Itt vannak az új KRESZ első pontjai

Fórumok

 

Több mint egy évtizeddel az első kormányzati ötletbörze után jelenleg 2025. március 31-re ígéri az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM), hogy „a kormány által beterjeszthető” formába önti az új KRESZ-t.

[...]

Követési távolság – Itt szeretnék másodperces szabályozással kiegészíteni a mostani KRESZ-t. Egy konkrét példa erre, autópályán a tervek szerint kötelező lesz két másodperces távolságban követni az előttünk haladót. Két másodperc reakcióidő azt jelenti, hogy 130 km/órás sebességnél ennyi idő alatt 72,2 méter a megtett távolság, ez nagyjából megegyezik a mostani sztrádás útburkolati jelek közötti útszakasznak. Lakott területen kívül egyéb úton egy másodperc a javaslat.

[...]

Vészfékezés – Használják majd ezt a kifejezést is, de itt és most nem a felelőtlen „büntetőfékezés” értendő alatta. „Az elöl haladó vészfékezése esetén is meglehessen állni” – így hangzik a javaslat a követési távolsághoz kapcsolódóan.

[...]

Kaszkadőrvezetés – Többször elhangzott ez a hangsúlyozottan nem jogi fogalom, amely alatt a drifteléshez és a sűrű forgalomban haladók közötti szlalomozáshoz hasonló veszélyes járművezetői magatartást értettek.

[...]

Cipzár elv – Örömteli módon az elmúlt években egyre jobban működik ez a gyakorlatban, ezért – sok külföldi példához hasonlóan – rögzíti az új KRESZ a szabályozását.

[...]

Idősek a volánnál – Az egyre többféle autós matricákhoz hasonlóan (pl. Baby on board) bevezet az új KRESZ a már nem százszázalékos vezetési képességekkel rendelkező idősebb járművezetők megmutatására egy ilyen matricát. 

Hozzászólások

Annyira azért nem is jó, mármint szabálykövető autósok részéről:

"Itt szeretnék másodperces szabályozással kiegészíteni a mostani KRESZ-t."
"„Az elöl haladó vészfékezése esetén is meglehessen állni” – így hangzik a javaslat a követési távolsághoz kapcsolódóan."

Alapvetően nem lenne gond ezzel, ha lenne megfelelő mérőműszer az autóban. Ahogy van sebességmérő és ez alapján tudható, hogy most a megengedett sebesség alatt vagy felett autózik valaki.

A követési távolság mérésére is kellene valami távolságmérő ami a távolságból és az aktuális sebességből kiszámolja, hogy mennyi "másodpercre" van az előtte haladó jármű. Ha tudod az időt, akkor számonkérhető ennek betartása is.

Hasonló segítség kellene a vészfékezésre is.

Ez utóbbi szabály viszont a büntető fékezők áldozataiból csinál elkövetőt. Ha előtted büntető fékeznek és ebből baleset lesz, akkor az lesz a hibás aki előtt büntető fékeztek, mert nem tartotta be követési távolság szabályt.

 

A követési távolság nem mindig tartható be. Előzéskor jóval közelebb szoktak szerintem menni ahhoz a járműhöz akit meg akarnak előzni, nem pedig ~50 méterrel korábban (90 km/h + 2mp szabály = 50m).

Előzés végén meg ha a megelőzöttet nem akarod követési távolság szabályszegését előidézni, akkor csak újabb 50m után sorolhatsz csak vissza, hogy neki is meglegyen a 2mp-es szabály.

Ez azt jelenti, hogy előzéskor legalább 100m + megelőzött jármű hossza időt kell a szembejövő sávban tölteni, a fentiek alapján.

 

Egy nyerges kamion kb 15m, vagyis kb 7db kamionnyi hossz alatt lehet megelőzni 90 km/h sebességnél egy suzukit, aki pl. 80 km/h halad. Ekkor a sebesség különbség 10 km/h vagyis az előzés kb. 36mp vesz igénybe. Szerintem senki sem előzött eddig így.

Ez jó vagy sem, döntse el mindenki.

Ez jó vagy sem, döntse el mindenki.

Szerintem jó! Egy normális EV-vel megugorható! 🍿

Nem is értem a "seggben nyomulókat", hogy nem érik fel ésszel, hogy ha satuzik előttük egy teherautó, esélyük sincs  megállni!? Mert egy teher előtt nem is látod a forgalmat! Amúgy meg ha belegondolsz nem is lesz szükséged előzgetni a tgk-at, mert azok is majd 90-el mehetnek mint Te is. Gyorsforgalmi utakon, autópályákon meg lesz lehetőséged előzni a belső sávban.