Garázsajtó távirányytás cseréje

Sziasztok, adott egy régi, szétgányolt távirányítós garázsajtó. A két távirányítóból egyik egyáltalán nem működik, a másik gombja csak többszöri lenyomás után lép működésbe. Félek, hogy egyszer benn maradok az autóval, és akkor nem lesz más megoldás, mint flexszel kivágni az ajtót, mivel a távirányítós zárszerkezet miatt kézzel nem lehet az ajtót felemelni.

Az elektronika így néz ki. Az alsó két pár vezeték az ajtósínen lévő két kapcsoló (zárt és nyitott állapot), bal oldalt alól a két fekete vezeték a trafó, felette a zöld meg a piros a motor, jobb oldalt alól az antenna drótja lóg.

Az ebay-en kaphatók viszonylag olcsón távkapcsolók, de laikuskén fogalmam sincs hogyan kössem be, hiszen egész másképp néz ki mint a jelenlegi. Ebben szeretném a segítségeteket kérni.

Update: addig keresgéltem míg megtaláltam a szerkezetet: Einhell VL500 névre hallgat. Itt a doboz, benne a trafóval, ez meg a motor lenne.

 

Előre is köszönöm.

Hozzászólások

Ennyi információból szerintem csak az tudja megfejteni, aki találkozott már pontosan ezzel a modellel.

Egyébként meglepődnék, ha nem lenne rajta olyan kontakt (vélhetően bal alsó v jobb oldali zöld csavaros érintkező), amivel trigger-elni lehet a nyitás/zárást. Ide köthetsz egy nyomógombot, vagy akár egy wifi/BT shelly relét is.

Gombot nem tudok tenni, mert az ajtó az utcára nyílik, bárki megnyomhatja. Inkább szeretném lecserélni olyanra, ami biztosan működik. Fogalmazzunk úgy, hogy motor, trafó. kapcsolók maradnak, a régi elektronikát meg lecserélem.

Minden hulla a Mount Everesten valamikor egy nagyon motivált ember volt.

Szerinted melyikünk vállalja a felelősséget, hogy azt mondja, igen, ezt vedd meg, aztán beszereled, lehet szerencséd, és jó lesz, meg lehet az is, hogy nem. Milyen motor? Talán DC, vagy nem. Mekkora feszültségre? Mennyi áramot eszik? Persze, ha megszorul, akkor gyakorlatilag rövidzár. Mekkora áramnál kell limitálni a villamosgépbe ömlő áramot? És mennyi ideig lehet azt fenntartani? A kontaktus akkor záródik, amikor a mechanika odaér, vagy akkor válik szakadássá?

Az a transzformátor mekkora feszültségeket tud és mekkora áramok mellett? Kell majd oda valami dióda híd is, miegymás.

Elköltesz több tízezer forintot rá, egy csomó időd rámegy, majd a vége úgyis az lesz, hogy kérsz egy árajánlatot a munkára, amit vettél, az meg megy a sufni egy eldugott sarkába porosodni örökre.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Hű, ez nagyon régi már, semmiképp se kezdj a megmókolásába! Ha jól látom, izzólámpát használnak áram limitálásra, az nem azért van ott, hogy világítson. :) Teljesen analóg mindene, árnyékoló fém dobozban vannak a ferrit hernyócsavarral hangolható középfrekvenciás sávszűrő tekercsei ott a kvarc mellett. Ilyenek már akkor is voltak középhullámú rádiókban, meg persze URH vételére alkalmasakban is, amikor én gyerek voltam, és hidd el, az nem ma volt. Minden integrált áramkör DIP tokban, ez sem jellemző ma már.

Hívj szakembert, mondd neki, hogy szeretnél új garázskaput, ad egy árajánlatot néhány százezer forintról, kifizeted, működni fog. Azt a pénzt, amibe kerül, megkeresed olyan munkával, amelyhez értesz, amelyben otthon vagy. Így csak barkácsolsz, veszélyes lesz, hol működik, hol nem, lehet, hogy nem gondolsz védelmi mechanizmusokra. Szerintem bízd ezt szakemberre, olyanra, aki látott már ilyet, minden nap ezzel foglalkozik.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Ezt az Aranybulla idejében gyártották. Hidd el, nincs érdekeltségem a garázskapu business-ben, de nem lenne célszerűbb ezt kulturáltan megcsináltatni? Jó, persze, ha gond a garázsban található marihuána ültetvény kitelepítése a munkálatok idejére, akkor persze értem. :D Bocs, csak eszembe jutott, hogy ahol lakom, a szomszéd utcában szoktam látni egy háznál nyitott garázskapu mellett, hogy valaki UV-LED-ekkel világítja meg a télre garázsba rakott növényeit. :)

Szerintem ez olyan régi, hogy nem kapsz hozzá távirányítót, esélytelen. Tényleg új vezérlés kell, de akkor meg olyan ismerőst kell szerezni, aki elvállalja, megtervezi, megcsinálja két üveg borért meg egy szál sültkolbászért, amit akkor adsz neki, amikor nálad szerel, de szerintem ez sem a legjobb irány. Mindezt úgy, hogy nem ismert annak a motornak a specifikációja.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Ha az enyém lenne megcsinálnám, de mivel bérben lakok nem akarok egy valag pénzt rá költeni, oszt ha egy év múlva elköltözöm akkor más élvezze. Ha reménytelen olcsón megjavítani, akkor lecserélem az ajtón lévő zárat, mert annak nincs meg a kulcsa, leválasztom az ajtót és nyitom kézzel.

PS: a motort meg az áramot meg tudom méricskélni (ránézésre 12V-os autó ablaktörlő).

Minden hulla a Mount Everesten valamikor egy nagyon motivált ember volt.

Az ilyen kis javításokat mind ki szokták számlázni a bérlőnek, a törvény megengedi nekik. Volt már ilyenben részem, a végén csak én fizettem ki a csöpögő fűtőtest csapot. Ha a klotyó eldugul akkor meg pláné veled fizetteti ki, hiszen te szartál bele, de hagyjuk, nem ez a fórum célja.

Minden hulla a Mount Everesten valamikor egy nagyon motivált ember volt.

Igen, de egy garázskapu vezérlés néhány százezer minimum, az nem kis javítás. Akkor marad az intuitív megközelítés, képzed magad, ismerőst hívsz, vagy leszereled az egészet és kézzel nyitod a kaput. Vagy mégis megegyezel a tulajjal, hogy legyen már észnél. Esetleg az utcán parkolsz, nem használod a garázst. Más gondolatom nem nagyon van, mi jöhetne még szóba.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Nem teljesen értem: a motoros rész a rossz vagy a távirányító.

1. Ha csak a távirányító: pár éve cseréltem a régi kling-s -t SOMMER-re (csak mert nem tetszettek a a kling-s remote-k, amiket cserélni kellett volna, mert elromlottak). Ha csak sima contact kapcsolót kell vezérelni, akkor ez egyszerű. Kell egy vevő, 10-30k, meg remote-k, 10-20k/db.

 

2. Beragadás: elvileg kellene manuális nyitó belülre, ez igy elég veszélyes szerintem. Mi van ha mobil nélkül ragadsz bennt. A képeket elnézve szerint volt is rajta, csak szerintem az is letört.

Jalos

> a távirányítós zárszerkezet miatt kézzel nem lehet az ajtót felemelni.

A miénken van egy kioldó szerkezet, amit meghúzva utána kézzel mozgatható - persze csak belülről elérhető, szóval ha nincs másik ajtó, amin be tudsz menni, akkor a hajadra kenheted. Nézd meg jobban a szerkezetet, régen se voltak hülyék már akkor is építettek bele ilyet. Tuti nincs benne? És akkor nem kell félni és nem kell megjavítani ami tulajdonképpen még el se romlott :-)

Még megnézem, sajnos a sínbe nem tudok belátni, de kioldó szerkezetet nem láttam. A motor egy hosszú kerékpárláncra van csatlakoztatva, ezzel mozgatja az ajtót. Ahogy írod, lesz hadd el hadd ha egyszer nem tudok bemenni, mert másik ajtó nincs. Vagy a flex vagy a kert felőli kis ablakot kell majd beverjem.

Minden hulla a Mount Everesten valamikor egy nagyon motivált ember volt.

Szerkesztve: 2025. 03. 22., szo – 13:23

Válasszuk külön a motoros kapumozgatás kérdését, és a nyitás-vezérlés kérdését. A motoros kapumozgatón jó eséllyel találsz egy szárazkontaktot, amivel nyithatsz és zárhatsz. (Gyakran háromféle kontakt is van: csak nyitás, csak zárás, és program mód, ami pl. csinálhat olyat, hogy impulzusonként körbe-körbe nyit - stop - zár - stop - ...)

Ha megtaláltad a megfelelő kontaktot, akkor oda tetszőleges, harmadik fél által gyártott, modern vezérlést tudsz csatlakoztatni, akár többfélét is egyidejűleg, ami lehet a mai világban akár rádiófrekvenciás (433MHz/867MHz/fix kódos/ugrókódos/srb.), vagy éppen IP alapú, WiFi, bluetooth, GSM, bármimás. Meg persze, akár nyomógombot vagy smart relét is köthetsz rá.

Amit írsz az lenne az ideális megoldás. A bal alsó sarokban lévő négy zöld kontakt valószínű erre van kitalálva. Erre kell akkor majd egy új távirányítást rábarkácsolni és akkor a régi távirányítóra már nem lesz szükség.

Minden hulla a Mount Everesten valamikor egy nagyon motivált ember volt.

Rendelek egy ilyet az Ali-ról, oszt meglátjuk mi lesz belőle.

Minden hulla a Mount Everesten valamikor egy nagyon motivált ember volt.

A kontakt közelről így néz ki, most vettem észre, ott már rövidre van valami zárva. Meg kell próbáljam a másik kettőt, hátha valami történik. Ha minden igaz amit rendeltem komplett helyettesíteni fogja az eddigi vezérlést, tehát a régi elektronika megy a kukába.

Minden hulla a Mount Everesten valamikor egy nagyon motivált ember volt.

Az elktronika képen a jobb szélén közép-magasságban vam ég egy zöld kétpólusu sorkapocs aminek a házon eleve van egy kivágása a vezetékeknek, én arra gyanakszom, hogy a kézi müködtető kapcsoló bekötési helye. A NYÁK-on meg kéne nézni a mellette levő feliratot, ami utalhat a funkciójára. Ha van kéznél egy mérőműszer, rá kéne mérni erre a két érintkezőre. Ha van rajta feszültség 5 ... 24V között, akkor talán az a kézi vezérlő nyomógomb bekötése.

Nalunk szinten 20+ eves garazskapu van, de a garazskapu egy mozdulattal levalaszthato a lancrol, amit a motor hajt, es siman kezzel nyithato-csukhato.

Nalad is biztosan relative egyszeruen (max. par perc) le tudod valasztani a motorrol a hajtast, es kezzel felhuzni.

Szoval amiatt nem aggodnek, hogy "benn ragadok a garazsban".

 

Amugy meg ma mar bagoert tudsz csere-szettet venni (motor+remote), azzal kicsereled es kesz vagy.