Aki esetleg nem volt képben: még kb. egy hete is azt nyilatkozta az FAA (amerikai légügyi hatóság), hogy november vége előtt nem repülhet a Starship.
Bár a negyedik repülés nagyrészt rendben zajlott, a végénél volt egy Sith-ek bosszúját idéző jelenet, de úgy ítélték meg, hogy nem szükséges felülvizsgálat, és az engedély szeptemberben várható.
Aztán szeptemberben azt közölték, hogy beperelték a SpaceX-et, amiért "ipari szennyvizet" engedett ki az óceánba. Erre Elon kicsit felkapta a vizet (nem amit kiengedett...), mondván hogy az az "ipari szennyvíz" valójában iható víz volt, amit a fellövés elején használnak, hogy megvédjék a lángcsóvától a kilövőállást, és az ipari szennyvíz minősítés nem az összetétele miatt lett ráragasztva, hanem csak egy jogi marhaság miatt.
Így van vagy sem, de a vízből vettek mintákat, és elvileg voltak olyan minták, ahol határértéket meghaladó szennyezőanyag koncentrációt mértek benne, és az FAA többször is azt nyilatkozta, hogy november vége előtt nem lesz új fellövés.
Aztán mégis kiadták most az engedélyt. Néhány perccel ezelőtt egy tökéletes startot láthattunk (aki nézte). Ez a fellövés azért volt érdekes, mert most először próbálják meg visszahozni az első fokozatot, méghozzá olyan módon, ahogy eddig senki.
A Falcon 9-nál használt "lábas" megoldás itt gazdaságtalan lett volna, túl nehezek lettek volna, ezért Muskék azt találták ki - ismét a szkeptikusok megrökönyödésére - hogy emelik a tétet, és nem is kellenek azok a lábak. Térjen vissza csak az első fokozat magára a kilövőtoronyra, az majd "elkapja".
Ez elég kockázatos vállalás volt, tekintve hogy még ilyenkor is van benne üzemanyag (nyilván a landoláshoz kell), nagy sebességgel érkezik, kicsi az idő a korrekciókra és a hibák kompenzálására. Az utolsó esetben pl. bár sikeres volt a szimulált landolás (azt az óceán fölött hajtották végre), de az egyik hajtőmű szimplán felrobbant. Másrészt a rakétákat szédületes sebességgel képesek építeni, de a kilövőtorony még drágább, és sokkal tovább tart felépíteni (a második tornyot már több mint fél éve építik emlékeim szerint, és talán jövőre lesz használható).
Na erre a 19-re lapot húzunk dologra úgy látszik kijött a kettes: sikeres volt a visszatérés!
Gratula a SpaceX munkatársainak a sikerhez!
Várjuk mi lesz a második fokozat sorsa, a stream itt nézhető:
https://www.spacex.com/launches/mission/?missionId=starship-flight-5
Update:
A második fokozat visszatérése biztosan nem volt rosszabb, mint az előző alkalommal. Az egyik szárnyon most is látható volt némi sérülés, de kisebb mértékben mint a 4-es repülésen. Ezen kívül sokkal pontosabban eltalálták a tervezett leszállási helyet is.
- 360 megtekintés
Hozzászólások
Egy kis addon: arról nem találtam infót, hogy mi vezérli a starship-et, de egyet lehet találni, hogy a Falcon-t meg a Dragon-t mi.
https://ntrs.nasa.gov/api/citations/20200002390/downloads/20200002390.p…
Azért szép, mert találkoztam már itthon olyan safety "szakértővel" (nem is egyel), aki szerint a Linuxot "lehetetlen" biztonságigazolni... :D
Amikor ezt a példát megemlítettem neki, akkor meg azzal kezdett jönni, hogy az hogy 100 fellövésből 1 felrobban, az nem biztonság, mert az ott kezdődik hogy 100 ezerből egy.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Tehát ha egy lyukas cső miatt felrobban akkor a Linux a hunyó. Szagértő XD
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ezért nem értem miért hype-ol idő előtt bármit. Hoz egy ilyet, évekre biztosítja hogy nincs árban, fejlettségben versenytárs, övé a piac meg a befektetők hada
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
évekre biztosítja hogy nincs árban, fejlettségben versenytárs
Boeing’s Starliner has cost at least twice as much as SpaceX’s Crew Dragon[..]
[..]Taking into account the financial loss revealed Wednesday, NASA and Boeing have committed at least $6.7 billion to the Starliner program since 2010, including expenses for spacecraft development, testing, and the government's payment for six operational crew flights with Starliner.
It's instructive to compare these costs with those of SpaceX's Crew Dragon program, which started flying astronauts in 2020. All of NASA's contracts with SpaceX for a similar scope of work on the Crew Dragon program totaled more than $3.1 billion, but any expenses paid by SpaceX are unknown because it is a privately held company.[..]
https://arstechnica.com/space/2024/07/boeing-warns-of-more-financial-lo…
---
A verseny hiánya kizárólag a Boeing-n múlt.
A kezdeti finanszírozási összegekre is érdemes ránézni..
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Szep volt, ugyes mernoki munka.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Kvajól néz ki videón, csendesen szurkoltam, hogy betaláljon a karok közé :)
Ügyes, ügyes
Vortex Rikers NC114-85EKLS
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni