hangjegy frekvencia

Fórumok

Matekhoz értek, zenéhez nem, és valami nagyon szöget ütött a fejembe. Olvasgatom a wikipediát meg egyebeket, de ott zenei oldalról közelítik meg, és már a fogalmakat se fogom fel. Szóval. Egy oktávban van 12 hangjegy (vagy mi), két szomszédos hangjegy frekvenciájának aránya mindig azonos (2^(1/12)), egy oktávnyi ugrás 2-szeres frekvenciát jelent. Ez teljesen egyszerű és szabályos. Na de. A zongorán egyes fehér billentyűk között dupla ugrás van (ahol van köztük fekete billentyű), máshol meg nincs. A fekete állítólag a félhang (vagy mi), pedig két közvetlenül szomszédos fehér ugyanannyira van egymástól a 12-es frekvencia skálán, mint egy közvetlenül szomszédos fekete és fehér. Ha tényleg félhang lenne, akkor az összes fehér pár között lenne fekete, de nincs. A kottában is ugyanez van, egy vonallal fentebb nem mindig ugyanakkora az ugrás frekvenciában. Matekos aggyal nem fogom fel, hogy miért van ez az aszimmetria?

Hozzászólások

"Hogy miért van ez így, arra egyszerű a magyarázat: a klasszikus zenei hallás ezt találta jónak, illetve: történelmileg így alakult, amihez fülünk egyszerűen csak hozzászokott (az indiaiak pedig a negyedhangokhoz szoktak hozzá, nekik az tetszik). "

http://midi.blog.hu/2006/08/17/a_zenei_hangok

csak :)

[insert line here]
B.C. 3500 - DIY Vehicle / A.D. 30 - DIY Religion / A.D. 1991 - DIY OS

Ha emlékszel valamelyest a kottára, szereplhet azon előjegyzésként 1-2-3... b vagy # - de van egy előjegyzés nélküli hangsor, amit - attól függően, hogy melyik hangot használjuk alapként, hívhatunk C-dúrnak vagy a-mollnak.
Ez a hangsor az, amit a zongorán fekete billentyűk érintése nélkül lejátszhatsz, de ebben is vannak félhanglépések, vagyis olyanok, ahol két szomszédos hang távolsága 1xtizenkettedikgyökkettő.
C-dúrral, a-mollal számolva ez az E-F és H(B*)-C hangpároknál fordul elő.

C D E_F G A H(B)_C'
ill.
A H(B)_C D E_F G A

Hogy miért éppen azok lettek a hangközök, amelyek, vagyis hogy miért éppen itt szerepel 2xtizenkettedikgyökkettő és miért ott 1xtizenkettedikgyökkettő, az pedig a legkevésbé matematikai: csak, mert az európai embernek ez így hangzik jól.

*Hogy a C-dúr 7. hangját miért H-nak hívjuk, annak szintén európai (zenetörténeti) oka van, és az ilyen hatás által nem érintett angolszász zenében az A-t a B követi, ahogy az elvárható volna felénk is.

Azért ha már ennyit firkáltam, kiegészítem a matematikus számára legnagyobb misztikummal: az, hogy léteznek ezek a hangsorok, sokat jelent, de nem mindent. Arra, hogy a 12 hang (+ x oktávval magasabb/mélyebb megfelelőik) közül melyekből építkezik a zenész, olyan szabály a hangrendszer, amit simán fel lehet rúgni, csak legyen jó (valakinek jó) a végeredmény.

Ilyen atonális, vagy kromatikus daraboknál az évszázadok alatt kialakult hangírási rendszer egy része picit lényegét is veszti, sőt, ilyenkor látszik jól, hogy a zongora billentyűzete lehetne akár csupa fehér, látszólagos kitüntetett pontok nélküli.

Érdekes adalék: http://www.youtube.com/watch?v=EEXjuh1n4FI&feature=relmfu