[EV] Model 3

Megrögzött benzines pártiként érdekelt mi van a nagy hype mögött és pont kellett egy hétre bérautó. A Hertznél viszonylag olcsón lehet bérelni úgyhogy kértem egy Model 3-ast.

Az autó: 2023 Model 3 Standard, RWD, szóval az amerikai piacos alapváltozat.

Jó:

  • aránylag jól megy ez a sima egymotoros is, szerintem átlag lótifuti használatra, normál közlekedésre bőven elég (6 s alatt van százon)
  • egypedálos vezetés, kábé kétszer léptem a fékre egész héten
  • superchargerek viszonylag gyorsak, legalábbis a többi szedett-vedett lassú töltőhálózathoz képest mindenképpen
  • a 250 kW-os töltők 20 perc alatt elég sokat rá tudnak nyomni, mondjuk 30-ról 80%-ra.
  • klíma, üvegtető fasza, bár kár hogy nem nyitható legalább az első fele

Rossz:

  • összeszerelési minőség az kábé 1995-ös kockalada szint, hézagok összevissza, fényezésben hibák, kasztni nyöszörög ha felállsz egy padkára. Elég ciki, hogy ennyi év után sem tanulták ezt meg.
  • pályatempónál nagy a menetzaj és a szélzaj a keretnélküli ablakok miatt, bár más autógyártók megoldották ezt már régóta
  • minden a tabletről vezérelhető, ez szubjektív, de legalább a szellőztetésnek lehetne fizikai gombja, ne kelljen már mindenért a kijelzőn tapicskolni.
  • hiába a supercharger rendszer, akárhogy is szépítjük ez egy sima tankoláshoz képest szívás és előzetes tervezést igényel, ráadásul az akksit elő kell melegíteni kb. 20 percet töltés előtt, különben lassabban tölt. Ritkán van a töltő autópálya mellett, a töltéshez szinte mindig kitérőt kell tenni valahová, és ha tele van épp a hely, akkor bizony jön a sorbanállás.
     
  • ami nem supercharger, az tetülassan tölt, utazásnál nem lehet velük igazán tervezni legfeljebb ha éjszakára rá tudod dugni tölteni
  • a superchargeren drága az áram normális időben, tehát nem hajnal kettőkor (~40 cent per kilowattóra). S
  • szóval ha így töltöd akár még drágább is a közlekedés, mint egy benzinessel. Egy kilowattórányi árammal 5-6 kilométert megy el.

Verdikt:

Maradok a benzineseknél. Másodiknak helyi rövid utakra esetleg jó lenne otthoni töltés mellett, de csak erre meg nagyon drága egyelőre, soha nem térülne meg. Nagyon sokat kell még olcsósodnia vagy az áramnak, vagy az autónak, de lehetőleg mindkettőnek egyszerre hogy megérje.

Hozzászólások

itt hagyok treynek egy zsepit, hogy legyen mivel letörölni reggel az örömkönnyeket. 

[zsepi]

ezt vágd körbe ollóval 

Köszi, ez nagyon hasznos volt. Autócsere előtt állok, aktívan nézegetem a piacot, így a tapasztalatod nagyon jól jött.

Csaba

Szerkesztve: 2023. 12. 05., k – 08:06
  • egypedálos vezetés, kábé kétszer léptem a fékre egész héten

Ezért buknak sorban a német vizsgaközpontokban, meg azért, mert balfaszok azt híresztelik, hogy ezeket nem kell tervezetten 1-2 évente szervizbe vinni. De. Kell.

Az összes többi negatívja mindenki előtt ismert, aki nem egy moron.

üvegtető fasza

Nem győznek rá mindenféle utángyártott belső árnyékoló panelt csinálni ...

https://www.youtube.com/watch?v=aC31gQQkZX8

https://www.youtube.com/watch?v=yvfGk7Appqo

https://www.youtube.com/watch?v=TDIbNVABijk

Nagyon szupi, csak a nap ne süssön.

trey @ gépház

Igen, a féket a kézikönyve szerint szét kellene szedni 20 ezrenként, mert összerohadnak a fékcsúszkák. Ez kábé pont két átlagos olajcsere ára egyébként, szóval ezzel is erősen kopik a "nem kell szervíz" árelőny.

Ezt sem igazán értem hogy miért nincs rá valami okosabb megoldásuk, pl. minden 10. regen fékezés helyett az üzemi féket használja, mindjárt kevésbé rohadna össze.

"Everything fails, all the time."

Lazán:

Első negyed óra.

PS: a manual-ban le van írva, hogy ha olyan helyen laksz, ahol sózzák* az utakat, évente kell a karbantartás. "Féknyergek tisztítása és kenése évente vagy 12 500 mérföld (20 000 km) megtétele után, ha általában olyan területen vezet, ahol télen sózzák az utakat."

(* bármilyen síkosításmentesítő anyagot szórnak ki - Magyarország ilyen hely)

trey @ gépház

Nem tudom mi a szarról beszélsz. Én arról, hogy válaszok üvegtető nélküli modellt. Ha az eget akarom látni, akkor veszek egy cabrio-t vagy motorra ülök. De nem üvegtetejű mocskot veszek, hogy alig győzzem workaround-olni.

Megint kitalált valaki valami ordas nagy balfaságot és az elterjedt.

trey @ gépház

Pontosan emlékszem mindenre, fogalmam sincs mi a szart akarsz. Te is vettél egy üvegtetejű mocskot és most rám haragszol? Vágjál rá kartonból valami takarót.

Ezen mi a trollkodás? Leszámítva, hogy neked nem tetszik, mert megint okos voltál?

trey @ gépház

azt gondolod egy barmilyen hatalmas uvegtetojoju autoba nem kell?

Erre válaszoltam. Nem, nem gondolom. Azt gondolom, hogy más autóba is kell, aminek üveg a teteje. De mivel más márkánál könnyedén kikerülöm az üvegtetejű szarokat, ez nem probléma. A Tesla-nál kicsit nehezebb dolgod van. 

Én erről beszéltem.

Én minek mutogassak neked T7-hez bármilyen gyári paneleket? Mi közöm nekem ahhoz?

trey @ gépház

Ja, te találtál benne egy részt, amivel nem tudsz megküzdeni? Egyéni szoc. probléma. Csinálj valami függönyt rá bazmeg :D Szuper dolog :D Amikor telibe van kulázva madárszarral, a fejed fölött nézegetheted :D

masnak meg engedd meg, hogy legyen

Ó, megengedem én, de te meg engedd meg, hogy szarrá röhögjem magam a balfaszokon, akik vettek egy jénai tál tetejű szart, amire nyáron zsírpapírt fabrikálnak, hogy ne főjenek meg. :D

trey @ gépház

mert nem akartam lemenni azoknak a szintjere, akik "fajtaznak" itt folyamatosan, meg behozzak mindenbe a politikat, de nehez - tudod a kozeghez valasztja meg az ember a stilust ;)

 

de akkor valaszolhatsz, reggel elmondtad mar neki a holy holy-t?

igyekszem objektiv lenni. ha a 3 youtube link közül lett volna egy ami nem "tesla sunroof problem", akkor elhinnéd treynek amikor azt mondja hogy neki alapvetően a napfénytetővel van gondja. 

nekem itt senki sem az ősellenségem. vannak dolgok amikben egyetértek valakivel, és vannak amikben nem. attól hogy az egyikben nem értek vele egyet, még más valamiben igen.

és ebben rohadtul egyet tudok érteni én is. napfénytetőt nem szeretem, inkább vennék mazda mx5öt. (motort nem, mert az nem érdekel egyáltalán, sose vonzott a 2 kerék)

(erre egyébként jó példa, hogy vannak dolgok amikben egyetértek veled. most pedig nem értek veled egyet. akkor se értenék veled ebben a témában egyet ha nem treyel vitáznál éppen. még hajbazer is kap tőlem néha +1-et, pedig vele már tényleg nagyon elfajultak a dolgok.)

 

ui: jó hamar lesülyedtél a személyeskedés szintjére. olyankor miért nem mondtad hogy nyalom a segged mikor +1-et raktam rád vagy egyetértettem kommentben? :D vagy olyankor jó mikor a másik ráerősít a mondanivalódra?

Ha baj nincs is, de elgondolkodtató, hogy a Svájcba vánszorgott értelmiségi ~Magyarországra hordja vissza a nyomorát. Az ember azt hinné, hogy az ilyen nagyszerű elmék és jellemek a pozitív ill. jól működő dolgokról szóló információkat küldik haza, hogy a hátramaradt elmaradottaknak legalább elvi lehetősége legyen fejlődni.

:)

mikor telibe van kulázva madárszarral, a fejed fölött nézegetheted

Ha az üvegtető van telibe kulázva, akkor teljes nyugalomban púzok bele az ülésbe, míg ha a fényezett lemeztetőre kullantanak, akkor izibe neki is állok feláztatni és lemosni, mert felmarja a lakkréteget...

Nekem is üvegtetőm van (benzines kocsiban, nem elemes matchbox), beépített árnyékolóval. Parkoláskor külön fényvisszaverőt teszek az árnyékoló és a tető közé, különben kurva meleg lenne az utastérben, de ennél jobban aggaszt az, hogy pl. ha egy épület tetejéről lefúj egy cserepet valami atlanti-óceáni ciklon, akkor az simán széttörheti az üveget. Használtan vettem, úgyhogy nem volt túl sok választásom, de az üvegtető parasztvakítás.

Akkor még 5 évet tuti marad az ampera (hétvégén elértem a 200k-t, 3 éve 158k-val vettem), utána meglátjuk hogy áll az infra és annak függvényében vagy model 3 vagy byd atto 3 vagy ebben az árkategóriában/méretben az aktuális, lehetőleg V2H vagy V2G képes valami.

Nagyon nem tetszik a tesla féle mindent tapicskolni kell mentalitás, főleg az index bajuszkapcsolójának elhagyása fáj, a többi még csak-csak mert intézi magától, de ez határozottan fekete pont.

?????

szóval a menetirány valtorol azt hitted hogy az a kormány. ok. 

mi a faszom az az ÚGYNEVEZETT SEBVÁLTÓ? a model 3-ban csak 1 előrehaladási fokozat van. tehát jól hitted, nincs benne sebesség váltó, kezzel nem valtasz az egyetlen sebességi fokozat között hanem berakod D-be. 

neked ugye nincs jogsid? (remelem nincs)

Te be vagy oltva humor ellen? Egyertelmuen szoviccnek volt szanva az iranyvalto == kormany allitas, mert kormannyal iranyt valtasz.

Maga a szerzo is megerositette, hogy szovicc a legszarabb fajtabolhttps://hup.hu/comment/3000517#comment-3000517

Es en azt hittem tigrincs hatarozott ertetlenseget nem lehet alulmulni. :D

Palik szavaival elve: mi tortenik meg itt? :D

főleg az index bajuszkapcsolójának elhagyása fáj

Ha meg kimegyek az útra, akkor 10-ből 9 nem használja az indexet, a maradék egy meg folyamatosan indexel... Nyilván már órák óta úgyhagyta. De a "félszemű", adhoc lámpa nélküli vagy a szarúl beállított, vakító lámpával közlekedők is jelentős populációt alkotnak. 

És? Ennek semmi köze ahhoz hogy egy ergonómiai tévedés ez a kormányos index, nálam pl konkrétan dealbreaker lenne ha most kéne autót vennem.

Amúgy én elkezdeném büntetni az indexet hülyén vagy nem használókat is. Tegnap jöttem ki bevásárlóközpontból, szerettem volna balra kifordulni, autó jött az úton ahova ki akartam menni és indexelt jobbra hogy bekanyarodik abba az utcába amiből én jövök. Már emeltem a fékről a lábamat hogy indulok, de rögtön tettem is vissza mert az illető kanyarodás nélkül haladt tovább, de ez csak egy eset, az elmúlt fél évből tizensokat tudnék még említeni.

Aztán van a másik aki már 3 utcával hamarabb kirakja az indexet hasonló helyzetet teremtve főút-mellékút találkozásakor, szerintem ez is gáz. A bekapcsolva hagyott index meg kimondottan veszélyes/figyelmetlen sofőrt feltételez mert nem hallja hogy kattog az index, nem nézett a műszerfalra x perce hogy mi történik vagy épp milyen tempóval halad, arról nem is beszélve hogy minden egyes kereszteződésnél félrevezeti a többi autóst.

A vakító lámpásból tényleg nagyon sok van, főleg a régebbi autók közül, de a kedvencem amelyik ködben felcsapja a fényszórót hogy még annyit se lásson mint eddig.

A helyzet az, hogy ez csak annak kellemetlen, aki csak az utolsó pillanatban használja az indexet, amikor már tekeri a kormányt is. Vezetéstechnikailag előre kell gondolkozni! Saját tapasztalatom, hogy elég hamar hozzá lehet szokni. A motorokon sincs bajuszkapcsoló, aztán senki sem tiltakozik soha… Ez csak egy antikampány a tesla ellen. Minden fejlődés sokakból merev ellenállást vált ki. Amikor megvettem iPhone 1-emet mindenki hülyének nézett, hogy gombok nélküli telefon szar. Ezek az emberek már iPhone hívők…

Nem, ez annak kellemetlen aki az elmúlt években/évtizedekben megszokta hogy minden autón ugyanott van és ugyanúgy működik, hiába fordítod a kormányt ugyanott lesz és ugyanarra a mozdulatra ugyanúgy fog reagálni.

Egy körforgalomból pl kimondottan kellemetlen a tesla megoldásával kihajtani. 

Hidd el én nem vagyok az innováció ellen, de ez egy teljesen felesleges dolog. Ha olyan megoldást hoznának ami egyszerűbbé teszi az indexelést akkor az egy hasznos dolog, ez pedig ennek az ellentéte.

iPhone-t pedig erős idekeverni, az egyiknél egy vastagon tonna feletti dögöt vezetsz, a másikkal telefonálsz és tapicskolsz, nagyon nem egy kávéház.

Egy körforgalomból pl kimondottan kellemetlen a tesla megoldásával kihajtani.

Nekem nem kellemetlen, pedig nincs bajuszkapcsoló. De valahogy megpróbálom azt hinni. hogy kellemetlen. Az autopilot elég jó százalékban ismeri fel amikor szükség van az indexre. Pl. amikor ki kell hajtanod egy körforgalomból, és ráutaló magatartásként a kormányoszlopon lévő nyomaték mérő 1..5Ncm nyomatékot érzékel. Tudnék mondani kellemetlen dolgot a Teslában, de nem teszem mert nem vagy benne érintett.

Az autopilot elég jó százalékban ismeri fel amikor szükség van az indexre.

Jól értem, hogy az a működés, hogy majd az autopilot kitalálja, hogy merre akarok menni a hagyományos vezetés során, és majd indexel helyettem?

Egy olyan eszközt akarunk az irányváltásaimból automatán vezérelni, aminek pont az lenne a célja, hogy az irányváltás előtt tájékoztassa a többieket, hogy hey, irányt akarok váltani. csodásan hangzik.

Az autopilot, ahogy nevében van képes bizonyosfokú önvezetésre. Használja az indexet is. Ha meg nem kell az autopilot, akkor vannak gombok, van kormány. Tényleg nehéz olyannak magyarázni, aki nem használja.

Az autózás hőskorában egy lovas vágtatott az autó előtt piros zászlóval, felhívni a figyelmet a közelgő veszélyre. Ma már elszoktunk ettől is.

most biztos én vagyok a hülye, de vagy az autopilot vezet, vagy én. nem?

azt írod, hogy: „az autopilot elég jó százalékban ismeri fel...”

én innen két szitut tudok elképzelni (de tényleg kíváncsi vagyok):

  • vagy az autopilot vezet: ekkor elég nagy blama, hogy csak elég jó százalékban, nem pedig 100%-ban rakja ki az indexet.
  • vagy én vezetek: ekkor, ha jól értem, az inputjaim (kormánymozdulatok, navigáció, stb) alapján próbálja meg kirakni a tesla, hogy merre kellene indexelnem

Utóbbival az az elvi problémám, hogy az Indexnek a tevékenységedet megelőzően kellene engem (mint a többi közlekedőt) tájékoztatnia arról, hogy mit tervezel csinálni. Ha a körforgalomból akkor kezd el indexelni kifelé, amikor már tekered kifelé a kormányt, akkor baszhatom - hisz látom, hogy mész ki, index nélkül is.

Én is ezen filózok hogy hogyan is működik ez. Ha tervezve van az út akkor még csak-csak, de pl rutin egy oda-vissza 10km utat nem valószínű hogy beütnék a naviba. Ezen felül jakunak kérdés: körforgalomba ha bemész ott is indexel mert fordítod a kormányt?

Nem kötekedés csak kiváncsi vagyok, simán benne van hogy a következő autóm (igaz sokára) de tesla lesz, benne van a potenciális jelöltek között.

A lofaszt antikampany, mi innovacio van abban hogy elhagyjuk az egyebkent ezer eve jol mukodo index kapcsolo kart, mitol jobb igy a sofornek? Musk minden lepese arrol szol hogyan lehet meg olcsobba tenni a gyartast, amiben vannak innovativ/jo megoldasok, de ez a lepes max a marginnak jo, nem az endusernek.

Az autopilotnak vannak érzékelői, 8 kamera, radar, menetpedál jeladó, nyomaték szenzor a kormányban. Van pl. egy kamera a beltérben, ami a figyeli a vezető mozdulatait is. Nyilván amikor balra nézel, és balra fordul a kormányoszlop előremenetben, akkor nem fogsz jobbra fordulni. Van valami féle adaptivitás is beleépítve. Ami már csak azért is hasznos, mert kártya/telefon stb alapján felismeri a vezető profilt amikor beülsz.

Infotaiment képes a naptáradból kinyerni az úticélt, ha beállítod neki, vagy a napi rutinodból kitalálni hogy hova mész. Nekem például minden hétköznap reggel beállítja az iskolát, aztán a melóhelyet, délután meg a haza utat. Szóval ha nincs beállítva GPS úticél, akkor is bekapcsolod az autopilotot, és figyeli az utata, követi a sávot, előz, kikerül stb.

Elég gyatra megoldásnak látom. A helyzet: közeledsz egy útkereszteződéshez, piros a lámpa, meg kell állni, viszont az útkereszteződés után be akarsz fordulni. A naptárad üres, nem megszokott útvonal. Merre fog indexelni az autopilot?

Más: a megszokott útvonaladon mész, de megbeszélted egy kollégáddal, hogy elmész érte és elviszed. Ehhez kanyarodni kell.

Nyilván amikor balra nézel, és balra fordul a kormányoszlop előremenetben - erre meg inkább nem mondok semmit. Komolyan annyira nehéz a kitalált szituációk mellett (amelyek nyilván működhetnek jól) betenni egy normál indexkapcsolót is az autóba?

Plaid ha lett volna az egy masik urhajo. Egolfot kerjel legkozelebb es akkor meglathatod, hogy milyen amikor autot ugy ahogy tudnak epiteni, de a szoftver az hat 1995 kocka lada szint. Most szidja mindenki a kornyezetemben az is aki osi hitvallasi szektatag a 1 v 2 golf erkezesetol.

Every single person is a fool, insane, a failure, or a bad person to at least ten people.

Gratulálok a nyitottságodhoz és az őszinte véleményedhez!

Örömmel olvastam. :)

3 millió 10+ év életkorú ICE országában, érdekes hogy mindenki a Tesla menetzajára panaszkodik. Vegyél bazd+ halk gumit rá aztán nem lesz zajos! Meg nem kell alacsony autóval felugratni a padkára, aztán nem fog nyekkenni!

A facelift előtti Model 3 eléggé zajos, de én részemről ezzel annyit foglalkoztam, hogy első alkalommal, amikor felhajtottam az autópályára, akkor megállapítottam, hogy "ahha, tehát ez ilyen", majd a Model 3 összes többi (jó) tulajdonsága gyorsan feledtette a dolgot. (Highland-hez még nem volt szerencsém, erősen kiváncsi vagyok rá, mennyit javult a helyzet.)

Ugyanakkor, tök érdekes, hogy a Model 3-nál, ami alapjaiban véve az egyik legjobb légellenállási együtthatójú autó, ennyit birkóznak évek óta a szél- és gördülési zajjal, és még a részleges, majd teljes kétrétegű üvegezés sem hozta meg a kívánt eredményt, ezzel szemben, járkáltam múltkor egy kifejezetten olcsó EV-vel, ami ráadásul féltégla alakú volt (SUV/crossover), sima egyrétegű üvegezéssel, és meglepődtem rajta, hogy milyen kussban van autópályán. (Cserébe, soha nem zavart még annyira EV-ben az inverter magasfrekvenciás sípolása, mint abban.)

Vicces, hogy az OP az USA-ban él és ott is zajos volt neki. Pedig aztán azok nem magyar utak ám! :D

Az autó: 2023 Model 3 Standard, RWD, szóval az amerikai piacos alapváltozat

Nem is tudtam, hogy ott is 3+ millió szar autó fut ... 🙄  🤔 🤣 🍿

trey @ gépház

A halk gumi nem sokat segít a szélzajon. Ami szerintem 90%-ban a keretnélküli ablakok hibája. Ugyanis az illesztések szimplán túl trehányak ahhoz, hogy tisztességesen működjenek a keretnélküli üvegek.

Mikor kisujjnyi rések vannak az ablakok tömítéseinél, nem meglepő hogy fütyül a szél autópályatempónál.

"Everything fails, all the time."

Én nem látok a Hertz magyarországi flottájában egyetlen Teslát sem! Ez hogy lehet?