Hogyan tanulja a felnőtt ember a számítástechnikát, és miért nem? Ez az az alapkérdés, amelyről szeretném, ha szót válthatnék azokkal, akiket érdekel.Tanár vagyok, a felnőttkori számítástechnika-tanulás a szakterületem.
Tudjuk, hogy vannak, akiknek képességek hiányában megy nehezen a számítógép-használat. Nem feltétlenül gondolkodási képességekre utalok, hanem például ha valaki nem képes azokra a finom mozgásokra, amelyek mondjuk az egér kezeléséhez kellenek. Van olyan betegség is, amitől valaki nem képes tájékozódni ábrák között: nem ismeri ki magát egy képernyőn - ettől még értelmes lehet. De én nem ezekkel az esetekkel foglalkozom, hanem amikor bizonyítható, hogy valakinek minden képessége és minden előismerete megvan a szükséges tanuláshoz és mégis sikertelen.
Arra gondolok, amikor egy jogász, aki máskor is találkozott idegen szavakkal, egy orvos, aki összetettebb dolgot is megtanult már életében, egy könyvelő, aki nyilván tud algoritmusokban gondolkodni, szabályszerű pánikjelenségeket mutat számítógép-közelben...
Tehát nem a számítástchnikusról van szó, amikor megtanul egy új programnyelvet vagy beletanul egy újféle folyamat kezelésébe, hanem a laikusról, akinek a számítógép használata gondolkodásmód- és szemlélet-változást jelentene.
Ennek a pedagógiájával, pszichológiájával foglalkozom és - ha nem veszitek dicsekvésnek - 70, sőt 80 éves kor feletti, "megrögzött bölcsész" sikeres tanítványaim is voltak már.
Ezt a témát azért indítom, mert sok levélben látom, hogy gyakran van dolgotok laikusokkal és az ő hozzáállás-beli ellenállásukkal; ugyanakkor számtalan levélben látom az ezzel kapcsolatos lelkesedést, elkötelezettséget, felelősségérzetet.
Nagyon kíváncsi vagyok a véleményeitekre, általánosítható tapasztalataitokra!
Üdvözlettel
Péter
Utóirat: Kedves TOROS! Köszönöm az ötletet, hogy erre a kérdésre érdemes lehet külön témát kezdeni!
Hozzászólások
Engem annyiban érdekelne a dolog, hogy most szeretném a szüleimet megtanítani a számítógép használatára szövegszerkesztés internetezés 55 és 46 évesek. Hogyan kezdjek hozzá milyen rendszer alatt. Ez főleg azért lenne fontos mert ha modjuk valamelyik linux mellett döntök nem lesz e gondjuk ha máshol meg win élé ülnek.
Szia,
Ugyanebben a cipoben jarok en is, a kozeljovoben a szuleim szeretnenek szamitogepet venni, foleg azert, hogy a kulfoldon elo hugommal tartsak a kapcsolatot, tehat e-mail meg Skype.
En ugy fogom csinalni, hogy felrakom a Suset es megmutatom hogyan kell hasznalni a programokat. Nem mondom meg, hogy melyik programot hogyan hivjak es megprobalom ugy megmutatni a mukodesuket, hogy a menuben talalhato pontokhoz kotni az esemenyeket. Peldaul ha le akarsz menteni valamit akkor meg kell keresni a Save menupontot, nem pedig "nyisd ki a File menut es katints a fentrol harmadik pontra".
En ott latom a legnagyobb gondot, hogy programokat tanitanak az embereknek. Peldaul nem szovegszerkesztest hanem Wordot.
A szuleimnek halvany fogalmuk sincs a szamitogepekrol, tehat valoszinuleg sikeres lessz az elkepzelesem.
Hat nem biztos, hogy ez a legjobb modszer. Rovid tavon eredmenyes, am ettol nem a szamitogepet tanuljak meg hasznalni hanem csak adott programokat. Persze ha kedvet kapnak es felbatorodnak akkor lesznek kerdeseik, ez a jobbik eset. Csunya hasonlat, de jobb most nem jut eszembe, a kutyam is le tud ulni, de nem tudja mi az az ulni. Par eve egy cegnel profilvaltas miatt 4x eves kollegakat es kolleganoket kellett "atkepeznem" muszaki es fotocikk eladoi munkakorhoz. En leginkabb a fogalmak megismereset probaltam eroltetni, mert ugyan elso latasra ez nehezebb, de a kesobbiekben viszont konnyebbe tette a dolgukat. volt koztuk olyan aki erre nem volt hajlando o az egyes keszulekek megtanulasat eroltette. az elso ket- harom hetben valoban tobb keszuleket adott el - abbol a par fajtabol amit ismert - viszont utana a csapat tobbi resze messze termelekenyebb volt es kevesebb kerdesuk akadt, jobban elboldogultak a kezikonyvekkel is.
En amikor anno video/hangvagast tanultam, akkor a tanar fel volt haborodva, hogy nem soundforge-dzsal, hanem goldwave-vel csinaltam. erre megkerdeztem, hogy nem ez a lenyeg, hogy egy adott feladatot meg tudjak csinalni, barmilyen az feladathoz altalam valasztott eszkozzel? valasz: nem.
tobbszor nem mentem be a suliba :)
--
The Internet has evolved from smart people in front of dumb terminals to dumb people in front of smart terminals.
Semmiképpen se windows-szal kezdj. Egyrészt egy kezdőtől ne várd, hogy pontosan tudni fogja, mit szabad átengedni a tűzfalon és mit kell megfogjon, másrészt pedig ha már bejut egy vírus (ez előfordulhat könnyen, még rendszeresen frissített vírusírtóval is), vagy pedig valamelyik nagyokos ismerős feltelepít/küld valami vicces/hasznos programot (incl. spyware), akkor aztán ők biztos nem fogják tudni megoldani a problemát. Adj nekik egy SuSE-t, Mandrivát, Ubuntu-t, az általuk igényelt programok ikonjait szórd ki a desktopra, és nevezd el őket funkciószerint (vagyis nem AmaroK, hanem zenelejátszó, nem firefox, hanem internetböngésző, nem thunderbird, hanem emailezést, stb.), és semmilyen gondjuk nem lesz vele - ha meg valami nem megy, te is könnyebben tudsz segíteni.
Ha majd windows elé kerülnek, akkor legfeljebb segítséget kérnek annyiban, hogy "itt melyik a szövegszerkesztő" vagy "hova mentsem a dokumentumot", a lényeg elsősorban az, hogy otthon működjön stabilan, megbízhatóan és számukra kényelmesen a rendszer - nem pedig az, hogy vendégségben majd mi lesz. Gondolom, ha most akarnak megtanulni, akkor munkájukhoz most nem kell a gép, ha pedig majd esetleg mégis kelleni fog, akkor pedig úgyis megtanítják őket. Ráadásul azt mondják, Linux után sokkal könnyebb windows-t tanulni, mint először megtanulni a gép használatát, szóval a különbözőségek megtanulása már nem lesz nagy dolog..
Ugyanezt mondtam en is... :)
Az ötlet jó, de szerintem kicsit módostani kéne a módszeren. Rengeteg olyan esettel találkoztam, amikor az illető betanult egy adott dolgot (ált "ablakos" rendszerben), és utána képtelen volt átállni egy azonos funkciókkal rendelkező, de nem sok ezer ft-ért megvásárolható program megtanulására.
Pár percig próbálkoznak, meg tetszik nekik, mert van vmi új, de nem szánnak rá időt h megismerjék és ha vmit nem találnak meg elsőre, akkor kidobják. Nagyon jellemző példa erre a levelezőprogramoknál az Outlook-Thunderbird duó illetve a böngészőknél az IE-Firefox. Utóbbit még valahogy sikerült bevezetni, a Thunderbird viszont csak azért van még fennt a gépen, mert elrejtettem az Outlook-ot apám elől:P
Az ilyen oktatásoknak viszont csak akkor lenne értelme, ha az oktatottak a későbbiekben is használnák a megszerzett tudást. Pl nem ér semmit az itthoni kínlódás, ha a munkahelyen úgyis Outlook-ot használnak, a munkaadó nagy túzfala megfog minden vírust és ott esetleg tényleg nincsen vele semmi gond. Ezek után nem fog máshol másik levelezőprogit használni, csak mert biztonságosabb.
Nem reg tartottam eletem elso linux orajat.
Megtanitottam oket audio cd-t grabbelni es kiirni. Latszolag semmi masra nem. :) 1 napos volt ez a cegunknel, es a cd iras egybol lazba hozott mindenkit, igy eszre sem vettek, hogy fajl muveleteket hajtanak vegre es megismerik a konyvtarstruktura egy reszet.
Mar szervezik a kollegaim, hogy tartsak meg egy ilyen napot.
brillians felfedezes.
azt kell tanitani ami erdekli az embereket, kozben megtanuljak azt is ami hasznos:))
akkor legkozelebb dvd-t rippelunk :)
en a baratnomet akarom kicsit bevezetni a linux vilagaba, nemreg hoztam a dontest hogy mostmar vegleg eltuntetem a win-t a gepemrol, es azota egyre kevesebbet gepezik a dragam.Kicsit olyan mintha felne tole. Mondjuk akkor nagyon boldog volt amikor megmutattam neki hogy a Neptunt elerni linux alol ugyanoolyan egyszeru mint win alol.Valamint konyebb dolgom volt az alap irodai programokkal is, mivel mar windows alatt is azt hasznalta amit kesobb linux alatt(Firefox, Open Office, Thunderbird, mplayer, wget[bar ezt nem hasznalta sokat]). Szal szerintetek mivel lehetne csokkenteni meg ezt a kis ellensegeskedest/felelmet hogy tiszta fejjel uljon neki es ne legyenek ketsegei afelol hogy nem lesz bonyolultabb a dolog linux alatt, sot...
Az én 60 éves gépészmérnök apám azt hajlandó csak meghallgatni, hogy mikor mit kell megnyomni, de ha valami megváltozik kész van. Ezerszer elmondtam neki, hogy mikor jobb és bal gomb a windóba az egéren, de még ma is bizonytalan. A navigáls is gond neki. Szerintem igenis kellenek az alapok, minimális érdeklődés és parancssor mindenképp, hogyha valaki szeretne kreatívan használni a számítástechnikát, hogy legyen minimális problémamegoldó képessége. Ezt viszont nem hajlandó megtanulni, nem érdekli, nem érti minek. Ő csak azokat a programokat tudja kezelni, amit használnia kell és képtelen elfogadni, hogy attól még valami működhet rosszul/logikátlanul, hogy nagy cég használja/csináltatja. Ilyenkor én vagyok a hülye. :D Igazán nem is hibáztathatom, mert mindenhol azt látja akikkel dolgozik, hogy csak a win létezik. :)
Máson is észrevettem, hogy a win-es programokat indokolatlanul nagy bizalom övezi. A linuxot meg produktív környezetben használhatatlan, zavartelméjű számítástechikusok játékszerének tartják. :DDD
...de még ma is bizonytalan...
Azert azt ne felejtsuk el, hogy nem 25-30 eves, hanem (mint mondtad) 60, amikor is az embernek talan mar nem is annyira all ra az agya akarmire sem (nem akarok senki felett itelkezni).
A szomoru az, hogy kb ugyanez a szitu most a cegnel (msoffice->openoffice), de konkretan senki nem _AKAR_ utananezni, hogy j funkcio hogy mukodik. Alapvetoen kiba lustak az emberek.
Jaj, parancsor. Egy átlag usernek mi a francért kell parancssor? Ha meghalja, hogy parancsokat kell begépelni egy életre elmegy a kedve a géptől.
---
A Linux nem Windows, de a Windows se Linux.
Üdv.
A napjaink rohanó világában, sokakat leköt a munkája vagy éppen valamilyen passzív szórakozás (pl. TV. nézés) és ha egy PC mellé kényszerül ülni, akkor igyekszik minnél hamarabb és ebből eredően a legrövidebb úton túl lenni azon amiért bekapcsolta a gépet.
Sajnos az "agy rágógumija" (a TV) leszoktatta az embereket az olvasásról, olyannyira, hogy ha vásárolnak valamilyen új híradástechnikai készüléket, akkor a legvégső esetben kerül csak elő a hozzá kapott "Használati Utasítás" (pláne ha van magyar nyelven).
E füzet olvasgatása helyett jobbára a gyerekre bízzák, mert, hogy "Ő ért hozzá" "Neki semmi ezt megtanulni" (az új készülék kezelését)
Ebből kifolyólag a számítógépet is a gyermekek használják főképp a családban. Ha a papa odaülne mégis, akkor ezt ritkán azért teszi, hogy megtanulja a gép kezelésést, az oprendszer használatát.
Köszönhetően annak, hogy úton-útfélen olyan szlogeneket hall(ott), hogy mi sem könnyebb mint a "népszerű" oprendszer használata és ehhez nem kell érteni. Ezért nem is nyit ki semmilyen könyvet, hogy belenézzen, merthogy elég csak néhány duplaklikk és már is megvan ami kell. Személyes tapasztalatok is alátámasztják, hogy inkább kínlódik és többször is nekifut egy 45-55 év körüli "újdonsült" felhasználló, semmint, hogy leüljön és elővegyen egy könyvet.
A dolgok csak akkor kezdenek "bonyolódni" ha meghallja a varázsszót: Linux. Ugyanis a köztudatba nagyon lassan kezdi belopni magát e fogalom és főképp még ritkán társul azzal a ténnyel, hogy a Linux használatához, telepítéséhez nem kell pilótavizsga.
Ezen felül sokan még azt is csak most kezdik elfogadni, hogy megfelelő alternatívát jelenthet (!) a Linux a windows helyett.
Persze az én tapasztalataimtól homlokegyenest más tapsztalatai lehetnek valakinek.
De a dolgok summája az, hogy a 1.) kevés szabadidő, 2.) az érdeklődés hiánya, 3.)az, hogy azt hallják: "a számítógéphasználatot nem kell tanulni, csak odaülsz a géphez és perceken belül menni fog, meglátod"
Tehát némelyeket ez a 3 "alkotóelem" tart vissza a tanulástól. S ha nagynehezen valami "rájuk ragad" a PC használat közben, akkor "abból élnek" (vegetálnak)
Sajnos nálunk is hasonló a helyzet, anyám nem hajlandó semmit tanulni. Pont mostanában lesz 1 éve hogy van saját gépe. Apám a csudajó xp sp2 t rakta fel, azóta is az megy.. Anyám 1 év alatt nem jutott el oda hogy akármilyen programot is fel tudna telepíteni. Raktam fel firefoxot neki, de valamilyen hülye honlapon 1 fórumnál az üzenetküldés gomb nem jelent meg... azóta is csak explorert használ. Na meg persze msn t..
Viszont nagypapámban van remény :) Mondogatja hogyha kész lesz a ház, utána vesz 1 gépet mert mindenki mondogatja hogy milyen jó az és hasznos. Ő nem oylan fajta aki azt mondja hogy a fiatalok jobban értenek hozzá, a tv t amit nemrég vett, egyedül kötötte össze és a leírás alapján saját maga állította be a csatornákat :) Neki csak böngészni kell majd a gép, így csak 1 szép és jól olvasható kde kell neki, a desktop közepén 1 nagyobbacska firefox ikonnal, és valószínűleg el lesz vele 1 jó ideig :)
Apám (55) nem szereti a Linuxot. Sőt...
De banki átutalást még soha nem mert windows alatt csinálni... Úgyhogy Debian van a gépén (nem ő telepítette persze), és használja. Egyszer már OOffice-on is rajtakaptam. Meg KMine meg Juk, hogy tudjon (KCDextractorral vagy mivel) begrabbelt angol hanganyagot hallgatni ^^
Szal csak az volt, és egy idő után elkezdte használni. Néha kérdez. És kész. :)
Anyámnak viszont hiányoznak az Excel trükkjei (nem a 2lépéses varázsló), és nem vagyok olyan profi hogy tudjam, az OOCalcban van-e/hol van. Szal ő nehezebb eset.
Budaörsön van egyébként egy olyan kezdeményezés, hogy kifejezetten nyugdíjasoknak tanítanak internet használatot. Nem igazán tudom, hogy milyen módszerekkel, és milyen eredményekkel, de az ötlet tetszik, hiszen pont nekik tudja a legnagyobb segítséget nyújtani az internet. Nekik a legjobb, ha interneten is be tudnak jelentkezni például orvoshoz, el tudják intézni a banki ügyeiket, meg tudják nézni a legfrissebb képeket az unokáról, vagy a magányos óráikban chatelhetnek a kortársaikkal. Ez főleg azoknak jelentene sokat, akik egyedül élnek - így legalább chatelés oldaná az egész napos magány érzését. A legjobb igazából az lenne, ha az eMagyarország pontokon, könyvtárakban, Telekuckókban lennének nyugdíjas órák (például hétköznap délelőttönként), amikor ők ingyen használhatnák a netet, és esetleg szakértők is segítenék az eligazodást. Szóval budaörsön van valami ilyesmi kezdeményezés - igaz, itt gondolom windows-on tanulnak.
Nem lenne egyébként rossz kezdeményezés, ha összeállna néhány nagyobb cég (pl. t-online nyitott szokott lenni az ilyenekre) civil szervezet (pl. FSF.hu), és magánember, összedobnánk néhány régebbi, de még bőven használható gépet (1.5 ghz celeron, 256 mega ram, crt monitor), stb, rendesen feltelepítenénk rá valamelyik Linux disztrót, és felszerelnénk egy-két öregek otthonát néhány számítógéppel, meg internet eléréssel (ehhez mindenképpen meg kell nyerni egy szolgáltató vagy önkormányzat támogatását). Szerintem ha elég széles lenne az összefogás, akkor mindenkinek csak egy kicsit kellene hozzátennie, és mégis elég látványos eredményeket érhetnénk el. Van, aki egy monitort hoz, a másik segít az oktatásban, a harmadik szervez...
Hat igen! En pont az edesanyamat tanitgatom a szamitogep rejtelmeire. Windows-t meg csak keprol latott. Ubuntu 7.04 et tettem neki a gepere. Konnyen belejott az eger noszogtasaba. Bal eloszor telleg csak 2 ujjal lokdoste. Most mar ramarkol agresszivan es normalisan hasznalja. :) A kulonbozo progikat is jol tudja hasznalni (firefox, evolution). Ha valamit nem tud soha nem en csinalom meg helyette, hanem mondom neki hogy hova kattanjon. Aztan legkozlebb mar tudja. Lassan de biztosan tanulja a gepek rejtelmeit. Es neki is teccik a dolog. :)
Sziasztok,
Előre is elnézést a topiknyitótól, hogy a kérdést itt teszem fel, de úgy gondolom, hogy erre a kérdésre talán ez jó hely és ő is tudna segíteni.
Nos, én is valamiképpen hasonló cipőben járok, hiszen számítástechnikát szeretnék tanulni, felnőtt fejjel. Nekem azért van annyi előnyöm, hogy fiatal vagyok (27), ismerem a windows-t és a linux-ot is igaz hogy windowst nem használok egy éve. Itthon hobbi szinten foglalkozok programozással, illetve annak tanulásával (java, lua, bash) könyvekből, autodidakta módon. Semmilyen számtekes előképzettségem nincs, viszont szeretnék megtanulni több dolgot is, olyan szinten, hogy abból a jövöben hasznot is húzhassak. Ezek a következők: Unix-like (főleg debian) szerverek üzemeltetése, karbantartása, programozás (java alapfokon, bár ha valaki érthetően elmagyarázza nekem az OOO lényegét, már az nagy előrelépés).
Tehát ha tud valaki olyan helyet, ahol humánusan oktatnak ilyen és ehhez hasonló dolgokat, akkor kérem írja le, ha tapasztalaból teszi, annál jobb!
(igen tudom, rengeteg ilyen cég van a neten, de én tapasztalatokat szeretnék hallani, hogy hová érdemes menni)
köszi: sumo
::sumo.conf::
Az OO elveket néhány kidolgozott programozás szigorlati tételben itt találod összefoglalva: http://w3.enternet.hu/tonyb/pdf/
Java és C++ példákkal van illusztrálva.
Nem tudom eddig milyen irodalmat használtál?
Linux rendszer admin dolgokat pl. Pere László: Linux felhasználói ismeretek I-II és Pere László: GNU/Linux rendszerek üzemeltetése I-II. könyveiből lehet tanulni. De a www.kiskapu.hu-n van még néhány jó dolog.
OO programozás tanulását pedig egészen az alapoktól kezdve pl. Angster Erzsébet: Objektumorientált Tervezés és Programozás JAVA I-II. c. könyvéből.
De Javahoz alapozóként ajánlom Nagy Gusztáv jegyzetét is: http://nagygusztav.hu/?page_id=52 Úgy tudom már késuzül a köbvetkező kötet is ami a GUI-val konkrétan a swing-gel foglakozik.
köszi a linkeket!
pere lászló-tól a linux felh.ism. I megvan, kiolvastam, nagyon hasznos. a második részt mostanság tervezem megvenni.
angster erzsbet két könyve is megvan amit írtál, valamint van egy j2ee, útikalauz java programozóknak című könyvem is, nyékiné g. judit-tól.
ezek mind jó könyvek, és amit lehet megtanul belőle az ember. viszont én azért szeretnék elmenni és effektív egy "tanórán" tanulni erről, mert egy párbeszéden alapuló kérdezz felekből az ember szerintem máshogyan is láthatja a dolgokat és talán könnyebben megérti.
na meg persze nem mindegy, hogy van-e valamilyen végzettséget bizonyító papír a kezedben:)
sumo
::sumo.conf::
Nézd én most a hatodik félévemet teljesítem egy főiskolán programozó matatematikus szakon. Egy-egy tárgyból van félévenként 2-3 alkalommal kontakt óránk.
Őszinte leszek én is a könyvekből tanulok, meg a levlistákról fórumokról.
Az iskola csak papírt ad. Ha tudom el sem kezdem!
Főleg úgy hogy a matematikát veszik csak komolyan.
Ha meg akarsz valamit tanulni, akkor azt maganak kell kiszenvedned.
Persze van néhány tanár aki kivételt jelent.
Lehet, hogy egy fizetős 60-120 órás cél-tanfolyamon sokkal többet lehetne tanulni!
Én is szoktam oktatni a két nagyapámat. Mindkettő XP-t használ. Az egyiknek azért nem raktam fel Linuxot, mert az XP-t már megtanulta, és fölösleges zavarbahozni a más elnevezésekkel, meg azzal hogy azért nem tökéletesen kompatibilis a MS office és az OOo, ő még aktívan dolgozik.
A másiknak felraktam volna egy Ubuntut, de a wireless usb adaptere nem volt kompatibilis, és a hülye chello a routertől a szoba túlsó végébe nem húzott neki egy drótot, hanem 4m -t is wifin gondolt áthidalni. Ezt még lehet hogy egyszer átvarázsolom.
Náluk alapvetően az szokott lenni a gond, hogy sok embertől kérnek tanácsot és mindegyik mást mond. Minden ismerősük más programra esküszik, más módon csinálja a dolgokat. Másrészt sokan úgy magyaráznak, hogy megcsinálják amit el kell érni, és utána elmondják hogy ezt hogyan lehet reprodukálni.
Aki nem érti meg és kétségbeesik, azzal szerintem az a gond, hogy mindig azt hirdeti mindenki hogy ez állati egyszerű. Meg a tv-ben is az van hogy a képernyőn akkor már tényleg ott fognak szaladgálni az oroszlánok egy perc alatt. Tehát az ember valójában nem a tanulás miatt ül le, hanem azonnal sikereket akar, azonnal végezni akarja a munkáját, használni 6 programot, nem szán időt a számítógép logikájának megismerésére.
Pedig a csöppet se bonyolult google is gondolkodást igényel, különben vagy 10^10 találat lesz vagy egy se. a szövegszerkesztésre ez méginkább igaz. Meg kell láttatni velük, hogy bár a gyártó ki akarja találni a gondolatukat, ez inkább gondot szokott jelenteni mint előnyt, és ez bizony egy gép ami egyféleképpen gondolkodik és ehhez viszonylag makacsul ragaszkodik, tehát érdemes megismerkedni vele. Így lassan rájönnek hogy a "mentés" mindig a "fájl"-ban lesz és így tovább.
Szóval itt nem kapnak azonnal élményt és sikert, hanem először egy minimális szinten ismerkedjenek meg azzal hogy kb mi van. Ezt persze lehet egy egyszerű feladattal modellezni (vö grabbelés feljebb...) de nem érdemes a végcélra azonnal ráállítani őket.
Én úgy tudtam megtanítani nekik ezt-azt, hogy egyrészt a desktopot berendeztem elég közérthetően stb, másrészt (sok idő alatt) velük csináltattam meg mindent, úgy hogy közben magyaráztam hogy most mi történik és miért. Nekik is érteni kell hogy minden egyes lépés szükséges.
Kivéve az olyasmiket amit nem kell soha megismtelni.
Pl nem magyarázom el hogy most bizony letiltottam az ActiveX vezérlőket, csak azok nincsenek ott és kész. Aztán elmondom hogy most ettől biztonságosabb lett a gépe amen.
Azt hiszem ha hozzájuk közelálló modellekkel, leegyszerűsítve és az adott OS saját logikája és szóhasználata szerint mondjuk el a dolgokat, akkor megértik.
Idősebb emberekkel az a nehézség, hogy az ilyen dolog logikáját nehezen látják át. Nehezen különítik el hogy mi a különbség az OS és a felhasználói programok között. Pl egy wordben megnyitott fájlt nem lehet áthelyezni. Nehezen különítik el a kétféle memória (HD és RAM ra gondolok :-) ) közti különbséget, és a valós helyzet és a grafikus frontendek közti különbséget.
A legnagyobb bajokat az szokta okozni, hogy az XP-nek saját dokumentumok és képek könyvtára van. Egyrészt ha valamit nem oda akarsz rakni, akkor baj lesz, másrészt a win úgy tünteti fel a dolgokat hogy van egy asztal rajta egy dokumentumok egy képek és egy sajátgép. A lelkes nagyapa a sajátgép mélyén újra megtalálja a dokumentumokat és a képeket, na ez ki szokta verni a biztosítékot, "ne legyen meg két helyen" mondja és letörli az egyiket....
Szerintem az a legkomolyabb érv a linux mellett, hogy amúgy képtelenek megvédeni magukat a vírusok ellen. De mondjuk a gnome egyszerűbb is mint a win.
-----------------------------
P3, Ubuntu
Na látom ez sem lesz valami értelmes topic.
Emberek, vegyétek már észre, hogy ez most baromira nem arról szól, hogy anyu linuxal így, apu windowsszal úgy, hanem arról, hogy hogy tanulja meg a gépet legalább alapszinten használni. Az meg oprendszertől független.
Azt kell felrakni neki, amivel értelmesen tudja használni a gépét, azt csá. Ha A rendszeren nem tudja megtanulni azt, amire használni fogja, (pl netezés, levelezés), de B-n bele lehet verni valami alapokat, akkor B rendszert kell neki, akármelyik is az.
Az a baj, hogy azt hiszi mindenki, hogy !geeket érdekli az, hogy mikor milyen kernelhívás hogyan fut le. Magasról lesz@rja. Ők adott feladatra használni akarják a gépet, nem pedig hetente kernelt fordítani és mysqlt szarrá optimalizálni. (Tisztelet a kivételnek)
A legtöbb emberkét nem lehet úgy megtanítani (de egyébként a fiatalokat se, itt van elszúrva az oktatás is), hogy ledaráljuk neki, hogy mappakezelés így, szövegszerkesztés úgy. Hagyni kell, hadd csináljon amit akar (pl kezdjen el írni egy levelet), aztán mikor kell valami, akkor kell elmondani, hogy azt hogy kell megcsinálni, azon kívül legfeljebb említést lehet tenni, hogy van még ilyen is. Elmondani felesleges, mert úgy se jegyzi meg (mert most neki nem kell -> nem érdekli), viszont ha valahonnan rémleni fog, hogy lehet ilyet is, akkor legközelebb, ha kell, lehet, hogy kérdezni fog.
A postod első részével egyetértek, viszont az a véleményem, hogy élesen disztingválni kell a fiatalok oktatását a felnőttkori oktatástól. Mert a fiatalok 70-80% százaléka, mivel ebben a korban nőtt fel, intuícióból rájön dolgokra, amiket pl. már a mobiltelefonjából ismer, vagy a bankautomata használatánál figyelt meg, vagy a tv, dvd lejátszó esetleg hifi használatánál látott stb.. Ez óriási előnyt jelent a felnőttekkel szemben, akik nagy nehézségek árán tanulják meg a mobiljuk alap funkcióinak használatát, vagy a tv teletextjének használatát (stb.), és ugyanígy a számítógép használatát is. Tehát nagy a valószínűsége, hogy egy fiatal diák, ha egyszer elmondod neki, akkor rémleni fog neki, hogy hallott valami ilyesmit, és intuitívan előbb utóbb rátalál. Viszont a felnőtt(ek nagy része) már eleve félelemmel lép az ATM-hez, hogy mi van, ha elront valamit és beszedi a kártyáját; elront valamit a telefonon, vagy elront valamit a számítógépen...
Nekem az a véleményem, hogy ahogy a fiatalok oktatásában, úgy a felnőttek képzésében sem szabad olyan oprendszert alkalmazni, amely pl. csonttá tud fagyni, ha egy régen/rosszul megírt CD-t/DVD-t beteszünk a meghajtóba, vagy egy rossz pendriveot, winchestert dugunk USB-re, vagy internetezés közben egy program állandóan elődob egy ablakot, hogy most engedélyezem-e ezt vagy azt, mert a felnőtt (és sajnos sok diák is) pánikba esik, ha valami szokatlant/ismeretlent lát a gépen. Másrészt pedig aki megtanulja a linuxot használni, az megkedveli, mert nem áll az útjában, az tudni fogja használni a windowst is.
Erre fel tudom hozni édesapám példáját: idén lesz 60 éves és néhányszor megmutattam neki, hogy mi hogy megy, megnyugtattam, hogy a rendszeren úgysem tud semmi kárt tenni, mert ahhoz nincs jogosultsága, elmagyaráztam neki pár dolgot. Azóta, ha pl öcsém winen hagyja a gépet mert éppen befejezte a játékot, apám megkeresi a firefox, ooo, thunderbird ikont és megcsinálja a dolgát.
A legfontosabb szerintem, hogy a félelmet eloszlatssuk olyan értelemben is, hogy merjenek kérdezni, mert sokszor attól félnek (diákok is) hogy butaságot kérdeznének, és szégyenükben nem merik megkérdezni.
Üdv!
________________________________________________
Debian 4.0 - linux-2.6.21-smp-cfs - KDE 3.5.5
Áhh, mindegy...
Hidd el, hogy ha megszok egy környezetet, nehéz lesz megszoknia. A szüleim (40+) ubuntura is kicsit furán néznek az UHU2 után, szerinted egy KDE-re vagy egy Win-re hogy reagálnának?
Win-t is be lehet úgy állítani, hogy ne tudják eltolni meg a linuxot is csontra lehet fagyasztani (apámnak valahogy sikerült). Szóval erről ennyit.
--
Abban igazad van, hogy félnek. Idővel szerintem elmúlik.
A fiatalokra visszatérve: nálunk középsuliban tömték a sok elméletet a jónépek fejébe, kezdve a dos-s parancssortól a winwordon és az excelen át a win-s fájlkezelésig. Internetezés meg kimaradt, mert "azt úgy is mindenki tud".
Ilyen, hogy vírusírtás meg hasonló meg volt említve, hogy van, létezik, kell, de gyakorlatban hogy is kéz ki. Á minek...
Namost kiváncsi vagyok, hogy azóta hányan jegyezték meg, hogy hány szektorból áll egy floppy és azok hogyan helyezkednek el. Gyanítom senki. Én se jegyzek meg mindenféle kis hülyeséget, viszont ha kell, tudom hogy valószínűleg hol tudok utánnanézni. Szóval egy dolog tanítani valamit és más dolog megtanulni valami olyat, amire szüksége lesz a páciensnek.
---
A Linux nem Windows, de a Windows se Linux.