Gyereknek első telefon

Eljött az idő, hogy a fiam telefont kapjon.

11 éves szülinapjára tervezzük, mert már minden osztálytársának van, csak neki nincs. Megpróbáltuk olyan hosszan távol tartani a digitális drogoktól ameddig csak lehetett, de most már lassan kiveti őt a közösség, mert nem tudja tartani a kapcsolatot a többiekkel a messengeren.

Kérdés, hogy milyen készüléket?

Most még nézegetem az Aliexpresszes és a helyi szolgáltatók telefonjait is, de nem szeretnék pofára esni.

Van olyan típus amit a világért se, mert valaki nagyon megjárt vele, mert kvázi típushibás?

Apple kilőve, az ár/teljesítmény arányon bukik. Valami "olcsó Android" kéne, olyan, ami miatt nem kapok a szívemhez, ha összetörik. Strapatelefon sem lenne rossz, még az is lehet, hogy megkapja az én mostani telefonomat, (Blackview BV8900) csak hát használt cuccot adni szülinapra nem valami elegáns, nameg fene tudja, mit mondanának az osztálytársai, ha meglátják nála ezt a féltéglát.

Az optimális az szerintem egy új, 40-60-80 ezer forintos középkategóriás telefon lenne, egy nem ótvar régi Android verzióval.

Van olyan telefon, ami valakinek hasonló célból nagyon bejött, újra ezt venné a kisiskolás gyerekének?

Előre is köszönök minden tanácsot.

 

Update:

Sokan felvetettétek, hogy nem kéne még a gyereknek telefon ezért itt válaszolok.

Én sem rajongok az ötletért, szerintem sem kéne még, ezért amit csak lehet, megteszünk, hogy ne legyen még telefonja, mert rizikósnak tartom. A kérdés csak az, hogy azokat a társadalmi szükségleteket amiket egy 10-12 évesekből álló környezet támaszt, azt mivel lehet kielégíteni?

Most elindultunk egy olyan irányba, hogy kap egy saját számítógépet, azon mehet a messenger, és mégsem telefon. Amúgy játékok terén Minecraft (egész kreatív benne) és Starcraft II (stratégia rulez) amivel játszani szokott, meg néha WoW (angol tanulásra motivál), de az nincs előfizetve, szóval csak kocajátékos.

Van egy házi telefon, az csak hangra és SMS -re jó, pont az okostelefon elkerülése miatt vettük, de az iskolatársai nem használnak hang hívást. Arra még jó, hogyha messzebre megy, akkor el tudja vinni, fel tud hívni ha baj van, ha menjek érte.

Ha a többiek által hazsnált kommunikációs csatornához (messenger) nem lesz hozzáférése, akkor leépülnek a barátai, és akkor még kevesebb lesz az az alkalom, amikor velük menne bandázni a jó levegőre, és akkor még többet játszana beltéren, számítógépen. Ezért a technika elvonása pont, hogy még jobban a digitális világ felé lökné, szóval szerintem van egy optimális közép érték, amikor használja a telefont/messengert/számítógépet, de az még nem szippantja be, nem a technika használja a gyereket. Ezt szeretném elérni, a végletes gondolkodás szerintem nem jó irány.

Többen írtatok modellt, köszönöm! Meg fogom ezeket nézni, ha nem sikerül "kiszúrni a gyerek szemét" egy saját számítógéppel, (ami sokkal jobban korlátozható) akkor marad az Android telefon, és valamelyik családi kontroll szolgáltatás bevezetése.

Én pedig lélekben felkészülök, hogy mi lesz itt amikor majd a folyamatosan csacsogó jelenleg 8 éves kislányom finoman jelzi, hogy neki is kéne telefon, mert hát vannak barátnői, és az iskolai szünetek túl rövidek a fontos beszélgetésekhez. Utóbbival akkor érvelt, amikor kapott egy beírást, hogy óra alatt dumált. :-)

Hozzászólások

Legjobb tanács: tartsátok távol még egy évig. Akár valami teljesen más (óriási) ajándékkal.

Második tanács: olyan telefont vegyél amit a sajátodról tudsz menedzselni (korlátozni). Ha Android akkor Family Control.

Ali-s szarokat én messziről kerülném, inkább vennék rejoy-ról használtat.

Kisiskolás gyerekemnek én az előző iphone-omat adtam.

Benne van a "családi csoportban" és tudjuk szépen menedzselni.

Gábriel Ákos

"tartsátok távol még egy évig"

Ez sajnos már nem megy. A barátai spontán összebeszélnek messengeren programokat, vagy akár csak valami témát azon beszélnek meg, és ebből ő teljesen kimarad. Ezzel gyakorlatilag "kiközösítődik", ami nyilván fáj neki, nem is kicsit. Hiába gondolom én is úgy, hogy még nem kéne, ő a saját társaihoz képest éli az életét, velük kell "kompatibilisnek" lennie, különben versenyhátrányba kerül, és ez a 4-es, 5-es korosztály már folyamatosan versenyben van egymással.

 

"Ha Android akkor Family Control"

Ú, ez jó ötlet! Még nincs vele tapasztalatom, ezért ez egyáltalán nem is volt az eszemben, de tényleg. Ez most kelleni fog, úgyhogy utánanézek. Bár ha jól gondolom, akkor ez egy sima app, ami bármelyik (megfelelő verziójú) androidra feltelepíthető, nem?

Ez sajnos már nem megy. A barátai spontán összebeszélnek messengeren programokat, vagy akár csak valami témát azon beszélnek meg, és ebből ő teljesen kimarad.

Azok az emberek nem a barátai. Az én barátaim felhívnak, vagy akár SMS-ben is írnak nekem közös programokról, ha tudják, hogy nincs okostelefonom, pedig nekik mind van. Egyébként meg a nem aznap délutánra leszervezett programokat megnézi otthon a Messengeren. Miért is kell egész nap rajta csüngeni-lógni? Te komolyan olyan társasággal akarod "kompatíbilissé" (nem kicsit agyfasz, hogy emberi kapcsolatokra ilyen szavakat vagy képes használni) tenni a gyereked, akik annyira nem képesek, hogy személyesen megbeszéljenek egymással egy találkozót, vagy Messenger-en kívül képesek legyenek ezt megüzenni (akár SMS-ben, egy 2G butatelefonra)?

Hiába gondolom én is úgy, hogy még nem kéne, ő a saját társaihoz képest éli az életét, velük kell "kompatibilisnek" lennie, különben versenyhátrányba kerül

11 évesen versenyhátrányba. Édes Istenem... 12 évesen meg már menedzsermódban kell élnie az életét egy okostelefonnal, minden trendet követve és mindenre reagálva, máskülönben nem™ lesz™ belőle™ senki™, igaz?

Attól nem félsz, hogy 20 éves korára kiég a gyereked, mert soha nem volt gyerek, nem lesznek igazi barátai, és ezzel a való életben kerül versenyhátrányba™?

Ha nincsen telefonja, hogyan hívják fel, vagy írjanak neki SMS-t? Ebben a korosztályban - is - vannak hirtelen jött ötletek, programok. Szerintem ebben a korban már nyugodtan lehet telefont adni a kezébe, megfelelő odafigyeléssel. Én elfogadtam, hogy ilyen világban élünk, és a gyerekünket nem lehet ebből kizárni. A versenyhátrányt talán én is túlzónak találom, de a szociális élethez/kapcsolattartáshoz ma már hozzátartozik.

Egyébként én itt a hardveraprón vettem neki Poco X3-at. Az aktuális középkategóriás Poco jó választás lehet. Jó az akksi, időtálló a hardver.

Ha nincsen telefonja, hogyan hívják fel, vagy írjanak neki SMS-t?

2G butatelefonra, de leírtam. 🤡

Ebben a korosztályban - is - vannak hirtelen jött ötletek, programok.

Minden korosztályban vannak. Ha nem lehet elég hirtelen™ SMS-t írni, lehet hívni.

Szerintem ebben a korban már nyugodtan lehet telefont adni a kezébe, megfelelő odafigyeléssel.

Igen, 2G butatelefont.

Én elfogadtam, hogy ilyen világban élünk, és a gyerekünket nem lehet ebből kizárni.

Ki lehet és ki kell az online szennyből, ami a nap 24 órájában fertőzi a tudatát és esélyed nincs több figyelemfelkető ingert generálni neki, ha egyszer beszippantja.

A versenyhátrányt talán én is túlzónak találom, de a szociális élethez/kapcsolattartáshoz ma már hozzátartozik.

Szociális élet alatt még mindig személyes érintkezést értünk. Ami pontosan ugyanúgy összeszervezhető telefonon, SMS-ben egy 2G butatelefonnal, mint Messenger-en, WhatsApp-on, Instagram-on.

NEM fogják telefonszámon felhívni, a szinkron kommunikáció nem felel meg annak a korosztálynak (jogosan), aszinkron, kis késleltetésű kommunikáció az, amit elfogadhatónak tartanak.

"pontosan ugyanúgy összeszervezhető telefonon, SMS-ben egy 2G butatelefonnal, mint Messenger-en, WhatsApp-on, Instagram-on."

Aha. Persze. SMS-ben broadcastold már el a random számú ismerős felé az ötletedet, és a válaszokat is lása minden érintett... De telefonhívással is ugyanezt...

Ja, az Instagram nem erre való, de sebaj, nem kell mindenhez érteni, mondjuk aki leragadt a 2G, SMS meg telefonhívás szinten, annál nem csoda, hogy ehhez sem ért...
 

Attól még igazam van, hogy te ezt a bajomnak nevezed.

A kurblis telefonos hasonlatod továbbra is egy szélsőséges csúsztatás, abból a csőlátásodból ered, ami a 3-5 évnél régebbi technológiákat kőkorszakinak igyekszel beállítani és így reflexből lesöpörni az ellenérveket, de ez most sem jön be és máskor sem jött be. Magadról kiállított szegénységi bizonyítvány. Hangulatkeltő kamuérvelés.

Egy találkozó helyének, időpontjának SMS-ben megírása nem sokkal kényelmetlenebb, mint egy Messenger üzenet megírása és pont ugyanannyi címzettnek küldhető el, mint egy Messenger üzenet, feltételezve, hogy minden címzett rendelkezik SIM-kártyával. A mennyibe kerülés pedig nem érv úgy, hogy a gyereknek mobilnetre, újkészülék-részletre, meg minden felesleges szarra több ezreket kifizet a szülő havonta, miközben vannak olyan csomagok is, amiben van 20-30 SMS alapdíjért.

Azt meg csak halkan jegyzem meg (bár úgyis hiába mondom), hogy nem a gyerek kényelmi igényeinek kéne alakítani a szülői döntéseket. Bár a te kölköd biztos tesiórán is visszaszól, hogy kényelmetlen felmászni a bordásfalra, mert a tesitanártól nem fél, csak a bully osztálytársaitól, akik kiközösítik™, ha nincs 3-5 évnél fiatalabb okostelefonja. 🤡

Szerintem nem is veled van a baj. Hasonlo allasponton vagyok en is mint te. Nekem meg kisebbek a gyerekeim, de mar keszulok a csatara :D

Azok az emberek nem a barátai. 

Igen, valoszinuleg nem azok vagy meg nem a baratai.

A kerdes az, hogy ebben a mai kornyezetben vajon tud-e baratokat szerezni, ha allandoan kimarad a pixisbol?

A baratsag mint kotelek eleg laza meg ilyenkor. Aki kimarad a kommunikaciobol erezheti magat ugy, hogy ki van rekesztve es ez szorongashoz vezet.

Az a baj, hogy ma az okostelefon nem csak egy eszkoz, hanem egy „belepojegy” a kortars kapcsolatokba. Ketelu fegyver ez.

 

En onnan indultam, hogy ugye nagyon sok tanulmany szerint: "minél fiatalabb korban kap egy gyerek okostelefont, annál nagyobb arányban tapasztal fiatal felnőttként mentális problémákat"

Ezek a tanulmanyok nem adnak eleg jo kepet, mert k.b. smartphone igen/nem szintuek. Altalaban egy problema ennel arnyaltabb. Rengeteget olvastam a temarol, leirom, hogy eddig mire jutottam:

Valojaban a szulokkel van a baj. Ha a szulo arra hasznalja az akarmilyen eszkozt, hogy egy idore (lehetoleg minnel tovabb) megszunjon a kapcsolata a gyermekevel, betomje a gyerek szajat (digitalis cumi), akkor az visszafordithatatlan problemakhoz vezet.

A szulok dontik el, hogy a tarsadalmi nyomasbol mennyit engednek be, hogy a technologia milyen szerepet kap a csalad eleteben. Az a feladatunk, hogy tudatos utmutatast es peldat mutassunk. A gyerek mindig alkalmazkodni fog.

Arra jutottam, hogy a legjobb megoldas egy fokozatos hozzaallas, amely figyelembe veszi a tarsadalmi elvarasokat, de nem hagyja, hogy a gyerek digitalis fuggosegbe sullyedjen.

"A baratsag mint kotelek eleg laza meg ilyenkor. Aki kimarad a kommunikaciobol erezheti magat ugy, hogy ki van rekesztve es ez szorongashoz vezet."

Ez a kulcs mondat. Mi is ezért hajlunk arra hogy engedjünk neki, mert ezt véljük felfedezni a viselkedésében. Nem arról van szó, hogy a gyerek kéri a telefont, ő még nem tudja, hogy mi ezen gondolkozunk. Egyszerűen csak látjuk, hogy már kimarad dolgokból, a többi szülőtől megtudtuk, hogy az ő gyerekeik, a fiam barátai bandáztak, de a fiam nélkül, mert ő nincs fent a messengeren. Ahhoz meg kicsik és/vagy lusták, hogy felhívják a házi telefonon. A csordaszellem játszik ilyenkor, és a fiam kimarad a csordából, egyedül meg nem jó.

És igen, szülőként valóban az a könnyű út, ha az ember leülteti a gyereket a TV, tablet, telefon elé ahonnan a zaj meg a kép lezsibbasztja a kölyköt, és addig is nyugi van. Néha mi is vagyunk így, nem vagyunk Amishok, szabad rajzfilmet nézniük, a fiammal már a Star Warst is végignéztük, de nincs kontrollálatlanul képernyő. A délelőtti tiltás nagyon jó, mert főleg hétvégén így simán eljátszanak egymással, és időnként úgy belefeledkeznek a játékba, hogy bőven dél után jut csak az eszükbe, hogy most már szabad nézni tévét (disney, netflix, kodi) illetve ilyenkor a nagy nekiülhet a gépnek, és játszhat. Ezt tudom ajánlani, ez a dél előtt nincs képernyő szabály az egyik leghasznosabb találmányunk az asszonnyal. :-)

A kerdes az, hogy ebben a mai kornyezetben vajon tud-e baratokat szerezni, ha allandoan kimarad a pixisbol?

Fentebb azt írtad, hogy nem kell végletesnek lenni. A kérdést mégis végletesen tetted fel, hiszen abból a végletből indulsz ki, hogy állandóan kimarad a pixisből. Miközben eddig még senki nem bizonyította, hogy bárki állandóan kimaradna amiatt, hogy nincs okostelefonja, max. fél tőle, mert a média úgy mosta át a tudatát, hogy ezt tegye, vagy csak a gyereke túl hisztis és hasonló érzelmi zsarolásokkal próbál magának okostelefont vetetni.

Az a baj, hogy ma az okostelefon nem csak egy eszkoz, hanem egy „belepojegy” a kortars kapcsolatokba. Ketelu fegyver ez.

Nem. Az okostelefont iskolaidőben már nem használ(hat)ják, tehát a 11 éves kölkök kénytelenek megbeszélni személyesen a délutáni találkozókat. Van az az idősáv, amikor a gyerek hazaindul, itt még beeshetnek spontán ötletek a haverok összefutását illetően, mielőtt hazaér. Ez azonban a 24 órából max. 1-2 óra. Ha hazaért, már van előtte számítógép, ahol tud beszélgetni a haverokkal, akár esti vagy másnap délutáni programot leszervezni. A hazaérkezés 1-2 órájában beeső programötletek pedig bőven elintézhetőek 2G butatelefonról. Minden okostelefonmániás szülő úgy beszél itt, mintha a gyereke fontos meetingekről, üzleti tárgyalásokról, pályázatokról, munkalehetőségekről stb. maradna le az által, hogy nincs okostelefonja. Ez egy baromság és a gyerekre sokkal rosszabb hatással van, ha menedzsermódban éli a fiatalkorát, mintha néhány ilyen találkozóból kimarad. Ha pedig a társaság értékeli őt valamire, akkor figyelni fog arra, hogy okostelefon nélkül is el legyen hívva a következő talira.

Valojaban a szulokkel van a baj. Ha a szulo arra hasznalja az akarmilyen eszkozt, hogy egy idore (lehetoleg minnel tovabb) megszunjon a kapcsolata a gyermekevel, betomje a gyerek szajat (digitalis cumi), akkor az visszafordithatatlan problemakhoz vezet.

Ebben egyetértünk.

A szulok dontik el, hogy a tarsadalmi nyomasbol mennyit engednek be, hogy a technologia milyen szerepet kap a csalad eleteben. Az a feladatunk, hogy tudatos utmutatast es peldat mutassunk. A gyerek mindig alkalmazkodni fog.

Ez a társadalmi nyomás valójában fel van nagyítva, túl van lihegve és misztifikálva. Ezt egyrészt a reklámiparnak és az az által (szülőkben is) keltett FOMO-nak köszönhetjük, másrészt pedig annak, hogy a fogyasztói társadalomban élő szülők elfelejtették a gyerek fogyasztói igényeit úgy lereagálni, hogy annak a vége ne mindig az legyen, hogy meg is veszik a gyereknek, amit kér és/vagy, hogy mérlegeljék a szükségességét.

Arra jutottam, hogy a legjobb megoldas egy fokozatos hozzaallas, amely figyelembe veszi a tarsadalmi elvarasokat, de nem hagyja, hogy a gyerek digitalis fuggosegbe sullyedjen.

Nincs olyan társadalmi elvárás, hogy a 11 éves gyereknek legyen okostelefonja. Nincs olyan "társadalmi feladat", ami nélküle ne lenne megoldható 11 éves korban. Törvény viszont már van rá, hogy iskolaidőben nem kéne használni. Ami épp az ellenkező irányba mutat.

Nem volt cel vegletesen feltenni a kerdest, ha egyaltalan lehet olyat. Logikai ellentmondast nem latok. Igazabol valaszoltal a kerdesre, szerinted lehet. Szerintem is lehetne es nem is a telefon a fo kerdes, amugy.

Minden okostelefonmániás szülő úgy beszél itt, mintha a gyereke fontos meetingekről, üzleti tárgyalásokról, pályázatokról, munkalehetőségekről stb. maradna le az által, hogy nincs okostelefonja.

Ezen jot nevettem! Valahogy meg kell magyarazni, na :D

Ha pedig a társaság értékeli őt valamire, akkor figyelni fog arra, hogy okostelefon nélkül is el legyen hívva a következő talira.

Bar en is ez vallom amit te, a barataim tudjak, hogy engem max emailben es telefonon ernek el. Ha mar beszelunk, akkor altalaban valami szemelyes talalkozoba csap at a dolog. Felnottkent en magam valasztom meg a kornyezetem es mas ertekek vezerelnek. 

A gyerekeknel a jelenletet a fontos. Az aki nincs jelen azt sokszor, nem szandekosan, de elfelejtik. De ezt nem en mondom, hanem rengeteg kutatas es statisztika van a temaban, ahol levezetik, hogy a gyerekeknel tarsas izolaciohoz vezethet, ha kimaradnak.

Ez a társadalmi nyomás valójában fel van nagyítva, túl van lihegve és misztifikálva

Igen, abszolut. Ha belegondolunk ez igy eleg rohejesen hangzik, mert ha az, hogy a gyerekeknek nincs telefonjuk tarsas izolaciohoz vezet, akkor egyszeru a megoldas: Ne kapjanak telefont... Case closed. :D

De: Valojaban a szulokkel van a baj. Ha tul koran kapnak a gyerekek telefont ez a jelenseg egyszeruen ongerjesztove valik.

A torvenynek en szemely szerint orulok, de az mas problemak orvoslasara keszult. Ebben a szuloknek kellene osszefogni.

Nalunk mar elso osztalyban ez problemanak latszik. Szuletesnapokon van 1-2 gyerek akik eloveszik a telefonjukat es nyomkodjak es hat eprsze, hogy a tobbi gyerek is rakattan. Megfogadtam, hogy ugy hirdetjuk meg a szulinapokat, hogy megkerjuk elore a szuloket, hogy ne hozzak a gyerekek a telefonjukat.

Ugyhogy arra buzditanek mindenkit, hogy vitassak meg a szuloi kozossegel es egyezzenek meg valamiben, mert egyedul ez nem fog menni! En ezt fogom tenni.

Azok akik meg nem tudjak ezt a paktumot megkotni mar, mert elszabadult a pokol, akkor a maradek lehetoseg az oktatas, felugyelet es korlatozas. Az eltiltas, az valoszinuleg karos.

"A kurblis telefonos hasonlatod továbbra is egy szélsőséges csúsztatás"

Az sms úgy viszonyul a messenger és egyéb chat platformokhoz, mint a kurblis telefon egy mostani átlagos telefonhoz - ezt írtam, csak szándékosan félreértelmezed.

"Azt meg csak halkan jegyzem meg (bár úgyis hiába mondom), hogy nem a gyerek kényelmi igényeinek kéne alakítani a szülői döntéseket."

De bizony a gyermek kényelme is fontos - és a 2G szintre ragasztani az nem kényelmetlen, hanem explicit kib...ás a saját gyerekkel.

 

Az sms úgy viszonyul a messenger és egyéb chat platformokhoz, mint a kurblis telefon egy mostani átlagos telefonhoz - ezt írtam, csak szándékosan félreértelmezed.

Tudom, hogy ezt írtad, de nem viszonyul úgy. Egyfelől, egy mostani átlagos telefon mobiltelefon. A kurblis telefon nem volt az. Arról nem is beszélve, hogy amíg telefonközpontok sem voltak, addig nem volt rajta mindenki elérhető. SMS-ben mindenki elérhető. 2G butatelefonról indított hívással is mindenki elérhető. Ezek szerint úgy követsz el orbitális csúsztatásokat reflexből, hogy észre se veszed. Ez sem az én szegénységi bizonyítványom.

Valójában a kurblis telefont pedig azért hoztad kontextusba, mert az a legrégebbi, egyidőben kétirányú hangalapú kommunikációt megvalósító, a ma telefonként ismert eszközökhöz nagyon hasonló kommunikációs eszköz, amit ismerünk. Ez továbbra is egy dologról árulkodik: Hogy ami nem felel meg a 3-5 éves idealizmusodnak, azt máris a másik véglettel teszed egyenlővé, máris a kőkorszakba vizionálod. Jó agymosó munkát végzett a tudatodban a pszichológiai elavulást erőltető média.

De bizony a gyermek kényelme is fontos - és a 2G szintre ragasztani az nem kényelmetlen, hanem explicit kib...ás a saját gyerekkel.

Még nagyobb kibaszás, ha megveszed neki az okostelefont. Az nem kibaszás™, hogy be kell járnia az iskolába? Az nem kibaszás™, hogy nem automatikusan nyílik ki előtte az ajtó, hanem meg kell fogni a kilincset, rosszabb™ esetben még kulccsal is ki kell nyitnia? Mesterségesen kreálsz képzeletbeli problémákat mikrokényelmetlenségekből. Kurva nagy dolog, tényleg, felhívni az osztálytársát, hogy mikor találkoznak. Jaj, csak ne kelljen neki, mert mekkora kibaszás. Miközben egy csomó olyan dolog van az életben, ami nem olyan kényelmes, mint egy okostelefonon csinálni mindent (bár szerintem ez éppenhogy kényelmetlen bizonyos, asztali gépről jobban végezhető feladatoknál, de mindegy).

Az sms alapesetben 160 karakterenként x Ft, nincs utf-8, de néha még rendes ékezetes szöveg sem (telefon, smsc függő) nem garantált sem a továbbítása, sem annak ideje, nincs garantált visszajelzés, nincs lehetőség csoportban kommunikálni vele értelmesen és gazdaságosan (nem a 10 fő beszélget egymással esetén a mindenki mindenkinek küld mindent nem megoldás), nincs lehetőség szövegen kívül más tartalmat megosztani, a csak numerikus billentyűzetet tartalmazó "nem okos" telefonnal kínszenvedés jól, szabatosan és értelmesen üzenetet írni és szerkeszteni, a kapott üzenetből idézni, csak olyannak lehet küldeni üzenetet, akinek van és ismert a telefonszáma, stb...
Ezzel a kurbils telefon szinttel szemben a csevegő alkalmazásokban kényelmesen szerkeszthető utf szöveg, kép, hang, stb. továbbítható annak is, akinek nincs vagy nem ismert a mobilszáma, az elküldött üzenetnél látható/megnézhető, hogy ki/kik látták/jelenítették meg, az okostelefonon a szöveg az előbbinél jóval kényelmesebben szerkeszthető... De nem, nem kurblis telefon szint az SMS, á, dehogy... Az a hajbizmusban a technológia csúcsa...

"Hogy ami nem felel meg a 3-5 éves idealizmusodnak"

Az SMS-es kommunikáció már 10-15 éve sem volt igazán vonzó alternatíva az IP-alapon működő csevegő alkalmazások, közösségi üzenőmegoldások mellett közösségi/csoportos kommunikációra.

 

Az sms alapesetben 160 karakterenként x Ft

Kedvenc multikáiddal beszéld meg, mi kerül benne x Ft-ba.

nincs utf-8, de néha még rendes ékezetes szöveg sem

Ennyi telekommunikációban eltöltött év után egy ilyet leírni nagyjából a diplomád visszaadásával egyenértékű. Persze, ahhoz továbbra is vastag bőr van a képeden. Helyesen: SMS-ben van UTF-16 (illetve UCS2-LE) kódolás és már a kilencvenes évek végén gyártott telefonok is tudták. Ez annyit tesz, hogy a 160 karakter helyett 64 karakter átküldhető egy üzenetben.

A többi leírt dolgot nem is várjuk el az SMS-től. Jelen esetben azt várjuk el, hogy egy helyet és egy időpontot megírjon vele valaki valakinek, akinek nincs okostelefonja. Erre tökéletesen alkalmas. Ha valaki nem szeret számbillentyűn pötyögni, arra meg ott a T9 mód. Meg lehet tanulni értelmesen használni. Ha meg nem, ott a telefonhívás lehetősége.

A való világ másként néz ki. A telefonszámot nem is ismerik, még a sajátjukat sem tudják. Ha nincs messenger, lemarad a délutáni fociról, bringázásról, stb.. ami spontán alakul ki, nincs idő riadóláncra hogy a szülők megbeszéljék. Ha a gyereknek jót akarok, menni kell a main stream-el, ezt teszem, nem zárom burokba, inkább tanítom védekezni a kellemetlen hatások ellen amik így is úgy is érik.

Nem kell ellene hadakozni. Csupán nem kell megvenni az okostelefont egy 11 éves gyereknek. :D

Amellett, hogy nem működnének így, ha 18 év alatt nem lehetne használni okostelefont. Remélem, hamarosan lekövetik a törvények a technológiai fejlődést és törvényi erővel kerül ki a gyerekek kezéből az okostelefon, vagy legalább az önálló, kontrollálatlan Internethasználat.

Iskolaidőben már lényegében kikerült, te mégis 11 éves gyerek kezébe akarsz okostelefont. Mire is hivatkozva? Hogy tudjon beszélgetni a többi gyerekkel iskolaidőben is. 🤡 Lényegében túszul ejtett a gyereked az irracionális, impulzusszerű igényeivel. Ezt pont ugyanúgy kéne kezelned, ahogy nem veszel neki meg minden szar édességet, amit meglát veled a boltban - amilyen esetben kifejezetten előnyös, ha el se viszed magaddal.

A gyereked számára a jó világ akkor üt be, amikor te akarod. Mondanom sem kell, hogy nem az okostelefon meglététől lesz jó az a világ.

"Mire is hivatkozva? Hogy tudjon beszélgetni a többi gyerekkel iskolaidőben is."

Aha, akkor ezt értetted félre!

Én nem hivatkozok arra, hogy iskolaidőben tudjon beszélgetni a többi gyerekkel.

Pont ellenkezőleg, amire hivatkozok, az iskolaidőn kívüli kommunikáció szükségessége.

Ami megoldható (otthonról) számítógépről. Meg megoldható 2G butatelefonról.

Ha a gyerek iskolaidőben nem mobilkommunikál, akkor hogy tudja megbeszélni még aznapra a programot? Vagy az iskolában személyesen, vagy ha nem oda járnak a haverjai (ami a ritkábbik eset 11 korban), akkor iskola után hazafelé a BKV-n egy 2G butatelefonról, vagy mikor hazaért, Messenger-ről. Jahogy te arra veszed neki az okostelefont, hogy amíg hazaér, megkapja az üzenetet a többi gyerektől, hogy mégse hazafele menjen. Ez teszi ugye feltétlen™ szükségessé™ az okostelefont. Az a 24-ből napi max egy óra, amíg hazaér. 🤡 Fú de kényelmetlen™, micsoda versenyhátrány™, hogy abban az egy órában csak telefonon, meg SMS-ben elérhetőek a haverok. Nem semmi, ha ezt komolyan is gondolod.

Az RCS semmire nem jó megoldás, csupán a Google tenyérbemászó próbálkozása az iMessage-hez való felzárkózáshoz. "Legyen nekünk is sajátunk" sikermajmolás. Ami igazán undorító, hogy a GSMA-ban a 2G kinyírása mellett lobbizással akarják elérni, hogy igény legyen a szutykukra, tekinve, hogy eddig az ég világon senkinek nem kellett.

Hát én igazából egyet szoktam érteni a posztjaiddal meg nem használok okostelefont személy szerint de az az igazság hogy van az a pont amikor legalább azt illene elismerned, hogy teljesen jogos igény lehet amiről ebben a szálban szó van, hogy egy körlevél szerű SMS nagyon nem ugyanaz mint egy groupchat. Szerintem ezt te is beláthatnád, mert itt nem a sok embernek küldés maga a probléma gyökere (tekintsünk el az árától ennek a mutatványnak), hanem hogy ez visszafelé is működjön, mint egy IRC channel. Mindenkinek folyamatosan mindenki másnak kör-SMSeznie kellene, ami drága és redundáns. Persze, működhet 2-3 emberrel még esetleg, de mondjuk egy osztály mennyiségben már elég gyalázatos experience lenne.

[insert line here]
B.C. 3500 - DIY Vehicle / A.D. 30 - DIY Religion / A.D. 1991 - DIY OS

11 éves gyerek kezébe okostelefon minden, csak nem teljesen jogos igény.

Ettől függetlenül az SMS hatékonyságáról lehet vitatkozni.

Továbbra is fenntartom azt, hogy egy 2G butatelefonnal (SMS-sel, vagy egymás felhívásával) meg lehet szervezni azokat a programokat, amiket még aznap szeretnének lezavarni. Minden másra meg ott az otthoni számítógép. Legtöbb esetben egyébként személyes kommunikációval is meg lehet ezt tenni. Az nem jogos igény, hogy a 11 éves gyerek lusta átszaladni a haverja osztálytermébe, és megbeszélni vele egy délutáni programot.

Még mindig, csak és kizárólag, azokról az SMS-ekről, telefonhívásokról beszélünk, amikkel aznap aktuális, spontán programokat szerveznek meg. Ez a legritkább esetben érint egy egész osztályt. Ha meg érint, akkor személyesen megbeszélhető szünetben.

Itt nem az iskolában is megbeszélhető dolgokról van szó. Jellemzően otthon, délután vagy hétvégén vannak ezek a flashmob szerű hirtelen dolgok, hogy a gyerekek összebeszélnek, elmennek valahova, vagy valamelyikükhöz, és utána a következő héten erről van szó a suliban, hogy ott mit éltek át. De aki nem volt ott, az csak kukán hallgat, és nagyon egyedül érzi magát, amiért a barátai kihagyták a dologból. Pedig a baráti nem szemétségből csinálták, nem akarták kihagyni, csupán az ő számukra a messenger egy olyan alapvető infrastruktúra, mint neked a telefon, és a pillanat hevében nem figyelnek rá, hogy nincs mindenki messengeren. Gyerekek még, nem érzik annak a súlyát, hogy ezzel kizárnak másokat a közös élményekből.

Jellemzően otthon, délután vagy hétvégén vannak ezek a flashmob szerű hirtelen dolgok

Amik megbeszélhetőek otthonról számítógépről, tabletről. Most mondom el sokadszorra és valamiért nem megy át. Úgy beszélsz, mintha azt mondtam volna, hogy Messenger accountja ne legyen.

De aki nem volt ott, az csak kukán hallgat, és nagyon egyedül érzi magát, amiért a barátai kihagyták a dologból.

Ahelyett, hogy odamenne, és megkérné őket, hogy hívják fel vagy dobjanak neki egy SMS-t, ha legközelebb is lesz ilyen. Lehet, hogy arra kéne csak megtanítanod a gyereked, hogy legyen kezdeményező, és ne csak sodródjon? Vagy hogy kiálljon magáért? Vagy abból nem lesz versenyelőnye™, ha ezeket megtanulja?

Pedig a baráti nem szemétségből csinálták, nem akarták kihagyni, csupán az ő számukra a messenger egy olyan alapvető infrastruktúra, mint neked a telefon, és a pillanat hevében nem figyelnek rá, hogy nincs mindenki messengeren.

Ha arra oda tudnak figyelni, hogy kit hívjanak el egy ilyenre, akkor arra is oda tudnak, hogy az a valaki 2G butatelefonon elérhető.

De mondom, képzeletbeli, a FOMO-fantáziád által kreált szituációkról beszélünk továbbra is, mert otthon van Internet és Messenger isi.

általában azok szoktak oktatni, akiknek fingjuk nincs az egészről, ugye... süt rólad, hogy nem volt gyerekkel dolgod

 

Azok az emberek nem a barátai

persze, hogy nem. osztálytársai, akik közé a gyerek be akar illeszkedni. ha kimarad a fontos beszélgetésekből, akkor igenis kiközösítik.

édes f@szom, neked tényleg fogalmad nincs, de legnagyobb pofád neked van itt. Egy 11 éves gyereknek a kortárs kapcsolatok egyre nagyobb szerepet kapnak a mindennapokban. Ha a gyerek elfogadottnak érzi magát a közösségben attól fejlődik az önbizalma, önértékelése. Pont ebben a korban fejlődik nagyon sokat a szociális készségük, amikor megtanulják a konfliktuskezeléstől az együttműködést. A kiközösítés az nem segít a gyereken.

 

Miért is kell egész nap rajta csüngeni-lógni?

ki a túró beszélt egész nap rajta csüngésről? az enyémnek pl. van egy órája per nap. s nem használhat bármit, csak whatsapp meg messaging, kb. ennyi.

 

2G butatelefonnal (SMS-sel, vagy egymás felhívásával) meg lehet szervezni azokat a programokat

persze... eke nélkül is lehet szántani... de ekével azért csak jobb...

az, hogy te butatelefonnal a kezedben maszturbálsz, az nem azt jelenti, hogy te csinálod jól. A 2G hálózatokat nemsokára lekapcsolják... akkor majd előveszed a régi playboyokat?

 

Az én barátaim felhívnak, vagy akár SMS-ben is írnak nekem közös programokról, ha tudják, hogy nincs okostelefonom, pedig nekik mind van

de azért kérdezted-e meg tőlük, hogy mekkora  púp vagy a hátukon, mert te elvbőlidiótaságból nem használsz normális kommunikációs eszközöket?

 

Te, mint "szakember"... ha esetleg nem tudnád, hogy az 2G sms-eket simán le lehet hallgatni... a whatsapp, signal... ezek enkriptálva vannak... ja, hogy neked a privacy sem fontos...

 

ezt most komolyan kérdezem: neked tényleg az az "életelved", hogy mindig egy lóhosszal lemaradni? vagy inkább a feltűnési viszketegség, esetleg önbizalomhiány miatt csinálod itt a cirkuszt?

nem tiltani kell az okostelefont, hanem normális keretek közé tenni és megtanítani a gyereket jól használni

persze, hogy nem. osztálytársai, akik közé a gyerek be akar illeszkedni.

Pontosan, nem tenném ki annak a gyerekemet, hogy egy csodabogárnak nézzék, és lássuk be, hogy jogosan is néznék annak.

Persze, hogy a fiatalok alkalmazkodnak az újabb megoldásokhoz, azt részesítik előnyben, és merre is tartana a világ, ha nem így lenne. 

(Ha 2g telefont akarna használni egy tinédzser, akkor az azért van, mert lázadni akar, esetleg a szakadt nadrág, és a tornacsuka is megjelenik mellé. :))

általában azok szoktak oktatni, akiknek fingjuk nincs az egészről, ugye..

Ha te mondod... Magadat legalább ismered, és tudod, hogy fingod nincs az egészről, ezért is írtál fröcsögő, mocskolódó kioktatást nekem. 🤡

süt rólad, hogy nem volt gyerekkel dolgod

Vagy csak jobb dolgom volt, mint egyeseknek, akik csak azért vállaltak gyereket, mert ezt látták maguk körül és a gyereket is úgy nevelik, ahogy látták maguk körül, véletlenül sem tudatosan.

persze, hogy nem. osztálytársai, akik közé a gyerek be akar illeszkedni. ha kimarad a fontos beszélgetésekből, akkor igenis kiközösítik.

Nem marad ki a fontos beszélgetésekből. Ez továbbra is egy FOMO-fantáziaszülemény. A fontos beszélgetések vagy iskolaidőben személyesen történnek meg, vagy ha Messengeren, akkor otthonról. A magadfajta fejlődésmániások azt próbálják bizonygatni, hogy a fontos beszélgetések csak és kizárólag abban az egy-két órában történnek, amikor a gyerekek utaznak és okostelefon nélkül nem tudnának hozzáférni a Messengerhez. Ami hazugság és illúzió.

Egy 11 éves gyereknek a kortárs kapcsolatok egyre nagyobb szerepet kapnak a mindennapokban.

Még nagyobb szerepet kapnak a kortárs személyes kapcsolatok. Tudod, amiket nem a Messengeren él meg.

Ha a gyerek elfogadottnak érzi magát a közösségben attól fejlődik az önbizalma, önértékelése.

Attól meg főleg, ha nem azt tanítják neki otthon, hogy hódoljon be az olyan bullyknak, akik kiközösítik, ha nincs okostelefonja. 🤡

Pont ebben a korban fejlődik nagyon sokat a szociális készségük, amikor megtanulják a konfliktuskezeléstől az együttműködést.

Pontosan ezért nem kéne hagyni, hogy beszippantsa a közösségi média, ami összességében éppenhogy rombolja a gyerek önértékelését, önbizalmát, depresszióssá és függővé teszi. Pontosan ezért kéne olyan keretek között nevelni, hogy rá legyen utalva a személyesebb kapcsolatokra a Messenger-en való csüngés-lógás helyett.

A kiközösítés az nem segít a gyereken.

Az okostelefonfüggőség még kevésbé.

az enyémnek pl. van egy órája per nap. s nem használhat bármit, csak whatsapp meg messaging, kb. ennyi.

Ha pedig ezt az egy órát otthon tölti el az Interneten, akkor máris felesleges az okostelefon és elegendő egy 2G butatelefon.

persze... eke nélkül is lehet szántani... de ekével azért csak jobb...

Neked sem áll meg a kőkorszakozós csúsztatásod, ahogy Zeller Mérnök Úrnak sem. A 2G butatelefon megfelelő kommunikációs eszköz a gyerek elérhetőségére és a spontán programok leszervezésére. Az eke tehát ott van.

az, hogy te butatelefonnal a kezedben maszturbálsz, az nem azt jelenti, hogy te csinálod jól.

Telefonálni szoktam vele. Ritkán SMS-t küldeni.

A 2G hálózatokat nemsokára lekapcsolják...

Nincs konkrét dátum a lekapcsolásukra és 2030-ig még biztosan maradnak. Egyébkétn meg maga ez a gondolkodásmód vezet ahhoz, hogy egyre kevesebben használják, és önmegvalósító jóslatként jussunk oda, hogy a szolgáltató multiknak tényleg legyen ürügyük lekapcsolni, már persze a fejlődésmániás, optimalizációs marketing bullshiten kívül.

de azért kérdezted-e meg tőlük, hogy mekkora  púp vagy a hátukon, mert te elvbőlidiótaságból nem használsz normális kommunikációs eszközöket?

Aki púp a hátamon, azt én nem hívom sehova. Akinek púp vagyok a hátán, nem hiszem, hogy bárhova is elhívna és nem is szeretném, hogy elhívjon.

ha esetleg nem tudnád, hogy az 2G sms-eket simán le lehet hallgatni...

Nem lehet simán lehallgatni. Felszerelés és professzionális rádiós, mobilhálózati ismeretek kellenek hozzá, plusz fizikai jelenlét az áldozat tartózkodási helyének környezetében. Jól benyaltad te is a Google FUD-ját, amivel az RCS szutykát akarja elterjeszteni.

whatsapp, signal... ezek enkriptálva vannak...

Ja igen, olyan algoritmussal, amit nem ismersz, csak te elhiszed a multiknak, hogy biztonságos és nincs hozzá mesterkulcsuk. 🤡

ja, hogy neked a privacy sem fontos...

A legutolsó noob felhasználónak nagyobb privacy-je van egy 2G butatelefonról, mint egy okostelefonról, amire WhatsApp és Messenger van installálva.

neked tényleg az az "életelved", hogy mindig egy lóhosszal lemaradni?

Nincs ilyen életelvem. Tudatos technológiafelhasználó vagyok. Ennyi.

vagy inkább a feltűnési viszketegség, esetleg önbizalomhiány miatt csinálod itt a cirkuszt?

A fejlődésmániás bullshitedre reagálok.

nem tiltani kell az okostelefont, hanem normális keretek közé tenni és megtanítani a gyereket jól használni

Ja, amikor meg normális keretek közé akarják szorítani (pl. csak azokon a tanórákon engedélyezni a használatukat, amikhez szükséges), akkor pont a magadfajták nyüszítenek a legjobban, hogy szegény gyerek nem fog tudni szünetben TikTok-ozni deriválni, meg "úristenúristen, milyen dobozokba szedik majd be a telefonokat". 🤡

Ja, amikor meg normális keretek közé akarják szorítani (pl. csak azokon a tanórákon engedélyezni a használatukat, amikhez szükséges), akkor pont a magadfajták nyüszítenek a legjobban, hogy szegény gyerek nem fog tudni szünetben TikTok-ozni deriválni, meg "úristenúristen, milyen dobozokba szedik majd be a telefonokat". 🤡

lol, az iskolában reggel összeszedik a telefonokat, délután visszaadják

 

Pontosan ezért nem kéne hagyni, hogy beszippantsa a közösségi média, ami összességében éppenhogy rombolja a gyerek önértékelését, önbizalmát, depresszióssá és függővé teszi. Pontosan ezért kéne olyan keretek között nevelni, hogy rá legyen utalva a személyesebb kapcsolatokra a Messenger-en való csüngés-lógás helyett

te mi a f@szról beszélsz? van whatsapp és van sms. itt hol van a közösségi média?

 

Vagy csak jobb dolgom volt, mint egyeseknek, akik csak azért vállaltak gyereket, mert ezt látták maguk körül és a gyereket is úgy nevelik, ahogy látták maguk körül, véletlenül sem tudatosan.

na, mindent elmondtál, tata 🤣 na, oszd csak nyugodtan tovább az észt... én rád többet egy másodpercet sem áldozok 

 

Nincs ilyen életelvem. Tudatos technológiafelhasználó vagyok. Ennyi.

te ilyen... "elméleti" ember vagy, a gyakorlathoz meg gőzöd sincs...

tudatos hülye 🤣

Annyira elméleti síkon lehetne csak igazad hogy egyszerűen felülírja szerintem a valóság. Persze, menjenek le a térre üveggolyózni és majd ott megbeszélik, meg nemtudom - nyilván működött évezredekig valahogy a gyerekek szocializációja de ha egyszer már nem ez a világ van, akkor egy adott szint után már direktben a gyereket szivatod ha mondjuk tényleg a kezébe adsz egy 2G-s butafont. Mondjuk nekem nincs gyerekem de ettől még szinte teljesen biztos vagyok benne, hogy manapság talán még annál is nagyobb stigma lehetne egy ilyen terv, mintha egyáltalán nem is lenne telefonja.

Az otthoni számítógépen valóban ezek kiválthatóak, de már megint csak elméleti síkon, ideig-óráig. Itt szerintem az a probléma, hogy az egész világ azért ellen elég nehéz küzdeni, és a világ nagy része ezt igenis jogos igényként kezeli, akár az, akár nem (pl. közel 24 órás messengeren elérhetőséget). Én bőven felnőttként megtehetem hogy azt mondom menjenek a fenébe és maximum hülyének néznek érte, de egy gyereknek azért ez nem ilyen egyszerű. Igazából én az egész "kell-nemkell" témában nem is akartam érvelni, csak ez az smsezgessen chat helyett dolog termelte ki a szarkasztikus hozzászólásomat fentebb.

[insert line here]
B.C. 3500 - DIY Vehicle / A.D. 30 - DIY Religion / A.D. 1991 - DIY OS

egyszerűen felülírja szerintem a valóság

A valóság az, hogy egy 11 éves gyerek semmilyen hátrányt nem szenved el, ha egyáltalán nincs mobiltelefonja.

nyilván működött évezredekig valahogy a gyerekek szocializációja

Most is működik. A közeget, ahol megbeszélik, leginkább iskolának hívják.

a gyereket szivatod ha mondjuk tényleg a kezébe adsz egy 2G-s butafon

Még inkább megszívatom, ha okostelefont adok a kezébe.

Az otthoni számítógépen valóban ezek kiválthatóak, de már megint csak elméleti síkon, ideig-óráig.

Nem. Teljes mértékben, a gyarkolatban is. Helyesen pedig úgy hangzik, hogy az otthoni számítógép kiváltható okostelefonnal, ideig-óráig, amíg le nem merül az erőforráspazarló szutykok miatt, aminek köszönhetően 18 év alatt nem sikerült nem 1-2 napig működő, energiahatékony okostelefont készíteni, pedig már 5x akkor aksi van bennük. :P

Itt szerintem az a probléma, hogy az egész világ azért ellen elég nehéz küzdeni

Nem. Itt az a probléma, ha valaki ezt küzdelemnek éli meg. Miközben ugyanarról a mechanizmusról van szó, hogy nem veszek a gyereknek 16 évesen saját luxusautót, meg nem tömöm tele édességgel, csak mert megkívánja és hát "kár harcolni, mikor ott van egy egész édességrészleg a boltokban, és az osztálytársak szülei is megveszik".

a világ nagy része ezt igenis jogos igényként kezeli, akár az, akár nem (pl. közel 24 órás messengeren elérhetőséget)

Sokkal jogosabb igény a személyes szabadság, a döntési szabadság és a pihenéshez való jog. Tehát nem, nem jogos igény a 24 órás elérhetőség. Pláne nem 11 évesen nem erre kéne nevelni egy gyereket.

Én bőven felnőttként megtehetem hogy azt mondom menjenek a fenébe és maximum hülyének néznek érte, de egy gyereknek azért ez nem ilyen egyszerű.

Felnőttként miért egyszerű? Azért, mert megtanultál kiállni magadért, képviselni az érdekeidet és visszautasítani irreális elvárásokat. Ettől függetlenül, vannak felnőttek, akik nem tudnak nemet mondani. Ők azok, akiknek a szüleik gyerekkorukban okostelefont vesz, csakhogy meghúzhassa magát a kortársai előtt, minél inkább hasonlítson rájuk és véletlenül se kelljen kiállnia magáért. YleGreg 11 éves gyerekének archetípusából lesznek azok a felnőttek, akiket a főnökük nyugodt szívvel túlóráztathat, hívogathatja éjszaka, hétvégén és kedvére ugráltathatja, mert nem mer majd neki nemet mondani, hiszen fél a versenyhátránytól™, meg a kirúgástól. Szubmisszív, konformista gyerekeket nevelünk, ha közösségi nyomás illúziója miatt veszünk neki okostelefont, miközben az ég világon semmilyen racionális alapja nincsen, a kommunikáció pedig megoldható egy 2G butatelefonról.

NEM fogják telefonszámon felhívni

Ha fontos nekik, hogy ott legyen, akkor fel fogják. Ha nem fontos, akkor nem a barátaik. Ennyi.

a szinkron kommunikáció nem felel meg annak a korosztálynak (jogosan)

A korosztály™ nincs abban a helyzetben, hogy válogasson. A szülei pénzén él. Bármiféle elvárásuk a Facebook-, Instagram-, TikTok-trendekből tudatukba erőszakolt igényekből származik, amit a szülőnek nemhogy lehetősége, de kutyakötelessége megvétózni, megszűrni.

aszinkron, kis késleltetésű kommunikáció az, amit elfogadhatónak tartanak.

Az SMS és a telefonhívás aszinkron, kis késleltetésű kommunikáció.

SMS-ben broadcastold már el a random számú ismerős felé az ötletedet, és a válaszokat is lása minden érintett...

Broadcast? Közös programok megszervezéséről volt szó. 🤡 Azon belül is csak és kizárólag azokról, amit még aznap megszerveznek a 11 évesek. Minden más megoldható otthoni számítógépről.

Azonos napon szerveződő program megoldható egyvalaki felhívásával, akinek van okostelefonja, már egyáltalán ha a 11 éves társaságnak mindenáron™, feltétlenül™ szükséges™ Facebook Messenger-en összeszervezni egy találkozót, mert ugye egyik™ se™ tud™ a másikkal személyesen beszélni véletlenül™ sem™, mert az olyan boomer™. Meg ugye 11 éves korban a világ™ leggyakoribb™ dolga™, hogy egy 5-10 fős baráti társaságból mindenki a város különböző pontjain lévő iskolába jár. 🤡

Továbbra sem gondolom, hogy egy 11 évesnek ennyire menedzsermódban kéne léteznie, mert egyáltalán nem egészséges. Igen, tudom, hogy így nevelted a gyerekeid, és hogy már kiskorukban függővé tetted őket az okostelefontól. Nem véletlen hisztiznek ők is, meg te is, amikor korlátozzák az okostelefonjaik iskolai használatát (jogosan). Azt is tudom, hogy olyan helyre sikerült őket járatnod, ahol jobb esetben kiközösítik, rosszabb esetben megverik a gyerekeidet, ha nincs okostelefonjuk. Ez kizárólag a te szegénységi bizonyítványod, már ha egyáltalán felelős szülőnek tartod magad (én nem tartalak annak).

Ja, az Instagram nem erre való, de sebaj, nem kell mindenhez érteni

Ja, hogy mi mire való, azt majd Zeller Mérnök Úr megmondja. Instagramon is van chat, majdhogynem olyan funkciókkal, mint a Messenger. Sőt, a magadfajták lázadó tech-függő tinédzser ivadékai bizonyos korukban használják is, mert boomer™ dolognak tartják a Messengert.

"Ha fontos nekik, hogy ott legyen, akkor fel fogják. Ha nem fontos, akkor nem a barátaik. Ennyi."

Ja, csak éppen az osztály meg úgy van vele, hogy ha közénk akar tartozni, akkor használja azt, amit mi is mindannyian.

"Azonos napon szerveződő program megoldható egyvalaki felhívásával, akinek van okostelefonja, ..."

Vagyis máris elvárod tőlük, hogy proxyzanak egymás között. Ők nem hülyék, nem fognak plusz melót beletenni, beírja a chatbe, hogy kimegyünk a határba? Valaki visszaírja, hogy fél óra múlva ott tali, és kész. Nem szarakodnak sokat, zúgnak mint a golyó. Néha elfog a nosztalgia, hogy de jó volt amikor ennyi idősen mi is csináltuk ezeket a hirtelen hülyeségeket a haverokkal... Csak nálunk az volt, hogy átballagtunk a szomszédba, és "Csókolom! Kijöhet a Bandi játszani?". De ez ma már nem divat. Ne kérdezd miért. Nem divat.

Ja, csak éppen az osztály meg úgy van vele, hogy ha közénk akar tartozni, akkor használja azt, amit mi is mindannyian.

Akkor valószínűleg érdemes egy olyan intézménybe beíratni, ahol nem ekkora sznobok közé jár, akik okostelefon alapján határozzák meg a hovatartozást.

Vagyis máris elvárod tőlük, hogy proxyzanak egymás között.

Emberi kommunikációt várok el, amibe ez is beletartozik. Képtelenek rá?

Ők nem hülyék, nem fognak plusz melót beletenni, beírja a chatbe, hogy kimegyünk a határba?

Ja, a határba ki tudnak menni, az nem™ macerás™, az nem™ kényelmetlen™, de egy SMS-t nem képesek megírni. 🤡 Ezek pont olyan illuzionális, kényelemből, hiúságból, makacsságból kreált kamuproblémák, mint amikor Zeller Mérnök Úr előadja, hogy "jaj mi lesz a gyerekkel, ha nem tudja magát az okostelefonos DÁP-pal igazolni az iskolarendőrnek" (visz magával személyi igazolványt, bazmeg! fú de kibaszottul™ kényelmetlen™). Az, hogy alapvető emberi dolgokat nem vagy képes megtanítani a gyerekednek (és lesöpröd annyival, hogy a többi szülő sem képes rá), nem teszi feltétlen szükségessé az okostelefonhasználatot, csupán rólad (és a többi, gyerekedet potenciálisan kiközösítő gyerek szüleiről) állít ki szegénységi bizonyítványt.

Valaki visszaírja, hogy fél óra múlva ott tali, és kész. Nem szarakodnak sokat, zúgnak mint a golyó.

Az, hogy szólok a haveromnak, akinek Messenger-en nem tudok, nem szarakodás, hanem egy alapvető emberi dolog. A konformizmusoddal és a belenyugvásoddal nem az a legnagyobb probléma, hogy van, hanem az, hogy te el se várod az egymáshoz való alapvető emberi hozzáállást, kommunikációs normákat, illemszabályokat a gyerektől, inkább veszel neki egy okostelefont, hogy ne is kelljen ilyenekkel foglalkoznod. Aztán lesz egy együttműködésre és kommunikációra képtelen alfagenerációs felnőtt, te meg ráfogod a generációjára, hogy az tehet róla és nem esetleg te vagy a többi kortárs szülő. 🤡

Igen, viselkedhetnének úgy, ahogy mi viselkedtünk gyerekkorunkban, nincs megtiltva nekik, de valahogy a valóság az, hogy nem így viselkednek. Elvárhatod tőlük az "emberi kommunikáció" -t, de az a helyzet, hogy számukra a messenger és a többi chat platform az, ahol emberi kommunikációt folytatnak egymással.

Az a helyzet, hogy ők egy teljesen más világban élnek. A csordaszellem pedig bünteti azt, akinek a viselkedése eltér a többségétől. Értem, hogy ez neked nem tetszik. Nekem sem tetszik. Senki felnőttnem ez nem tetszik. De akinek van ilyen korú gyereke, az mint szembesül ezzel a problémával, hogy tetszik, nem tetszik, de telefon kell a gyereknek, mert a többieknek már van, és aki kimarad, az lemarad.

Vannak eltérések abban, hogy ki hogyan, milyen stratégiával, szabályokkal, milyen hardver és szoftver eszközökkel próbálja ha nem is a legjobb, de a legkevésbé rossz megoldást választani. Vannak eltérések az eszközökben, de vannak gondolati egyezések, például, hogy valamilyen kontroll legyen, hogy mit ér el a gyerek az interneten, illetve, hogy ki éri el a gyereket, vad idegen felnőtt ne tudjon csak úgy rátelefonálni, aztán elhitetve vele, hogy az anyja kórházban van, akárhova elhívni és bármit csinálni vele. Nagyon para ez a dolog, de a gyereket nem lehet steril szobában tartani, meg kell hogy ismerje ennek a világnak a mocskos oldalát, és ebbe beletartozik a telefon és a rajta keresztül támadó szenny, például a reklámok, de akár a propagandát is említhetném.

Ez egy olyan probléma, amivel szülőként kezdenünk kell valamit. Az nem megoldás, hogy nem adunk neki telefont 18 éves koráig. Ez pont olyan hülyeség, mintha 18 éves koráig ne vehetne óvszert. Attól csak a nem kívánt terhesség lesz több, mert magunknak hazudunk, ha azt hisszük, hogy a 17 éves gimnazista fiú nem fogja lehúzni a 16 éves lány bugyiját, miután rádumálta magát. Ha azt hiszed, hogy egy 15 évest távol tudsz tartani az internettől, hát... Álmodozol.

Szóval nem, a teljes tiltás nem megoldás, nem életszerű a 10-12 éves gyerekek körében. 13-14 évesen meg már pláne nem működik. Ezt egyszerűen fogadd el. Ha nem hiszed, nézz körül! Már nem a 90-es éveket írjuk. Az emberek változnak. A generációk máshogy gondolkoznak. Az alapvető igényeink (Maslow piramis) ugyanazok, de az eszközök amivel elérik ezeket az igényeket alapvetően eltérnek egymástól. Jó amit mondasz, a butatelefon teljesen jó, de csak azoknak, akiknek ez az eszköz funkcionalitása kényelmes. A mostani gyerekeknek ez nem megfelelő eszköz! Teljesen más szempontok szerint hozzák meg a döntéseiket, és ez rém fura.

Ha van gyereked, figyeld meg, hogy hogyan érvvel. Figyeld meg, hogyan beszél egy hasonló korúval. Más mentalitást képviselnek, mint ami nekünk volt alap. Nem jobbat, nem rosszabbat, csak mást. Ezért nem működik náluk az a megoldás, ami nálunk még működött. Tényleg nézz kicsit szét, mert a hozzászólásaidból én úgy érzem, mintha nem lennél tisztában a mostani gyerekek mentalitásával.

Most biztos sokan megköveznek, de teljesen más utat választottam.

Fiam 4 évesen kapta az első tabletet, azon kezdte nézni a kerekmesét. Folyamatosan ment, kb úgy használta mint nagyszüleim a rádiót, a háttérben mindig szólt.Soha nem volt korlátozva, ha véletlenül elkalandozott csak rászóltunk, megtanulta. A közös játék, programok mindig jobban érdekelték, nem hallottam soha azt hogy "most ne mert tabletezem"

11 évesen kapta az első telefonját (A33) feltöltős kártyával és minimális adatkerettel. Most 13 évesen elég tudatos felhasználó. Tudja hogy milyen tartalmakat nem nézhet, saját magának keres cipőt, pólót ajándékot, stb.. kiszűri a kamu oldalakt mert meg lett tanítva. Egyszer véletlen a céges számomról csörgettem meg, nem vette fel és spam-ra tett. :)

Nekem ez jött be, és nem bántam meg.

Más az, ha úgy van okoseszköze a gyereknek, hogy mellette többet van vele foglalkozva és ez által nem szippantja be az okostelefon, hanem megtanulja azt tudatosan használni. OP azonban saját bevallása szerint is konformizmusból, "jaj csak ne kelljen szélmalomharcolni", "jaj csak ne közösítsék ki az osztálytársai" FOMO-ból és szőnyegalásöpört problémák kamumegoldása gyanánt szeretne okostelefont venni a gyerekének, ez már fentebb kiderült. Pont úgy, ahogy 10-ből 9 szülő.

Te valószínűleg nem olyan megfontolásból adtál a gyerekednek tabletet, hogy "jaj csak ki ne közösítsék az óvodában, mert az ovispajtás Mórickának, Pistikének, Lacikának már rég van", tisztában vagy a gyerekre leselkedő veszélyekkel és megtanítod ezek elkerülésére.

Ez így nagyjából rendben van. Ettől függetlenül továbbra sem gondolom feltétlen szükséges eszköznek az okostelefont, főleg nem egy gyerek kezében.

SMS-ben broadcastold már el a random számú ismerős felé az ötletedet, és a válaszokat is lása minden érintett... De telefonhívással is ugyanezt...

Ha nem sürgős a dolog, akkor szóban, emailben vagy egyéb írott üzenetben eljuttatható mindenkihez. Egyébként meg: riadólánc, jónapot kívánok.

@hajbazer Hajbi, értem hogy van olyan eszköz, ami miatt van még létjogosultsága az SMS-nek, pl riasztók, stb... Meg értem én, hogy ez a fallback, amit mindenki tud fogadni, küldeni.

De ezt könyörgöm, a legjobb lenne már beszántani.

Egy elavult bonyolult őskövület.

Most hirtelen ezt találtam (remélem jót találtam meg), több száz oldalas specifikációja van: https://smpp.org/ hogy lehet implementálni egy üzenetküldőt, egy elbonyolított elavult szerencsétlenség. (Nem, nem arra gondolok, amikor csak meghívsz egy rest api-t, és ezt valaki megcsinálta már neked. Vagy ahogy AT kódokkal SMS-t küldesz. Hanem ami mögötte van.).

Cserébe viszont rettentően korlátolt, és mocskos drága.

Mi egy threema nevű üzenetküldőt használunk itthon (https://threema.ch/en). De hiába is várnád el egy gyerektől, hogy SMS-ben bonyolítsa az életét, ugyanis egy kommunikációnak két vége van. És ha az osztálytársak messengert, vagy whatsapp-ot használnak, akkor cseszheti az SMS-t.

Beszántani azt kell, amire nincs igény és van nála minden szempontból jobb úgy, hogy azt teljes mértékben helyettesíti. Az SMS-nek nincs ilyen alternatívája. Ha majd lesz egy olyan, ami 2G telefonokkal, riasztórendszerekkel is kompatíbilis és nem kell egyből 10x-es bekerülési árú 4G/5G eszközökre kényszerűen lecserélni többszázmillió készüléket, akkor elmondhatjuk, hogy az SMS beszántása szükséges és üzletileg etikus.

több száz oldalas specifikációja van

Az RCS-nek 415 oldalas specifikációja van úgy, hogy azt egyébként senki nem kérte, csak a Google szeretné erőltetni, hogy mindenkit, aki nem Apple ökoszisztémában van, a saját rendszerébe erőltessen és ezzel zsarolási pozícióba kerüljön a szolgáltatás későbbi monetizálására.

Egy elavult bonyolult őskövület.

Felhasználói oldalon éppenhogy egy egyszerű, széleskörű és 30 éves visszamenőleges kompatíbilitást adó feature.

hogy lehet implementálni egy üzenetküldőt, egy elbonyolított elavult szerencsétlenség

Az RCS és a VoLTE még bonyolultabbak, ráadásul a VoLTE implementációk a túl laza szabványt se tartják, ezért extra erőfeszítéssel kell minden hálózatra rákonfigurálni, azon letesztelni az egyes okostelefonokat.

Cserébe viszont rettentően korlátolt, és mocskos drága.

Csak és kizárólag adminisztratív költsége van. Átviteli költsége nem igazán. Beszéld meg a szolgáltatókkal. Amúgy már rég hatósági árazni kellett volna a fogyasztói szegmensben.

És ha az osztálytársak messengert, vagy whatsapp-ot használnak, akkor cseszheti az SMS-t.

Nem kell csesznie, mert ugyanúgy megkapják az osztálytársak az SMS-t is, mint a Messenger-t, WhatsApp-ot stb.

Ahhoz képest, hogy mit tud, szerintem ez nagyon bonyolult. De ez a technikai része.

Addig nem is lesz alternatívája, amíg ezt nem kezdik el bezúzni, pont ez egy olyan protokoll, ami gátat vet annak, hogy egy jobbat használhass. Pedig nem fogják, mert még mindig 40 Ft egy SMS, és kapaszkodj meg, ha az egyik szolgáltatódtól kapsz tömegesen küldött SMS-t, az is mocskosul drága. Tehát nem 1-2 forint tudomásom szerint, hanem 20-30-40 Ft. (konkrét mostani árakkal nem vagyok tisztában, csak a nagyságrendre csodálkoztam rá egyszer, 1-2 éve láttam). A mobil szolgáltatóknak eszük ágában nincs ezt kivezetni, annyit tehetsz, hogy nem használod.

Működhet, tegyük bele a riasztóba, meg az olyan helyekre, ahol csak ez elérhető, és nagyon szükséges.

Nem kell csesznie, mert ugyanúgy megkapják az osztálytársak az SMS-t is, mint a Messenger-t, WhatsApp-ot stb.

Ő nem fogja megkapni az üzenetet. Ma már csoportok vannak. Valaki bedobja a házit, vagy akár egy poént, és mindenki látja. Nem fogják neki külön elküldeni, hanem csak szimplán hülyének nézik. Kihagyják majd a találkozó szervezésből, a hétvégi programból is. Pusztán csak azért, mert senki nem fog külön SMS-t írni.

És ez még a jobbik eset, ha csak kihagyják. De a gyerekek elég kemények: volt olyan osztálytársam (80-as évek), aki kicsit furcsán öltözködött a faterja miatt (valami szín szakértőnek hitte magát az apja). Rengeteget bántották miatta a gyereket, a szülei meg nem értették. Csak lehet széllel szemben, csak ettől a gyereknek nem lesz jobb. Oda próbál beilleszkedni, ahova kénytelen.

pont ez egy olyan protokoll, ami gátat vet annak, hogy egy jobbat használhass

Pont ugyanaz a kamu ez a szolgáltató multik részéről, minthogy a 2x5 MHz-et igénylő 2G hálózat állja az útját az 500 MHz-nyi újonnan behúzott 4G és 5G sávok optimalizálásának. MARKETING BULLSHIT. Így, nagybetűvel.

A minden szempontból jobb rendszerekre szokás átállni. Senki nem szeret szar rendszerekben beleragadni, főleg ha nem kifizetődő. A helyzet viszont az, hogy a 4G-5G eszközök bekerülési ára 5-10x-ese a 2G eszközökének, részben azok sokkal magasabb komplexitása miatt. Miért kéne az egyszerűbb megoldásokat bonyolultabbakra cserélni, csak azért, mert a szolgáltatók és a hardvergyártók szeretnének egy kis extraprofitot?

Pedig nem fogják, mert még mindig 40 Ft egy SMS, és kapaszkodj meg, ha az egyik szolgáltatódtól kapsz tömegesen küldött SMS-t, az is mocskosul drága.

Helyesen: 20-25 Ft egy fogyasztói SMS és 10-15 Ft egy szolgáltatói.

Valaki bedobja a házit, vagy akár egy poént, és mindenki látja. Nem fogják neki külön elküldeni, hanem csak szimplán hülyének nézik. Kihagyják majd a találkozó szervezésből, a hétvégi programból is. Pusztán csak azért, mert senki nem fog külön SMS-t írni.

https://a.te.ervelesi.hibad.hu/csuszos-lejto

Továbbra is arról beszélünk, hogy egy spontán ötletből származó, délutáni találkozó leszervezésének képessége miatt szükséges-e a gyereknek okostelefon azért, hogy az iskola-otthon viszonylatban és időben nála legyen. Minden más megoldható személyesen és otthoni számítógépről.

volt olyan osztálytársam (80-as évek), aki kicsit furcsán öltözködött a faterja miatt (valami szín szakértőnek hitte magát az apja). Rengeteget bántották miatta a gyereket, a szülei meg nem értették. Csak lehet széllel szemben, csak ettől a gyereknek nem lesz jobb. Oda próbál beilleszkedni, ahova kénytelen.

A bullying sohasem jogos. Azt elfogadni és a gyerekkel elfogadtatni gyakorlatilag a gyerek fejlődése ellen elkövetett bűn. Az apja tanítsa meg a gyereket kiállni magáért. Ha kiáll magáért, akkor beilleszkedik és ami eddig bántás volt, az onnantól ártatlan poénkodás lesz max. Nincs két egyforma ember. A bully pedig ígyis-úgyis talál magának valakit. Ha mást nem, a legalacsonyabb, leggyengébb osztálytársat. De őt is be lehet íratni karatézni vagy boxolni, és meg lehet tanítani kiállni magáért. Vagy be lehet menni szülőként rendet tenni az iskolába, esetleg a tanárt rábírni a rendcsinálásra.

Hajbi, az, hogy neked valami működik, egy zárt és teljes rendszernek érzed, koppanástól-koppanásig otthon vagy benne, semmi nem hiányzik, azaz konkrét példa: neked az SMS-en felül semmi másra nincs igényed az üzenetküldéshez (egyszerűen teljes vele az életed), ez nem azt jelenti, hogy az összes embernek így kell élnie, vagy gondolkodnia. Ismersz egy utat, amin Te jársz, ahogy működsz, és ezeket mondod. De más ember meg nem így szeretné.

Sőt, a negyven valahány éves eszeddel ne várd el egy gyerektől, hogy pont ugyanúgy gondolkodjon, mint Te, mert neki teljesen más problémái vannak. És ha Őt is figyelembe veszed, és hagyod, hogy hadd kommunikáljon a haverjaival úgy, ahogy Ők egyébként szoktak, akkor nem teszed pokollá az életét.

Sőt, továbbmegyek. Teljesen mindegy, hogy whatsapp, vagy messenger, vagy SMS, vagy babámtöke: megkapja az üzenetet, amit mások küldeni akarnak neki, miért akarod Te ennek a módját bárhogy is korlátozni, vagy megmondani. Egy okos telefon esetén azt kell megtanulni, hogy ne hülyeségekre használja (pl tiktok videó), annak meg más módja is van, mint hogy 2g telefont adsz neki.

A csúszós lejtőben nincs igazad, ez kicsit sem illik arra, amit írtam.  Én példákkal illusztráltam, hogy egy tizenéves mennyire lekorlátozza magát, ha nem használja azokat a kommunikációs csatornákat, amiket a társaik. Meg azt magyaráztam, hogy természetes, hogy ez nem a postagalamb, hanem valami modernebb dolog, hiszen ők a fiatalok. Ennek köszönhetően megy előre a világ, hogy érdeklődnek ezek iránt, nincsenek leragadva 1990-ben. Nagy baj lenne, ha nem lennének nyitottak.

Az apja tanítsa meg a gyereket kiállni magáért.

Konkrétan egy visszahúzódó csendes lány volt, akit egy csomót bántottak. Gondolhatod, hogy nem a legnagyobb pofájú gyereket találták meg, hanem akinek ez egyébként is nehezen megy, hogy kiálljon magáért. Erről beszélek, hogy nem ismersz szituációkat, és úgy mondod, hogy mit kellene. Egy bullying általában sokkal komplexebb, mint hogy valakinek bemegy az apja rendet tenni, vagy hogy valaki karatézni jár, és szétcsap. Ettől még hülyének fogják nézni, ha csodabogárként viselkedik, és pl SMS-en nem fogják keresni, ha egyszer van egy haveri csoport a whatsapp-on. Egyet szoktam veled érteni, de ezekben szerintem nincs igazad.

Képzeld, utálom a whatsapp-ot, és csak az angol tanárom kedvéért feltettem a telefonomra. (hogy ne szopassam, mert több diákkal is azon kommunikál) - Van egy baráti társaságom, akik kedvéért discordozok. Pedig azt sem szeretem.

Ha nincsen telefonja, hogyan hívják fel, vagy írjanak neki SMS-t?

Hívni úgy, ahogy 30-40-50 éve is: vezetékes telefonon. (Segítek: "Jónapot kívánok, Kovács János vagyok, Gipsz Jakab osztálytársa. Jakabot keresem...") Az SMS pedig ugyanúgy megúszható, ahogy 30-40-50 éve is. (A végén még tanulnak egy kis előre gondolkodást, tervezést, meg következetességet. Jaj, mi lesz itt!)

Boomer. A mai gyerekek-fiatalok akkor is messenger-t vagy más hasonló alkalmazást vesznek elő, amikor beszélni akarnak (muszájból...) valakivel, nem a telefonhívást választják, úgyhogy a hívják fel/küldjenek sms-t a gagyifonjára az nem működik. Abban a korosztályban már senkinél.

Az, hogy téged az ócskavas nokiád miatt csak telefonhívással vagy sms-ben lehet elérni, és ezt a "lövésedet" ismerik azok, akiknek kommunikálni kell veled, az a te dolgod.

"Majd este megnézi" - Nem holnapra, jövő hétre, hanem mondjuk aznapra a napközi/külőnóra/akármi utánra vagy épp az ebédszünetre szerveznek bármit - este kenheti a hajára, bónuszként maximum követni tudja nagy késéssel(!) az eseményeket. Igen. a néhány óra náluk már nagy késés, ha tetszik Laggard Laggardovics Hajblézer úrnak, ha nem.

És igen, ha kimarad a közösségből, akkor rohadtul lemarad, hogy "versenyhátránynak" vagy kaszinótojásnak nevezzük, tök mindegy.

 

nem tud vagy ennyire utál telefonálni

sőt! még levelet se akarnak írni, meg táviratozni is lusták!

én például büszke vagyok, hogy elkéri a telefonját, hogy azon chess.com-ozzon! havi 5000-ért vettünk neki tagságot, jó látni, ahogy emelkedik a pontszáma

4 és fél éve csak vim-et használok. elsősorban azért, mert még nem jöttem rá, hogy kell kilépni belőle.

0 Ft-ért egy offline játék is megadná ugyanezt, sőt számos ingyenes alternatíva is létezik, ha már online muszáj™ játszani, mert lemarad=kimarad™ és a tőled örökölt egójának kell az érzés, hogy másokat legyőzzön és ez által leaderboard-okon szerepeljen. Dehát a chess.com van a Google első helyén és lemarad=kimarad™, aki nem azzal játszik, ugye.

Amikor a fogyasztó fater büszke rá, hogy fogyasztót nevelt az alfagenerációs kölkéből. 🤡

Van a chess.com-nak ingyenes verziója is, korlátozásokkal, de azért az a platform nagyon ki van találva. Mindenkor találhatsz megfelelő ellenfelet magadnak az ingyenesben is, de a prémium elemez, egy csomó feladvány van, stb, ez messze túlmutat egy ingyenes megoldáson.    

egy offline játék is megadná ugyanezt

Mármint hogy a saját szintednek megfelelő, hús-vér emberekkel játssz az interneten keresztül? Meg lennék lepve. :)

a tőled örökölt egójának kell az érzés, hogy másokat legyőzzön és ez által leaderboard-okon szerepeljen

Hát márpedig az összes sportszám úgy működik, hogy van valamilyen leaderboard, és más emberek/csapatok ellen kell megméretni magad. Mi értelme lenne úgy focizni, hogy csak egy csapat van a pályán? Kimegyünk, elrúgjuk a labdát a picsába, aztán hazamegyünk?

Én vastagon X generáció vagyok, de én sem szeretek telefonálni. Inkább üzenetet írok valami platformon vagy e-mail-t. Az utolsó lehetőség a telefon számomra, még élőben is előbb állok szóba idegennel, mint telefonon ismerőssel is akár. 1-2 nagyon közeli barátom és a közvetlen családtagjaim esetén nem feszélyez csak a telefonálás.

Szóval én speciel megértem, aki - kortól függetlenül - nem szeret telefonálni.

gondolom, nincs a közeledben egy ilyen korú gyerek. de hidd el, hogy igen is hátrányból indul, aki nem értesül a haverok dolgairól. és ne jöjj azzal, hogy ezek nem barátok, és engedje el. mert 11 évesen az ember nem barátokat keres, hanem kortársakat. a barátok később jönnek.

szóval igenis kell az, hogy velük társalogjon. és az, hogy az öcskös 1800 Élős emberkkel sakkozik, és így fejlődik, az igenis büszkeséggel tölt el engem.

ha az én koromban lett volna ilyen, akkor én is kihasználtam volna. sőt apámék támogatták volna!

inkább az a szégyen, hogy te önkénténsen cölibátusra akarod kényszeríteni más gyerekét.

4 és fél éve csak vim-et használok. elsősorban azért, mert még nem jöttem rá, hogy kell kilépni belőle.

Yes and no. 1800 Élő pontossal lehet gépen is sakkozni. Tényleg semmi szükség a túl korai telefonra. 
Megkapja 16 vagy 14 évesen és pont egy hét alatt behoz mindent.

Ja igen, olyan társaságot kell felépíteni magunk körül ahol ez a "nincs telefonod" nem ciki. Na ez a melósabbik része.

Gábriel Ákos

öcskösre az 1800 az egy tipp volt. chess.com-on 2473 most. 10+3 az ugye nem klasszikus formátum, meg úgy vettem észre, aki használja, annak magasabb ott az élője. ha majd rendesen jár fide versenyekre, lesz neki is pontja. de mégis nagyobb a sikerélménye, ha húsvér emberekkel játszik. nyilván stockfish-sel én is írnék neki gyakorlást. de így mindig meséli, hogy képzeld ma egy brazilt/zulut/zimbabweit mattolt queen-sac-kel

nyilván nem lesz belőle egy magnus. de mégis örülök neki

4 és fél éve csak vim-et használok. elsősorban azért, mert még nem jöttem rá, hogy kell kilépni belőle.

"olyan társaságot kell felépíteni magunk körül, ahol ez a "nincs telefonod" nem ciki"

Ehhez nagyon szerencsés közösségi tér, környezet kell. - A mai világban nem élhet mindenki jurtában!

 

Hatalmas természetes kíváncsiság van a telefon-, táblagéphasználat iránt. Látom a saját 2-3-4 éves leány és fiú unokáimon. (És nem 11 évesek, még csak óvodások.)

Ezért hát arra a hozzáállásra szavazok, hogy a szülőnek min. 10 éves korig "jelen kell lennie" minden ilyen eszközhasználatnál és irányítania azt. Ügyelni a napi, a korral arányos képernyőidőkre és a nekik fogyasztható tartalomra. Hogy csak egy alternatív eset legyen a játékok és a megismerni való eszközök között, és ne legyen egy telefon a "tiltott gyümölcs".

(Akkor nem lesz gond, ha majd 8-9-10 vagy több évesen, rövidebb időre szabadon egyedül, vagy a korosztályukkal együtt csoportban maradnak a telefonjukkal.)

gondolom, nincs a közeledben egy ilyen korú gyerek.

https://a.te.ervelesi.hibad.hu/szemelyeskedes

Vitán felül áll, hogy van vagy nincs.

igen is hátrányból indul, aki nem értesül a haverok dolgairól.

Az, hogy nem értesül, egyelőre csak egy feltételezés és több tényezőnek is hiányoznia kell a képletből, hogy tényleg ne értesüljön. Ráadásul csak és kizárólag az olyan haverok dolgairól beszélünk, amit iskolaidőben beszélnek meg Messengeren. Amiből egyre kevesebb van az okostelefonkorlátozások óta. Minden más otthoni számítógépről, tabletről stb. megbeszélhető.

11 évesen az ember nem barátokat keres, hanem kortársakat. a barátok később jönnek.

Ők ott vannak az osztályban és szünetben elérhetők személyes kommunikációval.

szóval igenis kell az, hogy velük társalogjon.

Igen, kell, de nem feltétlenül Messengeren, sőt.

inkább az a szégyen, hogy te önkénténsen cölibátusra akarod kényszeríteni más gyerekét.

A szó amit keresel: önkényesen

Mielőtt elkövetnél egy csúszós lejtő érvelési hibát, esetleg orbitálisat csúsztatnál (amivel egyértelműen a saját hitelességed rontod), tisztázzuk, hogy mit jelent a cölibátus: a házasságról és a szexuális kapcsolatról való önkéntes lemondás. Melyikre is van igénye/érettsége/tudatossága ezek közül 11 éves gyereknek? 🤡 Te hagynád elveszteni a gyereked szüzességét 11 évesen, csak azért, mert mondjuk a kortársai már elvesztették? Ha nem, miért nem? Persze, azonkívül, hogy pedofil bűncselekmény és szexuális erőszak, nem véletlenül. Ha nem hagynád neki, miért hagynád, hogy a tudatával ugyanezt művelje a kontrollál(hat)atlan közösségi média? Vagy az nem™ számít™, mert fizikai erőszak nem társul hozzá? Vagy mert a törvények technológiai lemaradásban vannak és még csak a Pride és a genderpropaganda síkján követték le a gyerekek mentális egészségéhez való jogát?

Én ennél korábbi generációs vagyok, de én is utálom. Ha én hívok valamit, még csak-csak, de az idejét sem tudom, mikor hívott valaki utoljára alkalmas időpontban. Meeting közben, szarás közben persze rendszeresen megtalálnak. Ez nem szorongás, csak pragmatizmus.

Alapvetően ebben a 11-12 évesen, édes istenem dologban igazad van, de a mai gyerekek világa nem így működik. Van az iskolában a kortársainak is mindegyiknek, azok úgyis rászoktatják, akar sajátot, nem fogod tudni ettől megvédeni. Max. csak hátrányba sodrod, hogy nem fog tudni beilleszkedni. Mondom ezt úgy, hogy ez az okostelefonozós, meg közösségi oldalas, faszbuk/tiktok színvonalú trendek, meg „influenszerek” szerintem is irtó gázak, károsak, elbutítók, de az a baj, hogy ilyen erős globális trenddel nem tudsz szembemenni, egy felnőttnek is rettenet nehéz lenne, nem hogy egy gyereknek.

The world runs on Excel spreadsheets. (Dylan Beattie)

Te gyakorlatilag azt mondod, hogy ha X, Y és Z osztálytársak úgyis rászoktatják a cigire, drogra egymást, akkor te is megveszed a gyerekednek ezeket, mert félsz, hogy lemarad=kimarad™ a társaságból, meg hát te legalább tiszta™ forrásból™ tudod megszerezni (utóbbi az okostelefonos parental control szélsőséges idealizmusának analógiája).

az a baj, hogy ilyen erős globális trenddel nem tudsz szembemenni,

Ahogy a dohányiparral és a drogkartellekkel sem. Azt viszont megteheted, hogy nem veszel a gyerekednek önként és dalolva cigit, meg drogot, mert félsz, hogy lemarad=kimarad™.

A mobiltelefon egy kommunikációs eszköz és 18 év alatt bőven elég, ha az is marad. Amire egy 2G butatelefon megfelel.

Egy 11 éves kezében elsősorban kommunikációs eszköz kell legyen.

Értjük, Mérnök Úr, hogy te multik szennyén, TikTok-trendeken neveltetted fel a gyerekeidet. Azt is, hogy erre büszke vagy. Azt is, hogy te voltál a legjobban felháborodva, amikor törvényben korlátozták a nem tanulási célú, iskolai okostelefonhasználatot. Ettől még az Internet és a közösségi média jelenléte egy 11 éves, még csak nem is fiatalkorú gyerek készülékén se nem követendő példa, se nem szükséges, pláne nem feltétlenül szükséges.

meg hát te legalább tiszta™ forrásból™ tudod megszerezni

Mondjuk az egy erős dilemma praktizáló apaként, hogy ha majd néhány év múlva bizonyos dolgokat ki akar próbálni a gyerek, legyen az alkohol vagy füves cigi (mert a többség ki fogja, nyugi), akkor az hogyan történjen.

Lehet moralizálni rajta, hogy vajon jobb-e, ha köztörvényes bűnözővé válok, és 16 évesen én adok neki nyaraláskor egy üveg sört, vagy hagyom, hogy életében először a haverjaival rúgjon be lafi-kobrával az érettségi bankett után.

Statisztikailag elég jó eséllyel valamelyik lehetőség be fog következni, nagyon kevés tizenéves lesz rögtön absztinens.

Azok az emberek nem a barátai.

nem csak barátaid meg a szűk családod van, hanem ismerőseid/rokonaid tucatjával, vagy korodtól, munkádtól, személyiségedtől függően akár százával. Ezzel a nem túl szoros kötelékkel kapcsolódó, de mégis a szociális hálód alkotó emberekkel manapság az egyik legtipikusabb - nyilván nem kizárólagos - kapcsolattartás szakmai vonalon linkedin/github valamennyire még s.o., privát/hobbi vonalon meg fb legalábbis ilyen boomereknél mint én, vagyis az online világ. Ugyanez megvan a gyerekeknél is, csak más súlypontokkal, más platformokkal. Persze vannak különcök, csodabogarak, de az általad olyannyira utált "mainstream" ez. 

személyesen megbeszéljenek egymással egy találkozót

Tizenévesekre nem annyira jellemző a szinkron 1:1 kommunikáció. Aszinkron 1:N, ritkábban a szinkron M:N a jellemző, és ahogy írtam nekik is megvannak az online platformjaik

Nem hívják fel egymást. A teljes baráti társaságát ismerem mindkét fiamnak, kb. nulla klasszikus telefonhívást indítanak, ami az árak miatt érthető is.... Szóvál átérzem a topikindító problémáját. Valami _használt_ oneplus-t mondanék első körben tokkal a feladatra.

"Az én barátaim felhívnak... "

Értem. És mondd, sok 11 éves barátod van? Mert ugye elvárhatod a 10-12 éves korosztálytól azt a viselkedést, amit a felnőtt emberektől elvársz, csakhogy ők magasról tesznek az elvárásaidra. Ezért irreleváns, hogy a te barátaid hogy viselkednek, és hogy szerinted ennek kéne alapnak lennie.

"kompatibilis"

Amikor két ember eldumál egymás mellett, az simán lehet kompatibilitási hibának nevezni. Jó példa erre a női és a férfi kommunikáció, mert ennek a részleges inkompatibilitása egy jól ismert jelenség, rengeteg vicc tárgya. "Mi a baj drágám? Semmi! Ó, akkor rendben..." :-)

"versenyhátrány"

Hasonlóan a kompatibilishez, ez a szó is elég széles jelentéstartalommal bír, hogy ráhúzható legyen az iskolások csoportdinamikájának egyik okára. Folyamatosan versenyeznek egymással (ki az erősebb, ki  gyorsabb, ki tud jobban beszólni a másiknak, kinek van menőbb tolltartója, kinek van királyabb pólója, stb) de nem is értem, miért írom most ezt, nincs gyereked, akin láttad, hogy ebben az életkorban mi hajtja? Vagy nem emlékszel, hogy te magad általános iskolában miket janiztál azért, hogy a többiek előtt felvágj? Ők egymással versenyeznek, és ezen a tényen nem változtat az, hogy ők ezt ritkán mondják ki. e kerülik a cikis helyzeteket, mert az hátránnyal jár számukra, képzeld, versenyhátrány lesz belőle. Verseny nem csak az üzleti életben van, ez egy sokkal szélesebb fogalom, kérlek értsd jól.

Nálunk egy Győrhöz közeli faluban még teljesen működik az élet saját mobil nélkül is általános iskolában. Akik emiatt kiközösítik, azokkal nem kell barátkozni sem most, sem később. Majd ha középiskolába mennek, akkor kapnak. Eddig még egyik sem nyafogott érte, megértették. Ugyanígy nincs FB, Tik-Tok, X, akármi. Helyette van kert, kirándulás, olvasás. Ezek ma már tudom, hogy olyan XX. századi dolgok, de valahogy mégis teljesebbnek érzem így az életünket. Egyébként a feleségemnek és nekünk is van okostelefonunk, van asztali számítógép és laptop is, szóval nem vagyunk nomádok. TV mondjuk már nincs vagy 15 éve, ami tekintve a csatornák nagy részének színvonalát és a rengeteg reklámot, talán nem is olyan nagy baj, a foci és a forma-1 meg nem érdekel egyikünket sem. Nem zavar, ha más másként él, szeretjük a sokszínűséget.:)

Budapest agglomeráció. TV nálunk sincs, szintén legalább 15 de talán már 20 éve. Kodi, meg most már Disney és Netflix van, de az is korlátokkal. Nálunk az a szabály, hogy délelőtt nincs képernyő. Pont. A délutáni képernyő megvonás meg egy megszokott büntetési forma, és hát a gyerekeim nem éppen leszedált angyalok, szóval elég gyakori, hogy csak 14, 16 órakor nézhetnek valamit, és ugye onnantól már igen közeli az esti takarodó.

Mi is szeretjük a kirándulást, a fiam olvas is szerencsére.

A gyerekek most kezdik a bandázást, és a spontán összebeszélésekből való kimaradás ami indukálta ezt a változást. Én sem vagyok híve a tiltásnak, az szerintem maximum hazudni tanítja (mondjuk az sem egy haszontalan tudás) ezért inkább a megértésre játszom, de ez elég nehéz egy 8 és egy 11 évessel kapcsolatban, például az internetes cukros bácsi effektust nem igazán lehet nekik jól elmondani, mert a szexualitás az számukra egy nem létező fogalom. Iszonyatosan naívak, és emiatt veszélyes őket kitennie az internetes vadnyugatnak, de ez a generáció már ilyen. Sajnos.

A Family Link a Google szolgáltatása. Ha belépsz a saját google beállításaid közé, fel tudd venni a gyerek google accountját családtagként, ettől kezdve tudod kontrollálni a tevékenységét (pl mennyi időt tölthet a képernyő előtt, nem telepíthet alkalmazásokat, stb).

Amire figyelj oda: Úgy tudom, nem lehet 13 évnél fiatalabb életkort megadni! Ha van gmailje a gyereknek, de nincs még megadva a születési dátum, akkor kérni fogja. Ha a valósat adod meg (11 év), azonnal tiltani fogja a teljes fiókját! Ha nem valósat adsz meg, azt később nehéz lesz módosítani, bár nem lehetetlen.

Gábor

Hát nálunk nem kellett volna sokat válogatni, konkrét típus megjelöléssel jöttek a gyerekek. Egy darabig ellent kellett mondani, majd szép lassan megértették hogy miért nem. Pedig a Sárának olyan volt.
Mire nagynehezen kapott, az akkor 13 éves, a hétéves már nyígott is, hogy ö még miért marad ki a dologból.
A telefon után az volt a gond, hogy hamar lefogyott az internet, mert nyilván nem azt a programot használták, ami nem számított bele a forgalmi keretbe.
Közben felnöttebbek lettek, de az ösz hajszálaim nem úgy fogynak ahogy szerettem volna (gy.k. kopaszodás nélkül).

Szulotol "levedlett" mobil miert nem jo? (Ha a csalad androidos, akkor az, ha iphone-os, akkor az.)

Xiaomi típusok között érdemes nézelődni, lehetőleg itthoni szolgáltatótól. Mi kezdetben feltöltőkártyással oldottuk meg, ami takarékosságra nevel. Tok, üvegfólia alap.

A készüléknél ami szerintem érdekes lehet: üzemidő, mert szerencsés, ha naponta töltögetni kell az első telót. Kijelző: pár telóban igazán xar kijelző van, vibrál, nem jó a szemnek. (ezért is preferálom a laptopot, ha nem ASAP a használat) Nálunk az első teló lassú volt, alig mentek rajta az appok, de boldog volt vele a gyerek. Xiaomi Mi A2-t kapott anno. Most Samsung A15 van, elégedett vele. 

Talán segít a döntésben:
Gondold át, mire is kell okosteló? Kell hogy útközben tudjon netezni? (térkép? zenehallgatás? messenger nyomkodása buszon, zebrán, járdán?) Suliban kell / egyáltalán be lehet vinni? Mit szeretnél jobban, hogy otthon a telefont nyomkodja a budin is, vagy egy normális laptopot, amihez egy normális asztalnál le tud ülni?

Nálunk általánosban nem volt okostelefon a gyereknek. Teljesen jól elvolt nélküle, utólag sem látom hátrányát, hogy nem vettünk neki korábban. Laptopon ment az FB meg társai kb. 2 évig, csak otthon, time limittel. Nálunk bevált. 
Mióta van teló, nehezen kontrollálható a használata, és előnyét minimálisan, hátrányát sokkal inkább látom. A FB-t stb. folyamatosan porgeti. A mobilnet nem korlátozható normálisan. Kevesbe figyel, fáradtabb, sok energiajat elvonja hogy próbáljon állandóan ott lenni a haverokkal. 
App: Family Control se rossz, nekünk a Norton Family jobban bejött. De egyikben sem lehet finoman szabályozni a net használatot. 

Ezen a linken 80-40 ezer Ft közötti Xiaomi telefonok vannak árszerint csökkenő sorrendben. 
Szerintem a Xiaomi Redmi Note 14 5G 256GB 8GB RAM 79 000 Ft-ért egy egészen jó készülék.
Nekem egy Xiaomi Redmi Note 11 Pro+ 5G van jelenleg ami éppen megérett a cserére, de csak azért mert mostanában szűnik meg a támogatása.

Tertilla; Tisztelem a botladozó embert és nem rokonszenvezem a tökéletessel! Hagyd már abba!; DropBox

Bármilyen 2G/GSM telefon megteszi. Lehetne mondjuk egy Nokia 3510 cserélhető előlappal, vannak rá menő előlapok is, lehet bele kapni új akkumulátort, ami 1 hétig elég. Megkapod 10 000 Ft alatt a használt piacon. Ha elveszti, nem ér nagy kár, könnyen pótolható.

Facebook-, Instagram- és TikTok-függő pedig garantáltan nem lesz.

Mielőtt nekiállsz okoskodni, hogy a gyereked lemarad=kimarad™, ha nem lesz 11 évesen okostelefonja, jó ha tudod, hogy 18 év alatt okostelefont adni gyerek kezébe nagyjából akkora bűn, mintha cigarettát vagy alkoholt vennél neki ugyanennyi idősen, csak ma még legális. Ráadásul te 14 év alatti gyerek kezébe akarod adni, aki még csak nem is fiatalkorú. Onnantól, hogy megkapja, nem te fogod nevelni, hanem a reklámok, a multik és a közösségi média.

Egyet kell hogy értsek, de sok helyen látom lépten-nyomon, hogy inkább leteszik a gyerek elé a tabletet/telefont, mert akkor elvan mit a befött.

A kis gyerek azonnal ráérez mihez nem kellene nyúlnia és a felnöttek kütyüi mindíg szebbek-jobbak. Ha egyszer odaadtad hogy nyomkodja, akkor tetted függövé.

A gyerekeim röhögnek amikor azt mondom hogy füszállal csalogattuk a tücsköt az odúból nyáron, ha untakoztunk és nem volt kedvünk fuktosni, nem pedig a "Bomberman" x.-ik pályáját csináltunk.

Ha aktuális lesz nálunk, pont ilyen irányba akartam en is menni. Nokia 3310 vagy hasonló vonal. Van snake meg pár játék, az pont elég esetleges unatkozas ellen. (Egyébként a gyereknek szabad unatkoznia, a legjobb dolgok akkor születnek. Saját 6-8 éves gyerekeimen is látom.)

Szerkesztve: 2025. 03. 18., k – 14:15

>nameg fene tudja, mit mondanának az osztálytársai, ha meglátják nála ezt a féltéglát.

Nem a szomszédnak veszünk autót, házat és telefont sem. Ezt is meg kell tanulni. Ha leszólják a többiek, akkor az az ő problémájuk, a te gyerekednek meg meg kell úgyis tanulnia, hogy ezzel nem szabad törődni.

Amúgy hasonló korú a nagy gyerek nálunk is és lassan nálunk is érik, hogy legyen telefonja, de a velünk való kommunikáció miatt, ami telefonhívás és SMS. Ha egyáltalán okos telefont kap, akkor minden online vacakot le fogok korlátozni, hogy ne is legyen.

Egyébként nálunk (úgy értem, hogy az osztályban a többiek) is Messengereznek a gyerekek, mesélte a miénk, hogy két barátnő képes volt cseten összeveszni, miután öribariként hazamentek, cseten távolról összevesztek és úgy jöttek be másnap, hogy utálják egymást. Nem való ez még ekkora gyerekeknek.

A kimaradás ellen lehet, hogy úgy lehetne védekezni, ha ő szervezne programokat, amire elhívja a többieket. Vagy akivel a legjobban van, azt megkéri, hogy ha van valami érdekes, akkor hívja fel. Nem való ekkora gyerekeknek a csetelés még. Nálunk amúgy a szülők között van hotline, ami rendkívül idegesítő, de néha hasznos is. Én mondjuk nem vagyok rajta, csak a feleségem, az is elég meg még sok is.

Ha leszólják a többiek, akkor az az ő problémájuk, a te gyerekednek meg meg kell úgyis tanulnia, hogy ezzel nem szabad törődni.

Teher alatt nő a pálma, tegyük céltáblává a gyereket, mert nincs elég baja. Így készül a modern spártai!

Aláírás _Franko_ miatt törölve. 
RIP Jákub.
neut @

Az írásos kommunikáció íztelen. Számtalan árnyalatot elrejt a mondanivalóból, ami sok félreértésre ad okot. Nagyon sokat chateltem, barátnőmmel is itt tartottam a kapcsolatot. Nagyon sok félreértés és sértődés volt. Telefonon szóban vagy személyesen kellett tisztázni.

na ez 15-25 évesen is kihívás volt. Egy kisebbnél főleg az. 

Becsajozni én is becsajoztam, többször is. De évekig megtartani távkapcsolatban, na az már kihívás volt. Ott már kevés a rózsa, ami egyébként tényleg mutatós ascii :)

A csajokkal való intenzív levelezést (e-mailezést) betárcsázós modemes korszakban kezdtem, amikor freemail.hu fiókkal ingyen tudtál e-mailezni, betárcsázva hozzájuk. Mindössze az alap telefondíjat kellett perc alapon fizetni. Weboldalakat meg olyan proxykon néztem, hogy elküldtem egy url-t egy mail címre és csatolmányban visszakaptam az url mögötti html-t. Az aloldal újabb e-mail küldés :) Mivel a freemail nem adott netet, tényleg csak hozzájuk tudtam pop3-mal csatlakozni.

A versek szép hosszan írják le és van, hogy egy teljes vers az adott érzésről szól.

Ezt folyamatos írásos kommunikációban nehéz átvinni. A hangsúlyt nem tudod olyan jól árnyalni írásban. Sokszor kevés a smiley. Már pedig sok hétköznapi mondatot, ha nem árnyalsz, a túlsó fél akár az ellentettjét érheti alatta. Itt is beírta valaki, hogy legjobb barinők chaten összevesztek. Pont ilyenek miatt. Nagy a kommunikációs csatornában a torzulás. Az adó agyában nem az a kép volt, ami a vevő agyában később leképeződött a mondat elolvasására.
 

Nekem a 8 és 6 évesnek van telefonja. Mindkettő csak velem chatelhet, ha nem vagyok otthon, illetve a nagyszülőket hívhatják videóchat-en. Senki mást. Suliban akkor is tilos lenne, ha nem lenne törvény

Szerkesztve: 2025. 03. 18., k – 15:14

A te regi telefonod teljesen jo elso telefonnak.

Ha nagyon elnyutt / ciki (mert 11 evesen azert mar 'illik' manapsag nem 6 eves, ripityara tort telefonnal jarni), akkor a Poco haza tajan nezz korul, azok kb. egytol egyig minosegi build-ek, gyarilag kijelzofoliaval es kivalo szilikon tokkal jon, es *olcso*, a tudasahoz kepest persze. Nekem M6Pro van, ez 1 eve nagyon jo ajanlat volt, stabil, strapabiro keszulek. Azota van M7 / M7Pro, azt erdemes most megcelozni.

Osszehasonlito site-okbol a gsmarena.com es a kimovil.com jott be; ez utobbi tud ar/ertek aranyban is keresni, persze grain of salt, de gyakran meglepo dolgokat hoz ki (pl. erosen ar-csokkentett regi premium telefonok jobbak, mint az uj kozepkategorias, stb...).

Helyben az arukereso.hu -t javaslom keresgelni helyi arust. Ennek tobb elonye is van: gyors, van helyi garancia, de legfokepp: az EU modellt fogod igy kapni, nem a china-t. Kapasbol EU-s rommal, EU-s frekvenciak tamogatasaval jon igy. Es konkretan mikor en neztem, olcsobb volt a helyi kis webshop, mint ali-rol rendelni.

Én is igyekeztem a gyerekeimet minél tovább távol tartani a telefontól. Tabletek vannak itthon.

A legnagyobb gyerek 8. évfolyamos korában (kb 14 évesen) kapott, ő volt az utolsó gyerek az osztályában (talán az évfolyamon is), aki kapott. Jutalom volt: jó iskolai eredményekhez kötöttem. Bevált. Ellenben a gyerekek kiközösítették, az osztályfőnökkel is beszéltem erről többször is. Én nem sajnálom, nem volt valami jó a "felhozatal", a középsuli már sokkal jobb közösségi szempontból is.

A kicsinek ameddig csak lehet, nem adok saját telefont. 14 éves kor alatt nagyon káros ez az egész, remélem sokáig "kihúzzuk".

Minden tablet és telefon Family Link kontroll alatt állt, időlimittel, alkalmazáslimittel. A gugli rendszere eléggé lukas, a gyerekek persze ismerik a korlátok megkerülésének a módját, de amit nem tudnak megkerülni: az alkalmazás-riport, így utólag mindig kiderül a turpisság, következményekkel.

En emulalni tervezem a sajat (bevalt) gyerekkoromat: lesz egy gep a sarokban, azon jatszhat 90s/00s (elsosorban offline) jatekokon, messengerezhet*, latjuk is, mit csinal valamennyire.

Szerintem az "ultrahordozhatosag" sokmindent tonkretett.

*igy tartozik ide: tud majd messengeren irni, csak nem mobilrol

Szerkesztve: 2025. 03. 18., k – 21:09

Nálunk iPhone van a gyerekeknek is. Oka: Screen Time és Find My: van idő keret, rendes kontrol a Store-ban és bármikor látom, hogy hol a kölyök. Kiskorúnak még a kontakt és hívás listája is kontrolálható.

en olyat adnek neki, ami nem fog fajni, ha osszetor, elveszit. :) illetve flip tok hozza, hogy vedje a kijelzot. nekunk akkor lett igazan aktualis a telefon, mikor a gyerekek onjaroak lettek, es akartam tudni, mikor merre vannak, mikor kell segiteni nekik logisztikaban.

nalunk volt par szulo, aki szerint az informatika maga a gonosz, szamitogep nem lesz a gyereknek. na, mikor a gyerek kiszabadult a szuloi szoritasbol, az durva volt....

Az Samu A/Moto G/Xiaomi Redmi sorozat valamelyik aktuális darabjával (amelyik tetszik a gyereknek) nem nyúltok mellé. (Gemini is ezt mondja. :))

Szerkesztve: 2025. 03. 19., sze – 09:07

Nálunk apa/anya 'lecserélt' telefonja megy a gyereknek, mert még azért működik, nem is gyagyi, csak esetleg már nics rá official security frissítés.

Nemrég pl a lecserélt oneplus nord CE-t kapta meg a gyarek, ami még így 4+évesen is sokkal jobb (12G RAM!) mint a ma kapható occsó szarok többsége.

És természetesen csak Family Link-kel.

Amivel azért van néha szívás, de megéri.

 

Ja, és csak halkan jegyzem meg, hogy famili link (vagy más egyenértékű gondviselő által managelt megoldás) nélkül magyarországon 16-éves kor alatt hivatalosan semmilyen accountja nem lehet(ne) egy ygereknek.

Facebbok, sem, Instagram sem, TikTok sem, Youtube sem, de még microsoft account sem  az XBOX-hoz. Semmilyen online account.

 

reference:

https://support.google.com/accounts/answer/1350409#zippy=%2Ceur%C3%B3pa

https://families.google.com/intl/hu/familylink/

https://support.microsoft.com/hu-hu/account-billing/sz%C3%BCl%C5%91i-ho…

 

szerintem.

Szerkesztve: 2025. 03. 19., sze – 09:16

Saját tapasztalat:

11 éves gyereknél: felfogtam, hogy a többieknek is van már, és ugyanez volt nálunk is.

Bárcsak pár évig még tudtam volna húzni. Nem fogják fel a kölkök, hogy ennek a sz*rnak a nyomogatásával elmegy a gyerekkoruk. Nálunk már idősebbek, nem sokkal, de nagy küzdelem volt.

Egy nagyobb iskolás esetén már megértem, hogy kellhet, de nem egyszerű, hogy megértsék, hogy nem csak ebből áll az élet. De sokat kell majd vele beszélgetnek erről.

Ha már telefon kell:

  • Voltak korlátozások meg felügyelet nálunk, de rengeteg beszélgetés és oktatás után elhagytuk őket.
    • Ha egyszer felteszed a kölök telefonjára, nem tudod leszedni. Csak úgy tudod nem feltenni (16 éves kora előtt), hogy ha idősebbnek hazudjátok.
    • Én úgy kapcsoltam ki, hogy mindent a legengedékenyebbre állítottam. De bosszantó kicsit ez a működés, jó lenne, ha a "szülői beleegyezéshez" nem kellene egy ilyen szar a telefonra, ha nincs már rá szükség.
  • Iphone-t használunk (a gyerekek is), egyetlen egy oka van: biztonság érzetet ad a lokátor, mindenki lát mindenkit, és mindenki tudja, hogy látják, hogy hol van.

A telefonhasználattal kapcsolatban az oktatás híve vagyok, nem a tiltásé, de túl korán sokkal nehezebb lesz megértetni a helyes használatot.

Még egy nagy előnye van: nyugodtabban merjük elengedni őket bárhova, mert elérhető (Sajnos nem úgy működik a közlekedés, mint 30-40 éve. Meg az embernek az az érzése, hogy több beteg idióta van, aki miatt aggódni kell, ha egyedül megy a gyerek - ami persze nem biztos, hogy igaz) - Ehhez viszont szintén oktatás kellett: 1. A telefon arra való, hogy felhívják. 2. Legyen feltöltve, és bekapcsolva, és felhangosítva, és olyan helyen legyen, ahol meg lehet hallani.

Szerintem: Ha bárhogy tudod még húzni az időt, akkor inkább húzd. - De nyilván van az a helyzet, amikor nem lehet már. (pl közösség elérje, vagy egyedül utazás)

Iphone-t használunk (a gyerekek is), egyetlen egy oka van: biztonság érzetet ad a lokátor, mindenki lát mindenkit

:)

Ez a google/microsoft family link-kel is ugyan így működik ;)

Sőt, szülői felügyelet nélkül is folyamatosan megoszthatod a lokációdat az általad kiválasztottakkal:

https://support.google.com/maps/answer/15437054?hl=en&co=GENIE.Platform…

 

no offense, csak hogy tisztáában legyél 'más' rendszeerek vélt limitácioival.

Ezeket mind próbáltuk, hónapokig. A microsoft family-t sem használjuk, azt desktop gépem használtuk. Javaslok ezekkel egy két évet végignyomni…

pl microsoft family: A telefonoddal adsz plusz időt, de az nem jelenik meg a gépen. Kikapcsoltuk mostanra… illetve kapom a heti levelet, ki mennyit gépezett, ennyi működik belőle.

Az iphone lokátorja sem 100%, pedig az offline is működik valamennyire, internet nélkül.

Nekünk hosszas próbálkozás után (még a kaspersky-t is próbáltuk) - ez vált be.

nyilván nem.

És nálunk problémamentes - de legalábbis elfogadható megoldás -  évek óta...

 

Nálam meg a 'kikapcsolt állapotban' is működő eszköz van a tiltólistán ;)

Szóval úgy tűnik mások az igények, így mások a preferált megoldások. :) nincs ezzel baj.

Nálam meg a 'kikapcsolt állapotban' is működő eszköz van a tiltólistán ;)

Egyébként érthető. :)

Családdal talán kényelmesebbnek tartom az iphone-t, apple-t, de azért én sem vagyok oda értük. Lásd: 1. fizetési problémák, amik voltak 2. arrogáns hozzáállás, 3. árazási kérdések, 4. stb...

De amikor két dolgot összehasonlítok, akkor általában az egyiket tudom jól megítélni, amit éppen használok. A másikat régen használtam, azóta fejlődhetett.

barátaim magánélete sokkal fontosabb és érékesebb

Igen, és egyébként hajszálon múlik a választás, merre billen a mérleg nyelve. Mert ez is nagyon fontos amit írsz. Én meg inkább kicsit úgy érzem, hogy oké, követ az apple, lehallgat, de esetleg a gyerek kikapcsolt telefonját probléma esetén még lehet esélyem megtalálni. De lehet hogy ez hülyeség, és ki tudja pont működne-e éppen.

Egy másik story: Ismerős a kutya nyakába tett airtag-et, ha elbóklászna a kutya, de: 1. a mi kutyánk sokkal gyorsabban bóklászik, bottal üthetnénk a nyomát. 2. Az erdőben, réten (ahova menne), nem hiszem sok hogy lokátor hálózatot találna...

mindenki ahogy szeretné, természetesen. mivel nekem már lopták így el telefonom, a rendőrség pedig nyilván egyáltalán semmit nem tudott tenni, és semmit nem is tett azon kívül hogy felvette a vallomásom.

(pedig más esetben térfigyelő kamerákat néznek vissza, ujjlenyomatot vesznek stb. bár ehhez politikusnak kell lenni, az átlag magyart csak basztatni tudja a rendőr, semmi baj, lényeg hogy apple megoldotta ha már orbánék nem)

ezért én örülök, hogy legalább maga a telefon gyártója megpróbálja ellehetetleníteni vagy legalább értelmetlenné tenni a készülék eltulajdonítását. 

Az iphoneé igen (de ezt csak nagyon kevésszer, lehet hogy egy ilyen eset volt, amikor próbáltuk is). Nem 100% az iphone sem, de úgy tapsztaltam, hogy ez a funkció ott a legjobb. Ami hiba volt vele, az központi probléma lehetett, nem frissült a helyzet, csak 1-2 óra után, és ezt amúgy semmi nem indokolta. Tehát ilyen is előfordult. De a többivel sokkal gyakrabban volt problémám. Én ezeket a kérdéseket szerintem “végigszívtam”, és most az iphone-t használjuk.

Szerkesztve: 2025. 03. 19., sze – 11:41

Nehany tanacs (tapasztalat alapjan).

Ha valami olcsot vagy "gagyit" veszel neki akkor:
- a baratai kirohogik (attol fuggoen persze, hogy nekik milyen van, ha nekik is gagyi van akkor nincs gond)
- nem tud rajta jatszani vagy csak kinkeservesen, nem fogja szeretni es inkabb buntetesnek eli meg (attol fuggoen mit akar rajta futtatni/jatszani, esetleg ezt is beszeljetek meg)
- [szerk]: A google family link nem tudom meddig hasznalhato, a gyerek egy ido mulva utalni fogja es utana mar csak nyug

En vegigmentem a lanyommal eleg sok telefonon, reszemrol a vege egy hasznalt Pixel 2 lett neki (nekem akkor egy Pixel 2 XL volt), igy mindkettonknek egyforma telefonja volt, neki kevesebb memoriaval. Aztan kapott egy zsir uj iphone14-et az anyjatol, azota azt hasznalja (errefele sajnos szifonokkal jarnak a gyerekek, en nem akartamm felulni arra a vonatra).

"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."

"A google family link nem tudom meddig hasznalhato"

16 éves korig, utána a gyerek accountja törlődik (levelekkel, mindennel. A family link egyébként majdnem olyan használhatatlan, mint a microsoft family safety, pl a web-re mint olyanra nem is gondoltak vele. Persze, lehet tiltani a "problémás" weboldalakat, de hát khm, azt már nem tudod megmondani, hogy a böngészős youtube-on mennyi időt tölthet. A legfontosabb hogy a gyereknek normális értékrendje legyen, de ehhez napi szinten beszélgetni kell vele (telefonnyomkodás helyett), ami nem is olyan egyszerű mondjuk 10-15 éves viszonylatban.

Ha valami olcsot vagy "gagyit" veszel neki

Egyetértek, totál felesleges egy sokéves (olcsó, gagyi) vackot adni a gyerek kezébe. Egyrészt amiatt, amit te is írsz, másrészt meg miért jó, ha a gyerek szenved egy lassú telefonnal? Sem magamat, sem a gyerekemet nem akarom ilyennel kínozni, csakis olyan SoC-cal (RAM-mal, storage-dzsal) vásárolok, amiben van tartalék a következő évekre.

16 éves korig, utána a gyerek accountja törlődik (levelekkel, mindennel.

Nem mondod... Akkor ebből lesz még itthon köpködés. A gyerekek megtanulják idejében, hogy hova is tegyék a Google-t, ha ez megtörténik.

16 évesen ugyanúgy folytatódik az élet, csak nem törlik az account-ot, ha mégis, az elég gáz... :)

Egyetértek, totál felesleges egy sokéves (olcsó, gagyi) vackot adni a gyerek kezébe.

Szerintem is.. De annyit érdemes lehet megnézni, hogy egy kijelző csere nem legyen annyi, mint a telefon volt. (nem mindegy a kijelző típusa). De használhatatlan telefonnal felesleges szívatni őket.

16 éves korig, utána a gyerek accountja törlődik (levelekkel, mindennel.

Dehogy törlődik, honnan veszed ezt a baromságot?!

 

16 éves korában felajánlja, hogy most már NEM KÖTELEZŐ a szülői felügyelet, és ha agyerek így dönt - thát neki kell ezt aktivan meglépni - akkor ugyan azzal az accounttal folytathatja a tevékenységét, mint 'felnött' account.

 

De ha nem dönt így, továbbra is maradhat szülői felügyelet alatt a telefon és az account is.

Remélem ez így lesz. Semmi nem indokolná, hogy töröljenek egy accountot. Tudom, hogy aktívan használják az email címüket, a google family link miatt már így is van a kölköknek egy véleménye a google-ről (nem azért, mert korlátozva voltak, hanem a hibák, és szolgáltatás kiesések miatt)

ilyen valóban nincs... de a legtöbb szülő még magát a family linket sem ismerri/tudja használni.

aki meg már próbált whitelist/blacklist-et managelni... az tudja hogy mekkora szívás.

Ezek után még azt is hogy mennyi időt tölthet egy oldalon? :D ez még egy profi enterprise fizetős proxy szolgáltatásnak-nak is kihívás szerintem :)

 

Ilyen ügyfél igényre még mi is azt mondjuk, hogy utólagos proxy statisztika alapján láthatja ezt, aztán ez alapján lehet menni a dolgozókhoz elbeszélgetésre. De tapasztalatom szerint ennyire rövid pórázon még a 'biorobotokat' sem tartják sehol ;)