PSTN to VoIP

Fórumok

Sziasztok!

PSTN international hivasokat szeretnem ceges WAN-on a cel orszagig kuldeni es ott kileptetni PSTN-re. Ez elegge csokkentene a nemzetkozi hivasok koltseget csak sajna egyik-masik orszag torvenyei ezt tiltjak. Hogy erdemes e nekikezdeni szuksegem lenne egy adatbazisra amely tartalmazza az egyes orszagok ehhez kapcsolodo torvenyeit. Valaki tud ilyenrol? Hogy tudnek ilyen infohoz hozzajutni?

elore is koszi az epito jeleggu valaszokat,
Cisco

Hozzászólások

Ezt nem nagyon értem. Tudsz konkrét példát írni arra, hogy pl. melyik országban, és pontosan mit is tiltanak?

Ha egy cégről van szó, és a saját privát vállalati VPN-en közlekedik a voip hívás, nem nagyon értem, hogyan szólhat bele bármilyen ország helyi törvénye egy cég belső hálózatának életébe...

Kis hazánkban sem nagyon lehetséges... Saját közvetlen példa, nem hallomásból tudom.
Ezt anno valakik nagyon ügyesen beíratták vmi törvénybe.
Nagy cég sok telephelye az ország minden részén, belső hálózaton telefonon(is) össze van kötve. Vidéki telephely bár el tudja érni pl a másik telephelyet belső telefon melléken, és PSTN_en is , de annak a központján keresztül nem kezdeményezhet távoli végen helyi telefon hívást, hogy csökkentse a távolsági hívás költségét. Viszont a távoli helyre beérkező hívást átadhatja a belső központ felé ha pl központi üf szolgálata van.
Most jön a Magyar csavar!
Az indiai példára fel, van megoldás, csak magyar ésszel kell gondolkozni mert ugye az nem tiltható be! :)
Kinti üf szolgálat felhívja AB ügyfelet és kapcsolja a belső hálózatának egy mellékét, téged! Ezt viszont szabad!
Mert ez hálózaton belülre irányul. Az, hogy ez a hálózati végpont hol van, ahhoz meg senkinek semmi köze! Az nincs szabályozva, mert nem szabályozható, az már magánlaksértés! :)
Tehát én felhívhattam az ausztrál kollégát szaktanácsért belső hálón, nem vagyok köteles nemzetközi hívást kezdeményezni!
Így van az, h pl európai nagy multi minden országának telephelyét pl IT, egy valamely országból, egy közös telehelyen lévő, csoport szolgálja ki a felhasználói probléma megoldást nyújthatja, minden törtvény megsértése nélkül VOIP-on.

az "ökölszabály" az, hogy telephelyek között OK, de ha A telephelyről B telephely gw -en kitárcsázol PSTN irányba, akkor B telephely szolgáltatóvá válik, és ha követjök a magyar törvényeket, akkor pl. erre is érvényes a 2ft / perc, ezt persze nyilván kérdéses módon lehet ellenőrizni.

kojot, tudod melyik torvenyben van ez leirva? vagy estetleg valami kozelebbit tudsz mondani rola, hogy merre keresgeljek? raneznek...

de akkor nagy esellyel ez halott ugy. gondoltam hogy kemeny dio lesz, mert ugye ez bevetel-kieses a telefon szolgaltatoknak... es biztos voltam benne hogy eleg eros a lobbijuk hogy torvenyben tiltsak.

Nem, nem tudom, de a példa konkrét, első kézből van az infóm. Dolgoztam pár multinál onnan az összes többi adalék, ami a magyarázatokat adja. Illetve a politikailag korrekt válasz megadja a lehetséges jogalapját. Tehát szerintem a tv. betűi közt olvasva találja meg, és csak jogász, ezt a dolgot. Ez a hozzáállás itthon azóta van tudtommal érvényben, hogy a posta a műsorszórás és a telefon szolgáltató külön céggé vált. Ui akkor kellett ezt a központokon vissza programozni, mert jogi figyelmeztetés/magyarázat érkezett adott cégekhez erről. De ezek szerint a világban másutt is hasonló módon történnek a dolgok, ha több országban is így áll a helyzet. Tehát VOIP-ra is hasonló okból van tiltás, az átviteli közeg nem számít.
Sok multi pusztulna bele, ha mindenki átállna IP tel-re. Ezért hát a lobbi érdekek sok mindent elérnek, ez nyílt titok.
Az államnak is a céges bevételekből van csak adó szerű bevétele, tehát valahol számára is érdek ez a dolog. A többit talán meg nem kellene firtatni :)
Arról is vannak emlékeim, hogy annó az első VOIP cégek elindulása után a hagyományos szolgáltatók igen komoly bevételtől estek el és pl egész európában probléma volt belőle és háborgás. Ezért ez később még valahogy szigorították, de kicsit rendre intették a persze a háborgókat. Nem lábat rázni kell, és csak lazán hátradőlve számlázni, hanem befektetni, haladni a technikával mert ezt hívják üzleti versenynek. Egyes mobil szolgáltatók ekkor kezdték el csökkenteni a nemzetközi tarifájukat a megfizethető környékére.

Vagy kozelitsd meg a kerdest ugy, h a celorszagbol kerestek egy VoIP szolgaltatot, aki olcson adja a percdijjakat adott orszagon beluli vezetekes hivasokra, es route-old az elofizetes fele a hivasokat.

Sajnos meg en is csak a felszint kapirgalom ebben a kerdesben, de megprobalok egy peldat hozni. Tegyuk fel, hogy a cegnek van egy irodaja itt Budapesten es van egy valahol Indiaban. En szeretnek egy indiai szamot felhivni, DE nem cegen belulit. A legjobb az lenne ha a hivast a ceges belso WAN-on elkuldhetnem Indiaba es ott local hivaskent lepne ki a PSTN-re(tehat csak orszagon beluli hivast fizetnem). De amint lenti forras is mutatja nem lehet Indiaba VoIP gateway-t telepiteni/uzemeltetni.

De ez csak egy pelda. Szerintem masfele szabalyozasok is lehetnek, mert ugye ezzel a technikaval a telefonszolgaltatok eleg sok beveteltol eshetnek el...

forras: http://en.wikipedia.org/wiki/Voice_over_IP
In India, it is legal to use VoIP, but it is illegal to have VoIP gateways inside India. This effectively means that people who have PCs can use them to make a VoIP call to any number, but if the remote side is a normal phone, the gateway that converts the VoIP call to a POTS call should not be inside India.

Ha jól sejtem, a PAP2T és társai VoIP gateway-ként vannak számon tartva?
...azok is illegálisak arrafelé?

Mert ha nem, akkor kapcsolódhatsz vele külföldi adatközpontba - persze PAP2T pont nem jó erre (mármint PSTN-kihosszabbításra), de vannak társai, amik igen.

Indiában nincsenek VoIP szolgáltatók? Őket elérni esetleg külföldi központból?

Esetleg bármely VoIP szolgáltatón keresztül indítani az indiai hívásokat?
Nem tűnik olyan drágának ez sem...

Szerk.:
Tehát ha a PSTN hívást nem Indiában lépteted ki, hanem egy másik országban csinálsz belőle VoIP hívást, olyan 3-6 Ft-os percdíjjal kapcsolják mobil irányban is. Utóbbi magyar szolgáltató árlistájából van.

uj eszkozoket nem hasznalhatok, uj szerzodeseket nem kothetek szolgaltatokkal. csak azt hasznalhatom ami adott. es ez csak egy pelda volt a szabalyozasra. tehat nem ezt kell konkretan megoldani.

a legtobb orszagban adott PSTN vonal, voice gateway es internet kapcsolat is. a kerdes az hogy a helyi szolgaltatok mennyire orulnek ha en a sajat voice gateway-emen leptetek ki hivasokat a halozatukba megsporolva a nemzetkozi hivas koltseget. sajat halozaton a VoIP mar mukodik, csak egy kis konfig modositas kene ahhoz hogy jobban ki legyen hasznlava. de addig nem tehetek semmi amig nem ismerem a nemzetkozi szabalyokat ill. hogy melyik szolgaltato mit enged es mit nem...

Értem... és engem is érdekel, hogy mennek ezek a dolgok, mert eddig ilyen korlátozásról még nem hallottam.

Hogy örülnek neki, azt kétlem, kérdés, mit tehetsz meg...
Ha VoIP-gatewayt (pl. SPA-XXX) használhatsz és külföldi központhoz kapcsolódsz, már csak az a kérdés, jogilag mire van/nincs lehetőség... szóval kíváncsi vagyok rá. :)

Ezzel nem tudnak sokat tenni, ez nagyjából bevett szokás. Olyanokra is gondolj, hogy ha BP-ről hívják Kuala Lumpurt és helyben lép ki a hívás akkor milyen számot fogsz kijelezni és mennyire lesz direktben visszahívható a hívó fél. Ha már adott a céges VoIP hálózat akkor erősen ACL-ezve és jelszavazva, lehetőleg a céges VPN-en különösebb izgalom nélkül át lehet zavarni a hívásokat. Teszteléshez válassz valamilyen helyi IVR-al rendelkező, de külső számot és próbálkozz a routingot belőni.

Ami egy másik buktató, hogy a cégen belüli számlázást vagy a költséghelyek közti elszámolást hogy fogjátok megoldani? Mondjuk lesz 50 órányi plusz helyi mobil hívás a távoli irodában és a helyi könyvelés agybajt fog kapni, ha nincs felkészülve a dologra. Tehát, hogy ez mennyi plusz melót ad az adminisztrációnak abba is gondolj bele. :)

Egyébként ha a PSTN helyett valamilyen normális VoIP szolgáltatóra cserélik a telefont, azzal is nagyságrendet spórolni főleg a külföldi irányokba.

Szerintem nem az egyes országokban kellene kiléptetni a VoIP hívásokat, hanem egy nemzetközi VoIP szolgáltatóhoz kellene kapcsolódni. A Betamax csomagjai között gyakorlatilag minden országra találsz a helyi hívásokkal megegyező, vagy annál olcsóbb megoldást. Ebben az esetben nem kell új eszközt használnod, de sajnos új szerződés(eke)t kötnöd kell.

Én is inkább valamelyik voip szolgáltatót javasolnám. Mondjuk az is igaz, hogy vagy nem lesz visszahívható számod, vagy nemzetközi lesz a helybeli lakosok szemszögéből.

Ami meg a PSTN hosszabbítást illeti: most épp egy Linksys SPA400-al játszok.
A másik, ami nem feltétlen ismert: a Linksys SPA3102 képes arra, hogy egy analóg vonalat az FXO-jára kötve beküldjön voip-ként a pbx-be.

"az is igaz, hogy vagy nem lesz visszahívható számod"

Erre lenne jó egy helyi VoIP szolgáltató.
Az SPA3102 pedig arra, hogy a meglévő PSTN vonalat külföldre vigye.

Az erre vonatkozó szabályokat nem tudom, ki tudja megmondani (félek tőle, nem nagyon kapunk rá választ), de kíváncsi lennék rá.
Ha nem lehet más szolgáltatásokat igénybe venni, tényleg csak az segít, ha valaki össze tudja szedni ezeket az infokat.
Tehát ilyesformán a megoldás nem technikai kérdés.

Ezektől a SOHO cuccoktól szerintem szakadjatok el. Jó eséllyel simán jóval komolyabb voip gw-ek (isdn2 vagy akár isdn30-as csatlakozóval, mint analóggal, ami ráadásul 1FXO/1FXS porttal rendelkezik) vannak, ha már több országban is van telephely.

A "nem köthetek új szerződést, nem vehetek új eszköz" kitételt komolyan kéne venni. :)

Egyébként ha csak egy jobb voip gw van mindenhol akkor különösebb izgalom nélkül összehozható a dolog. A nagyobb probléma még mindíg a telephelyek közötti elszámolás lesz és az hogy milyen számot írsz ki és mit fognak visszahívni. Igazán vicces lehet, amikor felhívják X országból Z országot és a Z-ben a hívott fél visszahívja a kijelzett számot, amit felvesz egy mit sem sejtő recepciós. A számkijelzés tiltása pedig nem megoldás, mert sokszor fel sem vesznek hívást rejtett számról.

"milyen számot írsz ki és mit fognak visszahívni"

Vagy olyan szolgáltatót választok, aki át tudja adni a megfelelő számot /Betamax pl. tud ilyet, bár lehet, őket is el kellene felejteni :) - esetleg mást keresni/, vagy a helyi végpont VoIP (számkijelzés megoldva).

Bár a forgalom jellegéről nincs info, egy nagyobb cégnél akár egyidejűleg több hívás is mehet mindkét irányban, ekkor nem árt gondoskodni akár arról, hogy adott számra indított kimenő hívás után ha erről a számról bejövő hívás érkezik (visszahívtak), a hívásindító mellékre kapcsoljon (vagy tájékoztató üzenetet kapjon, stb.). Ezt a fenti SOHO eszközök nyilván nem fogják tudni.

A nincs új szerződés, nincs új eszköz kitétellel nem tudok mit kezdeni, ide jogászok kellenek. :)

igen, andrej azt hiszem ratapintottal. megmondom oszinten nem akarok azert tul sok minden kikotyogni, de ugy latom ha nektek is jobb ralatasotok van esetleg jobban tudtok segiteni.

egy olyan cegre gondoljatok ami majdnem europa osszes orszagaban jelen van es az osszes kontinensen, beleertve eszak-, es del-amerikat, ausztraliat, azsiat es afrikat is... gondolom kezd szukulni a kor. :) a halozatrol annyit hogy minden site-on van legalabb 1 de van ahol 2 vagy tobb voice gateway tobb E1/T1 interface-el. altalaban Cisco 3825-osok es meg tobb analog voice gateway VG224-esek (darabonkent 24 FXS port) nem is beszelve a tobb mint egy tucat Call Manager-rol.

szoval az infrastruktura az meg van. VoIP hivas megy a site-ok kozott de amint nem ceges szamra megy a hivas a VG-ken a PSTNre(rogton ahol a hivast kezdemenyezik) van iranyitva call route az VoIP helyett.

felmerult hogy az IT osztaly mit tudna sporolni a cegnek. hat, ezen meg lehetne, hogy VoIP-on vinni a hivast a legkozelebbi sajat VG-ig es ott kikuldeni PSTNre. csak valami kezzel foghato bizonyitek kene hogy ez LEGALIS...

Ahány apróbetűs rész van benne...

Amennyiben tényleg érdekel a dolog jogi része, ez az egyedüli lehetőséged, de mint lejebb is írtam, törvény valószínű, hogy nincs rá (vagy igen fura állam az, ami ezt szabályozza), mivel te nem publikus szolgáltatást akarsz nyújtani, hanem cégen belül optimizálsz.

nem igazan tudod kikerulni a szolgaltatas nyujtast.
mert altalaban a telefonvonalat mondjuk A orszagban nem az anyaceg nevere jegyzik be hanem az A orszagban levo leanyvalalat never, es ha B orszagbol B leanyceg hiv A fovonalan keresztul akkor az bizony minden ertelemben szolgaltatas nyujtas konyveles technikailag is!

mgb