MEGOLDVA - Segítség: webes fejlesztés/hosztolás árazása.

Webes munkát szeretne egyik ismerősöm elvégeztetni, és evvel kapcsolatban szeretnék segítséget kérni, hogy az alább megadott paraméterek alapján mi lenne szerintetek reális ár. Sajnos elég hiányos a rendelkezésre álló információ, örömmel veszem, ha kérdésekkel tudtok segíteni meghatározni a fontos részleteket.

Fejlesztés:
Teljes megoldás kellene, webes felület, back-end, database. A UI kb. 10 különböző "nézettből" áll.

Hosztolás:
A jövőben szükség lenne az oldal hosztolására is. Ez utóbbiról semmi infóm sincs (várható látogató szám, adatbázis méret, nemzetközi vagy magyar látogató közösség).

Előre is köszönöm!

Edit:
-----
Mindenkinek köszönöm az értékes közreműködést! Sikerült sínre tenni a kérdezőt, most már van elképzelése a költségek nagyságrendjéről, illetve arról is kb. milyen speckót kell összeraknia.
Megköszönöm továbbá a türelmét azon fórumtársaknak, akik vették a fáradságot az érdemi hozzászóláshoz a problémafelvetés alacsony szintvonala ellenére is :)
 

Hozzászólások

Szerkesztve: 2020. 08. 14., p – 17:42

Menekülj :)

ps.: de hogy ontopic is legyek, semmi nem derült ki, legalább annyit írj "körbe" hogy mi a fő profilja a leendő weboldalnak ? Fórum? sima weboldal? webshop? web*

Áh, ezt úgy mondják hogy nyitott szájjal a f.szerdőbe :D  már elnézést :) De tényleg, valami konkrétum jó lenne, hogy mit is akar az ügyfél ...

Mert az hogy 10UI ? az mi ? Lehet összeszámolta a népszerűbb böngészőket + az androidosokat és úgy jött ki a 10 vagy hogy? :D

Meg azt kellene tisztázni, hogy egyáltalán mi a profilja az egész projektnek. Ha egy szimpla weboldal akkor kevésbé szaladhatsz abba a bizonyos erdőbe :D

Jah ah so, elvégeztetni, megint csak átfutottam a témát, elnézést, tehát nem az ismerősöd kért meg hogy fejleszd le neki ezeket :) Oké.

Bár még akkor is sötétben tapogatózás. Írjon egy konkrét projektleírást, hogy mit akar, küldje körbe pár cégnek és várja az árajánlatokat. Ennyi.

Milyen login, milyen eszközön, 1 session per user, vagy több? 2FA? Gondolom nem, de nehogy az ügyfélnek eszébe jusson egy hét múlva.

Adat bevitelnél kell naptár, meg olyan, amiben van kereső, mert fix opciókból kell javasolni, vagy csak üres kis input mezők?

Lekérdezésnél kell grafikon? Gondolom nem, de ugye nem nulláról akarod megírni az x féle oszlopban y féle paraméter alapján kereső adatbázis réteget? És az ügyfél is tud róla, hogy nem fog tudni dátum intervallumot megadni és rákeresni azokra a mezőkre, amik 3< & 6> ? És azt is tudja, hogy ezt nem fogja tudni elmenteni, ha már naponta nézegeti, és nem fogja tudni .pdf-ben letölteni?

Felhasználó kezelésbe bele se kezdek, jogosultságkezelésről beszéltetek? Mekkora csapatra van tervezve, milyen feladatkörök vannak?

Ha nem válaszolnék kommentben, hát küldj privátot!

A barátja akar valaki mással munkát csináltatni, a posztolót pedig IT-ismeretei miatt megkérdezi, hogy nagyságrendileg mennyi lehet ennek a reális díjazása. Ha jól értem. Tehát nem kell menekülni.

Annak az embernek a napidíja, aki egy személyben elbír ezzel a feladattal (db, service layer, frontend, security, infra, üzemeltetés, tűzoltás a production időszakban, képes emberi kommunikációra, elérhető, megbízható, sorolhatnám) körülbelül 100-140 ezer forint körül mozog (+áfa pluszminusz pár tizezer). Azért lövöm be így, mert ennyiért tök simán bedolgozik valami nagyobb céges projektbe, tehát egy kisebb munkát nem fog szívjóságból harmad annyiért csinálni, aki viszont olcsóbban akarja vállalni, az nem elég tapasztalt / béna.

De az is lehet hogy kifog egy ügyes fiatalabb embert, aki még nem annyira tudja a saját piaci értékét vagy lehetőségeit, akkor viszont mák van.

Ha mindenki nagyon igyekszik (tehát a megrendelő is!!! pl el tudja mondani hogy mit akar, mi hogy nézzen ki, mit csináljon, mi történjen az egyes üzleti flow-kban, és kevés CR -t kér) akkor alsó hangon egy hónapot mondanék, de ez függ az üzleti folyamatok bonyultságától is. Mivel egy hónapban átlag 20 munkanap van, akkor az kb. 2millió. Annyiszor 2millió, ahány hónapig tart a projekt. Az üzemeltetés persze már olcsóbb. De tapasztalatból mondom hogy a felét háromszor kell majd újraírni, nem azért mert béna az ember, hanem mert a megrendelő csak a bevételt látja, azt hogy hogyan kíván oda eljutni, tehát mit tudjon az üzleti rendszer, csak sejti.

Ha külső rendszerekkel és providerekkel nem kell együttműködni (az szokott a szopóág lenni), akkor gyorsabb a munka.

Órabérben, heti elszámolással.

A személyes találkozó, szóbeli kommunikáció ideje dupla díjjal ketyegjen.

Egy jarmuvet szeretnek de fogalmam sincs mire fogom hasznalni az is lehet, hogy banyaszni kell de nem tudom kell e ehhez barmilyen engedely. Tudsz esetleg egyet? Kesobb lehet, hogy vezetheted is majd.

kb itt tartasz...

Ez olyan szinten hanyag "specifikacio", hogy valaszolni se erdemes ra. Majd ha tobbet tudsz gyere vissza ne mi csinaljuk a leckedet.

az alább megadott paraméterek alapján mi lenne szerintetek reális ár

A rendelkezésre álló adatok alapján valahol százezer és másfélmilliárd forint között lehet.

Ez talán viccnek tűnhet, de nem az. :) 

Ezt ajánlom olvassák el és minden benne szereplő kérdésre válaszoljanak: https://www.hwonline.hu/blog/fontos-kerdesek-weboldal-arajanlat-elott
(nem ismerem az oldalt, nincs semmi kapcsolatom velük, a Google találatai közt volt)

Sok időt és pénzt lehet megspórolni ha a tulajdonos vagy egy általa megbízott személy alaposan összeírja az igényeket, mielőtt még bárki fejlesztésbe kezd.

A "reális ár" lehet még az órabér alapú elszámolás. Amennyit dolgozik rajta a fejlesztő annyit kell fizetni heti vagy havi elszámolás szerint. :) 
(most látom ezt írta már @LJ67 is)

 

Ha egy kicsit is okosabb vagy mint az átlag, fogadd meg a fenti tanácsokat, és ne kezdj bele ennyi információ tudatában.

Tudom, hogy itthon nagyon sok a kis céges project, ebből élek 10 éve, de ez így életveszélyes. Még ha barát is, és nem lesz kötbér, per, miegymás, akkor is kifutsz az időből, mert közben derül ki, hogy a bizgentyűs csellentyű alatt ő azt értette, hogy izé, te meg azt csináltad meg, hogy hozé. NEKI IS a legnagyobb szolgálatot azzal teszed, ha elkezditek végiggondolni a folyamatokat, leírjátok papírra, rajzolgattok, beszélgettek. Tudom, itthon nem nagyon létezik ez a fázis, üzleti tervezés, inkubáció, miegymás, de ezt nem lehet megspórolni.

Ha gondolod, keress meg, szívesen segítek rövid idő alatt átvenni azt, hogy mi kell egy ilyen szintű project specifikálásához, de biztos találsz erről jó írásokat, videókat is. Röviden: ha nem tudna végigmondani az ügyfél a folyamatait, akkor hogy várhatja el tőled, hogy árat mondj rá és megvalósítsd? Barátság ide vagy oda, ennek a vége csak rossz lehet, ha nincs térkép, el fogtok tévedni.

Ha nem válaszolnék kommentben, hát küldj privátot!

Én a hosztolás árazására azt mondanám amit ügyfeleimnek is, hogy bérelj egy kisebb VPS-t amit lehet bővíteni a jövőben ha elfogy az erőforrás, az ügyfelednek pedig mond meg hogy mivel nem adott egyértelmű specifikációt, kezdetnek kap X cpu-t meg Y memóriát, Z tárhelyel, ha a weboldal forgalma/terhelése igényli, akkor tudsz bővíteni nagyobb csomagra ami ennyibe vagy annyiba kerül majd. Sok ügyfelemnél az ilyen jellegű skálázhatóság miatti költséghatékonyság előnyt jelentett, fejlesztés alatt elég volt egy kisebb VPS csomag, és amikor élesbe ment a rendszer akkor csomag növeléssel felskáláztak.

> mi lenne szerintetek reális ár

Ingyen vagy olcsóbban. Tapasztalat, még a KKV koromból. Menekülj.

echo crash > /dev/kmem

Válaszd ketté a projektet tervezésire és fejlesztésire. Legyen egy tervező, aki előszőr megrajzolja a képernyőterveket meg megcsinálja a logikai rendszertervet (milyen oldalon milyen infó), meg belövi a brandet (kinek szól, hogy néz ki), és arra kérjen árajánlatot fejlesztésre, ahogy ez az építészetben szokás.

Így készült pl a MIMOX weboldala, erre a speckóra (meg full megrajzolt grafikákra) kértünk árajánlatot.

Jobb, ha szakember tervez... az Axure pont olyan mint a photoshop, egy eszköz, amit tudni kell használni. Én mondjuk rögtön látom ha egy adat csak úgy a semmiből jön elő (mondjuk a usernek van profilképe de ezt sehol nem tölti fel és nem állítja be, ez konkrét eset); de nyilván aki nem képzett ésvagy tapasztalt ilyen szempontból az nem fogja tudni.

Nézd:miután egy bme műinfós diplomával otthagytam a programozást, csináltam és tanultam tervezni szoftvereket és weboldalakat 10 évig, idén visszairatkoztam az iskolába meló mellett (mmint nappali tagozatos egyetemre).

qrva nehéz, és szerintem sokkal nehezebb mint programozni. 
 

a szakma legnagyobb problémája az, hogy nem tűnik annak... de az, nagyonis.

Ertem, de azt gondlom, hogy te teljesen mas szinten gondolod ezt. En arrol beszelek, hogy van egy haz es en szeretnem megmondani, hol legyen a WC es a garazs. Aztan majd jon a szakember es megcsinalja az igazi tervet.

En is toltam ezt a szakmat es volt aki A4-es lapokra rajzolt wireframekkel jott, ami 80%-ban hasznalhato volt egy proto osszereakasahoz. Teny, hogy ebbol keves volt. De amikor volt az nem ilyen ceges bemutatkozo oldal szintu volt, hanem komolyabb cucc.

qrva nehéz, és szerintem sokkal nehezebb mint programozni. 

Wireframet es protot csinalni vagy 1+n emberbol kihuzni, hogy mit is akarnak ? :) Igy altalanossagban ezt nem jelentenem ki.

Azt ne felejtsük már el, hogy itt általában nem arról van szó, hogy az ügyfél ügyfélül beszél, és ezt nem érti a csak programozóul tudó programozó, de egyébként az ügyfél fejében ott a terv. Ott tartunk, hogy az ügyfél általában azt se tudja, mire lenne szüksége, csak "sokan mondják, hogy nekik nagyon sokat segített egy CRM, mert az jobb mint az excel". A fentiek se úgy hangzanak, mintha egy megtervezett cégben kellene a folyamatokat digitálisan is megoldani, inkább tippelnék a "van egy nagy ötletem, mennyi lenne leprogramozni" szintre.

Ha nem válaszolnék kommentben, hát küldj privátot!

Nem, nem nem, bocs, hiányos volt a kommentem. Támogatok minden tanulást, próbálkozást, kísérletezést, magam is 10 éve így kezdtem. Nekem az a felvetésem, hogy itt még csak nem is programtervezésről van szó, nem is specifikáció kiimádkozásról, hanem nagyon nagyon sok esetben üzleti tervezésről. Csak sok esetben a programozónak nem érdeke ráébreszteni az ügyfelet, hogy az ötlete kidolgozatlan, vagy egyenesen életképtelen. Több megbeszélésem végződött azzal, hogy ez fel lett tárva, kiszámláztam a megbeszélés díját, majd próbáltam behajtani. Innen indulunk, a fentiekben is szerintem itt tart a project. Én már örülök, ha a specifikáció abból áll, hogy átküldenek egy külföldi app-ot, és azt mondják ez kell, csak magyarul. És ezen nem a programtervező, hanem az üzleti iskolázottság segíthet csak.

Ha nem válaszolnék kommentben, hát küldj privátot!

btw, csak egy saját "személyes" történet. Leszögezem én nem vettem részt a fejlesztésben kódolásilag, csak és kizárólag mint a leendő szerver üzemeltetője.

Nagy projekt volt. Mindenki összejött mindenkivel is.. Az elején.. persze engem kifelejtettek a témából. mind1.

Leírom mi történt ha egy php modult kellett felrakni, vagy ha egy apró beállítást kellett eszközölni a szerveren :

X jelzés felém -> nem mukodik ez + az a funkcio (vagy ilyen meg olyan beállítás kellene) -> elküldte Y projektmenedddzsernek -> az elküldte review-ra tényleg nem jó -> elküldte a fejlesztőnek ....
fejlesztő elküldte a kéréseket -> projektmánáger -> XYZ  ?nemtudom kin akadt fenn -> belsős projekt menedzser... utána eljutott hozzám az hogy ugyan növeljek már a php.ini -ben XY értéket 10-ról 100-ra (mondtam valamit).

Egy ilyen apró beállításnak az átfutási ideje kb 1-2 hét volt, addig meg kb. állt minden a francba, mert hogy szar a szerver oldali beállítás.. köszi..

Nagy nehezen sikerült "kikönyörögnöm" a fejlesztő telefonszámát.. ~20 perc beszélgetés alatt minden beállítást meg tudtunk csinálni ami kellett neki, akkor és később..... Cserébe szoptunk ~fél évig ezzel a levelezzünk ide-oda-amoda-mertmindenneknyomakellhogylegyen szituval ....

Örültem nagyon.

És csak egy weboldalról van szó. Projektmenedzserek egyeztettek projektmenedzserekkel... akiknek fingjuk nem volt az egész témáról ... nem egyszerű ez.. 

Nekem is volt tapasztalatom sok széltolóval, nem véletlen dolgozom egyedül, közvetlen az ügyféllel. Viszont, így érteni kell egy cég üzleti folyamatait, specifikálni, programozni, designer-t igazgatni, és support-álni. Volt már ügyfél aki elvárta, hogy 4 ember legyen a cégben, mert máshol is annyi van, olyan hülye volt, hogy azt hitte ott mind a 4 neki ugrál majd ugyan annyiért, mint én egyedül. Na, magyarországi 21. század. Gondolom külföldén se sokkal jobb, de itthon mint mondtam ha már eljut a programozásig valami, az erősen kivétel gyanús.

Ha nem válaszolnék kommentben, hát küldj privátot!

A kettő megférhet egymás mellett: A teszt/pilot ideje alatt kell kibukni minden technikai részletnek, amit tényleg jobb, ha az infrastruktúráért meg a kódért felelős emberek direktben egyeztetnek _és_ dokumentálnak (Nálam is volt oylan projekt, ahol 2-3 emberen átfutó krédés/válasz annyit torzult, hogy egyik oldalon sem értettük, mi van - fél óra telefonos egyeztetés után abban maradtunk, hogy a projekt folyamatait kiegészítjük a technológiai/technikai szint egyeztetéseivel. Amiben mi dönthettünk, abban egyeztetés során döntöttünk, amiben meg nem, vagy nem voltunk biztosak abban, hogy "belefér" (jellemzően erőforrásigényes, határidőn belül ki nem váltható dolgok), azt meg "feljebb" toltuk a projekt megfelelő döntéshozói felé.

Az biztos hogy nem KKV honlapoknál boncolgatom ezt, hanem pár nagyságrenddel nagyobb projekteken.

De: egyfelől a WC-t ugyan kitalálja az ügyfél, de simán van olyan, hogy pl. körablakos szobát akar de szögletes házat. Szóval szerintem nincs olyan projekt méret, ami alatt ne kéne tervező - mindenki azt hiszi, az ő projektje alatta van, ezért is van kevés ügyfelünk, de ezt még nem tudom, hogy oldjam meg (dolgozunk nagyon nagy dolgokon ahol egyértelmű hogy kell, és elutasítanak minket ezzel a dumával olyan projekteken is, aminél kisebbeket is csinálunk sokszor, és kellünk).

 

Másfelől: ez sose olyan folyamat ami az ügyfél nélkül megy. Sőt, UX alapon user nélkül se lehet - a startupjainktól azt szoktuk kérni, hozzanak 5 olyan embert, akik szerintük használnák ezt a szolgáltatást ha már kész lenne. Ha nem tudnak ilyet hozni, nem szerződünk, teljesen felesleges.

Szóval a modern tervező sokkal inkább facilitátor, és igen, nagyon tisztában kell lennie az üzleti oldallal (business analysis / service design). Informatikája ugyanis csak üzleti szolgáltatásnak lehet, azaz olyan nincs, hogy én felhúzok egy weboldalt / appot és az termeli a pénzt, ki kell találnom mögötte-körülötte a bizniszt, vagy legalábbis le kell koppintanom egyet,

Egyfelől a WC-t ugyan kitalálja az ügyfél, de simán van olyan, hogy pl. körablakos szobát akar de szögletes házat. 

Minor detail. 10+ evig voltam benne en is nyakig. A sajat majd reszben a sajat digitalis ugynoksegemet vezettem, volt minden is. Tobb mint harmincan voltunk, volt UX/UI designer reszlegunk. Meguntam, most teljesen mast csinalok.

Bar azota eltelt 3-4 ev, ertem mirol beszelsz es maximalisan igazad van, de egy alap wireframet ossze tud rakni akinek van erzeke hozza, akar egy kockasfuzetben is. Persze, hogy nem lesz responsive stb. de egy jo vazlat, amirol lehet mar beszelni.

Mindig megkerdeztem az ugyfelet, hogy van-e kedve egy ilyenhez vagy rank bizza teljesen.

Tipikus multi: Az elkeszult terveket jovahagytak, majd a fejlesztes alatt/utan kiderult, hogy nem teljesen jo. "Upsz azt nem mondtam? Bocsi ... De holnapra meg tudjatok csinalni, ugye?" Majd nagyon gyorsan atalltunk arra, hogy szemelyesen nyomjuk le a torkan az ugyfelnek a terveket. Ez mukodott, mert ha mar ott ult, akkor atgondolta. Ez rengeteg ido es energia, de ez nekik is jo volt, kifizettek...

Aki viszont a sajat penzet tette bele, az mind elvezettel rajzolgatott es otletelt. Igy nem arra kellett koncentralni, hogy mit is akar az ugyfel, hanem arra, hogy mitol/hogyan lesz jo a termek. A csapat is szerette, mert nem volt sablonos.

Ugyhogy en azt javaslom probald ki, nem mindenki ostoba.

Ha nem az ügyfél rajzát akarod fejlesztőig elvinni akkor nincs baj, design studio workshopot lehet csinálni, csak ne abból fejlessz direktben amit az ügyfél egy szál képernyőként megrajzolt, mert ugyanúgy meglephet mint a multi.

Nálunk a drótvázakból összerakott kattintható prototípusok kimennek az ügyfél ügyfeleihez szabályos használhatósági tesztre, így a fejlesztésre leokézott cuccoknál nem szokott nagy meglepetés lenni (pláne hogy azért a fejlesztő is látja előtte, nem átadáskor derül ki hogy technológiailag nem megy)

Ha nem az ügyfél rajzát akarod fejlesztőig elvinni akkor nincs baj, design studio workshopot lehet csinálni, csak ne abból fejlessz direktben amit az ügyfél egy szál képernyőként megrajzolt, mert ugyanúgy meglephet mint a multi.

Azt gondolom, hogy ilyet senki sem csinal, validacio minden lepcsoben kell, mert meg a mester tervezo is hibazhat.

Nálunk a drótvázakból összerakott kattintható prototípusok kimennek az ügyfél ügyfeleihez szabályos használhatósági tesztre, így a fejlesztésre leokézott cuccoknál nem szokott nagy meglepetés lenni (pláne hogy azért a fejlesztő is látja előtte, nem átadáskor derül ki hogy technológiailag nem megy)

Ja, hat akkor valoszinuleg ilyen szempontbol jo az ugyfelkorod. Nalunk, ahogy irtam, tipikusan multinal volt az, hogy elfogadtak a terveket: "Atneztuk, mehet!", mondtak ... Nem arrol volt szo, hogy nem mukodik hanem, hogy kell meg 2-3 funkcio ami lemaradt, mert nem mondtak, hogy kell. Ido arra mar nem volt, hogy elolrol induljon minden, mert rovid idon belul indult a TV reklam, amit nem lehet csak ugy ide-oda tenni. Ugyanitt, volt olyan aki egy prototipusra azt mondta, hogy tok jo, tok jo, de lehetne szinesebb az oldal :)

Ezert kellett szemelyesen eljarni, mert olyan sok ember volt bevonva, hogy nem igazan ertettek mi zajlik. Persze lassan beletanulnanak, de egy multinal gyorsan cserelodnek az emberek.

Hát ugye mi az elejétől ott vagyunk ha lehet, a “felmerült egy olyan ötlet hogy”, megyünk ki piackutatni terepre az ügyféllel, együtt rakjuk össze a követelményeket, sőt, a követelmények már a drótvázakból lesznek... de ez azért a KKV méret, azaz 4-5 ember minimum, nem egy ember ötlete. 
 

viszont ez a működési mód, bár baromi hatékony volt product-market fit szempontjából a késztermék tekintetében, nem igazán tudtuk eddig elterjeszteni, ezért van kevés ügyfél és projekt. 
 

Ahogy írod is, a jelenleg bevett fejlesztési folyamat nem ez, hanem valaki kitalál valamit, összeírkálja hogy szerinte mi kell neki, aztán rögtön kivitelezési árajánlatot kér, amibe értsük bele a tervezést is. És hát a követelmények azért olyan mint egy rossz kipontozós rejtvény, értjük, hogy a körvonal része a pont, de hogy ez nyuszi vagy tank, azt innen nem lehet megmondani.

csinálj egy becslést hány óra lenne elkészítened (aztán szorozd meg 2,4x-el és talán belefér)