EUs KEIcar szabályozás

Akár az előző post folytatása is lehetne. Az EU gőzerővel dolgozik egy új kisautós gépjárműkatergória létrehozásában. Az elgodolás, hogy a japán kisautókhoz megfelelően, ezen autók felmentéseket kapjanak az egyes, jogszabályok által kötelező biztonsági berendezések beépítése alól, ezzel csökkentve a járművek eladási árát. A cél 5 és 8 millió forint közé szorítani ezen autók árát, hogy autóhoz jussanak a kispénzű EUs vásárlók.


 

Véleményem szerint, ha sikerült felismerni, hogy az autók árát a felesleges biztonsági elemek hajtják felfelé, akkor talán egy lendülettel meg is lehetne szüntetni őket az összes kategóriában. A piac halála mindig is a túlszabályozottság. A zöld célok érthetőek, de fel kellene ismerni, hogy tehetnek bármilyen öko motort egy autóba, ha az több száz kg felesleges súlyt cipel. Mert minden egyes környezet és balesetbiztonsági elem súly és energia.

Forrás:

https://totalcar.hu/hirek/2025/11/06/uj-kategoriaval-hozna-vissza-az-olcso-kisautokat-az-eu/?utm_source=index.hu&utm_medium=link&utm_campaign=doboz
https://www.drive.com.au/news/europe-could-have-its-own-kei-class-cars-to-combat-looming-china-threat/
https://newmobility.news/2025/09/12/von-der-leyen-backs-eu-kei-car-idea-to-fence-off-chinese-competition/
 

Hozzászólások

ha sikerült felismerni, hogy az autók árát a felesleges biztonsági elemek hajtják felfelé

Én nem értek hozzá, de a biztonsági elemek nem lesznek automatikusan feleslegesek, csak mert drágább lesz tőlük az autó. Ha jól értem, most afféle "saját felelősségre" felkiáltással megvehetnéd a kötelező elemek nélkül is a verdát.

Hallod, a biztonsági öv nélkül is megvan az autósok nagy része, csak amikor kirepülnek a szélvédőn jön a csodálkozás.

Nem azt mondom, hogy mindegyik cucc kell (mert nem értek hozzá); de ne az legyen már a mérce biztonsági rendserek esetében, 
hogy ki mi nélkül van meg egy olyna országban, ahol többek közt a biztonságos autózásnak meg a KRESZ betartásának sincs kultúrája.

Válasszunk más mérési alapot lécci.

Blog | @hron84

valahol egy üzemeltetőmaci most mérgesen toppant a lábával 

via @snq-

Felsorolok párat:
Keréknyomás figyelő.
Légzésfigyelő a hátsó üléseken.
Hátramenet érzékelő rádióhalkító.
Tempomat és távolságtartó automatika.
Autonóm vészfékező rendszer. (A héten majdnem rátettem az arclenyomatomat a műszerfalra, mert benézte a buszmegállóban álló kisgyerek kezében a csipszeszacskót.)
Feketedoboz.

"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

Rosszul tartod. A legjobb biztonsági elem, hogy mivel nincs rá pénzed nem veszel autót. S így a drága szirszarral telepakolt autó megvéd a balesettől. Lehet ezt akarták? ;) Amúgy a felsoroltak szerintem is teljesen feleslegesek. De még lenne kb. egy tucat.(beleértve a már egyszer régebben felhozott 2g vész netes kapcsolatot is.) Ha belegondolsz az autó az EU szabályozás állatorvosi lova. Okoskodunk, elbasszuk(tönkre megy az EU autóipara), megrántjuk a vállunkat és új néven visszahozzuk a szabályozás előtti állapotot.

A tempomat hasznos, legfeljebb neked nem az. A távolságtartó automatika meg igencsak kell abban az országban, ahol az emberek azt hiszik, hogy 90-ről 0-ra meg tudnak 10 centin állni. Holott a fizika azért nem így működik.

Blog | @hron84

valahol egy üzemeltetőmaci most mérgesen toppant a lábával 

via @snq-

Ennek van egy olyan mellékszála is, hogy a biztonsági felszereléssel egymást véditek az utakon. Gyakorlatilag a kgfb analógiájára, fizetsz valamennyi pénzt, de nem azért, hogy neked jó legyen.

Lentebb volt egy okfejtés, hogy nem kellenek eszközök, csak biztonságosan kell vezetni, oké, de ha lett volna két hete a mögöttünk jövőben vészfék, akkor nem baszták volna telibe az autónkat 80-100 km/h-val. Végül is én biztonságosan vezettem, felesleges volt a mindenféle aktív eszköz az autóban, kár, hogy ennek ellenére trailerrel kellett bevinni a verdát a szervizbe, ahol azóta is nézegetik, hogy mit lehet vele kezdeni.

A biztonsag felaldozasa szerintem nem  igazan opcio. Jelenleg is 4-5 misi a kisautó kategória alja; probaltam is mar a Mitsu Space Star -t, meglepoen jo ki auto.

Error: nmcli terminated by signal Félbeszakítás (2)

Szerintem félreérted: van egy 30 éves twingom, elvisz a városban, egyetlen biztonsági eleme a biztonsági öv. Mivel csillio forint egy új(abb) a sok biztonsági szirszar miatt (is), ezért inkább elviszem ezt muszakira tavasszal, semmint hogy újabbat vegyek. Mondanom sem kell, hogy azért a 30 éves vashulladekkal nem csak magamra vagyok veszélyes a közúton.

Lehet más lenne a képlet, ha az új autók olcsóbbak tudnának lenni, akár azon az áron is, hogy nincsenek benne bizonyos "segítő" elemek.

Nem a korától lesz veszélyes egy autó, hanem a benne ülőtől meg a tulajdonosától. Apám autója egy igencsak felnőtt korba lépő Dawoo Kalos, de folyamatosan karban van tartva, különösebb baja nincs, és apám meg figyelmes, szabálykövető vezető, 50 év alatt olyan baleset, amit ő okozott volna, talán ha volt 2 és egyik se járt emberi sérüléssel. 

Ha te úgy érzed, hogy a 30 éves autóval veszélyes vagy közúton, akkor lehet tényleg érdemes cserélni a verdát, de nem biztos, hogy egy újabb autóval nem leszel az.

Blog | @hron84

valahol egy üzemeltetőmaci most mérgesen toppant a lábával 

via @snq-

Jah, általában igen nagy az arc a balesetmentes közlekedéssel (mondom ezt én is 0 db okozott balesettel, lekopogom), amíg nem történik valami gebasz. Aki ilyeneket mond, attól lehet is elvenni a jogsit, mert nem érti, hogy mennyire random dolgokon tudnak múlni akár életek is.

Nehogy már megmagyarázzátok, hogy például egy tolatókamera nem számít, amivel belátsz a kocsi mögötti holttérbe, ahova beszaladhat egy gyerek a parkolóban. Vagy hogy ha veled bármi történik, akkor a kocsi nem áll bele 130-cal az előtted haladóba, hanem lefékez nullára. Vagy hogy amikor van egy kurva nagy csattanás, akkor ne fejenállva kell keresgélned a mobilt, hanem felhívja neked a kocsi a 112-t. 

Hagyjuk már.

Senki nem mondta, hogy ezek nem jo rendszerek. Ez egy gazdasagi kerdes, hogy vajon megeri-e ez a sok szar. Pl ha azert novekszik mondjuk az utakon az autok atlageletkora, mert az uj autok tul dragak, akkor nem vesztunk-e tobbet a vamon, mint amit megnyerunk a reven. Obligat IT-hasonalt: nyilvan jobb az 5 kilences rendelkezesre allas, mint a 2 kilences, de vajon megeri-e?

Aki meg biztosra akar menni, az nem ul autoba, de meg uttest kozelebe sem megy. Tomegkozlekedes pl sokkal biztonsagosabb (barmelyik formaja).

Vagy hogy amikor van egy kurva nagy csattanás, akkor ne fejenállva kell keresgélned a mobilt, hanem felhívja neked a kocsi a 112-t. 

OK. Neked ez tetszik, hogy van ilyen, vedd meg extrában! De ne kelljen már autók millióiba kötelező jelleggel berakni, mert évente van féltucat eset amikor segít.

Sokat mozdítana, ha lejönnének végre az EV mániáról. Ezek ugyanis EV-k lesznek. 

Az ilyen autókba bőven elegendő, kb. 6-900 ccm háromhengeres korszerű belsőégésű motor üzemi környezetterhelése persze nagyobb, mint egy hasonló villanymotoré, teljes életciklus környezetterhelésében (incl. akksigyártás és áramtermelés kontra olajbányászat és finomítás, logisztikákkal is) már egyáltalán nem vagyok biztos. Az én laikus véleményem persze semmit nem jelent, de akik értenek hozzá, azoknál sem egyértelműen és drasztikusan fenntarthatóbb az EV alapú közlekedés, ha a teljes képet nézik. Az ára az ICEV-nek viszont alacsonyabb lehetne, és az európai ipar profiljába illeszkedő erőforrása lenne. Tudom, fennáll a kockázat hogy orosz molekulák lehetnek a benzinben, és Greta is dührohamot kapna. 

A biztonsági cuccokból pont a feleslegeseknek nincs súlya. A merev kaszni nehéz. A légzsákok nehezek. A jó fék nehéz. A jó gumi nehéz. A sofőrt baszogató kamerageci szinte súlytalan. Ennyit tudok mondani, kérem kapcsolja ki! Ígérem, hogy legközelebb nem hupuzok beborozva!