( csortu | 2018. 03. 21., sze – 14:11 )

Tegnap reggel olvastam a sztorit, miután elég közvetlenülm kapcsolódik az egyik projektemhez.

A lényeg, hogy van egy startup cég (a rossz nyelvek szerint a FBnak falaző kirakatcég), ami a FB-on keresztül profiloz usereket politikai szempontból, és a megfelelő csoportokat eladta kamányanyagnak pártoknak. Eredetileg kérdőívezéssel indítottak, ami elvileg OK, mert akik kitöltötték a kérdőíveket, azok elvileg jóváhagyták az apróbetűt. Csakhogy a cég hozzácsapta ezekhez a FB-ről gyűjtött adatokat, mert tudható, hogy a FB kapcsolari hálóban politikai szempontból is megkülönböztethetők a userek, pl demokraták alapján felparamétereztek modelleket, amik alapján a kérdőíveket ki nem töltők közül is jól meg tudták mondani, hogy ki demokrata szimpatizáns, akikhez aztán mentek az aktivisták mozgósítani. A lényeg, hogy a pártízezres legális adatokból lényegében több tízmilliós populációra extrapolálták a modelleket, és kategorizálták a usereket, azok engedélye nélkül. Olyannyira, hogy a többi user FB adataihoz is csak szürkén jutottak. (Aki használja a FB graph api-ját az tudja, hogy kb az elnökválasztást megelőző nyárig le lehetett kérdezni egy csomó adatot adott userről, pl a kapcsolati listáját is, utána már nem. Többek között ez volt a háttérben.)

Amikor ez kiderült, akkor kaptak egy ügyvédi felszólítást, hogy törölni kell az adatbázist, amit adott cég nem tett meg, hanem tövábbra is árult, immáron teeljesen illegálisan. Hogy a FB tudtával/beleegyezésével/támogatásával történt e mindez, vagy nem, azt mindenkinek a saját világnézetére/előítéleteire/naivitására bízom.

Szóval volt és van a sztoriban probléma nem is kevés. Sajnos a FB manapság bizonyos szegmensekben megkerülhetetlen.

--
Csaba