E heti éttermi élményeink(m)

 ( FébertI | 2009. július 18., szombat - 15:29 )

Tisztelt Étterem tulajdonos!

Tegnap az Ön éttermében töltöttem az estét férjem és külföldi barátaink társaságában.

Szeretném önnel megosztani a hétfő esti élményeinket.

Együtt szerettük volna eltölteni az estét vacsorával és beszélgetéssel. Barátaink svájciak illetve az egyik közülük olasz. Miért is gondoltam arra hogy az Ön éttermébe menjünk?
Gondoltam hogy az étterem „feelingje” kellemes, az ételek finomak. Mivel a kommunikáció elég hangosan zajlik közöttünk hisz erős karakterek vagyunk az olasz mentalitás pedig „megköveteli” a széles gesztusokat ezért is megfelelő az én étterme hisz ott van TÉR.

Ami miatt Önnek írok az a személyzet viselkedése miatt van.

Roppant kellemetlenül éreztem magam hisz én ajánlottam hogy menjünk a xxx étterembe. Az étel elfogyasztását követően elég nehéz volt újra felvenni a „szemkontaktust” a személyzettel hogy mi még szeretnénk rendelni. 10 óra után csatlakozott a lányom és barátja a társaságunkhoz. Elég sokat ott kellett ülni mire észrevették őket. De ez annyira nem is gond számomra.

A est végén volt a kellemetlenség igazán. Nem tudtuk hogy 11 órakor zárnak Önök. Barátaink akik világlátottak már szóvá tették hogy nem értik itt miért kapcsolgatják a villanyokat le... külföldön ilyen esetben a pincér odamegy az vendégekhez és udvariasan közli velük hogy záróra fog következni 11 órakor. Így minden rendben is lenne... Mi meg persze ültünk ott hisz gőzöm nem volt meddig is vannak nyitva Önök... Aztán egy srác kiment az ajtón majd hangosan visszakiabált hogy már zárnak. Milyen udvariatlan kommunikáció ez? Persze indirekt módon ez nekünk szólt.

Majd szóltam hogy szeretnénk fizetni külön. Azt a felvilágosítást kaptam hogy előre kellett volna szólnom. De mikor előre? Rendeléskor?
Amikor jeleztem a fizetési szándékot már beütötte a pénztárgépbe, de közölte hogy ott tételesen fel van tüntetve minden tétel. Mondtam rendben.

Ekkor jött a pincér hozta a szalagot hogy fizessünk. Érthetetlen volt hogy egyben egy összegben? A válasz az volt, igen.

No aztán erre kiakadt a barátunk. Hisz CSAK Magyarországon van úgy hogy az emberek „köröket” fizetnek. Nyugat-Európában mindenki maga fizet külön-külön. A hölgy jelezte hogy náluk mindenki egyben fizet és ő azt hitte hogy egy család vagyunk. Borzasztó volt ezt megélnem meg a hangnemet is.

Semmibe sem tellett volna neki, hogy akkor tételesen végigmegy a listán és mindenki kifizeti amit fogyasztott és ő pedig megkapja a végösszeget.
11.600 Ft ot fizettünk. Ezzel csak azt jelzem hogy nem kisfröccsözni voltunk. A külföldiek mind egyetemi végzettségűek, nem az utolsó „tahó” embereknek gondoltam volna a magyar vendéglátást megmutatni. Ráadásul az olasz sráchoz augusztus elején még jönnek látogatóba rokonok akiket szintén az Ön éttermébe gondoltam volna levinni.

Ön mit tenne a helyembe? Hogyan érezte volna magát a helyemben?

Üdvözlettel:

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.

Ismerős szitu sajnos. Nyugodtan írd ki az étterem nevét, szerintem ezek után ez a minimum.
______________________________

http://buthidae.neobase.hu

Figyelj FébertI, ezzel a fogalmazással és helyesírással saját magad is lejáratod ám.
:)

tavol all tolem h febertitit vedjem, de mi baj van vele?

Csak udvariassági formák, vesszőhibák, névelők egyeztetése, tagolatlanság, értelmetlen mondatok..

Arra próbáltam utalni, hogy indulatosan nem szabad levelet írni, vagy legalábbis illik utána mégegyszer átolvasni elküldés előtt. Mert így se füle, se farka.

Valószinüleg az agyam még nem volt a magyar nyelvre teljesen visszaállva. Bár gyenge mentség ez.

11.600 Ft-ot összesen?

Be kell állni a pult tulsó oldalára, és rájön az ember, hogy nem is olyan egyszerű a dolog, mint elsőre tűnik, és miért történtek úgy a dolgok, ahogy... Azt neked kell mérlegelni, hogy mennyire jön be a hely, megfelel-e számodra, vagy nem, mész máshova, vagy elfogadod az írott és íratlan szabályokat is... Személyes tapasztalat, hogy sokan nem nagyon foglalkoznak pl. a nyitvatartással... Gondolom ki volt/van téve a bejárat körül, csak nem vettétek észre, nem foglalkoztatok vele... Sokan azt hiszik, záróra előtt fél óra, órával beesnek, és majd miattuk a személyzet hajnalig marad (miközben a napi 10-12 órás nyitvatartás mellett is van/lehet akár 4-8 órás "pangás" is), a tulaj meg a jó hírnévre való tekintettel eltekint a későn beeső vendégeken megkeresett (majd a túlóra miatt el is bukott) haszontól... Hát, ez nem mindenhol így működik, persze van az a pénz, amiért bárki nyitva marad, de ezt hajlandóak lennétek, lettetek volna megfizetni? A bevételt, nyereséget nyitvatartási időben kell megkeresni... Valószínűleg a pincér korábban már párszor megtette, hogy a vendéget tájékoztatta a közelgő záróráról, csak erre a legtöbben (pláne az erős karakterűek közül) nem épp pozitívan reagálnak, vagy csak szimplán a borravalóval (illetve annak "elfelejtésével") honorálják a figyelmeztetést, esetleg elüldögélnek az asztalon levő ételek, italok mellett. A pincér csak akkor zárja le a számlát előzetes jelzés nélkül, ha már záróra van, és a vendég ezt nem hajlandó észrevenni, elfogadni, és kérni a számlát... Ha egy étterem este 23-kor zárni szeretne, akkor 22-22:30-tól már nem nagyon szabad ételrendelést felvennie, max az egyszerűbb, gyorsan elkészíthetőeket, a desszerteket, és a "gyorsan" fogyaszthatóakat...
Tény és való, hogy a blokk tekintetében is fejlődni kellene, a rendelés tételes elszámolása alap dolog... Bár nemtom mit fogyasztottatok, és pontosan hányan (6-7?) voltatok, de 11600 nem tűnik soknak 4 felnőtt, és a 2 később érkező esetén (gondolom leves, desszert, és "főétel", italfogyasztás is volt)... Szép, és jó dolog a bontott számla, de a pincér azért tart egy kicsit ettől, mert ha van egy tétel, aminek "nincs meg a gazdája" (tökmindegy, hogy miért, lehet szimplán csak elfelejtette a vendég, esetleg az asszony, férj, gyerek rendelte, fogyasztotta ...), akkor azt jó esetben a pincér a saját pénzéből (borravalóból,standpénzből) kell fedezze a tulaj felé... Esetleg olyat is felszámoltak nektek, amit nem is rendeltetek, fogyasztottatok, bár ez talán nem jellemző. Esetleg a Tulaj adta ki utasításként, hogy egybe kell beütni a dolgokat, hála a törvénykövető és együttműködö ellenőrzési szerveknek, előírásoknak,... Tegyük fel, hogy összesen 8 ugyanolyan italt fogyasztottatok, és a bontás után egynek nincs meg a "gazdája", kitől kérje a pincér az összeget? Ha mondjuk 1 asztalt nem csak 1 pincér kezel, mégcsak nem is emlékezhet rá, hogy hova mit vitt..., és nem csak 1 asztal, vendég van /pincér/nap, szóval... Hidd el, ezek megtörtént és gyakori esetek... Egy jó éttermi szoftver persze nagy segítség lehet, gondolom ilyen nem volt, hisz akkor a bontást akár utólag is könnyedén meg lehetett volna ejteni. Gondolom a fecni, amire a pincér felvette a rendelést meg már a kukában landolt, amint a blokk elkészült ...
Nem azt mondom, hogy az étterem és a személyzet hibátlan, és tökéletes, sőt... De a vendégek is nagyon sokfélék...
Én a helyedben kértem volna az étlapot, és magam bontottam (ellenőriztem) volna a számlát. Tudom, ez ciki, és nem a vendég dolga, de talán tanult volna belőle a pincér, és legközelebb már ez is ment volna flottul, valamint megkapnád, megkaptad volna a neked járó és általad elvárt figyelmet, tiszteletet, kiszolgálást... Ott és akkor kellett volna hívni az üzletvezetőt, konyhafőnököt, vagy valakit, aki legalább foglalkozott volna a problémáiddal... A borravaló ugrott, vagy csak az előzmények következményeképp csökkentettétek az összeget?

Mar megbocsass, de alapvetoen mindig a vendegnek kell a kedvere tenni, es nem pedig az etterem vezetojenek/alkalmazottainak. Az, hogy vannak olyan emberek, akik kozonyosen veszik tudomasul a zarora bejelenteset, meg nem jogosit fel a figyelmeztetes nelkuli bezarasra. Foleg nem az ajtobol felig visszahajolva torteno bekiabalasra. Barmi tortenjek is, barmilyen is legyen a vendeg, a pincernek kotelessege az udvariassag szabalyait maximalisan figyelembe venni a munkaja soran. Nem hiszem, hogy te az ettermedben joneven venned, ha az alkalmazottaid felvallrol beszelnenek a vendeggel, aki mellesleg a kenyeredet adja.

A blokk kerdese mar mas lapra tartozik. Amikor a vendeg fizetni ohajt, elvben jeleznie kell, hogy kulon-kulon fogjak a szamlat kifizetni, es amennyiben ez nem lehetseges, a pincernek errol tajekoztatnia KELL a vendeget. Az elozekeny pincer esetleg a fizeteskor jelezheti a tobbtagu tarsasagnak, hogy bontott fizetesre nincs lehetoseg - teljesen mindegy, milyen indokkal.

Persze, lehet azzal jonni, hogy a pincerek faradtak, sok a dolguk, etc. am ez olyan erv, ami ez esetben nem igazolja az etterem tettet, ugyanis a tulajdonosnak figyelembe kellene venni, hogy a tulhajszolt pincerek nem kepesek olyan minosegu munkat tenni az asztalra, amilyent az etteremben elvar a vendeg. Ez vegso soron a tulajdonos szamara rossz, hiszen jovobeli beveteltol esik el, es az etterem hirneve csorbul.

Egy sertett vendeget baromira nem vigasztal az, hogy legkozelebb esetleg megkapja az elvart tiszteletet es megbecsulest. A vendeg akkor es ott iteli meg a helyet - foleg ha ritkan jar oda -, megpedig a dolgozok viselkedese alapjan. Es ha sertve erzi magat, akkor nincs legkozelebb. Ma mar tartunk ott arban, hogy az ember ketszer-haromszor is meggondolja, hogy a penzeert milyen banasmodot hajlando elturni. Marpedig a legtobbunk ugy van vele, hogy az o veres veritekkel megkeresett penzeert marpedig igenis banjanak vele tisztessegesen, mert ennyi erovel ehet otthon is, es az meg raadasul olcsobb is.
--

()=() Ki oda vagyik,
('Y') hol szall a galamb
C . C elszalasztja a
()_() kincset itt alant.

Egyetértünk! Én csak próbáltam rávilágítani pár dologra, amibe a vendégek nagy része talán bele sem gondol... A tulaj valószínűleg nem nagyon foglalkozik sem a vendégek, sem a személyzet igényeivel, és ennek megvan/meglesz a böjtje is. Köztudott, hogy a pincérek nagy része nem a fizetéséből él meg, hanem a jattból, és a standpénzből (itthon legalábbis, még 4-5 csillagos hotelek esetében is)... Nem egy menő Hotelben kék könyvvel (vagy vállalkozásba kényszerítve) foglalkoztatnak szinte mindenkit, de sok esetben az alkalmazottak több, mint felét!!! Ha a tulaj (joggal) azt mondja, nem hajlandó a túlórát fizetni, zárjanak be, ahogy tudnak, akkor fordul elő hasonló eset... Ha a vendég venné a "fáradtságot", és legalább az alapvető szabályokat (nyitvatartás) el tudná fogadni (enyhén pityókás hangulatban is), talán az alkalmazottak hozzáállása is javulna... Hidd el, erre a legtöbbjük nem képes (hisz ők szórakozni mennek, nem dolgozni!!!), de még ha képes is lenne, elég 2-3 vendég/nap, vagy /hét, aki(k) miatt az ilyen esetek még azokkal is megtörténnek, akik egyébként tisztában vannak az alapvető "házirenddel", és be is tartják azt! Rengeteg (jellemzően külföldi) vendég képes RENDSZERESEN, többszöri, UDVARIAS jelzés ellenére is záróra előtt 30-40 perccel beesni, berendelni a legidőigényesebb ételeket (amit a pincér zárórakor fel is szolgál), majd ezután egy jót dumálnak, szórakoznak pár ital mellett, nyista vagy csak minimális borravalót hagyva a pincérnél... Ezek a dolgok egyszerűen nincsenek belekalkulálva az árakba! Ha bele lennének, akkor meg az lenne a baj. Nameg a pincérnek, szakácsnak, és a személyzet többi tagjának is van családja, egyéb elfoglaltsága, és szeretne tisztában lenni, kb meddíg tart a munkaidő, ...
Én olyanról még nem hallottam, hogyha egy nagyobb baráti társaság ünnepelni szeretne, a tulaj ne alkalmmazkodott volna egy akár hajnalba nyúló nyitvatartással, de ezt előre kell(ene) tudni, és pár vendég esetén tényleg veszteséges!!! Ha egy teltházas éttermet zárórakor bezárnak, az valóban gáz, de itt nem ez történt... Az is más, ha egy hűséges, jattos törzsvendég miatt nem tudnak bezárni, meg az is, ha egy olyan vendég teszi mindezt, aki jó esetben 1-2x étkezett már az étteremben. Sokan kezdetben még többet is jattolnak, mint amennyire a pincér számít, csak az a baj az ilyen vendégekkel, hogy ezen jó szokásukat idővel elhagyják, és a borravaló, mint olyan, hamar akár teljesen meg is szűnik. Sok helyen a környékbeli lakók kihívják a rendőröket, ha pl egy társaság miatt az éttermek, szórakozóhelyek nem zárnak be időben! Namost ha lesz ebből egy szép feljelentés, ki fogja állni a cekket? A vendég, akinek nem is tudják az étteremben az adatait? Kötve hiszem...
Persze, ezek a dolgok nem jogosítják fel a személyzetet hasonló viselkedésre. Én épp ezért nem megyek záróra előtt 1-2 órával sehova, vagy hamar, még idejében távozok, hisz hasonló kellemetlen szituációknak tehetem ki magam, feleslegesen...

Valamit nem ertettel meg: azt, hogy a pityokas Jozsi bacsi leorditotta a pincer hajat, amikor szolt, hogy zarora, miert nekem kell megszivnom? En nem szoktam senki hajat leorditani, csendben bemegyek, es elfogyasztom az etelemet/italomat, majd tavozom. A mas bune miatt ne en szopjak mar a sajat penzemert.

Nem mondtam, hogy tartsanak nyitva a hivatalos idon tul is, sot en is tamogatom azt, hogy zarjanak be, illetve feloraval zaras elott mar csak italt szolgaljanak fel. En arra kaptam fel a vizet, hogy nem lehet szolni. Miert ne lehetne? Meg ha azt mondom, hogy egy kis hangszorobol jon egy ertheto, udvarias hangereju es stilusu felszolitas, az is eleg, mert egy etteremben az ilyesmi feltuno, plusz raadasul megvan az a sajatos baja, hogy nem orditjak le a pincer hajat. Mennyi is egy kis hangszoro beszerelese? Nem olyan sok. Viszont baromi sokat tud dobni a megitelesen.

Az az erzesem, hogy itt mindket felrol boven tortennek hibak, amiket lehet mentegetni igy vagy ugy, de attol meg hibak maradnak. Mindket oldalnak melyen el kell gondolkodni, hogy mik azok a dolgok, amik nem kerulnek penzbe, megis dobnak a minosegen egy csomot. Nagyon sokat lehet dobni egy etterem hiren a felszolgalo szemelyzet megfelelo oktatasaval, eroteljesebb szuresevel, valamint a hely iratlan mukodesi szabalyainak megfelelo kialakitasaval.
--

()=() Ki oda vagyik,
('Y') hol szall a galamb
C . C elszalasztja a
()_() kincset itt alant.

Ismét egyetértünk. De hidd el, és értsd meg, az alkalmazottak (még a kevésbbé lelkesek, tapasztaltak) is valószínűleg rengeteg visszajelzést, ötletet adnak, adtak a (kis)főnöknek (üzletvezetőnek), akik gondolom nem nagyon foglalkoztak a javaslatokkal, csak miután Ilona (egyébként nagyon helyesen) mailezett, és feltette a story-t ide, a hup-ra... A pincérhívó is nagyon jó dolog, bár sajnos nem annyira olcsó, hogy egy (mindegyik) vidéki III. kategóriás étterem is megengedhesse magának, illetve hogy ne tűnjön olyan értékesnek, hogy megérje ellopni, mer az olyan frankón mutat a szoba falán... Legalább strappabíró és jól rögzíthető lenne. Az szintén szempont, hogy a pincér ne kapcsolja ki, mert a vendég (vagy a társaságból egy gyerek) állandóan azt nyomkodja, feleslegesen futtatgatva a pincért. Azt hinné az ember, hogy egyetemi végzettségű emberek lévén a kommunikáció nem lehet nagy probléma, de nekem FébertI itt a hupon sem tűnik túlságosan kommunikatívnak, és ezt már megfigyeltem, hogy ő többnyire bedob egy témát, és annyi... Persze, most jön a duma, hogy erről szól a blog... :)
Nahh mindegy. Ha a pincér nem szaladgál az asztalhoz percenként az a baj, ha szaladgál, az a baj. De kérdem én, a vendég minden esetben egyértelműen jelez a pincérnek? Mégcsak véletlenül sem fog egy x fős társaság külön-külön 1-2 perces eltéréssel ételt, italt rendelgetni, ugye? Szerintem ezek személyenként, földrajzi elhelyezkedés szerint nagyon változóak, és eltérőek, valamint sok helyen csak a szükséges minmum létszámmal dolgoznak, szóval lehet, hogy "úszik" a pincér, és ezért nincs ideje egyből az asztalhoz futni, de persze ezt sok vendég akkor sem veszi észre, ha már a pincérek már "négy kézzel" hordják az ételeket, italokat.

"Az az erzesem, hogy... szabalyainak megfelelo kialakitasaval. "
Bár nemtom melyik étteremről van szó, közöm sincs hozzá, még csak védeni sem akarom egyik felet sem, ez a viselkedés tény és való hogy megengedhetetlen. Én azért meghallgatnám az alkalmazottakat is, és valószínűleg a főnök is meg fogja ezt tenni. Jó lenne ismerni több véleményt, több nézőpontot is... Az meg egy másik dolog, hogy egy II. III. kategóriás étteremben 6 fővel 11600,- Ft-os számlával nem várom, nem várhatom el, hogy aranyevőeszközökkel, somelierrel fogadjanak, neadjisten szinkronban, angol felszolgálásban részesítsenek, persze kultúrált hangnemhez és kiszolgáláshoz jogom van...
FébertI ha nem titok, mégis milyen kategóriájú étteremről van szó?

A tulajdonos vagy legalább egy (a cég, az alkalmazottak, és a vendégekkel szemben is) korrekt üzletvezető (de legalábbis az alkalmazottakra vonatkozó, egységes belső szabályzat) nélkül nagyon nehéz egy éttermet sikeresen üzemeltetni... Szóval az, ha minden be van kamerázva nem megoldás, pedig ezt egyre több helyen alkalmazzák... Egyszerűen ott kell lenni, mint sok más szakmában. Ismerek pár étteremtulajdonost, de talán egyikük az, aki (vagy akinek a családtagja) bent van az étteremben, bár megtehetné, hogy a világ másik végén nyaraljon egész évben... A többi helyen talán még üzletvezető sincs, vagy azt a posztot is a rangidős pincér tölti be...

http://hup.hu/node/73661

Amíg az ember személyesen nem tapasztal, hall első kézből dolgokat el sem akarja hinni mik nincsenek. Ötcsillagos fullos, nagyon kellemes luxushotel, huszonéves plaza cica, mindent szeretne, de pénz nincs rá, palija nem fizeti, vagy kitudja. Mindenféle szállodai szolgáltatást igénybe vesz, egymás után. Megkapja a garantáltan minőségi kb 24000 Ft-os 90 perces masszázst az egyik legjobb masszőrtől, a kezelés végén a masszőrcsajnak áradozik, nem talál ki a masszázsfülkéből, igér fűt-fát (jatt), majd a recepciónál reklamál... Ezért kap egy gratis maszázst, másnap minden újra kezdődik előről, majd újfennt reklamál, és (3. nap) ismét kapott egy (gratis) masszázst, fizetnie meg egy kezelést sem kellett... Persze, a recepciós is hülye volt, de hát ez van... Közbe meg a masszőrcsajt 2 héttel később majdhogynem felelősségre vonják...
Ezért is írtam, hogy ott és akkor kellett volna cselekedni, nem pedig utólag mailezni, blogolni, bár ha minden úgy történt ahogy az itt meg van írva, akkor ez is jobb, mint a semmi...

Igen, csak ertsd meg a masik oldalt is (ezert nehez ilyen ugyeket diplomatikusan kezelni, mert mindig 2, 3, sok oldal van): ott all szerencsetlen a kulfoldi vendegekkel, keso ejjel egy eppen bezarni keszulo etteremben. Gondolom, akarmennyire is pihenos napja volt (ha az volt), azert egy normalis ember ejjel 11 korulre nincs igazan topon szellemi szinten (= faradt). Nem igazan varhato el a 200%-os logikus gondolkodas. Szerintem. Megint mas az, ha valaki szantszandekkal csinalja a fesztivalt, de erosen valoszinusitem azert, hogy errol itt szo sincs.

Hogy FebertI -t a nem valaszolas buneben talan egy kicsit vedelmezzem: azert neki is van munkaja, csaladja. Nem mindenki csinalja azt, hogy bent, a munkahelyen, erdemi munka helyett internetezik, blogol, forumozik; van aki veres veritekkel keresi a kenyeret. Otthon meg tud munka akadni, amiota tokegyedul elek, nekem is van bosegesen, egy 3 vagy 4 tagu csaladdal ezt felszorozva, azt csodalom hogy ideje van blogolni egyaltalan. Meg ugy altalaban elni. En egyaltalan nem varom el, hogy azonnal reagaljon barmilyen felvetesre. Majd fog, ha erdemesnek talalja, hidd el.
--

()=() Ki oda vagyik,
('Y') hol szall a galamb
C . C elszalasztja a
()_() kincset itt alant.

Egy felszolgalonak nem kellene hogy kihivast okozzon a szamla bontasa. Elvileg mar eleve bontva kellene hogy felvegyek a rendelest, hiszen igy tudjak kesobb hogy kinek mit kell odaadni. Aki ugy megy vissza az asztalhoz hogy "Ki rendelte a rantot csirket?" mar eleve elasta magat...

A lampakapcsolgatas meg taho szokas. Jol lathatoan a tulaj nem megfeleloen kepzett embert foglalkoztat :(

A levelet viszont en is atfogalmaznam...

Hat, ez vegulis nezopont kerdese. Elvben a vendegnek - ha tobbtagu kiserettel erkezett - mindenkeppen jeleznie kell, hogy kulon fogjak fizetni vagy egybe. Ez affele gesztus a vendegtol a pincer fele, igazabol sehol nincs leirva, hogy igy kell, megis ajanlott.
Hogy a pincer mit tesz meg automatikusan es mit nem - ez mar otole fugg. Nyilvan egy agyonhajszolt pincertol... hat... vegulis mint vendeg elvarhatod, de mint uzletvezeto nem. Bar az az etteremvezeto is elashatja magat sok meter melyre, aki nem alkalmaz eleg pincert, mert azt jelenti, hogy nem tud rugalmasan viszonyulni a forgalom novekedesehez, es a hely minoseget hagyja romlani a kiszolgalas minosege mian.
--

()=() Ki oda vagyik,
('Y') hol szall a galamb
C . C elszalasztja a
()_() kincset itt alant.