Fórumok
Asszony unszolására vettünk egy pár éves Volkswagen hintót (nem hibrid). Én bicajjal járok. Azt észleltem, hogy full szoftver a kocsi, de azt mi hajtja? OK, nem Tesla, de valami ezt is vezérli. Hogy működik a hw/sw a pár éves autókban?
Hozzászólások
A mai autókban tucatnyi különböző computer van, amik az autó CAN busz hálózatára csatlakoznak. Pl. a VW által is használt BOSCH Motronic motorvezérlőben (ECU) emlékeim szerint Siemens (Infineon) SAB 80C166 processzor van, de FIXME, ritkán látok ilyesmit belülről.
A szórakoztató elektronikáért felelős computer (ami korábban a "rádió" vagy a "fejegység" volt, manapság általában ezen lehet konfigurálni az autók egyes paramétereit, megnézni pl. fogyasztási- és egyéb statisztikai adatokat, valamint ha van gyári navigáció) jellemzően szeret Android alapú lenni valami hozzá passzoló ARM procival. Hogy a VW erre manapság mit használ, azt nem tudom, az én 12 éves autómban még "buta" fejegység van, CD lejátszóval. :)
Lesz ott LIN bus is. Pl. pont a VW-nel. Audinal mar CAN van. :) A kulonbozo alkatreszek(motorvezerlo, biztonsagi ov) egyedi firmware-rel rendelkeznek. A megjelenito, meg szerintem nem sokat er, szamit, hogy mi van alatta. Valahol pl android.
"Már" CAN? A CAN kb. 30 éves technológia, és leáldozóban van. Az Ethernet felé megy a világ mindenhol (hála az égnek).
Hála az égnek nem, csak az infotainment részen (head unit / kamerák / stb) illetve diagnosztika, a belső rendszer továbbra is can / lin / flexray / most. A rendszerek között ugyan van átjárás (gateway), de a powertrain és az egyéb szenzoradatok és beavatkozó alrendszerek továbbra sem ott közlekednek a hibatűrés miatt
// Happy debugging, suckers
#define true (rand() > 10)
CAN vs Ethernet
2 vs 4/8 ér
zavarvédett vs nem (max ha árnyékolt, de az tömegnövelő)
bus vs pont-pont
Valóban millió előnye van az Ethernet-nek autóban...
Az Ethernetet nem csak pont-pont módon használhatod, persze akkor nemdeterminisztikus lesz a collision miatt.
Ez mind egy nagy tévedés.
Az autóban nem a 100base-tx/1000base-t-t használják, hanem vagy 100base-t1 vagy most már 10base-t1s. Ez utóbbi tavaly novemberben szabványosodott. Ez már ki tudja hajtani a 10 megát collision nélkül is.
Zavartűrés tekintetében az Ethernet még jobb is a CAN-nél, mindig is az volt.
Tehát a 10base-t1s nem CSMA/CD elven megy? Hogyan osztják el a buszra fellógatott eszközök a sávszélességet (időt)?
De, alapból azt használ. Viszont ha van hozzá hardveres támogatás, akkor van benne egy PLCA (Physical Layer Collision Aviodance) protokoll, ami utána garantálja a sávszélességet és a késleltetést is.
PLCA nélkül viszont bármilyen régi MAC-el kompatibilis, tehát csak a PHY-t kell lecserélni.
http://www.ieee802.org/3/cg/public/Jan2019/Tutorial_cg_0119_final.pdf
A motorvezerlo a 1998-2004? koruli VW konszernnel az Bosch egy Siemens/Infenion C167 CPU val.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170219/80d9abd7b00a649c76f5057a80a1f213.jpg
Ha mondjuk erdekel a vezerlo mukodese es hogy a motort hogy vezerli akkor ez egy erdekes olvasmany (Motronic ME7.5):
http://jmgarage.ru/wp-content/uploads/2014/10/ME7-functionsrahrmen.pdf
Szoftveroldalon QNX hajtja:
"Több mint 50 féle típusú gépjármű fedélzeti rendszerében ma már ezt a QNX CAR elnevezésű, QNX és Flash technológiát találhatjuk meg.
Néhány gyártó: BMW, Ford, Daimler, Delphi, General Motors, Mercedes, Volkswagen, Toyota."
https://hu.m.wikipedia.org/wiki/QNX
"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség
"Szoftveroldalon QNX hajtja:"
Ez így biztosna nem igaz, mert ahogy fölötted eggyel írták, egy autóban általában elég sok különálló számítógép -vezérlő egység- van. Lehet, hogy van olyan VW, amiben van QNX is (mondjuk az infotainment rendszerhez), de sanszos, hogy pl a motorvezérlő az nem az.
tehát akkor mi hajtja (ha már ilyen biztosan tudod)? :)
"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség
Nagyon komoly szabályozások vannak automotive kategóriában, általában évek kérdése olyat fejleszteni ami átmegy az összes teszten, nem véletlen hogy kb csak pár nagy gyártó szállít az összes autóba ilyet (pl bosch).
A régebbi ecu-k valami egyszerűbb de szívós microcontroller-re épültek (jellemzően valami infineon sak*) és valami egyedileg oda szánt firmware futkosott rajtuk. 2013 környékén a vxworks megütött egy csomó szabványt amivel engedélyezetté vált a használata ilyen helyeken, a bosch azóta jellemzően ezt használja. A QNX CAR csak infotainment rendszer
// Happy debugging, suckers
#define true (rand() > 10)
+1
Ezen felul n+1 beszalito van. Nem a VW gyart mindent, ok csak leirjak a kovetelmnyeket es beepitik a kesz alkatreszt.
Mindenfele. Ahol en dolgoztam ott sajat RTOS volt.
Én se értem honnan ilyen biztos benne. Simán lehet QNX is akár. Általában valami ARM-klónon futó, gyártó által széthekkelt Android szokott lenni, de a QNX is ugyanolyan elképzelhető. Persze ezt a gyártók sokszor nem reklámozzák, nem kötik az ember orrára, szakmai titok, hogy mi veszi ki a vízbűl a Zokszigént. Ez csak úgy derül ki, ha valaki ripityára kapja az egészet, leolvassa mi van a chipeket, esetleg valami Flash-tárolóból vagy ROM-ból kiolvassa a szoftvert is.
“The world runs on Excel spreadsheets.” (Dylan Beattie)
Fentebb ki lett fejtve alaposan, nem értem az értetlenkedést
// Happy debugging, suckers
#define true (rand() > 10)
" a gyártók sokszor nem reklámozzák, nem kötik az ember orrára " - de azért egy frissítésből kitalálható :-)
Ugy biza. Lepesnyire vagyunk attol, hogy csak hasznaloja leszel es nem tulajdonosa a jarmunek. Aztan majd jon a fekpedal licence, meg iranyjelzo valtas szam dij motorfordulat ado ;)
Every single person is a fool, insane, a failure, or a bad person to at least ten people.
Meg a hangutasítások és az autopilot:
- Menjünk Máramarosra!
- Rendben, megyünk már a Marosra.
"Tényleg kinyissam a légzsákot?"
"Igen" "Mégsem"
"Normális ember már nem kommentel sehol." (c) Poli
https://hup.hu/comment/2412650#comment-2412650
Cserébe legyen olcsóbb :)
Hat a "félek, hogy elkopik" szindróma idehaza a "még egy legyintést se ér meg" kategóriába tartozik. Körforgalomból kihajtás? Előzés? Kanyarodás? Áhhh minek. Biztos már most is rettegnek a még nem létező adótól..
Nem tudok hozzatenni ahhoz amit a tobbiek mar leirtak - az ketsegtelen, hogy az autogyartok evekig (ha nem evtizedekig) kepesek ugyanazokat a dolgokat beepiteni - de ha konkretabb modellt meg pontosabb evjaratot irsz konnyebb mondani rola valamit, az, hogy VW / par eves az nem sok.
Pl. az sem derul ki, hogy csak felnyitott motorhaztetonel tudja-e a kornyezetvedelmi normakat ;-)
/sza2
Digital? Every idiot can count to one - Bob Widlar
Lazán kapcsolódik:
https://totalcar.hu/magazin/velemeny/2020/07/31/villanyauto_meghibasoda…
Pedig dédapáink korában még ment a meghibásodási lehetőségeket minimalizáló gondolkodásmód: https://www.youtube.com/watch?v=v_05ddNt_-8
Korunk jelmondata: majd küldjük a szoftverupgrade-et.
Ez is csak abban hasonlít egy mai autóra, hogy négy kereke van.
meg gurul, elvisz a-ból b-be. Számodra mi az autó fő funkciója? :)
Nincs igaza a Sturcz Úrnak!
A legfőbb idióta az Unió a második meg az emberek. Valamikor a pár éve a fő ellenség a kőolaj volt. Lám kitalálták a bio üzemanyagot az autókba. Mire megvalósult már mindenki tudja, hogy egy hülyeség. Most a fő ellenség a CO2. Van egy érzésem mire megvalósul (s már most is) látjuk, hogy egy hülyeség. Ahogy a videóban is volt róla szó: ha csak a CO2 nézzük akkor a Diesel jobb mint az Otto. De tudjuk van más is ami kijön azon a kurva csövön.
Az emberek meg.......... Németországban a választásokon előretört a Zöld gondolkodásmód. Mondta a választások után a sajtó. Meg a 2 tonnás SUV-k. Mondom én.
Egyszerre Zöld és SUV fan. A kettő együtt: hogy?
Mondjuk ha az EU azt írná elő, hogy pl. egy 4.3 - 4.5m közötti autó legnagyobb száraz tömege pl. 1300kg lehet, és megszabná a legnagyobb megengedett légellenállási tényezőjét is, talán előrébb tartanánk a "CO2/fogyasztás elleni harcban", mint most, amikor minden második vásárló papíron 4.7l-t fogyasztó SUV-val akar közlekedni...
Esetleg adhatnának állami támogatást motortisztításra/felújításra is. Már ha tényleg fontos lenne a környezetvédelem.
:)
De legalább sikerülhet egyik fő húzó iparágat
Amikor japánból nem jöttek chipek néhány hónapig, európában leállt az autóipar.
Az OP szerintem nem kifejezetten / kizarolag az infotainment rendszerrol erdeklodott - bar errol kesobb nem nyilatkozott - en ugy ertettem, az komplett jarmu HW/SW volt a kerdes. Ez azonban igy tul altalanos.
Tanult kollegam aki az autoiparbol erkezett azt mondja ezt nezegessetek:
https://www.autosar.org/
Ami az autokban alkalmazott MCU-kat illeti, az Infineon TriCore csalad eleg sok helyen megtalalhato.
/sza2
Digital? Every idiot can count to one - Bob Widlar
az Infineon TriCore 21 éves, értem hogy célhardver, de ennél már lehet előrébb kellene járni, nem? :) Ezért is volt az eredeti kérdés, hogy egy több (tíz) milliós HW ami az autó, milyen digitális
elavultmegbízható elemekből áll :)~ubuntu, raspbian, os x~
A kerek tobb ezer eves ennel mar elorebb kellene jarni, nem? ;-)
Mai napig hasznalnak 8051-eseket, olcso, kiforrott, amennyire kell megbizhato (meg sokan ismerik es ezert nem valtanak, mert ehhez ertenek - ez szerintem az autoiparban is boven megvan).
Az auto nem egy telefon, raadasul jelentos reszben biztonagi elvarasok is vannak - raadasul ezeket a rendszereket tanusitani is kell, ami ido meg penz, ezert sem valtogatjak naponta, mint a telefonok processzorait.
Csak mint erdekesseg: a VW csoport jelenlegi autoiban is potenciometeres az aktuatorok visszajelzese, pedig mar reg atterhettek volna pl. optikaira vagy magnesesre.
Egyebkent felmerul a kerdes: ha valami (pl. egy motorvezeerles) nem kivan bonyolultabb funkciokat, nem kell hozza nagyobb szamitasi teljesitmeny es megbizhatoan mukodik, miert szamit, hogy hany eves technologia? Miert mondanank ra, hogy elavult (hiszen nem avult el, csak regota velunk van). Lehetnenek a legujabb Intel/AMD/ARM procik a vezerlesben, mivel nyujtananak tobbet?
Nem vagyok a fejlodes ellensege, de ami nem rossz, azt ne javitsuk mar meg.
Hogy egy infotainment rendszerbe kell az ero, az OK, legyen szebb, gyorsabb, kezelhetobb. Speciel ott lehetne nagyobb fejlodes. Azt keptelen vagyok elfogadni, hogy mostansag is offline navigaciot akarnak ramsozni 300kHUF-ert, amihez a frissites (ha lesz is) szinten penzbe kerul. A gyarilag beepitet ilyen rendszerek alig fejlodnek ahhoz kepest amit pl. a mobilk hoznak manapsag - pedig itt biztonsagrol, nehany kiveteltol eltekintve alig lehet szo.
"eredeti kérdés, hogy egy több (tíz) milliós HW ami az autó, milyen digitális
elavultmegbízható elemekből áll" - Szerintem ez sokkal sokretubb (illetve a kerdes tul altalanos) annal, hogy itt az egeszet meg lehessen valaszolni./sza2
Digital? Every idiot can count to one - Bob Widlar
" potenciometeres az aktuatorok visszajelzese, pedig mar reg atterhettek volna pl. optikaira vagy magnesesre " - Az ellenálláspálya faék egyszerű, kvázi "azonnal" ott lehet a 4-20mA-es jeled, stb. - ahogy írod: ami nem romlott el, azt nem kell megjavítani. Szerintem ez is ilyen, mint ahogy a vezérlés lelkét adó komponensek is. És amíg funkcionálisan lényegi pluszt nem adna egy technológiai váltás, addig annak a költségét szerintem minimum nehéz lenne az árakban érvényesíteni a vezérlést felhasználó gyártók felé.
Nyilvan megvan az okouk, hogy nem valtanak - az ellenallasos modszer egyszeru, viszont sajnos kopik (ez tapasztalat is sajnos), a magnesenel ez talan kevesbe jon elo (igaz, mivel az meg aktiv, van esely, hogy az IC valamikor megadja magat). A valtas nem tudom fajlagosan mennyit jelent az autogyartonak (abszolut osszegben nyivan nem keves, mar az attervezes maga sem, es persze a gyartosorokat meg a tesztelest is at kell epiteni) - az egyik beszallitonal dolgozo ismerosom szerint az aktuatorok ara nem igazan kulonbozik, akar ellenallasos, akar optikai vagy magneses szenzort alkalmaznak benne).
De egyetertek, akik ezt az egeszet felepitik, bizonyara tudjak, hogy nekik hogyan eri meg (ez persze sok esetben nem esik egybe azzal, ahogy nekunk vasarloknak eri meg ;-)
/sza2
Digital? Every idiot can count to one - Bob Widlar
"kopik" - már amelyik. Az olcsó igen, de van olyan, ami egy életet kiszolgál. Nyilván az árát is elkérik. Egyébként meg az autógyártónak miért lenne érdeke, hogy soha ne kopjon el? :)
Ellenben kínai elektromos robogónál hallottam olyat, hogy induktív (vagy indukciós, most nem tudom 100%-ra) szenzor volt a gázkarban.
Az uj motorvezerlok mikrofonokkal figyelik a motort. Ezzel a megoldasal meg tudjak vedeni a motort, ha pl. vacak az uzemeanyag minosege. Egy mai ECU-ba is kell kakao, mert igy sok uj dolgot lehet megvalositani.
A TriCore név 21 éves, a legutolsó generáció csak 3.
Vagy amikor Windows -ról beszélnek te mindig az 1.0-át vizionálod magadban? :)
// Happy debugging, suckers
#define true (rand() > 10)
A TriCore-nak tobb verzioja van, folyamatosan fejlesztik. Arban versenykepes. Van aki utalja van aki szereti :)
Bálint, mi a terved? Szoftveres upgrade VW-ről Mercire? Az autó nem számítógép (ma még), így RAM bővítéssel nem fog nőni a végsebessége :-)
de a flash tartalom modositasaval igen :D
csak szimplán érdekel ez a speciális felhasználás.
Nyilván a szenzoradatok az érték, ehhez már találtam megoldást, hogy lehet hozzáférni. Az a mondás, hogy használhatod a Google / Apple *carplayt ingyen, de akkor az adatokkal fizetsz, hát fütyi.
Direkt olyan kocsit választottam, amiben minimális tudású fejegység van. Az, hogy mit hallgatunk a rádióban és hogy mennyire megy a klíma, az nem érdekel - vigye aki akarja.
De a gps koordinátáimhoz és az egyéb futásteljesítményekhez senkinek semmi köze, azt majd én megadom a google / apple-nek, ha *mapset használok.
Azért az elég durva, hogy egy konszernen belül is 20+ megoldást használnak, és most jutottak el oda, hogy 5000 mérnököt egy egyesített HW/SW mögé odaraknak....
https://www.volkswagenag.com/en/news/2020/07/Car_Software_organization.html
~ubuntu, raspbian, os x~
" De a gps koordinátáimhoz és az egyéb futásteljesítményekhez senkinek semmi köze, azt majd én megadom a google / apple-nek, ha *mapset használok. " - Csaxólok, hogy van már olyan Casco, amit az alapján fizetsz, hogy mennyit mész az autóval, illetve mennyit parkol a kocsi - ehhez van egy szép kis dobozka, ami pontosan tudja, hog yhol vagy, milyen sebességgel haladsz, stb. és ezen adatokat (illetv ezek egy részét, azt, ami a számlázáshoz kell) szépen megosztja a biztosítóval.
Nem azt mondom, hogy ez hűdenagyszerű dolog, csak az, hogy van ilyen is - és lehet, hogy pár éven belül autósként nem, vagy csak nagyon drágán fogod tudni elkerülni :-/
Sőt, a komolyabb, blokkoló/feloldó egységgel ellátott riasztók is így működnek, szóval tudják, merre jártál tavaly nyáron! De ha az autó nem is tudja, a telefonok legalább ugyanúgy "leadják a drótot"! :D
"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség