Avatar IMAX

Fórumok

Egyik barátnőm szerint nem szabad IMAX-ben megnézni az Avatar-t, mert az itteni IMAX változatnál levágták a film két oldalát, hogy ráférjen a 4:3 IMAX vászonra. A wikipedia szerint készült IMAX változat is az Avatar-ból. Akkor most hogyan van?
Levágják a film két oldalát az Aréna IMAX-ben, vagy pluszban hozzátett képrészletek vannak fent és lent?
Eléggé sokat kell várni egy IMAX jegyre, de egy csonkított Avatar változatra mégha IMAX is, inkább nem fizetnék be.

Hozzászólások

nem vagjak le, hatalmas a vaszon. az utolso sorban ultem es ugy is nagy volt nekem a kep. szerintem nem 4:3 -as aranyu.
_______
lowfast

Off
Szerintem vágtag belőle, én pl nem láttam a film szélén a perforációt :S
/Off

de amúgy szerintem baromság, ki találna ki ilyen marhaságot?

Aha...

Mivel nem attól lesz egy mozi IMAX, hogy kiragasztják a mozi neve fölé a matricát, hanem attól, hogy megveszik a gépeket, jogokat és a technologiát (amiben benne van, hogy milyen a nézőtér kialakítása, milyen a vászon, stb.)
Így, ha különbözik is az IMAX 3D a sima 3D-től vagy a sima mozifilmtől, minden IMAX moziban ua. a verzió megy.

De gondolj csak bele technikai oldalról: az éles 3D képhez elég jól összhangban kell lennie a szemüvegnek és a vetített képeknek. Ha nekiállnának önkényesen levágni a filmből, akkor valamilyen elmosódott aránytalan fényjáték lenne belőle.

----------------------------
"Még jó, hogy nem szeretem a finomfőzeléket. Mert ha szeretném, meg kellene ennem. Pedig nem szeretem."

...De gondolj csak bele technikai oldalról: az éles 3D képhez elég jól összhangban kell lennie a szemüvegnek és a vetített képeknek. Ha nekiállnának önkényesen levágni a filmből, akkor valamilyen elmosódott aránytalan fényjáték lenne belőle...

Az IMAX lényege, hogy a két szemnek szóló képet két, egymásra merőleges polarizációs síkú polárszűrőn keresztül vetítik és ugyanilyen szemüvegen keresztül nézed. A 3D hatás teljesen független a kép arányától, méretétől.

tudtommal az Imax vetitők legalább 2x annyi FPS-el vetítenek, mint a "sima" multiplex gépek. nem utolsó sorban, a "sima" gépek szalagról dolgoznak (talán az audió némely esetekben külön jön több CD-n raid0 jellegű kivitelben) az Imax gépek pedig full számítógépről nyomulnak. 1 teremhez tartozik kb 2x38U cucc

Én csak azt írtam, hogy a képarány nem befolyásolja a 3D hatást, ergo levágható a 16:9 arányú kép két széle. Valamint azt, hogy nem kell szinkronizálni a szemüveget a vetítővel, a technológia bármilyen képarányú és bármilyen felbontású film esetén működhet.

Megnéztem a wikipediát:

http://hu.wikipedia.org/wiki/IMAX#Technikai_specifik.C3.A1ci.C3.B3k

Itt 24f/s, 1.43:1 képarány és filmszalag szerepel. Lehet, hogy frissíteni kellene?

Megkövetek mindenkit a hiányos információkért!

A polárszűrős szemüveg mellett tényleg létezik a vetítőhöz szinkronizált LCD szemüveg is (az Aréna Plázában polárszűrős rendszer működik).

Az IMAXnak több változata létezik, többek között az IMAX HD is. Ez tényleg 48 fps-es technológiát használ, de nem terjedt el.

Az elterjedt technológia (az Aréna Plázában is ez van) az IMAX Digital Theatre System. Itt a felvétel 70mm-es filmet használó kamerával történik, majd nagy felbontásban digitalizálják és digitális projektorral vetítik. Ennél a technológiánál nem láttam fps értéket, szerintem 24 fps-t használ.

"Itt a felvétel 70mm-es filmet használó kamerával történik, majd nagy felbontásban digitalizálják és digitális projektorral vetítik."

http://imaxbudapest.hu/imax_vetito
"A Rolling Loop a filmet vízszintesen, könnyed hullámzó mozgással továbbítja. A vetítés alatt minden képkocka fix rögzítőpeckekre kerül, a filmet pedig vákuum szorítja a hátsó lencseelemhez. 68%-os rekesz a hagyományos 50%-os rekesznél egyharmaddal több fényt továbbít, amelynek eredményeképp a kép és a fókuszstabilitás messze meghaladja a normál értékeket, és kiemelkedően tiszta képet biztosít."

Nekem nem úgy tűnik, hogy digitalizált filmet vetítenének, épp ellenkezőleg, a 70mm -es filmet vetítik le neked.
Amiről te beszélsz, az akkor van, amikor 35mm-es filmeket digitalizálnak újra, hogy IMAX-ban is le lehessen vetíteni.
http://imaxbudapest.hu/imax_dmr
De akkor sem digitális streamet vetítik ki egy projektorral, hanem: "Az újradigitalizált kész filmet azután 70 mm-es 15 perforációs IMAX® filmformátumba konvertálják."
És ezt vetítik le neked.

"Az IMAXnak több változata létezik, többek között az IMAX HD is. Ez tényleg 48 fps-es technológiát használ, de nem terjedt el."

Ez sem pontos.
http://imaxbudapest.hu/imax_erdekes_adatok
Az IMAX® 3D kivetítők másodpercenként 48 képkockát villantanak fel!

Wikipedia:

"IMAX Digital Theatre System:

A digital version of IMAX started rolling out in 2008. The new system is a projection standard only. Digital IMAX systems can show either 2D or 3D content in DCI or IMAX digital format (which in itself is a superset of DCI)."

DCI:
"Image and audio capability overview

* 2D Image:
o 2048x1080 (2K) at 24 fps or 48 fps, or 4096x2160 (4K) at 24 fps
+ In 2K, for Scope (2.39:1) presentation 2048x858 pixels of the imager is used
+ In 2K, for Flat (1.85:1) presentation 1998x1080 pixels of the imager is used
o 12 bits per color component (36 bits per pixel) via duel stream HDSDI (encrypted)
+ 10 bits only permitted for 2K at 48 fps
o CIE XYZ color space
o TIFF 6.0 container format (one file per frame)
o JPEG 2000 compression
+ from 0 to 5 or from 1 to 6 wavelet decomposition levels for 2K or 4K resolutions, respectively
+ Compression rate of 4.71 bits/pixel (2K @ 24 fps), 2.35 bits/pixel (2K @ 48 fps), 1.17 bits/pixel (4K @ 24 fps)
o 250 Mbit/s maximum image bit rate
* 3D Image:
o 2048x1080 (2K) at 48 fps - 24fps per eye (4096x2160 4K not supported)
+ In 2K, for Scope (2.39:1) presentation 2048x858 pixels of the imager is used
+ In 2K, for Flat (1.85:1) presentation 1998x1080 pixels of the imager is used
+ 3D content is known to use 3D-Windows.
+ Source optionally GhostBusted (Note: Realtime Gostbusting scheduled introduction 2010 to remove need for multiple format distribution)
+ YUV 422 10 bit color. Each eye on one HDSDI stream (encrypted)
* Audio:
o 24 bits per sample, 48 kHz or 96 kHz
o Up to 16 channels
o WAV container, uncompressed PCM"

Erről a technológiáról beszéltem, az Aréna Pláza ezek szerint nem ezt használja.

"Az IMAX® 3D kivetítők másodpercenként 48 képkockát villantanak fel!"

A polárszűrős megoldásra nem találtam fps értéket, ezért feltételezem, hogy a digitális megoldásnál használt frekvencián dolgozik: 24-et az egyik szemnek, 24-et a másiknak. De a bal szem nem látja a jobb szemnek szólót, a jobb szem pedig a másikat.

Az LCD szemüvegre ír nagyobb frekvenciát: "Another method for 3D projection involves LCD shutter glasses. These glasses contain LCD panels which are synchronised to the projector which alternates rapidly at 96 frames per second between displaying the left and right images which are momentarily viewed by the appropriate eye by allowing that eye's panel to become transparent while the other remains opaque. While the panels within these active-shutter 3D glasses alternate at 96 frames per second, the actual film is displayed at 48 frames per second."

Remélem korrigáltam minden pontatlan kijelentésemet :-)

A félreértések elkerülés végett azért még egy apróságot érdemes megemlíteni:
A kamerák már minden technológia esetén digitálisan rögzítenek, csak az utómunka, vágás és egyéb műveletek után írják ki filmre.
Én mondjuk úgy tudtam, hogy a sima mozi az kb. FullHD (2k) és az IMAX a 4k.

az Avatarnál lehet, de pont fentebb linkeltek egy Sötét lovagról szóló cikket, ott arról írnak hogy hagyományos nehéz zajos 70mm IMAX filmes kamerával forgatták az IMAX jeleneteket. pedig a Batman Sötét lovag még nem olyan régi film.
Super HiVision digitális kamerák 7680x4320 felbontással még eléggé beta állapotban vannak. egy hagyományos 70mm IMAX filmszalagról simán lehet részletgazdag képet digitalizálni ebbe a felbontásba is. de ennél rosszabb felbontású digitális kameránál a felbontáson érdemben már nem lehet javítani. fel lehet ugyan konvertálni magasabb felbontásra, de attól a kép nem lesz részletgazdagabb.
az Avatar most csak DigitalCinema 2k technikával készült 2048x1080 felbontással. az IMAX Avatar felbontása passz. de az biztos, hogy nem 7680x4320. viszont az Avatar nagy része computerrel renderelt kép. ezért a jövőben bármikor újra tudják renderelni egy nagyobb felbontással az egész filmet ha szükséges, és úgy egy részletgazdagabb Super HiVision változat is készíthető belőle, nem csak felkonvertált.
de ha egy filmet hagyományos módon színészekkel valódi helyszíneken vesznek fel, pl Batman, ott ma sincs más megoldás még, mint a 70milis IMAX filmes hagyományos kamera.

Látom te eléggé vágod a témát. Tegnap néztem meg A bombák földjén c. filmet az Arénában és voltak ilyen sötét "szennyeződések" a képen (nem is volt valami éles, de az mellékes). Ezt nem digitális, hanem szalagos kamerával vehették fel? Ha így van, egyáltalán miért nem digitális ma már az összes film?

Az Avatart imax-ben láttam, meseszép.

egyrészt azért mert Super HiVision kamerák még nagyon gyerekcipőben járnak. ha most "csak" 4096x2160ban veszik fel a fényképezett, azaz nem cgi képeket, akkor abból az eredeti nyersanyagból már nem lehet magasabb felbontású változatot csinálni. legfeljebb felkonvertálni, de az csak porhintés. ezzel szemben egy hagyományos filmtekercseket a későbbi technológiákkal újra lehet digitalizálni akár 7680x4320ba akár még jobb felbontásba is. a 80as évek csak videotechnikával készített filmjeiből ma már nem lehet szép BluRay kiadást csinálni.
Szomszédokból sem lesz igazi HD minőség soha:)
de rengeteg 70es, 80as, vagy korábbi filmet adnak ki ma is szép HD minőségben BluRayen, mert az akkori filmtekercsek ezt lehetővé teszik.
persze szalaggal is lehet bénázni, ha nem megfelelő kézben van a kamera.
ha a Super HiVision általánosan elterjedtté válik, imho változik majd a trend. az a felbontás már eléggé jó ahhoz, hogy megüsse a "nincs szükség jobbra" szintet.

Igazad van, elég rossz megfogalmazás volt. :)
Olyasmire gondoltam, hogy ha a két vetített kép közti távolság eltér a normálistól (tehát a szemünkbe érkező képek közti távolság nagyobb a szemek távolságánál), akkor az alakzatok már torzulnak, tehát ha levágnak kép két széléről, majd széthúzzák a képet a vászon méretére, akkor pl. egy gömb, már nem gömbnek látszik.

ez nem így működik. ha levágnának a fimből, akkor mindkét, azaz bal és jobb oldali képekből is ugyanazt a részt vágnák le. imho csak így értelmezhető a fórumindító kérdés. a két szem által látott 3D kép "szemtávolsága" nem a moziban dől el, hanem a forgatáskor. a felvételeket készítő 3D kamera két lencséjének a távolsága az, amivel a mozinéző is látni fogja a 3D jelenetet. a mozigépésznek annyi dolga van, hogy pontosan egymásra vetítse a két szemnek szánt képeket. ha mindkettőből levágnának, nem történne semmi.
jó régen ment a Rémálom az Elm utcában 6 mozikban. az sima piros/cián színű 3D technikát használt, így illeszkedett a hagyományos mozitechnikába. moziban természetesen széles vásznú volt, utána megjelent videón is ugyanúgy 3D zárójelenetekkel, mint a moziban. a kor szokásaink megfelelően le lett vágva a film két széle, hogy kitöltse a teljes tv képet. eredeti VHS kazettán, főleg a jobb minőségű NTSC verzión a videón is 3Dben lehetett látni a térbeli jeleneteket, a mozis szemüvegekkel.
egyébként az IMAX filmeknél, különösen azoknál amelyek csak imax moziba készülnek, imho szándékosan szélesebbre rakják a felvételkor a kamerákat, mint az emberi szemek átlagos távolsága. így az élmény 3Dsebb a valódi világ 3D "élményénél":)
az Avatarnál a végső kép nagy része teljesen cgi technikával készült, így ott virtuális 3d kamerákon keresztül látható a végső mozikép. imho ezt rendesen ki is használta Cameron, és szándékosan változtat a film során a "két szem távolságán" az egyedi 3D élményért.

Hülyeség, menjetek el rá, nagy élmény lesz IMAX ban. Nőkre meg amugy sem kell hallgatni, összevissza beszélnek.

Láttam IMAX-ban és "sima" 3D-ben is a filmet, nem vettem észre, hogy a sima moziban szélesebb lett volna a kép. De ha le is volt vágva az IMAX-ben, ott sokkal ütősebb volt az összkép. A sima moziban az elején nehéz volt megszokni, hogy olyan apró a vászon, IMAX-ben bármerre nézel, filmvászon köszön vissza. :)

Én ugyan még nem láttam IMAX-ban, meg sehol sem az avatart, de elvileg ez az első film, amit végig IMAX kamerákkal forgattak 70mm -es filmre.
Innentől kezdve szerintem az a kérdés, hogy a sima moziban hogyan lesz 21:9-es a kép (mert a moziban nem 16:9 a képarány, hanem 21:9(szinemaszkóp) ).
Mit vágnak le a tetejéből meg az aljából, hogy meglegyen a képarány??

de biztosan, de a lényeg az, hogy imax-ra készült, és innentől a topicindító kérdésben szerplő infók a hölgy részéről egyszerűen baromságnak titulálhatók, mivel biztos nem vágnak le belőle semmit, hanem direkt ilyen képarányban lett felvéve/renderelve/készítve. :)
viszont az imax képarányból hogy lesz 21:9, az meg érdekes, mert sima rescale nem lehet, mivel más a képarány. valamit le kell vágni belőle, hogy normál moziban jó legyen a képarány.

Igényelni nem igényel, de talán ki lehet használni a két kép hasonlóságát, és ha valakinek sikerül, az versenyelőnyre tesz szert a képminőség/bitráta versenyben.

(megj: A sztereó hang kódolása sem igényel semmi extrát, mégis minden veszteséges kódolóban ott a joint-stereo mód, sőt általában az az alapértelmezett.)

a piros/cián színű 3D szemüveges megoldás nem az igazi. sötétebb lesz tőle a látott 3D kép, és a színhűségen is ront ez a technológia.
a gyorsmegoldás gondolom az lesz, hogy az LCD 3D szemüvegekhez két videosáv lesz a lemezen. csak így dupla lesz a képinfo méret, BluRayen elfér így is:) de mivel a két szem számára mutatott két kép között 3D film esetén nincs nagy különbség. egy erre a célra optimalizált P.frame/B.frame megoldást használni 3Dvideo codec megoldhatja ezt a problémát. így a 3D változat alig lenne nagyobb a 2D változatnál.
valószínűleg már készül is egy ilyen megoldás:)
sőt akkor már célszerű úgy megcsinálni, hogy ne csak 2db párhuzamos képes 3D filmekhez legyen használható, hanem korlátlan számú, egymás közelében levő kameraállásra használható legyen. úgy akár 2Dben, akár 3Dben körbejárható lesz egy filmjelenet a távirányítóval. BulletTime+3D a nappalikban. a pornóipar imádni fogja:)

Hat en nem vettem eszre ilyet, de emlekeim szerint felul-alul fekete sav volt, de akkora vasznon nem mindegy?:D

A pesti imax moziban inkább az üdítő tartó a hiánya az idegesítő.
Legalábbis én biztos soha többet nem megyek. Nem volt annyival jobb mint a sima moziban a 3d, és az előadás végéig 1liter kólában tocsogtam,mert mellettem feldőlt egy üdítő.(ugyanis azt csak a földre tudod letenni).
Esetleg lehet vinni üveges üdítőt, de ezt nem írják ki sehol, hogy nincs tartó. A helye megvan,de gondolom ezen is pénzt takarítottak meg. Elég szarfaszúság az 1800ftos jegy mellé.

a normál mozikban is 1800Ft az Avatar3D, sőt a Palace mozikban még drágább is.
mínuszként nincs kólatartó, és baromi sokat kell várni egy jegyre. pluszként a másik oldalon jobb élmény, és nem kérnek ezért extra felárat. ebben az esetben nálam még mindig az imax a nyerő.

nem ez a default gond.
hanem , hogy: mi a faszér nincs üdítő tartó? nemvolt rá pénzük? nemár...
A film végére a fél sor úszott a különféle üdítőkben és popcorn maradványokban, a cipőm talpát meg moshattam le,mert annyira ragadt.
Szerintem ez nem szolgáltatás. :) ennyi.

Mi ha ketten elmegyünk moziba, akkor az olyan 5 ezer ft-ból szokott megállni.
(jegy, popcorn, nacho, üditő, anyámkínja, stb.stb.)
Az aréna plázában a vip terembe meg kettönknek valami 6 ezer ft a jegy, és korlátlan fogyasztás van a fil kezdete előtt fél órával.
Van pezsgő, bor, szendvicsek, falatkák, üdítők, kávé, minden.
Az előadásra is azt viszel be, amit csak akarsz, annyit, amennyit akarsz.
A vip termekben hatalmas fotelok vannak, motorosan hátradönthatők, motoros lábtámasz is van, olyan kényelmes, mint egy ágy, komolyan.
Nemhogy pohártartó, de komplett asztalka van, elfér rajta több liter üdítő, popcorn, nacho, telefon, meg minden. :)
Érdemes kipróbálni, szerintem megéri, még úgy is, hogy ha ott "vacsorázol" szendvicset, gyümölcsöt, stb.

Huh, szerencsére ilyet még nem tapasztaltam. :)
igaz nem sokszor voltam, 1-2 alkalommal.
Szinte üres volt a váró mindig, míg a sima moziknál tömeg vonult már a pénztárnál is.
Az árról: nekünk megéri, tényleg benne van egy ötösben egy mozi, ha meg még vacsorázol is előtte/utánna, akkor még többe, itt meg 6khuf-ért kapsz mindent, plusz kényelmes a fotel.

Amit ott leírtak az kb. az összes svédasztalos mulatságra érvényes, amin eddig volt szerencsém részt venni. Pedig egyik se a helyi malactenyésztők bálja volt, jobbára akadémiai/egyetemi szervezés, vagy épp valamelyik multi managervakítása. Az öltönyös majmok úgy tolakodtak a kajáért, mintha az életük múlt volna rajta.

Csordaösztön.

Egy kérdés: ez mióta szokás, hogy filmnézés közben zabálni meg vedelni kell? Úgyértem miért esznek az emberek a moziban? Mert más is eszik? Lehet, hogy csak túl rég voltam utoljára és nem volt időm hozzászokni, de most egyedül az zavart, hogy a csendes részek helyett zacskózörgés, meg konstans, fehérzaj-szerű rágás van, mintha a termeszek ennék az épületet. A végére meg úgy néz ki az egész, mint a disznóól.
Jövőre már majd beviszik a fazék székelykáposztát, meg a pöri-noki-ubisali-kombót aztán tányércsörgés is lesz, kajaszaggal? Végül is csak fazékalátétet, meg tányértartót kellene biztosítani a mozinak, hogy ez kivihető legyen, nem? Az 1800.-as jegyé' még egy kis rezsót is be lehetne állítani oldalt, hogy ha kihűlne a hami, ki lehessen menni megmelegíteni.
Vagy mégjobb. Kidönteni az egyik oldalsó falat, és ott lehetne a menzakiadó, konyhásnénikkel, meg mindennel.
Komolyan már...

Én határozottan úgy emlékszem - bár ez lehet pszihózis -, hogy amikor Thoruk Makh'to leszáll Thoruk hátáról, akkor végig látszik Thoruk feje is a tömeg fölött.

(spoiler alert!, már ha a spoiler értelmezhető az Avatar esetében)

A DVD-n ez nem így van:
reszlet a filmből

Vagyis nekem úgy tűnik, hogy az IMAX-os változaton több van, mint a DVD-n. Ha csonkaságról beszélünk, akkor inkább a DVD az, ami csonkított. De ezt lehet, hogy csak bebeszélem magamnak.

Szerintem ne vacillálj! Nézzétek meg! Sztori az nincs, de a látvány..

A helikpoteres résznél rendesen kapaszkodtam a székben (mikor először kimennek, és Trudi lenyomja a gépet a vízesés fölött), ugyanaz a szorító érzés a gyomorban, mint mikor kiállsz a szakadék szélére..

Ami viszont kiábrándító, az a vízesésszerűen hömpölygő kóla-folyam a székek alatt. Na az vérlázító. Meg a popkorn-tenger, amiben bokáig kell gázolni kifelé.

Hirdeti, hogy itt élvezte a mozit a kultúrember..

"Vagyis nekem úgy tűnik, hogy az IMAX-os változaton több van, mint a DVD-n. Ha csonkaságról beszélünk, akkor inkább a DVD az, ami csonkított. De ezt lehet, hogy csak bebeszélem magamnak."

Pont ezt mondom én is, hogy mivel IMAX-ra készült a film, ezért már a normál mozik képarányához is le kell, hogy vágjanak belőle, s aztán a 21:9-ről 16:9-re alakításnál is kell vágni belőle egész biztosan.