Hosszú távú villanyautózás - BMW specifikus tapasztalatokkal

Július óta járok villanyautóval (BMW iX3). 
Az idő nagy részében városban használom, az előzetes (hibás) feltételezéseimhez képest igen ritkán kell tölteni - nem megyek nagy távokat.
Hetente egyszer, mondjuk -> nem nagyon fontos hogy a "töltési lehetőség" hogyan van kialakítva. Ja igen, itthon töltöm, hálózatról.

10.6kW-al tölt itthon maximum, ez óránként 50km hatótávot jelent. Az autó gyakorlatilag 340km hatótávot tud, mondjuk az akku 90%-áig kihasználva (100-tól 10-ig). 
Én ezt a szintű kihasználást csak ismerős terepen merem megtenni, ahol tudom hogy nem fogok ott ragadni. Hazaérésre értelemszerűen teljesen oké.

Ezért is nem érdemes útvonalat 0-100 de még akár 20-100 töltésekkel se tervezni. 20-80% az nagyjából 240 km, az még pályán is 2 inkább 2.5 óra, ennyi időnként kell kb. megállni, 20 percre, fél órára mondjuk.

Múlt héten megjártuk Münchent. 680km oda is vissza is. 
Reggel kb. fél 7-kor indultunk, megálltunk 10-kor és 12:30-kor, 32 és 37 percre, ennyivel volt hosszabb az út. 

16 óra körül voltunk ott, még kb. 20% volt akkor a kocsiban. Éjjel feltöltöttem 100%-ra, ezzel nem töltöttünk időt.

Másnap visszafele szintén 2 megálló volt, 32 és 30 percesek, ott ahol akartunk: ettünk és vásároltunk, ez sem volt kidobott idő. 

Odafele 22kWh/100km visszafele 19.6kWh/100km volt a fogyasztás - a visszafelé az M0-s felújítás miatti lassabb tempónak "köszönhető". 

Sebesség: mindenhol a megengedettel közlekedtem, illetve picit afölé lőve a tempomatot, pályán 135, szóval nincs tökölés.
Szerintem a fogyasztás alapvetően nem ezen múlik. Sokkal több megy el a rosszul megválasztott gumival / guminyomással.

Töltésre két dolgot használok: a Tesla applikációt és a BMW Charging szerződést (applikáció és kártya).
Nem kell Tesla autó hozzá (ha lenne olcsóbb lenne a töltés ezzel is).

Beállás a chargerre: figyelni kell melyik oldalon van a csatlakozód, úgy kell beállni hogy jó oldalra essen. Ez a V4 előtti töltőkre igaz, ott már "mindegy". Lehetsz "jó fej" és akkor nem foglalsz le két töltőhelyet. Ahol eddig voltam mindegyiknél (Mo., Ausztria) tudtam rendes sebességgel tölteni. 

A BMW charging card-al eddig jellemzően Ionity töltőkön töltöttem (benne van, normális pénzért adják). Itt mindegy hogyan állsz be, a töltés itt is teljesen jó sebességgel ment mindig. Card vagy applikáció általában mindegy, én szeretem a kártyát: egyszerű.
Németeknél a szálloda mélygarázsában is ezzel töltöttem, az nem ionity volt hanem valami más, a föld alatt térerő nem volt szóval ott hasznos volt a kártya (és kaptam 20% kedvezményt).

Egyszer még az elején - naiv és rutintalan voltam - töltöttem MOL-nál, működött ugyan de valami 40kW-ról indult és lefelé, tragikus volt. Sose többet ha nem muszáj - ha tudsz számolni nem muszáj.

Tesla is, BMW is tud céges számlát adni, Tesla minden töltésről külön, BMW egyet a hó végén. Mindkettő fizethető kártyáról, ultra kényelmes.

Ja igen az ABRP. Erről majd egy következő bejegyzésben írok.

 
 

Hozzászólások

Gratulálok! Nem kell félni a villanyautózástól. Én is 20-80%-al kezdtem. Ma már inkább 10%-80% között közlekedek. A te autóddal ezen az úton ez teljesen mindegy, de hoszabb utaknál számíthat.

Ha sokat töltesz Tesla töltőkön akkor érdemes ott is előfizetni és akkor Tesla kedvezményes áron kapod a töltést. Persze ez csak akkor éri meg ha eleget töltesz. (Menü->Töltés->Tagság - most 4400Ft/hó) Elő lehet fizetni 1-1 hónapra is.

Várom az ABRP beszámolódat. Én sokat használom OBD-vel is.

"Az idő nagy részében városban használom"

Hogy ehhez miért kell az embereknek egy 2.2 tonnás terepjáró(nak látszó tárgy), az számomra rejtély.

Touché, mondjuk az is luxus, hogy két autót vegyen/tartson fenn az ember, akkor meg már olyat vesz, ami mindenre is jó :D.

Bár nekünk egy Seat Cordoba méret már élhető nagyobb távon is. Elektromosban is jó lenne ilyesmi.

Színes vászon, színes vászon, fúj!

Kérem a Fiátot..

Sajnos a kombi kategória kihalt, helyette ez a terepjárószerű szörnyeteg lett az uralkodó fajta. Itt is tele van ilyenekkel a kerület, szűk utcákban, keskeny autóbejárókban alig férnek el, de azért kell a városi terepjáró a Lidl-be járáshoz.

a sportos jelző itt inkább a kedvtelési célú használatra utal, a haszonjárműség meg arra hogy szerkezetileg valamilyen magas építésű alvázas konstrukción alapultak eredetileg, és sok helyet adnak a csomagoknak, utasoknak. Az egyik első suv, a 80-as években készült toyota 4runner egy pimpelt terep pickup volt, kisiparinak tűnő, a raktérre rakott műanyag felépítménnyel. 

https://bringatrailer.com/2012/04/10/impossibly-clean-1985-toyota-4runn…

A jó kis bérelt kombi Mondeo, pont elfértünk vele a szűk utcán, de a hátsó részen akár héderelhettünk volna. Amúgy pályán lassú dög volt nagy fogyasztással, mintha utánégetővel használtuk volna :D , de amint elhagytuk a pályát és már csak a tenger mentén kóricáltunk, alig csipegette a benzint.

Színes vászon, színes vászon, fúj!

Kérem a Fiátot..

Nem, az se jó. Csak szebb, meg praktikusabb (nekem). De ahogy nézem, nem feltétlenül nehezebb, változattól függ. Nem tudom, mennyi az akksi ebből, de ezek durva tömegek. Egy hasonló méretű dízel kombi 1,5 tonna, pedig a dízel motor se könnyű. Gumisok meg az útfelújítók fogják ezeket az autókat szeretni.

Na majd mindjart jon a foszerkeszto ur, es mindenki jol megkapja, hogy miert hulye.

audi a3-at kellett vóna venni, annál jobb nincs. :(

Szerkesztve: 2025. 10. 06., h – 20:10

Sebesség: mindenhol a megengedettel közlekedtem, illetve picit afölé lőve a tempomatot, pályán 135, szóval nincs tökölés.
Szerintem a fogyasztás alapvetően nem ezen múlik. Sokkal több megy el a rosszul megválasztott gumival / guminyomással.

Fair=c*v^2

Minden hulla a Mount Everesten valamikor egy nagyon motivált ember volt.

Elso korben gratulalok, hogy valtottal. Viszont a sebesseg / fogyasztas meglatasoddal nem ertek egyett. A fogyasztas (tipusfuggoen) 110kmh kornyeken erzekelhetoen mar nem linearisan koveti a sebesseg novekedest, hanem azt meghalado mertekben. En reszben a kenyelmes utazosebesseg (50+ vagyok), reszben a fogyasztas miatt 120kmh kornyeken hasznalom palyan az autot (3 eves Polestar 2, long range single motor, ~140k km futasteljesitmeny). A mai napig a heti szokasos 330km-es tavot tel kivetelevel 90% -> 10-15% kozt tudja. Az autot max 3-4x toltottem 100%-ra es kb ennyi alkalommal meritettem 10% ala.

+1

 

Teremben 2 srácnak is van i3-asa. Mindketten családi házban laknak, otthon töltik. Mindkettő véleménye szerint városban zseniális kis autó, de pályán, 110 felett riasztóan esik a hatótáv. Anyának, szaladgálós autónak én is elfogadnám a yaris helyett, csak hát az, h 8 misi egy használt kisautóért, azt kicsit sokallom.

Nekem volt i3-am, autópályán eleve nem kényelmes vele 110-120 felett menni, mert érzésre kicsit billegős lesz (magas kasztni, rövid tengelytáv, virsli gumi kombo ugye). 100 alatt viszont parádés, nagyon jó élményt nyújt, néha eszembe jut, hogy meg kellett volna tartani. Pár külföldi utat azért letoltam vele a környező országokba, vállalható évi 1-2 alkalommal, de tényleg nem erre való. Itthon viszont használtam 200-300km-es hétvégi rangen is sokat, 90-es utakon, arra is tökéletes, szóval azt sem mondanám, hogy csak városba való, viszont az tény, hogy nem a pályázós autó.

Nyáron megint sikerült belenyúlni egybe Norvégiában. Enyaq-ot akartam bérelni, mert szerettem volna kipróbálni, de nagy örömmel mondták a pultnál, hogy szerencsés vagyok, mert elfogyott, és adnak egy Polestar 2-őt (annyira azért nem ürültem, mert 2 éve már megvolt, akkor direkt ilyet béreltem). Továbbra is nagyon szerethető autó, simán megvenném magamnak is, remek a belső tér (főleg ez az új, faceliftes), kívülről is nagyon jól néz ki, és nem suv. A régi kocka Volvokat idéző kikacsintások különösen tetszenek (a szögletes első oldalüveggel kilóra megvettek :D). A fogyasztása viszont nem annyira jó, de a helyi viszonyok ezt kompenzálták (80-as táblának arrafelé örülni kell).

Láttam, hogy a százhalombattai Volvo PHEV főguru a szárnyai alá vette a típust, szóval itthon is van már hozzá jó szerviz. Te egyébként hova hordod, a 3 év alatt volt vele bármilyen gond egyáltalán?