( hrgy84 | 2025. 10. 04., szo – 10:41 )

> meg is halt az összes egyéb módszer, az is, amit próbáltok hegeszteni. 

Imádok elmerülni az alternatív valóságodban, csak néha nehéz követni téged.

Se az Ant, se a (C)Make mint eszköz nem halott, csak by default nem így fordul a cucc. Az informatika nem mágia, lényegében a Gradle se csinál a nap végén semmi extrát, mint meghívja a JAVAC-ot meg a többi toolt, hogy az output előálljon. Ha tudjuk, hogy mit hív meg, meg hogyan akkor ezt akár egy CMake-kel is elő lehet állítani, vagy Ant-tal, vagy egy tetves Bash scripttel, nincs igazán különbség. Amivel a Gradle játszik, az a Classpathok, ezt-azt beinjektál, esetleg van bytekód manipulálás - de ezekre mind megvannak az eszközök az összes ökoszisztémában, csak a Google fejlesztőcsapata azt választotta, hogy a Gradle-t támogatja. Ez minőségileg különbözik attól, hogy a többi módszer halott lenne. Minden amit az Android fejlesztésben csinálnak, csinálják az összes egyéb Java-related ökoszisztémában a JNI használattól kezdve a bytecode compilálásig. Akármennyire is hirdetik, hogy a Dalvik más, mint az Oracle Java, lényegében az is sok szempontból hasonlít egy standard Java implementációra, nem találták fel újra a meleg vizet. Felesleges is lett volna.

Arról nem is beszélve, hogy sosem baj, ha pontosan értjük, mi történik a háttérben, és nem csak katalógusból fejlesztünk, mert amikor valami széttörik a picsába, akkor nem nézünk, mint béka a szatyorban, hanem tudjuk, hogy mi történt a háttérben és mi ment félre. Ehhez néha olyan szentségtörő dolgokat kell csinálni, mint megpróbálni valamit nem a szándékolt módon használni, meg nem tekinteni halottnak dolgokat, amik nem halottak. Persze megértem, hogy ez mennyire nehéz lehet neked.

És hogy miért pofázok én bele mégiscsak amikor itt vagy te, ó nagy bölcs, és elmondtad Szent Igazságodat? Én vagyok az első, aki bevallom, hogy nem értek dolgokhoz, de ez nem jelenti azt, hogy nem is érdekel, hogy hogyan működik és hogyan működhetne másképp. A Gradle-ös cucc is úgy jött létre, hogy valakit rohadtul érdekelt, hogy ezt a sok szart amit kell csinálni a buildelés folyamán vajon lehetne-e Gradle-el csinálni. És nem fogadta el, hogy "á, a Gradle túl új még, biztos nem fog sikerülni". Na, én ilyen vagyok. Nem fogadom el, hogy valami "halott" vagy "nem működik vele". És azt látom, hogy bzt kollega is ilyen. Ha neked ez nem tetszik, akkor tudod abba lehet hagyni a téma követését, de károgni meg hülyeségeket osztani felesleges idejönnöd. 

> Attól még sose létezett ebben a formájában, egy bugfix release volt tablet eszközökre, nem volt értelmes build target fejlesztői környezetben.

Nézd, nem engem kell meggyőznöd, hanem a Google-t. Mondd meg nekik, bár valószínű szembe fognak röhögni. Az, hogy Neked nem kellett soha erre dolgoznod, az nem jelenti azt, hogy ez nem volt valid target. Az meg, hogy mi értelmes és mi nem a te olvasatodban vs a valóságban - hát minimum kérdéses.

Nem mintha a kérdés kontextusában aműgy ez bármennyire is számítana. Ha van rá SDK, lehet rá fordítani. Ha az alap alkalmazás Android 15 API platforrmmal lett fordítva (és azzal lett, oda van írva), akkor akár hiszed akár nem, van olyan ember a világon, aki ezt a stuffot lefordította arra a platformra. Ha neki sikerült, akkor valószínűleg másnak is sikerülni fog. Itt és most nem feltétlenül cél egy működő alkalmazás megalkotása (ezen a ponton még), sokkal fontosabb, hogy megértsük a build eszköz működését. És az is teljesen irreleváns, hogy az Android 15 API platform mennyire támogatott vagy nem támogatott a mai telefonokon (semennyire), mert jelenleg még egy laborkísérlet zajlik, az, hogy előáll egy APK ami a vele mindenben kompatibilis platformú Android oprendszeren (jelen esetben Android 4.0.3-on) elindul, sikerként könyvelhető el.

Meglep, hogy mindezt éles elméd és hatalmas bölcsességed nem vette észre első öt körben.