Linux gaming is BETTER than windows?

Fórumok

Egyre több véleményvezér látja úgy, hogy a Linux bizony megérett a gaming platform címre. Különösen ha ACO és AMD Radeon adják a grafikai alapokat. 

https://www.youtube.com/watch?v=6T_-HMkgxt0

https://steamcommunity.com/games/221410/announcements/detail/1602634609…

Hozzászólások

Sure, bro. Tuxkarton kiporog mar a 20 fps?

NetBSD - Simplicity is prerequisite for reliability

Tényleg igazak azok az állítások, hogy AMD-s videókártyák alatt már jobb a játékok futtatása linux-on, mint NVIDIA kártyák alatt?

Oszt jónapot!

he he :D

Po: A Wu-Shi-ujjfogás! Jaj, csak a Wu-Shi ujjfogást ne!
Shifu:Ááá,ismerős ez a fogás?
Po:Wu-Shi mester találta ki a 3. dinasztiában, igen!
Shifu:Akkor tudod, mi lesz, ha behajlítom a kisujjam.
Po:Óóó...neneneee!
Shifu:Tudod mi ebben a legnehezebb? A legnehezebb; feltakarítani utána...he-he-he...

honlapom http://dyra.eu/

Úgy lám nem igazán hisznek ebben itt a hupon....

Hivatásos pitiáner
neut @

> Az átlag hupper laikus, mára kiégett, egykori lelkes amatőr középkorú vagy idősebb generáció tagja. 

Ezzel népszerű leszel, mindenki megtalálja magának a rá vonatkozó jelzőket :-). Beszélgetés során be lehet írni, hogy: lécci húzd alá a rád vonatkozó részeket!

Én mára kiégett, egykori lelkes középkorú vagyok :-) Az amatőr csak a tudásomra igaz, mert papírom is van róla és ebből is élek.

Nem, mert egy clickbait cím. Akinek van realitásérzéke, az tudja, hogy még mindig Windows a gaming platform. Viszont aki nem elfogult, az azt is látja, hogy Linuxon is óriási volt a fejlődés, és nem csak a Tuxcart pörög ki 20 fps-sel, ahogy itt fentebb túlzott valaki, ami már talán 10 évvel ezelőtt sem volt igaz már, most meg még annyira sem. Elég sok natív játék van, egyre több megy DXVK protonnal, AOC compilerrel. Ennek ellenére a Windowst nyilván nem érték be, de Linuxnál ez nem is fő cél.

Egyébként a szenzációhajhász LTT videó címe onnan eredeztethető, hogy van pár régebbi Windowsra írt játék, ami Win9x, WinXP-re lett fejlesztve, és ezek némelyike néha jobban fut Wine alatt, mint tényleges Windows alatt. Nyilván ezek kivételek még minidig, ettől nem lesz a Linux gaming better.

“I didn’t start using Linux so I could have friends.” (Luke Smith, 2019) 🐧

"van pár régebbi Windowsra írt játék, ami Win9x, WinXP-re lett fejlesztve, és ezek némelyike néha jobban fut Wine alatt, mint tényleges Windows alatt"

Esetleg megnézhetnéd a videót ahelyett, hogy leírod 10+ éves tapasztalataidat. 

Protonra se ártana ránézned mostanában.

https://www.protondb.com/

https://boilingsteam.com/proton-brought-about-6000-games-to-linux-so-far/

Most nem értem miért írod nekem, pont azt írtam én is, hogy óriási volt a fejlődés, rengeteg natív játék, plusz egy csomó protonos.

Tovább az idézett részben is azt írom, hogy ebben JOBB a linuxos gaming mint a windowsos. De mivel nem annyira megy a szövegértés, azért még egyszer elmagyarázom csak neked: az idézett szövegrészben R É G E B B I játékokról van szó!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Pl. Far Cry 1, meg hasonlók, amik már bőven retró! Ezek javarészt régi DX-szel vagy OpenGL-lel mennek, nem kell nekik Vulkan meg Proton, már 6 éve is jól futottak Wine-ban OpenGL-es emulációval, míg modern natív Windows alatt meg bugzódhatnak.

De összességében mégis levonom azt a tanulságot, hogy bár hihetetlenül sokat javult a linuxos játékszíntér, a Windowst azért még nem érte be, hiába is ragozzuk. Aki csak játszik a gépen, meg követelmény, hogy a legeslegújabb, online launcheres, DRM védelemmel teleaggatott játékok is menjenek, annak továbbra is Windowst kell feltenni, ha szeretjük, ha nem. Hála istennek ez nálam nem szempont, mert a fő gépemen nem játszok annyit, akkor is csak régebbi játékokkal offline, így a gaming nálam nem szempont, nem akadályozta a Linuxra áttérést.

Épp ez a lényeg, hogy a valóság valahol középen van, nem a két szélső elfogult vélemény között: linux suxx, only tuxcart vs. Linux gaming is better that Windows.

“I didn’t start using Linux so I could have friends.” (Luke Smith, 2019) 🐧

Majd akkor érett meg, ha random játék simán elindul egy laza duplaklikkel alatta.

En mar lassan egy eve jatszok linuxon. Van meg hova fejlodni de a native / gold jatekok 96% stabilan fut. Nagy potencialt latok Linux Gamingben. Erdemes kiprobalni, sajat tapasztalatokat gyujteni, etc. Ajanlom protondb-t jatokeok support level csekollasara. Sokat segithet.

"a vegtelenbe es tovabb..."

Nagy potencialt latok Linux Gamingben.

Mire gondolsz? Kinek a szempontjából és a potenciál megvalósulását hogyan képzeled?

Én inkább arra tippelnék, hogy előbb--utóbb a legtöbb játék böngészőben fut majd, és előfizetéssel működik, akár valami Netflix. Hozzáteszem, ennek nem igazán örülök, de erre látom jelenleg a legnagyobb esélyt.

Ezek csak sajat tapasztalatok:

- Linux mint "ingyenes" OS lenyegeben ugyanazt vagy jobb performance-t nyujtott mint Win10. (GTAIV, GTAV, Dying Light)

- Steam client install 2 klikk. Nem egy nagy tudomany igy egyszeru user is tudja telepiteni. Kis utannaolvasassal Glorius Enroll telepites, meg jobb tamogatottsag.

- Regebbi es uj jatok futtatasa ugyanazzal az OS-el, nem kell 3rd parti emulator, window-ban futtatas mert nem megy full screen-ben, etc. Pl. Imperium Galactica2 siman jatszhato meg ugy emlekszem W10-hez patchelni kellett a jatekot majd kesobb mar az az opcio sem mukodott Ez nekem nagyon eros erv volt a Linux gaming mellett.

Es nehany nagativum is:

- A fejleszto gyarto cegek meg mindig nem szamolnak Linuxal mint potencialis alternativaval. Pl. Hoziron Zero Dawn meg sem szolal vagy a "native" mafia III - Defense Edition grafikaja olyan mint az Another World-e es megy 10FPs-el. Ez nevetseges.

- nVidia driver problemak (nVidia fan vagyok, de lehet csak voltam). JaniXYZ kiad egy uj driver frissitest, es nem csak a jatek crashel el hanem az OS, majd gep busyboxban indul. Ez egy gyonyoru eletkep volt anno 20.04LTs alatt.

- Jatek frissites hibak - Steam. Steam-en veszek es jatszok jatekokkal. A legutobbi CS:GO frissites lenyegeben elindithatatlnanna tette a jatekot. Kulon Spec inditas beallitasa steamen belul, majd ujra jatszhato, de ez nem egy jo pont.

Es ez csak nehany tapasztalat. Ugyhogy hajra, biztatlak benneteket, probaljatok ki, teszteljetek es osszatok meg a tapasztalataitokat. Kivancsi lennek ra, jo lenne ebben a temaban uj dolgokat olvasni.

"a vegtelenbe es tovabb..."

Ryzen 7 1700 + 32GB RAM + Radeon Rx580

Mindent 1440-ben jatszom, max elsimitast nem kapcsolok be, de nem azert mert nem mukodik, hanem mert annyira nem erzem szuksegesnek. Az AMD open source-hoz valo hozzaallasa miatt dontottem a Radeon mellett, tudva, hogy fogyasztas/teljesitmenyben az nVidia jobb ( volt? ).

Steam mellett Lutris-on keresztul Epic/Uplay/Bethesda launcher is van fent. Doom Eternal-t megjelenes utan par hettel mar hibatlanul tudtam jatszani ( Bethesda verzio ). Igaz, egy update ( EAC ) miatt egy ideig nem mukodott, de aztan ujabb update mar csak multi-nal akart EAC-ot.

Ha mar EAC. Termeszetesen tisztaban vagyok vele, hogy emiatt par jatekbol talan orokre kimaradok, de nekem ennyi belefer, plane, hogy a multit is jobban szeretem co-op-ban

Reszemrol elegge megvagyok elegedve a lehetosegeimmel jatek fronton,

U-dash

Hozzám került egy régi gcn1-es kártya (7870), mint az előttem szólók én is nVIDIA fanboy "voltam". Ez azért van múlt időben mert miután az ATI-t beraktam a gépbe kellemesett csalódtam. Se Radeon se AMDGpu driver nem volt fent, ami Xorg-os cucc volt természetesen nem ment mivel nem voltak fent a driverek, viszont Wayland alatt minden ment alapból és meglepő módon ugyanazon a sebességen mint driverekkel, utána felraktam az AMDGpu drivert és ment minden Xorg-os cucc is. Ugye ATI driver alapból támogatja a GBM-et szóval még olyan probléma se volt hogy Wayland alatt nem vagy lassan menne a 3d mint az nvidia féle EGLStreammel. Egyelőre nem találkoztam komolyabb problémával (még kicsivel sem), ha időm lesz hétvégén megnézem ezzel a kártyával meg tudom e oldani a pci passthrought (ovmf), ha ez is megy probléma nélkül eléggé úgy tűnik hogy váltok végleg ATI-ra és beruházok valami modernebb kártyára.

Hasonlóan, többnyire jó tapasztalataim vannak. Linux Mint Ulyana + Steam, AMD Ryzen 7 3700X + 32G RAM + Nvidia Geforce GTX 750Ti konfigon az általam használt játékok jelentős része elfut 1080p-n. Vagy natívan, vagy protonnal. Azért azt hozzáteszem, hogy a 750Ti egy AMD R9 270 VGA-t váltott, mivel utóbbival random rebootok voltak terhelés alatt. Persze az is igaz hogy nouveau-t használt vendor driver hiányában.

A teljesség igénye nélkül, amivel az utóbbi időben volt dolgom, ahogy az időm engedte:

  • Company of Heroes 1
  • CS: GO
  • Crysis Warhead
  • Eufloria
  • Machinarium
  • Nexus the Jupiter Incident
  • Samorost 3
  • Stellaris

A CS:GO-val kapcsolatos dolgot amit leírtál én nem tapasztaltam. Steam > frissít > indít > minden pöpecül megy. Ellenben a Civ V ami pár évvel ezelőtt még ment Ubuntun, most segfaulttal elpusztul. Gdb szerint a libopenal.so.1 és libuuid.so.1 librarykkel van gondja, egyelőre nem sikerült kikalapálni. Mezei júzernél persze a coredump analízis nyilván nem opció.

Van aminél a használt proton verzióval kell azért játszani, de némi try-and-fail, vagy netes keresgélés utáni környezeti változó állítással, minimális szopásfaktorral simán futott. Pl. CoH.

Performanciát tekintve a korábbi i5-4670, R9 270 alapú Win környezethez képest nem érzek különbséget, minden korrektül fut ami fut. Az igazsághoz azért hozzátartozik, hogy egzakt méréseket nem végeztem, csupán a szubjektív játékélményemre alapozok. Stellaris alatt élsimítással már voltak a játék késői szakaszában lassulások, de ezt inkább a 750Ti-nek tudom be. Ezt reményeim szerint a tervezett Nvidia 750Ti > AMD RX5500XT  csere megold.

Én inkább arra tippelnék, hogy előbb--utóbb a legtöbb játék böngészőben fut majd, és előfizetéssel működik, akár valami Netflix. Hozzáteszem, ennek nem igazán örülök, de erre látom jelenleg a legnagyobb esélyt.

Ha ez bekövetkezne, aminek szerintem még sok akadálya van, a Linux lesz az egyetlen játékplatform. Minden game streaming szolgáltató elsődleges érdeke a függetlenség külső felektől. OnLive túl korán jött, de a végső csapást a Microsoft mérte rá azzal, hogy Windows Server vásárlására kényszerítette, az addig használt desktop Windows helyett. 

A játékfejlesztő platformválasztásánál ma a gamer userek rendszereit kell szem előtt tartania. Emellett egyre több fejlesztő köti meg a jövő-biztosítását a Linux támogatásával. Mivel elsődlegesen Windows a célplatform ma nyilván ennek a Linuxos portja a legtöbb amivel egy game streaming szolgáltató számolhat. De ha game streaming a fő ügyfél, akkor teljesen új lehetőségek nyílnak meg. Például egyetlen szerver PC-n akár több játék is működhet párhuzamosan. 

ez is egy erdekes szal. De vajon akkor mar miert ne csak mobilokra osszpontositananak? Bongeszobol futtatva mar oly mindegy es a mai moilok mar eleg erossek elvinni picivel jobb jatekokat is (e.g.: pubg). Es a jatekok celcsoportja / piaca meg mindig a fiatal es fiatalabb generacio (kiveve a hazardirozo brittek :) ).

"a vegtelenbe es tovabb..."

Attól függ hogyan értelmezzük a böngészőben való működést. Az előbbiek arra az esetre vonatkoznak, amikor van egy rakat szerver erős gpu-kal (gaming felhő), ténylegesen ott futnak a játékok, a böngésző pedig ehhez ad remote play hozzáférést. Szerintem ez áll legközelebb a Netflix analógiához. 

Magán a böngészőn futó játékok még nagyon sokáig nem tudják lefedni a teljes game piacot. AAA játékoknak azért van méretük. Mindig 10GB letöltéssel kezdeni a játékot böngészőben nem túl kényelmes. A mobil hardver soha nem tud olyan grafikai képességeket biztosítani mint egy desktop PC. Szerintem a gamer notebookok sem túl szerencsés megoldások. A kis helyre zsúfolt nagy hőtermelő chipek elég sok probléma forrásai. De van akiknek bejönnek fejlesztésre is. Mobilon viszont hűtés, energiafogyasztás, méretbeli okok miatt lehetetlen egy PC grafikai képesség megoldása. Viszont eljöhet az a pont időben, amikor már elég lesz az is amit a mobil gpu tud, és nem kell szebb grafikájú játék. Ez ma szerintem még nincs így. 

A streamingelt játékok viszont már ma is tökéletesek mobilon. A képet tv-re küldve már csak egy bluetooth game kontroller kell és működnek az AAA játékok. 

Ami miatt ma még szerintem nem lehet elsődleges a streaming gaming az internet kapcsolatok gyenge minősége sok, egyébként fizetőképes országban. USA-ban hatalmas területeken béka segge az internet sávszél. Ausztráliában a ritka népsűrűség miatt talán állandó lesz a lemaradás. 

egyszer valóban jó platform lehet a linux játékra, nekem is van vele pozitív tapasztalatom, de még messze van a végfelhasználó számára kényelmes szinttől. 

A VALVe például nagy erőkkel tolja bele az effortot, hogy legyen támogatás egy csomó dologhoz, ami jó, viszont a másik oldalon felvevőpiaca meg nem nagyon van az egésznek, mert az egységsugarú gamer mikor PC-t vesz, akkor ott a win10 ára kb. az egyik legalacsonyabb tétel, tehát a pénzbe kerül vs. ingyen van érv itt nem sokat nyom a latba.

Ami ezzel szemben pl. konkrét pozitívum, hogy amikor van 45 percem játszani a linux nem tolja a képembe az átlagfelhasználó által kikapcsolhatatlan windows update pörgő fánkját 30 percen keresztül.

A Windows 10 ára konkrétan egy ezres legálisan. Ez még irodai PC árának is elhanyagolható része.

Linuxon adott a lehetőség konzol élmény biztosítására out of box. Ez pont nem a hc gamereknek érték, akik bármikor átkapcsolnak Steam big picture módba ha az kell nekik, hanem a koca gamereknek számítana, akiknek Steam kliens letöltése, driverek beállítása is kihívás. Windowson ilyen sosem lesz, az Ms határozza meg mi kerül a desktopra első bekapcsoláskor. Nekik a Windows általános OS, játékra van Xbox.

Az Apple Intel>ARM váltása felgyorsíthatja az winx86 kódot futtató arm wine fejlesztését, ami miatt ARM Linux is új tényező lehet a játékban. 

Hihi, sok éve a Mass Effect 3-at inkább linuxon játszottam, mert egyszerűen gyorsabb volt, és egyenletesebb volt a framerate fullra tolt grafikával, mint windózon. A töltésidőről nem is beszélve...

Akkor még nem volt Proton meg DXVK meg ilyen nyalánkságok, sima Wine-al ment. Sok más dolog meg nem ment...

Egy dolog hiányzik linuxon: CMSS a Sound Blaster X-Fi kártyámhoz. A Z-hez van már driver, ami támogatja, de sajnos abban nem CMSS van, hanem az új SBX vagy mi a fene, és szubjektív véleményem szerint sokkal szarabb a HRTF-je... szoftveres megoldások közül egyik szarabb volt, mint a másik, az OpenALSoft meg nem megy minden játékkal...

Ez fura, nekem Audigy 4 volt korábban, és határozottan működött Win10 alatt is mindene. Effektek, CMSS, stb. Simán futott a Creative Console is. Csak azért cseréltem le X-Fi-re, mert alaplapváltás után a PCI slot a videokártya slotja mellett volt közvetlen, így PCIe-s hangkártya kellett. A HRTF pedig kell nekem, ha játszom, szeretem hallani, honnan jön a hang :)

Én jóideje csak Linuxon játszom, de szerintem továbbra is kompromisszumos azért. Akinek belefér, hogy kicsit reszelgeti a beállításokat, hogy valami el sem indul, vagy ha valami eltörik, akkor pár hétig azzal nem játszik, akkor el lehet karistolni. De tökéletesenek nem mondanám a helyzetet. Nekem belefér, csak hobbijátékos vagyok úgyis.

A potenciál viszont egyértelműen ott van, ami nagyon lényeges amiatt, hogy a Microsoft nem tudta rátenni a kezét a kiadó piacra, a Valve sakkban tudja tartani. Ha sok pénz múlna rajta, akkor pillanatok alatt az AAA címeket is ki lehetne adni élből Linuxra is (akár integrált Protonnal, a lényeg, hogy a user számára rákkattintok-működik élményt nyújtva), a technika lehetővé tenné ma már.

Azért ezt én így nem jelenteném ki. Több, mint 1,5 évig erőltettem én is a "játék linuxon" témát, amit végül tegnap függesztettem fel határozatlan időre. Van sok cím, ami tényleg tisztességesen fut, DE:

- a Valve technikailag kifogta a szelet a Feral vitorlájából a Protonnal, ami a natív játékok számának nem tett/tesz jót
- a nagyobb, PC-n friss címek (pl.: Red Dead Redemption 2, Detroit: Become Human, Horizon: Zero Dawn) eddig rendre problémákba ütköztek, van amelyiket a mai napig ilyen-olyan trükkök bevetése esetén is erős kompromisszumokkal lehet csak - ha egyáltalán - futásra bírni
- a Blizzard kivételével szinte minden multiplayer címeken dolgozó stúdió ellenségesen lépett fel a Wine játékosokkal szemben, annyi single player meg nem jelenik meg egy évben, hogy ezt ellensúlyozza
- az Epic pedig közben aktívan dolgozik a meglévő natív Linux-os kínálat bontásán is (Borderlands 2, Rocket League)

Azoknak, akik régebbi single player játékokkal foglalják el magukat, azoknak már tényleg nyitott az út a Linux gaming felé. A Jade Empire nálam pl csak Linux/Proton alatt indult el, Windows 10 alatt nem. A Witcher 3 is fantasztikusan fut, ahogy a Skyrim/Fallout 4 is. Viszont attól borzasztóan messze vagyunk, hogy a Linux jobb játék platform legyen, mint a Windows. Ahhoz, vagy magának a Microsoftnak kellene kiadnia a DirectX-et Linuxra, vagy a Google-nek kellene mélyen a zsebébe nyúlnia és megtolni a natív Linux-portok szekerét a Stadia érdekében.

"- az Epic pedig közben aktívan dolgozik a meglévő natív Linux-os kínálat bontásán is (Borderlands 2, Rocket League)"

Ez konkrétan mit takar? 

"Ahhoz, vagy magának a Microsoftnak kellene kiadnia a DirectX-et Linuxra"

Alig néhány játék van ami DX12 exkluzív. A jövő inkább a Vulcan az új játékoknál. 

Azt, hogy akikkel szerződést kötnek, azok csendben dobják a meglévő Linux támogatást, vagy el sem kezdik a tervezett Linux portot amíg exkluzív kapcsolatuk van. A Rocket League inkább visszafizette a Linux-os tábornak a játék árát, de a Linux verziót akkor is kidobták, a Borderlands 2 esetében pedig a Windows-Linux közös multit szüntették meg az Epic-en való megjelenést követően. Az új Metro kapcsán pedig csak azt követően jelezték, hogy jöhet a Linux-os port, hogy megjelenhettek Steam-en.

Úgy rémlik az anticheat cuccok zömének a DX emulálásával van baja (akár DXVK, akár VK3D, akár a régi OpenGL alapú), így nem csak a DX12 a lényeg, hanem a DX11 is, amire sokkal több játék van. De ha csak a DX12-t vesszük, akkor is fontos megemlíteni, hogy fajsúlyos játékokból azért az sem szenved hiányt. Ott a Battlefield 1/V, a WoW, a Borderlands 3, Fortnite, a Horizon: ZD, és jön a CP2077. Én is a Vulkan-t tartom előremutatónak, hiszen az összes jelentősebb platform lefedhető vele. Viszont a Vulkan mögött nem áll a Google kivételével más támogató pénztőke, ami nem elhanyagolható tény a játékiparban.

Ráadásul itt ugye arról beszéltünk, hogy "a Linux jobb játékos platform-e, mint a Windows". Egyelőre ezek miatt - véleményem szerint - nem az.

https://www.reddit.com/r/linux_gaming/comments/eifo67/epic_game_store_a…

Ezzel együtt továbbra sem vagyok hajlandó vásárolni az EPIC Gamesen. Legfeljebb 90% akció és kupon, de még az is háromszor meggondolom. Az ingyen játékaikat persze begyűjtöm ha már annyira tolják. Ha kell egy game, akkor inkább Steam-en veszem meg, még akkor is ha ott többe kerül vagy később jelenik meg. Egyébként sincs sok időm játékra, megjelenés után sok gamenél kell idő, hogy kijavítsát a bugjait. 

Ez sajnos nem áll ellentétben azokkal, amiket írtam. Azzal, hogy natív címeket késleltetnek (most már erre ott a TW: Troy is) és visznek el a platformról, nincs egyensúlyban egy egyszeri $25k-s támogatással egy olyan projekt számára, ami eleve csak Windows only címek futtatását segíti Linux alatt.

MacOS-t azért támogatják. Ami némi pofáraesés lesz most a Macintoshok ARM-ra váltásával. Az egyetlen kategória ami ennek kárát fogja látni, az a pc-x86 gaming. Az új ARM-os világban a hivatalos Apple irány valószínűleg az iOS játékok macintoshos változatát fogja propagálni. Természetesen Apple boltból. Lényegében csak az irányítás különbözőségét kell kezelni a fejlesztőknek és egy játék iPhone mellett Macbookon is használható lesz. 

Nem jósoltam, hanem arról osztottam meg véleményt, hogy mi kellene ahhoz, hogy a Linux jobb játékplatform legyen, mint a Windows. És igen, a Windows-nak akkora előnye van ezen a téren, hogy VAGY maga a Microsoft tesz az ügy érdekében, VAGY a Google izzítja be a támogatásokat.

Ezzel még azt nem vitatom, hogy vannak olyan emberek, akiknek a Linux már most is teljes értékűen kiváltja játékplatformként is a Windows-t. Csak általánosságban ez még nincs így.

"Visual Basic .NET"

????

 

Hogy kiadott ilyen-olyan lebutitott, vállalati toolt linuxra, az mire bizonyiték? Hogy linux játékra gyúr a ms?

Ezek 99%-a azért van, hogy azure-ban is tudjad náluk futtatni linux vm-ben.

A desktop oldalon éppen forditva halad a világ WSL-be költözik be még az is aki desktopon linuxozott.

.NET Core a Framework utóda. Az egy eléggé fajsúlyos dolog. Vagy az Edge böngésző sem egy "ilyen-olyan lebutított tool" azure vm-re. 

"A desktop oldalon éppen forditva halad a világ WSL-be költözik be még az is aki desktopon linuxozott."

Álmaidban legfeljebb. 

Nem arra válaszolsz amit idéztem.

Nem a .net core-ra kérdeztem rá, hanem a listád harmadik elemére a. visual basic.net-re

 

"Álmaidban legfeljebb. "

Én ezt látom nálunk a cégnél, sok fejlesztő átjött w10-re, akik webet fejlesztettek és kellett nekik a linuxos toolchain. Volt aki VM-ben linuxozott, volt aki dual boot-olt, de mióta van használható wsl azóta ott nyomják az ilyen feladatokat.

A .NET Core egyik fő nyelve a C# mellett. Ez egyáltalán miért kérdés? Miért akarod külön kezelni a kettőt? 

"Volt aki VM-ben linuxozott, volt aki dual boot-olt"

Szóval aki korábban VirtualBox vagy Vmware -ben használt Linuxot, az most lényegében Hyper-V alapú WSL2-t használ. Ebben mi lenne a breaking news? 

Máshol más trendek vannak. Nem kellene általánosítanod. 

Én akarom külön kezelni? Hiszen te irtad külön. Kiemeltél, egy egyébként erősen elhanyagolt, mai napig nem teljesen támogatott core nyelvet. De minek? Egy platformot migrált linuxra, nem a platformon használt nyelveket. Szerintem nem igazán tudod hogy tudod miről beszélsz...

 

Ha neked a WSL ugyanaz, mint egy vmware-be telepitett full linux, akkor hagyjuk is, tör előre a linux valóban :)

Szerintem azt emelek ki egy fórumon amit fontosnak vagy jelzésértékűnek tartok. A Basic a Microsoft egyik szimbolikus védjegye, innen indul a cég. Simán megtehetnék, hogy csak C#-ot viszik Linuxra ami valóban fontos nekik.  Már magában a .Net Core is cáfolja a "A Microsoft hamarabb olvasztja be a "Linuxot", minthogy LinuxRA fejlesszen bármit is" érvet. 

Neked külön kiemelve: ha még a csak szimbolikusan fontos Basic-et is támogatja a Microsoft Linuxon, akkor egyáltalán ne veszi fél vállról a témát. 

Arról nem beszélve, hogy folyamatosan kommunikálja a MS az open source fontosságát számukra, a tudatosan megváltozott hozzáállásukat. Mellette pedig "Microsoft Loves Linux". Lehetnének ezek üres szavak is ha nem létezne a fent felsorolt nem is teljes lista. 

"Ha neked a WSL ugyanaz, mint egy vmware-be telepitett full linux, akkor hagyjuk is"

Hiányosak az ismereteid WSL2-ről. 

oké-oké azt emelsz ki amit csak szeretnél, bármekkora baromság is, mint pl. .net core és visual basic két külön sorban, miközben egyik a másiknak része. (bár teljesen lebutitva, le sem szarva a ms részéről)

És amúgy pedig hajrá ez most már tényleg a linux desktop éve, még a wsl2 is a linux malmára hajtja a vizet, mindent értek :)

FYI: 

Does WSL 2 use Hyper-V? Will it be available on Windows 10 Home?

WSL 2 is available on all SKUs where WSL is currently available, including Windows 10 Home.

The newest version of WSL uses Hyper-V architecture to enable its virtualization. This architecture will be available in the 'Virtual Machine Platform' optional component. This optional component will be available on all SKUs. You can expect to see more details about this experience soon as we get closer to the WSL 2 release.

Hja, ilyen-olyan lebutított SQL Server 2019... https://docs.microsoft.com/en-us/sql/linux/sql-server-linux-overview?vi…

A WSL-el csak az időt húzzák, hogy aki Linux stack-re, dockerre- stb. akar dolgozni, az a munkaállomásán használjon még Win-t. Hogy hosszú távon mi lesz ebből, azt most még nehéz megmondani, de a Windóz desktop előnye erodálódik napról napra, szerver oldalon már rég elveszett. Az M$-nek előbb-utóbb nem lesz jövedelmező a win üzletág. A legkomolyabb költségcsökkentésnek, mikor a teljes indiai QA csapatot (több ezer fő) felszámolták, eléggé látható nyoma lett, méretes szög a koporsóba.

Én szeretem a Win10-et, elvagyok a UI-al, sok minden jól működik benne, de van pár nagyon idegesítő dolga, ami miatt hajlandó vagyok pl. egy Kubuntu hülyeségeit elviselni. Mindenesetre az MS szoftverek használata nem indokolja a Win10-et (Office365, Teams, stb), minden fontos működik Linuxon os. Sőt, .NET fejlesztés IntelliJ Rider-el nagyon szépen muzsikál Linuxon, csak desktopra ne kelljen...

Használod az sql servert linuxon, vagy csak olvastál egy marketing szövegeket, aminek már az első mondatában ez van: "with many similar features and services regardless of your operating system"

Hidd el nekem, erősen fapad még az sql server linuxon, fejlődik, de fényévekre van a wines változatától.

Hogy hol erodálódik a windows desktopon azt nem tudom, de nem is akarok belemenni, elég itt olvasgatni nagy linuxosok szivásairól akár csak a játékok szintjén, hogy miket kell faragni és állandóan ez nem megy vagy az nem megy.

A szerver részbe is felesleges belemenni, vállalati szerverek között nemhogy elveszett, hanem piacvezető a windows. Amire te gondolhatsz az a publikus webszerverek, ott valóban megkérdőjelezhetetlen a linux piaci előnye. Máshol nemigen...

Bár állitásaid szerint éppen halálán van a ms (lassan 20 éve) de a valóság nagyon nem ezt mutatja, negyedévről negyedévre döntögetik az all-time pénzügyi rekordokat.

Én ilyet nagyon régen nem tapasztaltam, hogy több lenne a win-es server. Nálunk és az ismerettségi körömben is jelentősen több a linux/solaris, mint a win. Több száz-ezer fizikai és virtuális gépre tekintve. De mondjuk egy oracle linux/sql mivel van fényévekre messzebb egy windows-os sql-től? Tényleg érdekelne, mert én pont az ellenkezőjét tapasztalom, pláne úgy, hogy a windwos-okat rendszeresen újra kell indítani bizonyos update-k után.

olvasd már végig a szálat... Azt mondtam, hogy amit ki is adott linuxra a ms, az mind lebutitott verzió a windows-os verziókhoz képest. Erre irták, hogy de kiadta az mssql-t is linuxra és linkelték a marketing anyagát, hogy de is jó linuxon az mssql. Erre kérdeztem (természetesen választ nem kaptam) hogy amikor ezt mondja, akkor használta-e már linuxon azt az egyenértékú mssql-t...

Oracle a te fejedből pattant ide, hogy milyen jó az linuxon. /o\

Olvasd már végig a szálat. "De mondjuk egy oracle linux/sql mivel van fényévekre messzebb egy windows-os sql-től?"

Ezt szerintem véletlenül fordítva írta Gollam, ez következik a szövegkörnyezetből. Erre válaszoltam. Szóval valójában a kérdés:

De mondjuk egy windows-os sql mivel van fényévekre messzebb egy oracle linux/sql-től? 

És igaza is van. Az MsSQL nincs egy szinten az Oracle-lel. Ezt a kérdést nem meglepő módon nem válaszoltad meg. A "vállalati szerverek között nemhogy elveszett, hanem piacvezető a windows" légből kapott kijelentésedhez kapcsolódik, amit azóta többen cáfoltak. 

"amikor ezt mondja, akkor használta-e már linuxon azt az egyenértékú mssql-t"

Te használtad? Ide kellenének azok a fránya tények, amiknek elégé szűkében vagy. De adok egy támpontot amit nem ártana végiggondolnod: OpenZFS, jelent némi előnyt egy adatbázisszerver alatt. Ha a Microsoft közelebb szeretnek kerülni MSSQL-lel a nagy rivális Oracle-höz, akkor ezt jelenleg Linuxon tudja nyújtani. 

"Oracle a te fejedből pattant ide, hogy milyen jó az linuxon."

_FAIL_

Már ne is haragudj, de egyetlen szóval nem említetted a hozzászólásodban az "MICROSOFT SQL SERVER"-t. Persze ezzel arroganciával már minden érthetővé vált. És egy több százezres felhasználót kezelő rendszerben az, hogy néha újra kell indítani, az bizony ezek szerint előny!  :) :)

https://hup.hu/comment/2532923#comment-2532923

 

Hát igen, egy többszázezres felhasználót kezelő rendszernél nemigen fordul elő, hogy egy szerver (vagy akárcsak a futó szolgáltatás!) ütemezett újrainditása (ami bizony linuxon is előfordul) szolgáltatás kiesést okozzon.

Már persze gagyi windows alatt ahol az ilyet észre sem veszik a userek, mivel olyankor zéró kieséssel átveszi a feladatot egy másik szerver.

Aki újraindulás okozta szolgáltatás kiesésről beszél, az kurvára nem ért hozzá és nemhogy többszázezres de 100 useres szervert sem kellene üzemeltetnie (és valószinűleg nem is üzemeltet).

Ksplice mond valamit számodra?!

Te erőlteted a vállalati szerverek témát. Ott pedig bizony számtalan szerver mellett nincs azonnal munkába állítható backup server. Adatbiztonság nemcsak így van megoldva. On-premise backup, data recovery szerinted már eltűnt a vállalati szervervilágból? Mert akkor te Utópiában élsz. 

Persze ezért is jobb a felhő alternatíva. Ha pedig ha nas, storage server vagy tape backup van csak, akkor nem lesz minek átvennie a szerver helyét reboot alatt. 

Látom nem sikerült megértened amit írtam. Magyar valóság 2020 !KKV. Egy-egy szál szerver különböző feladatokra. Backup van, failover server nincs. Ha ezen Linux os-van nincs rebootok miatti szolgáltatáskiesés. Ha Windows Server van rajta akkor viszont van rebootok miatti szolgáltatáskiesés. 

Látom nem sikerült megértened amit írtam.

Valóban nem, mert volt itt már szó az újraindítástól/uptime-tól az adatbiztonságig mindenről, 1000+ szerveres nagyvállalatokról, egy szerveres KKV-król, meg igazából mindenről, attól függően, hogy ki mit akart éppen bizonyítani/bizonygatni..

Egy-egy szál szerver különböző feladatokra. Backup van, failover server nincs.

Ezzel semmi baj, az esetek többségében nem is indokolja semmi a 100% SLA-t. Az viszont bullshit, hogy elvárjuk a folyamatos, megszakítás nélküli uptime-ot 1 db szerverrel, csak mert "nem kell újraindítani". Ugyanúgy meg fog rohadni, a cég meg ott fog állni letolt gatyával, mert sajnálta a lóvét a "kritikus" szolgáltatására.

Az igaz, ha megpusztul az egyetlen szerver akkor lesz kiesés rendesen. A ksplice azt a téves állítást cáfolta, hogy 'faszt nem számít ma már reboot idő miatti kiesés, mert úgyis ott a failover server'. Ez pedig így nem igaz. Normál működés mellett is szükséges időközönként Windows Serveren a reboot. Még Linux serveren ez elkerülhető és ez előny. 

Ettől még nem lesz jó megoldás az 1 szerveres kiépítés, de van ilyen szép számmal. 

Elég szomorú, ha nincs failover. Inkább az a kérdés, hogy hány másik osztály ügyeletesével kell munkát végeztetni fölöslegesen pluszban, úgy hogy erre semmi szükség (sla-t nézni, számolni, stb.). Esetleg, ha valami pluszt ad, akkor meggondolandó, de erre írtam, hogy tudomásom szerint semmi pluszt nem ad. Arról nem beszélve, hogy extra kiadás a cégnek, hiszen kifizetik a többi ember munkáját is. 

De maradhatunk az eredetileg általam (és a hozzáolvasott információk miatt kiegészített) felvetett kérdésnél:

Mennyivel és miben jobb egy MSSQL (természetesen Windows-on), mint egy Oracle (Linuxon vagy Solaris-on)?

 

Es akkor jovok en, az amator gamer azzal a velmenyemmel, hogy 2021 szerintem a platformfuggetlen game streaming eve. Egy ket even belul tokeletesen mindegy lesz, hogy nalad milyen OS van tekintve, hogy "mas valaki szamitogepen" fog futni a jatekod, a Te geped csak egy buta terminal lesz. 

Ma mar Chromebookokon is lehet streamelt jatekot jatszani. Nem akarok vitaba bele menni, hogy "de nincs ra game library" vagy, hogy "bizonyos gepeken nem mukodik rendesen" etc. mivel ez szerintem ennek a folyamatnak a kezdete. Minden kezdet kicsit rogos - iden, jovore es talan 2022-ben fog szerintem ebbe az iranyba fordulni a vilag. 

Egyre tobb minden felho-nativan fut es csak egy megjelenitesre kepes eszkozre lesz szukseged. Kulonosen akkor amikor Nvidia <3 ARM - ebbol lesz az igazi powercloud ;) 

Ket ev mulva nem lesz szukseged nagy teljesitmenyu laptopra mert nem fogod semmire sem hasznalni.

Elkepzelheto, hogy bizonyos platformokon a chrome megzabal mindent, de nem tudom mikor probaltal utoljara chromebookon csinalni barmit.

En tobb chromebookot is hasznalok 2, 4 es 8GB rammal is es a tapasztalatom az, hogy 4+ GB kb mindenre eleg es az mai szemmel nem nevezheto eszelos mennyisegu ramnak. Masreszrol barmelyik 8. vagy 10. generacios intel CPU (az i3 is) boven megfelelo arra, hogy nvidia geforce now-val elvezhetoen tudj jatszani a gepeden. (itt azert irok csak intelt mert AMD vagy ARM alapu chromebookom jelenleg nincs, nem azert mert intel fanboy vagyok)

Mint emlitettem nem vagyok pro-gamer de az atlag lama szintjen (ahol a legtobb ember jatszik) tokeleten elvezheto jatekelmenyt - aki pro gamer az termeszetesen meg fogja venni (ahogy mindig is megvette) a legjobb, legnagyobb, leggyorsabb, legujabbat az aktulias generacioban de hangsulyoznam, hogy az emberek 5%a ez a maradek 95% vagy nem jatszik, vagy tokeletes neki a jatek elmeny a fenti hardvereken amik kozul egyik sem nevezheto eszelosen brutalis confignak.

Nyivan valo, hogy minel tobb ram es minel erosebb CPU all a rendelkezesere a gepnek annal jobb lesz a jatekelmeny de egy bizonyos (rendkivul alacsony) szint felett a legtobbeknek eszre sem veheto a kulonbseg. 

Kismillió megnyitott chrome tab nem zabálja meg a ramot chromebookon? Ha ebből a szempontból úgy viselkedik mint az Android Chrome, azaz inaktív tabokat kirajka a memóriából és majd akkor tölti újra amikor újra oda kattintassz, akkor valóban jobb lehet mint akár a Windows akár a Linuxos Chrome. 

Linuxot használsz rajta? Crouton 

A cloud compute ilyen szintű elterjedéséről én azért nem vagyok ennyire meggyőződve. Tavasszal a nagy home office hullám kezdetén még a rohadt Netflix/HBO sávszélességeket is korlátozták nyugaton. Kétlem, hogy 2 éven belül akkorát fordulna a világ, hogy hirtelen minden számítást lehetne online végezni.

"nyugaton"? En azt hiszem ott elek (UK) egy nagyon pici faluban a vilag vegen, a legkozelebbi nemzetkozi repulotertol 3 ora auto utra egy farmon kb es itt sincs savszelesseg gondom. 

Nem teljesen ertem, hogy a cloudban vegzett "szamitasoknak" (szamitasi kapacitasnak?) pontosan mi koze a savszelesseghez? 

Pl ha az nvidia compute cloud le rendereli nekem a kepkockakat egy jatekban akkor nekem "csak" akkora savszelessegre van szuksegem, hogy a vegeredmeny atferjen a csovon. Ettol a vilag szumma szamitasi kapacitas igenye nem lesz kisebb, csak at helyezem ezt az utopisztikus vilagomban a data centerbe es nem az otthoni gepemben tartom. 

Savszelesseg pedig "nyugaton" van eleg ahhoz, hogy kivaloan tudjak 4K/60-ban streamelni (amit mar a compute cloud le renderelt nekem). 

Az atlag ember (95%-ra lovunk) kb 1080p/60-at akar __maximum__ de lehet, hogy 1080p/30-al is elvan. E felett nem latja a kulonbseget.

"Keleten" még jobb a sávszélesség. Ami még számít mellette az a késleltetés, de ma már ez is egyre kevésbé probléma. Ausztráliában szuper sávszélességű műholdas interneten a nagy késleltetés miatt soha nem lesz alternatíva a cloud gaming. A világ egyre nagyobb részén ahol van gyors vezetékes net igen. Mobil 5G kapcsolattal is működőképes a cloud gaming. 

De az is igaz, hogy például az Egyesült Államok jelentős területein évtizedekkel van lemaradva az internetes struktúra. Ezért szerintem ilyen rövid időn belül biztosan nem válik kizárólagossá a cloud gaming. 

Ausztraliaban az elmult evekben az NBN (National broadband network) fejleszteseinek koszonhetoen azert a lassu muholdhoz kepest eleg nagyot ugrottak :) 

Ennek a halozatnak a fejlesztese kozben en is pont ott voltam (es egy kicsit mas temaban vettem reszt, de lattam kozelrol). Elotte valoban lutri volt, hogy lesz-e egyalatalan internet kapcsolat bizonyos helyeken a legmenobb 4G modemmel. Olyan beagyazott rendszereket telepitettunk amik 4Gn keresztul szinkronizaltak kozepes mennyiegu adatot. Voltak meglepetesek. 

De most, hogy mar van NBN a legtobb helyen elerheto epeszu internet. 

A lemaradas szerintem nem csak US-ben hanem UK-ben is valamennyire erezheto, de szepen zarkozik fel azert es mondom, egy 1080p/30 stream mai szemmel nem igenyel nagy savszelesseget. 

Szerintem.

Nalam peldaul egy eldugott faluban a latency (round trip) Londonba 10-15ms ami vallalhato. 

de ugyanakkor a nagy savszelessegu vonalak kozeleben levo hostok (1.1.1.1 AU, 8.8.8.8 US) is 14ms korul jonnek. Ha itt nalam ez van akkor varosokban valoszinuleg jobb a helyzet, bar ugyanekkora savszelessegre tobb congestion jutna de ott joval nagyobb bandwidth mellett talan eloszlik nem? 

Amíg a windows 10-et fillérekért szerzed be legálisan addig a kutyát se fogja érdekelni a linux gaming és a görcsölés hogy menjen rendesen, mert a valóság sajnos ez. Arról nem is beszélve hogy hosszú évek óta "platformosodás" van és a linux mint platform max a Valvet érdekli érthető okokból. Szóval csak a szokásos linugz pista álmodik a desktopéváról van.

En az altalam latott korokben levo felhasznaloknal (nem tech savvy emberek) azt latom, hogy teljesen mindegy, hogy milyen OS fut az adott gepen, egy viszonylag lapos tanulasi gorbe utan tudjak hasznalni napi szinten arra amire szeretnek. Lehet ez Windows, Linux, macOS, ChromeOS - teljesen mindegy. Es itt megint csak az emberek 95%arol beszelek. Nyivan van az az 5% akinek kulonbozo okokbol nem mindegy, ezt elfogadom de a birkanyaj legnagyobb resze le se sz*rja minek hivjak az OSt. 

Ugyanez igaz a mobil piacon - az atlagnak mindegy, hogy Android vagy iOS ha tud vele napi szintu fajdalom nelkul kommunikalni es instagramot tekergetni. 

Vegyuk eszre, hogy az itteni kozonseg nagy resze also hangon az "enthusiast" kategoriaba tartozik es mar lassan minket sem erdekel az OS ami alattunk van ;) 

En peldaul 20 eve fejlesztek mindenfelet es ma mar tok mindegy milyen gep kerul a kezembe - egy baratom azt mondta, hogy "de biztos nem tudsz akarmin dolgozni normalisan" aminek hatasara csinaltam egy kis experimentet: ket napig kizarolag az Xboxunkon dolgoztam kulso billentyuzettel. Mukodott. 

Fejleszteni lehet barmin, jatszani lehet barmin ma mar. Irodai dolgokat csinalni meg webet tekergetni eddig is lehetett barmin. 

Tok mindegy az OS ha nem csinalsz belole vallasi kerdest.

Nem szeretem a konzolokat, nincs itthon, csak erdekelt a technika. Ezek szerint van rajta egy kelloen ertelmes bongeszo, es ha az van, minden van.

When you tear out a man's tongue, you are not proving him a liar, you're only telling the world that you fear what he might say. -George R.R. Martin

Szerkesztve: 2020. 10. 09., p - 18:21

#define Vélemény vezér ? A Linus Tech Tips ? aha.

Meg a Steam ami sokszor nem natívan kínál dolgokat, hanem ilyen olyan trükkökkel megoldja hogy ugyan menjen már linux alatt is.

2020 a Covid19 éve, 2021 a Linux Gaming Platform éve lesz. :)

linuxforum.hu

Nem meglepő, hogy nem hallottár róla. Nem lett végül a Linux magyar hangja. 

Érdekes kutatási téma. Sehol annyi frusztrált, megkeseredett, levitézlett Linux huszár nincs mint Magyarországon. Abban általában megegyeznek, hogy nem ők csináltak valamit rosszul, hanem a Linux a szar, meg az opensource utópia. 

Lazán kapcsolódik a kutatásodhoz: https://www.kormany.hu/download/d/1b/f0000/Black%20Panther.pdf