Auto vásárlás, és ami vele jár...

Üdv!

Rég nem blogoltam, de most itt az ideje. Elég sok minden történt azóta, pl állást váltottam és vettem tegnap egy autót.
Egy 7 éves 1,1-es Peugeot 206-ot. Igazábol ez a második autóm, mert volt egy 120-as Skodám amin 3 évvel ezelőtt friss jogsival tapostam, de azt sem sokat. Azóta nem is vezettem igazán. Szóval mondhatni újra kell vegyek a kreszt és a vezetést. Még tegnap este el is kezdtem, s mivel hajlamos vagyok eltévedni, vettem egy GPS-t is (Airis T610 [iGO 2006] + 2GB kártya). Első utam egy barátunkhoz vezetett a 11. ker. cseresznye utába, ahová kis kerülővel (meg kell szokni a GPS-t, mert sokszor túlmentem) megérkeztem. Haza gyorsabban ment.
Épp most jöttem vissza a mai vezetésről. Budaörsön voltam a Tesco-ba meg a VI. kerületben. Hát volt egy két érdekes helyzet :).

Viszont egy autóval sok gond van, bár ezt előtte is tudtam, de én nem értek hozzá, csak vezetni akarom. Igaz egy bizonyos fokig meg kell tanulni az alapokat. A jelenlegi probléma, hogy egy társasházban lakom albérletben, és beálltam az udvara. Azonnal két "helyi őslakos" belémkötött, hogy nem tudnak beállni a garázsba stb... Egyiknek mégis sikerült :P
A másik is be tudna állni, de Ő csak egyenes szögben szeret. Azért ez nem semmi, a kedvükért nem fogok kint állni, hogy ellopják, és még fizessek is érte. (kaszkó lesz) Szerintem minden megoldható lenne csak jóindulatúan kell hozzáálni.
Végülis annyit tudok hátrább álni, amennyi elviekben elég a srácnak, be is szóltam neki, de azóta sem állt be a garázsába. Őrület.

Pénteken meg menni kellene haza (Békés megye), és addig jó lenne megszokni az autót, nem akarok balesetet okozni, bár lesz velem egy "régi motoros", aki már évek óta vezet (ergo tapasztalt).

Szerintem az is bunkóság, hogy a ház előtt nappal nem állhatok meg ingyen, de még egy kis HUF-ért cserében sem, mert csak albérlő vagyok. Na de mindegy. Úgysem tudom megváltoztatni (I. ker. egyébként ha ez számít, nem hiszem)

Az autó szép és jól megy, ezt a második nap után is aláírom. Olajcsere és fékek átnézése lesz persze, vezérműszíj (vagy mi :) ) is átnézésre kerül meg mivel 91.500 km van benne szerintem szervízbe viszem, biztos nem lesz olcsó.

Ez volt a nagy dolog amiért ismét blogolásra vetemedtem, bár másnak ez mindennapos, de nekem nagy valami, ugyanis nem ismerek még egy olyan embert aki jogsival a kezében ennyire parázik a vezetéstől. De ez van. Meg kell szoknom, ez meló szempontjából is fontos lehet. Sőtt, már szenvedtem hátrányokat emiatt az előző munkahelyemen.

Minden jót, kellemes estét, és vezessetek óvatosan :P

budacsik

Hozzászólások

Nem kell félni a vezetéstől, csak résen kell lenni (ne felejsd el, hogy egy gyorsan mozgó, min. tonnás testet uralsz. Nagy a felelőség). Ja, és a KRESZt érdemes nagyvonalakban követni, nem hülyeség (nameg az alapján büntetnek meg, ha gáz van). Tükrök azért vannak, hogy használd, állítsd be jól (a default javaslat az 1/3 kocsi, 2/3 mögötted út, ez nálam kb 1/5 kocsi, 4/5 út). Előzésnél, sávváltásnál nézz be azért oldalra, nincs e valaki holttérben (főleg többsávos autópályán). Autópályán "szigorúan jobbratarts" van, tehát M1-M7 közös szakaszon nem a középsőben lófrálunk, ha lehet haladni a külsőben folyamatosan :) (Attól függ mikor mész, de csúcsidőn kívül a külső gyorsabb mint a középső, átlag 90 középen, pedig ugye 100 a megengedett). Nem is érdemes gyorshajtani se, számold ki, 130 helyett 160-180nal mennyit nyersz mondjuk egy Bp-Debrecen szakaszon. ~15 perc.)

Amit én vallok (bár soksok ideig kellett szoktatnom magam hozzá): A bunkót sz*rd le, a többieket segítsd, akinek meg elsőbbsége van, azt engedd el (gyalogos a gyalogátkelőnél. Ha zebrát / táblát látsz, kémleld a járdát, hogy van-e valaki aki át akar kelni, ha takarás van, lassíts gázelvétellel). Lényeg, hogy ne húzd fel magad, szarj le mindenkit akin esetleg felhúznád magad. (Adrenalin + feszültség == baleset. Hideg fejjel röhögj azon aki már lila az idegességtől :))

A közút _nem_ versenypálya, ezt kéne mindenkinek megtanulnia :) Tegnap pl tök jót gokartoztam, szóval ha versenyezni akar az ember, azt ott kell.

Elnézést ha kicsit kioktató lett, nem annak szántam, csak a söröcske, meg ami épp eszembejutott :)

Balesetmentes közlekedést mindenesetre!

A vezetéshez 3 jótanács.

  1. Lassan menj. Ne törődj az emiatt anyázókkal. Fontosabb az, hogy ne legyen baleset...
  2. Kanyarodáskor, elinduláskor, megálláskor mindig indexelj. Ezzel jelzel a többieknek, akik "fel tudnak készülni" a manőverre.
  3. Tarts követési távolságot.

Szerintem ha ezt a 3 szabályt betartod, nem lesz baj.

7 évesen 91 ezer? Nem akarlak nagyon elkeseríteni, de remélem megbízható ismerőstől vetted.

A vezetéshez: majdnem mindegy mit csinálsz (nyilván a KRESZ-en belül), az a lényeg, hogy legyél következetes és kiszámítható. Ez a legfontosabb. A többi jön magától.

És sok szerencsét. Aki vezet, szüksége van rá, legyen akármilyen jó "pilóta".

cashy

A többire hsz-ra egyben csak annyit válaszolnék, hogy köszönöm a vezetési tanácsokat. Igyekezni fogom megjegyezni őket. Az autópályától még félek, mert még nem mentem az autóval annyit. A Skoda anno 140-et vitt.

Már van időpontom keddre a Peugeot szervízbe (XI. ker.). Most ápr. 30-ig "Díjmentes tavaszi átvizsgálás!" van, ha valakit érdekel még, és márkafüggetlen, nem csak Peugeot tulajdonosoknak.

-
budacsik

Jó, hogy szólsz, akkor pénteken próbálom kerülni a Peugeot 206-osokat (BTW, szín, rendszám? :D). ;)

A személy- és vagyonbiztonság érdekében. ;)

"T" betű?
Nem előznek elegen?:D
Ha kezdő vagy, azt úgyis észreveszik, csak ne csinálj váratlan manővert.

lesz velem egy "régi motoros", aki már évek óta vezet (ergo tapasztalt) - Ha bizonytalan vagy, nem biztos hogy jól érzed majd magad, ha beül melléd A tapasztalt, aki megmondja a tutit, és várja hogyan hálálod meg, hogy percenként megtudhatod tőle, mennyire nincs fingod se a vezetéshez. Ezt a lehetőséget én kizárnám egy többórás út előtt. :)

"Ha bizonytalan vagy, nem biztos hogy jól érzed majd magad, ha beül melléd A tapasztalt, aki megmondja a tutit"

És mivel mindenkinek különböző a vezetési stílusa, nembiztos hogy jó ráerőltetni a másikra a saját vezetési stílusát. Ha csak tényleg figyel a tapasztalt és néha tanácsot oszt, pl nagyobb követési távolság, vigyázz jobbkezes, akkor nincsgáz. Ha olyan, nyomjadmá neki, ne tötymörögjünk!! Ezen még átférünk!! típusú, akkor az tényleg baj.

Önállóan akarok vezetni, de jó ha ott lesz valaki aki szól ha valamit nem veszek érszre. Pontosan.
A vezetési stílusom majd úgyis kialakul valamilyenre. Szeretnék sokáig élni, és a párom is velem van, úgyhogy nem leszek száguldós típus.

Többen mondták, hogy elég idegesítő a sport kipufogó hosszú távon, Most ez is kiderül. Szerencsére a rádióból azt hallom, hogy a forgalom nem olyan rossz mint amire számítottak. Sőtt, normális (ez volt 15 órakkor).

-
budacsik

Köszönöm! :)
17-kor indultam, és szerencsésen megérkeztünk :)
Volt egy-két érdekes helyzet, amikor egyszerre akartam bemenni egy jobb oldali sávba egy autóval aki kettővel volt jobbra és "kilökött", aztán meg egy másik autó akart az én sávomba jönni, és majdnem nekemjött, hirtelen fékezni nem mertem, így balra sávot váltottam, és kerültem egyet :(

Az autóról: az 1,1-es motort sokan dícsérték(ahhoz képest...) ezért sokat vártam tőle. PL ha 90 felett akartam előzni vagy csak gyorsabban menni akkor nem ment valami jól. 90 felett (inkább 100) elég lassan gyorsul, ami előzésnél nem túl jó. De egész jól hozzászoktam, és tudom mit bír. Most vasárnapig szusszanok, aztán irány Békéscsaba majd Budapest.

Szerk: még dudát nem kaptam :)

-
budacsik

Csak ne nagyon pörgesd azt a motort, ha lehet kíméld, amikor tudod.
Ha hengerfejes lesz a kíméletlen taposástól, akkor 100 rugóról indul az, hogy szétszedik a motort
és még akkor meg se javították. (csak spéci cuccal lehet szétkapni, ami csak a márkaszervizeknek van)

Amúgy az elektronika is el szokott romlani gyakran.

Többsávos úton a sávváltással nagyon vigyázni!!!
Felénk most szélesítettek ki pár utat 2-sávosra, teljesen másképp kell vezetni.
Ráadásul nem "autópálya". Ezt többféleképpen is kell értelmezni.

Szóval vigyázni a sávváltással, mert nem tudhatod, hogy jön-e motor vagy audi
220-270km/h-val abban a sávban, ahová te át akarsz menni.
Szóval érdemes alaposan hátrapillogni időnként, tükrökben nem bízni(a motoros nem mindig látszik),
lehet, hogy mögötted jön jobbra sorolva, miközben a bal tükröt nézed.
Természetesen mikor utolér, akkor hirtelen "kikerül".
Mi van, ha épp ekkor váltasz sávot? Ezt tőle kellene megkérdezni...

Sávot lassan váltasz, minden hirtelen mozdulatot mellőzni kell, mindenki számára
kiszámíthatónak kell látszani.

Sárga lámpán soha ne akarj már átmenni, ha van ABS, akkor meg is tudsz állni rendesen, csak beléd ne jöjjenek hátulról.
(ergo ezért jó, ha ül melletted valaki és hátrapillog)
Ha nagyon bonyolult a kereszteződés, és átmentél a sárgán(mármint meg tudtál volna állni, de átsiettél, a fék helyett a gázra léptél, ami tilos),
akkor érdekes meglepetések érhetnek, amiket célszerű elkerülni. Persze, ha épp akkor váltott a lámpa, mikor már féktávon belül nem tudnál megállni, akkor átmész.

Lejtőn lefelé a féktáv megsokszorozódik, felfelé csökken.

Az sztem hamar kiszelektálódik, aki hirtelen vált sávot, utána erőteljesen gyorsít is. Amit viszont gyakran tapasztalok, az az előzés kereszteződésben, ami ugyan nem tilos (csak bizonyos esetben), de köcsögség a többiekkel szemben és veszélyes is, a balrakanyarodót pedig sose figyelik.

Gratula, és sok-sok kellemes, illetve balesetmentes utazást!
Nem akarlak amúgy elszomorítani, de egy autót nem megvenni nehéz, hanem fenntartani... Nekem pl vannak "betegségeim", mondjuk, hogy szemben úszok az árral! Amíg más kis köbcentis, kicsi autót akar, addig én nagy benzinest! De hát ízlések és pofonok!

Egy pár vélemény egyébként részben neked, és részben az előttem íróknak.
Szóval pl bennt Pesten, mikor zöld hullám van... Hiába 50-el lehetne menni mondjuk az Üllőin kifelé, az ott igencsak veszélyes, mikor a forgalom akár 70-80 -al is megy. Én próbáltam, villogtak, dudáltak, anyáztak, pedig csak betartottam a kreszt! Inkább igyekezz felvenni a ritmust. A külső sávban állandóan állnak, szal ott meg amiatt nem lehet folyamatosan haladni.

Autópálya! Nem kell attól félni, sőt! Sokkal "unalmasabb", mint a város. Írtad, hogy Békés megyei vagy, várost sajnos nem. Ha Észak-Békés, akkor érdekes lehet az M3 mondjuk Tiszafüredig. Ha Dél-Békés, akkor meg M5. Amit én megfigyeltem: 130-al a külsőben (sem) lehet folyamatosan haladni a sok kamion miatt. Belső sávban meg 150-160 kell a folyamatos haladáshoz. Autópályán még jobban érvenyes, hogy HASZNÁLD A TÜKRÖT! Nem vezettem még 1.1 -es 206-ost, de nem tűnik versenyautónak! Szóval ha mondjuk a külsőbe "beszorulsz" egy kamion mögé, ami mondjuk megy 100-al. Előznél, de a belsőben jön valaki 160-al... Inkább várj egy kicsit, a kis Peugeot nem biztos, hogy gyorsul annyira, hogy biztonságosan bemenj a belsőbe, a mögötted érkező elé.
Ez főleg most érvényes, amíg meg nem szokod a közutat, a forgalmat, az autódat. Ha kitapasztalod az autót, ezt úgyis érezni fogod, hogy mit lehet, mit nem! :)

Én évente 30-40.000 km-t vezetek, az átlag magyar (állítólag) 20-25.000 km-t. Ehhez képest neked a 7 év alatt 91.500 km tényleg hihetetlennek tűnik. Annyit tudok ajánlani, hogy alaposan nézesd át a kocsit a későbbi kellemetlenségek miatt.

Hi!

Köszönöm mindenkinek a hasznos tanácsokat, megpróbálom megfogadni.
Azóta mentem kb 1500km-t, és sokféle tapasztalatom van. Meg kell szokni az 1,1-es autót, kicsit nehezebb vele pl autópályán amit írtatok is. Városban túl sokat nem vezettem csak mindig kifelé (haza [Békés megye / Kunágota & Békéscsaba :)] vagy geoládázni a Pilisbe), de a sávváltástól annyira nem félek, eddig még rám sem dudáltak :D
Az is igaz, hogy néha lehetetlen betartani a kreszt, és menni kell a többi autóval.

Az autó átt lett nézetve, otthagytam 200k-t. Első lengőkar cserék, hátső fékcserék, és jobb első ajtó határoló, mert biztos ki lett csapva egyszer. Előtte sem, és most sem tapasztalok vele problémát.
Sajnos kezelési útmutatót(nemtudom i a rendes neve) nem sikerült szereznem hozzá, ha esetleg van valakinek véletlenül ... :)

-
budacsik