( TCH | 2020. 01. 21., k – 21:54 )

> Hat ha tullepunk azon, hogy marketing == bullshit

Miért kéne ezen "átlépni"? A marketing - a microsofttól függetlenül - nagyon sokszor a bulshittel ekvivalens.

> Pl. ha net promoter score felmeresben 10-es skalan hetest adsz, az mar szar, eselyes hogy 7/10-es ertekeles mellett szidni fogod a szolgaltatast/termeket az ismeroseid elott. Ugyanigy a pajtadiszkoban a csajok pontozasa, 6/10, az most jo vagy nem? Elvileg haranggorbenek kene lennie kb, ott meg a 6/10 mar ugye boven a szebb/jobb fele a populacionak, valamiert megis mindenki negativan ertekeli a 6/10-es cimket.

Hát azért ez nem ilyen egyszerű... Egyrészt itt működésről beszélünk, nem külalakról; itt a 10-ből 7-szer jól működik, az már súlyos hibákat jelez, hiszen 30%-ban rossz a végeredmény. Algoritmusokról beszélünk, amiknek 1000-ből 1000-szer jól kell működniük, ha nem teszik, az hiba. Nyilván nem a világ vége, ha 1000-ből egyszer beszarik, de azt is javítani kell.

> Ha oszinten vegiggondolom, szerintem az altalam kioszott ertekeles az app store-ban x<=2.

Tényleg nem személyeskedésből mondom, de ez akkor téged minősít. Vagy az összes app szar volt, vagyis akkor szar platformot/store-t/whatever-t használsz, ahelyett, hogy a saját tanácsod szerint váltanál, vagy nem volt minden szar, de akkor meg nem adtál pozitív feedbacket, pedig kellett volna. Én, ha valahol tudok pozitív feedbacket adni egy kattintással, azt mindig megteszem. Akár cikket, akár terméket minősítek. Nemrég rendeltem az rbx-től egy PS/2->USB átalakítót, meg egy PS/2-es egeret és amikor a boltról még nem volt tiszta, hogy rablók, az egeret értékeltem 4 csillagra, mert azon túl, hogy naponta kétszer "elugrik" a pointer valahova, nincs baja. (Ezt le is írtam, ezt persze nem is törölték, bezzeg az átalakítóról írt 1 csillagos lehúzó véleményt igen, erre még vissza is térünk...)

És akkor meg is fordíthatjuk a dolgot, hogy miért panaszkodnak az emberek, arra, hogy miért hallgatnak az emberek, holott panaszkodhatnának? Én ezt négy csoportra osztanám, aztán vagy igazam van ebben, vagy sem; a tévedés jogát fenntartom. (Ja, előre szólok, a jelenség általános és nem ms-specifikus, ennek megfelelően a példák is vegyesek lesznek.)

Az egyik a tudatlanság. Nem tudja, nem érti, hogy mi történik.
Fentebb már mondtam egy nem túl kifejtett példát, de most mondom akkor bővebben. Képzelj el egy átlag nagyit (tehát nem a hacker Joli néniről beszélünk), a gép neki a fehér ember voodoomágiája. Gamer/IT-s unoka felrakta neki a windózt, azt használja, lekorlátozva, hogy ne cseszhesse szét. Jön a WU, bedől a rendszer, a nagyi nem fog felmenni semmilyen fórumra, hogy közölje, hogy a WU kinyírta a gépét, mert azt sem tudja, hogy mi történt. Max. az unokának szól, majd az újrarakja, de panaszkodni ő sem fog, mert ő meg elkönyveli, hogy Douglas Adamsnek megint igaza volt, a rendszer nem foolproof, a nagyi csak szétdöntötte.
Másik példa. Fószer vesz valami használt laptopot, IT-s ismerős felrakja a windows-t, minden belő, aztán jön a WU, a drivereknek lőttek (ez sajnos elég gyakori), a fickó meg beviszi a sz*rvízbe a gépet. Namármost, a szervíz vagy rájön mi a baj, vagy nem, de ez mindegy, mert így is úgy is hardware hibára keni a dolgot, mert ha kiderülne, hogy csak egy win-reinstall volt a megoldás, azt meg tudja csináltatni a kuncsaft valami haverral ingyen is, nem fog kelleni a szervíz. (Ja, ez általánosítás. Deal with it.) A fickó miért panaszkodna a win10-re, amikor a gépe volt rossz? Legalábbis a szervíz szerint...
Erre a két példára természetesen rá lehet fogni a hozzánemértést, hiszen itt pontosan a tudatlanságról beszélünk, nade vazzeg, itt r=1 végfelhasználókról van szó. Állítólag a windows nekik készült, nem? Akkor most már mérnöki diploma, meg 1010-danos #000000-öv kell hozzá?

A második a listán a cenzúra/moderálás. Panaszkodna a delikvens, de nem tud, mert elhallgattatják.
Első - és élő - példának itt vagyok én, a PS/2 átalakítómmal. Működni ugyan működött, de szarul, amit ráírtak, szart se tudott belőle. Ezt azzal honoráltam, hogy visszaküldtem, a terméket meg lehúztam a gecibe. A véleményt és a minősítést törölték. A kereskedelemben nem ritka a termékekről alkotott vélemény manipulálása; ha el akarják adni, a nagyon negatív véleményeket kiszórják. Ha a termék nagyon szar, akkor kb. a vélemények 99%-át kitörölhetik és majd lesz egy-két ember, aki beírja, hogy neki működött. Most persze mondhatod, hogy épp most panaszkodok róla egy másik portálon...de azt megfigyelted, hogy a panasz tárgya elsősorban a bolt eljárása volt és nem az, hogy az átalakító egy vödör vizet nem ért?
Hogy legyen egy fiktív példa is, képzelj el egy fizetett PR-cikket valamilyen nagyobb hírportálon egy megacorp valamelyik flagship termékéről, ahol kommentlehetőség is van; nos, lehet tippelni, hogy a moderátorok egy fizetett cikk alatt milyen kommenteket fognak törölni, függetlenül a komment stílusától és valóságtartalmától. Nem az "ez eggy szarhugyfoss, a gyekerem epehugyhójaggott kapot tölle?!" kategóriás posztokról beszélünk, azt amúgy is moderálni kéne: bármilyen a megrendelő üzleti érdekével szembemenő negatív véleményt moderálni fognak.

A harmadik a beletörődés.
Mint lentebb kifejtettem vala (és amire érdemi cáfolat azóta sem jött, hívnám fel rá a figyelmet zárójelben), hogy aggasztó tendencia, hogy egyre silányabbak lesznek a szoftverek, mert senki nem akarja kifizetni azt a fejlesztési költséget, ami a szoftver rendes kivitelezéséhez szükséges lenne és sajnos hosszútávon ez visszaüt. A tendencia nem microsoft-specifikus, sőt valójában nem is szoftver, de még csak nem is IT-specifikus. Annakidején még úgy építették meg a dolgokat, hogy sokat kibírtak, ma pedig általános gyakorlat, hogy minél hamarabb nyúvadjon ki, hogy megvedd az újat. Persze lehet mondani, hogy ez nem ilyen egyszerű, mert a dolgok azóta sokkal szofisztikáltabbak és ezáltal sokkal érzékenyebbek, sérülékenyebbek is lettek és sokkal több bennük a hibalehetőség, ami igaz is, csakhogy közben a gyártástechnológia is rengeteget fejlődött. Úgyhogy tényleg nem ilyen egyszerű. Van is gép, ami baromi sokat kibír, meg van, ami egy év múlva a szemétben van. Utóbbi az olcsóbb. Abból több is fogy. (Engedelmeddel erre nem kaparnék most forrást, hogy az olcsóbból több fogy, ha szerinted a prémium kategóriás cuccokból fogy több, mint a gagyiból, akkor képzeld a bekezdés mögé, hogy IMHO. :P )
Namármost, amire ki akarok lyukadni, hogy ez a tendencia nem észrevétlen. Ezt az emberek is nagyon jól tudják. És azt is, hogy nem nagyon tudnak vele mit kezdeni. Beletörődnek, hogy átverik őket, maximum jobban próbálnak vigyázni. Beletörődnek, hogy a windows-t minden baromságért újra kell indítani, hogy jön a frissítés és annyi a munkájuknak, they just gonna bite the bullet... Hányan fognak ilyen ragevideót csinálni mint ez a figura? A többségük nem fog. És újfennt, ez nem ms-specifikus. Az emberek egyszerűen megszokták, hogy a dolgok többnyire egyre gagyibb módon vannak megcsinálva és már nem szólnak érte, mert természetes lett. (Ha vettél valami kínai fos konyhai berendezést fillérekért, ami hamar kinyúvadt, tettél panaszt valahol? Nem, mert tudod, hogy nem érdemes. Ez ilyen.)
Aztán van még egy másfajta beletörődés is: a beleszarás. Kinyúvasztotta a win10 a munkahelyi gépen saját magát. A melós meg szól az IT-snek és addig kávézik, amíg nem kap másikat, vagy a mostanit meg nem javítják. (Ez persze helyfüggő is, de ilyen is előfordulhat. Állami alkalmazottaknál főleg. Hányszor van ilyen, hogy közlik a hivatalban, hogy "rosszagép!", hangsúlyozom, a gép, aztán az esetek döntő többségében szoftverhibával állunk szemben (nem, nem feltétlen a windows hibájával); tuti láttál már ilyet...) Fog panaszkodni az alkalmazott? Nem. Miért tenné. Szarik bele, a cég/intézmény baja,nem az övé.

A negyedik a félelem. (Mielőtt dobnál egy WTF-interruptot, természetesen nem arról beszélek, hogy a mikiszofttól paráznának be a júzerek.)
Képzelj el egy köcsög főnököt, meg egy bérrabszolgát. Utóbbinak annyi esze azért volt, hogy kikapcsolja a WU-t, de az visszakapcsolta magát és hazavágta a rendszert. Mit fog mondani ez az alkalmazott a főnöknek? Az igazat? Dehogy, rákeni a gépre, hogy az nyúvadt ki, neki semmi köze az egészhez. Így aztán a főnök vagy a szervízt, vagy a beszállítót fogja cseszegetni; panasz van, csak rossz helyre ment.
Aztán persze olyan is van, hogy újságíró, hacker, ex-alkalmazott nem meri leírni amit tud, mert fél a jogi következményektől. (Ez nem túl gyakori, de azért nem is olyan ritka. És természetesen ez sem ms-specifikus.)

Amint látod, számos indoka lehet annak, hogy az emberek nem fognak panaszkodni valamire, holott tehetnék. Az, ha nem panaszkodik, az sosem ekvivalens azzal, hogy elégedett. Természetesen azzal sem ekvivalens, hogy elégedetlen lenne. Csendben van === véleménye ismeretlen.
Ennek megfelelően egy termék megbízhatóságát/minőségét azzal indokolni, hogy a többség nem panaszkodik, az nettó bullshit; az ismeretlen vélemény az ismeretlen vélemény és nem pedig joker, amit arra használhatunk, hogy a marketingünket/propagandánkat toljuk vele - vö. az összes propaganda a kussoló tömegek nevében beszél, falsul, hogy azok bizony velük értenek egyet. Az egyetlen korrekt vélemény, hogy nem tudjuk, mi a véleményük. Az csak egy statisztikai belemagyarázás, hogy azért szaroznak többen, mert az emberek a pozitívat nem osztják meg; így próbálják magyarázni a bizonyítványt azok a cégek, akik a lentebb kifejtett tendenciáért - és az egyre silányuló termékekért - felelősek a folyamatos spórolásukkal, filléreskedésükkel: nem, nem olyan szar ez, csak az emberek gecik és fikáznak, ez egy tök jó termék, vedd meg.

Ehh...most nézd meg, mennyi tárhelyet elpazaroltam ezzel a marhasággal... Ez mind a te hibád! Ezért most büntetésből meg kell nézned az Amazing Horse C64-es portját (courtesy of Kompositkrut). :P