Van valakinek itt fogalma arról, hogy mi folyik az MKB-nál "informatikai rendszerfejlesztés" címen?
- 912 megtekintés
Hozzászólások
(Disclaimer: nem dolgozom az MKB-nál és csak a sajtóhírekből értesülök a történésekről, illetve van némi banki migrációs tapasztalatom (100+ hitelintézetet érintő migrációban vettem már rész) így bármi, amit írok, akár teljesen pontatlan is lehet.)
Az MKB-nak, más magyar bankokhoz hasonlóan volt egy jó sok év alatt összerakott rendszere, pl. számlavezető, treasury rendszer, értékpapír rendszer, netbank, mobilalkalmazás stb. Ezek a rendszerek, hasonlóan minden régebbi informatikai rendszerhez 1) régebbi technológiákra épültek (nyilván) 2) az összeköttetéseik nem katonás rendben voltak létrehozva (hosszabb távon minden IT rendszer spagetti) 3) a belsejükben tárolt üzleti tartalom (banki ügyfelek, számlák, termékek stb.) nem volt egyenszilárdságúan rendezett.
Amit az MKB csinál most az az, hogy ezt a káoszt tisztítja. Egyrészt az egész közepébe odarakott egy Flexcube nevű számlavezető rendszert, és az adatokból nagyon sokat odamigrált. Másrészt módosítják a számlavezető köré épített rendszerek egy részét is, részben az újítás vágyával (lásd pl. a PSD2 platformjukat) részben azért, mert az új számlavezetőhöz hozzá kell reszelgetni őket. Arról nem szól a fáma, hogy valamilyen adattisztítást is csinálnak-e a migráció közben, ezt nem tudom.
Az ilyen migrációk kicsit mindig nyűgösek szoktak lenni. Az általános problémák (amelyek közül nem tudom, hogy az MKB-nál melyek fordultak elő) ezek szoktak lenni:
- annyira régi a rendszer, hogy akik értettek hozzá, azok már meghaltak, így valakinek meg kell tanulnia egy pár évtizedes rendszer technológiáját és nyűgjeit, hogy legalább ki lehessen nyerni az adatokat a rendszerből
- annyira kusza a rendszert, hogy senki nem látja át, így vagy kell egy átlátó zseni, vagy több részre darabolva, több szakaszban, több fázisban kell megcsinálni a migrációt, ami, ha közben folyamatos működést is akarsz, jelentősen növeli a komplexitást
- a rendszer adattartalma vacak minőségű, így a migráció előtt javítani kell rajta, hogy az új rendszer egyáltalán be tudja fogadni az adatokat (kedvenc példám a "Kovács nem értettem, talán Józsi" nevű ügyfél a banki rendszerben, nem árulom el, hol láttam)
- a rendszer üzleti tartalma mindenféle jogi megfelelőségek miatt csak nagyon hosszú határidőkkel módosítható (pl. ügyfelet 3x, 90 napos válaszidővel értesíteni kell, mielőtt átírok valami vele kapcsolatos adatot, meg hasonlók)
Ehhez add hozzá az általános informatikus hiányt + add hozzá, hogy kevés embernek van olyan perverziója, hogy az első két részt egyáltalán akarja csinálni, és kijön, hogy nem könnyű a feladat egy ilyet levezényelni.
(Egyszer dolgoztam egy rendszeren, amelyet kizárólag régi fajta TV-n, fényceruzával lehetett vezérelni. Valami 60-as években kötött nyugdíjkiegészítő betéti szerződéseket tároltak benne. Senki nem tudta, hogy hogy működött belül, hogy számolta a járadékot, mert összesen valami baromi régi gépen futtatható bináris maradt meg emlékként. Persze végtelen sok pénzért lehetett volna keríteni embert, aki visszafejti az algoritmust, és lehetett volna migrálni valami újabb rendszerre - de az a döntés született, hogy a még élő 6 db, 90 év fölötti ügyfél úgyis hamarosan meghal, tehát minek...)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Amit az MKB csinált, hogy 1 hétre leállnak, és mindent vagy semmit, az baromi kockázatos. De lehet, hogy kiszámolták, hogy így jönnek ki olcsóbban, és nagyon durván begyakorolták tesztkörnyezetben. Amiket írsz, az mind jogos, de nem lehetetlen megvalósítani. Előbb tisztítsák az adatokat, mielőtt másba kezdenek, és van az a pénz, amiért még Magyarországon is lehet embert találni.
Én bankban nem migráltam, de máshol igen. Most épp egy 1 éve tartó migrációm közeleg a vége felé. Soha egyetlen pillanatra sem állt le a rendszer, végig biztonságosan működött, és minden migrációs lépés közben lefutott egy ellenőrzés az összes adatra, hogy előtte-utána ugyanaz.
Az MKB is megtehette volna pl., hogy side-by-side megy a régi és az új rendszer, minden adatot kétfelé írnak, komponensenként haladva átállnak a régiről az újra, amikor már meggyőződtek róla, hogy ugyanúgy működik a kettő. Ez sokáig tart, de nagyon alacsony a rizikója.
A netbank felülete, funkcionalitása látszólag nem változott. Amikor a migrálás után először beléptem sárga csekket fizetni, azt láttam, hogy a befizető címénél az irányítószám és város nem passzol össze. Azért pár százezer ügyfélre összehasonlítani az összes képernyő tartalmát (pixelenként) még a migráció előtt külön környezetben nem lett volna olyan bonyolult.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
1. Konkrétan az átállástól fogva a mai napig nem tudnak számlakivonatot adni. Hihetetlen, de igaz.
2. Nem kellett volna megjavítani, ami nem romlott el. A régi rendszer kifelé hibátlanul működött. Ha belül nem volt konzisztens, attól még nem kellett volna szükségképpen egyből szétkúrni.
3. Egy bank "prudens". Nem ugrik fejest az ismeretlenbe. Kellett volna legyen egy informatikus szakember a közelben, aki megfogja a döntéshozó kezét és azt mondja neki, hogy álljunk meg, nem járható út az ilyen migráció. Vagy nem volt ilyen szakember, vagy ha volt, a bank vezetői alkalmatlanok, mert lesöpörték a véleményét.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Két héttel később is van zavar az erőben, az MKB EP-től két napja kiutalt pénzem a folyószámlára azóta sem érkezett meg. A telefonos ügyintéző az "MKB digitális átállás" side effectjének tartotta. Az, hogy ülnek a pénzen, vagy "elveszik az utalás", furcsa side effect. Ráadásul az utalás az egyik legkevéssé összetett műveletnek tűnik kívülről nézve.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Valamit nyilatkoztak az újságban, hogy milyen rendben van a dolog és milyen sikeres volt a migráció, valójában nekem a mai napig képtelenek folyószámla kivonatot adni. Hogy utalást nem tudnának teljesíteni, azt viszont nem hiszem.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nálam annyi látszik, hogy 25-én csökkent az EP egyenleg, viszont a folyószámlámra nem ért oda. Mivel én az EP-vel állok jogviszonyban, ezért őket hívtam, ők hivatkoztak arra, hogy az MKB-nél van a számlájuk és problémás az utalás. Az viszont biztos, hogy korábbi hónapokban még 25-én aznap célba ért az összeg (havi rendszerességű fix összegű önsegélyező szolgáltatásról van szó), míg most 2 napja ül valaki a pénzemen.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni