Mi várható a Gimp 2.6-ba?

Címkék

A Gimpusers.com egy kedvcsinálót állított össze a kiadás előtt álló Gimp 2.6 új szolgáltatásairól. Az előzetes a július 8-i SVN snapshot alapján készült. A stuff pre verziója júliusban, míg a végleges változat augusztusban érkezhet. A változtatások legtöbbje rejtve marad az átlagfelhasználó előtt, de a motorháztető alatt végzett változtatások későbbi fontos szolgáltatások megjelenése (pl. 16 bit color támogatás, native CMYK color space) előtt nyithatják meg az utat. A cikk itt olvasható.

Hozzászólások

Ha jól emlékszem, tervezgették, hogy egyablakossá alakítják programot, de úgy fest, az nem most következik be.
Kár.

--
- Name ONE thing that your Linux computer can do that my MAC can't!
- Right click.

Az egyetlen bajom a sok ablakkal, hogy mozgatáskor macerás. Na meg nem egyszer előfordul, hogy megnyitok valamit, közbe átmegyek másik desktopra, a tool ablakok egy része az egyik asztalon, másik része a másikon, maga a kép megy egy harmadik desktopon. Ezért +1, de más hátrányát nem látok.
--
Discover It - Have a lot of fun!

Nem azokkal van a bajom akik hobbiként csinálják, lelkesek... gondolom nem esett le még mindig, nem baj.

Egyébként meg tök mindegy mit használok, meg mit nem, lehet saját véleményem, sőt meglepő, le is írhatom. Le is fogom. Ha valakinek nem tetszik, nem olvassa. Továbbra is használok majd Linuxot, meg BSD-t is. Továbbra is meglepődök néha az itt tapasztalható elfogultságon, kettős mércén, stb. Semmi gond, a világ kerek, jön a tejeskocsi, a verebek meg b.nak a fán.

Neked lehet. Viszont mivel a CMYK kozott csak megkozelito atjaras van, teged nem erdekel, de mondjuk egy DTP-vel kenyeret kereso embert igen, mivel ha nyomdaba adja nem ugy fog kinezni, ahogy megcsinalta.

Masreszt az otthoni puttyantok nem CMYK-val dolgoznak, hanem RGB-vel... legalabbis a nyomtatok nagy szazaleka - amivel osszefutottam eloben is - piros/sarga/kek/fekete patronokat kovetelt.

---
pontscho / fresh!mindworkz

Ezzel tisztában vagyok... Csak az ellen bátorkodtam felemelni a hangom, hogy nyomtatni kizárólag CMYK-t támogató képfeldolgozó szoftverből lehet.

szerk.: apropó RGB-CMYK közelítő eljárás és nyomdában máshogy kinézés... A monitor ígyis-úgyis RGB, szóval a közelítő konverziót semmiképpen sem lehet megúszni. Meg aztán a nagyobb fotónyomtatók manapság már 12 különböző színű tintával dolgoznak, a képszerkesztő programnak mégse kell a RGBYCMBkMbkGyPcPmPgy színmodellt támogatnia ahhoz, hogy a kimenet úgy nézzen ki, ahogy a user megcsinálta...

Ellenben ha támogatja a program a CMYK-t akkor a megfelelő eszközzel bele tudsz mérni, módosíthatod az egyes színeket stb. és tapasztalai úton elég jól be tudod lőni a képet olyanra, hogy a majdani nyomaton jól nézzen ki... Itt nem elsősorban a fotónyomtatókról van szó, hanem a hagyományos nyomdai úton készült nyomatokról, azok CMYK-t igényelnek (négyszínnyomásról beszélek, nem a direkt színes extrákról)

Utana erdeklodtem szarul a dolognak DTP-vel hosszu ideig foglalkozo kolleganal, kb. ez a sztori:


1543| <@pontscho> mer ugye, oke, hogy abban adod le, de az editalas a monitor miatt RGB-ben tortenik
1543| <@pontscho> jojojo, azt vagom, h abban csinaljak meg eleve
1543| < yyy> nem, az editálás is CMYK
1544| <@pontscho> oke, akkor atfogalmazom
1544| <@pontscho> a monitor RGB-t var, hiaba editalod CMYK-ban
1544| < yyy> csak a megjelenítés RGB, de azt meg megfelelően konvertálják
1544| < xxx> ezert vannak cmyk color profile-ok, amik a monitoron szimulaljak a cmyk kornyzetet
1544| <@pontscho> aha, ertem

Es:


1547| < xxx> photoshop az elfogadott csak es kizarolag
1547| < xxx> csak ahhoz gyartanak megfelelo color profile-okat
1547| < xxx> se gimp, se photopaint, se egyeb szoftverek
1548| < xxx> csak photoshop
1548| <@pontscho> kosz
1550| < xxx> de siman megmondhatod neki, hogy hivjon fel egy reklam ceget es erdeklodjon szoftverek utan

---
pontscho / fresh!mindworkz

Ezt kicsit cáfolnám, mert egyrészt nyomdába nem csak pixelgrafika megy, és ebben az esetben már kicsit több tered van a formátumok között variálni - bár a kváziszabvány sokesetben a "corel", azért boldogulnak ai, ps, eps grafikákkal is, illetve pdf X-1a a standard, ha többoldalas kiadványokról van szó (illetve ennek bővebb változata, a pdf X3, viszont ezzel körültekintően kell eljárni, mert támogatja az rgb képek beágyazását is, amit _nem_ enged meg a nyomda rendszerint).
Visszatérve a kiinduló témához, kb 20 plakátot és számos illusztrációt készítettem már Gimp-el nyomdai anyagokhoz, a separate plugin segítségével színre bontva és tiff-be mentve, simán lehozták, bár tény, hogy néhány esetben kisebb eltérés a színekben volt, de ez elsősorban az LCD monitoron végzett színbeállításoknak volt valszeg köszönhető... Ja, és a separate plugin egész szépen fejlődik, ha nem is túl gyorsan :-).

Nem. De a DTP és nyomdai színkezelés "közös nevezője" jelenleg a PS/Illustrator. Lehet más programot is használni, de minél több állomáson megy át egy anyag annál távolabb kerülhet az eredetitől, erre vannak a színprofilok és a monitorok/szkennerek kalibrálása.
A munkaasztaltól a nyomásig meg kellene őrizni ugyanazt a színt, mondjuk egy világcég arculata nem lehet változó attól függően, hogy melyik stúdióban vagy nyomdában készítik.

Nem ezen van a hangsúly. A nyomda négyszínben dolgozik. Ha egy képből magentát kell kivenni az nem egyenértékű azzal, hogy a pirosból veszek el aztán majd a végén négyszínre bontom. A mellékelt kép RGB
de az egyik felén elöször cmyk-ban változtattam, a másik felén pedig rgb-ben. Ami így nem is igaz, hiszen az egyiknél a magentából vettem el míg a másiknál a pirosból. Ezért "pörögnek" sokan a négyszínen.

http://www.mediafire.com/?m2iy5w1e7mt

Lehet, hogy butaság, de például 255^3 (255 x 255 x 255) nem akkora tartomány, mint 255^4 (255 x 255 x 255 x 255). Kisebb tartomány, kevesebb lehetőség, kevesebb dinamika, kevesebb élet... :D Vagyis, ha RGB-ben módosítod a színek arányát, nagyban befolyásolod a fényerőt és a kontrasztot is. Ha CMYK-ban módosítod a színek (CMY) arányát, a K csatorna tartománya még mindig ott van talonban. Nem mintha tudnám. :D

:)

A probléma ugyanaz: a fotósok is azt akarják, hogy a kinyomtatott képen stimmeljenek a színek.

Ők pedig végig RGB-ben dolgoznak, csak a munkafolyamat legvégén történik meg a CMYK(plusz a többi 4-8 szín) konverzió (ha máshogy nem is, akkor a nyomtató drivere által), és ennek ellenére nincsenek problémáik eltérő színekkel.

Akkor szerintem rosszul értetted.

RGB és CMYK között lehet oda-vissza konvertálni, úgyhogy minden bizonnyal megoldható az is, hogy az RGB módban az RGB csúszkák mellé odakerüljenek még a CMYK csúszkák, aztán a gép okosan kiszámolja, hogy a -10% M az -x% R, -y% G és -z%B-nek felel meg, aztán ennek megfelelően módosítja az RGB kép színeit.

A teljes CMYK mód támogatása ettől jóval többet jelent, minden eleve CMYK-ban van tárolva, számolva, elmentve, csak a monitoron való megjelenítéshez konvertálják át RGB-re.

Nekem az nem fér a fejembe, hogy mi szükség van a full CMYK workflow-ra, miért nem elég RGB-ben dolgozni (hiszen a monitoron úgyis csak RGB-t látsz!), és a legvégén CMYK-ra konvertálni (feltéve nyilván, hogy megfelelő profilok rendelkezésre állnak, és minden kalibrálva van, etc.).

Alapvetően sehogyan, hiszen az RGB piros nem ugyanaz mint a CMYK magenta. Csak egy példa volt ami nem lehet soha sem eléggé jó. Ezért is írtam, hogy a példám rossz, hiszen kicsit a körtét akarjuk összehasonlítani az almával. Mindkettő gyümölcs de mégsem ugyanaz. Az oda vissza konvertálás pedig azért nem használható, mert egy közelítő megoldás, tehát minél többször csinálod annál nagyobb lesz egyes árnyalatok esetében a differencia. Ez sokszor nem számít, de ott ahol pntos színek vannak meghatározva ott nem elfogadható.

RGB: Red, Green, Blue
CMYK: Cyan, Magenta, Yellow, blacK

Tehát azok a nyomtatók sem RGB-ben nyomtatnak, mert akkor piros, zöld és kék patronokat kapnál hozzájuk. Az elnevezések (piros, kék) oka vélhetően, az egységsugarú userek fogalomnélkülisége... Mellesleg az én canon i550-es nyomtatómhoz bizony Cyan, Magenta, Yellow és Black kazetták vannak...

A nyomtatók átkonvertálják az RGB-ben lévő színeket CMYK-ra. Az eredmény olyan lesz amilyen, otthoni/irodai felhasználásra tökéletesek.
Az RGB színek keverése additiv, a CMYK ezzel szemben szubtraktív. Szép is lenne, ha a kis otthoni printerek úgy nyomtatnák a fehéret, hogy minden patronból fogyasztják a tintát, márpedig RGB színtérben a fehéret csak úgy lehet előállítani, hogy minden komponensből maximumot adagolsz...

Olvassatok utána:
http://en.wikipedia.org/wiki/RGB_color_model
http://en.wikipedia.org/wiki/CMYK_color_model

Szép is lenne, ha a kis otthoni printerek úgy nyomtatnák a fehéret, hogy minden patronból fogyasztják a tintát, márpedig RGB színtérben a fehéret csak úgy lehet előállítani, hogy minden komponensből maximumot adagolsz...

Ebben biztos vagy? En meg nem hallottam arrol, hogy RGB printer tudjon feheret nyomtatni ;)
_______________________________________________________
UBUNTU 8.04 Rock's!
Type cat /vmlinuz > /dev/audio to hear the Voice of God.

hmmm... meg cifrabbak is vannak:
pl. Canon ipf5000: hasznalt tintak: cyan, magenta, yellow, light cyan, light magenta, red, blue, green, glossy black, matte black, light black and light / light black

No, erre varjal gombot, akkor ezt a nyomtatot, most milyen "szinterben" erdemes nyustolni?

Zsiraf

Nem az a baj, hogy miben lehet menteni, vagy nem menteni... maga a munka kell hogy abban zajljon. Való igaz, ha egy otthoni nyomtatóra ráküldesz egy anyagot, akkor annak "mindegy" és átalakítja, sőt! a segítőkész nyomdák is megteszik, hogy egy (nem kész) anyagot átkonvertálnak RGB-ről CMYK-ra... csak ezzel az a baj, hogy:
* nem tudod, milyen számítással teszik
* senki nem garantálja hogy legközelebb ha kell újra olyan lesz
* nincs meg minden a CMYK skálán, amit RGB-ben összerakhatsz
A monitor kalibráció csak segítség, nem az számít, hogy ott hogy néz ki, hanem, hogy a proof milyen, a mért érték mit mutat... aki nem először csinálja, az azt is tudja, hogy a kalibrálatlan monitorján amit lát, milyen lesz a papíron majd.

Valamint, olvasgatva az előző hozzászólásokat, nem igaz, hogy a vektoros szabvány a corel, a raszteres meg a ps, és csak ezt fogadja el a nyomda... Igen, ezek a szabványos programok az előállításukhoz... de aki ilyet ad le, az félkész anyagot ad.
A nyomda szabványos formátuma a ps (igaz, ma már kezd a pdf is azzá válni). Ott nincs már semmilyen gyártó, semmilyen konverzió... leadsz egy megfelelő felbontású (tipikusan 300dpi) és megfelelően színrebontott (CMYK!) anyagot, és az mindig az lesz amit szeretnél (ha nem akkor lehet rugdosni a nyomdát :) )

Ha valakinek kérdése van nyomdával, nyomdai előkészítéssel kapcsolatban, írjon bátran... (ez nem reklám ;) )

Inkscape-ben kitudom húzni a főablakból (csoportosítani is tudom őket), így ha úgy támad kedvem áthúzhatom a másik monitorra. Hiányossága viszont, hogy a taskbaron így sem jelenik meg, szóval a munkaasztal-váltásnál mindent átpakol.
Részemről a kettő kombója lenne a megoldás.. főablakszerúen, de ha akarom kihúzom és ekkor külön ablakként kezelje.
Egyébként pont ma kellett kicsit ügyködnöm gimpben, és 1600x1200as felbontáson is idegesítő volt, hogy 3 ablakot foglal el: 3ablak gimpnek + firefox + inkscape + 2ablakon msn, és máris teli a tálca.

[OFF]
"KDE De$ktop" ROTFL! :)

Én ugyan Gnome-ot használok, de mindjárt letöltöm és lemérem, hogy mennyi idő alatt jött le. Majd kiszámolom, hogy ez idő alatt mennyi áramot és arányaiban mennyi Internet előfizetési díjat "zabált fel" a KDE. Szerintem egy vagyonba fog kerülni nekem ez a nagy KDE-zés! :)
[/OFF]

"Kár hogy kiszúrtad. :)"

Bocs, majd legközelebb figyelmetlenebb leszek! :)

"Vagy építhetnénk egy nagy kemencét."

Vigyázz ezekkel az ötletekkel, mert esetleg valaki túl sok Jancsi és Juliskát olvasott és ha beindul a Linuxos inkvizíció, akkor nagyon könnyen benne találhatod magad! :D

"egyablakossá alakítják programot, de úgy fest, az nem most következik be."

A főablak eszköztára alá én felvettem tabokban a fontos dolgokat, így jó esetben csak két ablakkal (főablak, kép ablaka) kell törődni.

---
"Az RPM sokkal komolyabb technológia, mint a kvázi-tar.gz DEB" - szalasi

Én is így használom, és semmivel nem nehezebb mintha minden helyet a toolbarok foglalnák el. Ha valamire nagyon szükségem van ideiglenesen kihúzom és always on top-ot kap. Aztán mehet vissza a helyére.

--
Elméletileg nincs különbség elmélet és gyakorlat között. Gyakorlatilag van.

Komoly munkát nem csinálok benne, ezért nincs tapasztalatom ilyen téren, viszont az egyik cégnél a srác 512Mb RAM-mal egyszerre dolgozik Photoshop és Corel X3 alatt és nem panaszkodik a sebességre :-)

--
Elméletileg nincs különbség elmélet és gyakorlat között. Gyakorlatilag van.

Nekem az Inkscape sidebar megoldása alapvetően tetszik, kár hogy a mostani verzió még nem tudja az összes ablakát oda dockolni. Szóval Gimpben is hasznos lehetne, hogy akinek jól esik az összedobálja és single-window megközelítéssel nyomja, akinek meg a WM ezt kényelmesebbé teszi, az tolja külön ablakosban.

Nem tudom, valakinek feltűnt-e, de a GIMP egy nyílt forrású projekt. Lehet a kódját gyúrni, de mit ad isten, egyszerűen ötleteket, koncepciókat is lehet postázni a fejlesztők felé. Olyanannyira, hogy ennek már közel egy éve külön fóruma is van GIMP UI brainstorm néven, ahol a beérkező ötleteket közzé teszik, és amelyek közül kiválasztják a következő kiadásban implementálandó újításokat.