Újabb laptop akku baleset

Címkék

Az elmúlt időszakban több millió notebook akkut hívtak vissza világszerte. Az egyik legnagyobb visszahívást a Dell és az Apple rendelte el, melynek során a Dell 4.1 millió, míg az Apple 1.8 millió akkut rendelt vissza.
A visszahívás nyilvánvalóan rosszul gyártott akkumulátorok miatt bekövetkező balesetek miatt, vagy azokat megelőzendő kerültek begyűjtésre (és cserére?).
A balesetek nem értek véget, mert két nappal ezelőtt az ismert Linux kernelhackernek, Alan Cox-nak robbant fel a notebookja.

Alan IBM notebookjában robbant fel egy akku, amelyet külön vásároltak a géphez, és amely valószínűleg nem IBM brand volt (tanulság: valóban érdemes "gyári" cuccot venni. na nem azért, mert az nem robbanhat fel, hanem azért, mert azzal van csak esély a reklamációra, kártérítésre). A robbanás szó szerint értendő, ez nyilvánvaló a készült képeket elnézve. Telsa (Alan felesége) elmondása szerint izzó akkudarabok röpültek szét a szobában, és az egyik tönkretett egy LCD monitort is. Tűzoltók, mentők, rendőrség.

További képek, teljes leírás Telsa blogjában.

Hozzászólások

Rendszeresen hagyom itthon hosszabb-rövidebb időre a notebook-ot bekapcsolva. Azt hiszem, hogy a tegnapi nap volt az utolsó :D

--
trey @ gépház

"Szal ez amolyan onamitas nem? :D"

Nem. Ez a potenciális rizikófaktor minimálisra csökkentése. Emellett valóban leéghet a lakás mástól is, de így kisebb az esélye. Nem vagyok benne biztos, hogy a biztosító fizet, ha a káreset bekövetkeztéért személyesen felelős vagy. Pl. ha _szerintük_ nem tettél meg mindent a biztonság érdekében (mondjuk ezt biztosítása válogatja).

--
trey @ gépház

Érdemes riasztót beszereltetni, elég olcsón vannak olyan MABISZ által támogatott és profi riasztók, amelyek megfelelnek a célra. Itt nem csak a betörésre kell gondolni, hanem az olyan érzékelőkre, amik a füst, gáz, szén monoxid terjedése esetén is automatikusan riasztanak. Ezek az érzékelők 24 órán keresztül működnek, így éjszaka közepén, az álmában is védikaz embert. Ezt meg lehet toldani még azzal, hogy egy GSM egységet kapcsolnakariasztóhoz, így havalami baj van, akkor a kivonuló járőr ellenőrzi az épületet, illetve tűz esetén automatikusan a helyszínre irányítja a tűzoltókat. (Szénmonoxis esetén a mentőket és a tűzoltókat, gáz esetén a mentőket, tűzoltókat és a gázműveket) S akkor még nem beszéltünk a pánikgombokról, amelyekkel bármikor lehet biztonsági (kivonulójárőrök), tűzoltósági, vagy életmentési segítséget kérni.

Ha valakinek nagy értékű gépei vannak, akkor ne csak a forráskódok mentésére áldozzon, hanem annak a lakásnak a védelmére is, amelyben ezeket tárolja. Nem egy eget verő összeg, mégisaz ember nyugodtabban hagyja ott mindenét, s esetleg ruccan le vidékre vagy ki külföldre, mert a lakásra mindig figyel valaki.

Biztosan sokan mondják azt, hogy túl paranoid vagyok, pedig nem. Csak nem szeretnék egyszer hazaérni arra, hogy a lakásom fel van dúlva, és olyan anyagok is elkerültek onnan, amelyelk nehezen vagy egyáltalán nem pótolhatóak.

A másik, hogy érdemes lakásbiztosítást kötni. A szerződése válogatja, de a legtöbb a lakás teljes megsemmisülése esetén kifizeti annak árát, feltéve, hogy nem szándékosság történt. A benne szereplő ingóságok is védve vannak, így egy betörés esetén kifizetik a hűtőt, ha a betörő valamilyen oknál fogva azt cipelné maágval. Fontos megjegyezni, hogy ha előfordul káresemény, akkor a kifizetett díj nagyban attól is függ, hogy a szerződő milyen lépéseket tett meg a lakás biztosítása érdekében. Senki sem várhatja el, hogy milliókat fizessen a biztosító, ha kartonlapot használt az ajtaja helyett. A szerződésben általában megtalálható egy nagyon jó kis táblázat, amely a térítési százalékokat és határokat annak függvényében határozza meg, hogy milyen védelmi paraméterekkel (ajtó tulajdonságai, zárszerkezetek, az épület falai, elektronikus védelmi rendszerek) van ellátva a lakás.

Tömören összefoglalva, érdemes egy kis pénzt szánni az ajtók és ablakok megerősítésére, illetve egy korszerű riasztrórendszer telepítésére. Ezek költsége elenyésző ahhoz képest, ami egy esetleges káresemény esetén történik.

Én egy alkalommal szétszedtem egy tölthető ceruza elemet(AA méret). Szakadt volt, nem jött ki belőle a szufla, töltést sem vett fel ezért meg mertem kockáztatni.
Amikor levegőt kapott, elkezdett hevülni (vagy a lemezek átszúrták a dielektrikumot) és nem lehetett lehűteni. Elkezdett lángolni, és nem lehetett eloltani! Amíg el nem égett, le nem adta a még benne levő töltést, addig lángolt. A bakelit lapot -amin szereltem- is felkapta kicsit, ami komoly helyi hőmennyiséget jelez!
Szóval jobb ha biztosításod van és egy nehezen éhgető felületen tárolod a cuccot ha gyanús, hogy előfordulhat vele. HA kigyullad, akkor max CO2, vagy hagyod elégni. Mást nem nagyon tehetsz. HA poroltóval próbálkozol, ki kell kimosni a cuccost és szárongatni, meg billentyúzetet cserélni ui az meg nem szereti a vizet...

Alap dolog, hogy Li-Ion akkut nem hagyunk magára töltés közben. Ugyanis ha gagyi a töltésvezérlő, vagy csak egy pillanatra megbuggyan ("kifagy benne a vindóz" :), akkor gázosodik a cella, az pedig robbanáshoz vezet.
A profi töltők egyenként töltik a cellákat (külön mérve a cellafeszültséget), illetve a cellahőmérséklet mérése is alapdolognak számít. De vannak olcsó, gazdaságos megoldások is...
De ugyanez vonatkozik a kisütésre is: nem zárunk rövidre cellát a farzsebben fémpénzzel, mert abból is szép kis tüzijáték kerekedik ki... :)

-Sygma

Ha ez így megy tovább lassan hordozható számítógépet sem lehet majd felvinni a repülőgépre! :P

Vicces, de annyira nem. Idén már egy ideig nem lehetett felvinni kézipoggyászként az utastérbe. Tavalyelőtt a dublini repülőtéren még a cipőt is levetették velünk, a notebook-ot meg be kellett tenni a röntgen-be. Volt akinek kicsinálta az átvilágítás (vagy a dobálás?) a vinyóját. Idén tavasszal pedig Athénben vették el a laptop-om, és ott a szemem előtt beledobták egy műanyag tálcába, aztán át a röntgenen. Tiltakozhattam, de hiába. Mondták, adjam fel. De amikor láttam, hogy a feladott poggyászommal fociznak a kifutón mikor viszik a repülőhöz, elálltam tőle. Az egyik külföldi oldalon volt egy tipplista, hogy mit csináljon az, akinek repülnie kell, de muszáj notebook-ot is magával vinni.

--
trey @ gépház

Top 8 Airline Travel Tips When Traveling with Your Laptop

"Letting your laptop go through the x-ray equipment will not harm your laptop. The magnetic field which is generated is not enough to cause harm to your hard drive or cause damage to your data. Metal detectors on the other hand, can cause damage and request politely that Security/Customs do not use the metal detector but do a hand check instead"

A feketével kiemelt részre ne vegyél mérget. Volt már aki pórul járt a közvetlen ismerőseim közül.

--
trey @ gépház

Szerintem az ilyen esetek miatt érdemes sűrűn adatmentést végezni. A CD/DVD (RW-set ajánlanék) nem foglalkozik a mágnessel (meg gondolom a röntgennel sem) és a legtöbb notiban már van író. Így akár a külföldön készített képeket vagy a munkádat is lementheted :))) A gép mégis csak egy gép és pótolható, de az adatok és a munka könnyen kárba veszhet, azokat még a biztosító sem tudja visszahozni. Szóval érdemes külön tartani a gépet és a lemezeket, nem olyan nagy dolog. Szerintem...

Mindezt úgy mondom, hogy eddig életemben egyszer repültem és nincs notim :)))
______________________

Karay, a disznó...

Viszonylag gyakran utazom repülővel, és egyedül a rázkódástól féltem a gépet. Ki- vagy hazautazás előtt a legfontosabb dolgokról mindig mentést készítek, és feltöltöm az otthoni hálózatra, hogy meglegyen. Ha nincs időm a feltöltésre, akkor csak pendrive vagy külső winyó. így nagyobb eséllyel rendelekezem az adataimmal a hazaéréskor. Átvilágításkor mindig kirakom a gépet a szalagra. Még akkor is, ha nem kérik. Olyan is volt már, hogy fém kést nem vettek el, de öngyújtót igen. Ja, és Amerikában minden egyes alkalommal le kell venni a cipőt, de érdekes módon mindig egész jól halad a sor.

Nekem is volt egyértelműen rövidzáras akkum, szerencsére nem ennyire durván történt. Eleinte jól ment, aztán kb fél év után elkezdett nagy melegedés közben állásában lemerülni, akkor is, ha nem volt a gépben.
Az akksi Fusi gépben volt, Samsung gyártmány.

Bakker, remélem, hogy az IBM gyári akksik nem csinálnak ilyet. :I

--
Sokan nincsenek tudatában annak, / hogy egyszer mindenki meghal. / Akik ráébrednek erre, / azonnal abbahagyják az ellenségeskedést.

$ cat info
present: yes
design capacity: 47520 mWh
last full capacity: 39500 mWh
battery technology: rechargeable
design voltage: 10800 mV
design capacity warning: 1975 mWh
design capacity low: 200 mWh
capacity granularity 1: 1 mWh
capacity granularity 2: 1 mWh
model number: IBM-08K8193
serial number: 27721
battery type: LION
OEM info: SANYO
$

Köszi, egy fokkal nyugodtabb vagyok. :)

--
Sokan nincsenek tudatában annak, / hogy egyszer mindenki meghal. / Akik ráébrednek erre, / azonnal abbahagyják az ellenségeskedést.

sanyi? ize, sanyo? :O

deta@defiant ~ $ cat /proc/acpi/battery/BAT0/info
present: yes
design capacity: 51830 mWh
last full capacity: 49480 mWh
battery technology: rechargeable
design voltage: 10800 mV
design capacity warning: 2474 mWh
design capacity low: 200 mWh
capacity granularity 1: 1 mWh
capacity granularity 2: 1 mWh
model number: IBM-92P1091
serial number: 6943
battery type: LION
OEM info: Panasonic
deta@defiant ~ $

Ez jo...:-) Nekem ezt adja a
balazska:/home/kertib # cat /proc/acpi/battery/BAT0/info
present: yes
design capacity: 4000 mAh
last full capacity: 3282 mAh
battery technology: rechargeable
design voltage: 14800 mV
design capacity warning: 328 mAh
design capacity low: 164 mAh
capacity granularity 1: 1 mAh
capacity granularity 2: 1 mAh
model number: Internal Battery
serial number:
battery type: Lion
OEM info: Generic Charger

Az lshw pedig ezt:
battery
product: DR36
vendor: Duracell
physical id: 1
version: 01/06/97
serial: 0042
slot: Smart Battery Conn J37
configuration:
voltage = 0.0V

Most akkor mi az igazsag?:-)

Balazs