A chiphiány miatt a BMW egyes típusai ideiglenesen letiltott Apple CarPlay/Android Auto-val érkeznek

Címkék

A globális chiphiány egyik áldozata az autóipar. A BMW egyes, 2022-es típusaiba egy olyan chipet tud csak beépíteni, amit az Apple CarPlay/Android Auto jelenleg nem támogat. Ezért a BMW ezeket a típusokat úgy szállítja le az ügyfeleinek, hogy a CarPlay/Android Auto ideiglenesen le van bennük tiltva. Ha a támogatás megérkezik majd ehhez a chiphez, a BMW egy update-tel engedélyezni tudja majd az ügyfelek számára:

The chips built into these cars in the first four months of this year need updated software in order to be fully functional and offer Apple CarPlay/Android Auto and Wi-Fi capability," said BMW in a statement. An over-the-air update will be offered "by the end of June at the latest" to reenable support.

Részletek itt.

Hozzászólások

Mondjuk szerintem jobb, ha ideadják így a kocsit, és majd menni fog rajta idővel, mint ha kihagyják belőle az egész funkciót, mert chiphiány van. De annak sem látom értelmét, hogy a gyárban álljon hónapokig egy összerakott autó, azért mert egy telefonos összeköttetéshez szükséges szoftverfrissítésre vár. Van ismerősöm, aki így is egy BMW-re vár már február óta, és kétszer tolták már későbbre az időpontját, hogy mikor kapja meg...

Nagy Péter

Hát, akkor majd letölti az alkatrészt a hír szerint:

An over-the-air update will be offered "by the end of June at the latest" to reenable support.

Amúgy szoftverből is hiány van, mert az adott mikrokontrollerre írt szoftver másik mikrokontrolleren többnyire nem fut, és portolni a kódot két ilyen eszköz közt sokszor hónapok munkája.

Az a chip, amit eddig használtak, nem kapható, de van másik chip, ami használható rá, és kapható is jelenleg. Így kézenfekvő, hogy a másik, nagy mennyiségben is elérhető chipre portolják a szoftvert, és azt építik az autókba.

Nagy Péter

Minden gyártó küzd ezzel. Legalább nem vették ki a funkciót. Másnál -talán vw vonalon- hallottam olyat, hogy felszereltségeket variálnak át, hogy tudják tartani a szállítási határidőket. Pl eddig az alap X felszereltség része volt pl. a tolatókamera, mostantól nem elérhető csak plusz extraként vagy eleve csak a drágább Y felszereltséghez. Problem solved: kevesebb kell belőle, a legtöbbet eladott X felszereltségű példányokra meg nem kell annyit várni a nehezen beszerezhető alkatrész miatt. (visszajön még a kurblis ablakemelő is az alap modellekbe, mint régen)

Az index vezérlő IC-k hiánya után még ez is? :D

Nem. Visszament kozepre. Miniknel is. De mar azota japan kocsikban is lattam ilyet ujabban, pedig ezt semmi ertelme nem volt lemasolni.

A legidegesitobb: ha nem vetted eszre, hogy picit pockoltel, es "le akartad venni" a "nagypockolest", elkezdtel indexelni a masik iranyba. Sokezer km is keves volt megszokni.

Es mondom: legujabbaknal dobtak az egesz koncepciot, es olyan hagyomanyosan atkattanos a BMW-k indexe, mint a 90-es evekben. En ezt ugy tekintem, hogy rajottek, hogy faszsag volt. Remelem hamarosan mindenki mas is rajon aki nekiallt ezt a remek bugfeature UX hellt lemasolni.

Érdekes. Én még egy autóban sem láttam ilyet. A pöccintéses komfortindex mellett mindegyiknek megvolt a hagyományos, rendesen bekattanós funkciója, ami maximum kanyarodás után -kormány visszatekeréskor- ugrott vissza középre.

Ezt a BMW megoldást nem is értem. A pöccintéses komfortindex ugye pöccintés után középen marad, és villog mondjuk 3-mat (van amiben állítható). Ehhez képest a "normál" index mit csinált? Szélső állásban maradt pár másodpercig (vagy X villogásig) aztán magától visszaugrott középállásba? Ez akkor gyakorlatilag 2 féle (rövid, meg hosszú) komfortindex implemetáció. Akkor hosszabb ideig nem lehetett vele indexelni, vagy hogy kell ezt elképzelni?

Szerk: rá kellett keresnem, ebből a videóból megértettem. Nekem nem tűnik vészesnek, max egy kis megszokást igényel(ne).

Nekem volt ilyen, szerintem vihar a biliben kb., engem teljesen hidegen hagy, hogy melyik verzió van a kocsiban. Ha nem beszéltek róla, eszembe sem jut, hogy többféle index van. :)

(Azt még el tudom fogadni, hogy aki először lát ilyet, annak szokatlan.)

Az indexre hatalmas +1. Elcseréltük egy hétre sógorral az autónkat (így került hozzám egy i3), tettem is bele jó pár 100km-t. Soha többé, konkrétan én mentem oda és adtam vissza neki és hoztam el az enyémet. Iszonyat idegesítő. Egyrészt ez a nem bekattanós stílus, másrészt pedig csak akkor veszi vissza a rendes indexet ha takk középen van a kormány, estek jelentős százalékában manuálisan kellett visszavennem.

Más kérdés hogy nekem más szempontból se jött be, de ez az index dolog az első pillanattól az utolsóig cseszte az agyam.

+1. Rettenetesen idegesítő feature, főleg ha nem vetted észre, hogy kicsit indexeltél, és vissza akarod csinálni, erre elkezdesz indexelni az ellenkező irányba. Gondolom, a mögöttem haladó kocsik sofőrei megcsuklatták egy párszor szerencsétlen anyámat, pedig ő aztán tényleg nem tehet róla.

Ugy nez ki 2007 es 2016 kozt volt csak ez a bugfeature. Azt az evjaratot vezeted?

Meg vannak modellek 2016-hoz kozeledve, amikben iDrive-bol kikapcsolhato, cserebe addigra sok mas gyarto atvette kikapcsolhatatlanul.

De ahelyett, hogy kurvara okosnak probalnal tunni, nyilatkozhatnal arrol, hogy "visszament-e kozepre" az a bomos index, amit te hasznaltal, mikozben jelzett tartosan.

Ahelyett, hogy szalmabab modjara vizionalod a luddistak vs haladok kozti harcot, es "nem vettem eszre!!!!111" kijelentessel teszel tanubizonysagot arrol, hogy fogalmad sincs mirol van szo, csak "picsogast erzekeltel" es ide kellett bofognod.

Az enyém 2020-as és ilyen van benne. iDrive-ban annyit lehet állítani, hogy az egy pöccintéses rövid komfort módban hányat indexeljen.

Ezt a kikapcsolhatóságot nem értem. Hogy lehet kikapcsolni valamit szoftveresen ami mechanikusan működik így, azaz mind a négy állásból (2-2 az egyes irányokra: 1-1 komfort, 1-1 végállás) visszatér középre. Szóval maga a végállás nem "ragad be" fizikailag, mint a többi gyártónál.

Tény, hogy idegesítő. Figyelni kell rá, hogy ha nem akarom megvárni, hogy automatán álljon vissza (kormányszög miatt), akkor finomabban lökjem az ellenkező irányba, mindezt úgy, hogy ugye minden ilyen esetben tartani kell a kormányt kitekerve (hiszen azért nem tér vissza magától, mert kanyarodok még). Összeségében én örülnék, ha nem ilyen lenne, és idegesít néha, de nem tartom tragikusnak.

"nagyjából egyszerre"

Hogy te milyen okos vagy mar megint... feltunt, hogy az idok kb feleben a muszerfalon nem latszik a zold nyil? Ezt hivjak villogasnak. Az altalad is helyesen reszletezett osztott figyelembe pedig pillantasnyinal hosszabb gondolkodasi ido nem fer bele.

Amugy szerinted mi a biztonsagosabb? Ha valamibek a statuszat csak egy villogo lampabol a muszerfalon tudod validalni, vagy ha van VALASZTASOD, hogy a muszerfalon villogo lampabol validalod, vagy a kormany mogotti pocok allapotabol egyik ujjaddal utananyulva - ezzel nem megzavarva a pillantgatasos rutinodat?

Több, mint a felében nem világít egyébként (mert percenként 90+/-30 villanást produkál) de a szemünk/látásunk pont olyan, hogy a változást jobban észleli, mint az állandó állapotot (A villogás gyakorisága sem véletlenül ez a tartomány; pont ezért villog az irányjelző, villog a vasúti átjárónál a piros, vagy épp a kéklámpáson a fényhíd...)
Ja, és erre az optikai visszajelzésre ez az egyértelmű előírás vonatkozik: "Ha optikai, akkor minden normál vezetési testtartásból látható zöld villogó fénynek kell lennie."

A műszerfalat nem "bámulni", hanem a perifériás látással észlelni kell, hogy ott mi van, hogy villog "valami", hogy pl. felvillan egy sárga vagy épp piros jelzés rajta.

Ha azt szeretném tudni, hogy villog-e valamerre az irányjelző, akkor mindkettőt(!) figyelembe kell venni - a kar ugyanis csak arról ad információt, hogy mit _szerettem volna_ (hiszen az nem visszajelző, hanem vezérlő szerv), a működésről a visszajelző villogása ad valós információt, és ugye ez volt a kérdés.

 

Szerintem félreértetted, amit írtam. Szóval tegyük fel, hogy egy kétsávos úton sávot akarsz váltani. Mit csinálsz? Belenézel a tükörbe, balról jó vagy, kinyújtod a középső ujjadat, lenyomod a bajuszkapcsolót, sávot váltasz, örülsz, visszakattintod a a bajuszkapcsolót. A probléma ott van, hogy sem a műszerfalon nem látszik, sem pedig a kattanás hangjából nem tudod megállapítani, hogy "kicsit", vagy pedig "teljesen" nyomtad le a bajuszkapcsolót. A különbség az, hogyha kicsit nyomod le a bajuszkapcsolót, akkor hármat villan az index, ha teljesen, akkor pedig kormányforgástól függően (AKA - mint a rendes autókban), vagy pedig addig, amíg el nem nyomod a bajuszkapcsolót az ellenkező irányba (jelen esetben fölfele), de csak "kicsit", ugyanis ha ebben az esetben "teljesen" nyomod fel a kapcsolót, akkor egyből a másik irányba indexel. Bónusz, hogyha az eredeti irányban csak "kicsit" nyomtad le, akkor ha jól emlékszem, nem is lehetett cancelezni a három villanást, de erre már nem esküszöm meg (covid elején eladtam a kocsimat). Szóval nem arról van szó, hogy nem vettem észre, vagy elfelejtettem, hogy megy az index, hanem csupán arról, hogy amikor már megy az index, akkor nem tudod eldönteni, hogy mennyire nyomtad le a gombot. Persze, ha sokat vezetsz ilyen kocsit, akkor egy idő után megy "érzésből", de egyébként szerintem a fő gond az, hogy maga a bajuszkapcsoló kapcsolási érzete túl... puha? mushy? nem tudom mi a jó szó erre. De jó megoldás lenne az is, ha más hangon kattogna akkor, ha komfortindexet nyomtál teljes index helyett.

A bajuszkapcsoló a vezérlő szerv, a visszajelzésre a kattogás meg a villogás szolgál. Irányjelzést elindítod "valahogy" (bár bőven lehet érzékelni, hogy picit vagy nagyon mozdítottad el a kapcsolót), elvégzed a manővert, ha leáll a villogás/kattogás (3-6 villantás, ami legfeljebb 5s lehet), akkor oké, ha nem áll le, akkor visszabillented, és kész. Mert a visszajelzésre figyelsz, az alapján nyúlsz a kapcsolóhoz (vagy sem), nem pedig a kapcsoló állása alapján.

Szerintem forgalomban nem teljesen életszerű a kattogásokat számolgatni. Manőverezel, indexelsz, ha befejezted a manővert, akkor visszanyomod az indexet. Egyébként majdnem egyet értek veled, értem én, hogy mit kellene csinálni, a probléma az, hogy nem jó a kapcsoló kapcsolási érzete, ha nem vezeted elég sokat az autót, akkor főleg. Az eredeti kommenttel arra próbáltam reflektálni, hogy a komfortindex intézménye sokakban (de bennem biztosan) inkább diszkomfort érzést szül. :D

Nekem az a BMW index megoldás tetszett, amin volt egy külön gomb az index kikapcsolásának. Így nem attól függött a kikapcsolás, hogy épp merre villog vagy villog-e egyáltalán.

De persze ez összezavarta a népeket, és lecserélték a hagyományos 3 pozícióba kattanó megoldásra. Ami persze működik, csak szerintem az átmeneti megoldás jobb volt.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

"Nekem az a BMW index megoldás tetszett, amin volt egy külön gomb az index kikapcsolásának. Így nem attól függött a kikapcsolás, hogy épp merre villog vagy villog-e egyáltalán."

Ez egyre vadabb :D Ilyet se láttam még. Úgy látszik a BMW szeret kísérletezni a userek kárán :) Ez kb olyan, mintha a villanykapcsolónak külön fel- meg le kapcsolója lenne, vagy a csapnak lenne külön elzáró karja. 

Autoipari beszallitonal dolgozom (A BMW-nek is szallitunk). Ha csak annyi lenne a baj, hogy nem megy a Apple CarPlay/Android Auto meg jo is lenne.....

Kétszer csörög a pénztárgép? Amikor az autót veszed és amikor bekapcsolják majd egyszer az AA/Carplay-t?

jah volt vmi nemrég , hogy örök-előfizetéshez akarták kötni az apple carplay meg android autó fícsört is, hiába benne volt a fostaligájukban a hardver meg a szoftver is, fizessen a hülye user.

Azért undorító dolog, mert precedenst indít el, oszt minden cimborajuk a többi gyártónál is felszáll melléjük erre a szopatójáratra.

Az autót OTA updatelni? Wonderful. A malware fejlesztők már alig várják. Kiváló támadási vektor lehetőség...

Most az a trend az autóiparban, hogy chiphiányos alkatrész nélkül gyártják az autót, mert mire a szállítási lánc végére ér, addigra lesz, és majd utólag beépítik. 

Én ebből a szilikonhiányból semmit nem hiszek el. Vég nélkül nyomatják a sok mikrokontrollert, Celeront, stb., meg most hozta ki az AMD is a 6400, 6500-as GPU-jukat, ami teljes szilikonpocsékolás, 64 bites memóriainterface-re, meg 4 PCIe sávra korlátozva. Ha erre van szilikon, akkor mindenre van. Ha meg nincs, akkor azért nincs, mert hülyeségeket gyártanak belőle. De lehet jobb is így, mert ennek az Apple barmolásnak se lenne túl sok értelme.

A computer is like air conditioning – it becomes useless when you open Windows.” (Linus Torvalds)

Nem használtam még, gondolom ez az oka annak, hogy éjszaka álmatlanul forgolódok. Viszont elég sok ember, és elég sok autómodell is elvolt, el lesz nélküle, gondolom én is túlélem. Ahogy nem csak Mac-et, iPhone-t, iPad-ot lehet használni.

A computer is like air conditioning – it becomes useless when you open Windows.” (Linus Torvalds)

autó nélkül is el voltunk, miért nem jársz lóval? számítógép nélkül is el voltunk, mit keresel itt, mindez csak felesleges uri huncutság, nem igaz? 

ha esetleg nem értened - látom, hogy nem érted! - a carplay és az android auto egy kényelmi de biztonsági ficsor is egyben. 

alacsony nagyon az a kerites...

kedvenc keresodben nezz utana, hogy mekkora csikszelessegen keszulnek az uj elektronikai cuccok es mekkoran azok, amiket az autoipar hasznal. majd nezz utana, hogy annak a csikszelessegnek a gyartokapacitasa hogy valtozott 2020 elejetol.

szivesen.

Hogy tarthat a csip hiány ilyen sokáig. Az egész autóipar szenved. Egyszerűen nem értem. Valahol mintha azt olvastam volna, hogy egy időben a suzuki is rádióegység nélkül adta, és ígérték, hogy majd beszerelik.

Hova kellett az a sok csip ( tudom covid elleni oltásba ;) , de az sem igazolja)?

 

De semmi baj, most jön majd az acél hiány, és energiahiány. 

Ha jól tudom Sanghaj-ban (a világ legnagyobb kikötője) teljes lezárás van a covid miatt.

Olvastam egy cikket, amit most nem találok, ami azt vetette fel, hogy Kína zero-covid policyje, a (jelen variánsokkal felesleges) teljes lezárás és ezáltal zavar keltés az ellátási láncban egy gazdasági háború előpróbája.

Itt elég jól kifejtik: https://forbes.hu/uzlet/globalis-chiphiany-nyertesek-vesztesek/

Illetve itt is: https://hold.hu/holdblog/meddig-tarthat-meg-az-autogyartok-szenvedese/

TL;DR:

  • növekvő kereslet
  • tűz
  • szárazság
  • orosz-ukrán háború

És hogy meddig fog tartani? Alsó hangon 2023-at jósolnak a stabilizálódás szakaszára.

Én a BMW helyében úgy adtam volna elő, hogy modern, előremutató chip került az autókba, amely gazdag és erőteljes funkcióihoz az Apple/Google oldalán még nem készült el a szoftveres támogatás, és az ezzel a chippel szerelt autók vásárlói az elsők között lehetnek, akik élvezhetik az új chip nyújtotta előnyöket.

Bár ha tippelnem kéne, azt mondanám, az új chipek egy kevésbé ismert gyártó évek óta elfekvő készletéből származnak, és eddig legfeljebb a kínai autógyártás alja épített ilyen chippel terméket.

:)

Nem gondolom, hogy lenne elfekvő készlet. (feltételezem azokat már elfogyasztotta az ipar) Inkább egy drágább, újabb kerül most az autókba, mert  agyártóknak a hiány miatt nem érdekük az olcsóbbra átállítania  gépeiket egy ilyen időszakban. Mindez gazdasági feltételezés, nem technikai.

Én villamosmérnökként dolgozom, a chiphiány annyira valós, tervezés kb. első fázisában megvásároljuk a fullos szériára az elektronikus alkatrészeket, majd ha fizikailag minden bejött, akkor állunk neki a további fázisoknak(PCB design, embedded SW). 

Van olyan termékünk, amibe 2023-ra sikerült készletet foglalni(ha megjön). 

Ha szerencséd van, akkor találsz elfekvő készletet, de 5-10x áron és akkor még örülhetsz, hogy meg tudtad venni. 

Fura, hogy olyan a Carplay/Android Auto API, amit nem tud a BMW saját maga implementálni.

Ahelyett, hogy beraknanak egy becsuletes kazettas magnot a kozepkonzolba, benne egy polimer "Party mix" feliratu kazettaval.

De nem a regi gagyit, hanem az ujat, ami mar oldalforditos, az nagyon zoral, hogy csak megnyomom, hogy B oldal es maris onnan jatszik...

Csak vezessék ki a képernyőt HDMI-re és legyen egy kisebb doboz a műszerfal alatt amiben ez végződik egy táp, egy Jack és egy usb társaságában amik a hangrendszerben végződnek, utána bárki bármivel pótolja a hiányzó funkciókat, tök jó aftermarket épülne köré

És akkor a mobilt fogod kézben tartani, hogy beirj egy cimet navigációhoz?

Vagy hangutasitáshoz hogy fog befelé jönni az autó mikrofonjele a telefon felé? Hogy fogja egyáltalán megkapni hdmi-n a telefon azt, hogy megnyomtam a kormányon a hangutasitás gombot? Az érintőképernyő/autós gombok jele hogy megy a telefon felé?

Az android auto nagyon messze van az egyszerű képernyőtükrözéstől.

Tudok zenét hallgatni, működik az autóba épített mikrofon, kormányról vezérelhetem a lejátszást, illetve hangalapon tudok keresni, olvassa fel a bejövő üzeneteimet, vagy éppen használom az automatizált dolgaimat.

Mi az az audió funkció, ami ezeken felül gyakori use-case-hez kell?

Irigyellek, ha neked az autóvezetés a folyamatos haladásról szól. Sajnos nekünk, halandóknak nem csak piros lámpánál kell megálljunk, de még dugóban is van, hogy ücsörgünk :)

Amúgy meg igazad van, be kéne tiltani menet közben a klima állitását is, rettentő veszélyes.

De persze nem az volt a kérdés, hogy te miket szeretnél csinálni vezetés közben, hanem arról, hogy mennyivel tud többet az AA, a sima BT-s, alapszintű zenehallgatásnál.

Számot váltani és hangerőt állítani kb. minden BT eszközön lehet, ahhoz nem kell a telefont elővenni. Albumot meg ne vezetés közben akarj váltani, hanem amikor megállsz, tökmindegy, hogy AA/Carplay vagy sima BT-n keresztül jön a zene.

Az equalizert meg otthon sem használok, nemhogy autóban. Jó minőségű forrásból kell zenét hallgatni.

Nem ismerem a magyar szabályozást, itt, Angliában, simán megbüntet a rendőr, ha pl. piros lámpánál állva a kezedben van a telefon.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Korábban is hülye volt a szabály. Pl. az, hogy McDonald's drive thru-ban ha telefonnal fizettél, akkor megbüntethettek, mert kézben tartott telefonnal vacakoltál? Ne mondja nekem senki, hogy a telefon miatt olyan sok baleset történt, hogy ezt komolyan büntetni kellett! (Azt hiszem, ezt a konkrét esetet kivették).

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Velem sosem történt meg ez. Angliában jellemzően elég kevésszer futsz bele ellenőrző vagy büntetést osztogató rendőrbe.

De a lehetőség megvolt, és az itteni újságok ugye szeretnek szenzációhajhász címekkel sokkolni, szóval volt egy csomó cikk arról, hogy úristen, akár mittudomén ezer font büntetést is kaphatsz, ha a McD-ben telefonnal fizetsz.

Ugyanígy vannak cikkek arról, hogy úristen, hatalmas bírság, ha a forgalommal szemben parkolva az út szélén éjszakára is otthagyod az autót (ugyanúgy illegális, mint Magyarországon, de baromi sokan parkolnak így). Úristen, hatalmas bírságot kaphatsz az autóban utasként telefonálva! Persze, abban a speciális esetben, ha egy tanulóvezető vezet és te elméletileg figyelsz (helyette is) és instruálod.

Egy része abszolút hülyeség ezeknek, a másik részére viszont nem árt odafigyelni. Pl. telefontartóban levő telefonról mehet a navigálás, de vezetés közben ne bökdössed! (Én pl. vezetés közben sose írok be új célpontot, de Waze-vel pl. be szoktam jelenteni dugókat, veszélyeket, sőt, benzin árakat is (ami néha egy kis gépelést is tartalmaz). Na ezért simán megbüntethetnének. Monduk jogosan :-D

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

A meki drive-throug-ja elvileg az étterem magánterülete, így felmerül pár kérdés:

  1. Magánterületen kötelezően érvényesülnek-e a közlekedési szabályok?
    • Ha igen, akkor elvileg közúti forgalomra nem alkalmas járművet sehol nem lehetne használni, pl. golfautókat, gokartokat, versenyautókat.
  2. A magánterület tulajdonosa adhat-e felmentést a saját területén (egyes) közlekedési szabályok követése alól?
  3. Rendőr intézkedhet-e önként magánterületen elkövetett közlekedési szabálysértés esetén?
    1. A magánterületen belül?
    2. A magánterületről kívül, onnan megfigyelve a szabálysértést?

Ez valóban így van, pl. minden mélygarázs vagy Tesco/Auchan/Obi parkolójában valahol eldugva ki van írva, h. a területen a kresz szabályai érvényesek.

És ezért büntetheti meg a görény rendőr az apukát, amikor a gyereket tanítja vezetni vasárnap délben 0 forgalom mellett a tesco parkolójának hátsó kiürült részén is.

"És ezért büntetheti meg a görény rendőr az apukát, amikor a gyereket tanítja vezetni vasárnap délben" - Nem a rendőr a görény, hanem az apuka a fasz. Jármű vezetését arra alkalmatlan személynek átengedni otthon, az udvaron is tilos, közforgalomszámára megnyitott területen meg pláne. És ha az adott esetben a gyereknek nincs érvényes kresz-vizsgája, és az autó nem oktatóautó felszereltségű, és az apuka nem oktató (bármelyik feltétel elég!), akkor bizony jogosan kapja a büntetést.

 

 

Szerencsére nekem nem ilyen apukám volt, és én sem ilyen apuka vagyok :) Abban egyetértünk, hogy a büntetés jogos lenne, és szó nélkül fogom kifizetni ha egyszer úgy alakul.

De mondok jobbat: gyermekem egy időben rendőr akart lenni. Egyszer a rendőrök az utcai végi trafik előtt álltak, kávéztak. Pont arra sétáltunk, gyerek csillogó szemekkel nézte az autót. Rendőrök jó fejek voltak (nem, nem ismertem őket, akkor láttam őket életemben először). Látták hogy mi a szitu, megkérdezték be akar e ülni. Gurultunk az utcában, kéket is kapcsoltak. A mocskos rohadékokat fel kellett volna jelenteni szerintem, legalább 5-10 szabályt biztosan megszegtek. Ennyit a görény rendőrökről és a jogkövetésről :) Tudod a világ nem mindig működik úgy ahogy a papír írja, és néha ez nagyon jól van így, néha meg nagyon nem.

"Abban egyetértünk, hogy a büntetés jogos lenne, és szó nélkül fogom kifizetni ha egyszer úgy alakul." - Izé... Btk. 238. § (1) - szóval nem biztos, hogy "kifizetős"... ("vezetésre egyéb okból alkalmatlan" pl. az, aki nem rendelkezik adott járműkategóriára érvényes jogosítvánnyal)

Csak simán a jogkövető magatartás mentén mozog. Nekem is van autóm, meg gyerekem, aki lassan jogsit is szerezhet - de hogy a vizsgáig közforgalom elől el nem zárt helyen csak az oktató fogja tanítani, az egyszer biztos.
Vizsga után majd lehet arról beszélni, hogy "ami a tanfolyamon kimaradt", azt hol és hogyan tanítsam meg neki. De a vezetéstől eltiltás+minimum felfüggesztett bünti... Gondolom, egyetértünk abban, hogy nem igazán jó buli... (a példában szereplő apuka ugyanis ezt kockáztatja...)

És ha az adott esetben a gyereknek nincs érvényes kresz-vizsgája, és az autó nem oktatóautó felszereltségű, és az apuka nem oktató (bármelyik feltétel elég!), akkor bizony jogosan kapja a büntetést.

Csak érdekességképpen mondom, hogy itt, Angliában, ha a gyereknek van érvényes kresz vizsgája és az apukának van érvényes jogosítványa, akkor a gyári szokásos felszereltségű családi autóval lehet oktatni. Annyi, hogy az autóra ki kell tenni előre-hátulra egy-egy L táblát (persze lehet, hogy ettől már oktatóautó felszereltségűnek számít).

+ vizsgázni is lehet ugyanezzel az autóval, csak középre be kell tenni plusz egy tükröt, amiben a vizsgabiztos látja a mögöttes forgalmat. Amikor az asszony vizsgázott, akkor én pl. a sarki autófelszerelési boltban vásárolt tükröt ragasztottam fel a szélvédőre.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

magyarban pirosnal nyomkodhatod. illetve fontos meg a "kézben tartott" szavak, tehat tarton, oledben, stb tovabbra is nyomkodhatod. az persze mas kerdes hogy mennyire bizonsagos itt-ott....

A vegtelen ciklus is vegeter egyszer, csak kelloen eros hardver kell hozza!

Ha ezt egy sima, carplay nélküli BT-n megcsinálja, akkor le a kalappal előtte. (még nem volt szerencsém a carplay-t kipróbálni)

De még ha meg is csinálja, akkor is maximum előre-hátra tudsz benne mozogni, spotify meg ugye arról szól, hogy adott témák, hangulatok, felkapott dolgok köré gyűjtött dalok vannak rajta, igy a lineáris mozgás nem nagyon értelmezhető rajta, kell a böngésző funkció hozzá.

(sőt, egy rakás podcast is van, mindenféle témában, amiket szintén browse-olni érdemes, nem előre-hátra menni bennük)

spotify meg ugye arról szól, hogy adott témák, hangulatok, felkapott dolgok köré gyűjtött dalok vannak rajta, igy a lineáris mozgás nem nagyon értelmezhető rajta

Be is baszna, ha nem tudnék lejátszani egy albumot (vagy egy playlistet) lejátszani szépen az elejétől a végéig lineárisan haladva!

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

régi emlékeimből mintha pont az rémlene, hogy ilyet nem lehet(ett) a spotify-al. Mert Cali-ban jobban tudták mit akarsz, és szónélkül váltogatott adott album közepén át teljesen más előadók -szerintük- odaillő más számaira is, természetesen kéretlenül és kikapcsolhatatlanul.

Nem követtem az elmúlt 10 évben azóta észheztértek-e volna.

Sokadik éve vagyok előfizetője és sose tapasztaltam hogy ilyet akarna. Ha azt mondom hogy album akkor albumot játszik, ha azt mondom hogy általam összerakott playlist akkor azt játszik.

Lehet te bekeverted a rádió funkcióval, az csinálja azt hogy egy számból rádiót kérsz és elkezdi dobálni a hasonlókat. Nem mellesleg ez egy rohadt jó fícsőr, nagyon sok jó zenét találtam meg így amik azóta is napi szinten mennek.

Azt valóban csinál(ja/ta?), hogy ha kifogyott a lista, akkor játszott vmit, amit gondolt, de shuffle gomb már 10 éve is volt rajta.

 

Nem rég valami vihar-a-biliben volt is, hogy az egyik zenész nyikkogot twitteren, hogy ne lehessen az új albumát lejátszani shuffle, mer az ugy nem jó, es ki is kapcsolták neki, hadd örüljön. 

Mert Cali-ban

Hmm. Nekem úgy rémlik, hogy valami dán vagy milyen cég ez. Persze simán lehet, hogy keverek valamit és neked van igazad.

ilyet nem lehet(ett) a spotify-al.

Keveset használom a spotify-t (előfizetésem sincs), de amikor igen, akkor csak ilyen módon. Ami szar (szerintem) és kikapcsolhatatlan, az az, hogy az album utolsó száma után nem hagyja abba a muzsikálást, hanem elkezd valami tök mást játszani (a queue teli van mindenféle általa választott dologgal). Persze lehetséges kézzel összerakni olyan queue-t, hogy a teljes A album után a teljes B album jöjjön, vagy lehet ugyanezt playlisttel, de akkor is előbb-utóbb vége lesz a kézzel készített dolgoknak és jön a random hülyeség.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

"Keveset használom a spotify-t [...] előbb-utóbb vége lesz a kézzel készített dolgoknak és jön a random hülyeség." - A kettő összefügg... nekem a "random hülyeség" jellemzően passzol az ízlésemhez, illetve az összerakott listákhoz is... Igaz, előfizetősen, home office-ban egész nap megy...

Nekem egy olyan ostoba fülesem van, hogy még a random funkciót sem ismeri, pedig én meg azt szeretem. De nem gond, 14 giga MP3 -at átneveztem random nevekre, ráhánytam egy 16 gigás microSD kártyára, és és beletoltam a fülesbe. (Bluedio T7+)

Megnyomom a gombot, jön a zene. Van rajta Nemtetszik (>>) gomb, és van rajta Mégegyszer! (<<) gomb. Meg hangerő fel és le, meg aktív zajszűrő, mert a BKV -n az emberek bunkók, és óbégatnak.

Tököm se bonyolítja a dolgot. Felteszem, bekapcs, relax. Otthon kikapcs.

"Tököm se bonyolítja a dolgot." - csak annyit bonyolítod, hogy előre begyűjtöttél egy rakat felvételt, random neveket adtál a fájloknak, felmásoltad, szüttyögtél vele... Én mg ha nem tetszik,amit a spotify a listában ad, akkor arra nyomok egy ">>"-t, ami meg tetszik, arra egy "tetszik"-et, és ezzel le van tudva - a következő válogatás már közelebb fog állni az ízlésemhez, aztán amikor már van fél tucat válogatás, amit vagy én, vagy a spotify állított össze (a kedvenceim alapján), akkor teljesen jó és hallgatható zenéket fogok kapni - olyan előadóktól is, amelyekről korábban nem is hallottam...

"előre begyűjtöttél egy rakat felvételt"
Mindig volt a gépeimen egy MP3 könyvtár, ami folyamatosan hízott az évtizedek alatt. Anno sok bulit tartottam, rengeteg CD1 és CD2 könyvtáram van, benne track01.mp3, track02.mp3 fileokkal. Meg egy rakat Előadó per Album könyvtár. Külön nem gyűjtöttem, max töröltem az évek során ami nagyon nem tetszett. Én szinte minden zenét szeretek, kivéve a mulatóst, de az nem is zene, hanem ütemes zaj részegeknek. Külön nem álltam neki sosem válogatni.

"random neveket adtál a fájloknak"
Ez egy rendkívül bonyolult find parancs volt, mert volt a végén egy pici exec. :-)

"felmásoltad"
cp innen oda

"szüttyögtél"
He? Hát... Nem tudom, szerintem vannak akik több időt töltenek el különféle szolgáltatások regisztrációs folyamataiban.
Én csak belenyomtam a kártyát a ketyerébe, és onnantól kezdve nem érdekelt, hogy van-e térerő, meg adatforgalom, még a telefonnak sem kell nálam lennie. Tulajdonképpen évek óta benne van, ez alatt pont nulla karbantartás igénye volt. Oké, fapados, egy csomó csilivili ajánlós dolgot nem tud, de mire körbefordul 14 giga MP3, addigra már el is felejtettem az elejét... Nekem ez így kényelmes.

Nekem ez így kényelmes.

Én ezt így tökéletes megértem, de ne magyarázzuk már meg plz. 2022-ben, hogy egy streaming szolgáltatás ennél nem egyszerűbb, sőt, mi több, bonyolultabb. Még ha azt mondanád hogy milliós high-end cuccod van, meg vájt füled, és neked nem oké, akkor megértem.

Nem tudom, szerintem vannak akik több időt töltenek el különféle szolgáltatások regisztrációs folyamataiban

Na ne vicceljünk már de tényleg :)

Nincs nekem azzal bajom, hogy messzirol hasznalok valamit, vegulis errol szol a hivatasom, de tele a tokom azzal, amikor az egyszeru dolgokat is bonyolultan oldjak meg.

Nem ketlem, hogy van letjogosultsaga a streaming platdormokbak, az ajanlas, stb az ertelmesse teszi, de mi van, ha valaki erre nem kivancsi? Miert gond manapsag, ha az ember a faek egyszeru problemajara faek egyszeru megoldast szeretne hasznalni?

Azt irtam, hogy szerintem volt ember, aki tobbet szuttyogott egy online szolgaltatas regisztracijaval, mint en azzal, hogy belenyomtam a lejatszoba a kartyat. En onnan evek ota ki sem vettem, es nulla levelet, es reklamot kaptam. Szerintem ez eleg jo.

Szerintem érdemes egy wireless adaptert beszerezni, ha az autó nem tudja magától a wifi-s AA-t, sokan panaszkodnak a kábel gondokra.

Én nagyon szeretem, hogy ki se kell vegyem a táskámból a telefont, csak beülök és mire beinditom a motort már ott van az AA a képernyőn. (mondjuk hosszú úton rárakom töltőre a telefont, hogy ne merüljön le, de rövid utakra elő se kell venni)

Szóval csip hiány van, ezért hardver nélkül jön az autó, de aztán majd egy szoftver update megoldja?

Hát akkor megvan a megoldás: a hiányzó csipeket mindenben szoftver frissítéssel kell helyettesíteni. :-)

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

nem tudom, elolvastad a cikket?

The chips built into these cars in the first four months of this year need updated software in order to be fully functional and offer Apple CarPlay/Android Auto and Wi-Fi capability," said BMW in a statement. 

benne van a chip, csak szoftver kell hozzá.