(persze máshogy vannak ezek megfogalmazva)
Ha előbbit választja, kicsörög a telefon mint normálisan - tehát azokkal nem szúrok ki, akik más ok miatt hívnak rejtett számról, mert be tudnak csörögni.
Ehhez viszont meg kell hallgatnia, hogy direkt marketing és hasonló próbálkozások nem érdekelnek - bízom benne, hogy minden hívó felér odáig, hogy ezt megértse.
Második opció egy kis magyarázat nekik, valamint üzenetrögzítési lehetőség. Ez utóbbival nagyon nem foglalkoztam - ledob egy filet, de nem vagyok biztos benne, hogy mikor hallgatom meg (ha egyáltalán)...
Amúgy az IVR rendszer létrehozása egyáltalán nem bonyolult feladat - sőt, nagyon hamar végig lehet futni a beállításon gyakorlatilag context-ek és Goto segítségével (Asterisk hivatalosan a Macro-t dobja, Goto a megfelelő megoldás - amúgy is ugyanazt csinálják már tudomásom szerint).
Szinte az összes idő azzal ment el, hogy megfelelő hangmintákat vegyek fel, szerkesszem és összevágjam "tökéletesre" - no ez az, amilyen nincs gyakorlatilag soha.
Szerkeszteni, ill. létrehozni Audacity-vel tökéletesen lehet - én .wav fileokat gyártottam le, ezeknek 8 kHz, 16 bit, mono paraméterekkel kell rendelkeznie - bár ezt most Asteriskkel vettem fel, mert egyszerűbb volt most azzal megcsinálni a zajszűrést. :)
Amúgy a menü szerintem egész jól sikerült végül, bár nem tudom, a célcsoport mennyire fogja ezt értékelni.
Azt amúgy merem remélni, hogy nem érzik majd úgy, hogy "jaj, de az én ajánlatom az tuti fontos" - ezért gondoltam az üzenetrögzítős dolgot, annak felmondhatja...
Második felvonás az ismert telemarketinges számok kigyűjtése lesz (tehát amikről már kaptam ajánlatokat) és nekik is lesz majd talán egy külön menürendszerük, ami megkéri őket arra, hogy ha ismét zaklatni szeretnének, inkább ne... ha viszont más is használná ugyanezt a hívószámot fontos ügyben, szintén adott lesz a lehetőség elérni az embert.
...de ennek is csak akkor fogok nekiállni, ha már elegem van ebből a csoportból is /sajnos nagy a türelmem/. :)
Azt sajnálom csak, hogy a mobil viselkedését nem lehet ilyen egyszerűen befolyásolni - bár ez még nem akkora gond, mert valamivel drágább a vezetékesnél, így ritkábban hívják... a vezetékest viszont úgy, mintha ingyen volna.
(Igaz, az sem igazán tetszene, ha a zsebemben a mobilom IVR-t játszik - bár ha Asteriskhez kapcsolt mobilszámra volna szükségem /nincs/, azon biztosan bekapcsolnám ezt a szűrést.)
A tapasztalatokra leszek igazán kíváncsi.
- VaZso blogja
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
- 1986 megtekintés
Hozzászólások
Nálam 2008 óta van IVR a telemarketingesek miatt :) Azóta a (ténylegesen hozzám kicsöngő) telemarketinges hívások kb. 90%-al csökkentek.
A fennmaradó 10% viszont képes akár 3 szint mélységben is benyomkodni magát a menübe... (A kedvencem, amikor valaki a "Hardver értékesítés, szervíz" menüpontban akar társasutazást elsütni)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Hmm - lehet, hogy naiv voltam azzal a feltételezéssel, hogy a NEM reklám kitételű menüpontot könnyen megtalálható helyre téve úgy véltem, mindenki megérti, miért is van az ott?
/Vagy csak ez a 10% az, aki össze-vissza nyomkodja a gombot azért, hátha "csak azért is" élő személyt tud vele nyerni?/
No meg kicsit az is aggaszt, hogy egy részük rendes számmal hív - ezeket meg ki kellene gyűjteni és azért a menühang-felvétel dolog is macerás. :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az nem játszik, ha a fail2ban mintájára csinálsz egy blacklist-es telefonkönyvet?
Mondjuk a * gombbal bontod a vonalat, majd feljön egy IVR neked, hogy '1-es gomb: a legutóbbi szám tiltólistázása' és akkor bekerül egy adatbázisba mondjuk fél évre. Vagy esetleg lehetne közösségileg is gyűjteni a számokat, bár akkor idővel rászoknának az anonim megoldásra.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Aminek optimalis esetben az a hosszu tavu vegeredmenye, hogy a normalisok kikuldik a szamot, aki meg nem, azt nem kell felvenni ;-)
Bar eroteljesen szivatas is lehet, mert ha Lajcsika ki akar szni Lujzikaval, akkor szakitas utan feltolja, es szegeny Lujzika venlany marad, sot a baratnoit se fogja tudni elerni. Ettol depi lesz meg ongyi.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Azért valljuk be, az otthoni IVR még nem tucattermék. :-)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Valóban nem.
Bár a telemarketingesek oldaláról más lehet a helyzet, no meg ennyi hívást tuti olcsó, külföldi szolgáltatón keresztül oldanak meg.
Én ott hűltem el, amikor felveszem a telefont, majd kapok egy szép zeneszolgáltatást a fülembe... könyörgöm! Engem hív és még csak rá sem ér kezelni a hívást!?
Komolyan nem tudtam köpni, sem nyelni... tartottam a telefont és nem tudtam, sírjak-e vagy nevessek... persze leraktam.
Máskor meg csörög felet, csörög kicsit tovább, majd egyszer csak-csak sikerül normálisan felhívnia - ezek nekem nem hiányoznak.
-----
Amúgy ha nagyon szeretné az ember, éppen lehetne ebből szolgáltatást is csinálni /nyilván elviekben, de éppen valamelyik VoIP szolgáltató is támogathatná mint lehetőséget/, csak a "mai világban" (ebben az országban) nem biztos, hogy érdemes telefonos szolgáltatással kapcsolatos ügyletbe fogni (bár lehet, másba sem sokkal inkább).
No meg ehhez az is kellene, hogy ne ragaszkodjanak az emberek a T, U*C és társai szolgáltatókhoz, akik most már teljesen ugyanazt a szolgáltatást adják mint az összes többi SIP szolgáltató, csak súlyosabb árakon és sokkal kevesebb rugalmassággal /az átlagember meg így is örül, hogy spórol a telefonszámlán, mert más lehetőségeket egyszerűen nem ismer/.
Azzal, hogy a T betűs szolgáltató is leépíti a hagyományos telefonvonalakat és SIP vonalat "húz ki", az utolsó varázsát veszíti el (megbízhatóság).
Helyettük van egypár magyar VoIP szolgáltató, akik legalább úgy kezelik a számokat mint az említett nagyok.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ha belegondolsz, akkor nem annyira haszontalan egy jól megírt ACD, ami előkészíti a terepet. Nem az ügyfelesnek kell várnia, hogy a túloldalon esetleg egy üzenetrögzítő vagy fax jelentkezik, hanem neked. A cég szempontjából ez hasznosabb a munkaidő kezelését illetően. Egységnyi ügyfélszolgálatos időre több sikeres hívás juthat (= gyorsabban végezhet a kampánnyal a megbízott cég).
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Persze, a cég szempontjából hasznos lehet - sőt, még az is sokat segíthet, ha a hívottnak annyit mond a rendszer, hogy "kérem, várjon ügyintézőnk jelentkezésére" - esetleg rögtön be is mutatkozhat az automata, hogy xyz cég nevében telefonál.
Így belegondolva ilyen hívást már kaptam és ez nem különösen maradt meg bennem (ez lenne az a bizonyos jól megírt rendszer, ha jól sejtem - feltételezve, hogy nem kell sokat várni az ügyintézőre).
Az viszont értetlenkedésre adhat okot, ha semmi bemutatkozás, semmi szöveg, csak zeneszolgáltatás jut az ember fülébe.
Viszonylag hamar ment a timeout (kb. a mi ez és az úgysem érdekelne, amit akarnak között tettem le), de azért eltartott kb. tíz másodpercig. Ennél tovább nem állt szándékomban várni egy potenciálisan érdektele hívásra, ráadásul ez éppen nem túl jó időpontban hívott.
Végülis egy jól megírt rendszerrel szemben valóban másként viselkedik azért az ember - ha tudom, ki hív vagy legalább azt közli, hogy szándékában áll rövid időn belül jelentkezni, már kicsit más a helyzet.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
fail2ban automatikus, ez max. félautomata lenne. :) ...de egyébként megoldható.
Mindenesetre ehhez külső eszközzel kell megtámogatni az Asterisket - tehát mondjuk a bejövő számot átadom egy scriptnek, az megnézi egy adatbázisban, majd visszaadja, mehet normál hívásként vagy esetleg feketelistás.
A feketelistához történő hozzáadás is megoldható - át kell adni ezeket az adatokat és elhelyezni az adatbázisba.
Sőt, egyszer talán majd az "utolsó hívó száma" funkciót is megcsinálom, de nem különösebben volt még erre szükség (mondjuk én meg tudom nézni másként, nyilván ezért).
A féléves lejáratot Asterisktől abszolút függetlenül meg lehet oldani.
Kicsit dolgozni kell rajt, de amúgy kivitelezhető az egész, bár kérdés, a gyakorlatban mennyi haszna van.
Egyfelől nálam Anonymous is átjuthat (ok, nyilván ellenőrizni kell a tiltólistás számokat, kétszer nem kerülhet be ugyanaz a szám... Anonymous meg már egyébként is külön kategória).
A féléves lejárat is kérdés - bár éppen az utolsó bejövő hívástól számított fél-egy év már kicsit jobb lehet (tehát mindig frissítem, ha újra próbálkoznak róla).
A közösségileg gyűjtött számok viszont nem megoldható szerintem - ki mondja meg, melyik szám valódi vagy akár bosszúból bekerült, másfelől a szám tulajdonosa is felháborodhat ezen. (Jogilag ezt nem szabad szerintem.)
Még nem kezdtem el gyűjteni a kéretlen hívók számait, de amúgy a régi hívásokról van naplóm. Nem vagyok egészen biztos abban, hogy ezek visszatérő számok vagy leginkább különbözőek (félek, hogy inkább utóbbi)... majd kiderül.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Pont erre gondoltam, amit írtál. (Mármint ami a megoldást illeti.) A féléves lejárat kapcsán is arra gondoltam, hogy frissítgetné magát a szám, vagyis a gyakran spamként használt szám sokáig benne maradhat.
A telefonszámot illetően meg joga van felháborodni, de valami hasonló, mint amikor szabálytalanul parkoló autókat fotóznak. (Ott is a sofőrnek van személyiségi joga, az autónak nincs.) Akkor lenne probléma, ha valóban összerendelhető lenne a név/cég a számmal, de az eddigi tapasztalataim alapján a spammer telefonszámokra ritkán ad bármilyen adatot a tudakozó.
Egyébként ennyi erővel az Adblock plugin is ebből a szempontból aggályos lehet. Emlékeim szerint ott is van közösségi adatbázis.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az a kérdés, a telefonszám vajon mennyire személyes adat... (jog mit mond vagy mit mond majd x idő múlva)
Elviekben ugye visszakereshető, személyhez köthető.
Más kérdés, hogy a spammerekét pont nem fog sikerülni... de ha bármilyen oknál fogva belekerül egy létező magántelefonszám, az azért ciki lehet... pl. azért, mert a telemarketinges cég által megbízott alkalmazott otthonról telefonált - vagy ilyenkor kap egy VoIP-képes készüléket vagy szoftveres klienst otthonra?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Mi van, ha magánszám kerül a tiltólistára? Az egyik korábbi főnökömet idézném: egy százalék... :-)
Aki a saját számáról telemarketingel, az megérdemli. Ha nekem kellene ilyet csinálni, tuti kérnék egy másik SIM-et. Egyébként igen, ha otthonról dolgozik, akkor kap egy headset-vpn-softphone triót és annyi.
Egyébként a telefonszám nem sokkal jobban kereshető vissza, mint az IP cím vagy a rendszám. Ahhoz, hogy tudd, kinél van, kell egy időpont is. (A szolgáltatók a visszaadott számokat általában minimum fél év után újra kiadhatják.)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Persze ehhez az is kell, hogy csak megbízható forrásból származzanak a feketelistás számok.
"Aki a saját számáról telemarketingel, az megérdemli."
Ebben is van valami - vagy ezért is van annyi ismeretlen szám? (Ok, ennek más lehet az oka - a legolcsóbb netes szolgáltatóknál általában nincs vagy nagyon bizonytalan a hívószám átadása... és egyébként "sincs szükség rá".)
"A szolgáltatók a visszaadott számokat általában minimum fél év után újra kiadhatják."
Mondjuk igaz - van is belőle időnként félreértés.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
like
esetleg ha megosztanád a megoldást is ÉüÖ
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Tulajdonképpen vonalakban leírtam, de valami ilyesmi pl.
Context-ek/almenük létrehozása:
[Menu]
exten => s,1,Answer()
.
.
.
same => n,Background(hangfile1&hangile2&silence/1&...)
same => n,WaitExten(5)
.
.
.
exten 1,1,...
.
exten 2,1,Goto(Almenu,s,1)
[Almenu]
exten => s,1,...
A megfelelő almenükbe beírhatod, mit csináljon - továbbítsa a bejövő hívást úgy, ahogy egyébként is (de csak adott menüpontban), játsszon le valamit a háttérben, mialatt a mellék megadására vár (WaitExten és Background) - szimplán csak játsszon le egy szöveget, de ne várjon közben bevitelre (Playback).
Másik context azért kell, hogy újraszámozhasd az almenük elemeit - itt az 1-es almenü mást csinálhat.
Goto-val oda ugrassz, ahova szeretnél (pl. vissza az előző menüpontba, "ügyintéző kapcsolása", üzenethagyás vagy más funkciók), ilyesmi.
Hangfelvétel lehet Record, de akár Voicemail is, de vehetsz fel akár Monitor-ral (az a bizonyos "minőségbiztosítási céllal" történő rögzítés).
Valami ilyesmi. :)
Ezeket lehet tetszés szerint és megfelelő mélységben variálni.
A legmacerásabb része tehát a hangfelvételek elkészítése - azt többször veszed fel és választod ki belőlük a megfelelőt, kivágod, utófeldolgozod... ez ugye 16bit, 8 kHz, mono tulajdonságokkal működik.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Koszi.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Kedvencem az volt, hogy valami nagyon szuper alsonadragot akartak eladni es mondtam, hogy "Sajnos, nem erdekel..." erre: "On talan nem hord alsonemut?". Na azota nalunk is van szuro :D
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni