( Hevi | 2009. 02. 15., v – 00:42 )

Ma egy, a médiában dolgozó, reklámozással foglalkozó barátommal beszélgettünk épp az AdBlockról és társairól. Ő szakmai szemszögből, én mint felhasználó. Szokásos érvek, ellenérvek, miszerint "ingyen" tartalom, ezért a reklám kell hogy fedezze a költségeket, míg részemről a pofátlanság hangoztatása, hogy annyira elborítanak reklámokkal és egyebekkel, hogy az egy oldalra jutó hasznos tartalom az 30% körüli, nem beszélve az izgő mozgó reklámok figyelemelterelő hatásáról.

Ezt érzem ebben az esetben is. Az Apple kitalált magának egy üzleti modellt, saját AppStorejából le lehet tölteni softwareket, leveszi magának a részesedést, jó a felhasználónak, mert ellenőrzött terméket kap (ne hozzuk elő a "milliomos"-t), jó a fejlesztőnek és jó a cégnek is.

Csak ez az üzleti modell azt nem veszi figyelembe, hogy vannak olyanok is, akiknek ez nem felel meg. "Vegyen mást", jöhetne a válasz, de mint fentebb a mosógépes példa is illusztrája, egy idő után nem maradna alternatíva, mert mindenki hasonló üzleti modellt követne.

Szóval akinek igénye van rá, az továbbra is AdBlockol, jailbreakel, nem azért, mert bűnöző, hanem mert pofátlan az üzleti megoldás, vagy másra van igénye, mint amit kínálnak neki.

Meg kell találni azt a határvonalat, ami szétválasztja a felhasználó és a cég felelőségét. Tehát ha a cég nem teszi nekem lehetővé, hogy úgy használhassam a készülékem, ahogy akarom, és ezt a felhasználó megkerüli, akkor ne feltétlenül a felhasználó legyen hibás.

Persze ez felhasználói szemszögből, üzletileg teljesen érthető az Apple magatartása.