"Félmillió autóját hívja vissza a Tesla"

A Tesla több mint 475 000 Model 3 és Model S autóját hívja vissza, hogy orvosolja azokat a balesetveszélyt okozó problémákat, amiket a tolatókamera és a csomagtartó okoznak az érintett modellekben – írja a Reuters az amerikai közlekedésbiztonsági felügyeletre hivatkozva.

[...]

A Model 3 esetében a csomagtérfedél nyitásakor és zárásakor megsérülhet a tolatókamera kábelkötege, emiatt a tolatókamera képe megszűnhet.

[...]

A Model S esetében az első motorháztető a zár problémája miatt kinyílhat, ami akadályozhatja a kilátást, és növelheti a baleset esélyét – közölte a Tesla.

Link: https://telex.hu/tech/2021/12/30/tesla-visszahivas-model-s-model-3

Hozzászólások

Szerkesztve: 2021. 12. 30., cs – 18:31

Ilyen sose volt még a történelemben. Sose, sose.

Szerkesztve: 2021. 12. 30., cs – 18:33

Ha 140-nél nyílna a géptető menten beszarnék :D

Mondjuk előtte csak’ kinyitnám az ajtót, s felfesteném merre ment az utolsó pár méterem. Könnyítve a helyszínelők munkáját, ha nekem már úgyis mindegy.

Vortex Rikers NC114-85EKLS

Ha 140-nél nyílna a géptető menten beszarnék :D

Egyszer a 90-es évek végén a Trabantban 70-nél (nagyjából végsebesség :) felbaszódott a motorháztető. Semmit sem láttam. Szépen hagytam lelassulni az autót és megálltam. Lélekjelenlét kell hozzá. Ha valaki félrerántja a kormányt, az vesztett.

Azt nem hittem, hogy 2022 elején ilyesmi még létezik egy 20+ milliós autónál.

trey @ gépház

Hát, nem tudom ... Elég komoly akasztórendszer van ma már az autókban pont emiatt. A Trabantban semmi sem volt.

140-150-el vége szerintem mindennek

Letépné a menetszél a gecibe. 70-nél akkorát szólt, hogy azt hittem belém jöttek kajakra. Ami nagy csoda volt, hogy a papírjaguár motorházteteje nem törött el. Tulajdonképpen, azon kívül, hogy a kitámasztója kissé megviselődött, semmi baja sem lett. Visszacsuktam és mentünk tovább.

Éppen tankolni voltam előtte, a kutas valószínűleg baszott lecsukni kattanásig rendesen.

trey @ gépház

Ami nagy csoda volt, hogy a papírjaguár motorházteteje nem törött el.

Az nem csoda.
A trabant egy nagyon erős autó.
Egyszer nekitolattam a Jókay téren egy mögöttem álló kocka ladának. Rommá tört az eleje. Én átmentem a Paulay Ede utcába /úgy 400 méter/, a Wartburg - Trabant szakboltba, ahol is vettem valami négyszázért egy hátsó lámpa búrát a trabira, ott fel is csavaroztam és mentem tovább.

Elég komoly akasztórendszer van ma már az autókban pont emiatt. A Trabantban semmi sem volt.

Az én Trabimban egy nagy baszom fém kampó tartotta a helyén a motorháztetőt, a kampót meg egy jó nagy rugó tartotta. A motortér nyitásakor kézzel kellett a kampót oldalra tolnom, hogy ki tudjam nyitni.

Ettől persze lehet, hogy a te Trabidban nem volt ilyen, azt meg nem tudom, hogy a Teslában mi van, de nem lepődnék meg, ha teljesen elektromos lenne és nem kézzel kellene egy nagy kampót kiakasztani.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Túlságosan nem vagyok büszke rá, de ezt hasonló sebességgel én is eljátszottam egy Laguna II-vel - szerelés közben probakörre mentem és csak lehajtottam a fedelet, elfelejtettem lezárni.

A meneteszél hátravágta a szélvédőre, de szerencsére a zsanéron maradt, szépen lefékezve félre tudtam állni.

Kicsit hajlítgatni kellett a zsanért, más baja nem lett.

Az olaszok, oroszok ezt már 1970 körül megoldották a Fiat, Zsigulival, Ladával, a szélvédőnél  nyílik a motorháztető előre, így ilyen eset fizikailag elő se fordulhatott akkor. Hiába, azóta fejlődik a technika.

Avagy régen minden jobb volt.

"Éppen tankolni voltam előtte, a kutas valószínűleg baszott lecsukni kattanásig rendesen." - Mert urizálni köll, és nem sk. tankolni... :-D :-D Ja, és attól, hogy ő nem csukta le rendesen, még a jármű vezetője felel a forgalomban való részvételre alkalmas állapotért (azaz indulás előtt neki köll ellenőrizni, hogy például a tankspakát visszatekerte-e rendesen, illetve hogy a motorháztető le van-e zárva rendesen (ez utóbbit az előbbi okán sk. kell elvégezni...)

96-ban szereztem a jogsit, már akkor élt a népi legenda, ami szerint a kutas a megfelelő pillanatban bekacsint a kasszásnak, és mindenkit is átbasznak :) Persze nyilván hülyeség, de én is nagyon okos voltam akkor, szóval e szerint jártam el. Később meg csak simán a "senki ne nyúljon az autómhoz" reflex miatt nem hagytam.

Nem oktatás kérdése volt, mivel végzett autószerelő voltam akkor már. Gondolod, hogy nem tudtam volna megtankolni egy Trabantot? Főleg, hogy éveket motoroztam és magamnak kevertem a keverék benzint?

Egyszerűen arról szólt, hogy kevésbé foglalkoztam ilyen dolgokkal (ki tankolja az autót) abban az életkoromban.

trey @ gépház

Tudom, hogy akkoriban autószerelő voltál :) Az, hogy te akkor nem foglalkoztál ezzel, és mi lett a következménye az egy figyelmeztetés a fiatalabb generációnak, hogy tessék odafigyelni - én csak azt egészítettem ki, hogy bizony a bal egyben ülő személy felelőssége az, hogy a jármű ajtajai, csomagtér-és motorháztető rendesen be legyenek zárva/rögzítve legyenek, illetve hogy a rakomány, az utasok(!) is a KRESZ előírásainak megfelelően legyenek elhelyezve, rögzítve, illetve bekötve.
 

Gothár Péter: Idő van c. filmben hangzott el, amikor mentek a Balatonra - hatalmas film.

Augusztus 30:

1932 – A német birodalmi választásokon az NSDAP megszerzi a szavazatok 37%-át. Hermann Göring SA-Obergruppenführer átveszi a Reichstag elnöki tisztét.
1940 – A második bécsi döntés elfogadása, melynek alapján szeptember 5-étől magyar csapatok megkezdik a visszacsatolt Észak-Erdély megszállását.
1941 – A Wehrmacht körülzárja Leningrádot, ezzel megkezdődik a város 900 napos blokádja.

DE - a trabant manualja első oldalát olvassák fel a filmben :-D

Sztem - azzal vált széleskörben ismerté ez a mondat - nekem nem volt trabim - "kispolákom" volt meg 34 forintos benzin...

Augusztus 30:

1932 – A német birodalmi választásokon az NSDAP megszerzi a szavazatok 37%-át. Hermann Göring SA-Obergruppenführer átveszi a Reichstag elnöki tisztét.
1940 – A második bécsi döntés elfogadása, melynek alapján szeptember 5-étől magyar csapatok megkezdik a visszacsatolt Észak-Erdély megszállását.
1941 – A Wehrmacht körülzárja Leningrádot, ezzel megkezdődik a város 900 napos blokádja.

Nem szeretném. Egyszer volt egy hasonló, de akkor utas voltam az anyós ülésen. Egy előttünk haladó teherautóról lerepült egy nagy karton és úgy landolt a szélvédőnkön, mintha oda tervezték volna, hogy tökéletesen takarjon. Reflex satufék, és a karton előre dőlt/leesett. 

csomagtérfedél nyitásakor és zárásakor megsérülhet a tolatókamera kábelkötege

Az évszázad problémája!

az első motorháztető a zár problémája miatt kinyílhat

Rosszul hangzik, de jónéhány Model S rohangál az utakon, és még nem hallottunk ilyen esetről.

Ehhez képest, én amikor vettem pár éve egy nullkilométeres német autót (ami állítólagosan sose kop el), az első egy évben négy visszahívás volt rá, ebből csak kettőt emelnék ki:

  • a (fékezéskor vagy balesetkor) elszabaduló (fém) akkumulátor fedél elektromos tüzet okozhat,
  • a pedálgép törhet, már nem emlékszem, hogy a fék vagy a kuplung pedál volt benne érintett.

És ezekben az a nagyszerű hír, hogy a gyártó elrendelte a visszahívást, ellentétben azokkal, ahol a gyártó sunnyog, a közismert típushibákat sem hajlandóak garanciában javítani, és több súlyos kimenetelű végkifejletről tudunk, ami ezek miatt történt...

Melyik az a Val Kilmer filmvígjáték, amiben égő régi Mercedessel menekülnek a nácikok elől?

Az egyik azt mondja:

Azért ezek a németek tudnak autót csinálni!

Annyira jó film, hogy nálam csak az Al Bundy sorozat meg a Csupasz pisztolyok tudta űberelni.

Volvonál (svéd modell, és gyártás) én már a harmadik ilyenre megyek, utoljára a vezető oldali biztonsági övet cserélték. Igen, még mindig jobb ez, mint sunnyogni, ez is már egy 7 éves autó, de láthatóan foglalkoznak vele ilyen szinten is. Ami meglepő volt benne, hogy mindegyik esetben kaptam a BM-től levelet, hogy van ez a gyártó, van ez a probléma, és a nyilvántartásuk alapján érintett vagyok. Mondjuk mindig hónapokkal a probléma kijavítása után érkezett, nem kapkodtam el, meg a várólista is elég kövér volt a szervizekben :)

ez is már egy 7 éves autó, de láthatóan foglalkoznak vele ilyen szinten is.

1999-ben Volvo-csoport 6,45 milliárd USD ellenében eladta személygépkocsi-gyártó részlegét, a Volvo Personalvagnart  a Ford Motor Company-nak.

Tanulság: Üzletileg ritkán éri meg tisztességesnek lenni, mert becsődölsz, méghogy 7 éves kocsikat garanciában javítani, mikor máshol kapugarancia van. Mikor ennyi idő alatt legalább 5 generáció Alma telefon már rég el is avul, le is merül fél nap alatt  az akku, persze a te érdekedben, hogy tudjad kidobni és újabbat venni. Végül is  csak 25X annyiba kerül , mint egy telefon.

2010 óta meg a kínaiaké (a személyautó üzletág), de hogy jön ez ide?

A garanciának meg nincs köze ehhez, biztonságot veszélyeztető hiba volt, amit nem tudtak/akartak a szőnyeg alá söpörni, gondolom jobban féltek a csoportos pertől mint a visszahívástól. Alma telefon meg elég rossz példa, tekintettel arra hogy meddig bírja a vas, és hány évig van rá OS support.

Ugye milyen zseniális volt a Zsiguli motorháztető, hogy fordítva nyílt, vagy a Skoda 120 (csomagtér) ami oldalra? A hanyatló nyugat még mindig nem ért fel erre a színvonalra 🤣

Szerkesztve: 2021. 12. 31., p – 00:37

Hehe a routers is shortolja a teslát. Minden mondatot úgy fogalmazott meg, hogy eletromos autókat, mert veszélyesek. Mert az elektromos autóknak kinyílik a csomagtere :D Mintha bármi köze lenne az elektromos hajtásnak a csomagtartóhoz. Szánalmas balfaszok. 

Nem árt azért tényleg figyelni az ilyen híreket. A mostani teslák mellett még 185 ezer ford kardántengely miatt, 198 ezer subaru váltóhibával, 289 ezer audi motorvezérlés hibával, 725 ezer honda szintén motorház rögzítéssel, másik 115 ezer ford rossz fékkel. 
Csak decemberben  https://www.cars.com/news/recalls/
És valsz ez nem teljes lista, lehet csak usa, mert máshol írnak olyan fordokról is, ahol a biztonságiöv veszélyes...  https://car-recalls.eu/latests-recalls/
Eh, mazda nedvességtől berobbanó utas légzsák. Peugeot szoftverhiba miatt üzemanyagot folyathat. Jó hosszú a decemberi eu-s lista (6 oldal).

Egyébként, ahogy olvasom, nem kidörzsölődik a kábel, hanem a tömör vezeték hajlamos törésre sokszori hajtogatáskor. De a kamera csak kellemetlen, nem kritikus, mert van tükör és ablak hátra. De mivel gyári probléma így jár az ingyen szerviz rá.
https://s3.documentcloud.org/documents/21171715/tesla-recall-notice.pdf

A model s esetén meg azt írják, hogy a gyárban szarul rakták össze némelyik másodlagos zárját, ezért mindet ellenőrzik abból a szériából. 
https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2021/RCLRPT-21V00B-6667.PDF
De itt kimaradt az a fontos infó a hírekből, hogy a másoldlagos zárat érinti a hiba. Ami akkor probléma igazán, ha az elsődleges zár valamiért nyitva van. De az elsődleges zár nyitottságakor visít az autó, hogy baj van. Szóval ez sem az a tipikus, jaj most meglepődök, mert arcomba szállt a fedél. Ki kell nyitni hozzá először az elsődlegeset és figyelmenkívül hagyni, hogy visít az autó.

A hondánál jobban be lennék szarva. Mert ott a menetszél feltépheti a motorháztetőt meglepetésszerűen.

"A model s esetén meg azt írják, hogy a gyárban szarul rakták össze némelyik másodlagos zárját, ezért mindet ellenőrzik abból a szériából. " - Ha sz@rul rakták össze, és nem tudják, melyik autóknál volt hibás a szerelési utasítás, akkor ott elég khm. érdekes a minőségbiztosítás... Ha van egyáltalán...

Le van írva a doksiban, amit tudni lehet, nem kell kitalálni. Gyaníthatóan nem mind szar, hanem valami töredék százalékban lehet nem teljesíti a követelményt. Ezért mindet ellenőrzik, amibe azt a zárat szerelték, mert a statisztika szép dolog, de abból nem tudod, hogy pontosan melyik az a pár darab, ami kívül van a minőségi követelményeken. Összesen 7 ismert esetről írnak (4 garis javítás + 3 vizsgálódás), amivel eddig találkoztak. 119 009 autóba került az a zár.

A sorozatgyártás nem úgy történik, hogy minden egyes példányt külön ellenőriznek, hanem mintavételezéssel nézik. Az ilyen általános kipróbálás, amin gondolom minden autó átesik, meg csak annyit tud észreveni, hogy vagy működik valami vagy nem. De nem tud minden alkatrészre százalékos értéket mondani.

"Le van írva a doksiban, amit tudni lehet, nem kell kitalálni." én a szerelési utasításra, ami alapján a gyárban összerakták, arra céloztam... Vagy azt ...tak betartani, és az ellenőrzésen sem bukott ki a dolog, vagy eleve sz@r (volt) a szerelési utasítás, n+1 féle módon értelmezhető, ellinkeskedhető, stb. és halovány gőzük sincs arról, hogy hány autónál lett rosszul értelmezve...

 

egyébként a fejlécben van becslés, ahogy látom. A másodlagos zár hibájára 14%, A tolató kamera kábel hibára 1%.

A 14% elég szar arány, de azt is mellé kell venni, hogy ez egy másodlagos biztosíték. Ha az elsődleges valamiért elromlana (és az autó szirénázik, hogy baj van), azután jön ez a 14% esély. Gondolom ezért van az, hogy csak 7 esetet dokumentáltak, mert amíg az elsődleges jó, addig nem okoz gondot.

A honda motorház rögzítés hibája viszont viszi a pálmát a 100%  hibaaránnyal, 725 ezer autóval https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2021/RCLRPT-21V932-1035.PDF
Rossz ragasztót használtak a rögzítő fül alatt.

Hát lehet, hogy most jöttek rá, hogy az írástudatlan Gipsz Jakab, aki abban a néhány hónapban szerelte ezeket be, valójában sosem olvasta el az utasítást és csak érzésre csinálta. Mondjuk nem nyomatékra húzta a rögzítő csavarokat, hanem ahogy sikerült.

Vagy alkoholista volt, és amelyik karosszériába a délutáni lerészegedés egy adott pontja után került be a berendezés, azokban nem megbízható.

Persze, csak viccelek, foglalmam sincs, hogy valójában mi a helyzet, de azért láttunk már eleget olyanra példákat, amikor az emberen múlott a dolog, nem az utasításokon.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

"Félmillió autóját hívja vissza a Tesla"

mindet? :o
;]

nincs aláírásom

Szerkesztve: 2021. 12. 31., p – 15:59

A villanyautózást és annak fenntartható rendszerét az 1996-2002 közti időszakban árulták el végérvényesen, Californiában. Az Amerikát majmoló nyugati világ azóta is nyögi ezt, amiből egyes tőzsdei lufiként felfújt cégek (amilyen a Tesla) luxusárú látszatmegoldásokkal profitálnak amellett, hogy képtelenek normálisan körültekintően megtervezni, összerakni, letesztelni egy autót. Persze érintőképernyőre, tapicskoló, animációbuzi kezelőfelületre természetesen futotta.

Akkor is a fiókba tette. Csak akkor még nem látták, mekkora problémát fog okozni a belsőégésű motorok elterjedése. 1996-ban már volt technológia a kényelmes és fenntartható villanyautózásra, csak el kellett volna terjeszteni, kezdetben akár államilag finanszírozott projekt keretében. Ezt az olajlobbi a szabadalmak kisajátító felvásárlásával, az autóiparral való kartellezéssel, a szövetségi törvényhozás egyoldalú befolyásolásával lehetetlenítette el.

Ha nem vettétek volna észre a belsőégésű motorizáció mint termék, életciklusának a végén jár*. Ezért az "az olaj lobbi" magát "elektromos motorizáció" lobbivá festette át. Úgy döntött, hogy most van itt az idő átnyergelni egy új rendszerre. Ehhez az elmúlt 120 év társadalmi és marketing fejlődését felhasználva, egy jókora hype -al, meg jókora politikai "lobbizással" eléri azt, hogy a fejlesztés és bevezetéskori veszteségeket nem Ő, hanem a társadalom vállalja át, átrajzolva a klasszikus életciklus görbét.

96 ban azért nem történt ez még meg, mert akkor még a belsőégésű motorizáció, mint  termék nem volt a görbe "döglött kutya" szakaszán. Magyarul, még lehetett belőle pénzt szakítani.

Nem fogom már megérni, de biztos vagyok benne, hogy 50-60 év múlva lesz valaki, aki azon nyavalyog, hogy az akkumulátor lobbi 20xy-ban fiókba tette, a xyz terveket. :D

 

*Számomra, ez nagyon fájó. Ennek a korszaknak a gyermeke vagyok, észre venni, hogy ennek vége: nem jó érzés. Ez azonban nem befolyásol abban, hogy ne lássam mi történik.

"mekkora problémát fog okozni a belsőégésű motorok elterjedése"

Amíg az elektromosság nem 100% megújulóból termelt és az akkumulátorok gyártásához hegyláncokat hordanak el és mosnak át tiszta vízzel, addig az e-autó is ugyanekkora mértékű problémákat fog okozni.

És akkor még az elektromos hálózat összeomlasztásáról nem is beszéltünk, érdekes lesz majd mikor bedugnak tölteni 1,4 milliárd személyautót.

"Everything fails, all the time."

A villanyautózás a jelenleginél kedvezőbb árazású, területi lefedettséggel működő car sharing-gal együtt lenne valóban környezetkímélő, mert az autótulajdonosok jelentős részének ez a megoldás is elegendő lenne - hosszabb útra/időre (pl. nyaralás) meg elfogadható több napos konstrukciókat kéne kínálni.

"És akkor még az elektromos hálózat összeomlasztásáról nem is beszéltünk, érdekes lesz majd mikor bedugnak tölteni 1,4 milliárd személyautót."

Meg az a szerencse, hogy ez nem egyik naprol a masikra fog megtortenni, igy lesz ido a fejlesztesekre is. A teherszallitast egyebkent kifelejtetted.

"Amíg az elektromosság nem 100% megújulóból termelt"

A kovetkezo 50 evben nem hiszem, hogy ez be fog kovetkezni.

"akkumulátorok gyártásához hegyláncokat hordanak el és mosnak át tiszta vízzel"

Marmint pontosan melyik alkotoelemhez?

Mondjuk a legtöbb kobaltot a kőolaj kéntelítésére használják fel. De mivel a gyártók előtérben vannak, így ők vállalták, hogy nem vásárlónak Kongóból, illetve csökkentik a mennyiségét. Remélem, az olajipar is ezen dolgozik, attól függetlenül, hogy az embereknek a villanyautó égett az agyába be.

Nikkeltől lesz rozsdamentes az acél, a termelés 2/3-a erre megy el. Mégis a villanyautó égett az emberek agyába. Olyan fura ez. Mintha valaki aktívan terjesztené ezt...

Tovabba a kobalt java resze rez es nikkelbanyaszat mellektermekekent all elo.

Bar igaz, hogy hasznalnak kobaltot olajfinomitasi eljarasokban, de csak katalizator, minimalis mennyiseg kell belole. Egyszer mar valakinek kiszamoltam, egy 50kWh-s NMC telep tartalmaval tobb millio liter benzin/gazolaj allithato elo.

Termeszetesen ezeknek az anyagoknak a banyaszata jar kornyezetrombolassal, de ne felejtsuk el, hogy mit probalunk kivaltani vele. Egy banya helyet tudjuk, hogyan kell rekultivalni, a most a legkorbe tolt CO2 viszont valoszinuleg jo sokaig ott fog maradni. Az olajtermeles sem ugy mukodik mar, hogy fursz egy lyukat es feltor az olaj, olyan szepsegeket muvelunk mar erte, mint a fracking vagy az olajhomok banyaszat. Utobbi kulonosen durva.

Bar igaz, hogy hasznalnak kobaltot olajfinomitasi eljarasokban, de csak katalizator, minimalis mennyiseg kell belole. Egyszer mar valakinek kiszamoltam, egy 50kWh-s NMC telep tartalmaval tobb millio liter benzin/gazolaj allithato elo.

Hm, valóban "csak" katalizátor, és a legnagyobb felhasználó az acélipar itt is.

Amúgy furcsa módon a Wikipédián is az akkumulátor szekcióban fejtik ki az etikus bányászatot...  Eddig nem merült ez fel? 

Nem, mert nem erdekelt senkit. Viszont az EV - olaj vitaban valakinek eszebe jutott ervkent felhozni, es azota emberek ezrei ismetelgetik papagajkent, akik nem neznek utana a hatterenek, csak magukeva tesznek mindent, ami a mar kialakult allaspontjukat megerositeni latszik.

Egyebkent az a kerdes, hogy nem okozunk-e nagyobb kart a "zold" technologiakra valo atteressel, mint amit megoldunk vele nagyon is helyenvalo. Csak mielott bedobja valaki a vitaba, jo lenne utananezni az aranyoknak. Kedvenceim a tomakorben:

1.) BEV-k akkujanak gyartasaval jaro kornyezetterheles vs. az el nem egetett uzemanyagon megsporolt CO2 es karosanyag kibocsatas.

2.) Szelturbinak foldbe asasa az elletartamuk vegen. Javasolt utananezni: az ebbol 2050-ig varhatoan keletkezo szemet mennyisege, osszehasonlitva az egyeb szemetlerakoba kerulo cuccokkal, meg a jelenleg elegetett szenbol keletkezo hamuval. A talajszennyezes potencialis merteke is erdekes.

3.) Olom a napelemekben vs. egyetlen darab auto akkumulatorban.

4.) Napelemek gyartasanak kornyezetterhelese vs. az elettartamuk alatt megtermelt energia.

...

Amíg az elektromosság nem 100% megújulóból termelt és az akkumulátorok gyártásához hegyláncokat hordanak el és mosnak át tiszta vízzel, addig az e-autó is ugyanekkora mértékű problémákat fog okozni.

Óriási különbség van már aközött is, ha egy szénerőmű a semmi közepén termeli meg az energiát és aközött, ha a belvárosban pöfögtetnek a belsőégésű motoros autók egy kétmilliós nagyvárosban. Például több tízezer ember nem hal évente korai halált a légszennyezettség miatt. Ki mondta egyébként, hogy ne lehetne napenergiából, szélenergiából, atomenergiából megtermelni? Akarni kéne.

És akkor még az elektromos hálózat összeomlasztásáról nem is beszéltünk, érdekes lesz majd mikor bedugnak tölteni 1,4 milliárd személyautót.

Igen, mert azt nyilván™ nem™ lehetett™ volna™ fejleszteni az elmúlt 26 évben. Nettó kifogás ez az energiaszektor monopol kényelemben csücsülgető, arrogáns multijai részéről, a valódi innovációk és hálózatfejlesztés elspúrkodására.

Milyen érdekes, hogy a villanyautók kapcsán, az olajlobbi árnyékpropagandájának köszönhetően, nettó fősodratú minimum lett a fejlődésellenesség.

Érdekes, ha laptopról vagy smartphoneról volt eddig szó akkor még zavart a nikkel és kobalt bányászat. :) De a szentgrál világmentő húdezöld villanyautóknál nem.

Ha ténylegesen érdekelné a belvárosi környezetszennyezés a törvényhozókat, már évtizedek óta CNG és CNG-hybrid járművekkel megoldhatták volna. De az nem üzlet. Pedig földgázból egy nagyságrenddel több áll rendelkezésre, mint kőolajból, ráadásul nagyon tisztán égethető egy belsőégésű motorban.

Az e-autó viszont igen, na az ám a kurva nagy biznisz, mert beetették vele a jónépet hogy majd ez megmenti a világot. Mindenki rohanjon EV-t venni, nehogy ártson a környezetnek. Az üresen 4 tonnás Hummer EV  meg a 2,5 tonnás Model X különösen környezetbarát járgányok ám.

"Everything fails, all the time."

Érdekes, ha laptopról vagy smartphoneról volt eddig szó akkor még zavart a nikkel és kobalt bányászat. :)

Csak bele vagy buzulva a fősodor által erőltetett technológiákba. Olvasd el lentebb, miért kifogásoltam a lítiumos akksikat.

De az nem üzlet.

Már attól függ, kinek nem. A benzinen és dízelen nyilván több az profit, de azt se felejtsd el, hogy a CNG-hez jópár autót át kéne alakítani. Akkor meg már miért ne villanyosra, ólom-savas akksikkal, ha úgyis városi autókázásra lesz használva.

Az e-autó viszont igen, na az ám a kurva nagy biznisz, mert beetették vele a jónépet hogy majd ez megmenti a világot.

Senki nem fog azért e-autót venni, mert megmenti a világot. A világ megmentése ott ér véget, amikor az önzésre és élményhajszolásra nevelt, hiperkényelemmel és boldog, reklámvalóságbéli mintaélettel megbolondított fogyasztó birkának valamit be kell áldoznia ebből az illúziójából.

Mindenki rohanjon EV-t venni, nehogy ártson a környezetnek.

De senki sem rohan, mivel amúgy rohadt drágák.

Europai cegek is gyartanak elektromos autot. Az elterjedes elsodleges gatja szvsz az, hogy jelenleg egy ilyenbe valo akkumulator aran majdnem vehetsz egy uj benzinest. Es mielott mondanad, a Li-Ion akkuk ara 150$/kWh korul van, a NiMH > 250$/kWh. Az olom-sav munkaakkuk ugyan tenyleg olcsobbak, de joval nagyobbak, nehezebbek es kevesebb ciklust birnak ki.

A masik gond a toltoinfrastruktura hianya. Foleg nagyvarosokban sok az utcan tartott auto, es nincs annyi tolto, hogy mindenkinek jusson ugy, hogy esetleg egesz ejjel rajta akarja hagyni. Mert lassuk be, az nem elheto, hogy hajnali kettokor menedzsermodban csipog a mobilod, hogy felszabadult a sarki tolto, kipattansz az agybol, es elgurulsz felcsattintani ra a jarganyt.

Norvégiában az eladott új autók 80 százaléka EV, érzésre a közlekedésben is legalább 40 - 50 százalék az arányuk Oslóban.

Nagyon kíváncsi vagyok, hogy az elektromos felhordóhálózat fejlesztésének költségét ki állja, hogyan valósul meg a gyakorlatban.

Tudom, főleg az érdekel, hogyan oldották meg fizikailag a töltésüket, illetve a hálózat fejlesztésnek költségét ki állja (vagyis hogyan osztották fel egymás között).

Azt látom, hogy a belsőégésű motorral szerelt autók esetén akár az autó árának 25 százaléka is lehet az adó, EV esetén 0 (nem derül, hogy ez az ÀFA, vagy azon kívül létezik külön adó erre).

Elég érdekes, hogy talán az egyfőre eső legtöbb kőolajat kitermelő ország, miközben EV penetrációban világelsők.

Más utat járnak, mint Dubaj. :D

Ha mar pont Norvegiat emlitetted, utanaolvastam kicsit. Naluk keszult errol tanulmany, a vegkovetkeztetes ugy nez ki, hogy az lett, hogy az osszes fogyaszto. Ahhoz, hogy mindenki akkor toltson, amikor kedve tartja kb. 1.6 milliard dollaros fejlesztesre lenne szukseg. A masik veglet, ha mindenkinek vezerelt okos toltoje lenne, akkor a 2040-re saccolt kb. 2 millio EV tolteset a meglevo infra is kb. elbirna.

Aki gyorstoltot telepit, arrol meg valoszinuleg leszedik a miatta szukseges kapacitasbovites arat. Gondolom reszben elore, reszben az energiaarba epitve.

2021. oktoberig eves adat: 62.5℅ BEV, 22.2℅ PHEV, azaz az uj eladott autok 84.7℅-a toltheto halozatrol.

https://insideevs.com/news/537973/norway-plugin-car-sales-september2021/

2021. szeptemberben az orszagban forgalomban levo autok 20℅ volt toltheto.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Plug-in_electric_vehicles_in_Norway

NiMH > 250$/kWh

Nem kellett volna szándékosan felverni az árát olajbuzi szabadalomtrollkodással.

Az olom-sav munkaakkuk ugyan tenyleg olcsobbak, de joval nagyobbak, nehezebbek es kevesebb ciklust birnak ki.

Cserébe nem robbannak fel, nem kell hozzájuk rabszolga- és gyerekmunkával bányászott nyersanyag, és 100%-ban újrahasznosíthatók. Tehát, fenntarthatóbbak. Hűha, nem megy 300 km-t, csak 100-at. Fú de kényelmetlen™. Hát tessék optimalizálni a hajtásláncot, ha már a benzinmotorok 20-30%-os hatásfokát is dollármilliárdokból ráncigálják felfele, ahogy tudják, nehogy™ át kelljen állni. Pláne, ha összehoznának egy battery swap rendszert, igény szerinti töltögetés helyett, még a hálózatterhelés is optimalizálható lenne.

Egy-két év alatt át lehetne állítani a teljes magyar gazdaságot EV-kre, határozott és tökös lépésekkel. Nagyjából olyan elánnal, ahogy a COVID-19 első hullámát kezelték (akkor még sikeresen). Mégse omlott össze a gazdaság.

"nem robbannak fel" A Li-Ion se, hanem eleg.

"nem kell hozzájuk rabszolga- és gyerekmunkával bányászott nyersanyag" Ezt mar megbeszeltuk multkor. Nem feltetlen kell bele kobalt. Azokhoz a tipusokhoz, amikhez igen (egyelore ez a tobb) igyekeznek a gyartok fair uton beszerezni. Ez miert is nem eleg? Egyebkent a vilag legnagyobb olomtermeloje Kina. Kell magyarazni? Nekem nem tunik jobbnak.

"100%-ban újrahasznosíthatók" Marmint belole az olom. Egyebkent az osszes felhasznalt anyag 98℅-a. Ehhez kepest letezik mar ipari is mukodo, 95℅-os ujrahasznositasi mod Li-Ion akkukhoz is. Raaadasul az olmot olvasztassal dolgozzak fel, mig a Li-Ion akkukat elsosorban mechanikai es kemiai uton. Annyira nem ertek hozza, hogy biztosan allitsam, de van egy gyanum, hogy melyik energiaigenyesebb. Foleg, ha sulyozod a dolgot az olom-sav akkuk rovidebb elettartamaval.

"Tehát, fenntarthatóbbak." Hosszu tavon nem ugy tunik. Nem veletlen nem ebbe az iranyba mennek a fejlesztesek. Nem hulyek am, akik csinaljak, csak mernokok.

"Hűha, nem megy 300 km-t, csak 100-at. Fú de kényelmetlen™"

Tudtommal a gyorstoltes sem megoldott olom-sav akkuknal, szoval ha veletlenul 100km-nel messzebbre kene' menni, akkor garantaltan ucsoroghetsz par orat a tolto toveben. Hiaba lenne szerinted jo, ilyen autot senki nem fog venni. Legfeljebb varoson beluli car-sharing rendszerben lenne hasznalhato, de azt is minek, ha van teljes eletciklusat tekintve jobb megoldas?

"tessék optimalizálni a hajtásláncot" Van annal jobb otleted, mint hogy gyakorlatilag a kerekben van a motor? Vagy ahol nem, ott sincs pl valto? Ez mar egy nagyon oreg technologia, pont ugy nincs mar benne sok fejlesztesi potencial, mint a belsoegesuben. Nem veletlenul okorkodnek mar ott is start-stop meg mild hybrid rendszerekkel. A motort hajto elektronikara ugyanez igaz.

A Li-Ion se, hanem eleg.

Már amikor nem túl gyorsan, de a lényegen nem változtat, csak játszadozol a szavakkal. A lítiumos akksik nagyságrendekkel veszélyesebbek, mint az ólom-savasok.

Nekem nem tunik jobbnak.

Nem jobb. Fenntarthatóbb.

van egy gyanum, hogy melyik energiaigenyesebb

Az olvasztáshoz szükséges energiát is elő lehet állítani környezetbarát módon. Míg a kémiai anyagot nem feltétlenül. Ámde totál irreleváns erről beszélni, mikor a lítiumos akksikat jelenleg nem hasznosítják újra 100%-ig, hanem újakat gyártanak helyettük, ami nagyságrendekkel környezetszennyezőbb és etikátlanabb, mint az ólom-savas akksik "olvasztásos" újrahasznosítása.

Ehhez kepest letezik mar ipari is mukodo, 95℅-os ujrahasznositasi mod Li-Ion akkukhoz is.

Létezik. Tehát használják is a gyártók, van kiépített újrahasznosítási lánc és mindet újra is hasznosítják? Lófaszt. Ellentétben az ólom-savasokkal, mert azokat igen.

Nem hulyek am, akik csinaljak, csak mernokok.

Fősodratú, legkisebb ellenállás felé tendáló, profitérdekek mentén tevékenykedő mérnökök. Akiknek eszük ágában nem lesz egy nehezebb, de fenntarthatóbb utat választani. Ahogy látjuk a szoftveriparban is az egyre nagyobb erőforráspazarlást és fenntarthatatlanságot, a költséghatékonyság érdekében.

igyekeznek a gyartok fair uton beszerezni

Az igyekezet az egy, a zöldre festett marketingasztalon jelenlvő fogalom. A valóságban semmit nem jelent. Pénz beszél.

Tudtommal a gyorstoltes sem megoldott olom-sav akkuknal, szoval ha veletlenul 100km-nel messzebbre kene' menni, akkor garantaltan ucsoroghetsz par orat a tolto toveben. 

Battery swap. Car sharing. Vannak működő megoldások.

Hiaba lenne szerinted jo, ilyen autot senki nem fog venni.

De igen, ha nincs más. Még az ücsörgés is jobb, mint ha egyáltalán nincs.

Van annal jobb otleted, mint hogy gyakorlatilag a kerekben van a motor?

Energiafelhasználás, motorvezérlés, visszatáplálás (akár kis ellenállású szuperkondenzátorokba).
 

"totál irreleváns erről beszélni, mikor a lítiumos akksikat jelenleg nem hasznosítják újra 100%-ig" Az olom-savasoknal Europaban 99℅, USA 98℅, az sem 100℅. Az elso kereskedelmi Li-Ion cellakat 1991-ben dobtak piacra, es csak apro, hordozhato elektronikai eszkozoket taplaltak roluk, es a hosszu elettartamuk miatt sem keletkezett beloluk nagyobb volumen egy ideig. Az olom-sav akkumulatorok mar vagy 140 eve hasznalatban vannak. Majd vitassuk meg ezt 90 ev mulva. De szerintem 10 is eleg lesz, a nyersanyagok dragulasaval es a feldolgozasi eljarasok fejlodesevel valoszinuleg eljutunk oda, hogy hasonlo mertekben fog menni itt is az ujrahasznositas.

"újakat gyártanak helyettük" Illetve inkabb arrol van szo, hogy hatalmas az igeny uj akkukra, az ujrahasznositasbol nyerheto nyersanyag jelenleg kb. eltorpul ehhez kepest.

"Tehát használják is a gyártók, van kiépített újrahasznosítási lánc" Igen. Kereso kulcsszo: Li-Cycle. Teny, hogy jelenleg a feldolgozott anyag tulnyomo resze gyartoktol minosegellenorzes soran kiesett akkumulator es gyartasi hulladek, de folyamatosan terjeszkednek. Meg 5 eve sincs, hogy az eljaras kikerult a laborbol, ahhoz kepest eleg jol allnak. Amugy ellentetben a feltetelezeseiddel, ebben a temakorben sem mindenki hulye rajtad kivul, pl. van olyan varos, ahova ugy rendeltek elektromos buszokat, hogy elotte szetszedettek egy belejuk valo pakkot a fenti ceggel, hogy megbizonyosodhjanak rola, hogy az eletciklusa vegen nem a szemetbe fog kerulni. Es nincsenek egyedul a piacon, vannak meg olyan szereplok, higy Fortum, Northvolt, Glencore, stb...

"mindet újra is hasznosítják?" Ez mar csak ido kerdese.

"Még az ücsörgés is jobb, mint ha egyáltalán nincs." Volt es van is mas. A belsoegesu motor. Ha szar alternativat kinalsz helyette, itt is marad orokre.

"visszatáplálás" Mutass egy olyan sorozatban gyartott BEV-t, amiben ez nem megoldott.

"Energiafelhasználás, motorvezérlés" Errol beszeltem, hogy itt mar nem nagyon van hova fejleszteni, meg par szazalekot esetleg, de olyan merteku valtozas mar aligha lesz, amitol erzekelheto mertekben nyulik a hatotav.

Errol beszeltem, hogy itt mar nem nagyon van hova fejleszteni, meg par szazalekot esetleg, de olyan merteku valtozas mar aligha lesz, amitol erzekelheto mertekben nyulik a hatotav.

Bár ez nem a hajtáslánc része, de azért még lehetne faragni a fogyasztáson. Pl úgy, ha az emberek kisebb autóban ülnének, parkolni is könnyebb velük a városban. Ja várjál, most bukott el a Renault Zoe az NCAP teszten: https://autopro.hu/gyartok/megbukott-a-renault-zoe-az-euro-ncap-tesztje…

Mondjuk ez a szar is másfél tonna. Azért jól látszik, hogy eléggé nehéz összehozni a biztonság / alacsony fogyasztás vonalat.

Azért jól látszik, hogy eléggé nehéz összehozni a biztonság / alacsony fogyasztás vonalat.

A biztonsághoz is kell a nehéz fém, meg az akkupakk is nehéz. Szóval nehéz összehozni a biztonságos, nagy hatótávú és könnyű elektromos autót.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Szóval nehéz összehozni a biztonságos, nagy hatótávú és könnyű elektromos autót.

Pláne úgy, hogy a kisautókat szándékosan ellehetetlenítik. Sosem lesz olyan biztonságos egy 1 tonnás matchbox, mint egy Audi Q8. Erre az a megoldás, hogy húzzuk le a matchboxot a törésteszten, a Q8-at meg csillagozzuk 5-re. Bár nem vagyok kohómérnök, de azt megnéztem, hogy a modern nagyszilárdságú acélok eléggé sokféle fémmel vannak ötvözve. Ezeket nyilván sokkal nehezebb lesz újrahasznosítani, mint egy sima szénacél karosszériát.

De beszélhetnénk arról is, hogy a nagy cégeknek mennyire fontos a greenwashing, emiatt hibrid céges autókat adnak az alkalmazottaknak, amik egy jó 500kg-mal nehezebbek. Mindemellé pedig az üzemanyagkártya is jár, hogy ne kelljen az otthoni töltéssel baszakodni.

Mint motoros nehezményezem azt is, hogy amíg én bruttó 300kg-mal közlekedek a városban, nem én miattam vannak a dugók, addig pontosan ugyanúgy gondolkodik rólam mindenki mintha egy 2 tonnás autóban ülnék, mert belső égésű motoron ülök.

A közlekedés sosem lesz úgy fenntartható, ha az emberek nem mondanak le a 1.5 tonna vas nyújtotta biztonságról, a 800km-es hatótávról úgy, hogy valójában egész nap a dugóban állnak a körúton.

Cserébe nem robbannak fel

Egyébként az ólom+savas akku fel tud robbanni. Nem mondom, hogy gyakran történik, de pl. töltéssel lehet hidrogént fejleszteni benne, ami ugye levegővel keveredve durran :-)

De ha rövidre zárja valami, akkor is fel tud forrni és szét tudja csapni a nyomás a műanyag tokot, savat fröcskölve mindenfelé.

Szóval csak óvatosan!

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Szerkesztve: 2022. 01. 04., k – 15:02

Vagy azt nem értem, hogy ez miért hír itt, vagy azt, hogy a többi gyártó hasonló visszahívásai miért nem szerepelnek. Oké tudom, hogy a Tesla sokkal menőbb náluk és ezért ez érdekli a népet, míg az unalmas hagyományos autógyártók már nem, de nem kéne még itt is tolni a szekerüket, megy az enélkül is.

nem kéne még itt is tolni a szekerüket

Pont fordítva van. Trey-nek nem jön be a Tesla, ezért minden hunyorogva negatívként értékelhető Tesla hírt lehoz itt is.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

A motivációja lehet bármi, én csak az eredményét látom.

De abban igazad van, hogy pl. az apple-höz hasonló a hozzáállása.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Vagy azt nem értem, hogy ez miért hír itt, vagy azt, hogy a többi gyártó hasonló visszahívásai miért nem szerepelnek.

Több energiát ebbe nem teszek bele.

trey @ gépház

Parkoloban belemtolatott egy srac, a jobb elso kodlampa korul megnyomta kicsit a lokharitot, meg a rendszamtabla alatt volt egy tores. A motorhaztetot felnyitva latszott, hogy itt-ott kiszakadtak csavarok, amik a muanyag elemeket tartottak. Messzirol nezve nem is latszott, hogy tortent barmi. 700 000 volt. Opel.

párom apjának vadiúj Honda Jazz: első lökhárítónak mentek neki, letört. led lámpák szerencsére nem sérültek, de a 7 millió forintos autóban 3 millió forintos kár keletkezett. sérültek légzsákot nyitó patronok is ami miatt a kocsi nem is volt hajlandó elindulni többé. ezek darabja 200k és 4et kellett cserélni. pedig ez csak egy olcsón fenntartható japán belső égésű szívó motoros autó. a biztosító természetesen állta a költséget. (sokaknak a biztosítás is MINEK?!?!!??! kategória... aztán amikor az olcsón vett német prémium autón keletkezik egy karc és 3 milliót kell perkálni akkor meg megy a hiszti meg a siránkozás)

sokan nem igazán látják / vagy nem akarják látni a 15-20-30 éves autóikkal.

Az a helyzet, hogy ez nem csak a Tesla esetén ilyen.

Szoktam dashcam videókat nézni youtube-on, és feltűnt, hogy mindenféle kis fos sérülésnél repkednek a több ezer dolláros javítási költségek. Karcolás 3000 dollár, kis horpadás, 8000 dollár, én meg csak nézek.

Mondjuk azt is hallottam, hogy a Teslánál tényleg drága a javítás, de legalább sokáig is tart, hogyha alkatrészre kell várni.

Mondjuk gondolom ha csak a festés sérült, akkor nem muszáj a Teslánál javíttatni, hanem lehet a sarki fényezőnél is.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Minden auto javitasa brutaldraga, ha nem csak kigitteled meg lefujod a karcot, hanem uj elemet rendelsz :) De ez a 15k nagyon durva. Mikor belem jottek (tesla), akkor az elemek csereje 4000-4600 eur koruli osszeg volt. Abbol lampa ~1000. Munkadij meg a fele. De ugye ezt a masik fel biztositoja fizette.

Ha rabassza random gyerek az ajtot parkolasnal es meglatszik, akkor sem egyezkedek gittelesrol. Van 8 kamera az autoban, megvan rendszam es a tett is. Oldja meg a biztositoja. Ha karcos elemet 15k-ba kerul javitani/cserelni, akkor annyiba.

 

A kb ugyan olyan arkategorias mercim csak kotelezo szervizkoltsege eves szinten ~800 eur volt(ugy hogy kozben garancialis). Casco ~3000 eur evente. (kerekcsere 2x: 500 eur) (havi 358.3 EUR) + (en esetemben benzinkoltseg, mert nem mentem sokat: +150 EUR/ho)

A tesla eves szervizkoltsege: 0, Casco ~2000 eur (teslakra jar kedvezmeny gondolom sok kamera miatt), kerekcsere 150 eur. (havi: 179.1 EUR) (en esetemben toltes koltseg havi +0 EUR/ho)

Ami jo meg, hogy a Teslat nem kellett emlekeztetni, hogy a kerekcseret oldjak meg nelkulem, hanem vigyek el az autot es parkoljanak vissza, ha kesz(Raadasul beszelni sem kell veluk. Amikor eljon az ideje, akkor bejegyzik naptarba en leokezom applikacioban es viszik-hozzak). Mercinel mindig kulon szolni kellett, hogy nem akarok ott varakozni szervizre 1-2 napot es nem akarok taxizni sem.

 

A haver olcsoba szakszeruen(tm) megszervizeli biztos jobban megeri. De pont ezert is nyugat importbol veszitek az autokat, mert van esely, hogy nem szomszedhavertm gittszerviz van.

"A kb ugyan olyan arkategorias mercim csak kotelezo szervizkoltsege eves szinten ~800 eur volt(ugy hogy kozben garancialis). Casco ~3000 eur evente. (kerekcsere 2x: 500 eur) (havi 358.3 EUR) + (en esetemben benzinkoltseg, mert nem mentem sokat: +150 EUR/ho)"

Sokmindent megértek (drága a kötelező, mert prémium, drága a casco, mert prémium), de azért ezen a kerékcserén megakadt a szemem. Itt mi a hozzáadott érték, amitől 500 eur lesz az egyébként kb 50 euros művelet?

A Mercire 500, nem a Teslara. De írta, hogy hozzák-viszik amíg ő dolgozik, vagy valamit csinál, és mindezt maga a Merci csinálja. Nem tudom van e ilyen szolgáltatása itthon a Mercedesnek, de szerintem sokkal nem lenne olcsóbb.

Ismerem nagyjából az áraikat, fél éve az egyik céges autónknál fél tenyérnyi horzsolás (horpadás nem volt) kapcsán ez volt a szitu: profi polírozó ember azt mondta, hogy 15 ezer, de a gyöngyház miatt nem lenne szép, nem ajánlja (ezt csak azért írtam le, hogy érezni lehessen a probléma súlyát, ha kicsit koszos volt az autó, akkor nem is látszódott a karc). Jó hírű fényezőműhely mondott rá 70 ezer bruttót, számlával természetesen + gyári díszléc az árban, amit valamiért minden áron cserélni akartak, pedig az nem sérült.

Merci márkaszerviz: 520 ezer bruttó, és az autó 3 hétig náluk lesz (indok: meleg van, lassan szárad a festék! :DD). Azt nem tudom, hogy a díszléc benne volt e, de szerintem mindegy is :) Szóval gondolhatod, hogy adott esetben Németországban mi van a számlán, ha házhoz kell menni az autóért, majd pár órán belül visszavinni. Szerintem ha amúgy nem csinálnának vele semmit, akkor csak ez a műsor 400 EUR lenne :)

Nekem volt hasonló sztorim, vw jetta hátsó lökhárító csere és fényezés (kicsit belémjöttek, biztosító fizette, egyéb apróságokkal együtt 500K volt ~10 éve), de évekig bosszantott, hogy voltam olyan hülye, hogy márkaszervizbe vittem, ugyanis 2x próbálkoztak, de még másodjára is elütött -sötétebb volt- a szín (napfényben jól látszott). A lökhárító egyébként menthető lett volna, dehát nemár, a márkaszerviz nem kókányol  javít, hanem újat raktak fel és gyári technológiával (ezt nagyon nyomatékosították) fényezték (gyári festék, szín bemérés, festék öregítés, hókuszpókusz). Ja, pár évre rá 2 100 forintosnyi helyen fel is púposodott a festék és kezdett leperegni, megadta magát a túlárazott gyári technológia. Igaz, kaptam kévét a váróban :D (ez szokott lenni az ultimate érv a márkaszerviz mellett)

Hasonló kocc után a feleségem suzukiját majdnem tizedáron tökéletesen rendbe rakta egy maszek karoszériás/fényező (pedig jobban is sérült), semmi nem látszik és nem púposodik a festék azóta sem, pedig nem most volt. (ott kávét nem kaptam, sőt, alantas módon valami udvarba kellet begyalogolnom egy műhelyhez, azóta sem hevertem ki ezt a sokkot)

Ezzel csak azt akartam illusztrálni, hogy a név meg a nagyképű rongyrázás nem takar mindig minőséget vagy hozzáadott értéket. Ha valamiért 5x annyit fizetsz, akkor is csak az a biztos, hogy ennyivel kevesebb pénzed lesz.

Sosem tároltam lakásban, de nem is fizettem 500 eurót szerelésért és/vagy tárolásért.

Legutóbb 15e Ft-ot fizettem egy normális gumis hálózatnál, ráadásul nem sima csere volt, hanem felnire szerelés. A tárolást nem veszem igénybe (4 évszakost használok egy ideje), de az is kb kerekenként párezer Ft lenne egy szezonra, egy csomó gumisnál vannak már ilyen szolgáltatások. Sőt, olyan is vagy, hogy házhoz jön a gumis, hozza-viszi a gumit, helyben felszereli (nagy furgon hátuljában van a "műhely"), teljesen profi. Van olcsóbb, drágább, maximálisan megértem ha valaki jobb minőségért/szolgáltatásért többet hajlandó fizetni, de az 500 eur az nonszensz szerintem. 

Amikor olyan országban éltem, ahol volt téli meg nyári gumi és évente kétszer csere volt, a gumis mindig úgy adta vissza a levett (koszos) gumit, hogy egy nylon zacskóba tette. A zacskón keresztül az ujjaimmal bele tudtam nyúlni és meg tudtam fogni aztán emelni a peremét. Így sose kent össze. Egyébként a pincében tároltam az épp nem használt 4 abroncsot.

Nylonzacskóstul vittem vissza a gumishoz kb. fél évvel később, ő meg új zacsiban adta vissza az épp aktuálisan tárolandó készletet.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

500€ kb 185e Ft

Budapesten (gugli első találat) 8'000 Ft-ért szakszerűen tárolják a 4 db gumit felnivel (felni nélkül olcsóbb) + a csere 17'600 Ft (17"-18" méret esetén), ez összesen 51'200 Ft (évente kétszer).

Mindenki arra költi el a pénzét, amire akarja, de a közel négyszeres összeg, szvsz erősen túlzás.

Nekem van hol tárolni a gumikat, és nem is BP-en cseréltetem, és kisebb is a felnim, kijövök évi 22'000 Ft-ból.

közel négyszeres összeg

kérdezd meg tőle, hogy ott ahol ezt fizeti mennyibe kerül egy férfi/női fodrász/fogtömés, egy pizza, egy átlagos éttermi ebéd vagy hogy a kocsinál maradjunk egy kézi mosás/takarítás. valószínű kb közel négyszeres összeg lesz az is.

nincs aláírásom

És gondolom a gumi egyenletesen kopik, a súlyok sem peregnek le a kerékről, egyéb mechanikai hatásoktól sem lesz kiegyensúlyozatlan a kerék... Nem biztos, hogy az évi kétszeri csere és a felrakandó kerekek "megpörgetése" drágább, mint egy esetleges futóműjavítás...

Azert ha a centrirsuly eltunik a kerekrol, azt eszreveszem. Ha nagyon erosen sikerul katyut fogni, vagy durvan egyenetlen kopas van, az meg raz. Tovabba az evi 5000 km-emre szerintem kar lenne evi ketszer megcsinaltatni. En igy feleslegesnek erzem, de tolem mindenki azt csinal, amit akar - en is.

Jaja, igazad van, érdemes mindent profikkal csináltatni pénzért, mert azok sokkal jobb munkát végeznek mint én. Csak pár példa saját tapasztalat alapján:

  1. Leeresztett az egyik kerekem, elvittem egy közeli gumishoz. A kerékcsavart előírás szerint 200Nm-ra kell húzni. Ez nála úgy nézett ki, hogy 3mp-ig nyomatta neki a légkulcsot.
  2. A motorom hátsó kerekén a kerékcsavart 120Nm-re kell húzni. Ezt a 70kg-os szerelő egy 20cm kulccsal húzta meg a testsúlyát használva. Mondjuk 70*10*0.2 = 140Nm, szóval eléggé közel járt :)
  3. A légtömegmérőt, nagynyomású szelepet 2x kicseréltették velem, mert első alkalommal nem szóltak arról, hogy valszeg az egésznek csak akkor lenne értelme, ha az injektorokat is felújítanám.
  4. Adtak ajánlatot ékszíj cserére, ahol a legdrágább, jó állapotban lévő görgőt kicserélték volna, de a másik kettő filléres és rozsdásodó görgőhöz hozzá nem nyúltak volna.

Ne gondold azt, hogy a szervizben precízebb munkát végeznek. Ezek közül az első jóskapista bt volt, de a másik három "normális" szerviz volt. Szóval nem feltétlenül baj ha értesz minimálisan a dolgokhoz, mert akkor el tudod dönteni, hogy melyik szerelő végez szar munkát, melyik csapat az amelyikben meg lehet bízni.

Én is a DIY emberek táborába tartozom, volt is olyan, amibe teljesen feleslegesen vágtam bele, és valóban jobb profikra bízni. Ilyen volt az otthon fényezés, de a kerék lecserélése nem ez a kategória. Már csak azért sem, mert ha elmegyek kereket cserélni, akkor alá tudok kukkantai a kocsinak, hogy alul is minden oké-e.

Van nyomatékra dolgozó légkulcs is, tehát akár jó is lehetett. De ugye az "érteni hozzá" az nálad azt is jelenti, hogy kerékcsere után 30-50km megtétele után ellenőrzöd a kerékcsavarokat, illetve utánahúzod, amit köll... Na nekem ezért van nagyobbacska nyomatékkulcsom is.

Van nyomatékra dolgozó légkulcs is, tehát akár jó is lehetett.

Láttam már légkulcsot, de a nem tűnt úgy, hogy állított rajta bármit is. Persze lehet hogy fejből tudja az összes autótípus kerékcsavarjának a meghúzási nyomatékát és pont arra volt beállítva a gép, és pont volt a 200Nm-nek megfelelő fokozat is.

Na nekem ezért van nagyobbacska nyomatékkulcsom is.

Nekem is van egy talán 45cm-es.

Szerintem ez úgy van árazva, hogy úgyis biztosító fizeti, nem kell zsebből kiperkálnod. Mint a privát egészségügy. Ott sem egyértelmű, hogy mi kerül egy 15 perces beszélgetésen a dokival 30-40 kilóba, pedig a megoldás csak annyi, hogy a biztosító felé nem listaáron számláznak.

Szerkesztve: 2022. 01. 06., cs – 14:00

sztornó, már betette más :)