EUs KEIcar szabályozás

Akár az előző post folytatása is lehetne. Az EU gőzerővel dolgozik egy új kisautós gépjárműkatergória létrehozásában. Az elgodolás, hogy a japán kisautókhoz megfelelően, ezen autók felmentéseket kapjanak az egyes, jogszabályok által kötelező biztonsági berendezések beépítése alól, ezzel csökkentve a járművek eladási árát. A cél 5 és 8 millió forint közé szorítani ezen autók árát, hogy autóhoz jussanak a kispénzű EUs vásárlók.


 

Véleményem szerint, ha sikerült felismerni, hogy az autók árát a felesleges biztonsági elemek hajtják felfelé, akkor talán egy lendülettel meg is lehetne szüntetni őket az összes kategóriában. A piac halála mindig is a túlszabályozottság. A zöld célok érthetőek, de fel kellene ismerni, hogy tehetnek bármilyen öko motort egy autóba, ha az több száz kg felesleges súlyt cipel. Mert minden egyes környezet és balesetbiztonsági elem súly és energia.

Forrás:

https://totalcar.hu/hirek/2025/11/06/uj-kategoriaval-hozna-vissza-az-olcso-kisautokat-az-eu/?utm_source=index.hu&utm_medium=link&utm_campaign=doboz
https://www.drive.com.au/news/europe-could-have-its-own-kei-class-cars-to-combat-looming-china-threat/
https://newmobility.news/2025/09/12/von-der-leyen-backs-eu-kei-car-idea-to-fence-off-chinese-competition/
 

Hozzászólások

ha sikerült felismerni, hogy az autók árát a felesleges biztonsági elemek hajtják felfelé

Én nem értek hozzá, de a biztonsági elemek nem lesznek automatikusan feleslegesek, csak mert drágább lesz tőlük az autó. Ha jól értem, most afféle "saját felelősségre" felkiáltással megvehetnéd a kötelező elemek nélkül is a verdát.

És hogy döntöd el, hogy az utas vagy a sofőr telefonja...? Vagy egy, az autó mellett álló idegené? Mert az Android Auto/Car Play összekapcsolt telefon az kevés, pontosabban annak a működése és a kapcsolódása jelzi, hogy a készüléket érdemben használják. Ekkor kellene egyébként egy full képernyőzár - de az meg a mobil oldalon lévő sw dolga. Lenne.  

Nyilván poénnak készült.

De a lényeg, amíg nem lesznek valóban önvezetőautók, addig a menetközbeni telefonálás mindenformáját tiltanám. 

Mondjuk az utasok veszekedését is, de azt elég nehéz rendeleti szinten. ;)

Már párszor itt leírtam. A közlekedés veszélyes üzem, nagyon nem jó ebből játékot/bulit/stb csinálni. Jobban oda kell figyelni, mint mikor programozol. :) Azt utólag javíthatod.

Hallod, a biztonsági öv nélkül is megvan az autósok nagy része, csak amikor kirepülnek a szélvédőn jön a csodálkozás.

Nem azt mondom, hogy mindegyik cucc kell (mert nem értek hozzá); de ne az legyen már a mérce biztonsági rendserek esetében, 
hogy ki mi nélkül van meg egy olyna országban, ahol többek közt a biztonságos autózásnak meg a KRESZ betartásának sincs kultúrája.

Válasszunk más mérési alapot lécci.

Blog | @hron84

valahol egy üzemeltetőmaci most mérgesen toppant a lábával 

via @snq-

Felsorolok párat:
Keréknyomás figyelő.
Légzésfigyelő a hátsó üléseken.
Hátramenet érzékelő rádióhalkító.
Tempomat és távolságtartó automatika.
Autonóm vészfékező rendszer. (A héten majdnem rátettem az arclenyomatomat a műszerfalra, mert benézte a buszmegállóban álló kisgyerek kezében a csipszeszacskót.)
Feketedoboz.

"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

Rosszul tartod. A legjobb biztonsági elem, hogy mivel nincs rá pénzed, nem veszel autót. S így a drága szirszarral telepakolt autó megvéd a balesettől. Lehet ezt akarták? ;) Amúgy a felsoroltak szerintem is teljesen feleslegesek. De még lenne kb. egy tucat.(beleértve a már egyszer régebben felhozott 2g vész netes kapcsolatot is.) Ha belegondolsz az autó az EU szabályozás állatorvosi lova. Okoskodunk, elbasszuk(tönkre megy az EU autóipara), megrántjuk a vállunkat és új néven visszahozzuk a szabályozás előtti állapotot.

A tempomat hasznos, legfeljebb neked nem az. A távolságtartó automatika meg igencsak kell abban az országban, ahol az emberek azt hiszik, hogy 90-ről 0-ra meg tudnak 10 centin állni. Holott a fizika azért nem így működik.

Blog | @hron84

valahol egy üzemeltetőmaci most mérgesen toppant a lábával 

via @snq-

Ennek van egy olyan mellékszála is, hogy a biztonsági felszereléssel egymást véditek az utakon. Gyakorlatilag a kgfb analógiájára, fizetsz valamennyi pénzt, de nem azért, hogy neked jó legyen.

Lentebb volt egy okfejtés, hogy nem kellenek eszközök, csak biztonságosan kell vezetni, oké, de ha lett volna két hete a mögöttünk jövőben vészfék, akkor nem baszták volna telibe az autónkat 80-100 km/h-val. Végül is én biztonságosan vezettem, felesleges volt a mindenféle aktív eszköz az autóban, kár, hogy ennek ellenére trailerrel kellett bevinni a verdát a szervizbe, ahol azóta is nézegetik, hogy mit lehet vele kezdeni.

-TPMS szenzor: nagyon jó tud lenni, lassú nyomásvesztés esetén is látod, hogy mi a helyzet. Szerintem néhány tizedet nem látsz a gumin, de a szenzortól kapott és megnézett értékekből látszik.
-Tempomat naaagyon jó. Ahol van, ott én kötelezően használandóvá tenném. A jobb láb lehet fékkészenlétben - a reakcióidő alatt megtett út rövidebb lesz. 
-Menetrögzítő berendezés. Annak rossz, aki disznóságokat művel, és abból baleset lesz, mert akkor nem lehet azt mondani, hogy deéncsakannyivalmentemésegyébkéntiskitettemazirányjelzőtésfékeztemsatöbbi.

 

Itt a kötelező tartozékon van a hangsúly. Akarsz TPMS -t ? Vedd meg! Amúgy a TPMS nem biztonsági, hanem kényelmi felszerelés. De legalább egy gumicsere költségét megtöbbszörözi.Tudod hány autó kerekeit megfelelőre cserélgettük egy jól sikerült téligumi, nyári gumi akció után? S nem beszéltünk még mennyivel kerül többe a jeladós szelep. Szóval aki akarja, vegye meg extrába, de kötelezőnek?

Tempomattal menjél mondjuk valamelyik autópályán. 5 percet se tudsz. A múltkor akarattal számolni kezdtem az M7 en, hányszor kapcs ki, s be. 20 nál feladtam, pedig még Fehérváron se jártam.

Tempomat a kamionoknak jó. De ott se. Ez se biztonsági, hanem kényelmi cucc. Sőt inkább a biztonság ellen dolgozik. Ha jól emlékszem a pár évvel ezelőtti M1 homokviharos gigabalesetből is látszott, hogy a kamionsofőr látta, hogy gáz van, de lusta volt lelőni a tempomatot.

Menetrögzítő: Először a repülőkön volt, majd a teherautókon, már a személy autókon. Kíváncsi vagyok, mikor lesz kötelező a testkamera*, ha kilépsz az utcára, s majd idővel akkor is ha otthon vagy. Akinek meg nem tetszik, annak meg lehet mondani, hogy "Annak rossz, aki disznóságokat művel".

Ha már kontroll, akkor inkább fedélzeti kamera, de valamiért azt meg a hivatal nem szereti. Valószínűleg azért, mert az téged véd, nem pedig ellened gyűjt bizonyítékod, a saját pénzeden.

*S persze a test kamerát neked kell majd megvenni, ha kilépsz az utcára.

Tempomattal menjél mondjuk valamelyik autópályán. 5 percet se tudsz. A múltkor akarattal számolni kezdtem az M7 en, hányszor kapcs ki, s be

Ezt nem értem. Miért kell ki-bekapcsolni? Nem pont az a lényege, hogy beállítom 130-ra, aztán megy, amennyivel épp tud?

a kamionsofőr látta, hogy gáz van, de lusta volt lelőni a tempomatot.

Eddig bármilyen autóban is ültem, a fékpedál legminimálisabb rezdülésére is kikapcsol a tempomat, nem lusta volt, hanem nem látott lószart se szerintem, ermt épp telefonozott, vagy mittudomén.

Ha már kontroll, akkor inkább fedélzeti kamera, de valamiért azt meg a hivatal nem szereti

Nekem ezzel sem volt gondom, egyedül tán az osztrákoknál para, ha van.

TPMS szenzor: nagyon jó tud lenni

Jó, aki a benzinkúton lusta időnként megnézni a guminyomást, vegyen, de ne legyen már kötelező. Bezzeg a pótkereket meg már nem kötelező beletenni az autóba. Eddigi autós pályafutásom pedig a pótkeréknek láttam már hasznát, a TPMS hiányának a hátrányát meg még nem tapasztaltam.

Természetes dolognak kellene lenni minden sofőrnek a guminyomás ellenőrzése. Erre van KRESZ szabály is. A betartása az már hagy kívánni valót. Egy TPMS rendszer viszont menet közben is tud figyelmeztetni, már pár tized bár eltérésre is. Azért nem mindegy, hogy felkészülsz egy lehetséges defektre és visszább  veszel a tempóból. Majd az első lehetőségnél, ahol meg tudod tenni, megnézed a kerekeket.

Utólag elég húzós ilyen rendszert beépíteni, a Garmin-nak van ilyen rendszere, de másnak is biztos.

Egy új autó árában észre sem veszed. 

A biztonsag felaldozasa szerintem nem  igazan opcio. Jelenleg is 4-5 misi a kisautó kategória alja; probaltam is mar a Mitsu Space Star -t, meglepoen jo ki auto.

Error: nmcli terminated by signal Félbeszakítás (2)

Szerintem félreérted: van egy 30 éves twingom, elvisz a városban, egyetlen biztonsági eleme a biztonsági öv. Mivel csillio forint egy új(abb) a sok biztonsági szirszar miatt (is), ezért inkább elviszem ezt muszakira tavasszal, semmint hogy újabbat vegyek. Mondanom sem kell, hogy azért a 30 éves vashulladekkal nem csak magamra vagyok veszélyes a közúton.

Lehet más lenne a képlet, ha az új autók olcsóbbak tudnának lenni, akár azon az áron is, hogy nincsenek benne bizonyos "segítő" elemek.

Nem a korától lesz veszélyes egy autó, hanem a benne ülőtől meg a tulajdonosától. Apám autója egy igencsak felnőtt korba lépő Dawoo Kalos, de folyamatosan karban van tartva, különösebb baja nincs, és apám meg figyelmes, szabálykövető vezető, 50 év alatt olyan baleset, amit ő okozott volna, talán ha volt 2 és egyik se járt emberi sérüléssel. 

Ha te úgy érzed, hogy a 30 éves autóval veszélyes vagy közúton, akkor lehet tényleg érdemes cserélni a verdát, de nem biztos, hogy egy újabb autóval nem leszel az.

Blog | @hron84

valahol egy üzemeltetőmaci most mérgesen toppant a lábával 

via @snq-

Jah, általában igen nagy az arc a balesetmentes közlekedéssel (mondom ezt én is 0 db okozott balesettel, lekopogom), amíg nem történik valami gebasz. Aki ilyeneket mond, attól lehet is elvenni a jogsit, mert nem érti, hogy mennyire random dolgokon tudnak múlni akár életek is.

Nehogy már megmagyarázzátok, hogy például egy tolatókamera nem számít, amivel belátsz a kocsi mögötti holttérbe, ahova beszaladhat egy gyerek a parkolóban. Vagy hogy ha veled bármi történik, akkor a kocsi nem áll bele 130-cal az előtted haladóba, hanem lefékez nullára. Vagy hogy amikor van egy kurva nagy csattanás, akkor ne fejenállva kell keresgélned a mobilt, hanem felhívja neked a kocsi a 112-t. 

Hagyjuk már.

Senki nem mondta, hogy ezek nem jo rendszerek. Ez egy gazdasagi kerdes, hogy vajon megeri-e ez a sok szar. Pl ha azert novekszik mondjuk az utakon az autok atlageletkora, mert az uj autok tul dragak, akkor nem vesztunk-e tobbet a vamon, mint amit megnyerunk a reven. Obligat IT-hasonalt: nyilvan jobb az 5 kilences rendelkezesre allas, mint a 2 kilences, de vajon megeri-e?

Aki meg biztosra akar menni, az nem ul autoba, de meg uttest kozelebe sem megy. Tomegkozlekedes pl sokkal biztonsagosabb (barmelyik formaja).

Ha az autok atlageletkora problemava valik, siman szigoritani lehet a vizsgan (pl. 10 ev felett 3 havonta kell), vagy adott kor felett egyszeruen ki lehet tiltani. Azt is sok helyen csinaljak, hogy kornyezetvedelmi zonak vannak, es a varosba (vagy varosreszekbe) csak adott kategoriaval mehetsz be. A 30 eves kocsi meg ezeket jellemzoen nem teljesiti.

A strange game. The only winning move is not to play. How about a nice game of chess?

Vagy hogy amikor van egy kurva nagy csattanás, akkor ne fejenállva kell keresgélned a mobilt, hanem felhívja neked a kocsi a 112-t. 

OK. Neked ez tetszik, hogy van ilyen, vedd meg extrában! De ne kelljen már autók millióiba kötelező jelleggel berakni, mert évente van féltucat eset amikor segít.

Demagógia.

Már eleve rossz a kérdés felvetés is. Jobb lenne a "mennyit ér az ember élete?"

Hosszan: Nézetem szerint, annál "igazságosabb"(és gazdaságilag fejlettebb) egy társadalom, minél nagyobb ez a szám, és minél kisebb a szórása. Nálunk (fejlett európai országokban) a szórás elég nagy. A pár milliótól a többszáz millióig. Nem végeztem számításokat, de szerintem a vészjeladó hasznossága közelebb van a felső értékhez, mint az alsóhoz.

Röviden: Erről mondjuk kérdezz meg egy ukrán katonát (!)

Ha lekapcsolják a telcok a 2G-t, akkor senkit nem fog hívni a kocsi. A 2018-tól kötelező eCall ugyanis legacy technikára épít. A régi modult jogi okokból cserélni nem lehet, a gyártó meg nem fogja az engedélyeztetés miatt. Új szabvány még nincs és nem is lesz évekig.

Külön kellene választani a ténylegesen fontos funkciókat a fontos, de leginkább kényelmestől:

Bevezetés/Feature

2004/2006    ABS
2009/2011    TPMS
2012/2014    DRL
2011/2011    LDW - Lane Departure Warning
2015/2022    ISA - Intelligent Speed Assistant
2016/2018    eCall
2022/2022    AEB - Autonomous Emergency Braking
2020/2022    AII - Alcohol Interlock Installation

Ez a lista az ABS-en kívül azért vitaalap.

A jelenlegi szabályozás miatt terjedtek el az egyterűk, SUV-ok. Új költséges, design-ok készítése helyett felhasználhatnák az előző évtized kisautóit egy új szabályozással. Mondjuk csinálhatna olyat az EU, hogy a környezetvédelmi követelmények több paramétertől függenek. Egy régebbi, de keveset használt kisautó kevesebbet szennyez, mint egy új, ami folyamatosan a városi dugóban áll. Újonnan elő kell állítani, az élettartam tervezés miatt már nincs örökélete és a javasolt olajcsere periódus miatt garantáltan meg is fog dögleni legfeljebb 200e km múlva. És akkor az EV-k előállításának karbon lábnyomáról nem is beszéltem.

Pl.
Kis motor, könnyű autó, de kevésbé modern, környezetbarát motor, kevés éves használati kilométerrel (vidéki, boltba járós Swift) -> engedélyezve és kap rendszámot
Sokat használt, nagy SUV esetén ugyanez már csak hibrid esetén lenne érvényes

Vagy hogy amikor van egy kurva nagy csattanás, akkor ne fejenállva kell keresgélned a mobilt, hanem felhívja neked a kocsi a 112-t.

Ugy vettem eszre, hogy balesetkor mar elore oda van keszitve a vezeto kezebe.

A strange game. The only winning move is not to play. How about a nice game of chess?

Sokat mozdítana, ha lejönnének végre az EV mániáról. Ezek ugyanis EV-k lesznek. 

Az ilyen autókba bőven elegendő, kb. 6-900 ccm háromhengeres korszerű belsőégésű motor üzemi környezetterhelése persze nagyobb, mint egy hasonló villanymotoré, teljes életciklus környezetterhelésében (incl. akksigyártás és áramtermelés kontra olajbányászat és finomítás, logisztikákkal is) már egyáltalán nem vagyok biztos. Az én laikus véleményem persze semmit nem jelent, de akik értenek hozzá, azoknál sem egyértelműen és drasztikusan fenntarthatóbb az EV alapú közlekedés, ha a teljes képet nézik. Az ára az ICEV-nek viszont alacsonyabb lehetne, és az európai ipar profiljába illeszkedő erőforrása lenne. Tudom, fennáll a kockázat hogy orosz molekulák lehetnek a benzinben, és Greta is dührohamot kapna. 

Az a baj, hogy jelenleg értelmes motorral nincs benzines és dízel, kicsi motorral, turbóval, 200 szenzorral meg mindenféle extra izével, esetleg ilyen-olyan hibrid változatokban érik el hogy valami értelmes fogyasztási adatot tudjanak hazudni. Nincs értlemes belsőégésüvel autó, amit régen megszokhattunk hogy 20-30 évet működni fog. Ezek némelyike már 100k km alatt is nem elromlik motorikusan, hanem széthullik. A javítása gazdasági totálkár, csak fődarab cserével lehet újra használni. 
Kicsi benzínes motorok fogyasztása és károsanyag kibocsátása nem arányosan csökken a motor méretével. 
Éppen ezek a pici autók tudnának a legjobb hatékonysággal elektromosan működni. Fogyasztásuk biztosan kisebb lenne érezhetően is, mint egy nagyobb autóé. Ezek már most látszanak, hogy egy átlag EV 16 kWh, egy nagyobb EV 18-20 kWh, KEI car nagyjából 10 kWh fogyasztással elvan 100km-en. 
Addig van tolva ez a csúnya rossz EV lobbi, amíg az olajban érdekeltek nem vetik meg a lábukat a villamos energiapiacon. 
Utána már majd büdös fütös lobbi lesz, és majd az lesz mondva hogy aki olyannal jár az kb. tömeggyilkos. 
Nem tudom mennyire valós adat, de elvileg 1 L üzemanyag előállításához finomitói szinten 1-1,6kWh villamos energiát kell felhasználni. Ez csak a finomító, nincs benne egyéb adat, elvileg se szállítás, elvileg se kitermelés, se kiszolgálás a végén. 
Ha egy 6L-es fogyasztású autót veszünk akkor csak finomitáskor felhasználtunk 6-9 kWh áramot. A KEI pedig elmegy 10kWh-val, igaz egy motoros esőkabát.

A biztonsági cuccokból pont a feleslegeseknek nincs súlya. A merev kaszni nehéz. A légzsákok nehezek. A jó fék nehéz. A jó gumi nehéz. A sofőrt baszogató kamerageci szinte súlytalan. Ennyit tudok mondani, kérem kapcsolja ki! Ígérem, hogy legközelebb nem hupuzok beborozva!