Felszabadult a Ryzom!

Címkék

2006-ban a Segíts felszabadítani Ryzom-ot! cikkben arról számoltam be, hogy a bajba került Nevrax egykori dolgozói szerették volna felszabadítani a Ryzom névre hallgató, fantasy MMORPG-t. Azóta nem nagyon hallhatunk a fejleményekről, de ma örülhetünk! A Winch Gate Properties Ltd. - amely 2009 óta fejlesztője és kiadója a Ryzom-nak - ma bejelentette, hogy felszabadítja a játékot.

A korábbi Nevrax alkalmazottakat foglalkoztató Winch Gate Properties megnyitotta a Ryzom forráskódját és elérhetővé tette a GNU Affero General Public License feltételei szerint.

(további videók itt)

A cég nem csak a forráskódot tette közzé, hanem a művészi eszközöket is, úgy mint a 3D objektumokat, részecske effekteket, animációt és a textúrák ezreit. Ez utóbbiakat a Creative Commons Attribution-ShareAlike licenc alatt publikálták.

A kiadással több mint 2 millió sornyi kód vált nyílttá, több mint 20 000 textúra és 3D objektumok ezrei kerültek CC licenc alá.

A Free Software Foundation üdvözölte a Ryzom felszabadulását.

A bejelentés elolvasható itt.

Hozzászólások

Dícséretes.

Személy szerint annak örülnék nagyon ha egy teljes dx versenytárs-képes framework-öt sikerülne összehozni, hogy a játékkészítőknek kényelmesebb legyen több platformra is fejleszteni. Sok tudás van már nyíltan, csak össze kellene gyúrni. Lehetne SDL2 mondjuk. SDL se rossz, félre ne értsetek, de azért nem egy XNA..

FOSS alapokon már ma is létezik több olyan framework, amivel versenyképes termékeket állítanak/állítottak elő a játékfejlesztők. Gondolok itt pl. PC-n az OGRE3D-re (Torchlight, Venetica, Book of Unwritten Tales, Jack Kaene, Ankh, stb.), vagy mondjuk iPhone-on a Cocos-2D (Zombie Smash!, Alice in Wonderland, stb.), esetleg Androidon a Rokon engine-ekre.

Forradalom!
__________________________________
2e845cb4c3a5b5bd6508455b1739a8a2

Jajj, ne legyetek már ennyire kisshitűek :)
Ópenszószé a jövő. Ugyan mér is ne tudna egy nyitott gáma annyira fel fejlődni mint egy zárt?
Joh, lehet, hogy nem százával fejlesztik félmilliós havibér mellet elsőállásban,
de ott van egykrilliárd embö akkik akár egy projektet is elindithatnak, lehet hogy nem olyan prók, meg nem is fizetik őket érte,
de lennének dögivel. Gondoljatok bele, játszanál a wow-val, valami nem teccüne, átirnád ennek megfelelően a kódot majd beküldenéd, és a következő pöcsben már benne is lenne. Hát nem bjútifúl?

Ez egy MMORPG.

Egy MMORPG-ben az a business hogy penzert biztositasz rozsaszin mupeniszt ($randombullshititem ami masoknak nincs) amit aztan tobb millioan megvesznek (lasd legujabb patas a WOW-ban). Masik a havidij, aztan eventek, aztan gear, aztan.. bla bla.

Tehat ez az MMORPG modelje mondjuk azt. Tehat most van ez a nyilt stuff. Egy regi fos. Ebbol kiindulva kene irni valamit, ami talan meg eredeti/jatszhato is, valami ami jobb mint az Aion es a Wow minimum hiszen valahogy el kell csabitani a nepet.

Itt elakadom mert nem tudom lehet e fizetoset varazsolni ebbol. Ha lehet, akkor talan (de akkor mar scratchrol indulva..). Ha nem, akkor meg megis ki fejlesztene open source mmorpg-t, ki tartana a szervereket uzemben (annyit?!) , ki felugyelne oket, etc etc ETC. A WoW se azert mukodik ugy mert az ugy van megirva. Rengeteg gond volt, de a szemelyzet merete, a 'felkeszultsege' (akkora kockakat nem konnyu talalni :D), etc, mindig biztositotta a szinvonalat.

Vagom vagom mindig ezt osztod meg mindenkire ideges leszel aki barmit is mer szolni a WOWos nonliferekre. Az hogy ez erzekenyen erint valamit sejtet. Gondoltam most is betamadsz, ez van.

Btw igen en mar csak tudom, jopar ilyen embert lattam. Igen, olyant is aki csak par orat jatszik vele egy heten, az is teljesen nyomorult. (Csak arrol beszel, csak abban el igy is, meghatarozza az eletet, de valoszinu o ritka eset. Ezen felul ismerek joparat meg akikkel pl kocsmazni mentunk es foggalmam nem volt mirol beszelnek, csak ment a kocka hablaty. Egy kocsmaban. No comment.)

Attol meg hogy ugy beszelek ahogy szoktam attol meg az leszek aki vagyok... tevedek ? Durva dolog.

(Neked is van egy tapasztalatod, nekem is. Engem csak ilyen emberek vesznek korbe, csak ilyeneket lattam, csak ilyenekkel beszeltem. (Marmint azok kozul akiknek befolyasolja/meghatarozza az eletet es azok kozul akik fittyet se hanynak ra mint pl Te, elmondasod szerint.))

nyilvan "ideges lettem", mert _nem latod normalisan_ a dolgokat.
meg sem lepodom azon, hogy ilyen emberek vesznek korbe teged :)) ;)

kocsmazasnal, meg hogy TE nem ertesz hozza, nem jelent semmit. en matematikusokkal/fizikusokkal ittam csutortokon, mi parameterfuggo integralmaterikakrol beszelgettunk, es mondjuk a 8 fobol 2 nem ertette/nem erdekelte. es? ez semmit nem jelent.

szerintem menj animezz tovabb, Ewkins baratod mar belatta, hogy az jo neki is :))...

Jooolvan. En sose. A tobbiek se akik mar itt irtak. Masok se akiknek emiatt faj a fejuk. Csakis azok akik ebben elnek, meg ...oo.. ja Te.

Az emberek meg... hat igen valahogy az iskolaban nem valogathatom meg ki vesz korul, nem valogathatom meg a testvereim parjait , etc. Egyszeruen ilyen szanalmas alakokkal hozott ossze a sors. Ez van, ezt dobta az elet. :)

Ennél van rosszabb: mikor ugyan ez van csak nem wow-val, hanem valami allulfejlett ratyi szarral.
Engem az őrületbe lehet kergetni, amikor a környékemben pár embert el kap a travian láz, és már köszönés helyett is a "Képzeld mi történt tegnap a 8as szerveren..." szól. :P És ezután természetesen nem váltanak le erről a témáról. Ismerek olyat, aki néha számítógép előtt alszik, hogy x időnként felébredve, este is tudja felügyelni az akkját.

Jovanna, meg fogalmazom jobban.
Arra gondoltam, hogy elindul egy php fájl futtatása. Fut-fut és az a feadata, hogy ő a bot, és persze folyamatosan botolna, (azér lenne használva természetesen a sleep függvény is). És az apache úgy jött ide, hogy az a megvérzésem volt, hogy nem szereti ha valamit tulsok ideig kell futtani.
Hasamra ütök, www.pen-island.com/biszbancsgencs.php-t elkezdem futtattni, akkor az nem fog leállni sose, vagy csak kurva sokára. Vagy az apache ilyet nem korlátoz?

A PHP.nek van saját értelmezője, ami lefuttatja neked az adott kódot. Nem kell hozzá webszerver, csak akkor, ha a kód kimenete történetesen hypertext. Egyébként meg saxus is írta lentebb, hogy ehhez nem php a leginkább ideális.
"no video codec le a win32vel", de "Gentoohoz lehet meg tul fiatal vagy"

Joh ezzel most nem mondtál újjat. Engem AZ érdekel, hogy szerverről meglehet-e oldani PHP-val. [Hogy hasamra ütók, valaki megirná, felrakná valamelyik ingyenes szerverre such as atw.hu, és onnan az "folyamatosan" botolna (igen, valszeg van időkorlátozás egy folyamatban, de akkor most ettől elvonatkoztatva...)]

Nah tisztázodot honorshar által hogy mi a büdös szitu van.

Én enm mmorpg botra gondoltam végig. Hanem travian botra, aztat hittem mindenki erre fog gondolni, mert ezt hoztem fel legutobb.
Nah akkor hogy már mindenki számára konretizálva van. Lehet >>travian<< botot irni phpban, ami egy szerveren fut hosszu ideig?

Bah, ugy utálom mikor nem azér néznbek tudatlannak mert tudatlan avgyok (amugy az vagyok), hanem mert félreértenek (pontosabbn, félreértettem magamat).
[Ha jollátom a kérédesem pár cm-el beljebb van és alatta]

1. CLI modban nincs futasido limit
1/2. Futasidot is lehet vegtelenre allitani.

2. Lehet daemonkent is futtatni.
3. Futasidot is ki lehet kerulni onhivo scripttel. Mi csinaltunk ket projektnel is olyat, hogy az user altal feltoltott adathalmazt eltaroltuk sessionban (nem volt olyan veszes meretu, csak sokaig tartott feldolgozni, mert sok SQL keressel dolgozott). Elso lepeskent beparsolta ezt, majd utana szepen ajaxszal meghivtuk megint a scriptet, hogy dolgozon fel valamennyi adatot (mondjuk olyan 5 mp-re lett belove a futasido). Ha az adott resszel vegzett, kiszedte a queue-bol, es kikuldott a bongeszo fele egy allapotjelentest, majd egybol meg is hivta ujra AJAX-l a feldolgozast, mig el nem fogyott. Szofisztikaltabban is meg lehetett volna oldani ezt a feladatot, de mivel igy a mar meglevo eszkozokbol, gyorsan meg tudtuk csinalni, nem szenvedtunk vele kulonosebben. Nem ert annyit az egesz reszfeladat.

----------------
Lvl86 Troll

Hát talán: donate lehetőségek, mikro díjszabás, stb.stb

Btw a szeró-bérlés azér nem olyan túl-világi dolog. Még a Chakra-nak is van saját repoja, ami sztem egy kissebb közösséget kitudna szolgálni, mint gameserver. [Ha nem kissebb közösségről van szó, akkr meg ugyis van bevétel valahogyan]

(Nem remlik m34n -t miert kene gyaknom, de inkabb maradok a kinti modszernel mintsem jatekban eroskodni.)
Csak komolytalanság szintjén értettem :P

Igen, de mondtam, hogy kiss közösség. Azt nem akarom elhinni, hogy egy átlag szeró ne tudna kielégiteni - hasamra ütök- 50 ember közötti UDP forgalom igényt. Joh, nem vagyok otthon az ilyen témában, de pl. egy átlag mai géppel tudsz szinglizni BF2-vel úgy hogy 64-re állítod a botok számát (magadat beleértve). Jobb grafika+ai+interaktívabb, mégis eldöcög a gépeden.
És ahogy említettem, ha ennél több online játékosról van szó, akkor eleve már nem kezdő projekt, sztem.

Egy MMORPG szerveren azert nagyobb dolgok folynak. A BF BC2 -hez is kene egy jo eros gep csak a hitek, epuletek rombolasa, etc lekezelesere, alacsony reszponzivitasra. MMORPG-knel vannak eventek, milliofele inventory item, etc etc. Nem sorolom. Ha egyszer jatszol majd eggyel, rajossz. (En mar jatszottam egy ideig WoW-al, piszkaltam a hozza levo szerver emulatorokat, beleirogattam, javitgattam oket, adtam a jatekhoz extra dolgokat... (de akkor is egy fos jatek es utalom. :D))

Hát hogy valamiben sok item van meg event az nem jelenti azt, hogy nagyobb is tőle az igényelt erőforrás.
Most az, hogy az vendor-nál 100 vagy 10000 item közül válogathatok, nem fogja növelni a terheltséget. Az eventek meg egy szimpla script (+modellek stb. amik már kliensoldalon telepítve vannak). Ráadásul megengedett a magasabb latency. Amugy játszttam már wow-val (eredeti), aion-nal (eredeti), meg még pár gagyibbat is ki próbáltam, de ez nem jelent semmit :P

Akkor jatsz torttel, less bele hogyan mukodik, futtass sajat szervert..nem tudom mi kene hogy ralass.

Most az hogy 100 vagy 10k item van az annyit tesz hogy sokkalta nagyobb tablakkal dolgozik a gep, es arra is ugyelni kell hogy melyiknel kinel milyen esely van ra, bla bla bla. Gondolj bele/toprengj el rajt majd.

+1
Volt idő, amikor próbálgattam én is wow szerver-emulátorokat, pusztán hülyeségből.
Azért elég komoly adatbázis ült mögötte már kb 3 évvel ezelőtt is, bár azóta nem foglalkozok játékokkal, főleg nem wow-val, de azóta ez csak 3-4-5szörösére növekedhetett.
Már akkor is voltak több 10ezer rekordos táblák, ilyesmi. Szóval 40-50 játékosnál már piszok nagy terhelést okozhat, a kis latency meg ugye szempont.

uh, ne haragudj, de most felrohogtem :D
"tobb 10 ezer rekordos tabla" az mar nagy?


mysql> SELECT table_name,engine,table_rows,data_length,index_length FROM INFORMATION_SCHEMA.TABLES where TABLE_SCHEMA='xxxx';
..
| stat                            | InnoDB |  232425945 | 11148460032 |  15378382848 |

232m sor. ennel van olyanom, amin 5-6x ennyi a terheles.. :)

Na es ezen van valami real time adatbanyaszat, vagy csak logolsz bele a nagyvilagba? :)

Elozo projektemnel futottunk bele olyanba, hogy ugyan csak 5-6 tabla <100k rekord kozott kellett kapcsolatokat vizsgalgatni, csak ezekre surun kellett lekerdezgetni (termek-parosito funkcio).

Mivel eselytelen volt ugy megirni a cuccot, hogy SQL-bol gyorsan elvegezheto legyen a feltetelvizsgalat*, a vege az lett, hogy C++ -ban irtunk egy programot, ami idonkent kigeneral egy par millio rekorods cache tablat, hogy mi mivel kompatibilis (ezt is lehetne optimalizalni meg kulon in-memory megoldassal, de annyit nem er). C++ -s program elott volt egy PHP+pl/pgSQL -s megoldas is vegen mar orakig generalt. ;) Most mar 5p alatt van boven.

* Ahhoz a megrendelonek kellett volna visszavenni az igenyeibol.

----------------
Lvl86 Troll

ezen nincs realtime, a masikon van, ott 70 millio rekord van, az indexek kb 3x akkorak, mint a tenyleges adatmennyiseg. viszont realtime kell grafikont dobalni belole*.. :)

*: nalunk is hasonlo a dolog. irtam egy java frontendet, ami a db elott megy, o nyel el minden adatot, es sokkal nagyobb felbontasban tarol adatot, mint a db. most van egy masik projekt, ami nem munkahelyi, hanem idosor-analizis (logfajlokra, meg idofuggo dolgokra idealis), majd lehet megnyitjuk opensourceba.

Probaltal mar MMO szervert uzemeltetni? Ismeros csinal egyet, jelenleg 10 geppel mennek, es vannak ott nem szar vasak (2xNehalem, 72G ram dedikalt DB szervernek, stb.). Persze van dedikalt web es fejlesztoi teszt szerver is.

Nem olyan ez, amit csak ugy hobbibol lehet csinalni.

----------------
Lvl86 Troll

Jo én sem azt mondtam, hogy elkérem valami veterántól a c64-ét és 1000 player slotos szervert üzemeltetek vele...
Hanem úgyhittem, hogy azér >>alacsonyabb<< slotszámú szerver nem lehet olyan nagy leheterhelés alatt :)

De én elhiszem neked mer én elég noob vagyok az ilyen területeken. :P

Btw. ott van pl. a tauri tört wow szeró. Néztem, volt mikor online player 3500+ volt. Gondolom ott azér nem ugy nyomják mint a te ismerőseid :)

Annak meg nincs ertelme. MMO-nak pont az a lenyege, hogy sok ember jatszik egyszerre.

Amugy erosen fugg attol is, hogy hogyan van megirva a cucc. Peldanak okaert amit ismeros uzemeltet, az nagyon nem jol. :)

Ment is kemenyen a turas, hogy azert megiscsak multithread legyen es ugyan hasznalja mar ki azt a masik 7 xeon magot is maga mellett., hogy ne egy szerencsetlen C2D/i7 -t kelljen az egekbe huzni, mint application szerver.

Terheles amugy valoban nem linealisan nott. Mikor kezdte, akkor parszaz usert birt el egy Athlon64, par giga rammal. Most a parezres nagysagrendhez kell 2 db 2xXeon-s gep sok-sok rammal es normalis diskkel.

----------------
Lvl86 Troll