az internet gazdasagi oldala

Fórumok

Olvasgattam a Microsoft-Yahoo koorporaciorol szolo cikket es azon kezdtem el gondolkodni, hogy mikent lesz a keresesbol penz? Merhogy ok, hogy egy ceg fizet a Guglinak, vagy barmelyik 'keresonek', hogy az o oldaluk a talalati lista elejen legyen, de ezekbol jonne ossze 500, meg sok-sok millio dollar...? o_O Masfelol a portalok, az e-magazinok, az elektronikus konyvtarak mibol hoznak hasznot, hogy megerje oket fenntartani?

Hozzászólások

Fizettél már adWords szolgáltatásért? Nem olyan olcsó, ha sok keresőszó van beállítva. Nekem egy kis cégem van, egy kis országban, mégis sikerült mindig havi 100e fölött fizetni. Ha belegondolok hogy mondjuk amerikában 25x ennyien élnek és mondjuk 50x ennyien keresnek a neten különböző kifejezésekre, valamint 50x ennyi cég hirdet hasonló keresőszavakra, akkor legalább 20x annyi a CPC. Igen ebből összejön soksokmillió dollár nem évente, hanem havonta is. A YAHOO egyébként sokkal több reklámfelületet hordoz mint a GOOGLE alapból.

A WIKIPEDIA adományokból tartja fenn magát, nem is rosszul.

Az e-magazinok tele vannak rejtett hirdetésekkel, linkekkel, a nem rejtett hirdetésekről nem is beszélve. Ezekért mindért fizetnek nekik.

Hat... o_O Azt sejtettem, hogy nem olcso dolog a hirdetes, de azt hittem, hogy a neten (mivel fizikai anyag nem kell hozza) sokkal olcsobb, max 10eFt, de asszem kicsit melle saccoltam... Egyebkent megeri a befektetest?
--
Azt akarom, hogy az emberek ne kenyszerbol tanuljanak, hanem azert, mert tudni akarnak.
Ui.: Kezdo Linux-os vagyok, emberi nyelven valaszoljatok! Koszi! :)

A neten valóban sokkal olcsóbb a hirdetés.
Egy népszerűbb újságban a kisebb hirdetések is 50k-100k körül kezdődnek, de pl. a HVG-ben majdnem 4 millió pl. egy teljes oldal.
Neten havi 10k-ból is hirdethesz, Mivel pl. a GoogleAdsense-ben te határozod meg, hogy max. mennyit költesz havonta a hirdetésre, illetve mennyit vagy max. hajlandó fizetni egy "átkattintásért", itt is lehetőséged van több millió elköltésére havonta. Ugyanígy egy összetettebb netes marketing kampányra több tíz milliót is simán el lehet verni.

Hogy megéri -e a befektetést? Mondjuk azt, hogy ma egy cég sem engedheti meg azt magának, hogy valamilyen formában ne hirdessen. A leghatékonyabb hirdetési forma, már a cég jellegén múlik. Sok cégnek pl. a netes hirdetések, más cégeknek meg akár a személyes megkeresés, vagy az újsághirdetés.

Viszont ma, bármelyik cég rövid úton becsukhatja a boltot, ha csak ülnek az irodában, és várják, hogy maguktól arra tévedjenek az ügyfelek.

Nem sok-sok millió dollár, sok-sok *milliárd* dollár jön össze ebből. Nem a találati lista elejére kerülésért fizetnek, hanem a találati lista melletti-feletti hirdetési helyekért.

A hirdetés ára attól függ, hány konkurens hirdető van ugyanarra a kulcsszóra, 1 átkattintás ára terjedhet 10 forinttól akár 2000 forintig vagy lehet még több. Még attól is függ az ár, mennyire releváns a hirdetésed és a céloldalad az adott kifejezésre, de ez az egyszerűbb eset.

Keresők találati helyért sosem kértek pénzt, illetve fizetni sem lehet érte. Külön szponzorált boxokban meg lehet jelenni persze, de az max. kulcsszóhoz kötött. Ez minden keresőnek fontos, mert magának a keresésnek direkt emberi beavatkozástól mentesen kell jól működnie annak a szemszögéből aki keres. Szerintem nagyon hamar lehuzhatná a rolót az a kereső aki mondjuk az első 10 vagy 20 helyet eladja, mert lehet hogy a tényleges keresgélők óriási részét abszolút nem érdeklő dolgokkal tömnék meg.

Ahogy már írták a reklám hozza a pénzt, de csak nagyban megy rendesen. Kisebb oldalakkal jó ha 50-150USD-t össze lehet havonta szedni. (Erre van mondjuk adsense, ami az adwords tartalom szolgáltatói oldala), de már ekkor is van akkora forgalom, hogy épphogy nullszaldó közeli legyen a dolog. Kisebb oldal alatt napi stabil MINIMUM 500 egyedi juzertől tessék gondolkodni, akik minimum 5000 pageview-t is generálnak, de lehet hogy 1000 egyedi látogatóban kéne ezt meghúzni. Mondanom sem kell, hogy nem 5 perc amíg ez összejön és minimum 2-3 napi szinten frissülő tartalmat jelent. (Nyilván ha online játék, akkor ott is megvan amiért visszajönnek a juzerek és újak jönnek. A lényeg folyamatos érdeklődés fenntartása.)

Nagyon sok oldal támogatott, mert 1-1 gyártó vagy szolgáltató preztizsét növelik/fenntartják. Ugye nem mind1 egy cégnek, hogy ha aszondom XYZ márkanév/Kft akkor kb. tudják hogy jahát internet szolgáltató vagy fagylalt árus. Ez a legnehezebb fajta reklám és konstans jelenlétet igényel. Ezt állandó megabannerekkel meg adwords-el finanszírozni képtelenség, ezért jobban megéri szponzorként felcsapni erre-arra. Itt rögtön összetalálkozik a forgalmas weboldal és a támogató, valamint a forgalmas oldal gazdájának költségcsökkenése.

Meg egy kerdes:
A Google miert kezdett bele egy keresomotor uzemeltetesebe? Ugy ertem, effektive abbol, hogy keresomotort uzemeltetek nekem semmi hasznom nem valik - vagy kezdettol fogva a hirdetesekre alapoztak...?
--
Azt akarom, hogy az emberek ne kenyszerbol tanuljanak, hanem azert, mert tudni akarnak.
Ui.: Kezdo Linux-os vagyok, emberi nyelven valaszoljatok! Koszi! :)