag amcsi kocsit is 2-3 naponta tankolni kellene...

Dehogynem ismerem (bár sosem néztem), de elsőre az ugrott be, hogy ez az a fajta nő, akin azért van ilyen pulcsi, mert ott lakik. (őt sem ismerem amúgy)

De röviden utánanézve úgy tűnik inkább Bay Area, szóval ez nem jött be.

Cáfolandó magam, mondjuk rajtam is épp egy Venice Beach feliratú póló van, és azt leszámítva, hogy voltam ott párszor, nem ott élek. :D

Kollega elektromos Kiaja nem indult ket hetes dalarnai vakacio utan. -20 fok ott alap. Azert megy oda, mert ez a srac uzemi homerseklete :)

Mint kiderult, nem a nagy aksi adta meg magat, name a 12V-os rendszer. Hogy ez meg miert letezik, es miert regi tech, azt magyarazza meg nekem valaki...

Viszont az is igaz, hogy a mechanikus elemeket (ajtozar, ajtokeret, csomagtarto) sem voltak kepesek jegesedesre felkesziteni. A Volvot igen, de az mara hulladeknak szamit. Elment mellette a vilag.

Trey, itt a következő csont. :) Le is kell mosni néha, különben elrohad.

Sokkal megbízhatóbbak az elektromos autók extrém hidegben, mint a belsőégésűek

Ez utóbbi technológiának [belsőégésű] közel 100 év előnye van, de aki komolyan érdeklődik az elektromos autók iránt, az láthatja, hogy az elektromos meghajtásnak tizedannyi idő is elég, hogy behozza a lemaradást. Ám addig is lesznek majd kiugró esetek, amire az autós- és bulvársajtó, de főleg az elektromos meghajtás ellenzői örömmel csapnak le.

Ilyen a mostani tél is Norvégiában, ami az elmúlt évek egyik legzordabb időjárási körülményeit adja az ottani járműveknek, amik köztudottan egyre nagyobb számban tisztán elektromos meghajtásúak. Elég csak az elektromos buszok problémáját alapul venni, itthon is olvashattunk erről sok helyen. Valóban, vannak kiküszöbölendő problémák, ám a helyzet azért nem ennyire siralmas, legalábbis a személyautók területén.

Az év első hónapjában csak a Viking elnevezésű autómentő vállalat 34 000 segélykérést kapott, problémás személyautókról. Ezen segélyhívások csupán 13 százalékában kellett elektromos autót menteni. A számok arányában elmondható, hogy az elektromos autók kétszer olyan megbízhatóan teljesítenek az extrém norvég hidegben, mint a belsőégésű társaik. A számokat az alábbi norvég sajtóanyagban is meg lehet tekinteni.

A fenti 13% az indítási nehézségeket jelzi. Lásd itt az eredeti cikk fordításában:

Elmondja, hogy az indítási nehézségekkel küzdő esetek 13 százaléka elektromos autó, míg a maradék 87 százaléka fosszilis autó. Setrom szerint Norvégiában az autók 23 százaléka elektromos autó.

Szerkesztve: 2024. 01. 23., k – 17:08

Friss tapasztalat:

Kb. 2x drágább EV-vel autozni -4C kornyeken, ugy, hogy a kabin homerseklet 16C futesre van allitva (ez a minimum) benzines  autohoz (6l/100km fogyasztassal szamolva).

 

200+ Ft/kWh kornyeken tankolni netto buko egy benzineshez kepest, es meg sapka+kesztyu+pokroc is elkel, mig a benzinesben konkretan polora kell vetkozni.

 

Ilyen aramkut arak mellett az EV egy hamvaba halt otlet.

Jah es sikerult meg egy mobilalkalmazast telepiteni az eddigiek melle (mobility,  eon, lidli, tesla). Termeszetesen proba 100ft-os netes bankkartyas vasarlas, es mostmar a nev+lakcim+bankkártya mellé az auto rendszamat is kotelezo volt megadni.

 

Kezdem megerteni Treyt.

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Voltak mas allitasok is, arra semmi? Az is kamu?

(millio+1 mobilalkalmazas, mostmar rendszamot is meg kell adni.

200+Ft/kWh mellett dragabb, mint egy benzines)

A futes egy mozzanat volt, de elegge kellemetlen.

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Azt hittem, hogy majd érdemben reagálsz arra, amit írtam.

Listád bővítve:

  • EV-t sose vezettél (tudom, hogy neked van)
  • hülye vagy
  • Balkánon laksz
  • otthon töltsél
  • ne mondd már, ma már a fűtés-hűtés semmit sem visz el az akkuból
  • hatótáv para nincs
  • vegyél Tesla-t, a többi szar
  • propaganda
  • stb.

trey @ gépház

A múlt heti káoszt, töltő oldalról, úgy néz ki alapvetően két dolog okozta.

Az elmúlt héten tele volt az internet azokkal a beszámolókkal és amerikai híradós beszámolókkal, amelyek a chicagói télben előállt villanyautó-apokalipszist dokumentálták. Természetesen, az ilyenkor megszokott forgatókönyv szerint, az autós oldalak többsége, de még az általános médiafelületek nagy része is jól kigúnyolódta magát az elektromos autókon, azok a kommentelők pedig, akik „már régen megmondták, hogy…” most jóleső érzéssel nyugtázták, hogy mennyire igazuk volt.

Most, hogy mindenki jó kikárörvendte magát, nézzük meg, mi is történt valójában.

Rendkívüli állapot

Az elmúlt héten tartós, rendkívüli hideg öntötte el a Nagy-tavak környékét, és a januárban szokásos +1°C és -5°C közötti átlaghőmérséklet helyett pár napig éjszaka -40°C tépázta meg a környéket, az idő pedig még délben is csak -20°C-ig enyhült.

 

A rendkívüli állapot nemcsak az Egyesült Államok északi, de Kanada déli részét is érintette. Az 1,3 milliós Calgary-ban, a kanadai Alberta állam legnagyobb városában például szintén az elmúlt héten arról számoltak be a helyi híradók, hogy a -35°C-ban a város több üzemanyagtöltő állomásán befagytak a benzinkutak, nem tudták kiszolgálni az ügyfeleket. (Valami miatt ez a hír nem érte el a világsajtó ingerküszöbét).

 

Hogy ezt kicsit kontextusba helyezzük, bár hajlamosak vagyunk ezt a környéket nagyon északinak és hidegnek gondolni, a valóságban például Chicago ugyanazon a szélességi körön fekszik, mint Róma, Calgary pedig Berlinnel van egy magasságban. Természetesen a felsorolt városok éghajlata nagyban különbözik, de azért az amerikai metropoliszokban is inkább kutyát, mint jegesmedvét tartanak az emberek, és nyáron ott is tud +30°C lenni.

Tehát érdemes megjegyezni, hogy egy pár napig tartó rendkívüli helyzetről van szó, amire valószínűleg sem az autósok, sem a töltőszolgáltatók nem készültek fel megfelelően.

Érdekes azonban, hogy míg Norvégiában évek óta 80+ százalék a villanyautók részaránya az eladásokban, és már az ország flottájának negyede elektromos, ott nem állt meg úgy az élet, mint azt Chicago alapján gondolhatnánk. Igaz, a helyi busztársaságnak decemberben meggyűlt a baja az ausztrál gyártású töltők egy részével.

 

Elégtelen infrastruktúra

A töltőkáosz kapcsán az amerikai híradósok leginkább egy chicagói Tesla Supercharger állomás mellől jelentkeztek be, amely tele volt ugyan, de az oszlopok vagy nem működtek, vagy rendkívül alacsony, pár tíz kilowattos teljesítményt adtak le.

A YouTube-on azonban találunk természetesen más töltőszolgáltatóknál dekkoló autósokról készült videókat is, tehát még csak nem is csak egy hálózat egyedi problémájáról van szó.

A múlt heti káoszt, töltő oldalról, úgy néz ki alapvetően két dolog okozta.

 

Az egyik, hogy a töltőoszlopok nem voltak felkészítve a rendkívüli hidegre. Egy népszerű elmélet szerint a nagy teljesítményű töltők hűtőfolyadéka nem bírta az időjárást, ezért az oszlopok csökkentett teljesítményre kapcsoltak. De mivel ilyen Superchargerek vannak Alaszkában, és Skandinávia északi részén is – a legészakibb Tesla villámtöltő például a 71. szélességi fokon található – ez műszakilag feltehetően nem megoldhatatlan probléma, csakhogy a chicagói oszlopok nem ilyen időre voltak tervezve.

A másik kihívás a hirtelen megnövekedett forgalom volt. Helyi beszámolók szerint Chicagóban az elmúlt években rendkívül megnövekedett az Uber és Lyft sofőrök száma, akik nagy számban béreltek, vagy vásároltak villanyautókat. Ezek a városlakók többnyire nem tudnak otthon tölteni, így a nyilvános infrastruktúrát használják a napi munkájuk során, és a hidegben gyakrabban volt erre szükségük. Több interjú alapján egyébként úgy tűnik, nem is igazán tudják, hogyan működik a villanyautójuk.

[...]

Link: https://villanyautosok.hu/2024/01/23/mi-tortent-a-chicagoi-villanyauto-…

(Megint összevissza hadováltál 🤣)

trey @ gépház

Én ezt is kiemelten volna:

Több interjú alapján egyébként úgy tűnik, nem is igazán tudják, hogyan működik a villanyautójuk.

Ez szerintem nagyban hozzájárult, sőt a fő oka a káosznak. Ha a töltők hűtőfolyadékában nem is volt fagyálló a nagyvteljesítményű töltés  felmelegíti. Mivel a töltő és az autó kommunikál a folyadék megfelelő hőmérsékletére is reagálnia kell gyorsabb töltéssel. Kivéve ha nem töltenek hanem akkut fűtenek a töltőkön kis teljesítménnyel...

Olcastam, h volt olyan, aki 6 órán át lógatta a kocsiját a töltőn, és egyátalán nem történt semmi.

Ami viszont nagyon érdekes, h a finneknél ez általános időjárás, és ott nincs ilyen. Nyilván ott más a töltő is, és az autó is, az usa kocsik/töltők erre úgy tűnik nem voltak felkészítve. Elonka meg szokása szerint lapít, mint szar a fűben, mikor valami nem adta ki.

En lehoztam a tenyeket, hogy nem volt aramszolgaltatas a teruleten. Azon az nem valtoztat, hogy miket izzadsz ki magadbol a kisfaszusagod miatt. Tehat nem tudod beismerni a tevedesed, hogy megint felultel a propagandanak. Tovabbra is azt tudom irni, mint az elejen. Tehat aramszolgaltatas nelkul a toltok sem fognak mukodni :D Barmilyen butasagot iderangathatsz random oldalakrol, az nem fog ezen a tenyen valtoztatni :)

A futes egyertelmu kamu volt, csak azon nevettem.

A tobbit nem tudom, siman elhiszem neked, gondolom autoja valogatja, hogy mennyire szar. De mar mind le lett zongorazva csomo masik topicban.

Nekem itt van sajat adat, de persze lehetne jobb is: https://hup.hu/comment/2952750#comment-2952750 Ez is vo'tma'.

a te adataid az nem -4C mellett volt futessel.

raadasul a tesla olcsobb saját autoinak mint kulsos autonak.

 

egyebkent engem is meglepett, hogy futessel mennyire ramaty. Egyevkwnt ha egyedul vezetetk, akkor sapka+sal+kesztyu+pokroc.

es 3 centire lehuzva mindket elso ablak, hogy lassak is valamit ki a szelvedon.

akkor is van hatotav vesztes, de nem ilyen durva mint futessel.

 

Egyebkent nem kellett volna tolteni, ha nem kellett volna este plusz egy kanyar, de aztan movel nem kaptunk a botban amiert mentunk, igy a plusz egy kanyar se kellett. Igy duplan idegesito az aranyarban mert aram.

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Smartban fűtés kb 2kwh. Fogyasztás meg 13-22kwh/100km.

Ha -5 C° alatt kellene használnom és:
- 10km per órával megyek, akkor a fogyasztásom télen 2+2,2 kwh vagyis => 42.0 kwh/100 km
- 20km per órával megyek, akkor a fogyasztásom télen 2+4,4 kwh vagyis => 32.0 kwh/100 km
- 30km per órával megyek, akkor a fogyasztásom télen 2+6,6 kwh vagyis => 28.7 kwh/100 km
- 40km per órával megyek, akkor a fogyasztásom télen 2+8,8 kwh vagyis => 27.0 kwh/100 km

Akku kapacitása 22 kwh
AC max töltés kapacitás 3x32A => 22kw

ps.: benzines smart 4-6 litert eszik kb. Szóval 18kwh x 200 huf = 6l x 600 huf

Igen!

Sot, nagyon sok embernek kifejezetten nem az. Masoknak meg pont az EV a jo. Ez ilyen.

Nalunk 2 auto van, nekem ez a rovidtavu terv: 1 db kisebb EV munkaba jarni (= tomegkozlekedesi csomopontig eljutni), varoson belul kozlekedni, Pestre beugrani, stb., meg 1 db nagyobb ICE, amivel hosszabb utakra lehet menni, gyerekekkel, csomagokkal. Mivel a 2 db auto peremfeltetel, igy adja magat, hogy a kovetkezo valtasnal EV legyen az egyikbol.

Ha valakinek 1 db autoja van, amivel minden hetvegen leugrik az orszag masik felebe a rokonokhoz, tolteni pedig nem tudja sehol, akkor igen, ott kurva rossz valasztas az EV, talan ezt nem is vitatta senki.

Érdekes, amikor én megvettem az autómat 2+ éve (még rosszabb volt a helyzet, mint most), te voltál az első, aki nekiálltál bizonygatni, hogy mennyire mellényúltam. Ezek szerint akkor is egyetértettél a döntésemmel, csak cigánykodtál? :D

trey @ gépház

Most is egyet tudok erteni abban, hogy neked jobb ICE, mint EV. Te evente parszor autozol, de akkor sokat. Arra ICE sokkal kenyelmesebb.

Az audi a3 viszont nagyon hatareset lenne az en izlesemnek, de ez meg sajat velemeny, mert en tuti nem vennek palyazasra kisautot. Meg a helyedben az sem biztos vennek autot, hanem arra a par utra berelnek :)

 Te evente parszor autozol, de akkor sokat.

Ez téves. Vagy sokat megyek egy irányba (nyaralás), vagy keveseket, de nagyon gyakran.

Meg a helyedben az sem biztos vennek autot, hanem arra a par utra berelnek :)

Szerintem ezt engedjük el, 7 napból 5-öt megy az autó. Ráadásul, ha munkaügyben mennem kell, akkor kell lennie prompt egy autónak.

mert en tuti nem vennek palyazasra kisautot

Városozásra egy személlyel meg a jobb.

Meg a helyedben az sem biztos vennek autot, hanem arra a par utra berelnek :)

Leasing. Azt más néven úgy hívják, hogy tartós bérlet.

Mindent mérlegre téve: ez a legjobb választás a _jelenlegi_ felhasználásomra. Hogy holnap mi lesz a legjobb választás a _holnapi_ felhasználásomra, azt nem tudom. Majd akkor újra kiértékelem a helyzetet.

trey @ gépház

Mindent mérlegre téve: ez a legjobb választás a _jelenlegi_ felhasználásomra.

Teljesen ertheto es nincs is ezzel semmi gond. Mindenki el tudja donteni, hogy sajat szokasaihoz mi a megfelelo valasztas. Sztem ebben mindig is egyet tudtunk erteni. :)

 

Meg rakerestem a nagy fikazasra es mikor megvetted annyit irtam, kb hogy izlesek es pofonok, nekem nem tetszik es jobban nez ki egy CLA. :)

Lehet volt masik is, ahol tenyleges fikazas volt, de ezt talaltam elsore.

Tehat, csak az vegyek EV-t, akinek megfelel a vezetesi szokasinak.

Én vezetési szokásaim: Elmegyek a 100km-re lévő officeba, este feldugom a EV-t a falitöltőre (11kW-al tölt, ez 16A terhelés, van 3x32A csatlakozáso teljesítményem), reggel indulok 80%-al, hazaérek este 35%-al. Megy a  klima, fűtés, spotify meg miegymás.

Néhanapján kell hosszabb útra mennem. Bázelba pl. elindulok 90%-al, az App betervezi a SuC-okat, és megyek normális sebességgel 130km/h-val. Minden hotelban van falitöltő. Amíg eszem, úszom, alszom, az autó feltöltődik... Én 6-700km után elmegyek hotelba, vagy felülök egy repülőre.

A nyáron Várnában voltam. Debrecenben bementem a SuC-ra, aztán érdekes módon Romániában és Bulgáriában is talált az App mindig töltőt. Várnában a hotelban is van falitöltő.

Tudom vannak heavy utazók, akiknek izzad a tenyerük, ha nem tudnak egyseggel 1000km-ert lenyomni. Nekik nem kell EV, mert ugye a "egyseggezerkilóméter" nem teljesül. Ők azok office->gym->Lidl->home utvonalat járják napi ~10km városban futásteljesítménnyel.

Vannak aki elmondják, hogy ha mindenki EV-t venne akkor összedőlne a rendszer. Nemrég voltam egy előadáson ahol elmondták, hogy a hazai infra bizony a szocializmusban épült, ami az akkori fogyasztásra tervezték. Jelenlegi kihasználtsága ~30%.

Szerintem az EV vagy nem EV elsősorban pénz kérdés. Mivel kellemetlen azt mondani, hogy sóher vagyok nem veszek EV-t mert az kurva drága, ezért mindenféle kamuval jön mindenki. A legnagyobb kamu, hogy mennyire kellemes a motorhang, az kurvára hiányozna! :D :D :D

És nem az EV-sek azok akik hangosak az EV vs. ICE vitában. Minden EV-snek van ICE tapasztalata, vagy akár ICE-je is. A legtöbb ICE-s viszont még nem is ült EV-ben. :D :D :D

A napokban megálltam az autópályán egy benzinkútnál venni valami üdítőt. Meg is talált egy agyhalott, azzal a szöveggel, hogy mennyire szar a Tesla, meg hogy gyere gyorsuljunk, mert majd "lenyom mint a bélyeget". Mondtam neki, hogy "nincs apróm, ma nem adakozom". :D :D :D

Ez eleg furcsa. Mit vettel es mekkora akksival, hogy ilyen jelentosen befolyasolja fogyasztast a klima?

Nekem a teligumi ami a legjelentosebb veszteseget okozza. A futesnek/hutesnek szinte semmi jelentosege vagy nem eszreveheto nagy akksinal.

De amugy ugyan ott szoktam megallni tolteni telen is, ahol nyaron, tehat nalam ez meg boven belefer.

Ez eleg furcsa. Mit vettel es mekkora akksival, hogy ilyen jelentosen befolyasolja fogyasztast a klima?

 

A hozzaszolasomban nem is ez volt a lenyeg, hanem az utcai tolton dragabb tolteni, mintha benzint tankolnal.

 

Egyebkent nem tudom mi lelte,alapvetoen a muszerfalon 10.8kWh/100km az atlagfogyasztas. Egyebkent 35km-t mentunk valami 10kWh kornyeken. Erzesre minimum 2* tobbet evett, de meg lehet, hogy valahol 2-3* kozott van. Nem mentunk gyorsan hideg kocsiba (akksi) ultunk be.

Idokieses sem volt, mert vasarlas alatt tankoltuk, csak az a qrva n+1. mobilapplikacio idegesit.

 

Egyebkent 2200Ft-ert tankoltuk (ki lehet birni), es valami 199Ft/kWh volt.

De ez igy dragabb, mint a benzin.

 

Olyan ez az utcai tankolas, mintha etterembe hordanam a kocsit kajalni  Ott se nagyon haborgok (pedig de!), hogy egy kv 2000 felett van, vagy hogy egy tal kaja 11khuf (friss elmeny).

En nem tagadom (treyjel ellentetben hogy olyan inflacio van, hogy a seggunk kilog a gatyabol). Emlekszem uebben az etteremben a kovid elott az 590-es kv-t sokallottam.

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Azt már tudjuk, hogy áramszünet miatt nem mentek a SuC-ok, De vajon a benzinkutak mennek áram nélkül?