Órai jegyzetek közzététele

Fórumok

Létre kellene hoznom egy Drupal alapú képtárat sok képpel és van egy rakás saját beszkennelt órai jegyzetem, pont jó lenne erre a célra (olyat nem szeretnék csinálni, aminek semmi haszna nincs és nem látogatják). Szerintetek van valamilyen jogi akadálya, hogy ezeket az interneten közzétegyem? (Nyilván nem saját szellemi alkotások, de én írtam le őket.)

Szerk.: Az órai jegyzetek alapján kidolgozott tételekkel vagy témakörökkel mi a helyzet? Vagy maga a tételsor is titkos információnak számít..?

Hozzászólások

A kidolgozott tételsorokkal mi a helyzet? Az is gyakran jegyzet alapjan tortenik..

Szerk.: bár azokkal meg gyakran az a gond, hogy szó szerint kimásol a hallgató mondatokat hozzá egy könyvből és nem hivatkozik rá; mondjuk ez egy előadáson is előfordulhat (és amíg szóban idéz a tanár az elszáll, de ha lejegyzetelem és közzéteszem már szerzői jogot sért, még ha nem is az előadóét -sőt rosszabb esetben tévedésből neki tulajdonítom az idézetet).

Tudtommal (bár ilyenre nálam nem volt példa, attól még lehetett, csak nem mondták :D )az idézetnek számít, aminek külön szabályai vannak, hogy mi idézet és mi nem. Mivel a kidolgozott tételek elkészítése alatt a készítő módosította (ill módosíthatta a tartalmat), a tanár neve alatt biztosan nem adható ki. Én minden ilyesmit engedélyeztem. Legjobban pont a kidolgozott tételeknek örültem (bár ritka volt). Ha jónak találtam akkor én is elkértem, és adtam tovább, ha engedélyezte a készítője. Az igazság az hogy annyira nem vagyok otthon az ilyen szerzői jogi témákban, mivel én sosem kukacoskodtam ilyesmin, hogy a jegyzetétvel mit kezd, a tételeivel mit kezd.

------
3 fajta matematikus létezik. Aki tud számolni, és aki nem.

Akkor lehet, hogy inkább a kidolgozott tételeimből próbálok képtárat építeni (szerencsére azokat is kézzel írtam), esetleg a felhasznált irodalom megjelölésével (feltételezem, hogy más tanár is hasonlóan gondolkodik és abból már nem lesznek olyan gondok, mint az órai jegyzetekből lehetnek esetleg).

meglehet, hogy kell, de ez a szégyen szégyene. ergo, tipikus magyar lenne. kb olyan, mint amikor a tanár nem adja ki a pps-t, amit órán vetít, de leírhatod. és azért nem adja ki, mert az az ő tulajdona...

amúgy tengernyi ilyen oldal van, érdemes erőfeszítést tenni még egyre?

--
xterm

Nálunk volt olyan tanár, aki saját maga írt jegyzetet. Diszkrét matematikából. Elég apró betükkel volt vagy 80 oldal.
Órán ezt vetítette és felolvasta. plusz magyarázatra nem nagyon volt ideje.
Behozott néhány nyomtatott példányt, hogy másoljuk le magunknak és a titkárságon is volt egy eredeti példány amit másolásra ki lehetett kérni. Kértük a pdf-et, amit vetített, de azt nem adta. (Viszont szünetben bent maradt a laptop ő meg kiment pipázni.) :-{)E
Ja és megtiltotta, hogy bármilyen nyilvános helyen megjelenjen a jegyzete, akár kézzel írva, akár beszkennelve.
Az elején a csoportvezető tanár felhívta a figyelmet arra, hogy jegyzeteket csak az adott előadó tanár engedélyével lehet nyilvános helyre kitenni. Hangfelvételt is csak engedélyel lehet készíteni. Ő maga viszont előre megadott minden engedélyt a saját óráira vonatkozólag.
--
Hagyd már abba és kész!

Sok oldal van, de nem errol a szakrol. Es eleg teljes a gyujtemeny, szinte minden egyes ora jegyzete megvan, gondoltam mas is hasznat latna legalabb, hogy ilyen szorgalmasan bejarogattam. Amugy tenyleg jellemzo, hogy egesz oran a diasort irjak a magyar hallgatok, kozben nem tudnak ra figyelni amit a tanar mond (mar ha mond valamit). Ugy hallottam nehany helyen ahogy beiratkozik a hallgato a felsooktatasi intezmenybe, megkapja az osszes anyagot, amit majd az elkovetkezendo evek soran meg kell tanulnia.

amennyi pénzt kell a diáknak a tanulmányai során a suli baromságai miatt kipengetnie, szerintem ne csodálkozzanak a tanárok, hogy semmibeveszik a képzelt és valós jogait a jegyzeteiről... amúgy meg jó, hogy nem tiltja meg, hogy jegyzetelj :) az lenne csak a szép. és van pár, amelyikből ki is néztem anno ezt ;)

a kedvencem az a tanár volt, aki a törött kezű kollegának nem engedte a hangfelvételt, mondván, hogy majd a padtársáról leírja amikor meggyőgyult. csak tudnám miért tanít az ilyen.

--
xterm

Mondjuk sokan azert jarnak be eloadasokra, hogy legyen jegyzetuk, szoval bizonyos szempontbol meg is lehet erteni oket (bar azon lehet vitatkozni, hogy jo eszkoz-e ez a hallgatosag toborzasara). A masik meg gondolom az, hogy ha valami hulyeseget mond es en leirom, az kesobb kellemetlen lehet ra nezve: meg ha nem irom le az eloado nevet, akkor is sokszor beazonosithato az iskola es a szak alapjan.

Voltam olyan előadáson, ahol 2-3-4 óra volt ugyanabból a tárgyból egymás után és csak kb. 2-3 oldalt jegyzeteltem, azt is a tanár diktálta. Volt nyomtatott vagy olcsón (a jegyzetboltban) megvásárolható jegyzet.
Amúgy meg olyan élvezetes előadást tartott mint a Mindentudás egyetemének egy-egy jobban sikerült előadása.
Mondjuk összesen két ilyen tanár volt. És nem a titánok közül. A vezeték nevük kimondva ugyanaz, de eltérően írják és nem rokonok. (NYF. Pszichológia és Fizika tanszék.)
--
Hagyd már abba és kész!

Hajjaj, valóban sokan azért járnak be hogy legyen jegyzetük. Viszont volt az a durva Anal előadás, ahová bejártam, a tanár papírról nyomta a táblára az anyagot, aztán mindenki írt mint a gép. Namost sokszor leírni is alig sikerült, nemhogy odafigyelni, esetleg megérteni. Szóval majdnemhogy -ebben a konkrét esetben!- jobb lett volna csak a szememet mereszteni, meg az agymat búgatni és nem írni semmit, akkor értelme is lett volna a bejárásnak... Viszont ebben a esetben koldulni kell más irományáért. :(

---
Ami a windowsban szarrágás, az linuxban hegesztés.
Ha megszeretted a windowst, tanuld meg használni!
A linux igenis felhasználó-, és NEM idiótabarát.
A linuxot mi irányítjuk, a windows minket irányít.

Azert eleg nagy a DE ahhoz, hogy ezt kijelentsd. Ott van pl. olyan tanar, aki a vegen odaadja (foleg ha kered), de elotte meg leiratja orakon (legalabbis nem szol, hogy foloslegesen kormolunk annyit :)). A szakot most nem irom le, mert itt lehet, hogy flame-et generalnek vele, ha kivancsi vagy konnyen kideritheted magad is.

Igazad van, szakmai ártalom, hogy ilyen portálon és magambol kiindulva mindig az IT képzésre gondolok. Valóban, az egész egyetemre vonatkoztatva nem tudom mi a helyzet, de PM, PTI, PTM (az MI, GI -vel kapcsolatban nincs tapasztalatom, de az IT-s) tárgyaikra igaz, amit mondtam. Itt elvileg felsőbb utasításként minden előadáshoz kötelező elektronikus jegyzetet összeállítani. Ez néha csak dia, ami mellé nagyszerően lehet (sőt! a legtöbb úgy van megcsinálva, hogy abba "kell") jegyzetelni, de rengeteg "normális" előadás jegyzet is van, és sok tantárgyhoz emellé feladatgyűjtemény is. (a hallgatók álltal készített elektronikus kidolgozásokról nem is beszélve)

Na igen, ez nem IT. Nem titok amugy, informatikus konyvtaros szakrol van szo, hat ez ugye minden, csak nem informatika (az informaciotudomanyt forditottak felre kicsit); ezert gondoltam, hogy ezen a portalon inkabb nem hangoztatom. A projekt pedig azert volna erdekes, mert kepkent digitalizalt kezirast (az en irasommal OCR kizarva) kell egy keptarban kereshetove tenni metaadatok segitsegevel (megfelelo mennyisegu ertelmes szoveget csak a jegyzeteimbol tudnek osszeszedni).

BME-n sem, szerencsere. Volt olyan ora(meres), ahol a demonstrator latvan, hogy egyesek leirjak a ppt-t, mondta hogy szerinte total felesleges, ugyis letoltheto es elolvashato. Grafikan meg sokan elore kinyomtattak a diasort, es csak a plusz dolgokat irtak melle. Sztem sokkal hatekonyabb, mint a diasort lejegyzetelni.

nyugi, van olyan, aki perel is miatta.
olyan is van, aki direkt hibás jegyzetet ad ki és vizsgán külön rákérdez. ha nem voltál bent/nem figyeltél azon az órán, akkor bukta.
jogilag az előadónak van rá szerzői joga. Még akkor is, ha amúgy a ccna anyagot adja le hálózatok órán...

--
"SzAM-7 -es, tudjátok amivel a Mirage-okat szokták lelőni" - Robi.

Igen, de azert gondoltam, mert amit leirok az mar nem tisztan az eloadas anyaga, en is megszurom valamennyire a dolgot. Egy hangfelvetel nyilvan mas kategoria. (Amugy nem egy oktato tart jo kis eloadasokat mas anyagabol, de ez meg mar nem az en dolgom..) Oktatas celjara sokmindent fel lehet hasznalni, ezt a szerzoi jogi tv. is megengedi, de ha en adom tovabb a jegyzeteket mas hallgatonak, az mar gondolom nem ennek szamit.

A főiskolai és egyetemi előadások tudomásom szerint szintén szerzői jogi oltalom alatt állnak, így bármilyen közzététel csak az előadó hozzájárulásával törvényes.

Az mondjuk még érdekes lehet, hogy az előadás alatt mit írtál le... (amőba, pálcikaember rajz stb.) :)

Ha a jegyzet az előadás tartalmának másolata, akkor szerintem a legtisztább, ha megkérdezed az előadót, hogy engedélyezi-e a közzétételt, illetve tud-e jobb "minőségű" segédanyagot közzétenni.

Ahova én jártam, ott az előadók maguk publikálták a segédanyagokat a hallgatók részére, bőséggel, és szerintem ez lenne a természetes (nagyon ritka volt az, hogy csak órai jegyzet állt rendelkezésre).

az utsó bekezdés lenne a lényeg. de sok tanár ugyan azt a könyvet akarja kiadni minden évben más randomgenerátorral keverve. és úgy intézi, hogy meg kelljen vedd... ahelyett, hogy lenne egy olyan jegyzet, amire büszke lehetne (mert mondjuk ér is valamit, nem csak majmok által írt véletlen szöveg). sajna nem a segítő oktató az általános... vajh miért?

--
xterm

Belenéztem néhányba (matematika, fizika, kémia), de szerintem ezeket - "klasszikus" értelemben vett egyetemi - jegyzetnek még a legnagyobb jóindulattal sem lehet nevezni. (Meglehet, pont a három legszarabbat választottam ki.) Így ezek miatt valószínűleg senki nem fog szerzői jogi aggályokat felvetni. :)

Egy kis útmutató a témához:
[1] http://www.hpo.hu/testuletek/szjszt/SZJSZT_szakvelemenyek/2004/2004PDF/…
[2] http://www.mszh.hu/testuletek/szjszt/SZJSZT_szakvelemenyek/2006/ELLENOR…

"A szerzői jog egyik alapja az „ötlet-kifejezés dichotómia” néven ismert tétel. Eszerint a szerzői jog soha nem egy mű alapját képező ötleteket („idea”), nem a mű tartalmát védi, hanem a tartalom egyéni-eredeti kifejezését („expression”). [Ld. pl. SzJSzT-38/03. szakvélemény]" [2]

"A szerzői alkotó tevékenység egyrészt ezen (grafikai)
’építőelemek’ összeválogatásában, másrészt pedig ezek egységes, egyéni-eredeti kifejtésében áll. Szerzői jogsértésről akkor beszélhetünk, ha az átvevő személy nem függetlenül, az alkotóelemek önálló összeválogatásával és kifejtésével jut el alkotásához, hanem egyszerűen átveszi (népszerű, találó kifejezéssel élve: „lekoppintja”) a végeredményt egy önállóan alkotó személytől." [2]

Itt szerintem keveredik 2 dolog.

Az egyik az, amikor valaki egy jegyzetet készít több könyvből, és ezt árulja, az első szakvéleményből kitűnt, hogy forrásmegnevezés nélkül, ráadásul pénzért.

A másik az, amikor valaki lejegyzeteli a tanár mondandóját, táblára rajzolt dolgait, és abból szerkeszt egy "jegyzetet", összefoglalót, majd pedig ezt szabadon elérhetővé teszi.

Két éve a Pannon Egyetemen volt ilyen gond:
- Felállítottam egy szervert ahol csak login/jelszó belépéssel lehetett nézelődni;
- Mindenkinek adtunk engedélyt, aki kért;
- Az előadókat megkérdeztük a dologról, senki nem ellenezte, sőt odaadta az előadásának a .ppt váltotzatát is.
=> innentől senki nem mechanikusan körmölte az előadás szövegét, hanem csak a lényeget.(Jegyzet persze nem volt.)
---------------------------------------------------------------------------
Környezetvédelmi nyilatkozat: Ez a hozzászólás kizárólag reciklált elektronok felhasználásával íródott.

Nem szeretném en bloc zrikálni a tanarakat, mert van egypúpú, kétpúpú, sőt több, de pusztán az, hogy elviekben tilos jóváhagyás nélkül közzétenni (és ezt nem is mulasztják el hangsúlyozni) jól korrelál azzal, hogy a vélt kulcsszavakra használható anyagot felsőoktatási intézmény oldalán csak elvétve (a tanmenetet tudja csak hozni) talál a gúgl - ha az ember magyar iskolák között keres, külföldieken ez nem gond. Pedig ők is a piacról élnek, gyakran még piacabbról.

Ha szabadon hozzaferhetove tesznek minden oktatasi segedanyagot, akkor az bennem egy olyan erzest kelt, hogy aki elvegzi az adott szakot, az jelentos hozzaadott erteket kap ahhoz kepest, mint aki csak vegigolvasgatja a jegyzeteket (tehat nem csak magaert az informacioert erdemes bejarni, hanem a tudas atadasanak modjaert, az eloadok kompetenciaja miatt stb. -persze vannak teruletek, ahol jegyzetekkel amugy sem sokra menne az ember).