Figyelem, nem csak „vetítünk”! (X)

Címkék

Hogy minden rendben menjen a napi prezentációink során, nem mindegy hogyan alakítjuk a céges audiovizuális megoldásainkat. Az AVM szakértőitől megtudhatjuk. Kérdezzetek! További részletek »

Hozzászólások

gondolom, ha tőlük vásárolsz, akkor ők megoldják....
mivel ez egy hirdetés... nem is meglepő.
felvetik a problémát, és majd ők jó pénzért megoldják.

bár lehet ezekre a kérdésekre google-ből is választ kapsz, mikor tudod mit kell figyelni irtó sok teszt van, és ha megvan, melyik játszik, akkor azt megnézed a boltban, és megveszed...

marketing szempontból talán egy netes "előadás" jobb lett volna, de lehet ez egy kampány kezdete, ahol az elején felvetik a kérdést, és folyamatosan csöpögtetik a válaszokat, fentartva az érdeklődést... viszont ez az, amire ebben a témában legtöbbünknek nincs ideje....

teljesen laikus kerdesem lenne, leven a projektorokhoz lovesem sincsen. a jovoben szamos konferenciat csinalunk, melyek jellemzoen 200-250 fos mozitermekben lesznek (cinema city), ahol nincs beepitett konf technika.

a vaszonra egy ekkora teremben bosegesen megfelelo ha egy 4x3 meteres kepet vetitunk. a projectort a szekek kozotti szeles kozlekedon lehet elhelyezni, 10-15 meteres tavolsagban a vaszontol.

ha berlek egy projectort 30-40e / alkalom. ilyen parameterek mellett mire kene ugyelni spec szinten, ill milyen egy erre megfelelo kozepkategorias eszkozt ara. nyilvan merlegelnem, hogy erdemes e beszerezni, vagy berelni.

sajnos nem minden teremben van projector. a legnagyobb plazas mozikban is - a tizensok teremben - csak 2-3 teremben van megfelelo technika > projector a mennyezeten. szoval ne tevesszen meg, a konferenciakon a kep sosem a mozi vetitojebol jon.

a konf koltegeinek optimalizalasa (ertsd megfelelo meretu terem) miatt sok esetben olyan termet kell valasztanod, ahol pont nincs projector (pl egy kisebb szekcio egy kisebb teremben).

aztan itt van meg az a problema is, hogy a legnagyobb termet kinovod, igy at kell vetitened a kepet egy masik optimlalis meretu terembe. ilyenkor hely es a kabelezes kotottsegei miatt sok esetben a szemben levo termet kell valasztanod (oda tudsz a legrovidebb uton atkabelezni a mozi alatt futo kijarati folyosokon), ahol megintcsak lutri, hogy van vagy nincs beepitett technika.

egy 100 es egy 200 fos terem kozott akkora ardifi van, hogy nem eri meg csak azert valasztani egy termet, mert ott van beepitett technika, sok esetben jobban megeri neked telepiteni a technikat.

Kedves PestiSrac!

Kérdésed inkább gyakorlatias, mint laikus! :)

1. A 4x3 méteres kép lehet, hogy kicsi lesz és a hátsó sorokban már nem tudják elolvasni a preziteket!
Különösen igaz ez, ha 16:10 vagy 16:9 képarányú lesz az előadás anyaga, mert akkor a 3 méter képmagasság kapásból csak max. 2,5 méter.
2. Ekkora képmérethez minimum 5000-7000 ANSI fényerejű projektort javasolnánk. Persze függ attól is a láthatóság, hogy milyenek lesznek a fényviszonyok...
3. Nem biztos, hogy 10-15 méterről lehet vetíteni ekkora képet. Illetve természetesen lehet, de nem a normál (standard) lencséjű gépekkel, mert azok inkább kb. a képszélesség x2 távolságból tudnak vetíteni.
Szóval ha ragaszkodtok ehhez a távolsághoz és nem tudtok közelebbről vetíteni, akkor csere lencsés projektort kell használni!
4. A bérleti díj (kb. 40-50.000,- / nap) nagyjából reális egy ilyen projektorra. A vásárlás függ attól, hogy hány napig akarjátok bérelni. Egy új gép ára - márkától függően - (min. 5000 ANSI, WXGA felbontás, 16:10 képarány) nettó 800-900.000,- HUF.

Ha a vásárlás mellett voksoltok, akkor 4:3 képarányú és XGA felbontású gépet már nem szabad megvásárolni! Gondolkodjatok inkább a wide-os (16:10) WXGA gépben, mert minden wide-os ma már, a digitális csatlakozási lehetőségről (HDMI, DVI-D) nem is beszélve!

Reméljük tudtunk valamennyit segíteni! :)

igen, a 4x3metert inkabb csak nagysagrendnek irtam, nyilvan az arany mas, ugyanakkor jogos, ennel azert nagyobb kep kell. a 10-15 meter azert kell, mert a pulpitus is kozepen van, s az eloado folott mindenkeppen el kell lonni a kepet, nehogy leolvadjon a retinaja. ugyanakkor ha jol szamolom az altalad leirtakat, egy nagyobb kepmeret mellett a 10-15meter tavolsag kiadja a ketszeres kepszelesseget, igy normal lencses gep megfelelo lehet.

sokat segitettel, koszonom. ket opcio maradt, berlet, esetleg valamifele lizing.

Ha wideban gondolkodunk, akkor pl. 6,4x4 méteres kép jó lehet. A gépeknél van egy vetítési arány/throw ratio, pl. 1,5-2:1 ez azt jelenti hogy 1m széles képet 1,5 és 2m közötti távolságból vetíthetsz. 6,4m széles képhez, hogy a 10-15m távolságot tudjuk min. 1,56-2,34 throw ratio tartomány kell. Ilyen a könnyen hordozható, max 4 kg gépekben elvétve van és az elérhető fényerő max. 4000 lumen. A kivezető megvilágítás mellett ez tökéletes.
A következő kategória a 6-9 kg-os, általában cserélhető lencsés vetítők. Itt már szélesebb a throw ratio választék és a fényerő is magasabb kb. 5-6000 lumen, viszont az ár 700000+. Ezzel a kategóriával érdemes már dolgozni, ha csak jegyzetelhető "fél" világosságot szeretnél.
Ha viszont teljes világítást akartok, akkor még feljebb kell menni, a projektorok 16kg+, az ár meg 1,5millió+.

Egyébként a középkategóriától már van oldalirányú lencsemozgatás és trapézkorrekció, így ha nem tudjátok a vászon közepével egy vonalba tenni a vetítőt a képet mégis el tudod tolni középre.

Ha a számos alkalom 10 feletti, akkor inkább vásároljatok és mindig lesz rendelkezésre álló gépetek.

Projektor- és optikafüggő. Oldalirányba általában 10-25%, fel-le akár egy egész vetített képet mozoghatsz a középvonalhoz képest. Nagyon közelről vetítő lencsénél kisebb ez a távolság, távolabbról valamivel nagyobb. Az a baj, hogy nemigen térnek ki erre a specifikációk, mert a használt optikán is múlik, nem csak a projektoron.

A legjobb lenne, ha tudnánk konkrét gép-optika párost, de a te helyzetedben még jobb, ha a helyszínt ismered. A te mozis alkalmazásaidnál a le-fel állítás nem tűnik problémának, valószínűleg az oldalirány lesz a kritikus. Ha véletlenül olyan környezetbe kerül a gép, ahol nem elég a lens shift, akkor további lehetőséget jelenthet a digitális trapézkorrekció (nincs mindegyik gépben), ami viszont képminőségromlással jár.

Nagyon lassan jön be az oldaluk.
Nekik pedig egy gyorsabb szerver kéne, hogy minden rendben menjen.

http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/541262_402768439733178_2…

Itt például egész komoly hálózat alakult ki, nem csak jelforrás (PC, laptop, interaktív tábla, dokumentumkamera, DVD) választható ki, de ízlés szeirnt küldhetjük jobbra, balra, középre a jelet, külön-külön, mindre vagy vegyesen is.

Mondani sem kell, nem két perc megtervezni egy ilyet - de azt sem, hogy nem kell ekkora ügyfél ahhoz, hogy komolyan elgondolkodjunk a rendszer összetevőin és persze azon, ilyen rugalmasnak szánt használat mellett pl. mennyi idő lehet egy konzumer kábel elhasználódása :)

A SOTE jó példa arra, hogy ha spórolunk, legalább szakértőtől kérdezzük meg, min érdemes (bár még mindig jobb megoldás lehet mindenből eggyel "rosszabbat" beszerezni, mint - mondjuk - örökölt, gyengus konzollal megtámogatni a csillogó új projektort).

Kiegészítettük a cikket, olvassatok, véleményezzétek, kérdezzetek!

U. I.: Sosem volt még ilyen egyszerű rendszerintegrátorok véleményét kérni. Ha az érdekel, hogy játékhoz (vagy éppen 100 hüvelykes programozáshoz) milyen vetítőre/vászonra/rendszerre érdemes spórolni, arra is válaszolunk.

PestiSrácnak és a többieknek,

Bérelj vagy vásárolj projektort? Jó kérdés ha nem napi rendszerességgel használod.

A bérlet előnye, hogy mindig olyan gépet kérsz, ami passzol a rendezvényedhez. Kicsit, közepeset vagy nagyot függően a helyszín adottságaitól, a fényviszonyoktól és a résztvevők számától.

Viszont, ha nagy valószínűséggel belőheted a kategóriát, akkor érdemes számolni. Az új érték 5%-a alatt nem nagyon lehet bérelni. Ha belátható időn belül csak 4-5 alkalom lesz, akkor bérelj, 10 körül már megfontolandó a vásárlás, 15 felett pedig „kötelező”, ráadásul mindig van projektorod.
A belátható idő pedig több is lehet, mint 3 év. Egyrészről általában 3 év a garancia, ha utána elromlik már nem biztos, hogy gazdaságos a javítás. Másrészről könyvelés szempontjából 3 év alatt amortizálhatod, és ennyi idő alatt talán még a technikai avulással sem kell számolni.

Még egy kis adalék felbontásokhoz, képarányokhoz.

Ahogy a lapunkon olvasható első kérdés is felveti, sokszor okozhat problémát, ha notebookot szeretnétek projektorhoz csatlakoztatni, de a két eszköz képaránya, felbontása eltérő.

Miért olyan nagy probléma ez?

1. Nem szeretnénk fekete/fehér csíkokat a kép oldalán vagy alul/felül.
2. Egyébként is jó volna kitölteni a teljes képet a prezentációnkkal/miegyébbel, hogy több információ férjen el a képen mindenféle torzítás nélkül.

Szerencsére erre is létezik megoldás. Egész pontosan céleszköz, amire érdemes is beruházni, ha olyan a helyzet, hogy a projektort "egymásnak kell adogatni". Így néz ki:

http://www.kramerelectronics.com/zoom.asp?name=VA-1VGAxl&file=/images/p…

Ez egy kicsit bonyolultabb darab, de szép példa az EDID emuláció nevű technológiára.

Mi is az az EDID? Hagyományosan azt az információt hívják így, amit a megjelenítő küld a forrásnak (notebooknak), mielőtt ténylegesen megjelenítené annak képét. Ez tartalmazza, hogy milyen felbontásokra képes, így csak ezeket fogjuk látni a számítógép beállításai között is. Az EDID emuláció (amelynek fejlettebb testvére az EDID management) akkor jön a képbe, ha a gépünk drivere nem ajánlja fel a kívánt képarányú felbontásokat: ekkor egy emulált jel segítségével "rákényszeríti" a notebookot az emulátorba "csomagolt" felbontások közül arra, amit a projektor használ. Így nem szükséges semmilyen felhasználói állítás.

Egy kollégánk írta az imént Facebookon: "Ma már annyira padlón vannak az árak, hogy szinte már az a gyanús, ha valaki egy kisebb kaliberű gépet akar kibérelni...:-) persze a profi kategória az más. Ma megkerestek, hogy szabadtéren 13h kezdéssel szeretnének egy három méter széles képet vetíteni projektorral, de csak másfél órára kellene valami olcsón kibérelhető gép, aminek jó képe van a napsütésben is...:-)"

Egy jótanács: tűző nap mellett felesleges azt vizsgálni, hány tízezer ANSI-s projektor lenne megfelelő a célra. (Ugyanez áll a kontrasztarányra: sötétített szobában látványos, félhomálynál már elhanyagolható a különbség az egyes projektorok között, hacsak nem az árcédulát nézzük.)