VW-ben milyen processzor van?

Fórumok

Asszony unszolására vettünk egy pár éves Volkswagen hintót (nem hibrid). Én bicajjal járok. Azt észleltem, hogy full szoftver a kocsi, de azt mi hajtja? OK, nem Tesla, de valami ezt is vezérli. Hogy működik a hw/sw a pár éves autókban?

Hozzászólások

Szerkesztve: 2020. 08. 01., szo - 01:28

A mai autókban tucatnyi különböző computer van, amik az autó CAN busz hálózatára csatlakoznak. Pl. a VW által is használt BOSCH Motronic motorvezérlőben (ECU) emlékeim szerint Siemens (Infineon) SAB 80C166 processzor van, de FIXME, ritkán látok ilyesmit belülről.

A szórakoztató elektronikáért felelős computer (ami korábban a "rádió" vagy a "fejegység" volt, manapság általában ezen lehet konfigurálni az autók egyes paramétereit, megnézni pl. fogyasztási- és egyéb statisztikai adatokat, valamint ha van gyári navigáció) jellemzően szeret Android alapú lenni valami hozzá passzoló ARM procival. Hogy a VW erre manapság mit használ, azt nem tudom, az én 12 éves autómban még "buta" fejegység van, CD lejátszóval. :)

Hála az égnek nem, csak az infotainment részen (head unit / kamerák / stb) illetve diagnosztika, a belső rendszer továbbra is can / lin / flexray / most. A rendszerek között ugyan van átjárás (gateway), de a powertrain és az egyéb szenzoradatok és beavatkozó alrendszerek továbbra sem ott közlekednek a hibatűrés miatt

// Happy debugging, suckers
#define true (rand() > 10)

Ez mind egy nagy tévedés.

Az autóban nem a 100base-tx/1000base-t-t használják, hanem vagy 100base-t1 vagy most már 10base-t1s. Ez utóbbi tavaly novemberben szabványosodott. Ez már ki tudja hajtani a 10 megát collision nélkül is.

Zavartűrés tekintetében az Ethernet még jobb is a CAN-nél, mindig is az volt.

A motorvezerlo a 1998-2004? koruli VW konszernnel az Bosch egy Siemens/Infenion C167 CPU val.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170219/80d9abd7b00a649c76f5057a80a1f213.jpg

Ha mondjuk erdekel a vezerlo mukodese es hogy a motort hogy vezerli akkor ez egy erdekes olvasmany (Motronic ME7.5):

http://jmgarage.ru/wp-content/uploads/2014/10/ME7-functionsrahrmen.pdf

Szoftveroldalon QNX hajtja:

"Több mint 50 féle típusú gépjármű fedélzeti rendszerében ma már ezt a QNX CAR elnevezésű, QNX és Flash technológiát találhatjuk meg.

Néhány gyártó: BMW, Ford, Daimler, Delphi, General Motors, Mercedes, Volkswagen, Toyota."

https://hu.m.wikipedia.org/wiki/QNX

"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

"Szoftveroldalon QNX hajtja:"

Ez így biztosna nem igaz, mert ahogy fölötted eggyel írták, egy autóban általában elég sok különálló számítógép -vezérlő egység- van. Lehet, hogy van olyan VW, amiben van QNX is (mondjuk az infotainment rendszerhez), de sanszos, hogy pl a motorvezérlő az nem az.

Nagyon komoly szabályozások vannak automotive kategóriában, általában évek kérdése olyat fejleszteni ami átmegy az összes teszten, nem véletlen hogy kb csak pár nagy gyártó szállít az összes autóba ilyet (pl bosch).

A régebbi ecu-k valami egyszerűbb de szívós microcontroller-re épültek (jellemzően valami infineon sak*) és valami egyedileg oda szánt firmware futkosott rajtuk. 2013 környékén a vxworks megütött egy csomó szabványt amivel engedélyezetté vált a használata ilyen helyeken, a bosch azóta jellemzően ezt használja. A QNX CAR csak infotainment rendszer

// Happy debugging, suckers
#define true (rand() > 10)

Én se értem honnan ilyen biztos benne. Simán lehet QNX is akár. Általában valami ARM-klónon futó, gyártó által széthekkelt Android szokott lenni, de a QNX is ugyanolyan elképzelhető. Persze ezt a gyártók sokszor nem reklámozzák, nem kötik az ember orrára, szakmai titok, hogy mi veszi ki a vízbűl a Zokszigént. Ez csak úgy derül ki, ha valaki ripityára kapja az egészet, leolvassa mi van a chipeket, esetleg valami Flash-tárolóból vagy ROM-ból kiolvassa a szoftvert is.

“I didn’t start using Linux so I could have friends.” (Luke Smith, 2019) 🐧

" a gyártók sokszor nem reklámozzák, nem kötik az ember orrára " - de azért egy frissítésből kitalálható :-)

$ file utserviceutility
utserviceutility: ELF 32-bit LSB executable, ARM, EABI5 version 1 (SYSV), dynamically linked, interpreter /usr/lib/ldqnx.so.2, stripped

Ugy biza. Lepesnyire vagyunk attol, hogy csak hasznaloja leszel es nem tulajdonosa a jarmunek. Aztan majd jon a fekpedal licence, meg iranyjelzo valtas szam dij motorfordulat ado ;)

http://karikasostor.hu - Az autentikus zajforrás.

Szerkesztve: 2020. 08. 01., szo - 16:50

Nem tudok hozzatenni ahhoz amit a tobbiek mar leirtak - az ketsegtelen, hogy az autogyartok evekig (ha nem evtizedekig) kepesek ugyanazokat a dolgokat beepiteni - de ha konkretabb modellt meg pontosabb evjaratot irsz konnyebb mondani rola valamit, az, hogy VW / par eves az nem sok.

Pl. az sem derul ki, hogy csak felnyitott motorhaztetonel tudja-e a kornyezetvedelmi normakat ;-)

/sza2

Digital? Every idiot can count to one - Bob Widlar

Amikor japánból nem jöttek chipek néhány hónapig, európában leállt az autóipar. 

Az OP szerintem nem kifejezetten / kizarolag az infotainment rendszerrol erdeklodott - bar errol kesobb nem nyilatkozott - en ugy ertettem, az komplett jarmu HW/SW volt a kerdes. Ez azonban igy tul altalanos.

 

Tanult kollegam aki az autoiparbol erkezett azt mondja ezt nezegessetek:

https://www.autosar.org/

Ami az autokban alkalmazott MCU-kat illeti, az Infineon TriCore csalad eleg sok helyen megtalalhato.

/sza2

Digital? Every idiot can count to one - Bob Widlar