"Akár végleg búcsút mondhatunk a munkahelyi e-mailezésnek"

A szokásos szenzációhajhász puffogtatáson kívül igen érdekes cybersecurity csemegéket is lehet itt találni:

A [...] Wipro informatikai cég vezérigazgatója elárulta, hogy a dolgozóinak 10%-a havonta egyszer sem nyitja meg az e-mail fiókját. [...] a Z generációhoz tartozó munkatársakkal a LinkedInen és az Instagramon kommunikál, "egyszerűen azért, mert így hatékonyabb"

Az e-mail az összes stresszort egy felületre tereli, ami megkönnyíti a kiégést [...] "Megnézed az e-maileket, és ott vannak a munkahelyi dolgaid, amelyek prioritást élveznek, aztán a bérleti díj a főbérlődtől, majd a Netflix számlák."

Végül is ki ne akarná, hogy a munkahelyi dolgokat Instagramon, vagy a privát gmail fiókokban tárgyalják meg.

https://www.portfolio.hu/uzlet/20230124/akar-vegleg-bucsut-mondhatunk-a…

Hozzászólások

Nálunk a szolgálati az opcionális, csak azért hogy ha nem akarod, hogy ismerjék a privát számod. 2 simes eszközzel nem is volt soha gond. Aztán megszűnt az ügyelet és a céges mobil bent maradt az asztalon. De továbbra is hívogattak a saját számomon, így lecseréltem a számom, vettem egy feltöltőst és azt adtam meg. Hívogassa mindenki aki csak tudja meló után :D

- Indítsd újra a gépet! - Az egészet? - Nem, a felét...

2-vel ezelőtti melóhelyen még voltam olyan barom, h. kiadtam a céges számomat az ügyfélnek. Holott ugye a céges email volt a standard kapcsolattartás, vagy ha több ember jött össze akkor konferenciahívás a céges bridge-en. Erre vége a projectnek, hónapokkal később 1x csak csörög a telefonom, vmi ismeretlen külföldi szám. Nem vettem fel, mert nem vártam senkitől onnan hívást. Se ügyelet se olyan munkakör ami miatt telefonon kellett volna akkoriban zaklatniuk. Csak újrapróbálkozik már 3.jára is, na mondom jólvan felveszem. Hát valami tök ismeretlen alak, aki ugyanannál a cégnél dolgozik ahol nekem volt 1 teljesen más projectem korábban. Valami leállásuk vagy bazmegjük volt, és hogy én annak a szolgáltató cégnek dolgozok akihez tartozik a szolgáltatás, és hogy márazonnal kezdjek neki a helyreállításnak. Háromszor magyaráztam el neki, hogy 1) igaz h. ennél a cégnél dolgozok, mint 150 ezer másik munkavállaló is de 2) semmi közöm ehhez a területhez nem hozzám tartozik és lövésem sincs kihez kellene átirányítanom az embert 3) és amúgy sem ehhez az ügyfélhez van rendelve a seggem, nem tudok ezzel foglalkozni. Illetve mi a francért engem hívott, jelentse be a hibát a service desk-en. Ő annak nem tudja az elérhetőségét, illetve a project manager akit ő ismer, az én számomat adta meg neki. Még zaklatott  következő pár napban, de végül nagy nehezen sikerült leráznom. Azóta egy ügyfélnek se adom meg soha sehova semmilyen telefonszámomat.

Fel kellett volna emlegetni a GDPR-t, megkérdezni, hogy milyen célból és milyen felhatalmazás alapján kezelik a személyes adataidat. Megkérni, hogy küldje át neked mindazt, amit rólad nyilván tartanak, és felszólítani, hogy törölje a cég a személyes adataidat. Aztán ha másodjára is hív, mehet a feljelentés.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

de sosem értettem ezt a kényszeres szeparálást.

Azt érted, hogy a céges email cim magánfelhasználásáról van szó? Már csak gyakorlati okokból sem ajánlott, mi van ha váratlanul nem ott dolgozol már? Hogy mented ki a fiókjaidat? Arról nem is beszélve hogy csomó szolgáltatásnál nem lehet email cimet változtatni, csak törölni és újat regisztrálni. Az hogy egy slack -et, teams -t felteszünk a saját telefonra, bőven belefér.

Minden normális cégnél tilos és ha ilyen jellegű mail jön, az fent akad a szűrőn és elvileg figyelmeztetik a kollégát - ilyen még nem volt ezért nem tudom, hogy mi történne a megtörténne.

pl, ha egy dolgozót kirúgnak/szerződést bontanak - akkor mire vissza ér HR-től az asztaláig, már nem működik az accountja - ha olyat tárolt a laptopon, amit le szeretne menteni, akkor ballaghat le az üzemeltetésre és kérvényezheti, hogy pendrive-ra másolják át neki..

Az még hagyján, hogy a céges policy-ban benne van, de a munka törvénykönyvében is benne van, hogy tilos céges eszközön magán jellegű adatot tárolni vagy kezelni, és erre a cég sem adhat felmentést a legtöbb esetben.

Nem én vagyok ennyire tájékozott, ezt az egyik ügyfelünknek IBSZ-t író és ellenőrző, nagyon alapos cég nagyon alapos munkatársától tudom. Pláne fontos ez a GDPR bevezetése óta, mert ha céges eszközön magán adat van, és az kompromittálódik bárki hibájából, akkor a cég is bevonható a felelősségi körbe annak ellenére, hogy esetleg nem is tudott erről a felhasználásról. Pl. pont ezért tilos is alapból...

Ez így nem igaz. A Mt. diszpozitív, a munkavállaló javára el lehet térni tőle.

11/A. § (2) A munkavállaló a munkáltató által a munkavégzéshez biztosított információtechnológiai vagy számítástechnikai eszközt, rendszert (a továbbiakban: számítástechnikai eszköz) - eltérő megállapodás hiányában - kizárólag a munkaviszony teljesítése érdekében használhatja.

Kíváncsi lennék, ez az esetek hány százalékában teljesül.
Akinek nálunk munkahelyi laptopja van, kb. mindenki használja szerintem valamilyen magáncélra. Szerintem nem életszerű, hogy semmilyen privát doksit ne tárolj azon a gépen, ami előtt ennyi időt töltesz és a leginkább kéznél levő eszközöd.

Van, de jellemzően csak átmenetileg. Ha tényleg semmi köze a munkához, akkor igyekszem minél hamarabb valami privát gépre juttatni. Mivel a munkahelyi gépemről közvetlenül nem tudok adatot kivinni (legfeljebb emailben), így nem is lenne célszerű ott tárolni magán doksit. Amíg volt hiteltartozásom, ezen a gépen tartottam nyilván egy Excel táblában az aktuális tartozásomat, ezen kívül pedig az olyan magán doksik vannak/voltak rajta, amelyek valamilyen szinten a munkahelyhez kötődtek (bérjegyzék, adóigazolás), amit aztán emailben elküldtem a privát mailcímemre, hogy a saját gépen is meglegyen.

Ettől eltekintve nincs magáncélú doksi rajta. Nyilván magáncélú használat, ha egy-két engem érdeklő weboldalt megnézek, tehát nem mondom, hogy nincs magáncélú használat egyáltalán.

Igazad lehet. Persze nem mindenki használja ugyanúgy, van, aki kevésbé, van, aki jobban. És van, akinek nem a céges laptopja a leginkább kéznél lévő eszköze.

Ahogy én láttam, voltak cégek, amik kifejezetten tiltották a magáncélú használatot, meg voltak olyanok, ahol kb. megtűrték. Ott se volt engedélyezett, de nem ellenőrizték / nem piszkálták miatta az embereket.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Nekem eddig mindenhol engedték, pontosabban nem érdekelt senkit, felnőttként volt kezelve a munkavállaló. Elmagyarázták első nap, hogy a munkáltató ~mindent lát a gépen, de nem fog senki azért elővenni, mert otthon arról nézel Netflixet. 

Amúgy meg: "állás" ("laptop" OR "notebook") "magánhasználatra", 4000+ találat a Google-ben. :)

Nálunk elvileg tilos, de a gyakorlatban senkit nem piszkáltak még érte.
Programokat is szoktam telepíteni, pl. DBeaver, GIMP, Inkscape, VeraCrypt, Garmin Basecamp, meg még egy pár apróság, ami kellhet.
Adatbázisos dolgot, drivereket, programokat kimondottan szeretem magam telepíteni; IT-nak eddig mindig sikerült elkúrni, aminek végül több nap debugging szopás lett a vége.

Arról jött egyszer körlevél, hogy számlákat, CV-ket, személyes iratokat azért ne tartsunk a hálózati meghajtókon. Főleg olyan helyen, ahol többen hozzáférnek.

Azért, hogy mit nézek, vagy milyen email jött nekem és honnan, még sehol nem zargattak (bár volt olyan hely, ahol a weboldalak szűrve voltak, és ha valami nem volt a whitelist-en, akkor külön kellett volna kérvényezni, indoklással, hogy miért kell a munkához).

Viszont telepített programokért már sok helyen. Messze nem mindenhol.

Volt olyan cég, ahol az IT-t megkérdeztem, tehetek-e Linuxot a gépemre, azt mondták, hogy igen, de onnantól nem támogatják. Máshol meg egy KeePass telepítéshez is engedélyt kellett kérni. Megnézték, hogy az előre jóváhagyott listán van-e, aztán akkor azt telepíthettem. Ha az automata észrevett valami olyan telepített programot, amit nem ismert, akkor meg jött a kérdés, hogy az mi és miért van telepítve.

Máshol meg feketelista volt. Pl. Skype telepítés-re egy-két nap alatt jött a figyelmeztetés, más cuccok telepítéséért meg nem szólt senki.

Olyan helyen is dolgoztam, ahol semmit nem lehetett változtatni, még az ikonokat se mozgathattam vagy a desktop háttérképet se cserélhettem, és ha valamit telepíteni kellett, akkor szólni kellett az informatikusoknak, és pár hét múlva egyszercsak ott volt egy új ikon a desktopon. De ez mondjuk nem is laptop volt, hanem az irodában desktop gépekre bejelentkezve jelentkezett a központilag tárolt környezetem.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Értem, de ez már legyen a user baja.
Bár magam privacy megfontolásból nem rendelek céges címet privát dologhoz, a környezetemben főleg régi motoros kollégáknál ez teljesen általános. Magas beosztásban is. Valakinek szerintem nincs is privát címe. És tök jól elvannak így.
Engem zavarna, hogy potenciálisan mások hozzáférhetnek privát adataimhoz, de ha neki jó így, lelke rajta.

Nekem az a véleményem, hogy bár magam nem kötném a céges email-emet semmilyen szolgáltatáshoz, a gyakorlatban ezt nem életszerű elvárni.
Privát adatot én is tartok a gépemen (nem az email fiókomban, és nem hálózat meghajtón). Van egy mappám, amiben a ,,saját" dolgaim vannak.
Régebben volt erre a célra egy nagy pendrive-om, de mióta az USB bedugás ,,eseményt generál", inkább leszarom, és az SSD-n tartom ezeket a dolgokat, egy VeraCrypt konténerbe szórva, de van, hogy csak csinálok egy jelszavas .7z-t, ha épp nincs felmountolva.

Nekem az a véleményem, hogy bár magam nem kötném a céges email-emet semmilyen szolgáltatáshoz, a gyakorlatban ezt nem életszerű elvárni.

Mi indokolná / mentené fel, hogy valaki céges emaillel intézzen személyes ügyeket? Szerintem nincs rá mentség, maximum az hogy az illető képzetlen ezen a területen.

Ha az nem regisztráció csak egy eseti vásárlásnál az értesitendő cim akkor az még belefér, hiszen cég váltáskor nem kell vele foglalkoznod. Viszont ha regisztráció akkor egy sima forgot passworddel el tudják tőled venni a fiókodat.

Ezt nem is vitatom, hogy balgaság. De nem mindenki ennyire tudatos. Password re-use problémáját is külön el kell magyarázni, hogy miért nem jó ötlet.
Nekem az a véleményem, hogy oktatással segíteni kell az embereket meglátni a potenciális risk-eket, aztán mindennek tudatában rájuk bízni, miként cselekszenek.

Cirka 20 évvel ezelőtti emlékeimet visszaidézve, amikor a Wipro-val volt muszáj volt együtt dolgoznunk, valahogy nem a "professzionalizmus" szó jut legelőször eszembe. És most sem, amikor ilyen hülyeségeket olvasok tőlük, hogy az mennyire menő, hogy valaki annyira lusta / amatőr / szerencsétlen, hogy a munkahelyi dolgokat az Instagramon beszéli meg. 

Hatékony? Miért, talán munkaidőben az Instagramot használja? 

Aztán csodálkozunk, hogy ha valaki bejut egy fejlesztő Insta/Linkedin/Slack fiókjába, akkor az összes ügyfele összes rendszere automatikusan kompromittálódik.

Szívesen eladnék nekik "szekuriti" oktatást jó pénzért, nincs valakinek kontakja oda? :D

A cím alapján azt hittem, hogy a Google Wave-et támasztják fel újra, hogy a Google pár év után újra kivégezhesse...

miért jönne a munkahelyi e-mailre a főbérlőtől vagy a netflixtől valami is?

mi belső kommunikációt nagyrészt slacken, ügyfélkommunikációt pedig céges e-mailről (nagyritkán telefonról) intézünk.

itt szerintem az a probléma, hogy valaki nem tudja elválasztani a munkahelyi életét a magánéletétől.

4 és fél éve csak vim-et használok. elsősorban azért, mert még nem jöttem rá, hogy kell kilépni belőle.

Valószínűleg túl lett tolva ez a mű-jófejkedős fiatalos trendi munkahely vagyunk, és ne dógozzá' mert ezt inkább hobbiként kell felfogni, és szabadidődben is a melóhelyed körül forogjon minden gondolatod. Eredmény: ha már úgyis a céges gépet tolom 0-24 hétvégén is, a céges emailt olvasom non-stop, akkor azzal fogok beregisztrálni a chatrulett-re is, meg a netflix-re is. Aztán persze h. a céges inboxba jön majd minden, nem a privátra (lehet nincs is már privát mailboxa).

Lehet ezt ilyen egyoldalúan is nézni, igen.

Az éremnek azonban van egy másik oldala is. Míg a korábbi generációk, ha rendesen dolgoztak, fel tudtak építeni egy házat, vagy saját ingatlant tudtak vásárolni. Bár sokan ezért az egészségükkel fizettek: fizikailag vagy mentálisan tönkrementek. Pl. a bányában, erdészetnél, építkezéseken, a gyárban, vagy egy gépműhelyben. De nem kell messze menni: napjainkban, irodai munkát végezve is van, aki nem látja a saját gyerekét felnőni, mert mindig este ér haza, közben kiküldetésekre utazik.

Mindez napjainkra annyiban megváltozott, hogy mínusz a saját ingatlan. Amire egy széles rétegnek már esélye sincs. Egyszerűen nem tud annyi pénzt megkeresni, bármennyit dolgozna is. Marad a bérlet vagy az öröklés.

A hiányszakmák művelői talán picit jobb helyzetben vannak. De: pl. a srác asztalos vagy hegesztő; elmegy a vállalkozóhoz x pénz/óráért dolgozni. Aztán idővel rájön, hogy a főni 10x/óra vagy 20x/óra pénzt számláz ki az ő munkájáért. És ezt én is, (hajdan volt) szoftverfejlesztőként is megéltem. Kollégának a csaja hasogatta a fát, mert annyit se volt otthon.
És ilyenkor mondod azt, hogy hát a nagy büdös faszt.

Lehet itt munkaerkölcsözni; szerintem a Z generáció tagjai közül sokan valójában ezekre a dolgokra mondanak nemet.
A munkáltatóknak szembe kell nézni azzal, hogy előbb-utóbb ők maradnak. Egyre nagyobb hányadot fognak kitenni a munkaképes korú lakosságból. Hozzájön még ehhez a korfa, a demográfia. Már szerbekkel meg ukránokkal se tudod pótolni a hiányzó lélekszámot.

Megoldást kell találni ezekre a kihívásokra a panaszkodás helyett.

Magyarul a naplopó "főniket" rá kéne döbbenteni, hogy lassan ideje lesz dolgozni, mert a többiek elmennek és dolgoznak maguknak jó esetben olcsóbban, mint amint a cég kínál és mégis többet keresve ezzel.

Én is nagyjából hasonló dolgok miatt akarok kiszakadni a melóhelyről. Nem vagyok kíváncsi a sok tudatlan ostoba vízfejűre akik sokszor szerintem az otthoni probléáikat a dolgozóikon élik ki. Nem lehet nyáron 42 fokban klíma nélküli D-i tájolású irodába rövidnadrágban dolgozni? Mert hogy nem illik egy hivatalos helyen állítólag... na az ilyenek miatt már most erősen gondolkodhatnának (ha tudnának egyáltalán) mert nem nagyon jön a munkaerő. Nálam is két opció van most. Elmegyek külföldre és csinálok bármit ami tetszik, mert ott még fizetnek is és még emberszámba vesznek néhány helyen. Vagy csinálok céget és a saját főnököm leszek, ahol profin és csak a fontos dolgokkal foglalkozhatok, nem a formalitással, a jópofizással, a kötelező közös programok meg az ilyen baromságok nélkül.

Meglátjuk, de nagyon közel állok hozzá, hogy felálljak a székből. Csak az tart vissza, hogy rengeteg munkám van a cégben és azt mind itthagyni... újszülött leszek :)

- Indítsd újra a gépet! - Az egészet? - Nem, a felét...

Én arra jutottam, hogy ezeken a helyeken akkor is fognak a helyedre találni elég hülyét, aki bár a munkájához annyira nem fog érteni, de ha az kell h. nyáron 42 fokban a D-i tájolású légkondimentes irodában vastagnadrágban és kabátban üljön, akkor így fog tenni. Ha túl nagy a szervezet, és apránként cserélődnek le ilyen kategóriára az emberek, akkor sokáig túl fog még élni a cég. Azzal kapcsolatban nincsenek illúzióim, h. a felső vezetés meggondolná magát időben, már csak dacból se szokták. Majd esetleg csak akkor, amikor már a vak is látja a katasztrófát. De akkor már késő lesz. Sajnos annak is, aki ezért állt fel onnan előtte.

Sajűt tapasztalatom szerint a Z generáció egyszerűen elkényelmesedett, neveletlen és aggaszótan kevés tárgyi tudással rendelkezik, viszont önképe szerint zseni, szorgalmas és mindentudó. 

A megoldás: a munka szeletelése számukra is emészthető darabokra, és a továbbképzése annak a kisszámnú Z generácóinak, aki képes is és akar is nagyobb felelősséget is vállalni.

Nem csak influenszerek vannak szerencsére. Hiba pusztán a látványos új jelenségeket kiszúrni. Dolgoznak nálunk értelmes és szorgalmas fiatal mérnökök is. Csak nekik nincs akkora PR felületük, mint inflenszeréknek.

Majd átalakul, idomul a gazdasági berendezkedés. Ahogy folyamatosan a történelem során.
Eddig mindig kiderült, hogy a status quo és a megszokott dolgok nem kőbe vésettek; működhetnek jól a dolgok máshogy is.
A fiatal generációk máshogy szocializálódtak, más értékrendet hoznak magukkal. Ebbe nem csak a kényelmesség és az instapörgetés tartozik bele, hanem olyan dolgok is, amikben meglehet, hogy van némi ráció. Meg kell látni, miért gondolkodnak így. Semmi sincs ok nélkül. Érdemes megállni egy pillanatra, és azon elgondolkodni, hogy ha az ő cipőjében lennél, valószínűleg Te is ilyen lennél.
Megérteni mindig nehezebb, mint egyszerűen leírni a fiatalokat. Csakhogy kegyetlen ám az élet: mert ők a jövő. Ha akarod, ha nem.

Demográfiailag mindenképpen szarban vagyunk. Elkerülhetetlen, hogy a világ más tájairól embereket telepítsünk ide, különben a gazdaságunk, és talán a társadalmunk is összeomlik. Az a nem mindegy, hogy bárkit ide engedünk-e, vagy mi választjuk ki őket - azokat, akik fiatalok, valóban dolgozni jönnek, és be tudnak illeszkedni a társadalomba.
A fejlett világ a korfát tekintve szarban van, a fejlődő világban mindeközben egyre nagyobb a lélekszám. Nem kell tudósnak lenni ahhoz, hogy ezt belássuk.
Sorsunk szempontjából az a nagyon nem mindegy, hogy ez a folyamat hogyan megy végbe.

A gen Z fiataloknak gen X szüleik vannak, akik eléggé elbaszottak maguk is. A gen X embereket a late baby boomerek nevelték fel, bár túlzás nevelésnek nevezni mert kb ellátták őket és felnőttek. Ennek következtében sem rendes családi, sem rendes nevelési mintát/metodikát nem kaptak a szüleiktől. Eredmény hogy nem tudnak gyereket nevelni. A gen X utáni generációk rájöttek erre, nem véletlen a tonnányi nevelési könyv, módszertan, workshp, fene tudja mi.

// Hocus Pocus, grab the focus
winSetFocus(...)

http://c2.com/cgi/wiki?FunnyThingsSeenInSourceCodeAndDocumentation

„A fiatalok gőgösek, mert még nem törte meg őket az élet. Azt hiszik, mindent tudnak, és ebben mindig nagyon biztosak” – írja Arisztotelész a Kr. e. 4.

4 és fél éve csak vim-et használok. elsősorban azért, mert még nem jöttem rá, hogy kell kilépni belőle.

Szerintem ez egyáltalán nem így van. A Z generációt a szülei eltartják amíg élnek, a munkával keresett pénzre mint zsebpénzre tekintenek, és ennek alapján is teljesítenek a munkahelyen. Ha nem felel meg, majd elmegy egy másik helyre ugyan úgy henyélni.

170 ezer nettó minimálbér irtózat szar fizetésnek, de eléggé jó zsebpénznek, Saját ingatlanra nincs igénye, mert otthon mindent elintéznek helyette, és már nincs olyan korlát, hogy nem csinál amit akar. Ha reggelig tartó házibulit akar, a szülők elmennek otthonról azzal a felkiáltással, hogy úgy is akartunk egyet wellnessezni (aztán titokban kikötnek a mamánál egy éjszakára, mert nincs pénz a Z generációs gyerek mellett wellnessre).

Persze mint mindenhol, itt is van kivétel, de sajnos a nagy részük ilyen. Nem a szívást kerülik el tanulva a szüleik életéből, hanem komplettan a munkát és tanulást (is) kerülik el.

Azt nem! Az "éld meg az életet" és a "kövesd az álmaidat" jegyében mindent csinálnak amit jól esik, és semmit sem amit nem esik jól.

Az, hogy kötelességtudat, nincs a szótárukban. Mint ahogy a felelősség-vállalás (akár csak saját magáért) meg hasonló szavak/kifejezések sincsenek. Nincs jövőképük, mert "élj a mának" van, a holnap majd lesz valahogy, mert eddig is megoldódott minden anélkül, hogy Ő oldotta volna meg (lett mindig tiszta szép ruha, kaja, mobil, laptop, mittudomén), miért lenne pont holnap másképp...

Azt gondolom ismeretlenül, hogy csak annakl fura ez a megállapítás és általánosítás erre a generációra, aki igen közeli kapcsolatban áll belőle olyannal, aki a (ritka) kivétel. Pl. gyerek, unoka, akármi. Nekik ez akár durva támadásnak vagy leszólásnak is tűnhet, mert akit ők ismernek az nem olyan, és valószínű ennek a rokonnak a szűkebb környezete sem (a normális gyerek nyilván nem a hülyékkel lóg sokat, hanem a kevés hasonlóval, így a rokonaik is ezeket ismerik).

Egy teljes generációra vonatkozó általánosítás minden esetben hülyeség. Ahogy a legtöbb általánosítás az. Most épp a Z generáció van műsoron (gondolom, az X generáció részéről), majd az Y részéről az Alfa lesz később. Mind azt várjátok a következő generációról, hogy olyan legyen, mint ti vagytok, tőletek meg azt várták a korábbiak, hogy olyanak legyetek, mint ők. Alapvető hülyeség, az egyes generációk közt mindig lesznek eltérések, és ettől nem lesz értéktelenebb, silányabb sem a régi, sem az új. Más lesz, tény.

Egyébként igen, személyes tapasztalat is, nálunk a családban a következő generáció (testvéreim és az én gyerekeim) 1978-1986 közt születtek (a fiam 1986-ban), így mondhatni vegyesen X és Y, a munkahelyen meg szintén jó néhányan vannak már az Y-ban. És nem jellemző az az attitűd, amit rájuk aggattok. Nem vitatom, hogy olyan is van, ahogy a boomer korosztályban vagy az X-ben is nagyon különböző személyiségek vannak.

Lehet nem sokan tartoznak már ebbe a kihalófélben lévő fajba, de nekem még van magánjellegű email postafiókom, van egy szemetesládám (általában ezzel regisztrálok mindenféle nem túl fontos helyekre) és van külön céges postafiók. Messengerről és fészről nagy nehezen leszálltam, instát pörgettem egy darabig de rájöttem hogy az értelme 0. Tiktok ugyanez = 0, YT-on még van pár feliratkozásom, de ennyi. Twitterre néha ránézek csak a nemzetközi helyzet fokozódása miatt :D Mit nem tesz az emberrel, ha van családja, gyereke, élete meg munkahelye. Ha van egy kis szabadidőm, akkor se ezeket a sz.rokat pörgetem, van hobbi, legeslegrosszabb esetben egy film. Ja, igen IM-re Telegram. Elég profi cucc Messengerhez képest. Sokan átmásztak rá IRC-ről (azmegmiaz ugye Z gen? :), vannak fejlesztői csoportok, csatornák, stb. Discordra néha felnéztem még ilyesmi miatt, de nem nagyon hiányzik, lóg a levegőben. Ha kellene, használnám.

- Indítsd újra a gépet! - Az egészet? - Nem, a felét...

Van olyan, hogy sublet.

Valaki kibérel egy házat, és a tulaj tudtával kiadja bérbe a szobákat. Nem kell ehhez önkormányzati ingatlan. UK-ban, USA-ban létezik ez, máshol nem tudom. Azt se tudom, hogy Magyarországon mennyire jellemző.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Azt se tudom, hogy Magyarországon mennyire jellemző.

Gyakorlatilag ~minden egyetemista úgy vesz ki többedmagával lakást, hogy egyikük a (de jure) főbérlő, és a többiek az albérlők, csak egymás között a legritkább esetben szokták ezt így lepapírozni.

A köznyelv mindannyiukat "lealbérlőzi", nagyon helyesen, mert egyébként a jogi eljárásokon kívül senkit nem érdekel, hogy milyen függőségi viszony van köztük. Ha nem fizetnek, akkor úgyis egyszerre lesznek az utcára paterolva.

A köznyelv mindannyiukat "lealbérlőzi"

Nem szeretem, amikor egy főbérlőt lealbérlőznek, de elfogadom.

Nem zavar, ha valaki egy bérlakást albérletnek hív.

Viszont az, ha valaki a tulajdonost főbérlőnek hívja, az nagyon zavar.

Érdekes egyébként, hogy a régies háziúr kifejezés (ami ugye az ingatlant bérbeadó tulajdonost jelentette) mennyire hasonlít az angol landlord kifejezésre.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

> miért jönne a munkahelyi e-mailre a főbérlőtől vagy a netflixtől valami is?

en foleg on-prem email szervereket uzemeltetek, es hat latom, hogy a juzerek egy igen jelentos resze a ceges cimet hasznalja mindenre is, oda jon a gazszamlaja es a szallasfoglalasa (nyaralasra), a randioldalas regisztracioja meg az fb/insta notificationok is. van akinek nincs is masik cime, es amikor kirugjak ketsegbe van esve hogy mostmegmilesz... de van aki csak azt mondta hogy ez sokkal megbizhatobban mukodik mint a freemail/etc es ezert hasznalja ezt mindenre.

Lehet, hogy öreg vagyok már, de én eddig úgy tudtam, hogy az Instagram ismerkedésre való, nem pedig céges dolgokra, de javítsatok ki, ha tévedek.

Több tucat fotóst követek ott, elsősorban természetfotózás témában, szerintem tök jó képek vannak. Nem kell ez az elitizmus, az IG ugyanolyan platform, mint bármelyik másik. Sok ember sokféle tartalommal tölti meg, te meg azt válogatsz belőle ki, amit akarsz. Ha az influencerekig jutottál, az PEBKAC. :)

Szerintem se túl hatékony a levelezés. Sok kollégánál látok adott esetben több száz olvasatlan levelet de az egyik kolléganőm a múltkor mutatta nekem, hogy több mint 2000 olvasatlan levele van. Igaz ezek pár év alatt jöttek össze.

Az se tartom túl jónak, hogy kismillió igazából nem is nekem szóló levélbe betesznek CC-be. És van olyan kolléga aki vagy feltűnési vagy egyéb okból de mindenkit is be CC-zik a levelezésébe no meg a paranoiás managerek akik ezt is meg is követelik a csapat tagjaitól. Minden levelzésben ott van  CC-ként.

A végén nagyon sok információ elveszik. Pl a planerrel vagy az ahhoz hasonlatos progikkal nagyon sok levelezést ki lehet váltani, de egy normális vállalat irányítási rendszerrel is. A Tickit in tool progik se segítik ezt. Eszméletlen sok gépi üzenetet generálnak.

Mindenképp szükséges valamiféle kommunikációs változás. Megértem a fiatalokat.

honlapom http://dyra.eu/

A leveleket elég profin lehet szűrni.

A CC általában azért van, hogy adott esetben tudjál róla ha mégis szükséged lenne rá. Ha feleslegesen szórják a mailt, akkor az más platformon is így lenne.
Vannak riasztások, amik automatizáltak és leginkább e-mailben érkezik ha valamelyik rendszernek éppen döglődése van. Van amit be lehet botolni Telegramra is, de mondjuk nekem meg ott nem hiányzik, az nekem a nyugalom szigete. Az e-mailek között elfér bármi, majd én eldöntöm mikor nézem meg. Az nem Instant (Messenger). Ráér. Az IM azért talán előrébb van a sorban, ott ne írogasson nekem senki munkaügyben :D

Egyébként egy normálisabb vállalatirányítási rendszer nyilván sok terhet levesz a válladról, de ha vannak többszereplős projektek, akkor kell egy csatorna ahol megbeszélitek a közös dolgokat. Mondjuk nekem cégen belül erre jó lehet a Skype/Teams, de az csak a céges gépe(i)men van, a privát eszközeimet távol tartom tőle.

- Indítsd újra a gépet! - Az egészet? - Nem, a felét...

Leülök, bedarálom, a végén törlöm a 99%-át. Azt tartom csak meg, ami még egy ideig valami miatt fontos / érdekes lehet. Amikor érdektelenné válik, azt is törlöm. Szerintem a szűrők használata meg az email hoarding kéz a kézben szokott járni. Apám is rendszeresen megkeres azzal hogy most itt van neki ez a 45 ezer email az outlookban az elmúlt 15 évből, és segitsek mert már megint maga alá szart / új gépre költözik / etc. Amikor meg megkérdezem, persze nem tud rá válaszolni, hogy minek tartogatja meg ezt a szeméthalmot.

Nekem a levelezésem nem olyan dolog, amiben turkálni akarok visszamenőleg. Ha esetleg valami szuper érdekes / fontos dolog érkezik, azt úgyis lementem külön. Ezeket figyelembe véve az inboxom általában 5-10 levélből áll amik ott figyegnek hónapok óta.

Én forditva működök. 20 évre visszamenőleg megvan az összes levelem outlook-ban. A keresőjében 2 mp alatt megtalálok bármit, az idők kezdetétől.

Minden év január első napjaiban, learchiválom az előző évet egy ÉV.pst nevű file-ba, 2 perces munka. Másik gépre költözés pedig abból áll, hogy átmásolom a pst-ket és megnyitom.

Ezerszer fordult elő, hogy elő kellett keresni valamit nemhogy tavalyról, de több évvel ezelőttről. (valóban értesitett xy problémáról a kolléga, én valóban elküldtem z-nek, mit is állitott a közös képviselő tavaly a közös költségről, milyen email cimmel és mikor regiszráltam xy oldalra stb-stb)

Franc akarná ezeket egyenként elrakosgatni ráadásul nem is tudom mi fog kellene később, nem tudom kiválogatni, hogy mi az ami kellhet és mi az ami nem.

Lehet, hogy a levelezés nem hatékony (szerintem igen, csak tudni kell használni), olvasatlan leveleket viszont nem érdemes otthagyni. Vagy törölni kell, vagy feldolgozni.

A levelezésnek van egy kétségtelen előnye, ami ezeknek az online platformoknak nincs: nem süllyed el információ. Az insta vagy bármi online platform egy-két nap alatt kipörög, ha valami régebbi dolgot szeretnél visszakeresni, nem fogod megtalálni, akkor sem, ha az esetleg egy sürgős feladat volt. Ezt a fajta céges kommunikációt nem igazán értem.

Minden CC-zése persze hülyeség, szerencsére nálunk nem burjánzik túl, és már arról is többé-kevésbé leszoktak az emberek, hogy megírják Wordben, amit le akarnak írni és azt csatolmányként küldjék el.

Planner (bár nem ismerem, de a neve adja magát) meg egyéb információmegosztó dolgok hasznosak persze, mert ha többen dolgoznak valamin, vagy olyan információ, ami sokáig kell, ráadásul többeknek, arra jobb, mint az email természetesen, de ez nem pótolja a levelezést, legfeljebb kiegészíti.

Teljesen mindegy a platform, lehet jól és rosszul használni. Az e-mail is ilyen: lehet jól és rosszul használni. A modern üzenetküldők meg csevegő rendszerek jobba? Ha ott kap 2000 üzenetet, akkor ott elolvassa, de e-mail-ben nem?

Ez a leírt helyzet a felhasználó nemtörődömségéből vagy hozzá nem értéséből adódik, nem az e-mail hibáiból. Ami nem rá tartozik, azt törölje, ami rá tartozik, azzal foglalkozzon. A 2000 olvasatlan levélből honnan tudja, hogy rá tartozott-e, ha nem olvasta? Ha a tárgyból nem neki való, akkor törlés, ha a tárgyból ez nem derül ki, akkor olvassa el...

Nálam pont fordítva működik. Minden levelem elolvasom. Automatikus filtereim vannak (van vagy 50). A maradékot kell csak átnéznem és egy gyűjtő folderbe dobni, ha nem biztos, hogy nincs közöm hozzá. A maradék spam -> delete. Aztán az egészet egy évben egyszer archiválom. 

És később jönnek a kollégák, hogy "Te hogy találtad meg azt a régi levelet?". Hát úgy, hogy lehet keresni bennük normálisan. Az ilyen fiszemf@szom csoda új platformon keresztül kommunikálók "lehet" hogy nem találnak meg egy olyan kommunikációt, ami egy olyan keresés eredménye, amire 5 kritériummal kell szűrni. 

Aki meg a magánlevelezését a munkáltatójára bízza, azzal jobb lesz vigyázni! :)

Jaj, már megint a követni se tudom melyik fiatal rinyapina generáció. Amúgy aki ilyen címmel ír cikket, azt el kéne küldeni Észak-Koreába, csak akkor nem lenne Portfólió, Index meg Origo. Várjunk csak... Az jó lenne!

Szerintem az ilyen cikkek nagy részét (ezt a cikket is beleértve) nem a genZ-k írják magukról, hanem boomerek/genX-ek a zoomerekről. 

Az átlagnál többet töltöttem genZ-k mentorálásával, senkinek, azaz konkrétan 0 személynek volt igénye arra, hogy Instagramon kommunikáljunk melóról. Ez egy faszság, amit azért írt meg a Wipro, mert így kapott egy kis ingyenmarketinget a NY Postban.

Ha egy ceget vezetnek es az egyik beszallitom/alvallalkozom ilyet nyilatkozna (vagy kiderulne, hogy az IT security ilyen szinten van), kb. azonnal megszakitanam vele a kapcsolatot.

Szerint az, hogy ha egy cégnél objektíven szarnak az üzleti titokra meg a többi ilyen kevésbé fontos dolgokra azzal, hogy publikus social meda felületekre irkálják ki a céges infókat, mert az idióta gyerekek nem hajlandóak felnőttként és felelősségteljes munkavállalóként létezni, attól a partnertől megválni nem érzelmi alapú döntés...

A Wipro-s ember azért nem olvassa a leveleit, mert szarik rá magasról. Náluk láttam a legtöbb "The user's mailbox is full" replyt. Hozzáértésük is kétséges, legalábbis az L1-L2 szinten.

Hivatásos pitiáner - Dropbox refer - mert kell a hely: https://db.tt/V3RtXWLl
neut @

Magasabbra nem szoktam jutni, mert általában az első pár elbaszott óra után inkább megpatkolom valami workarounddal. Semmirekellő bagázs, többször előfordult, hogy én supportolom a Service Desket, mert inkompetens balfasz 90%-a az agenteknek.

 

Adott egy Azure AD-s környezet a cégnél. Van egy rakás nyomtató amit a központ felügyel, a userek elvileg tudnak nyomtatni az összes irodában (ha külföldön vannak), mert felhős az egész. Namármost, mivel mi jó magyarok vagyunk, nekünk nem felel meg a központi szolgáltatás, ezért helyben kibumliztak egy standalone nyomtatót, ami nincs benne semmi központi rendszerben.

User feladja a jegyet, amiben le van írva a nyomtató IP címe, típusa és a szükséges driver linkje a gyártó weboldaláról. Azt gondolnád, hogy ez alapján egy nullkilométeres SD agent meg tudja oldani a problémát és fel tud telepíteni egy nyomtató drivert, aminek nincs interaktív exe-s telepítője. Hát nem. Embereink (több agentnél is sikerült megfigyelni a folyamatot a remote session alatt) bőszen nyomkodják a oem.inf-et és csodálkoznak, hogy nem települ.

A megoldás az lett, hogy írtam egy step-by-step guideot, hogy hogyan is kell nyomtatót telepíteni. Ezt azóta minden ticketbe beleíratom a userekkel és van rá kb 60% esély, hogy meg tudják csinálni. Általában hagyon őket 20 percet szenvedni, amikor a userek feje kezd lilulni, akkor odalépek és "kitépem az agent kezéből az egeret" és 2 perc alatt megvagyunk. Az agentre az admin jelszava miatt van szükség csak.

Hivatásos pitiáner - Dropbox refer - mert kell a hely: https://db.tt/V3RtXWLl
neut @

Szerkesztve: 2023. 01. 25., sze – 10:24

Hetente ha egyszer kinyitom az outlook -ot. Ott a teams és a slack. Sürgős esetben a telefon. Ha kinyitom is, akkor is azért hogy kitöröljem a 99%-át, mert a jórésze csak valami automata üzenet.

Mert jol kell hasznalni. Az automata uzenetekre lehet rule-okat beallitani, folderekbe szortirozni. De az gaz, ha lemaradsz akarmilyen bejelentesekrol, meeting invitaciokrol.

Meg kell erteni a kulonbseget az azonnali uzenet es az email kozott. Amiota nepszeru a Slack, sokan over-use-oljak, mindent azon keresztul kuldenek, pedig az inkabb a gyors interakciot igenylo munkakrol kellene hogy szoljon.

De az gaz, ha lemaradsz akarmilyen bejelentesekrol, meeting invitaciokrol.

Benne vannak csikozva a teams calendarban, ehhez nem kell email.

Meg kell erteni a kulonbseget az azonnali uzenet es az email kozott

Én aki 20+ éve használok IM megoldásokat és emailt vegyesen, értem is :)

 

Amit irtam az én esetemre szubjektiv, nem mindenki máséra. Abban a közegben ahol én dolgozom, a csapat annyira lejött az emailekről, hogy ott már tényleg nincs semmi.

A kockázott meetingek elfogadásra várnak, látom őket, RSVP -zek. Ehhez nem kell semmilyen email. Észrevenni pedig észre fogom, mert a Teams a #1 appok egyike, főleg ilyen remote/nemzetközi környezetben mint ahol én vagyok.

Ha nem figyelnék rá, már rég kib.sztak volna.

Hát nézd, egyrészt néha ránézni a naptárra kb gyorsabb, mint néha ránézni a levelekre, ha olyan munkakörben vagy, ahol reális, úgy is nézed, ha meg nem, akkor egyébként mondjuk egy átlagos fejlesztőnek pont elég kéne legyen reggel megnézni, hogy mi van, mert elég nagyfokú udvariatlanság beszerezni egy meetinget aznapra egyeztetés nélkül, aki ilyet csinál, az viselje el, hogy a másik fogalmatlanul és morcosan érkezik, mert ő volt a nagyobb hunyó.

Persze, az aznapi meghivas az kellemetlen.

De ha mar Teamsben kepes az illeto atkattintani a Calendarra (mert ugye alapbol az nem latszik), akkor ennyi efforttal az Outlookra is atkattinthatna, ahol alapbol kint van jobb oldalt a naptar.

Visszaterve az emailre: nem csak projektmanagereknek jo az email. Ha egy mezitlabas fejleszto nem olvassa a Jira (vagy azzal ekvivalens) notification-oket, akkor megint bamban nez, hogy nem tudta, hogy raassignoltak egy ticketet. Vagy nem koveti a GitLab/Hub (vagy azzal ekvivalens) notification-oket, akkor lemarad a PR review-krol (vagy a sajat PR-jaira kapott kommentekrol), nincs tisztaban azzal, hogy a munkatarsai min dolgoznak, hogy allnak, es legfokeppen mikent implementaltak egy feature-t.

Mindent osszevetve en azt latom/tapasztalom, hogy a renitens emailt nem olvaso kollegak elobb-utobb "lecsusznak": nincsennek kepben a meetingekkor (plane nem keszulnek ra), nem tudjak a prioritast, nem ismerik a csapat altal egyengetett kodbazis techdeptjet, olyat probal implementalni, ami mar van, tehat rosszul nyul a dolgokhoz. Egyszoval off-trackek.

Ez mar osszessegeben mentalitas kerdese, nem feltetlen tooling ugy (Outlook vs. Teams). Ha "glorifikaljuk" az email nem olvasas modszertant, akkor azzal taptalajt adunk az "off-track" kodoloknak.

TL;DR:

Szóval igazából az számít, hogy valaki megnézi-e, de mivel te email huszár vagy, szeretnéd, ha mindenki más is az lenne, és nyilván mindenki notórius beleszaró, aki nem az emailt nézi folyamatosan.

Kevésbé TL;DR

De ha mar Teamsben kepes az illeto atkattintani a Calendarra (mert ugye alapbol az nem latszik), akkor ennyi efforttal az Outlookra is atkattinthatna, ahol alapbol kint van jobb oldalt a naptar.

ami ugyanaz (leszámítva pár featuret, dögölj meg MS), csak két kattal több, nulla gainért.

Ha egy mezitlabas fejleszto nem olvassa a Jira (vagy azzal ekvivalens) notification-oket, akkor megint bamban nez, hogy nem tudta, hogy raassignoltak egy ticketet.

Nekem pl van jira (vagy azzal ekvivalens) szűrőm az engem érintő dolgokról. Ha azzal akarok foglalkozni, ott fogom megnézni, nem a szemetet bogarászom, amit kihányt magából emailben)

 Vagy nem koveti a GitLab/Hub (vagy azzal ekvivalens) notification-oket, akkor lemarad a PR review-krol (vagy a sajat PR-jaira kapott kommentekrol), 

A munkafolyamatokat általában inkább a jira fedi le, jó a fenti nézet. Ha egyébként is a gitlabban dolgoznék folyamat, mert ott lenne, akkor ott nézném, hogy mi a fene van.

nincs tisztaban azzal, hogy a munkatarsai min dolgoznak, hogy allnak,

Hát, felénk szokás az dailyn elmondani ezeket, nem kell levelekből tippelgetni. :) Ugyanitt azt is el szokás mondani, hogy pl ma fogják megreviewzni a cuccodat.

es legfokeppen mikent implementaltak egy feature-t.

Szintén szokás groomolni és planelni, peer reviewzni, és az érdekesebb dolgokat a másikkal megosztani, akár utólag, akár ha fejvakarás van, menet közben. Rohadtul remélem, hogy egyetlen fejlsztőm se baszakszik azzal, hogy lar-pur-lart olvasgatja mások commitjait munka helyett, hogy képben legyen, nem hatékony, és nem stabil.

Ez mar osszessegeben mentalitas kerdese, nem feltetlen tooling ugy (Outlook vs. Teams). Ha "glorifikaljuk" az email nem olvasas modszertant, akkor azzal taptalajt adunk az "off-track" kodoloknak.

Nem golrifikál itt senki semmit, kivéve téged, aki szerint ha valaki nem az emailből tájékozódik, akkor bizonyára nem nézi a naptárat.

Igen, lehet használni erre mind az emailt, nem is rosszul, ettől még bizony bőven bőven van olyan szitu, ahol nem feltétlenül azt használják, és nem kell aköré szervezni az életed.

Mar neharagudj, de ha vki veszi a faradtsagot es ir egy hosszabb levelet kulonfele tervekrol abrakkal, akarmi, akkor nehogy mar a kuldo legyen a hibas, mert emailt mert irni. Nehogy mar a notorius email keruloknek kulon be kelljen masolni a chatre a tartalmat.

Nem kell folyamatosan az email kliensen logni, eleg ha napjaban nehanyszor rapillant vki. Pont ez a lenyege, hogy olyan dolgokat kuldunk emailben, ami nem kovetel azonnali reakciot, mindenki akkor processzalja, amikor csak szeretne.

Ha egyébként is a gitlabban dolgoznék folyamat, mert ott lenne, akkor ott nézném, hogy mi a fene van.

Email notification helyett inkabb orankent pollozod a GitLab webes feluletet, hogy jott-e PR, review, komment, akarmi?

Hát, felénk szokás az dailyn elmondani ezeket, nem kell levelekből tippelgetni.

Ez amit vki mas irt korabban, hogy az SM/PO-nak titkarnosdit kell jatszani es atbeszelni azt, amit mas csatornakbol is tudhatnanak az emberek. Nyilvan van ertelme a daily/scrum meetingeknek.

Ugyanitt azt is el szokás mondani, hogy pl ma fogják megreviewzni a cuccodat.

Ezt be kell elore jelenteni? Engedelyt is kell adni elotte? :) Ennek termeszetes folyamatnak kellene lennie.

Rohadtul remélem, hogy egyetlen fejlsztőm se baszakszik azzal, hogy lar-pur-lart olvasgatja mások commitjait munka helyett, hogy képben legyen, nem hatékony, és nem stabil.

Nyilvan nem kell minden git push tartalmat nezni, csak ha vki PR-t nyit ra, akkor onnantol az a csapaton belul vmelyest kozerdeku.

ha vki veszi a faradtsagot es ir egy hosszabb levelet kulonfele tervekrol abrakkal, akarmi

Lehet, hogy buta kérdés, de ha hosszabban ír, tervekről, ábrákkal, akkor miért nem Confluence-en teszi, vagy valami megosztott dokumentumban? Vagy ez nem olyan dolog, amit később is használnak majd?

az SM/PO-nak titkarnosdit kell jatszani es atbeszelni azt,

Miért az SM/PO csinálná ezt? A fejlesztők nem tudnak az SM/PO segítsége nélkül beszélni egymással?

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Mar neharagudj, de ha vki veszi a faradtsagot es ir egy hosszabb levelet kulonfele tervekrol abrakkal, akarmi, akkor nehogy mar a kuldo legyen a hibas, mert emailt mert irni. Nehogy mar a notorius email keruloknek kulon be kelljen masolni a chatre a tartalmat.

Hát nézd, ha hosszú emilt írsz levelekkel, ábrákkal, akkor meg fogom köszönni, el fogom olvasni, és meg foglak szépen kérni, hogy ezt ugyan írd már oda is, ahova való: a ticketbe, vagy a wikibe, vagy tegyed fel a docstoreba, ami éppen van. Mer a faszom se akarja 1 év múlva kitúrni a az emailekből, hogy mi volt itt, van-e erről egyáltalán valami, és úristen ki is írta. Az új kolléga, meg nem is fogja, mert nem lesz neki esélye se, mert nem lesz meg neki a levél.

Egyébként pedig, igen, az van, hogy a csapat szokott levelezni, akkor levelezünk, ha meg te vagy az egyetlen, aki szerint az email jó, a többiek szerint meg nem, akkor bizony, te vagy a hibás.Ha megy egyébként szoktak levelezni, akkor meg az, aki baszik elolvasni.

Email notification helyett inkabb orankent pollozod a GitLab webes feluletet, hogy jott-e PR, review, komment, akarmi?

Teljesen mindegy, hogy oda pillantok napjában néhányszor, vagy az emailemre. Én preferálom az eszköz saját felületét, nem kell textparseolós szabályokkal baszni, tudok kapni egy szép nézetet a saját rendes szűrőivel, úgyis ott fogok vele dolgozni. Ha te email szűrőkkel szeretsz, lelked rajta.

Azt meg ugye megállapítottuk, hogy az emailben pont ez a jó, hogy nem kell azonnal reagálni rá, én részemről saját csapatomban rohadtul nem is szeretném, ha ez lenne az alap, hogy jött a levél. ugorjunk gyorsan gyorsan.

Ez amit vki mas irt korabban, hogy az SM/PO-nak titkarnosdit kell jatszani es atbeszelni azt, amit mas csatornakbol is tudhatnanak az emberek. Nyilvan van ertelme a daily/scrum meetingeknek.

Szó nincs itt semmi titkárnősdiről, a daily meeting pontosan arról szól, hogy a te felelősségedbe tartozó dolgokat te szépen elmondod, összesítve, és mindenki megkapja 10 perc alatt azokat a dolgokat, amik őt érintik, nem tolod rá a felelősséget, hogy hát biztos jött a jirában email, aztán mindenki próbálja meg magának kiszűrni, hogy mi a fontos. Hanem ami a tied, abból a fontosat elmondod. Ja, akár azt is, hogy figyumár, azt a 10 kommitot nézzétek meg, mert érdekes. Vagy még ne nézzétek meg, még szopok vele.

Ezt be kell elore jelenteni? Engedelyt is kell adni elotte? :) Ennek termeszetes folyamatnak kellene lennie.

Ez egy természetes folyamat. Elmondod reggel, hogy Bélám, én ezt ebédig befejezem, meg tudod nekem reviewzni du? Aztán vagy azt mondja Bélám, hogy persze, vagy azt, hogy őőő, a másikkal szopok, hadd ne én. Vagy azt, hogy hát azt rohadtul nem ismerem, Géza meg tudja mondani, hogy én most jártam arra, megnézem én. Tudod, felelősségteljesen dönt a csapat, nem az lesz másnap a dailylin, hogy hát blokkolva vagyok, mert Bélám nem reviewzta meg.

Nyilvan nem kell minden git push tartalmat nezni, csak ha vki PR-t nyit ra, akkor onnantol az a csapaton belul vmelyest kozerdeku.

Pék faszát közérdekű, már elnézést, nézegesse a PRt akinek dolga van vele. Ráadásul ez teljesen munkafolyamat függő, simán olyan is van, hogy gyak az első lépés az lesz, hogy kap a cucc egy branchet meg egy PRt.

De képzeld, van olyan csapatom is pl, ahol nem vagyok a dailyken, cserébe a napi munkámhoz tartozik, hogy reviewzzam dolgaikat, mindenki pontosan tudja, hogy melyik státuszba teszi, és mit kell összeszedni hozzá, és akkor azt én fogom csinálni, jellemzően vagy aznap, vagy másnap. Aztán, ha olyan van, hogy baszki ez két sor, légyszi nézd már meg, akkor az ownere szépen ír, hogy plz (tudod, ownership), ha meg a scrum master látja, hogy van még három nap, és ezek most fognak a nyakamba tenni egy vödör review még, akkor fog szólni, hogy légysziplz figyelj, mer... Azért, mert nem tolják rám a felelősségét annak, hogy én gondolatolvassak meg deriváljak, hogy mi lesz, meg legyek feketeseggű, mert nem értem rájuk annyit, mint amire szükségük volt. És ehhez nulla levelezős interakció kell. Lehetne úgy is, de nem kell feltétlen.

Szóval a TL;DR az, hogy a munkafolyamatokat kell követni. A tieid is működhetnek, én különösebben nem kedvelem, a "küldtem róla mailt" kifejezetten rossz projektmanagement stratégia.

De ez mind mindegy is, neked volt az alap állításod az, hogy hát ha nem olvasol e-maileket, akkor biztosan te is olyan vagy, aki fosik a meetingre. Ami egy ordas nagy ... szemellenző.

Elegge elbeszelunk egymas mellett. Persze, nem jo mindenre az email, nem is allitottam ilyet. Emailt se es a Teams/Slack/egyeb chat alkalmazasokat se kell overuse-olni.

De ha egy toolnak van egy jol konfiguralhato notification rendszere (raadasul a userek sajat maguk beallithatjak, hogy mirol szeretnenek kapni ertesitest emailben), akkor miert kellene Teamsen/Slacken korbepingetni a kollegakat (instant megzavarva mindenkit), ahelyett hogy az erintett emberek kapnak rola notification emailt es ramozdul az, akit erint, akkor, amikor neki kenyelmes. Nem kell megvarni a masnapi standupot, hogy bejelentsem, hogy mehet a review.

Vagy még ne nézzétek meg, még szopok vele.

Erre valo a GitLabban a WIP flag, akkor nem kuld rola notificationt. Ki van ez talalva.

nézegesse a PRt akinek dolga van vele

Ezert van a GitLabban a PR-hoz kulon Reviewers es Assignees lista. Jol kell kitolteni. Embereknek jol kell konfiguralni, hogy mirol szeretne notificationt kapni, es akkor csak arrol kap. Ki van ez talalva.

én különösebben nem kedvelem, a "küldtem róla mailt" kifejezetten rossz projektmanagement stratégia

Egyaltalan nem irtam ilyet. Viszont az se jo, ha a projektmanager minden csipcsup dolog miatt meetingeket hiv ossze, ahelyett hogy korbeirta volna emailben vagy chaten.

Nekem pl van jira (vagy azzal ekvivalens) szűrőm az engem érintő dolgokról. Ha azzal akarok foglalkozni, ott fogom megnézni, nem a szemetet bogarászom, amit kihányt magából emailben)

Én minden új projekten elég hamar tettem szabályt az emailjeimre: minden, ami a Jirából jön, az megy a /dev/null-ba.

Lehet, hogy egy sima fejlesztőnek nem ennyire durva, de amikor kb. minden egyes jira ticketben ott szerepelek, mint watcher, akkor nagyon hamar elég lesz abból, hogy minden változásról jön levél, simán napi több száz. Márpedig a Jira imád hozzáadni watcherként, és sokkal egyszerűbb az Outlook-ban egy szűrő szabályt felállítani, mint pár naponta irtani a Jirából a watcher flag-et.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Én minden új projekten elég hamar tettem szabályt az emailjeimre: minden, ami a Jirából jön, az megy a /dev/null-ba.

Most épp 10638 olvasatlan Jira email van a mailboxomban, és ez csak a tényleges mailbox, semmi archívum meg ilyenek. Megyek is kipucolni, most, hogy eszembe juttattad. :)

Mindent osszevetve en azt latom/tapasztalom, hogy a renitens emailt nem olvaso kollegak elobb-utobb "lecsusznak": nincsennek kepben a meetingekkor (plane nem keszulnek ra), nem tudjak a prioritast, nem ismerik a csapat altal egyengetett kodbazis techdeptjet, olyat probal implementalni, ami mar van, tehat rosszul nyul a dolgokhoz. Egyszoval off-trackek.

Lehet arra számítani, hogy az ember majd elolvassa a tool által küldött üzenetet, és majd az email-jét nézi, hogy képbe kerüljön.

Erről az Agile Manifesto-ból egy value és egy principle jut eszembe:

Individuals and interactions over processes and tools

#6 The Most Effective Way of Communication is Face-to-face

Esetleg az az ember, aki a jira ticketet valakire ráassignolja, az oda is szólhat a másiknak, hogy figyelj, ezen a feladaton szerintem most neked kellene dolgoznod, beírtalak a ticketbe.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Amikor a meghívó személy betesz (időnként meglehetősen nagy) csoporto(ka)t is a meghívottak közé, akkor én se szoktam visszajelezni. És nem csak a szándékoltan széles körű teams eseményekre (ott szerintem nem is várják el a visszajelzést), hanem egyéb meetingekre is képesek ilyet alkotni. aki ilyet csinál vagy nem érdemli meg a visszajelzést, vagy szinkronban százat érdemelne :)

Vannak kollégáim, akik ritkán nyitják meg az Outlookot. Jellemzően lemaradnak a meetingekről, fontos emailekről és ráadásul elvárják, hogy a néha segítőkész kolléga a titkárnőjük legyen. Ráadásul random elérhetőek, néha hajnali 5-kor írnak Teamsre, ami mondjuk mindegy, mert normális ember 9 előtt úgysem olvassa el, mit írtak, csak ugye teljesen kiszámíthatatlanok.

A privát mailfiók még csak oké, de akkor minek van a céges mailcím? Az viszont agyrém a köbön, hogy nyilvános közösségi oldalon munkaügyeket megbeszélni (LinkedIn, Instagram, hasonló). Oda egyszerűen nem való, mert az ember magánügye.

A computer is like air conditioning – it becomes useless when you open Windows.” (Linus Torvalds)

Akinek egy netflix szamla stressz-faktor ott mar komoly baj van. :)))

Ez ilyen Blikk szinvonalu hir...

aztán a bérleti díj a főbérlődtől, majd a Netflix számlák... meg autóbérleti díj, tévébérleti díj...

"Semmid sem lesz, mégis boldog leszel"

Lehet, hogy mégsem! 

“Az ellenség keze betette a lábát”

Szerkesztve: 2023. 01. 27., p – 11:50

"Az e-mail az összes stresszort egy felületre tereli, ami megkönnyíti a kiégést [...] "Megnézed az e-maileket, és ott vannak a munkahelyi dolgaid, amelyek prioritást élveznek, aztán a bérleti díj a főbérlődtől, majd a Netflix számlák."

- Értő olvasás, kérem tisztelettel, értő olvasás... :-) Nem az egy szál postafiókot nézed  meg, hanem az e-maileket. Amik mondjuk egy mobilon szép sorban fel vannak véve fiókként, mondjuk a G-mail privát, a céges O365/Exchange/satöbbi. Igen, szeparáltan látod, de kvázi egyben, mert a fiókváltás gyakorlatilag olyan, mintha egy másik mappát nyitnál meg.

És ugye az értesítéseknél látszik mindegyik fiókba beesett levelekről az infó...

 két diszjunkt halmaza van a felvett fiókoknak.

Hajlandó lennék még fizetni is, hogy ez így legyen. A mentális egészségem szempontjából rendkívül előnyös, hogy hétvégén, nyaraláskor, stb. egy gombnyomással ki tudok zárni minden munkával kapcsolatos dolgot a telefonomról. Utána pedig egy gombnyomás plusz egy PIN-kód, hogy visszakapjam a profilomat.

Nincs céges mobilom, nem is szeretnék. Nincs ügyelet sem.

Viszont nem akarok átesni a ló túloldalára, az pl. elég sokszor volt hasznos, hogy mobilról be tudtam lépni egy Teams hívásba, vagy meg tudtam nézni, hol és mikor lesz a következő meetingem anélkül, hogy átmenjek egy másik épületbe, ahol a gépem volt.