Crackelt játékok Linuxon és biztonság, interoperabilitás
Vannak olyan játékok, jellemzően Ubi és EA amelyek akkor is külső játékbolthoz kötik a játék telepítését ha Steamen vagy Epicen lettek megvásárolva. Azaz Steamból indítva egy EA játékot elindul a korábbi Origin már csak EA néven és onnan indul a játék. Drm is itt van megoldva.
Steam ezeket a kettős launcher állapotokat elég jól kezelni Linuxon, bár nem minden esetben. Epic gamesnél viszont a legtöbb esetben itt elakad a linuxos gaming. Hivatalos Epic nincs linuxra, de például Heroic games launcher kényelmesen kezeli az Epic vagy GOG játékgyűjteményt a windows kliensükkel együtt, kivéve az ilyen külső bolthoz kötött címeket. A legkézenfekvőbb megoldás a játék crackelt változatának beszerzése, illetve elég maga a crack exe is, ha a játékot letölti az Epic kliens csak az indításhoz kellene EA vagy Ubi. Magyar jog szerint crack használata jogszerű amennyiben interoperabilitás miatt szükséges a használata. A használat joga pedig meg van vásárolva de gyári állapotában csak windowson működik
Mondanom sem kell, hogy a crack illetve crackelt exe fájlok használata biztonsági kockázatot jelent, természetesen elsősorban Windows rendszereken, amelyekre ezek készültek. Linuxon a wine/proton által bekamuzott C: drive-ot látják alapesetben. Ezeket is játékcímenként egyedileg szeparálva. De elérhető root könyvtártól kezdve minden fájl olyan jogokkal amivel a wine fut. User könyvtárak titkosítása és külön user(ek) használata crackelt játékokhoz elvben megfelelő védelmet jelent, amennyiben a crack nem tud mit kezdeni a Linuxon belüli wine környezettel. Plusz természetesen reboot előtte és utána.
A wine/proton utóbbi években látványos fejlődésének köszönhetően már a windows malwarek is otthonosan érezhetik magukat Linuxon? :)
Volt már olyan eset, hogy windowsos crackel érkező malware problémát okozott Linuxon?
- Tovább (Crackelt játékok Linuxon és biztonság, interoperabilitás )