Quake 3 forráskód

 ( kovi | 2005. augusztus 13., szombat - 18:20 )

Az idei QuakeCon egyik legfontosabb híre: az oly sokat halogatott, várva várt hivatalos bejelentés megtörtént. A Quake 3 engine (az id Software szokásaihoz híven, a Quake sorozat többi tagjához hasonlóan) hamarosan szabadon elérhető lesz. Az eddigi megjelenést a pletykák szerint az késleltette, hogy egy nagynevű cég licencelte programjához az kódot, és emiatt nem lett volna szerencsés nyílttá tenni azt.A Quake 3 motorja megjelenésekor (a konkurens Unreal-hoz hasonlóan) nagyfokú változást hozott az addig megszokott FPS-ek látványvilágában és fizikájában egyaránt. Azóta számtalan nagynevű programban bizonyított eredeti, vagy megpatkolt formában. Mára már kissé kopottas képességekkel rendelkezik, ennek ellenére az általa biztosított látványvilágnak összességében még mindig nincs oka szégyenkezésre. Amennyiben a kódot valóban megnyitják, úgy szabad lesz az út azon kreatív fejlesztőknek/csapatoknak, akik mindeddig (anyagi okokból) nem tudták használni a technológiát programjukhoz, esetleg az id kódot továbbfejlesztenék (pl. Quake1 mintájára FUH illetve Quartz modifikáció).


Bővebben a dologról a PlanetQuake-en lehet olvasni.

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.

Hip hip hurá .

[off]
teljesen elképzelhetetlennek tartom, hogy BSD licensz alatt hasonló dolog megjelenjen...
[/off]

G3D is a commercial-grade 3D Engine available as Open Source (BSD License). It is used in games, tech demos, research papers, military simulators, and university courses. It can support real-time rendering, off-line rendering, back-end game server management of 3D worlds, and use of graphics hardware for general purpose computing.

http://g3d-cpp.sourceforge.net/

Egyik demo screenshot itt [g3d-cpp.sourceforge.net].

BTW: Mellesleg az OpenGL-nek - amelyen a Quake 3 is alapul - szintén egy BSD-hez nagyon hasonlító license van, szóval nemigazán értem én ezt a "BSD-nek nincs jövője" hozzáállást...

Hat ez a Quake engine-hez kepest eleg lol. :-)

Háttazzért... [g3d-cpp.sourceforge.net]
Nameg... [g3d-cpp.sourceforge.net]

Mindezt 500 Fps-el egy GT6800-on sztem nem rossz.

Nyilván nem véletlenül tud Carmack a sportautó gyüjtési hobbijának élni már évek óta... Vezető szerepük van ezen a téren és - ellenben másokkal - a forráskódokat nem azért adják ki, hogy majd a továbbfejlesztéseket hasznot húzzanak (hisz ők maguk csinálják az igazi fejlesztéseket), hanem mert ezzel is kedvezni szeretnének a rajongóknak és a közösségnek. Így gyakorlatilag akár BSD licensel is kiadhatnák, szerintem nekik szinte mindegy lenne...

Persze allo kepnel, 0 mozgassal, 0 fog-gal, 0-antialiassal, 0 bilinear, trilinear filterrel, meg a olyan szogletes mint a ***** :-)

Ha olyan jo lenne akkor nyilvan hallottunk volna mar rola. En a honlapon egy referencia jatekot sem lattam. Elkerulte volna a figyelmem? Ellenben a Q 3 motorral millio jatek keszul. Ha megengeded, azt tobbre tartom azert... :-)

Persze allo kepnel, 0 mozgassal, 0 fog-gal, 0-antialiassal, 0 bilinear, trilinear filterrel, meg a olyan szogletes mint a ***** :-)

fog + antialiast ratenni nem igazan tetel. Bi meg trilineart sem. Az OS jatekoknak nem az endzsi szokott lenni a rakfeneje, hanem hogy nincs grafikus, zenesz ...

Imho a Q3 forrasban a grafikai motor mellett az igazi nagy durranas az a Carmack-fele halozati alrendszer, ami ha hinni lehet a dologhoz jobban erto embereknek olyan, hogy biztositja, hogy akar egy modemmel is lehet halozaton keresztul jatszani. Nem tudom, hogy a forraskod tartalmazza-e ezt... Ez nem kis fegyverteny a Q3 motor mellett azoknak, akik jatekfejlesztesre adjak a fejuket.

Jah, ujabban raketakat epit. Az sem lehet olcso mulatsag :-D

Ha BSD-vel adnák ki, akkor megteremtenék a legális lehetőségét annak, hogy a konkurencia zárt 3D engine-jeiben lássák viszont a továbbfejlesztett Quake3 enginejüket. Szerintem ezt nem akarják.
Nyilván nem nulla értékű teljesen elavult programkódról van szó, mivel akkor nem tudták volna nemrég még komoly pénzekért licenszeli a Quanke3 enginejét, amiért az év elején el is kellett halasztani a GPL licenszű kódnyitást.
Ráadásul így továbbra is megmarad a lehetősége annak, hogy licenzeljék a Quake3 kódót jelenlegi állapotában valamely cégnek, aki zárt kódú programjában akarja használni, mert természetesen az eredeti szerző jogait nem korlátozza a GPL. Ha pedig valaki külsős olyan plussz értékkel patcheli meg a Quake3 kódját, ami nagyban növeli annak az értékét, akkor az Id soft megállaodhat vele, hogy együtt licenszelik zárt kódba a közös módosított Quake3 kódot és osztoznak valamilyen arányban a bevételen. Ettől működi olyan hatékonyan a GPL üzleti modell. Hans Reisernek is ilyen újralicenszelésből származik a jövedelmének egy része.
BSD inkább csak ott jó, ahol bármi áron el akarunk terjeszteni egy új szabványt pl. egy codecet, mint pl. a vorbis. Így leginkább az adomány vagy a célzott céges tmogatás az amiből bevétel lehet. BSD licenszű kódot is természetesen bármikor újralicenszelhet az eredeti író, de sok bevételt nem remélhet, mert ezt bárki más is megteheti.

Igazabol az se egy nagy durranas, csak feltalaltak az UDP - t es a tomoritest :) Valamint jo alaposan atgondoltak mi is az amit feltetlen muszaj atkuldeni ;)

Hat nem tudom, hogy akkor melyik resze a nagy durranas, de hogy Carmack milliomos lett belole az tuti :-D

Egy ilyen kártyán ez a minimum...
Srácok ugye mindenkinek egy ilyen vacak vana gépében?:)))LOL:)

Azért annyira nem dícsérném azt a hálózati alrendszert, mert pont ettől lett a Q3 a világ legigazságtalanabb játéka. :))) Volt eset, hogy egy ISDN-nel rendelkező embernek jobb kapcsolata volt egy szerverrel, mint ADSL-es kollegájának és simán leosztott mindenkit :)) Sajnos, nem ment a kiegyenlítés a jobb és rosszabb kapcsolatok között.

Az milyen már, amikor rajtam kívül mindenki előbb tudta, hol vagyok a pályán mint én??? Csak nyeltem a raksikat, mint kacsa a nokedlit. Még egy lammer is eltalált simán.

Na jó, elfogult vagyok és - sajnos - nagyon szeretem a Quake 3-at. Ha megjelenik a forrás, mindjárt elkezdem patkolni, mert Mac-en egy szembejövő plazma miatt elszáll a játék :(