Direct3D 10/11 Linux-on

Címkék

A Gallium3D csapat vezetője, Luca Barbieri egy Direct3D state trackert jelentett be. Ez a modul teljes Direct3D 10/11 támogatást ad (natívan!) Linuxra.

A Gallium modularitása miatt csak egy kis réteget kellett írni ami a Direct3D utasításokat Gallium utasításokra fordítja, így minden Gallium3D-t támogató linuxos driver gazdagodott ezzel az új funkcióval.Így a Gallium3D már nemcsak az OpenGL API-t tudja támogatni hanem a D3D-t is.

Legközvetlenebb hasznot a WINE projekt húzhatja aminek ezek után már nem kell átfordítania a D3D utasításokat OpenGL utasításokká. Hasonlóan nagy hasznot hajthat ez a virtualizációban, ha a VMware state trackere elkészül, a teljes hardveres 3D gyorsítás hozzáférhetővé válik a kliens operációs rendszerek számára (dedikált pci bus nélkül is).

Bejelentés , Kicsit hosszabb hír a Phoronix-en

Hozzászólások

"A Gallium modularitása miatt csak egy kis réteget kellett írni ami a Gallium utasításokat Direct3D utasításokra fordítja"

Nem fordítva? Tehát a Direct3D utasításokat fordítja Gallium utasításokra.

Fantasztikus, le a kalappal...

Szerintem az a fejlesztés nem a desktop linux+wine-nak fog elsősorban hozni a konyhára,
hanem megkönnyíti a win-játék fejlesztők orientálását az Android-irányába is...
-
"Attempting to crack SpeedLock can damage your sanity"

Nem ment el az a téma sehová...
Natív DX linuxhoz lehetővé teszi win játékok egyszerűbb portolását és kiadását Androidra is,
amire már sokan úgy tekintenek, mint jövendő potenciális mobil játék-platformra...
Ha ez így is lesz, az hoz majd vissza is a közösségnek, a linuxnak.
-
"Attempting to crack SpeedLock can damage your sanity"

Hja, a sokak által "a linuxként" ismert rendszerekből egyetlen egy komponenst, a kernelt. Minden egyebet kukázott felette (glibc, x.org, sőt, még Java VM-ből is sajátot fejlesztett - Apache licenc alatt :).

Persze le lehet egyszerűsíteni feketére meg fehérre, de ettől még igen színes a kép.

----------------
Lvl86 Troll

Sőt, tuti hogy levágták egy tyúk fejét, és megtippelték melyik irányba szalad el, és hát úgy hozta a sors, hogy tollas barátunk vaktában a Linuxot választotta. Vélhetően ennyi tudatosság rejlik a választásban.

De a biztonság kedvéért beépítettek egy any-kernel layert, amely biztosítja, hogy a világ összes kernele REBOOT NÉLKÜL!!!4 alárakható legyen!

--
"ktorrent utan az utorrent volt [...] beallithatatlan"
...

Dícséretes, akármit is jelentsen ez gyakorlatilag :]

Mi az a state tracker?

Edit:
Gallium is a open source 3D stack has become the standard driver infrastructure for writing new 3D drivers. And one can layer several rendering APIs on top of Gallium. These

    API interfaces are called state trackers, several exist: OpenGL, OpenVG, OpenGL ES and a video acceleration interface.

Kérdés, hogy ez az OpenGL-t hogyan fogja érinteni.

Software is like sex, it's better with a penguin. :D (r)(tm)(c) آكوش

OpenGL windowson is van, pedig ott nem kell plusz layer, meg trükközés a natív D3D-hez. Nem tartom valószínűnek, hogy az OpenGL csak azért létezik, mert linuxon nincs D3D, ezt te se gondolhattad komolyan.
--
"Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live." John F. Woods

Helyes, helyes!
--
Fight / For The Freedom / Fighting With Steel

flame on:
még pár év és használható is lesz
flame off:

bámulatos hol tart ma már a tudomány, mikor is lesz végre működőképes, teljes funkcionalitású R600g driver?...

Ez nekem most nagyon homályos, hogy miről van szó, de gondolom nem DirectX SDK.

A kézenfekvő kérdés az lenne, hogy a Gallium3d réteget melyik driver implementálja? NVidia vagy ATI bináris, vagy a nyílt változat, vagy igazából még semmi?

És miben lehet Linuxon D3D-t programozni? Megcsinálják a C# bindingokat, és akkor kompatibilis lesz .NET szinten a Windowsos változattal?

>> A kézenfekvő kérdés az lenne, hogy a Gallium3d réteget melyik driver implementálja? NVidia vagy ATI bináris, vagy a nyílt változat, vagy igazából még semmi?

A nyílt forrású ati-nvidia(noveau) driverek már Gallium3D kompatibilisek. (Az intel nem igazán) Bővebben vagy az ATI-ról bővebben. Valamint Gallium3D-n keresztül az fglrx és az nvidia driver is használhatja (D3D ->Gallium3D ->OpenGL ->fglrx/nvidia).

>> És miben lehet Linuxon D3D-t programozni?

Mint amiben OpenGL-t: c-ben, c++ban, pythonban (bármiben ugyanis a D3D egy grafikai API)

>> Megcsinálják a C# bindingokat, és akkor kompatibilis lesz .NET szinten a Windowsos változattal?

Ezt Miguel Icazatól kérdezd. A Gallium3D ilyet biztosan nem fog csinálni.

Szóval akkor ez annyit tesz, hogy mondjuk ezzel a későbbiekben könnyebb lehet a Valve dolga, ha Linux-ra is ki akarja dobni a Steam-et? Vagy ettől még ugyanúgy át kell írni az egész játékot, hogy fusson Linux-on?

Hát igazából eddig is könnyűszerrel áttudták volna portolni, mivel a mac-es változat miatt
kénytelenek voltak opengl-be megírni, ezekután nem tudom mi lenne meló nekik.
(A hang? Arra tt az openAL; Input? Arra ott a glut.)
Sztem a büdöséletben nem lesz amugy steam linuxra. (ha lenne, akkor visszaváltanék:))