Személy szerint szeptember 20-án vittem el a 2008-as, 1.3-as (16V, 68kW, ~92LE) benzines Swiftemet Debrecenbe, A BI-FUEL Autógáz Kft-hez (Szotyori u. 55) (nem (X) :P). Azért rájuk esett a választásom, mert ismerősi körben más is náluk csináltatta az LPG-re váltást és meg volt elégedve a céggel és az azóta tanúsított segítőkészségükkel. Ráadásul Nyíregyházán nem találtam olyan céget, amelyik kimondottan erre a munkára van specializálódva; foglalkoznak ilyesmivel szervizek, de nem napi 2db autót csinálnak meg, csak havi egyet (tehát kevés a tapasztalatuk) és drágábbak is (40-50%).
Amit csináltak:
- a pótkerék helyére beszereltek egy 37L névleges térfogatú LPG tartályt (Swiftben mankókerék van, ezért csak ilyen kicsi fér)
- a hátsó lökhárító kapott egy LPG töltőnyílást (meg sem mondanád, hogy nem gyári, sehol egy karc vagy egyéb kókány)
- az autó gyári komputerére rácsatlakoztattak (szabvány csatlakozó, gányolás nélkül) egy vezérlő elektronikát, ami LPG-ről történő meghajtás során vezérli a fordulatszámot és az egyéb paramétereket (mikor kapcsoljon benzinről LPG-re az autó, stb)
- a motortérben egyéb átalakítások is történtek: az autó hűtővíz rendszerére került rácsatlakoztatásra a nyomáscsökkentő (ugyanis a nagynyomású cseppfolyós LPG-ből gáz halmazállapotú üzemanyagot csinálni csak nagy nyomáscsökkenés mellett, azaz a környezetből történő hőelvonással lehetséges; tehát a hűtővíz fűti a nyomáscsökkentőt, hogy ne fagyjon meg az LPG a nyomáscsökkentés során); valamint a hengerek LPG befecskendezőt is kaptak
- az utastérben, a vezető oldalon bekerült az egyik vakdugó helyére egy 4db zöld ledet és 1db piros ledet, valamint 1db mikrokapcsolót tartalmazó kis kütyü; a zöld ledek jelzik, hogy mennyi LPG van még (4zöld=tele), a piros pedig akkor kapcsol be, ha fogytán a nafta és már kialudt az utolsó zöld is; a mikrokapcsolóval lehet manuálisan váltani benzin/LPG között, de ezt megteszi helyettünk az automata is.. pl. ha menet közben kifogy a gáz, akkor semmi gáz (ha-ha), mert átvált benzinre és észre sem veszed
- mikor az egész kész volt, elvitték az autót a Közlekedésfelügyelethez szemlére, pecsétes tanúsítványt kaptam, ezzel be kellett fáradni az Okmányirodába, ahol 2300Ft ellenében bejegyezték a forgalmiba, hogy az autó mostantól benzin/LPG üzemű (egyes Okmányirodák cserélik a forgalmit, akkor ez 6.000Ft kiadást jelent)
Tehát egyik nap leadtam az autót, a másik nap készen átvettem. Az első tankolást természetesen elvégezték nekem, hiszen ki is kell próbálni a tartályt meg az egész rendszert nyomás alatt. Debrecenben a Shell kúton akkor 199Ft/L volt az LPG (!).
Az átalakítás 199.000Ft-ba került. Lehetett volna 10k FT-tal olcsóbb, ha a nem-adaptív komputert választom. Annak két hátránya van: egyrészt nem tud alkalmazkodni a vezetési stílusodhoz (nincs dinamikus keverékszabályzás fordulatszám alapján, tehát a fogyasztásod is magasabb lehet), másrészt nincs rajta számítógépes csatlakozó, tehát nem lehet belőle hibakódot kiolvastatni, ha gond van.
Amit vártam: 8-8.5L átlagfogyasztást 100km-en. Ez úgy jött ki, hogy a magyar kutakon tankolt 95-ös benzinnel számolt átlagfogyasztásomhoz (7,0-7,4) hozzáadtam durván 20%-ot. Persze azt csak halkan mondom, hogy az ukrán 95-ös benzinnel 6,2-6,5L/100km volt az átlagom, de kinek van kedve minden hétvégén 1 napot állni a határon a duty-free benzinért..
Amit kaptam: 7,1L/100km átlagfogyasztás LPG-vel. Csak minőségi gázt tankolok, főleg Mol Eco+-t, de szóba jöhet még a Shell és Totalgas is.
Az autót városban és lakott területen kívül használom vegyesen, a sebességi határokat betartva, lehetőleg takarékosan járva (nem huzatom kettesben üveghangon 60-ig indokolatlanul, nem pörgetem hármasban 80-nál, csak hogy gyorsan meg tudjak előzni valakit, szóval ilyen alapdolgok... persze nem is a kalapos-skodás vagyok, aki feltartja a sort). Viszonylag sokat autózok, havi 3.000km körül. Autópályára ritkán tévedek, viszont ott lehet számítani a fogyasztás megugrására, nekem pályatempó mellett (óra szerint 135km/h, ami persze csak 130km/h igazából) 9,1L/100km volt a fogyasztásom, egy másik alkalommal sikerült 8,5L/100km-re szorítani a tempó csökkentésével (120km/h óra szerint).
Akkor most jöjjön a matek.
LPG: 7,1L * 230Ft (ez van, mifelénk drágább az LPG, Bp-n 205Ft körül van ma) = 1633Ft/100km -> ~16,3 Ft/km
E95: 7,1L * 398Ft (ahogy írtam, egész jó lett az LPG fogyasztásom, ugyanannyi kell belőle, mint a vérszegény magyar E95-ből) = 2826Ft/100km -> ~28,2Ft/km
Különbség: 11,9Ft/km megtakarítás.
Persze az LPG mellé is kell benzin, mert benzinnel indul be az autó és egészen a hűtővíz 25C fokos hőmérsékletének eléréséig (a nyomáscsökkentő miatt) arról is működik. Ha már meleg a hűtővíz és úgy indítom a motort, akkor 20 másodpercig megy benzinnel. 3000 kilométerenként, tehát havonta 5L benzin kellett eddig, ami ~2000Ft, leosztva kilométerenként 0,7Ft pluszt jelent az LPG-re, így a megtakarítás 11,2Ft/km -re csökken összesítve.
A 200k Forintos beszerelési költséget nézve nekem kb. 6,5 hónap alatt térül meg a beruházás elvileg. Onnantól pedig megtakarítást jelent. S arról se feledkezzünk meg, hogy az LPG tisztább üzemanyag, mint a benzin. Persze ezek csak átlagok, a valóság mást mutat, mivel többet használtam az autót az utóbbi két hónapban. Október 4-e óta vezetek egy naplót a tankolásokról és a kilométeróra állásáról, ez alapján október 4 és november 22 között 94.000 Forintot spóroltam az LPG-vel.
FAQ
1) gyengébb az autó LPG-vel, mint benzinnel?
nem, ugyanúgy gyorsul, ugyanúgy pörög, megy, húz
2) milyen hátrányok érhetnek az LPG üzem miatt?
nem parkolhatsz mélygarázsban fixed; a nem-ügyfélorientált (gyk: köcsög) kutakon húzzák a szájukat, ha ki kell sétálniuk kiszolgálni (nem tankolhatsz gázt, ahhoz külön vizsga kell és a gázkutak különben is csak kulccsal indulnak be)
3) egy feltöltés meddig elég?
utántöltéskor kb. 32L fér a tankba (nem tudod kijárni mind a 37L-t), ez nekem kb. 450km megtételére elegendő kényelmesen, de mentem már vele 470km-t is, még akkor sem fogyott ki
4) hol lehet LPG-t tankolni?
lásd: holtankoljak.hu vonatkozó keresője + járj nyitott szemmel, mert itt jó, ha a fele fent van (nekem 20km-enként akad LPG kút, de Nyíregyházán pl. van 5-6db, amiről tudok)
5) jár plusz adminisztrációval az LPG üzem?
igen, amikor esedékes a rendszeres műszaki vizsga, akkor előtte kérni kell bárhonnan (de ajánlott az átalakítást végző cégtől) egy tanúsítványt, miszerint a gázrendszer nem ereszt / nyomáspróbázták és megfelelt (ez 3.000Ft körül van), valamint ilyenkor műszakiztatni kell a gépet a gázüzemmel is (utóbbi addicionális költségét még nem ismerem)
6) kisebb lett a csomagtér?
nem, illetve de, de csak minimálisan. Ahogy írtam, a mankókerék helyére került a tartály. Viszont így is kb. 5 centivel magasabban van a tartály teteje, mint ahogy a kerék volt. Ezért ennyivel fentebb nyomja a csomagtér burkolatát (a tartály körül 5cm vastag hungarocellel kibéleltem, hogy a csomagtér burkolata ismét egyenletes legyen). Ugyanúgy lehet pakolni a csomagtartóba, nem kell félteni a tartályt, elbírja a madarasteszkózást a rápakolt terhet.
Remélem, valakinek hasznára válik. :)
- subchee blogja
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
- 5495 megtekintés
Hozzászólások
es hova kerult a potkerek?
-
Slackware current / OSX Snow Leopard
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Csomagtartóba vagy a pincébe/garázsba dísznek. Nem mindenki szerint fontos a pótkerék, egyre divatosabbak a defektjavító szettek is. Jellemzően pótkerékkel -pláne mankókerékkel- is csak az első gumisig megy az ember.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Így van, defektjavító a nyerő. Kb. 4.000Ft az ára és csak minimális helyet foglal. Az első gumisig azzal is el lehet vánszorogni. (persze kivétel a durrdefekt, de akkor már úgyis másabb a leányzó fekvése, ha az ember kap 80-nál egy ilyet, ekkor a gumis a legkisebb gond)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
ah, ertem
a defektjavitokat (szerencsere nem tapasztalatbol, de) ismerem, motoros turanal viszem is magammal (a potkerek ugye ott nem alternativa :D)
a kovetkezo autoba lehet hogy en is berakatom, vagy talan meg az elado autok kozott is talalok olyat amiben mar van... meglatjuk :)
-
Slackware current / OSX Snow Leopard
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nekem a 2005-os Poloba mar nem volt potkerek, csak valami feher trutymo meg egy pumpa ami szivargyujtorol mukodott. Hasznalati utasitas szerint bele kell a trutymot nyomni a kerekbe, aztan gumi folpumpal, menni 3-4 kilometert, ellenorizni, ha nincs leereszkedve orvendeni, ha leereszkedett akkor ujrapumpalni vagy automentot hivni. En nem biztam benne, a potkerek helye megvolt a csomagtartoban igy vasaroltam bontobol egy kereket, emelot es kulcsot.
LPG-rol par szo: elgondolkodtam en is, hogy csinalok magamnak egy ultimate economy cart, ugyanis a napi 70 km autozas elegge megvekonyitotta az utobbi idoben a bukszamat. Ket auto kozul akartam valasztani: Matiz es Twingo. Vegul nem lett belole semmi, mert kiszamolva a koltsegeket harom-negy evbe telt volna mig a befektetes megterul, ugy, hogy a Fiatot egyaltalan nem hasznalom. A Fiat motorjat (1,4 120 LE turbos benzines) meg nem akarom szetganyolni. Eleg sok pro es kontra ervet hallani az LPG-rol, igy egyelore lemondtam a dologrol.
A masik dolog meg ha ket auto van akkor asszonypajti is furikazni akar es lehet a kerites masik oldalara esek at, vagyis ahelyett, hogy a kiadas csokkenne inkabb noni fog.
UI: a mai napig banom, hogy eladtam a Polot.
--
FeZo
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
+sok az lpg-nek, ugyan megvannak a maga hátrányai de együtt lehet vele élni. Nekem még a legrégebbi generációs keverőfejes szettem van sok éve, ennél még télen langyos vízzel öntözni kell a reduktort indításhoz hogy le ne fagyjon. Utána dúsító, szivató. 2 évente reduktor felújító szett kell. Cserébe egyáltalán nem kell benzin.
A modern hengerenkénti injektoros gázrendszereket szinte észre sem venni már, óriásit fejlődtek a gázrendszerek. Árban is ahogy látom.
Persze azért a benzin az igazi de talán az lpg a legjobb kényszermegoldás.
Sajnos van egy olyan gyanúm hogy előbb-utóbb drasztikus lpg áremelés lesz ahogy nő az átalakítások száma.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A következő generáció, ami most van elterjedőben az olaszoknál, az már közvetlen cseppfolyós LPG-vel képez keveréket és azt fecskendezi a hengerekbe, nincs benne reduktor. Sajna ezt még nem szerelik nálunk, legalábbis nem találtam olyan céget, aki igen.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Használok mindkét félét párhuzamosan. Az 1500-as kocka lada gyengébb a gázzal, és a váltás is kényelmetlen, mert meg kell várni, míg az elōzō üzemanyag kifogy a karburátorból. Emiatt a lada több benzint igényel.
Mindkettō benzinnel indul, és 8,7-t fogyaszt. Ennyiben hasonlítanak :)
A 10 éves xsara teljesen automatán kapcsolgat, és nincs érezhetō eltérés a teljesítményben.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az LPG-s autók is lehajthatnak már a mélygarázsokba kb. október eleje óta. A többivel egyetértek.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Hm, ezt nem tudtam, köszi!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni