25 éve már egyszer eljött a linux desktop éve! legalább egy kis időre...

A 90es években még nem volt se facebook, se HUP, internet is max telefon modemmel, ezért a kockák ha kockulni akartak LAN partykra jártak, az értelmesebbje pedig Demoscene partykra. Utóbbi arról szólt, hogy az épp aktuális PC hardverre vagy oldscool vasakra (Amiga, C64...) kellett minél látványosabb programokat (tech-demókat) írni.

én is űztem akkoriban ezt az "ipart" az Astral csapat tagjaként, és épp az első "power demó" (GPU által 3D-renderelt) projekten dolgoztunk 1999-ben, és én persze voltam olyan perverz, hogy mindezt linux alatt műveltem...

A korábbi rossz tapasztalatok (pl. a Radikal demó összegányolása) alapján eleve egy időzíthető, scriptelhető engine-t írtam, hogy ne kelljen minden kis módosítás miatt újra buildelni az egészet. A .3DS (a 3D-studio modellező program filejai) loader az akkoriban divatos CLAX 3D lib volt, pontosabban annak bugfixelt és jelentősen továbbfejlesztett változata, kiegészítve mindenféle látványos effektekkel. A renderer saját, OpenGL alapú kód volt, a zene lejátszás pedig az mpg123-ból készült mp3lib ami egyébként az MPlayerben is felhasználásra került anno. Tavaly megtaláltam egy régi vinyómon a forrását és vagy 30 korábbi mentést is, ezeket feltoltam a githubra, majd megfixeltem annyira (64 bit support, macos support) hogy ma is működjön.

Az első ezzel készült demónk az Alpha volt, ami pont 25 éve, a Rage-Scenest '99 partyn lett bemutatva, 1999 szeptember 17-én este, és meg is nyerte a kategóriát. Mivel akkor még csak linuxon futott az engine (a party után portoltuk winre is), ezért a partyn linux alatt lett bemutatva Voodoo3 kártyával, mindenki nagy csodálkozására.

Ezután 1 év alatt még 4 másik demót csináltunk ezzel az engine-el (egyre több feature lett beleépítve), az utolsó talán a legjobb, ami egy Haujobb-paródia volt, azt itt lehet megtekinteni :)

Hozzászólások

HALASDEMOOO!!!

"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

Egy dolgot sajnálok kicsit a történetben (elolvasva az ASTRAL.NFO-t), hogy igazából sosem álltak össze úgy a csillagok (pun intended), hogy valami történettel rendelkező demo készüljön. Évek távlatából valahogy azok maradnak igazán emlékezetesek (pl.). Nem az engine meg a technika hiányzott hozzá. Talán a System Apoc esik leginkább közel, de a tematikája miatt az meg elég megosztó (nyilván aki Doom-on nőtt fel, annak nem :D), gondolom ezért is húzták le.

(Tudom, ez most ilyen tök keserédes komment, félre ne értse senki. Kiemelkedő csapat volt, kiemelkedő prodokkal. Én meg mindenbe azt akarom belelátni, hogy mi maradt ki, meg mi lehetett volna...)

Régóta vágyok én, az androidok mezonkincsére már!

> valami történettel rendelkező demo készüljön

en sose voltam hive az ilyen film-jellegu demoknak, szerintem a demoscene a tech-demozasrol szolt, hogy a cel hardverbol minel tobbet kihozni, olyan meghokkento dolgokat amirol senki se gondolta hogy kepes ra, feszegetni a hatarokat...  ezek a 3d-s demok is inkabb csak a felturbozott 3d engine featurejeit mutattak be. en meg akkoriban azt, hogy a linux is lehet desktop os :)

a Radikal (az elozo, meg dos-os, nem 3d accel demonk) jobb volt ilyen szempontbol, eleve akkoriban meg a 640x480 is ritka volt...

> azok maradnak igazán emlékezetesek

hat ezzel nem ertek egyet, egy ilyenre se emlexem :)   viszont sok olyanra igen, amiben technikailag valami ujdonsag volt. vagy csak jo volt a zeneje, hangulata.

Erre maximális tisztelettel tudok egy rövid és hosszú köldöknézős-filozofálós, műfaji sajátosságokon elmélkedős választ adni.

A rövid, hogy ettől függetlenül azért szívesen néztem volna tőletek ilyen hosszabb, hangulatra-tematikára vagy sztorira kihegyezett demókat is. :)

A hosszabb (próbálom rövidre fogni de nem fog sikerülni), hogy így tőbb évtizedes visszatekintésben a PC-s scene helyzete szerintem kicsit eltér a többi (C64, Amiga...) scene-től. A C64-nél a hardver 40+ éve változatlan. Jól ismert, hogy mit tud és mit nem tud. Ha valaki ott villant valami technikailag újat, azt könnyű felismerni. Amiga kicsit képlékenyebb, ott van OCS, ECS, AGA meg utólagos accelarator board-ok, de azért ez is viszonylag jól ismert képességű platform. A PC ezzel szemben egy folyamatos mozgó célpont, amióta csak készülnek demok rá.

Ha így két-három évtized távlatából tudatos demófogyasztóként (ha szabad ezzel a borzalmas puzsérróbertes szóvirággal élnem :D) akarsz PC demókat nézni, hogy ne csak a hangulat/sztori/zene vigyen magával, hanem a technikai részét is tudjad értékelni, hogy éppen mi az az effekt amit látsz, azt miért volt nehéz akkor megcsinálni, ehhez iszonyúan képben kell lenned, hogy abban az adott évben hol is voltak a határok. Ahogy írtad is, a 3d-gyorsító nélküli és a 3d-gyorsítós korszakhatáron hirtelen nagyot ugrott odébb a határvonal. Ami korábban vért izzadós saját fejlesztés és optimalizálási munka volt (mondjuk filterelt simított textúrázás, fényforrásfüggő bump mapping nem sík felületeken, volumetric lighting stb. úgy hogy egy P1-es, esetleg P2-es gépen elfusson, urambocsá 640x480-ban is) annak nagy része hirtelen egyik évről a másikra alapszolgáltatás lett. Ami effekt előtte bravúr volt, az 2 évre rá már közhely lett.

Ezért érzem azt, hogy a PC-s demó sokkal inkább egy "akkor és ott" jellegű műfaj volt. Egy performansz, ami az adott pillanatnak szólt. Paradox dolog, de a többi - múltban megrekedt - platform prod-jai a fix technikai korlátaik miatt könnyebben válnak időtlenné. És szerintem emiatt a PC-s demókban így utólag nagyon felértékelődik a hangulat/sztori/zene faktor, ez tudja kiemelni, amikor a technikai korlátok változása az idő távlatából már összemosódik. Ami érdekes, mert így a mű keletkezésekor mások voltak a szempontok, mint később visszatekintve...

Najó abbahagyom, mielőtt rámküldik az M5-ös kocsit és elvisznek kulturális-művészeti bullshitelőnek a Kunszt műsorba. :)

Régóta vágyok én, az androidok mezonkincsére már!

> meg utólagos accelarator board-ok

az azert van c64-hez is szep szamban... sok mai c64 demo el se indulna azok nelkul :(

> annak nagy része hirtelen egyik évről a másikra alapszolgáltatás lett

ez igy igaz, a Radikalban meg hetekig optimalizalgattam assemblyben az antialiasolt vonalrajzolomat, aztan fel evre ra mar a voodoo3 megcsinalta izombol ezt. de a 3d kartyakkal uj lehetosegek is nyiltak, azokban is ki lehetett aknazni bugokat, nem annyira ismert featureket (pl. trukkos bump mapping, amit az Alpha2-be beraktunk - sajnos a 480p YT videoban nem latszik), aztan par evvel kesobb meg mar a shaderekkel tudtak nagyot villantani, lasd https://www.shadertoy.com/

de az is igaz hogy kb 2000-tol mar erosen hanyatlasnak indult a pc demo mufaja, pont azert mert akkor hipersebessegre kapcsolt a hw fejlodes (elotte evekig volt 486, p1, p2, p3...) es mire elkeszult a demo mar nem is volt erdekes mert az ujabb vasakon az mar nem volt nagy kunszt. irogattam meg akkoriban erdekes dolgokat, pl. realtime raytracer (eleg trukkos es reszben fake, de allat jol nezett ki), realtime 4d julia fraktal (nem blobbal, hanem minden pixel leszamolva) stb, de ezek mar ki sem lettek adva...

> egy "akkor és ott" jellegű műfaj volt. Egy performansz

ezt nagyon jol megfogalmaztad. ez pontosan igy van! ezeket akkor es ott a partyn kellett elvezni, szajtatva...

Kétségtelen, hogy menő, és látványos dolgok voltak ezek, meg volt benne sok meló, de szerintem a "linux desktop éve" először akkor volt, amikor az mplayert megcsináltátok.

Kínszenvedés volt előtte a videólejátszás linuxon, kellett vagy 5 gagyi lejátszó, hogy a különböző videóformátumok esetleg felét megnézhesse az ember. Az mplayer akkora lökés volt, hogy onnantól volt "értelme" "modern" desktopnak használni a linuxot. Sőt, a wines lejátszók/kodekpack szarokkal való kínlódás is gázabb volt, mint linuxon mplayerrel videózni.

Szóval te sokat tettél a linux desktop éveiért az nem vitás! ;) Köszi!

koszi!  en akkoriban meg komolyan hittem abban hogy a linux is lehet desktop os... foleg hogy olyanokkal kellett versenyeznie mint a windows 98 (vicc kategoria), nt4 (stabil de nem egy desktop rendszer), os/2 (jopofa, de alig volt ra szoftver), beos (jopofa, de semmi se volt ra), macos (speci draga hw)...  ott meg eselye is lett volna, csak aztan jott a win2k/xp es elhuzott.

hat 1998-2004 kozott en is azt hasznaltam, bar boldog azert nem voltam a sok szivastol... akkoriban komolyan kuzdeni kellett mindenert, akar driverek akar programok mukodesre birasa, ami hobbynak jo de munka gepnel nem kellemes...

aztan vettem egy mac-et a hw miatt (azert a G5 eleg utos volt mikor megjelent), amire szinten linuxot probaltam rakni, nem sok sikerrel (vegul a gentoo felment ra de driverek sehol...) igy kiprobaltam a macos X-et. es megtapasztaltam, hogy lehet ezt az unix os + gui dolgot rendesen is csinalni, azota is macos-ezem :(

> hogy lehetett volna az mplayerből

sokan mondtak ezt, de nem lehetett volna. buntetlenul biztos nem... mivel en is "lopkodtam" a kodot hozza: mas gpl-es projektek, libek lettek felhasznalva hozza, a teljesseg igenye nelkul: mpg123, libmpeg2, avifile, wine, ffmpeg...  raadasul mire az mplayer ismert lett mar kb 100 fejlesztoje volt.

tehat ha akartam volna se lehetne gpl-tol eltero licensze, azt meg nehez eladni, na meg ki fizetett volna erte ? :)

amugy volt egy kis (inkabb zsebpenz mint bugatti-gyujtemeny nagysagrend) bevetelem a custom fejlesztesekbol, volt olyan amerikai ceg akik kertek specialis (filmgyartasban hasznalt) fileformatum tamogatast amiert fizettek is egy keveset (meg olyan is aki kert dolgokat de fizetni nem akartak erte: pixar), de tobb magyar cegnek is csinaltam belole celhardverre egyedi lejatszot, pl. reklam falakhoz/kioskokhoz. na meg nem utolso sorban az mplayer hozott ossze 20 eve az ukran maffiaval akiknek 3 evig dolgoztam utana...

>az mplayer hozott ossze 20 eve az ukran maffiaval akiknek 3 evig dolgoztam utana...

WUT? Elévült, azért írod csak így le? Vagy te csupa legális dolgot csináltál legálisan fizetve, csak sejthetted, hogy maffiózók?

Jó izgalmas életpálya! Írhatnál még róla, jó olvasni!

> Elévült

remelem :)

> Vagy te csupa legális dolgot csináltál legálisan fizetve, csak sejthetted, hogy maffiózók?

az elejen nem sejtettem semmit. egy jatek fejleszto ceg keresett meg, hogy az mplayert hasznaljak egy projektjukben intro videok lejatszasahoz de elakadtak, es kene egy kis segitseg, persze nem ingyen. aztan szepen belesodrodtam a projektbe, egyre tobb fejlesztesi feladattal keresett meg a ceg. aztan amikor mar kb en vittem a hatamon az egeszet, akkor mondtak hogy menjek veluk ki targyalni kijevbe, mert lehetnek olyan muszaki kerdesek is amire en tudok csak valaszolni, es akkor derult ki hogy ukran maffiozoknak dolgoztam... de akkor mar mind1 volt.  igy utolag visszagondolva valoszinu penzmosasra hasznalhattak a jatekfejleszto ceget.

aztan voltak ilyen "vicces" sztorik hogy ebednel elmeselte egyik tulaj hogy a hullat legjobb a tomegsirba eltuntetni mert ott nem keresik. meg elmeseltek hogy kell nagy tetelben fat csempeszni a hatron, meg elottem beszeltek meg a biznisz ugyeiket es ilyenek... itt mar nem volt egyszeru (elve) kiszallni.

> Jó izgalmas életpálya! Írhatnál még róla, jó olvasni!

irtam mar szerintem par eve itt, meg anno a HUP sorozeseken is tema volt. azert annyira nem akarok a reszletekbe menni, nem volt egyszeru az elvalas toluk, es bar azota szerencsere nem hallottam feloluk, remelem ez igy is marad.

Ugye, ha piaci kényszer van rá, hogy jó legyen, akkor az emberek meg fogják csinálni, hogy működjön az Unix + GUI.

Hobbi alapon sosem lesz ez olyan jó. Hardvertámogatás, hardvertesztek, performance tesztek, plug n play tesztek stb. Nem egyszerű téma egy olyan OS elkészítése, ami "just works" a felhasználók felé, iszonyat munka van vele - ezt nem lehet szabadidőben csinálni.

par kocka csodaszamba menoen hakol valamit rajta az meg nem a desktop eve :)